Europaudvalget 2013-14
Rådsmøde 3328 - Landbrug og fiskeri
Offentligt
1454114_0001.png
Rådet for
Den Europæiske Union
11792/14
(OR. en)
PRESSE 395
PR CO 40
DA
PRESSEMEDDELELSE
3328. samling i Rådet
Landbrug og fiskeri
Bruxelles, den 14. juli 2014
Formand
Maurizio MARTINA
Italiens landbrugs-, fødevare- og skovbrugsminister
PRESSE
Rue de la Loi 175 B – 1048 BRUXELLES Tlf.: +32 (0)2 281 6319 / 6319 Fax: +32 (0)2 281 8026
[email protected] http://www.consilium.europa.eu/press
11792/14
DA
1
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1454114_0002.png
14. juli 2014
De vigtigste resultater af Rådets samling
Formandskabet forelagde sit
arbejdsprogram
for de kommende seks måneder og sine prioriteter
vedrørende landbrugs- og fiskerispørgsmål.
"Ud over de lovgivningsmæssige sager vil
ungdomsbeskæftigelse, foranstaltninger med henblik på innovation og tackling af udfordringer
vedrørende fødevaresikkerhed og handelsspørgsmål være det italienske formandskabs mål",
sagde
Maurizio Martina, Italiens landbrugs-, fødevare- og skovbrugsminister.
"Vi vil også arbejde med
forberedelsen af EXPO Milano 2015, der frembyder en unik mulighed for europæisk landbrug i
forbindelse med bæredygtighed, innovation og fødevarekvalitet, samt en global platform for
drøftelser og sammenligning af politikker, standarder og bedste praksis."
Formandskabet oplyste, at
økologisk landbrug
udgør en prioritet i arbejdsprogrammet.
"Det er
vigtigt at styrke de lovgivningsmæssige rammer. I fortsættelse af dagens drøftelser vil det italienske
formandskab gøre en indsats for at nå frem til en generel indstilling vedrørende denne vigtige sag",
understregede formanden for Rådet, Maurizio Martina. En række delegationer gav udtryk for
betænkeligheder ved de nye regler, der er foreslået for økologisk produktion, navnlig vedrørende de
begrænsede undtagelser og kontrolsystemer i Kommissionens forslag. En række delegationer var
imod en udvidet anvendelse af delegerede retsakter.
Rådet havde en debat om
mælkesektorens
fremtid efter afskaffelsen af mælkekvoteordningen i
2015. Rådet kunne ikke vedtage konklusioner om mejerisektorens fremtid, da der ikke var opnået
den nødvendige konsensus. Selv et kvalificeret flertal, der kunne have gjort det muligt at sende et
politisk signal til Kommissionen i denne sag, kunne ikke opnås, især fordi der ikke var støtte til en
ændring af fedtkorrektionskoefficienterne og/eller konkrete supplerende foranstaltninger
vedrørende den fremtidige krisestyring i sektoren.
Ministrene blev orienteret og havde en udveksling af synspunkter om en meddelelse fra
Kommissionen om
fiskerimuligheder for 2015.
De fleste medlemsstater anerkendte den
overordnede forbedring af fiskeressourcernes tilstand. De noterede sig også, at den nye fælles
fiskeripolitik vil få konsekvenser for fiskerimulighederne, som Rådet vil skulle nå til enighed om
under det italienske formandskab. Ud over forbedring af miljøbeskyttelsen vil den nye fælles
fiskeripolitik give mulighed for en bedre bæredygtig forvaltning af ressourcerne og en bedre
rentabilitet for fiskerne.
Rådet drøftede også
ICANN-domæner.
Europa-Kommissionen delte de betænkeligheder, som
formandskabet og nogle delegationer havde givet udtryk for vedrørende ".vin" og ".wine"
internetdomæner for geografiske betegnelser for kvalitetsvine. Det italienske formandskab vil nøje
følge spørgsmålet på grundlag af input fra Rådet.
