Europaudvalget 2013-14
Rådsmøde 3333 - Konkurrenceevne Bilag 1
Offentligt
1397817_0001.png
NOTAT TIL
FOLKETINGETS EUROPAUDVALG
Rådsmøde (konkurrenceevne) den 25. september 2014
Indholdsfortegnelse
Varemærkereformen (KOM (2013)161); (KOM (2013)162) .................... 2
- Tidlig forelæggelse
Rådskonklusioner vedr. industriel konkurrenceevne ............................... 16
- Præsentation ved Kommissionen
- Politisk drøftelse
- Vedtagelse af Rådskonklusioner
KOM-dokument foreligger ikke
Midtvejsevaluering af Europa2020-strategien ......................................... 22
- Politisk drøftelse
KOM-dokument foreligger ikke
Net- og informationssikkerhedsdirektivet (NIS) (KOM (2013)48) ......... 25
- Tidlig forelæggelse
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1397817_0002.png
2/36
Varemærkereformen
Revideret notat. Ændringer er markeret med fed og kursiv.
1.
Resumé
Kommissionen har den 27. marts 2013 fremsat forslag om ændring af Rå-
dets forordning (EF) nr. 207/2009 om EF-varemærker samt forslag om
ændring af Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 2008/95/EF om ind-
byrdes tilnærmelse af medlemsstaternes lovgivning om varemærker.
Det overordnede formål med ændringerne er dels at modernisere og ef-
fektivisere EF-varemærkesystemet, dels i øget grad at harmonisere de
nationale varemærkesystemer særligt over for EF-varemærkesystemet.
Forslagene indeholder en lang række ændringer af både processuel og
materiel karakter. Disse vil medføre en række ændringer af varemærkelo-
ven og den tilhørende bekendtgørelse, ligesom forslagets eventuelle kon-
sekvenser for retsplejelovens regler om Sø- og Handelsretten vil skulle
overvejes nærmere.
Forslaget til direktiv vil have lovgivningsmæssige konsekvenser. Forsla-
gene vil ikke have væsentlige statsfinansielle konsekvenser.
Forslaget er ikke sat på dagsordenen for næste rådsmøde, men forventes
at være på dagsordenen for et kommende rådsmøde som a-punkt.
2.
Baggrund
Varemærker anvendes til at kendetegne en virksomheds varer eller tjene-
steydelser. En virksomhed kan anvende varemærker til at adskille sig fra
sine konkurrenter og derved tiltrække og fastholde sine kunder. Et vare-
mærke kan således bidrage til at skabe værdi og vækst for virksomheden.
Et varemærke er en eneret, som kan opretholdes i uendelighed, så længe
det anvendes af virksomheden.
Inden for EU findes både et nationalt varemærkesystem og et EF-
varemærkesystem. De nationale varemærkesystemer administreres af de
nationale varemærkemyndigheder og anvendes primært af de brugere,
som har den største interesse på det nationale marked, eventuelt kombine-
ret med et ønske om en beskyttelse i nogle få yderligere lande. EF-
varemærkesystemet administreres af Kontoret for Harmonisering i det
Indre Marked (Office for Harmonization in the Internal Market (Trade-
marks and Design) (OHIM), der udsteder rettigheder, som gælder for hele
EU.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
3/36
Kommissionen har ved KOM (2013) 161 af 27. marts 2013 fremsendt
forslag om ændring af Rådets forordning (EF) nr. 207/2009 om EF-
varemærker samt ved KOM (2013) 162 af 27. marts 2013 fremsendt for-
slag om ændring af Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 2008/95/EF
om indbyrdes tilnærmelse af medlemsstaternes lovgivning om varemær-
ker. Forordningen regulerer EF-varemærket, mens direktivet er et mini-
mumsdirektiv, der til en vis grad harmoniserer medlemsstaternes lovgiv-
ning om nationale varemærker. Forslagene er oversendt til Rådet den 2.
april 2013 i dansk sprogversion.
Førstnævnte forslag er fremsat med hjemmel i TEUF artikel 118, stk. 1 og
sidstnævnte forslag med hjemmel i TEUF artikel 114, stk. 1. Begge for-
slag behandles efter den almindelige lovgivningsprocedure med Europa-
Parlamentet som medlovgiver jf. TEUF artikel 294.
Forslagene er fremsat på baggrund af en debat i EU regi gennem de sene-
ste år omkring behovet for en varemærkereform. Debatten har bl.a. ud-
møntet sig i rådskonklusioner af 21. og 22. maj 2007 om de finansielle
perspektiver for OHIM og den videre udvikling af EF-
varemærkesystemet samt Rådskonklusioner om den fremtidige revision af
varemærkesystemerne i EU af 25. maj 2010.
Rådskonklusionerne af 21. og 22. maj 2007 pålagde Kommissionen at
fremkomme med forslag til nedsættelse af gebyrerne hos OHIM samt at
foretage en undersøgelse af, hvordan EF-varemærkesystemet fungerer.
Gebyrerne blev nedsat i 2009, og en undersøgelse blev igangsat. Resulta-
tet af undersøgelsen kom den 15. februar 2011. Undersøgelsen konklude-
rede bl.a., at varemærkesystemerne inden for EU generelt fungerer godt,
og at der alene er behov for mindre justeringer og moderniseringer for at
sikre, at der også i fremtiden er velfungerende systemer inden for EU.
Det fremgår af rådskonklusionerne af 25. maj 2010, at der er behov for at
indføre bestemmelser, som sætter rammer for samarbejdet mellem OHIM
og de nationale varemærkekontorer, samt at der skabes hjemmel for, at 50
pct. af de gebyrer, som OHIM modtager for fornyelse af EF-varemærker,
skal tilgå de nationale varemærkekontorer via en fair fordelingsnøgle.
Disse midler skal anvendes til at finansiere harmoniseringen af praksis og
udviklingen af fælles IT værktøjer mellem OHIM og de nationale vare-
mærkekontorer. Endelig præciseres det, at der er behov for at fremsætte
forslag til ændringer af både forordning og direktiv for at sikre en øget
harmonisering mellem systemerne.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1397817_0004.png
4/36
3.
