Europaudvalget 2013-14
Rådsmøde 3323 - Beskæftigelse m.v.
Offentligt
1454106_0001.png
Rådet for
Den Europæiske Union
11122/14
(OR. en)
PRESSE 351
PR CO 35
DA
PRESSEMEDDELELSE
3323. samling i Rådet
Beskæftigelse, socialpolitik, sundhed og forbrugerpolitik
Luxembourg, den 19. og 20. juni 2014
Formænd
Ioannis VROUTSIS
Grækenlands minister for beskæftigelse, social
beskyttelse og velfærd
Makis VORIDIS
Grækenlands sundhedsminister
PRESSE
Rue de la Loi 175 B – 1048 BRUXELLES Tlf.: +32 (0)2 281 6319 / 6319 Fax: +32 (0)2 281 8026
[email protected] http://www.consilium.europa.eu/press
11122/14
DA
1
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1454106_0002.png
19. og 20. juni 2014
De vigtigste resultater af Rådets samling
Beskæftigelse og social- og arbejdsmarkedspolitik
Rådet havde en orienterende debat om det
europæiske semester 2014
på området beskæftigelse og
social- og arbejdsmarkedspolitik og godkendte de beskæftigelses- og socialpolitiske aspekter af de
landespecifikke henstillinger.
Formanden for Rådet Ioannis Vroutsis udtalte: "Det
græske formandskab har gennem tæt
samarbejde med de andre medlemsstater sat sit præg ved at opnå enighed om en række sager, der er
vigtige for den europæiske integration. Jeg mener desuden, at vi har formået at udvikle redskaber og
politikker, som vil hjælpe os med at imødekomme vores borgeres behov og krav og opfylde deres
forventninger om et værdigt liv, kvalitetsarbejdspladser og muligheder for en livslang
karriereudvikling."
Rådet drøftede den sociale dimension af
EU og ØMU'en
på grundlag af rapporter udarbejdet af
Udvalget for Social Beskyttelse.
Rådet vedtog
konklusioner
om
Kvinder og økonomi: Økonomisk uafhængighed set i lyset af
deltidsarbejde og selvstændig erhvervsvirksomhed.
Ministrene noterede sig rapporter om status for:
en afgørelse om oprettelse af en ny platform for at forbedre forebyggelse af og
afskrækkelse fra
sort arbejde
en forordning om
Euresnettet
(Den Europæiske Beskæftigelsestjeneste)
et direktiv om
kvinder i virksomhedsbestyrelser,
og
direktivet om
ligebehandling.
Sundhed
Rådet udstak retningslinjer for det fremtidige arbejde med to udkast til forordninger om
medicinsk
udstyr og medicinsk udstyr til in vitro-diagnostik
med henblik på at nå til enighed om Rådets
holdning i løbet af efteråret.
"Målet er at fastlægge en ramme for produktion og omsætning af medicinsk udstyr for at genskabe
tilliden blandt forbrugere, brugere og interessenter og samtidig sikre et højt
sundhedsbeskyttelsesniveau. Forbedringer inden for medicinsk teknologi kan bidrage til at skabe
nye arbejdspladser og nedbringe de samlede omkostninger og samtidig forbedre effektiviteten af
vores sundhedssystemer",
sagde Makis Voridis, Grækenlands sundhedsminister og formand for
Rådet.
11122/14
2
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1454106_0003.png
19. og 20. juni 2014
Ministrene vedtog også konklusioner om
den økonomiske krise og sundhedspleje,
der redegør for
den økonomiske krises virkning
på sundhedssystemerne i EU og foreslår måder, hvorpå de kan gøres mere robuste
ernæring og fysisk aktivitet,
som opfordrer medlemsstaterne til at fremme sund kost og
fysisk aktivitet for at mindske byrden som følge af kroniske og ikkeoverførbare sygdomme
som f.eks. forhøjet blodtryk.
I tilknytning til Rådets samling undertegnede 15 medlemsstater en
aftale om fælles indkøb af
pandemivacciner
og andre medicinske modforanstaltninger, og 9 medlemsstater underskrev en
skrivelse, hvori de gav udtryk for deres hensigt om at undertegne aftalen. Formålet med aftalen er
at hjælpe medlemsstaterne med at sikre, at pandemivacciner og lægemidler er til rådighed i
tilstrækkelige mængder og til en fordelagtig pris, hvis der opstår en grænseoverskridende
sundhedstrussel.
11122/14
DA
3
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1454106_0004.png
19. og 20. juni 2014
INDHOLD
1
DELTAGERE .................................................................................................................................... 5
PUNKTER BEHANDLET VED DEBAT
BESKÆFTIGELSE OG SOCIAL- OG ARBEJDSMARKEDSPOLITIK.......................................... 7
Det europæiske semester 2014............................................................................................................. 7
Den sociale dimension af EU og ØMU'en ........................................................................................... 8
EU-platform mod sort arbejde ........................................................................................................... 10
Euresnettet (Den Europæiske Beskæftigelsestjeneste) ...................................................................... 11
Kvinder i bestyrelser .......................................................................................................................... 11
Ligebehandling .................................................................................................................................. 12
Kvinder og økonomi: økonomisk uafhængighed set i lyset af deltidsarbejde og selvstændig
erhvervsvirksomhed ........................................................................................................................... 12
Eventuelt ............................................................................................................................................ 13
SUNDHED ........................................................................................................................................ 14
Medicinsk udstyr ................................................................................................................................ 14
Den økonomiske krise og sundhedspleje ........................................................................................... 15
Ernæring og fysisk aktivitet ............................................................................................................... 16
Eventuelt ............................................................................................................................................ 16
Ceremoni i forbindelse med undertegnelsen af den fælles indkøbsaftale .......................................... 17
ANDRE PUNKTER, DER BLEV GODKENDT
ingen
1
Når Rådet formelt har vedtaget erklæringer, konklusioner eller resolutioner, angives dette i overskriften for
det pågældende punkt, og teksten er sat i anførselstegn.