Andre punkter
Rådet vedtog en forordning om
en fælles afviklingsmekanisme
(SRM) for nødlidende banker.
Oprettelsen af en SRM - med en central beslutningstagende afviklingsinstans og en fælles
afviklingsfond - sikrer, at afviklingsafgørelser i de deltagende medlemsstater vil blive truffet på en
koordineret og effektiv måde, idet de negative indvirkninger på den finansielle stabilitet minimeres
og bankers afhængighed af staters kreditværdighed reduceres.
11792/14
2
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1454114_0003.png
14. juli 2014
INDHOLD
1
DELTAGERE .................................................................................................................................... 5
PUNKTER BEHANDLET VED DEBAT
Formandskabets arbejdsprogram ......................................................................................................... 7
LANDBRUG ....................................................................................................................................... 9
Nyt forslag om økologisk landbrug ..................................................................................................... 9
Fremtiden for mejerisektoren ............................................................................................................. 10
FISKERI ............................................................................................................................................ 11
Fiskerimuligheder for 2015 ................................................................................................................ 11
EVENTUELT .................................................................................................................................... 12
ICANN-domæner .................................................................................................................................................. 12
Fødevaresvig og -kontrol....................................................................................................................................... 12
Pesticiders indvirkning på fugle ............................................................................................................................ 12
Status for fiskeriprotokoller: Marokko og Mauretanien ........................................................................................ 13
ANDRE PUNKTER, DER BLEV GODKENDT
ØKONOMISKE OG FINANSIELLE ANLIGGENDER
Fælles afviklingsmekanisme for banker ................................................................................................................ 14
BUDGET
Budgetoverskud fra regnskabsåret 2013................................................................................................................ 14
RETLIGE OG INDRE ANLIGGENDER
1
Fonden for Intern Sikkerhed .................................................................................................................................. 15
Når Rådet formelt har vedtaget erklæringer, konklusioner eller resolutioner, angives dette i overskriften for
det pågældende punkt, og teksten er sat i anførselstegn.
Dokumenter med en dokumentreference er tilgængelige på Rådets internetsted
http://www.consilium.europa.eu.
Asterisk ved en afgørelse betyder, at der er fremsat offentligt tilgængelige erklæringer til optagelse i Rådets
protokol; disse erklæringer findes ligeledes på Rådets internetsted eller kan fås ved henvendelse til
Pressetjenesten.
11792/14
DA
3
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
14. juli 2014
UDENRIGSANLIGGENDER
Restriktive foranstaltninger - Elfenbenskysten ...................................................................................................... 15
UDVIKLINGSSAMARBEJDE
Guinea-Bissau ....................................................................................................................................................... 15
Økonomisk partnerskabsaftale med Cariforum ..................................................................................................... 15
FØDEVARELOVGIVNING
Tilladelse til fødevaretilsætningsstoffer, der indeholder aluminiumlakker ........................................................... 16
Sletning af montansyreestere fra listen over tilladte fødevaretilsætningsstoffer ................................................... 16
GENNEMSIGTIGHED
Aktindsigt .............................................................................................................................................................. 16