Formål og indhold
Formålet med varemærkereformen er at fremme innovation og økono-
misk vækst ved at gøre ordningerne for varemærkeregistrering i hele EU
mere effektive og lettere tilgængelige for virksomhederne i form af lavere
omkostninger, større forudsigelighed og retssikkerhed.
3.1 Forslag til ændringer af forordningen
Kommissionen foreslår bl.a. en ajourføring af forordningen ud fra et øn-
ske om at tilpasse terminologien til Lissabontraktaten, f.eks. således, at
”EF-varemærker” ændres til ”europæiske varemærker”.
Dette ændres i
kompromisforslaget til ”EU-varemærker”.
En række af de af Kommissionen foreslåede ændringer vedrører procedu-
rerne for ansøgning og registrering af EF-varemærker. Dette indebærer
bl.a., at alene OHIM, og ikke længere de nationale kontorer skal være
modtagende myndighed for ansøgninger om
EU-varemærker.
Desuden
foreslås det, at OHIM ikke længere skal foretage søgning for eksisterende
forvekslelige varemærker, samt at der ikke længere gives mulighed for at
foretage søgninger for eksisterende kolliderende rettigheder fra de med-
lemsstater, der tilbyder dette. Baggrunden for dette forslag er, at mange
brugere selv overvåger markedet og får foretaget disse søgninger.
I formandskabets seneste kompromisforslag foreslås det
at opretholde
søgningerne samt
gøre det valgfrit for ansøgere at modtage resultatet af
søgningen. Resultatet af søgningen vil stadig blive kommunikeret til in-
dehaverne af de mærker, der har været nævnt i en søgerapport, så disse
virksomheder bliver klar over, at der findes en ansøgning om et varemær-
ke, der ligger tæt op af deres,
medmindre disse virksomheder overfor
OHIM har angivet, at de ikke ønsker at modtage en sådan meddelelse.
Baggrunden for at opretholde søgningerne i kompromisforslaget er hen-
synet til de små og mellemstore virksomheder, som ikke er bekendte med
varemærkesystemet og som derfor kan have svært ved selv at foretage
sådanne søgninger og især vurdere søgeresultatet.
Herudover foreslås nye regler for varer, der indføres i toldområdet ved
handel via Internettet, hvor modtageren af varen er en forbruger, samt nye
regler for varer i transit i EU. Den del af forordningsforslaget, der handler
om varer i transit vil medføre, at varer, der blot er i transit i EU, kan stop-
pes og destrueres, hvis de krænker et varemærke i EU.
I dag kræver det-
te,
at rettighedshaver kan bevise, at der foretages en kommerciel handling
rettet mod EU.
For at tilgodese hensynet til den legitime handel samt
sikre, at internationale forpligtelser respekteres foreslås det i det seneste
kompromisforslag, at indehaveren af et varemærke i EU kan få tilbage-
holdt og destrueret varer i transit. Dog bortfalder denne ret, såfremt
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
5/36
ejeren af varerne i transit kan bevise, at varemærkeindehaveren ikke
kan forbyde markedsføring af de pågældende varer i destinationslandet.
Det kan f.eks. være tilfældet, hvis varemærket ikke er gældende i desti-
nationslandet.
Forslaget indeholder ligeledes en ændring i forhold til procedurerne i Sø-
og Handelsretten i deres egenskab af EF-varemærkedomstol, som bl.a.
indebærer, at Sø- og Handelsretten skal udsætte deres behandling af sa-
gen, hvis der verserer en sag hos OHIM. Baggrunden for dette forslag er
et ønske om at undgå parallel behandling, når der verserer en sag både
hos OHIM og ved varemærkedomstolene.
I seneste kompromisforslag præciseres det, at de nationale varemærke-
domstole kun skal udsætte behandlingen af sagen, hvis sagen ved
OHIM er anlagt før sagen ved Sø- og Handelsretten. Desuden tillægges
disse domstole diskretionær beføjelse til at undlade at udsætte sagens
behandling, hvis der er særlige grunde til at fortsætte.
Endvidere foreslår Kommissionen en overordnet ændring af organisati-
onsstrukturen m.v. hos OHIM, således at der sker en tilpasning til Euro-
pa-Parlamentets, Rådets og Kommissionens fælleserklæring for EU agen-
turer. Der foretages bl.a. en ændring i udpegelsen af præsidenten samt
indføres et ekstra ledelsesniveau bestående af 5 medlemmer, hvoraf én er
formanden for administrationsrådet, én er fra Kommissionen og 3 andre
udpeges af administrationsrådet fra dets medlemmer fra medlemslandene.
Herudover foreslås en ændring af budgetbestemmelserne, hvorefter et
eventuelt overskud i OHIM vil kunne overføres til EU´s budget.
I seneste kompromisforslag ændres disse bestemmelser i vidt omfang.
Blandt andet slettes bestemmelserne om det ekstra ledelsesniveau.
Der-
udover modificeres bestemmelsen om overførelse af overskud til EU´s
budget således, at dette kun kan ske under nærmere fastsatte betingel-
ser, herunder først efter afholdelse af udgifter til bl.a. medlemslandenes
samarbejde med OHIM samt landenes udgifter i medfør af EU-
varemærkesystemet i øvrigt. Endvidere præciseres det, at det er OHIM´s
budgetkomité, der kan træffe beslutning om overførelse af overskuddet
samt, at det kun omfatter overskud genereret efter ikrafttrædelsen af
forordningen.
Kommissionen foreslår desuden, at der indføres bestemmelser om obliga-
torisk samarbejde mellem OHIM og de nationale varemærkekontorer for
at øge harmoniseringen af praksis og udvikling af fælles IT værktøjer.
Samtidig foreslås en bestemmelse, der fastsætter rammen for den finan-
sielle støtte fra OHIM til de nationale kontorer for deltagelse i disse sam-
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
6/36
arbejdsprojekter. Denne støtte baserer sig på op til
10 %
af OHIM´s ind-
tægter.
Det seneste kompromisforslag lægger op til,
at
denne procentsats
skal
udgøre minimum 10 % samtidig med, at der afsættes minimum 5 % af
OHIM´s indtægter til kompensering for landenes udgifter i medfør af
EU-varemærkesystemet efter en nærmere bestemt fordelingsnøgle.