Dokumenter med en dokumentreference er tilgængelige på Rådets internetsted
http://www.consilium.europa.eu.
Asterisk ved en afgørelse betyder, at der er fremsat offentligt tilgængelige erklæringer til optagelse i Rådets
protokol; disse erklæringer findes ligeledes på Rådets internetsted eller kan fås ved henvendelse til
Pressetjenesten.
11122/14
DA
4
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1454106_0005.png
19. og 20. juni 2014
DELTAGERE
Belgien:
Philippe COURARD
Statssekretær for sociale spørgsmål, familier og
handicappede med ansvar for erhvervsrisici under social-
og sundhedsministeren samt statssekretær for
videnskabspolitik under social- og sundhedsministeren
Vicearbejds- og vicesocialminister
Sundhedsminister
Arbejds- og socialminister
Viceminister for beskyttelse af den offentlige sundhed og
sundhedsfremme
Beskæftigelsesminister
Stedfortrædende fast repræsentant
Forbundsminister for arbejds- og socialspørgsmål
Socialminister
Stedfortrædende fast repræsentant
Beskæftigelses-, handels- og innovationsminister
Sundhedsminister
Minister for beskæftigelse, social beskyttelse og velfærd
Sundhedsminister
Stedfortrædende fast repræsentant
Generalsekretær for sundhed og forbrugere
Minister for arbejde, beskæftigelse og
arbejdsmarkedsdialog
Stedfortrædende fast repræsentant
Arbejds- og pensionsminister
Sundhedsminister
Vicepremierminister samt minister for socialpolitik og
unge
Arbejds- og socialminister
Sundhedsminister
Stedfortrædende fast repræsentant
Sundhedsminister
Statssekretær, Velfærdsministeriet
Statssekretær, Sundhedsministeriet
Social- og arbejdsminister
Sundhedsminister
Bulgarien:
Svetlana DIANKOVA
Tanya ANDREEVA-RAYNOVA
Den Tjekkiske Republik:
Michaela MARKSOVÁ
Vladimír VALENTA
Danmark:
Mette FREDERIKSEN
Ole TOFT
Tyskland:
Andrea NAHLES
Estland:
Helmen KÜTT*
Clyde KULL
Irland:
Richard BRUTON
James REILLY
Grækenland:
Ioannis VROUTSIS
Mavroudis VORIDIS
Spanien:
José Pascual MARCO MARTĺNEZ
Pilar FARJAS
Frankrig:
François REBSAMEN
Alexis DUTERTRE
Kroatien:
Mirando MRSIĆ
Siniša VARGA
Milanka OPAČIĆ
Italien:
Giuliano POLETTI
Beatrice LORENZIN
Cypern:
Maria HADJITHEODOSIOU
Philippos C. PATSALIS
Letland:
Ieva JAUNZEME
Rinalds MUCIŅŠ
Litauen:
Algimanta PABEDINSKIENĖ
Vytenis Povilas ANDRIUKAITIS
11122/14
DA
5
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1454106_0006.png
19. og 20. juni 2014
Luxembourg:
Nicolas SCHMIT
Romain SCHNEIDER
Georges FRIDEN**
Ungarn:
Olivér VÁRHELYI
Malta:
Michael FARRUGIA
Chris FEARNE
Nederlandene:
Lodewijk ASSCHER
Wepke KINGMA
Østrig:
Rudolf HUNDSTORFER
Harald GÜNTHER
Polen:
Radosław MLECZKO
Igor RADZIEWICZ-WINNICKI
Portugal:
Paulo MACEDO
Pedro COSTA PEREIRA
Rumænien:
Rovana PLUMB
Răzvan VULCĂNESCU
Slovenien:
Martina VUK
Nina PIRNAT
Slovakiet:
Branislav
ONDRUŠ
Alexander MICOVČIN
Finland:
Tuire SANTAMÄKI-VUORI
Marianne HUUSKO-LAMPONEN
Sverige:
Elisabeth SVANTESSON
Lena FURMARK
Det Forenede Kongerige:
Shan MORGAN
Arbejds- og beskæftigelsesminister, minister for social og
solidarisk økonomi
Socialminister, minister for udviklingssamarbejde og
humanitær bistand, sportsminister
Stedfortrædende fast repræsentant
Stedfortrædende fast repræsentant
Minister for familier og social solidaritet
Statssekretær for sundhed, Ministeriet for Energi og
Sundhed
Vicepremierminister, social- og beskæftigelsesminister
Stedfortrædende fast repræsentant
Forbundsminister for arbejde, sociale spørgsmål og
forbrugerbeskyttelse
Stedfortrædende fast repræsentant
Understatssekretær, Arbejds- og Socialministeriet
Understatssekretær, Sundhedsministeriet
Sundhedsminister
Stedfortrædende fast repræsentant
Arbejds-, familie-, social- og ældreminister
Vicestatssekretær, Sundhedsministeriet
Statssekretær, Arbejds-, Familie-, Social- og
Ligestillingsministeriet
Statssekretær, Sundhedsministeriet
Statssekretær, Arbejds-, Social- og Familieministeriet
Stedfortrædende fast repræsentant
Statssekretær, Arbejds- og Erhvervsministeriet
Stedfortrædende fast repræsentant
Beskæftigelsesminister
Statssekretær, Socialministeriet
Stedfortrædende fast repræsentant
Kommissionen:
Neven MIMICA
László ANDOR
Tonio BORG
Medlem
Medlem
Medlem
11122/14
DA
6
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1454106_0007.png
19. og 20. juni 2014
PUNKTER BEHANDLET VED DEBAT
BESKÆFTIGELSE OG SOCIAL- OG ARBEJDSMARKEDSPOLITIK
Det europæiske semester 2014
EPSCO-Rådet havde i forbindelse med årets europæiske semester en orienterende debat, der
godkendte bidragene til Det Europæiske Råd vedrørende de beskæftigelsesmæssige og social- og
arbejdsmarkedspolitiske aspekter af de landespecifikke henstillinger og resultaterne af den
multilaterale overvågning.