11792/14
DA
4
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1454114_0005.png
14. juli 2014
DELTAGERE
Belgien:
Olivier BELLE
Bulgarien:
Petia VASSILEVA
Den Tjekkiske Republik:
Jaroslava BENEŠ ŠPALKOVÁ
Danmark:
Dan JØRGENSEN
Tyskland:
Christian SCHMIDT
Estland:
Ivari PADAR
Irland:
Simon COVENEY
Grækenland:
Georgios KARASMANIS
Dimitrios MELAS
Stedfortrædende fast repræsentant
Stedfortrædende fast repræsentant
Vicelandbrugsminister
Minister for fødevarer, landbrug og fiskeri
Forbundsminister for fødevarer og landbrug
Landbrugsminister
Minister for landbrug, fødevarer og maritime spørgsmål
Minister for landdistriktsudvikling og fødevarer
Generalsekretær for landbrugspolitik og internationale
forbindelser, Ministeriet for Landdistriktsudvikling og
Fødevarer
Minister for landbrug, fødevarer og miljø
Stedfortrædende fast repræsentant
Chef for Generaldirektoratet for Landbrugs-, Fødevare- og
Regionalpolitik, Landbrugsministeriet
Vicelandbrugsminister
Landbrugs-, fødevare- og skovbrugsminister
Minister for landbrug, naturressourcer og miljø
Landbrugsminister
Ministerråd ved Litauens faste repræsentation ved EU
Minister for landbrug, vinavl og forbrugerbeskyttelse
Understatssekretær, Landbrugsministeriet
Stedfortrædende fast repræsentant
Stedfortrædende fast repræsentant
Spanien:
Isabel GARCIA TEJERINA
Frankrig:
Alexis DUTERTRE
Catherine GESLAIN-LANÉELLE
Kroatien:
Snježana ŠPANJOL
Italien:
Maurizio MARTINA
Cypern:
Nicos KOUYIALIS
Letland:
Jānis DŪKLAVS
Litauen:
Neringa MAJAUSKAITÉ
Luxembourg:
Fernand ETGEN
Ungarn:
Zsolt FELDMAN
Olivér VÁRHELYI
Malta:
Neil KERR
11792/14
DA
5
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1454114_0006.png
14. juli 2014
Nederlandene:
Sharon DIJKSMA
Østrig:
Andrä RUPPRECHTER
Polen:
Marek SAWICKI
Portugal:
Assunção CRISTAS
José Diogo ALBUQUERQUE
Manuel PINTO DE ABREU
Rumænien:
Peter Tamas NAGY
Slovenien:
Tanja STRNIŠA
Slovakiet:
�½ubomír JAHNÁTEK
Finland:
Petteri ORPO
Sverige:
Eskil ERLANDSSON
Det Forenede Kongerige:
George EUSTICE
Landbrugsminister
Forbundsminister for landbrug, skovbrug, miljø og
vandforvaltning
Minister for landbrug og landdistriktsudvikling
Minister for landbrug og maritime anliggender
Statssekretær for landbrug
Statssekretær for maritime anliggender
Statssekretær, Ministeriet for Landbrug og
Landdistriktsudvikling
Statssekretær, Landbrugs- og Miljøministeriet
Minister for landbrug og landdistriktsudvikling
Landbrugs- og skovbrugsminister
Minister for landdistrikter
Statssekretær med ansvar for landbrug, fødevarer og
havmiljø, Ministeriet for Miljø, Fødevarer og
Landdistriktsspørgsmål
Kommissionen:
Dacian CIOLOȘ
Maria DAMANAKI
Medlem
Medlem
11792/14
DA
6
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1454114_0007.png
14. juli 2014
PUNKTER BEHANDLET VED DEBAT
Formandskabets arbejdsprogram
Det italienske formandskab gav en offentlig præsentation af sit arbejdsprogram inden for landbrugs-
og fiskerisektoren.
Formandskabets landbrugspolitiske prioriteter omfatter:
at forberede
EXPO Milano 2015
med temaet "Føde til planeten, energi til livet", som vil
være en skelsættende begivenhed for EU på området fødevaresikkerhed. Formandskabet
vil bestræbe sig på at fremme en mere bæredygtig, innovativ og miljøvenlig udvikling af
landbrugs-, fødevare- og fiskerisektoren i EU, idet der sikres sammenhæng med EXPO
Milano 2015
at fortsætte arbejdet med forslaget om
økologisk landbrug,
og, hvis det er muligt,
forhandlingerne med Europa-Parlamentet med henblik på vedtagelse af det nye forslag,
idet der fokuseres på reglerne om kontrol, import og bekæmpelse af svig på dette område,
samtidig med at der tages hensyn til en forenkling af procedurerne
at bidrage til overvejelser om midtvejsrevisionen af
Europa 2020-strategien
ved at sætte
fokus på landbrugets rolle, navnlig hvad angår unges muligheder
at fortsætte drøftelserne om et forslag til en
skoleordning for frugt og grøntsager og
mejeriprodukter,
der har til formål at samle de to forskellige eksisterende ordninger for at
forenkle proceduren
at udvide debatten om
mælkesektorens fremtid
efter kvotasystemets ophør
at afslutte formaliteterne vedrørende godkendelse af forslaget om oplysningskampagner og
salgsfremstød for landbrugsprodukter
i og uden for EU
at tilstræbe færdiggørelse af arbejdet med de sidste
delegerede retsakter
i forbindelse med
ikrafttrædelsen af reformen af den fælles landbrugspolitik i januar næste år.