Endvidere foreslås det, at det er OHIM`s budgetkomité, der beslutter,
hvor mange midler, der skal afsættes til dækning af landenes udgifter til
samarbejdet samt beløbet til kompensering for landenes udgifter i øv-
rigt, dog således, at det samlede loft for disse to poster udgør 20 %.
Endelig lægger det oprindelig forslag op til, at Kommissionen gives befø-
jelse til at vedtage visse regler ved en lang række delegerede retsakter
bl.a. vedrørende sprogregimet, fastsættelse af gebyrer samt procedurerne i
forbindelse med sagsbehandlingen ved OHIM. Disse regler er i øjeblikket
fastsat i Kommissionens forordning (EF) nr. 2868/95 af 13. december
1995 om gennemførelsesbestemmelser til Rådets forordning (EF) nr.
40/94 om EF-varemærker og Kommissionens forordning (EF) nr. 2869/95
af 13. december 1995 om de gebyrer, der skal betales til OHIM. Forslaget
om indførelse af delegerede retsakter begrundes med, at der sker en til-
pasning til Lissabontraktatens artikel 290.
I
det seneste
kompromisforslag til forordningen
er alle
beføjelserne til
Kommissionen til at vedtage delegerede retsakter
slettet. I stedet
bibehol-
des
en stor del af beføjelserne som
gennemførelsesbemyndigelser,
her-
under f.eks. visse af procedurerne ved ophævelse af et varemærke,
mens
visse af de eksisterende gennemførelsesbestemmelser foreslås indsat i
forordningen.
For så vidt angår fastsættelsen af gebyrerne lægger det seneste kompro-
misforslag op til, at disse fastsættes som en del af forordningen.
Kommis-
sionen har foreslået, at ansøgningsgebyret reduceres. I det nuværende
kompromisforslag
fastholdes ansøgningsgebyret, samtidig med at gebyret
for fornyelse reduceres således, at gebyret for fornyelse kommer til at
svare til gebyret for ansøgning om et varemærke.
Endelig
foreslås det
som noget nyt i det seneste kompromisforslag vedrø-
rende forordningen, at OHIM kan oprette et Center for mægling og vold-
gift,
hvor der
lægges op til, at konflikter, der er omfattet af forordningen
og direktivet, kan behandles af dette center. P.t. kan afgørelser truffet af
OHIM påklages til OHIM´s appelkammer, hvis afgørelser om klager kan
indbringes for EU-Domstolen. Herudover har hvert land udpeget nationa-
le varemærkedomstole, som har kompetence i sager om krænkelse og
gyldighed af EU-varemærker.
I det seneste kompromisforslag forslås
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1397817_0007.png
7/36
det, at det nye center kun kommer til at omfatte mægling, og at det kun
er konflikter dækket af forordningen, der kan behandles af centret.
3.2. Forslag til ændringer af direktivet
Kommissionens forslag introducerer nye materielle regler samt indfører
nye procedureregler i direktivet. Reglerne er i vidt omfang harmoniseret i
forhold til reglerne i forordningen.
Forslaget indeholder bl.a. regler, der vedrører
forskellige procedurer,
herunder
en tilpasning af procedureregler ved klassificering af varer og
tjenesteydelser.
Ved ansøgning om et varemærke skal det angives, hvilke varer og/eller
tjenesteydelser, som varemærket skal registreres for. Varer og tjeneste-
ydelser er grupperet i 45 klasser i henhold til et internationalt klassifice-
ringssystem, hvor hver klasse består af en nærmere defineret gruppe af
varer eller tjenesteydelser (blandt andet parfumevarer og kosmetiske præ-
parater i klasse 3). I dag dækker grundgebyret for en varemærkeansøg-
ning 3 klasser. Forslaget indeholder en ændring således, at grundgebyret
fremover kun skal dække én klasse.
I det seneste kompromisforslag gøres det valgfrit for medlemslandene,
om de ønsker, at der skal betales gebyr for klasser udover den første klas-
se.
I Kommissionens forslag til ændring af direktivet findes
ligesom i forslag
til forordningen
to bestemmelser, der giver varemærkeindehavere bedre
mulighed for håndhævelse i forhold til piratkopierede og varemærkefor-
falskede varer. Der foreslås således nye regler for varer, der indføres i
toldområdet ved handel via Internettet, hvor modtageren af varen er en
forbruger, samt nye regler om varer i transit.
I direktivet omhandler disse
bestemmelser nationale varemærker, mens de i forordningen regulerer
EU-varemærker.
Endelig indeholder forslaget bestemmelser om obligatorisk samarbejde
mellem OHIM og de nationale varemærkekontorer for at fremme konver-
gens i praksis og udvikle fælles IT værktøjer samt for at opnå sammen-
hængende resultater i behandlingen og registreringen af varemærker.
4.
Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet er i henhold til TEUF art. 118, stk. 1 samt art. 114, stk.
1, medlovgiver på både forordningen og direktivet.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
8/36
Retsudvalget (JURI) udarbejdede udkast til rapporter vedrørende forslag til
ændring af direktivet og forordningen den 31. juli 2013. Den endelige rap-
port fra JURI forelå den 17. december 2013. Europa-Parlamentets ændrings-
forslag blev vedtaget den 25. februar 2014.
I forhold til bestemmelsen om varer i transit har Europa-Parlamentet fore-
slået en ændring, hvorefter anvendelsen af bestemmelsen skal ske med
forbehold for WTO reglerne og særligt artikel V i GATT vedrørende tran-
sitfrihed. Det fremgår desuden af præamblen i Europa-Parlamentets æn-
dringsforslag, at varemærkeindehavers muligheder for at stoppe varer i
transit er med forbehold for den smidige transit af generisk medicin i
overensstemmelse med EU´s internationale forpligtelser.
Endvidere fremgår det af Europa-Parlamentets ændringsforslag, at den
finansielle ramme for støtten fra OHIM til medlemslandene i forbindelse
med samarbejdsprojekter fastsættes til 20 % af OHIM´s årlige indtægter
og ikke 10 % som foreslået af Kommissionen.