I år er processen endnu mere vigtig, da den finder sted midt i en gradvis, men stadig skrøbelig
genopretning. Målene er fortsat klare: de igangværende strukturelle reformers momentum skal
fastholdes, hvis der skal opnås vedvarende resultater.
Drøftelserne afspejlede generelt en bred enighed om de fælles udfordringer som f.eks. pensionernes
holdbarhed og styrkelse af arbejdsmarkedets robusthed. Medlemsstaterne har truffet betydelige
foranstaltninger med hensyn til bekæmpelse af segmentering på arbejdsmarkedet, forebyggelse af
tidlig tilbagetrækning fra arbejdsmarkedet og indførelse af en ungdomsgaranti.
Der skal stadig gøres yderligere fremskridt for at sikre, at de aktive arbejdsmarkedspolitikker bliver
mere effektive, herunder stigningen i kvinders deltagelse.
I betragtning af den stigende fattigdom er der ligeledes et presserende behov for at sikre et passende
niveau af social beskyttelse. Der skal fortsat gøres en indsats for at forbedre de sociale
beskyttelsessystemers effektivitet.
For så vidt angår pensioner overvejer de fleste medlemsstater som det mest presserende at starte
med at lukke kløften med hensyn til den faktiske pensionsalder. Det bør ikke være en
standardløsning at øge den lovbestemte pensionsalder. Desuden udgør pensionernes
tilstrækkelighed en stor politisk og social udfordring i de kommende år.
En af de største udfordringer er de voksende forskelle i beskæftigelsen og den sociale situation
mellem medlemsstaterne i euroområdet. Som følge af den økonomiske krise oplever nogle
medlemsstater faldende disponibel husstandsindkomst, voksende uligheder, fattigdom og social
udstødelse.
I forbindelse med den orienterende debat godkendte Rådet en udtalelse fra Beskæftigelsesudvalget
(EMCO) om de nationale reformprogrammer (2014) og gennemførelsen af de landespecifikke
henstillinger for 2013 (10338/14).
11122/14
DA
7
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1454106_0008.png
19. og 20. juni 2014
Det godkendte nøglebudskaberne i vurderingen af 2014-pakken med Rådets henstillinger
vedrørende tværgående spørgsmål, som er udarbejdet af Udvalget for Social Beskyttelse (SPC)
(10814/14). Disse nøglebudskaber fastlægger nøglespørgsmål vedrørende social beskyttelse og
integration i 2014-pakken og omfatter overvejelser om det europæiske semesters styring.
Rådet godkendte også overvågningen af beskæftigelsesresultaterne og benchmarks (10763/14) og
den fælles udtalelse fra Beskæftigelsesudvalget og Udvalget for Social Beskyttelse om
resultattavlen over beskæftigelsesmæssige og sociale indikatorer (10337/14
+
ADD 1).
Resultattavlen er et af de vigtigste instrumenter til styrkelse af ØMU'ens og det europæiske
semesters sociale dimension. Dens formål er at øge evnen til på et tidligt tidspunkt at fastsætte de
vigtigste beskæftigelsesmæssige og sociale udviklingstendenser, som alvorligt kan undergrave
beskæftigelsen og den sociale samhørighed i euroområdet og EU som helhed. Dette bør opnås
gennem en fuldstændig integration mellem resultattavlen og de eksisterende sociale
overvågningsinstrumenter.
Det støttede også en rapport om gennemførelsen af ungdomsgarantien (10339/14).
Den sociale dimension af EU og ØMU'en
Rådet gjorde status over den seneste udvikling med hensyn til den sociale dimension af
EU/ØMU'en på grundlag af fire rapporter fra Udvalget for Social Beskyttelse (SPC).