11792/14
DA
7
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
14. juli 2014
Prioriteterne for fiskeripolitikken vil være koncentreret om:
aktivt at overvåge igangsættelsen af den nye
fælles fiskeripolitik
og ikrafttrædelsen af
Den Europæiske Hav- og Fiskerifond (EHFF)
i begyndelsen af næste år
at lægge særlig vægt på
akvakultur
med henblik på en produktionsforøgelse i EU
at nå til enighed om
fiskerimuligheder for 2015,
der skal være i fuld overensstemmelse
med målene i den nye fælles fiskeripolitik
at samordne EU's holdning og repræsentation ved forhandlinger om protokoller til
aftaler
om fiskeripartnerskab med tredjelande
samt årlige møder med de regionale
fiskeriforvaltningsorganisationer og kyststaterne
at bestræbe sig på at fremme de regionale procedurer, der er fastsat i den nye fælles
fiskeripolitik med henblik på at indføre passende foranstaltninger til forvaltning af
ressourcerne for bestande i
Middelhavet.
For så vidt angår fødevare- og veterinærspørgsmål agter formandskabet:
at gøre status over de nye forslag om
kloning af dyr
og
nye fødevarer
for at finde frem til
en afbalanceret løsning til forebyggelse af markedsføring af fødevarer fra klonede dyr,
samtidig med at man undgår hindringer for forskning og innovation
at fortsætte arbejdet med
pakken med lovgivning om fødevarekæden,
herunder
forordninger om offentlig kontrol, dyresundhed, beskyttelsesforanstaltninger mod
planteskadegørere og produktion og markedsføring af planteformeringsmateriale
at tilskynde til en revision af forordningerne om
veterinærlægemidler
og anvendelse af
medicineret foder
i forbindelse med behandling af husdyr
at styrke samarbejdet mellem medlemsstaternes kompetente myndigheder i forbindelse
med bekæmpelsen af
fødevaresvig.
Med hensyn til skove vil formandskabet tage fat på spørgsmålet om gennemførelsen af EU's nye
skovstrategi og indledningen af EU's koordinering med henblik på udarbejdelse af Rådets
konklusioner til det 11. møde i De Forenede Nationers Skovforum, der skal afholdes i 2015.
11792/14
DA
8
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1454114_0009.png
14. juli 2014
LANDBRUG
Nyt forslag om økologisk landbrug
Rådet afholdt en orienterende debat om økologisk landbrug. I marts orienterede Kommissionen
ministrene om sit forslag om en revision af de retlige rammer for økologisk produktion og landbrug
i Europa (17375/13). Det græske formandskab indledte behandlingen af lovgivningsforslaget på
nogle møder i arbejdsgruppen. Det nuværende formandskab oplyste, at dette spørgsmål udgør en
prioritet i arbejdsprogrammet.
De fleste medlemsstater hilste det velkommen, at Kommissionen agter at forenkle de regler, der
finder anvendelse på økologisk produktion, og øge forbrugernes tillid til økologiske produkter.