Med hensyn til de foreslåede ændringer af OHIM´s struktur kan det bl.a.
nævnes, at Europa-Parlamentet foreslår, at bestemmelserne om det ekstra
ledelsesniveau skal udgå. Herudover har Europa-Parlamentet foreslået æn-
dringer til udpegelsen af præsidenten, således at dette skal ske på baggrund
af en kandidatliste med mindst tre kandidater, der udarbejdes af administra-
tionsrådets forhåndsudvælgelsesudvalg bestående af repræsentanter for
medlemsstaterne, Kommissionen og Europa-Parlamentet.
Europa-Parlamentet har desuden foreslået, at gebyrerne skal fastsættes i et
anneks til forordningen. Det fremgår af Europa-Parlamentets ændringsfor-
slag, at gebyrerne skal fastsættes til et niveau, der blandt andet sikrer, at man
undgår akkumulering af store overskud. Samtidig udgår Kommissionens
forslag, om at betydelige overskud overføres til EU´s budget. Det kan næv-
nes, at gebyrerne svarer til Kommissionens forslag til gebyrændringer, der
medfører reducering af ansøgningsgebyret.
Derudover fremgår det af Europa-Parlamentets ændringsforslag, at beføjel-
serne til delegerede retsakter vedrørende fastsættelse af gebyrer samt organi-
seringen af OHIM´s appelkammer udgår. Det kan nævnes, at Europa-
Parlamentet herudover har opretholdt de øvrige bemyndigelser til delegere-
de retsakter, dog i visse tilfælde med nogle præciseringer. Europa-
Parlamentet foreslår desuden at forlænge fristen til at gøre indsigelse mod
en delegeret retsakt til 4 måneder i stedet for 2 som foreslået af Kommissio-
nen.
Europa-Parlamentet har desuden støttet Kommissionens forslag om at
OHIM ikke længere skal foretage søgning for eksisterende forvekslelige
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1397817_0009.png
9/36
varemærker, samt at der ikke længere gives mulighed for at foretage
søgninger for eksisterende kolliderende rettigheder fra de medlemssta-
ter, der tilbyder dette.
Endvidere har Europa-Parlamentet foreslået en ny bestemmelse om oprettel-
se af et mæglings- og voldgiftscenter hos OHIM.
5.
Nærhedsprincippet
Det fremgår af Kommissionens konsekvensanalyse (SWD (2013) 95 final af
2. april 2013), at det er nødvendigt at ændre dele af forordningen for at for-
bedre og strømline EF-varemærkesystemet, og at det alene er EU-lovgiver,
der har kompetence til at foretage de nødvendige ændringer.
Kommissionen anfører endvidere, at der for så vidt angår forslaget til æn-
dring af direktivet indføres et omfattende system, hvor alle spørgsmål inden
for både materiel ret og procesret fastsættes, mens det nuværende niveau for
tilnærmelse af lovgivningen, der er fastsat i direktivet, er begrænset til ud-
valgte materielle retsregler. Kommissionen anfører endvidere, at det er nød-
vendigt at skabe et harmonisk og overordnet system for varemærkebeskyt-
telsen i EU med mere ensartede materielle regler, og hvor de centrale proce-
duremæssige bestemmelser som minimum er kompatible.
Det er regeringens vurdering, at forslagene generelt er i overensstemmelse
med nærhedsprincippet.
6.
Gældende dansk ret
Den gældende forordning finder direkte anvendelse i Danmark. Enkelte
bestemmelser stiller krav til dansk lovgivning. Disse bestemmelser er gen-
nemført ved lov om varemærker samt tilhørende bekendtgørelse og retsple-
jeloven.
Det gældende direktiv er i dag gennemført ved lov om varemærker, lov om
fællesmærker og tilhørende bekendtgørelse.
7.
Lovgivningsmæssige og statsfinansielle konsekvenser
Lovgivningsmæssige konsekvenser
En vedtagelse af forslagene til ændring af forordningen vurderes som ud-
gangspunkt ikke at have lovgivningsmæssige konsekvenser, idet forordnin-
gen er direkte anvendelig. Forslagets eventuelle konsekvenser for retsple-
jelovens regler om Sø- og Handelsretten som EF-varemærkedomstol i
Danmark vil skulle overvejes nærmere.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1397817_0010.png
10/36
En vedtagelse af forslagene til ændring af direktivet vil kræve ændring af
varemærkeloven og den tilhørende bekendtgørelse.
Statsfinansielle konsekvenser
Forslagene vurderes ikke at have væsentlige statsfinansielle konsekvenser.
En nedsættelse af ansøgningsgebyret for et EU-varemærke kan dog bety-
de, at virksomhederne indleverer færre danske varemærkeansøgninger,
hvilket vil have begrænsede negative statsfinansielle konsekvenser. End-
videre kan en eventuel overførelse af OHIM´s overskud til EU´s budget
mod en modregning i medlemslandenes bidrag til EU-budgettet kunne
have positive statsfinansielle konsekvenser.
8.
Samfundsøkonomiske konsekvenser
Forslaget medfører øget harmonisering af varemærkesystemerne, hvilket
vil medføre øget retssikkerhed til gavn for især europæiske virksomheder.
Forslaget vil desuden kunne give bedre muligheder for håndhævelse i
forhold til piratkopierede varer.
Derudover vil
Kommissionens
forslag om at afskaffe søgningerne hos
OHIM kunne medføre mindre økonomiske konsekvenser for erhvervslivet,
i form af øgede udgifter til håndhævelse af varemærkerettigheder, da kon-
flikter i større omfang vil kunne opstå efter registreringsprocessen.
Endvidere er det uklart, hvordan
Kommissionens forslag
med hensyn til
varer i transit vil kunne påvirke den legitime handel med ikke-forfalskede
varer,
men dette er der taget hånd om i seneste kompromisforslag.
9.
Administrative konsekvenser for erhvervslivet
Forslagene vurderes ikke at have administrative konsekvenser for erhvervs-
livet.
10.
Høring
Forslagene er den 3. april 2013 sendt i høring i specialudvalget for vækst og
konkurrence med høringsfrist 16. april 2013.