Ministrene havde en udveksling af synspunkter, som formandskabet resumerede på følgende måde:
Den økonomiske politik, beskæftigelsespolitikken og social- og arbejdsmarkedspolitikken er
indbyrdes forbundne og udgør de centrale søjler i en bæredygtig udviklingspolitik. Derfor og under
hensyntagen til nærhedsprincippet er vi nødt til ved brug af en holistisk tilgang at fremme
koordineringen af alle disse politikområder. Revisionen af Europa 2020-strategien er en enestående
chance for at fremme samordningen og et tættere samarbejde mellem de forskellige
rådssammensætninger. En kritisk forudsætning for succes vil være den yderligere udvikling og
styrkelse af den sociale styring af EU. Sociale investeringer og effektive sociale
beskyttelsessystemer vil kunne bidrage til at håndtere krisens sociale virkninger. Afgørende er også
mindstelønsordninger, der skal sikre et værdigt liv.
I år er er det første gang, at den beskæftigelsesmæssige og sociale resultattavle er blevet anvendt.
Den viser tydeligt krisens virkninger på beskæftigelsen og den sociale samhørighed, hvilket har
medført en voksende forskel mellem medlemsstaterne. Det bemærkes, at der er en stigende
polarisering i samfundet. Dette strider mod ØMU’ens mål. Samtidig viser de nyeste data også, at
EU bevæger sig væk fra 2020-målene for fattigdomsbekæmpelse.
Denne bekymrende situation vil kun blive forbedret, hvis EU formår at give ØMU'ens sociale
dimension substans. Ved fastlæggelsen og gennemførelsen af sine politikker skal EU tage hensyn til
de krav, der er knyttet til fremme af et højt beskæftigelsesniveau, sikring af passende social
beskyttelse, bekæmpelse af social udstødelse samt et højt niveau for uddannelse,
erhvervsuddannelse og beskyttelse af menneskers sundhed. For at udvikle en dybere ØMU er det
nødvendigt med en sammenhængende vision.
11122/14
DA
8
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1454106_0009.png
19. og 20. juni 2014
SPC's rapporter vedrører:
Den sociale dimension af Europa 2020-strategien
(10403/14): Rapporten anbefaler, at
bekæmpelse af fattigdom, ulighed og social og faglig eksklusion fortsat har høj prioritet i
medlemsstaterne og EU i årene frem til 2020.
Strategien skal støtte medlemsstaterne i
deres bestræbelser på at styrke de sociale investeringer på tværs af politikker. Der bør
fokuseres på at investere i udvikling af menneskelig kapital, øge deltagelsen på
arbejdsmarkedet og forbedre de sociale beskyttelsessystemers kapacitet til at yde en
effektiv beskyttelse mod de risici, som folk konfronteres med gennem hele livet.
Forudgående samordning af større social- og arbejdsmarkedspolitiske reformer
(10386/14): Rapporten fokuserer på resultatet af en gennemførlighedsundersøgelse, som
undersøgte planer for større politiske reformer i visse friville medlemsstater (CY, EE, IT,
SI og RO) på områder, der hører under EPSCO's kompetenceområde. Denne strategi
stemmer overens med det arbejde, der udføres af Udvalget for Økonomisk Politik og
afspejler Det Europæiske Råds konklusioner af 25. oktober 2013, som opfordrede til
yderligere styrkelse af samordningen af de økonomiske og beskæftigelsesmæssige
politikker samt social- og arbejdsmarkedspolitikker og til styrket samarbejde mellem
Rådets forskellige rådssammensætninger for at sikre sammenhæng i disse politikker.
Mindstelønsordninger i euroområdet
(10407/14): Rapporten konstaterer, at næsten alle
euroområdets medlemsstater har indført bestemmelser om ydelse af indtægtsbestemt
mindsteløn til berettigede personer og husstande. De øvrige medlemsstater er ved at tage
forberedende foranstaltninger til at udvikle sådanne ordninger. Omfanget af disse ydelser
varierer i hele euroområdet og afspejler de landespecifikke økonomiske og sociale forhold
samt politiske valg.
Tilstrækkelig social beskyttelse med henblik på langtidsplejebehov i et aldrende
samfund
(10406/14+
ADD 1):
Denne rapport, som blev godkendt af Rådet, undersøger,
hvad der kan gøres for at hjælpe medlemsstaterne med at mindske risikoen for, at der
opstår en kløft, og sikre, at der kan indføres tilstrækkelige bestemmelser om
langtidsplejebehov på en bæredygtig måde, selv med en aldrende befolkning.
Langtidspleje omfatter en række tjenesteydelser og støtte til personer, der er afhængige af
hjælp til dagligdagen gennem en lang periode. Dette behov opstår som regel som følge af
handicap på grund af helbredsproblemer og kan derfor berøre personer i alle aldre. Men det
store flertal af modtagere af langtidspleje er ældre personer.
11122/14
DA
9
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1454106_0010.png
19. og 20. juni 2014
I stadig stigende grad vil langtidspleje i EU blive udsat for tre store, indbyrdes forbundne
og samtidige udfordringer. Den første er en enorm stigning i behovet. I løbet af de næste
fem årtier forventes det, at antallet af europæere over 80, der risikerer at få behov for
langtidspleje, tredobles. Den anden er den trussel mod udbuddet af langtidsplejere, der
opstår, fordi antallet af personer i den erhvervsaktive alder vil aftage, og fordi sociale
ændringer gør det mindre sandsynligt, at familier i fremtiden kan give den uformelle pleje i
hjemmet, som langt de fleste ældre personer er afhængige af på nuværende tidspunkt. Den
tredje er det pres, som den hurtige vækst i efterspørgslen og forventningerne hos de store
årgange vil lægge på plejens kvalitet, håndhævelse af plejestandarder og de offentlige
udgifter.