Hvad angår reglerne for økologisk produktion har Kommissionen foreslået at styrke og harmonisere
produktionsreglerne ved at fjerne de nuværende undtagelser. En række delegationer gav udtryk for
deres betænkeligheder ved en så drastisk ændring af den nuværende lovgivning om økologisk
landbrug, idet de mente, at det kan udgøre en risiko for den økologiske sektors vækst. Flere
delegationer gik ind for i hvert enkelt tilfælde at foretage en revision af de nuværende undtagelser.
Med hensyn til kontrolsystemerne har Kommissionen foreslået at fjerne det nuværende krav om, at
alle erhvervsdrivende mindst én gang om året skal underkastes kontrol af, om de overholder deres
forpligtelser, og at styrke den tilgang, der er baseret på risikoanalyser, til offentlig kontrol.
Endvidere kræver forslaget, at alle erhvervsdrivende i hele den økologiske kæde skal være
underlagt kontrolsystemet. Endelig er der en bestemmelse om ændring af kontrolsystemet ved at
integrere alle bestemmelser om kontrol i henhold til Kommissionens forslag til en forordning om
offentlig kontrol på fødevare- og foderstofområdet. Der var imidlertid mange medlemsstater, der
ikke gik ind for at medtage kontrollen af den økologiske kæde i det officielle forslag om foderstof-
og fødevarekontrol, idet de ikke mente, at det er den samme form for kontrol.
Endelig har Kommissionen i forbindelse med delegerede retsakter indført muligheden for at
anvende delegerede retsakter til at ændre specifikke økologiske regler, da den mener, at dette vil
gøre lovgivningen mere brugervenlig. En række delegationer gav udtryk for modstand mod en
sådan udvidet anvendelse af delegerede retsakter, og de var af den opfattelse, at produktionsreglerne
bør være indeholdt i basisretsakten og ændres ved den fælles beslutningsprocedure.
11792/14
DA
9
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
14. juli 2014
Fremtiden for mejerisektoren
Rådet kunne ikke vedtage konklusioner om mejerisektorens fremtid, da der ikke var opnået den
nødvendige konsensus. Selv et kvalificeret flertal, der kunne have gjort det muligt at sende et
politisk signal til Kommissionen i denne sag, kunne ikke opnås.
Tre delegationer forelagde en kompromistekst, hvori man forsøgte at forene medlemsstaternes
forskellige synspunkter. Medlemsstaterne opretholdt imidlertid under den efterfølgende debat deres
holdning. I betragtning af de nuværende gunstige markedsvilkår fandt visse delegationer det
nødvendigt at sikre en "blødere" udfasning i alle medlemsstaterne, især i dem, som er i fare for at
overskride deres nationale mælkekvoter, ved i mindre grad at tilpasse
fedtkorrektionskoefficienterne. En række delegationer (der udgjorde et stort blokerende mindretal)
var dog imod denne anmodning og mente, at de regler, der blev fastsat i 2008 for kvoteordningens
ophør, bør anvendes strengt. Desuden beklagede nogle af disse delegationer, at der ikke er fastsat
konkrete yderligere foranstaltninger vedrørende den fremtidige krisestyring.
I juni hilste de fleste medlemsstater Kommissionens rapport om markedsudviklingen i mælke- og
mejerisektoren velkommen. Rapporten er hjemlet i "mælkepakken", der trådte i kraft i oktober 2012
med henblik på at forbedre mælkeproducenternes situation og forberede mejerisektoren til
kvoteordningens ophør i 2015. Ved den lejlighed drøftede medlemsstaterne allerede
mejerisektorens fremtid og kunne ikke nå til enighed om konklusioner.
11792/14
DA
10
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1454114_0011.png
14. juli 2014
FISKERI
Fiskerimuligheder for 2015
Rådet blev orienteret og havde en udveksling af synspunkter om en meddelelse fra Kommissionen
vedrørende høring om fiskerimuligheder for 2015 (11288/14).