Resultaterne af høringen i specialudvalget kan sammenfattes således:
Dansk Erhverv (DE) finder det positivt, at Kommissionen har gjort et stort
stykke arbejde for at sikre yderligere samordning mellem fællesskabsord-
ningen og de nationale ordninger. Dette vil bidrage til et reelt valg for virk-
somhederne mellem et europæisk varemærke eller et nationalt varemærke,
der alene baserer sig på behovet for den enkelte virksomhed.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1397817_0011.png
11/36
I relation til den institutionelle del mener DE, at det er vigtigt at vurdere
patentkontorets virke over de seneste år med henblik på at identificere om-
råder, hvor forvaltningen vil kunne forbedres, dette ikke mindst i lyset af
den fælles erklæring om agenturer. I den forbindelse nævnes det, at som det
fremgår af fælleserklæringen, skal der udføres en grundig ”case-by-case”
analyse for at sikre, at ændringer kun bliver foretaget, hvor der opnås for-
bedringer, og hvor man ikke risikerer at skade et agenturs virke, som ellers
har vist sig at være en succes for det Indre Marked. DE undrer sig derfor
over, at man med hensyn til en række ændringer fremsat af Kommissionen,
går ud over, hvad der ligger i den fælles erklæring om agenturer, og i hvilket
omfang dette kan bidrage til et mere velfungerende agentur.
DI tilslutter sig på det overordnede plan de fremsatte forslag men forbehol-
der sig samtidig mulighed for på et senere tidspunkt at bidrage med konkre-
te bemærkninger til enkeltdele af den omfattende reformpakke. Endvidere
anmoder DI om løbende at blive holdt orienteret om udviklingen i forhand-
lingerne, idet de foreslåede ændringer har vidtrækkende konsekvenser for
dansk erhvervsliv.
Lægemiddel Industri Foreningen (LIF) støtter fuldt ud en modernisering af
forordningen og direktivet og den overordnede målsætning om øget samar-
bejde mellem Harmoniseringskontoret (varemærker og designs) og de nati-
onale varemærkemyndigheder med det formål samlet set at gøre varemær-
kesystemerne inden for EU mere virkningsfulde, effektive og konsekvente.
11.
Generelle forventninger til andre landes holdninger
Der har været afholdt en række møder i rådsarbejdsgruppen for immateri-
alret (varemærker),
hvor flere kompromisforslag har været drøftet. Det
seneste kompromisforslag er behandlet på et møde i COREPER den 23.
juli 2014, hvor formandskabet opnåede mandat til at indlede trilogfor-
handlinger.
Landene har i mange henseender stået samlet i deres bemærkninger til
forslagene, og kompromisforslagene har i vidt omfang taget hensyn til
disse bemærkninger. Blandt andet kan nævnes, at et flertal af landene
udtrykte skepsis over for de af Kommissionen foreslåede ændringer af
strukturen af OHIM for at tilpasse OHIM til fælleserklæringen vedrørende
decentrale agenturer. Ændringerne i kompromisforslaget til forordningen
imødekommer i vidt omfang
landenes
bemærkninger.
Derudover har stort set alle landene generelt udtrykt bekymring i forhold til
antallet og omfanget af delegerede retsakter især vedrørende sprogforhold
og fastsættelse af gebyrer i OHIM i forslaget fra Kommissionen. Landene er
derfor positive i forhold til, at
alle
beføjelser til delegerede retsakter
nu er
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
12/36
fjernet
og at størstedelen er lavet om til gennemførelsesretsakter,
hvor med-
lemslandene høres igennem ekspertgrupper.
Generelt er et stort flertal af landene positive over for, at gebyrerne i kom-
promisforslaget fastsættes i et anneks til selve forordningen, idet fastsættel-
sen af gebyrerne anses for et væsentligt element i EU´s varemærkesystem.
Igennem forhandlingerne har
landene generelt
været
imod Kommissio-
nens forslag om at reducere ansøgningsgebyret for ansøgninger. Baggrun-
den for dette er bl.a., at endnu en sænkning af ansøgningsgebyret vil udfor-
dre sameksistensen mellem EU-varemærkesystemet og de nationale vare-
mærkesystemer yderligere,
da et
lavere gebyr for ansøgning om et EU va-
remærke gøre det mere attraktivt for virksomhederne at anvende EU´s va-
remærkesystem, selvom varen kun sælges i få lande. Dette bidrager til, at
varemærkeregistret oversvømmes med varemærker, der reelt ikke bruges,
hvilket kan blokere for andre virksomheders varemærker.
Landene er der-
for positive i forhold til
kompromisforslaget,
som
bibeholder det nuværende
ansøgningsgebyr samtidig med at gebyrer for fornyelse af et varemærke
sænkes således, at grundgebyret for fornyelse svarer til grundgebyret for
ansøgning om et varemærke.
Et flertal af landene ønsker fortsat, at OHIM skal foretage søgninger efter
eksisterende forvekslelige varemærker, da dette er til fordel for de små og
mellemstore virksomheder, der kan have svært ved selv at foretage disse
søgninger samt vurdere resultatet af disse.
Landene er derfor positive
overfor, at søgningerne bibeholdes i kompromisforslaget samtidig med,
at det gøres valgfrit at modtage resultatet af søgningen.
Endvidere har et flertal af landene udtrykt skepsis i forhold til den be-
stemmelse om oprettelse af et center for mægling og voldgift, der foreslås
i kompromisforslaget til forordningen. Flere lande har i den forbindelse
bl.a. påpeget, at bestemmelsen indikerer, at OHIM kan tvinge parterne til
voldgift, hvilket er i modstrid med, at voldgiftssager som udgangspunkt
beror på en frivillig aftale mellem parterne.
Landene støtter derfor det
seneste kompromisforslag, hvorefter centret kun skal omfatte mægling.
Visse områder har under forhandlingerne været genstand for omfatten-
de drøftelser i forsøget på at finde en løsning.
Her kan bl.a. nævnes
va-
rer i
transit samt bestemmelserne om anvendelsen af OHIM´s overskud.
I forhold til anvendelsen af OHIM`s overskud har
et flertal af landene
indledningsvist i forhandlingerne
påpeget, at det ikke klart fremgår, at
50 pct. af de gebyrer, som OHIM modtager for fornyelse af EF-
varemærker, skal tilgå de nationale varemærkekontorer til finansiering af
projekter vedrørende harmoniseringen af praksis og udviklingen af fælles
IT værktøjer mellem OHIM og de nationale varemærkekontorer sådan
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1397817_0013.png
13/36
som det fremgår af rådskonklusionerne af 25. maj 2010.