EU-platform mod sort arbejde
Rådet noterede sig en situationsrapport om en afgørelse om en europæisk platform for at forbedre
samarbejdet i forbindelse med mere effektiv forebyggelse af og afskrækkelse fra sort arbejde
(10871/14).
Mange ministre udtrykte påskønnelse af de hurtige fremskridt med denne sag under det græske
formandskab og beklagede, at Rådet ikke var i stand til at nå til enighed om en generel indstilling.
De opfordrede til, at drøftelserne afsluttes så hurtigt som muligt under det italienske formandskab.
Platformen sigter mod at lette udvekslingen af god praksis og information, skabe en ramme på EU-
plan for udviklingen af ekspertviden og analyser og fremme fælles foranstaltninger mellem de
forskellige nationale håndhævelsesmyndigheder i medlemsstaterne.
Ifølge forslaget skal alle medlemsstaterne deltage i platformen, da dette er afgørende for
håndteringen af grænseoverskridende situationer. Hver medlemsstat vil blive opfordret til at udpege
et enkelt kontaktpunkt.
Platformen bør inddrage arbejdsmarkedets parter på EU-plan både på tværs af og inden for de
sektorer, der er mest udsat for sort arbejde, og samarbejde med relevante internationale
organisationer bl.a. Den Internationale Arbejdsorganisation og EU's decentraliserede agenturer, især
Eurofound og Det Europæiske Arbejdsmiljøagentur.
Platformen skal fungere på grundlag af toårige arbejdsprogrammer, der fastsætter dens detaljerede
opgaver, som dækker alle aspekter i forbindelse med sort arbejde, såsom arbejdsret, arbejdstilsyn,
sundhed og sikkerhed, social sikring, skat og migration. Den underretter også regelmæssigt Europa-
Parlamentet og Rådet om sine aktiviteter.
11122/14
DA
10
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1454106_0011.png
19. og 20. juni 2014
Euresnettet (Den Europæiske Beskæftigelsestjeneste)
Rådet gjorde status over de fremskridt, der er gjort med en forordning om fastsættelse af nye regler
til forbedring af Eures' effektivitet og samarbejdet mellem medlemsstaterne (10130/14).
Formålet med forslaget er at støtte fair mobilitet gennem bedre adgang til
arbejdskraftmobilitetstjenester for således at hjælpe arbejdstagerne med at overvinde hindringer for
mobiliteten og øge adgangen til beskæftigelsesmuligheder i hele EU.
Et vigtigt element i forslaget er genetableringen af Euresnettet, der lægger vægt på de mangler, der
indtil nu er fastlagt i den nuværende ramme for samarbejdet på grundlag af forordning nr. 492/2011,
og sigter på at tilpasse Euresnettet til markedets aktuelle behov ved også at levere et solidt og
hensigtsmæssigt retsgrundlag.
Den 17. januar 2014 vedtog Kommissionen ovennævnte forslag, og Rådets arbejdsgruppe
behandlede det på flere møder.
I forbindelse med drøftelserne af forslaget i Rådets arbejdsgruppe havde delegationerne den
opfattelse, at dette forslag er nyttigt med hensyn til målet om at fremme mobiliteten og således
hjælpe med at løse problemet med arbejdsløshed i Europa ved bedre at imødekomme udbud og
efterspørgsel på arbejdsmarkedet.
Kvinder i bestyrelser
Rådet noterede sig en fremskridtsrapport vedrørende et direktiv om en mere ligelig kønsfordeling i
bestyrelser (9864/1/14
REV 1).
Under det græske formandskab har drøftelserne i Rådets arbejdsgruppe vist, at der var bred enighed
om at støtte forslagets mål, men der er imidlertid fortsat stærkt divergerende opfattelser af, hvordan
dette bedst kan opnås.
Selv om alle delegationerne i princippet går ind for en mere ligelig kønsfordeling i
selskabsbestyrelser, er der en række delegationer, der klart foretrækker nationale foranstaltninger
(eller ikkebindende foranstaltninger på EU-plan), mens andre støtter EU-dækkende lovgivning.
Under det græske formandskab har gruppen primært koncentreret sit arbejde om de tekniske
aspekter. Der er behov for yderligere arbejde og politiske overvejelser, inden der kan nås et
kompromis.
Formålet med Kommissionens forslag er at øge andelen af det underrepræsenterede køn til mindst
40 % af de menige bestyrelsesposter inden 2020. Dette er ikke en fast kvote, men et bindende mål,
der kan opnås ved at anvende særlige regler i udvælgelsesproceduren.
11122/14
DA
11
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1454106_0012.png
19. og 20. juni 2014
Ligebehandling
Rådet noterede sig en statusrapport (10038/1/14
REV 1)
vedrørende direktivet om ligebehandling af
alle uanset religion eller tro, handicap, alder eller seksuel orientering. Direktivet forbyder
forskelsbehandling på følgende områder: social beskyttelse, herunder social sikring og
sundhedspleje, sociale goder, uddannelse samt adgang til varer og tjenester, herunder boliger.