De fleste medlemsstater anerkendte den overordnede forbedring af fiskeressourcernes tilstand, der
er omhandlet i Kommissionens meddelelser. De noterede også den forbedrede videnskabelige viden
vedrørende bestandene i Middelhavet, der synliggør den omfattende overfiskning.
Flere delegationer understregede behovet for at fastsætte de samlede tilladte fangstmængder
(TAC'er), der blev drøftet, senere på året ved at tage maksimalt bæredygtigt udbytte (MSY) i
betragtning i 2015, hvor det er muligt, og senest inden udgangen af 2020. Andre understregede
behovet for at respektere det tilsagn, der er givet med hensyn til målet om MSY senest i 2015.
Mange medlemsstater påpegede, at der er behov for at præcisere konsekvenserne for TAC-
forslagene af gennemførelsen af pligten til at lande alle fangster, der blev indført ved den fælles
fiskeripolitik efter reformen.
Flere delegationer fremhævede behovet for at sikre ensartede vilkår i forhold til tredjelande ved
forvaltningen af fælles bestande i international sammenhæng, navnlig i forbindelse med
Middelhavet og Sortehavet. Nogle delegationer mente også, at nogle bestande som f.eks. nordlig
kulmule og almindelig tun i Middelhavet er i en bedre stand, end det fremgår af meddelelsen.
I meddelelsen beskrives den generelle tilgang, Kommissionen vil anlægge, når den udformer sine
forslag til fiskerimuligheder for 2015. Dokumentet skitserer bestandenes tilstand, giver en
begrænset oversigt over EU-flådens økonomiske resultater og understreger tilsagnet om langsigtede
forvaltningsplaner og forvaltning i overensstemmelse med den videnskabelige rådgivning.
Det overordnede forslag til fiskerimuligheder for 2015 hvad angår bestande i Atlanterhavet,
Nordsøen, Antarktis og andre havområder vil blive forelagt i oktober.
Endvidere vil Kommissionens forslag for Østersøen og Sortehavet blive forelagt Rådet i
henholdsvis august og november.
Endelig vil et forslag om dybhavsbestande blive forelagt i september i år. Fiskerimulighederne for
dybhavsarter fastsættes hvert andet år i takt med den videnskabelige evaluering af bestandene.
11792/14
DA
11
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1454114_0012.png
14. juli 2014
EVENTUELT
ICANN-domæner
Formandskabet henledte rådsmedlemmernes og Kommissionens opmærksomhed på de eventuelle
negative følger for den europæiske agrofødevareproduktion, navnlig vinmarkedet, af tildelingen via
ICANN (Internet Corporation for Assigned Names and Numbers) af 1. niveau-domæner, der
anvender generiske topdomæner (f.eks.
.food, .organic, .vin, .wine).
Flere medlemsstater støttede
formandskabet, idet der blev peget på mulig forvirring, hvis disse betegnelser sættes i forbindelse
med 2. niveau-domæner og således fejlagtigt knyttes til geografiske betegnelser, der er beskyttet i
EU.
Kommissionen var klar over den risiko, der blev fremhævet af formandskabet, og bekræftede, at
den agter at fortsætte drøftelserne med ICANN om dette spørgsmål.
Fødevaresvig og -kontrol
På anmodning af den svenske delegation orienterede Kommissionen Rådet om fødevarekontrol og
fødevaresvig og de foranstaltninger, der er truffet efter "hestekødsskandalen" (11613/14).
Flere medlemsstater var enige om, at "skandalen" har vist, at svig i fødevarekæden er både udbredt
og af grænseoverskridende karakter. På baggrund af de mange forskellige aspekter af denne form
for svig er det vigtigt at styrke samarbejdet mellem institutionelle interessenter med en række
forskellige kompetencer.