I løbet af for-
handlingerne har der været
forskellige forslag til, hvordan OHIM skal
finansiere medlemslandenes deltagelse i samarbejdsprojekter, og hvordan
OHIM´s overskud i øvrigt skal anvendes,
herunder om et overskud un-
der visse nærmere betingelser skal kunne overføres til EU´s budget og
herefter modregnes i landenes bidrag til EU-budgettet. I formandska-
bets seneste kompromisforslag foreslås det, at overskuddet kun kan
overføres til EU´s budget under nærmere fastsatte betingelser, herunder
efter at landene er kompenseret for deres udgifter til samarbejdet med
OHIM samt efter OHIM har kompenseret landene for udgifter i medfør
af EU-varemærkesystemet efter en nærmere beskrevet fordelingsnøgle.
I forhold til den nye bestemmelse om varer i transit har en gruppe lande
udarbejdet et non-paper til støtte for Kommissionens forslag om varer i
transit. Andre lande –
herunder Danmark
- har påpeget hensynet til den
legitime handel samt forholdet til internationale traktater såsom WTO og
GATT´s bestemmelser om freedom of transit, og disse lande
har ønsket
en mere balanceret løsning. Disse lande har således i et non-paper un-
derstreget vigtigheden af, at reglerne ikke får utilsigtede konsekvenser
for den lovlige handel. Formandskabets seneste kompromisforslag ved-
rørende varer i transit, som blev diskuteret på et møde i COREPER den
23. juli 2014, og som medfører, at indehaveren af et varemærke i EU
kan få tilbageholdt og destrueret varer i transit dog således, at retten
bortfalder, såfremt ejeren af varerne i transit kan bevise, at indehaveren
af varemærke ikke kan forbyde markedsføring af de pågældende varer i
destinationslandet, kunne accepteres af alle lande på nær et enkelt med-
lemsland.
12.
Regeringens generelle holdning
Regeringen vil generelt arbejde for at sikre de bedste rammer for dansk er-
hvervsliv. Regeringen støtter arbejdet med en varemærkereform og er gene-
relt positiv over for en øget harmonisering mellem varemærkesystemerne,
hvor det er til gavn for brugerne af systemerne.
Regeringen er positiv over for formandskabets kompromisforslag om, at
OHIM´s gebyrer skal fastsættes i forordningen i stedet for ved delegeret
retsakt som foreslået i Kommissionens forslag. Regeringen har som ud-
gangspunkt et forbehold over for en yderligere sænkning af ansøgningsge-
byret. Det er regeringens opfattelse, at ansøgningsgebyret skal afspejle, at
der gives en eneret, herunder størrelsen af det territorium, som beskyttelsen
omfatter og dermed give virksomhederne et incitament til at søge om be-
skyttelse på de markeder, som de reelt er interesseret i at gøre forretning i.
Herved sikres, at varemærkeregistret ikke oversvømmes med varemærker,
der ikke bruges, hvilket vil være en ulempe for systemet og virksomhederne.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
14/36
Regeringen vil derudover være opmærksom på, hvorvidt andre gebyrer med
fordel kan ændres med henblik på at undgå ubrugte varemærker i registret,
give tredjemand lettere adgang til at anmode om ophævelse af varemærker
samt sikre en balancering af OHIM’s budget.
Regeringen støtter derfor det
seneste kompromisforslag, hvor indsigelses-, ophævelses- samt appelgeby-
ret reduceres.
Regeringen er positiv over for bestemmelser, der har til formål at bekæmpe
piratkopiering og varemærkeforfalskning og styrker håndhævelsen på dette
område.
Med hensyn til bestemmelsen om varer i transit er det vigtigt at reglerne
ikke har uhensigtsmæssige konsekvenser for den legitime handel. Fx bør
generisk medicin kunne transporteres igennem EU på sin vej til udviklings-
landene, selvom det krænker et varemærke i EU. Herudover er regeringen
opmærksom på, at forholdet til internationale frihandelsregler skal respekte-
res.
Regeringen er derfor positiv over for det seneste kompromisforslag,
idet varemærkeindehaverens ret til at stoppe og destruere varer, der blot er
i transit, bortfalder, hvis ejeren af varerne i transit kan bevise, at vare-
mærkeindehaveren ikke kan forbyde markedsføring af de pågældende
varer i destinationslandet.
Regeringen er af den opfattelse, at OHIM´s overskud som udgangspunkt
skal overføres til EU´s budget, således at overskuddet modregnes i med-
lemslandenes generelle bidrag til EU-budgettet. Relevante projekter til
fremme og optimering af OHIM’s virke, herunder støtte til at dække de na-
tionale kontorers omkostninger ved deltagelse i projekter i samarbejde med
OHIM
samt landenes udgifter i medfør af EU-varemærkesystemet,
bør
indbudgetteres på linje med andre udgifter i OHIM’s årlige budgetter.
Rege-
ringen er således positiv over for den løsning, som findes i det seneste
kompromisforslag, hvorefter OHIM`s budgetkomité, når visse betingelser
er opfyldt, kan beslutte at overføre et overskud til EU´s budget. Dette sik-
rer, at den sædvanlige beslutningsprocedure i OHIM for så vidt angår
økonomiske beslutninger respekteres.
Regeringen
støtter
kompromisforslaget, hvorefter
alle
bemyndigelser til
delegerede retsakter
er fjernet og i vidt omfang ændret til gennemførsels-
bemyndigelser, hvor reglerne udarbejdes under involvering af medlems-
landene således, som dette også sker i dag.
Regeringen deler den generelle skepsis blandt medlemsstaterne med hensyn
til artikel 137a om oprettelse af et center for mægling og voldgift, herunder
bl.a. i forhold til forslaget om, at OHIM på eget initiativ kan indlede en
voldgiftssag, som normalt beror på en frivillig aftale mellem parterne.
Rege-
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1397817_0015.png
15/36
ringen er derfor positiv overfor kompromisforslaget, hvorefter centret kun
omfatter mægling.