Det foreslåede direktiv, som kræver enstemmighed, har været på Rådets dagsorden siden 2008. Det
græske formandskab har gjort fremskridt med arbejdet med visse emner, herunder begrebet
forskelsbehandling og anvendelsesområdet.
Visse delegationer opretholder ikke desto mindre deres generelle forbehold og sætter
spørgsmålstegn ved behovet for forslaget, som de ser som en krænkelse af de nationale beføjelser
og som værende i konflikt med nærhedsprincippet og proportionalitetsprincippet. Andre
delegationer har betænkeligheder ved især den manglende retssikkerhed, kompetencefordelingen og
forslagets praktiske, finansielle og juridiske konsekvenser.
Kvinder og økonomi: økonomisk uafhængighed set i lyset af deltidsarbejde og selvstændig
erhvervsvirksomhed
Rådet vedtog konklusioner om "Kvinder og økonomi: økonomisk uafhængighed set i lyset af
deltidsarbejde og selvstændig erhvervsvirksomhed" (9711/14).
Konklusionerne bygger på en rapport, som er udarbejdet af Det Europæiske Institut for Ligestilling
mellem Mænd og Kvinder, og fokuserer på det afgørende spørgsmål om lige økonomisk
uafhængighed.
De omfatter et sæt af tre nye indikatorer. Disse indikatorer vil forbedre vores forståelse af mænds
og kvinders arbejdsmarkedserfaring ved at vise graden af fuldtidsækvivalentarbejde, deltidsarbejde
og selvstændig beskæftigelse for kvinder og mænd. Disse indikatorer giver også et indblik i, i hvor
høj grad deltidsarbejde er et frivilligt valg.
Beskæftigelse er forudsætningen for økonomisk uafhængighed. Alligevel er det ikke alle
arbejdstagere, der har fuldtidsarbejde. Deltidsarbejde har potentialet til at styrke kvinders
økonomiske uafhængighed. Deltidsarbejde kan også fremme balancen mellem arbejde og privatliv.
På den anden side kan det også skabe urimelige forskelle i løn, arbejdsvilkår og forfremmelser.
11122/14
DA
12
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1454106_0013.png
19. og 20. juni 2014
Eventuelt
Afsluttede sager under det græske formandskab
Formandskabet orienterede Rådet om lovgivningssager, som det har afsluttet, navnlig
direktivet om udstationering af arbejdstagere, afgørelsen om oprettelse af et netværk for
offentlige arbejdsformidlinger og forordningen om Den Europæiske Fond for Bistand til de
Socialt Dårligst Stillede.
Konferencen i Den Internationale Arbejdsorganisation i 2014
Formandskabet og kommissionen orienterede ministrene om resultatet af den
103. konference i Den Internationale Arbejdsorganisation, som fandt sted fra den 28. maj
til den 12. juni 2014 i Genève.
Romatopmøde
Kommissionen orienterede Rådet om det tredje europæiske romatopmøde, der blev afholdt
den 4. april i Bruxelles.
Ratifikation og gennemførelse af FN's konvention om handicappedes rettigheder
Kommissionen underrettede Rådet om ratificeringen og gennemførelsen af FN's
konvention om handicappedes rettigheder.
Det kommende formandskabs arbejdsprogram
Den italienske delegation orienterede ministrene om sit arbejdsprogram inden for
beskæftigelse og social- og arbejdsmarkedspolitik.
11122/14
DA
13
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1454106_0014.png
19. og 20. juni 2014
SUNDHED
Medicinsk udstyr
Rådet noterede sig formandskabets situationsrapport om to udkast til forordninger om medicinsk
udstyr og medicinsk udstyr til in vitro-diagnostik (10855/14). Ministrene gav retningslinjer for det
fremtidige arbejde med disse sager med hensyn til følgende tre elementer:
udpegelse af overensstemmelsesvurderingsorganer som bemyndigede organer og
overvågning af disse organer
indberetning af forhold, markedstilsyn og korrigerende foranstaltninger
den rolle og de opgaver, som varetages af Koordinationsgruppen for Medicinsk Udstyr.
For så vidt angår bemyndigede organer støtter de fleste medlemsstater idéen om yderligere at
præcisere procedurerne for udpegelse af bemyndigede organer og styrke samarbejdet mellem
medlemsstaterne for at sikre, at de bemyndigede organer opfylder ensartede standarder i hele EU.
Men de advarede også mod at øge den administrative byrde unødigt.
Alle medlemsstater støttede skærpede krav til overvågning, efter at udstyret er bragt i omsætning,
og fabrikanternes ansvar for opfølgning. Hvad angår balancen mellem kontrol før og efter at
udstyret er bragt i omsætning, var der imidlertid divergerende synspunkter.
Alle delegationer bifaldt nedsættelsen af Koordinationsgruppen for Medicinsk Udstyr, men nogle
advarede mod at overbebyrde den med alt for mange opgaver. Mange medlemsstater understregede
behovet for at udvikle en sammenhængende lovpakke, der garanterer patientsikkerheden og
fremmer innovation for at forbedre behandlinger, reducere omkostninger for patienter og
skatteydere og bevare den europæiske industris konkurrenceevne.