Kommissionen understregede, at der efter "hestekødsskandalen" blev indledt en handlingsplan med
fem punkter i marts 2013, og den er stadig i gang. En af foranstaltningerne vedrører styrkelse af
kontrollen med svig i fødevaresektoren ved oprettelse af et specifikt EU-netværk, der inddrager
Kommissionen og medlemsstaterne. Test for at afsløre forekomst af hestekød i fødevarer er for
nylig blevet udført i medlemsstaterne, og Kommissionen skal snart aflægge rapport til Rådet om
resultaterne.
Pesticiders indvirkning på fugle
Nederlandene orienterede Rådet om en nylig videnskabelig undersøgelse, der er offentliggjort i
Nature, og som vækker bekymring over nogle neonicotinoiders indvirkning på fuglebestande, og
anmodede om en vurdering fra Den Europæiske Fødevaresikkerhedsautoritet (EFSA).
Kommissionen bekræftede, at den var ved at evaluere undersøgelsen, og mindede om de
restriktioner, der på nuværende tidspunkt finder anvendelse på tre neonicotinoider i EU, hvis
anvendelse er begrænset til specifikke afgrøder.
11792/14
DA
12
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
14. juli 2014
Status for fiskeriprotokoller: Marokko og Mauretanien
Den litauiske delegation anmodede Kommissionen om at aflægge rapport om protokollerne til
fiskeripartnerskabsaftalerne med Marokko og Mauretanien. Flere delegationer støttede
anmodningen og noterede betydningen af begge fiskeripartnerskabsaftaler for EU's fiskeri.
Den nye protokol mellem EU og Marokko er endnu ikke ratificeret, selv om forhandlingerne blev
afsluttet i sommeren 2013, og EU's fartøjer har stadig ikke adgang til marokkanske farvande.
Desuden er det sandsynligt, at de igangværende forhandlinger med Mauretanien om fornyelse af
den nuværende protokol varer længere end forventet.
Kommissionen håber, at protokollen med Marokko snart vil blive gennemført. Med hensyn til
protokollen med Mauretanien erkender Kommissionen problemerne, og den forsøger at finde frem
til den bedste måde at løse dem på.
11792/14
DA
13
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1454114_0014.png
14. juli 2014
ANDRE PUNKTER, DER BLEV GODKENDT
ØKONOMISKE OG FINANSIELLE ANLIGGENDER
Fælles afviklingsmekanisme for banker
Rådet vedtog en forordning om en fælles afviklingsmekanisme (SRM) for nødlidende banker, med
en central beslutningstagende afviklingsinstans og en fælles afviklingsfond (PE-CONS
88/14).
Forordningen vil sikre, at afviklingsafgørelser i de deltagende medlemsstater vil blive truffet på en
koordineret og effektiv måde, idet de negative indvirkninger på den finansielle stabilitet minimeres
og bankers afhængighed af staters kreditværdighed reduceres.
Formålet er at sikre en velordnet afvikling af nødlidende banker uden at bruge skatteydernes penge.
Dette vil omfatte både en systematisk brug af bail-in af aktionærer og kreditorer, i
overensstemmelse med direktivet om genopretning og afvikling af banker, der blev vedtaget i maj
1
,
og eventuel anvendelse af en fælles fond, der fuldt ud finansieres af banker.
Den fælles afviklingsmekanisme vil udgøre et af nøgleelementerne i Europas bankunion sammen
med den fælles tilsynsmekanisme (FTM), som trådte i kraft i november
2
. Den vil omfatte alle
banker, der er etableret i euroområdet og i andre medlemsstater, der vælger at deltage.
Vedtagelsen af forordningen fandt sted i forlængelse af den enighed, der blev opnået med Europa-
Parlamentet under førstebehandlingen i begyndelsen af april.
Yderligere oplysninger findes i pressemeddelelse
11814/14.
BUDGET
Budgetoverskud fra regnskabsåret 2013
Rådet vedtog sin holdning til forslaget til ændringsbudget nr. 2 til EU's budget for 2014 og
accepterede at fremføre et overskud fra 2013 på 1,01 mia. EUR.