Regeringen er
endvidere
positiv over for, at bestemmelsen om, at OHIM
foretager søgninger for eksisterende forvekslelige varemærker genindsættes
i kompromisforslaget, idet dette er til gavn ikke mindst for små- og mellem-
store virksomheder, der har svært ved selv at foretage sådanne søgninger
samt vurdere resultatet af disse. Regeringen er i den forbindelse positiv
overfor, at det gøres valgfrit for ansøgere om de ønsker at modtage resultatet
af søgningen, idet større virksomheder kan have et ønske om selv at foretage
disse søgninger. Regeringen er desuden af den opfattelse, at søgningerne
både bør omfatte eksisterende forvekslelige EU- samt nationale varemærker,
og at det ligeledes bør gøres valgfrit, om en indehaver af et EU-
varemærke ønsker at modtage besked fra OHIM, når deres mærke har
været nævnt i en søgerapport.
Regeringen har visse bekymringer i forhold til forslaget, om, at Sø- og
Handelsretten i deres egenskab af EF-varemærkedomstol skal udsætte
deres behandling af sagen, hvis der verserer en sag hos OHIM. Det skyl-
des, at forslaget vil betyde, at en mulig krænker ved at anlægge sag hos
OHIM kan forsinke en allerede anlagt sag ved domstolene. Regeringen er
således positiv overfor ændringen i kompromisforslaget, der medfører, at
dette kun gælder, såfremt sagen på tidspunktet for anlæggelsen af sag hos
domstolene, allerede verserer hos OHIM
samt at Sø- og Handelsretten
tillægges en diskretionær beføjelse til at undlade at udsætte sagens be-
handling, hvis der er særlige grunde til at fortsætte behandlingen.
Det er endvidere regeringens opfattelse, at forslagene om ændringer vedrø-
rende OHIMs funktionsmåde, opgavevaretagelse og samarbejdsaktiviteter
bør være udtryk for en samlet afvejning af alle implicerede interesser, her-
under at ændringer i den eksisterende struktur m.v. i OHIM begrænses til
tilfælde, hvor det er sandsynliggjort, at ændringen vil have en gavnlig effekt
for OHIM samt brugerne af systemet. Regeringen er derfor positiv over for
de ændringer, som indgår i kompromisforslaget til forordningen.
13.
Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Forslaget har senest været forelagt for Folketingets Europaudvalg den
15.
maj
2014 til orientering.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1397817_0016.png
16/36
Rådskonklusioner vedr. industriel konkurrenceevne
Nyt notat
1.
Resumé
Det italienske formandskab vil på rådsmødet den 25.-26. september 2014
vedtage rådskonklusioner vedrørende industriens generelle konkurrenceev-
ne, integrering af industripolitiske hensyn i andre politikområder og en
styrkelse af Rådets (konkurrenceevne) og Højniveaugruppen for konkurren-
ceevne og væksts rolle generelt.
Rådskonklusionerne skal fungere som indspil til Kommissionens kommende
køreplan for fremme af industrien, samt bidrage til at integrere hensynet til
industriens konkurrenceevne i andre politikområder.
Rådskonklusionerne har ikke i sig selv lovgivningsmæssige og statsfinan-
sielle konsekvenser.
Sagen er sat på dagsordenen for rådsmødet (konkurrenceevne) den 25.-26.
september 2014 til vedtagelse af rådskonklusioner og politisk drøftelse.
2.
Baggrund
Indsatsen vedrørende europæisk industripolitik er forankret i Europa 2020
flagskibsinitiativet, "En integreret industripolitik for en globaliseret verden"
(KOM(2010) 614), der blev fremsat i 2010 som et led i Europa 2020 strate-
gien. Industripolitikken er senest ajourført ved Kommissionens meddelelse
af den 22. januar 2014 ”En industriel renæssance i Europa” (KOM(2014)
14), hvor Kommissionen præsenterede en overordnet målsætning om, at
industrien i 2020 skal bidrage med 20 pct. af EU’s BNP, bl.a. ved at sikre, at
industriens konkurrenceevne tænkes sammen med andre politikområder.
Det Europæiske Råd understregede i konklusionerne fra marts 2014, at Eu-
ropa har brug for et stærkt og konkurrencedygtigt industrigrundlag og op-
fordrede Kommissionen til at forelægge en køreplan for, hvordan målsæt-
ningerne i meddelelsen ”En industriel renæssance i Europa” skulle nås. Det
Europæiske Råd opfordrede ligeledes til, at aspekter vedrørende industriens
konkurrenceevne systematisk integreres i alle EU’s politikområder og indgå
i konsekvensanalyser. Det Europæiske Råd vedtog med konklusionerne i
juni 2014 bilaget ”Strategisk dagsorden for Unionen i en tid med forandrin-
ger”, hvor et stærkt og konkurrencedygtigt industrigrundlag blev fremhævet
som et vigtigt element i at styrke EU’s globale attraktivitet.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1397817_0017.png
17/36
Det italienske formandskab vil på rådsmødet (konkurrenceevne) den 25.-26.
september vedtage rådskonklusioner, der skal fungere som indspil til Kom-
missionens køreplan for fremme af industrien, samt om at integrere hensy-
net til industriens konkurrenceevne i andre politikområder.
3.
Formål og indhold
Formandskabets udkast til rådskonklusioner fokuserer på tre overordnede
emner: Industriens generelle konkurrenceevne, integrering af industripoliti-
ske hensyn på andre politikområder (såkaldt ”mainstreaming”) samt styrkel-
se af Rådet (konkurrenceevne) og Højniveaugruppen for konkurrenceevne
og væksts rolle generelt.
Vedrørende
industriens generelle konkurrenceevne
bakker konklusionerne
op om Kommissionens meddelelse ”En industriel renæssance i Europa” og
støtter Det Europæiske Råds opfordring til Kommissionen om at fremsætte
en køreplan for at fremme industriens konkurrenceevne. Det understreges, at
industripolitikken skal bidrage til at opnå målsætningerne i Europa 2020-
strategien og opfordrer til, at konkurrenceevnehensyn integreres i det euro-
pæiske semester for at opnå balance mellem mikro- og makroøkonomiske
vækstelementer.