Rådet pålagde sine forberedende organer at fortsætte behandlingen af de to sager med henblik på at
nå til enighed om Rådets holdning til efteråret.
Revisionen af EU’s lovgivning om medicinsk udstyr har til formål at sikre det højeste
beskyttelsesniveau for europæiske patienter, forbrugere og sundhedspersoner og garantere, at der
bringes sikkert, effektivt og innovativt medicinsk udstyr i omsætning, og at det stilles til rådighed
for brugerne rettidigt. De nye forordninger bør derfor gavne både patienter og den europæiske
konkurrenceevne.
Medicinsk udstyr omfatter et enormt spektrum af produkter fra hæfteplaster, korrektionsbriller eller
tandfyldningsmateriale til knogleskruer, hjerteklapper og brystimplantater, samt alle
røntgenapparater eller scannere. På samme måde er der en bred vifte af medicinsk udstyr til in vitro-
diagnostik, der omfatter f.eks. blodprøver og andre produkter, som giver oplysninger om de
fysiologiske eller patologiske tilstande.
11122/14
DA
14
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1454106_0015.png
19. og 20. juni 2014
I modsætning til lægemidler er medicinsk udstyr og medicinsk udstyr til in vitro-diagnostik ikke
underlagt krav om godkendelse, før udstyret bringes i omsætning, men en
overensstemmelsesvurdering, som afhængig af det risikopotentiale, der er forbundet med produktet,
involverer en uafhængig tredjepart – det bemyndigede organ. Bemyndigede organer udpeges og
overvåges af medlemsstaterne og handler under de nationale myndigheders kontrol.
Kommissionens forslag (14493/12 +
14499/12)
indeholder følgende nøgleelementer:
Anvendelsesområdet
for EU's nuværende regler om medicinsk udstyr
udvides
til at
omfatte eksempelvis implantater med kosmetiske formål og,
for så vidt angår medicinsk
udstyr til in vitro-diagnostik,
test, der giver oplysninger om disposition for en medicinsk
tilstand eller sygdom (f.eks.
genetiske test).
Erhvervsdrivende skal være i stand til at identificere, hvem der har leveret medicinsk
udstyr til dem, og hvem de har leveret medicinsk udstyr til; fabrikanter skal udstyre deres
udstyr med en unik udstyrsidentifikation for at
sikre sporbarhed.
Fabrikanter og importører af begge kategorier af produkter skal registrere sig selv og det
udstyr, de bringer i omsætning i EU, i en
central europæisk database.
Patienter,
der får implanteret udstyr, skal
modtage vigtig information
om det
implanterede produkt, herunder alle nødvendige advarsler eller forholdsregler, f.eks. om
hvorvidt udstyret er foreneligt med visse former for diagnostisk udstyr eller med scannere.
Der indføres en EU-portal, hvor
fabrikanterne skal indberette alvorlige forhold
og de
korrigerende foranstaltninger, de har iværksat, for at mindske risikoen for gentagelse.
Bemyndigede organer får ret og pligt til at foretage
uanmeldte fabriksinspektioner
og foretage
fysiske prøvninger eller laboratorieprøvninger af medicinsk udstyr eller medicinsk udstyr til in
vitro-diagnostik.
Den økonomiske krise og sundhedspleje
Rådet vedtog konklusioner om den økonomiske krise og sundhedspleje (10463/14).
Konklusionerne skitserer den økonomiske krises virkning på sundhedssystemerne i EU og foreslår
måder til at gøre dem mere robuste på. Det bemærkes med bekymring, at de offentlige
sundhedsudgifter er reduceret i mange medlemsstater siden 2009, og at selv om de fleste
medlemsstater har universel dækning, har mange borgere i praksis problemer med at få adgang til
sundhedstjenesteydelser, når de har behov for dem. Konklusionerne, som henviste til drøftelserne
på det uformelle møde mellem sundhedsministrene den 28.-29. april i Athen, der understreger
betydningen af sundhedsreformer for at komme igennem krisen, peger på en række områder, hvor
det er nødvendigt med handling. Disse omfatter en overvejelse af innovative former for integration
mellem den primære sundhedssektor og hospitalsbehandling og fremme af gennemførelsen af
informations- og kommunikationsteknologi samt e-sundhedsløsninger.
11122/14
DA
15
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1454106_0016.png
19. og 20. juni 2014
Ernæring og fysisk aktivitet
Rådet vedtog konklusioner om ernæring og fysisk aktivitet (10122/14).
Konklusionerne gør status over den nuværende situation, hvor mere end halvdelen af den voksne
befolkning i EU er overvægtige eller svært overvægtige ifølge WHO's kropsmasseindeks. De
noterer sig, at op til 7 % sundhedsbudgetterne i EU hvert år bruges på sygdomme, der er knyttet
direkte til fedme, og beklager det lave forbrug af frugt og grøntsager og det høje indtag af mættede
fedtsyrer, transfedtsyrer, salt og sukker samt omstillingen til stillesiddende livsstilsformer.