Dette overskud skyldes en fremførsel af et indtægtsoverskud (771 mio. EUR), en underudnyttelse af
bevillingerne (276 mio. EUR) og en positiv saldo for veksling af valuta (-42 mio. EUR).
Medlemsstaternes bidrag til EU-budgettet vil blive reduceret i overensstemmelse hermed.
1
2
Se pressemeddelelse
9510/14
.
Se pressemeddelelse
14044/13
.
11792/14
DA
14
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1454114_0015.png
14. juli 2014
RETLIGE OG INDRE ANLIGGENDER
Fonden for Intern Sikkerhed
Rådet vedtog en afgørelse om bemyndigelse af Kommissionen til at indlede forhandlinger med
henblik på at indgå en aftale mellem Den Europæiske Union og Norge, Island, Schweiz og
Liechtenstein om supplerende regler vedrørende instrumentet for finansiel støtte til forvaltning af de
ydre grænser og den fælles visumpolitik som en del af Fonden for Intern Sikkerhed for perioden
2014-2020.
UDENRIGSANLIGGENDER
Restriktive foranstaltninger - Elfenbenskysten
Rådet ændrede EU's restriktive foranstaltninger over for Elfenbenskysten for at gennemføre de
ændringer, der er en følge af FN's Sikkerhedsråds resolution 2153 (2014). Forbuddet mod import af
uslebne diamanter fra Elfenbenskysten blev hævet.
UDVIKLINGSSAMARBEJDE
Guinea-Bissau
Rådet udsatte anvendelsen af relevante foranstaltninger over for Guinea-Bissau. For yderligere
oplysninger henvises til dok.
11664/14.
Økonomisk partnerskabsaftale med Cariforum
Rådet godkendte EU's holdning vedrørende deltagelsen i Det Rådgivende Udvalg Cariforum-EU
som fastsat i den økonomiske partnerskabsaftale mellem Cariforumlandene og EU. Cariforum, som
består af 15 stater i Det Caribiske Fællesskab og Den Dominikanske Republik, undertegnede sin
økonomiske partnerskabsaftale med EU i 2008.
11792/14
DA
15
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1454114_0016.png
14. juli 2014
FØDEVARELOVGIVNING
Tilladelse til fødevaretilsætningsstoffer, der indeholder aluminiumlakker
Rådet besluttede ikke at modsætte sig vedtagelsen af Kommissionens forordning (10992/14) om
tilladelse til fødevaretilsætningsstoffer, der indeholder aluminiumlakker af riboflavin (E 101) og om
udvidelse af anvendelsen af aluminiumlakker af carminer (carminsyre, cochenille) (E 120) som
fødevaretilsætningsstoffer.
Kommissionens forordning er omfattet af den såkaldte forskriftsprocedure med kontrol. Det
betyder, at da Rådet nu har givet sin godkendelse, kan Kommissionen vedtage forordningen,
medmindre Europa-Parlamentet gør indsigelse.
Sletning af montansyreestere fra listen over tilladte fødevaretilsætningsstoffer
Rådet besluttede ikke at modsætte sig vedtagelsen af Kommissionens forordning om sletning af
montansyreestere (E 912) fra EU's liste over tilladte fødevaretilsætningsstoffer, eftersom deres
opførelse på listen ikke længere er berettiget på grund af manglen på aktuelle videnskabelige data.
Montansyreestere (E 912) er vokser, der var tilladt som overfladebehandlingsmiddel til citrus,
melon, papaja, mango, avocado og ananas.
Kommissionens forordning er omfattet af forskriftsproceduren med kontrol. Det betyder, at
Kommissionen, nu hvor Rådet har givet sin godkendelse, kan vedtage forordningen, medmindre
Europa-Parlamentet modsætter sig dette.
GENNEMSIGTIGHED
Aktindsigt
Den 14. juli 2014 godkendte Rådet:
- svaret på genfremsat begæring nr. 16/c/01/14 (dok.
10383/14).
11792/14
DA
16