Konklusionerne fastsætter også en række foranstaltninger, der skal gennemføres for at fremme sund
kost og fysisk aktivitet med henblik på at mindske byrden som følge af kroniske sygdomme og
ikkeoverførbare sygdomme som f.eks. forhøjet blodtryk, hjertesygdomme, diabetes, slagtilfælde og
osteoporose. De opfordrer bl.a. medlemsstaterne og Kommissionen til at støtte gennemførelsen af
nationale fødevare- og ernæringshandlingsplaner og fremme foranstaltninger til mindskelse af børns
eksponering for reklame, markedsføring og fremme af fødevarer med et højt indhold af mættede
fedtsyrer, transfedtsyrer, tilsat sukker eller salt. Konklusionerne bygger på resultaterne af
konferencen på højt plan i Athen om "Ernæring og fysisk aktivitet fra barndom til alderdom:
udfordringer og muligheder" den 25.-26. februar 2014.
Eventuelt
Fælles plan med henblik på øjeblikkelige foranstaltninger for medicinsk udstyr
Kommission underrettede Rådet om gennemførelsen af den fælles plan med henblik på
øjeblikkelige foranstaltninger inden for rammerne af den eksisterende lovgivning om
medicinsk udstyr og yderligere tiltag (10343/14). Kommissionen igangsatte sin fælles plan
i februar 2012 for at imødekomme behovet for øjeblikkelige foranstaltninger på nationalt
plan med henblik på at sikre fuld og streng gennemførelse af den nuværende lovgivning
om medicinsk udstyr. Mange delegationer understregede betydningen af at lade arbejdet
med revisionen af lovgivningen om medicinsk udstyr og medicinsk udstyr til in vitro-
diagnostik tage udgangspunkt i erfaringerne med den fælles handlingsplan.
Aftale om fælles indkøb af medicinske modforanstaltninger
Kommissionen orienterede Rådet om den fælles aftale om indkøb af medicinske
modforanstaltninger (10924/14). Den fælles indkøbsaftale gør det muligt for
medlemsstaterne at gå sammen og i fællesskab indkøbe vacciner og andre medicinske
modforanstaltninger, der er nødvendige for at bekæmpe alvorlige grænseoverskridende
sundhedstrusler. Målet er at sikre, at medlemsstaterne kan sikre sig vacciner og andre
lægemidler til deres befolkninger under bedre vilkår end tidligere.
Neutral indpakning af tobaksvarer
Den irske delegation orienterede Rådet om, at Irland med loven om offentlig sundhed, som
den irske regering godkendte den 10. juni, er det første land i EU, der indfører
standardiseret indpakning af tobaksvarer (10876/14).
11122/14
DA
16
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
19. og 20. juni 2014
Standardiseret indpakning af tobaksvarer fjerner alle former for branding - varemærker,
logoer, farver og grafik. Handelsnavnet fremgår med ensartet typografi for alle mærker, og
pakningerne har en almindelig neutral farve.
Australien indførte neutral indpakning som det første land i verden den 1. december 2012.
Priser på innovative lægemidler
Den franske delegation gjorde Rådet opmærksom på de høje priser på lægemidler mod
hepatitis C og foreslog at oprette et netværk til informationsudveksling mellem
medlemsstater (10854/14). De priser, der opkræves for de nye lægemidler mod hepatitis C,
er uholdbare for medlemsstaternes sundhedsbudgetter. Det franske initiativ fik støtte fra
mange medlemsstater.
Det kommende formandskabs arbejdsprogram
Som kommende formand for Rådet for Den Europæiske Union orienterede den italienske
delegation ministrene om sit arbejdsprogram på sundheds- og forbrugerpolitikområdet.
Ceremoni i forbindelse med undertegnelsen af den fælles indkøbsaftale
I tilknytning til samlingen i Rådet undertegnede 15 medlemsstater en aftale om fælles indkøb af
pandemivacciner og andre medicinske modforanstaltninger, og 8 medlemsstater undertegnede en
skrivelse, hvori de gav udtryk for deres hensigt om at undertegne aftalen. Formålet med aftalen er at
hjælpe medlemsstaterne med at sikre, at pandemivacciner og lægemidler er til rådighed i
tilstrækkelige mængder og til en fordelagtig pris, hvis der opstår en grænseoverskridende
sundhedstrussel.
Signatarstaterne er Belgien, Den Tjekkiske Republik, Grækenland, Estland, Spanien, Kroatien,
Cypern, Letland, Luxembourg, Malta, Nederlandene, Portugal, Slovakiet, Slovenien og Det
Forenede Kongerige. De medlemsstater, som har til hensigt at underskrive aftalen, er Tyskland,
Irland, Frankrig, Italien, Litauen, Rumænien, Finland og Sverige.
Efter manglen på pandemivacciner i 2009 i kølvandet på svineinfluenzaen, H1N1, blev
Rådet og
Europa-Parlamentet enige om et retsgrundlag for en procedure for fælles indkøb af medicinske
modforanstaltninger som fastsat i afgørelse nr. 1082/2013 om alvorlige grænseoverskridende
sundhedstrusler. Den fælles indkøbsaftale vil træde i kraft, 14 dage efter at en tredjedel af
medlemsstaterne har ratificeret den (eller har underrettet Kommissionen om, at de kan godkende
aftalen uden en ratifikationsprocedure). De medlemsstater, der har undertegnet aftalen, er ikke
forpligtet til at deltage i indkøb af medicinske modforanstaltninger.
11122/14
DA
17
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1454106_0018.png
19. og 20. juni 2014
ANDRE PUNKTER, DER BLEV GODKENDT
11122/14
DA
18