I konklusionsudkastet foreslås det at anbefale Det Europæiske Råd at vedta-
ge målsætningen om, at industrien i 2020 skal udgøre 20 pct. af EU’s sam-
lede BNP, ligesom Kommissionen opfordres til at undersøge, hvordan mål-
sætningen bedre kan integreres i revisionen af Europa 2020-strategien. Det
anbefales endvidere at inkludere industripolitikken i vækst- og jobpagten,
særligt vedrørende de serviceerhverv, der har størst betydning for industrien,
samt initiativer rettet mod små- og mellemstore virksomheder. Endelig op-
fordres medlemsstaterne og andre interessenter til at tage aktiv del i midt-
vejsevalueringen af Europa 2020-strategien.
Konklusionerne udtrykker opbakning til Kommissionens tilgang til indu-
stripolitik og opfordrer Kommissionen til yderligere sektorspecifikke initia-
tiver. Kommissionen opfordres til at inkludere pålidelig adgang til ressour-
cer til lave, konkurrencedygtige priser og ressourceeffektivitet som en del af
køreplanen for fremme af industripolitikken, ligesom den forestående revi-
sion af Kommissionens handlingsplan for små- og mellemstore virksomhe-
der (Small Business Act) bør føre til fremskridt i implementeringen af initia-
tiver rettet mod små- og mellemstore virksomheder.
Vedrørende
integrering af industripolitiske hensyn på andre politikområder
gentages Det Europæiske Råds opfordring til at integrere industriens kon-
kurrenceevne i andre politikområder og være en del af Kommissionens kon-
sekvensanalyser. Rådet opfordrer EU’s institutioner og medlemsstaterne til
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1397817_0018.png
18/36
at forbedre koordinationen og skabe synergi mellem de enkelte politikområ-
der, og Kommissionen opfordres til at fokusere på at fremme konkurrence-
evne og innovation i sit strategiske arbejdsprogram fra 2015 og frem. Ende-
lig opfordres medlemsstaterne til at supplere initiativer på europæisk niveau
med nationale eller regionale initiativer, der kan styrke industriens konkur-
renceevne.
Konklusionerne peger på, at der er behov for at styrke forudgående konse-
kvensanalyser gennem øget inddragelse af interessenter. Kommissionen
opfordres til at styrke redskaberne til at monitorere EU’s konkurrenceevne,
særligt i forbindelse med den årlige konkurrenceevnerapport, blandt andet
ved i højere grad at fremhæve sektor- og værdikædespecifikke undersøgel-
ser. Kommissionen opfordres ligeledes til at afsøge mulighederne for, at
konkurrenceevnerapporten kan fungere som komplement til den årlige
vækstundersøgelse, ligesom der opfordres til at sikre en effektiv implemen-
tering af konkurrenceevnetests, der skal hjælpe medlemsstaterne til at vurde-
re konsekvenserne ved de enkelte forslag og fremlægge det for Rådet (kon-
kurrenceevne), hvis enkelte forslag påvirker en medlemsstat uforholdsmæs-
sigt.
Konklusionerne understreger betydningen af at styrke Kommissionens kon-
sekvensanalyser og særligt tillægge betydningen for industriens konkurren-
ceevne større vægt og forbedre inddragelsen af interessenter, for eksempel
ved at give interessenterne mulighed for at kommentere på forslag før de
vedtages af Kommissionen. Der opfordres ligeledes til, at Kommissionen
vurderer relevansen af at etablere nye interessentfora for industrisektoren,
der kan bistå i arbejdet med at restrukturere den europæiske industri, og
påpeger særligt et behov for et forum for energiintensive virksomheder.
Endelig opfordres Kommissionen til at udarbejde en jævnligt opdateret liste
over EU-forslag med stor betydning for konkurrenceevnen.
Vedrørende afsnittet om at
styrke Rådet (konkurrenceevne) og Højniveau-
gruppen for konkurrenceevne og vækst
opfordres medlemsstaterne til at
fremsætte forslag til et revideret flerårigt arbejdsprogram for højniveau-
gruppen, så gruppen får bedre muligheder for at støtte op om Rådets arbej-
de. Derudover opfordres der til at iværksætte foranstaltninger med henblik
på at etablere en fast formand for højniveaugruppen.
4.
Europa-Parlamentets udtalelser
Ikke relevant.
5.
Nærhedsprincippet
Ikke relevant.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1397817_0019.png
19/36
6.
Gældende dansk ret
Ikke relevant.
7.
Lovgivningsmæssige eller statsfinansielle konsekvenser
Rådskonklusionerne har ikke i sig selv lovgivningsmæssige eller statsfinan-
sielle konsekvenser.
8.
Samfundsøkonomiske konsekvenser
Rådskonklusionerne har ikke i sig selv samfundsøkonomiske konsekvenser.
9.
Administrative konsekvenser for erhvervslivet
Rådskonklusionerne har ikke i sig selv administrative konsekvenser for er-
hvervslivet.
10. Høring
Rådskonklusionerne om europæisk industri har været sendt i høring i Speci-
aludvalget for Konkurrenceevne-, Vækst- og Forbrugerspørgsmål med frist
den 20. august 2014. I den forbindelse er der indkommet følgende bemærk-
ninger fra Dansk Erhverv og DI:
Dansk Erhverv finder det positivt, at Rådet ønsker at sætte fokus på europæ-
iske virksomheders konkurrenceevne og glæder sig særligt over initiativer,
der sigter mod bedre konsekvensanalyser af lovforslag. Organisationen hil-
ser derfor et samlet overblik over de byrder og omkostninger, der pålægges
virksomhederne, særligt velkommen.
Dansk Erhverv er imidlertid imod at opstille mål for enkelte sektorers andel
af økonomien og opfordrer kraftigt til, at sektorneutralitet bør være ud-
gangspunktet for EU’s erhvervspolitik, så udviklingen i økonomisk betyd-
ning af erhvervslivets sektorer sker naturligt og dynamisk. Dansk Erhverv
peger i den sammenhæng på, at antallet af arbejdspladser i servicesektoren
skal være på højde med industrien, hvis man alene ser på de direkte eksport-
arbejdspladser. Det påpeges, at samfundets sektorer har gavn af hinanden,
og at fremme industrien på bekostning af andre sektorer vil være en skadelig
strategi.
Dansk Erhverv finder det positivt, at der lægges op til yderligere overvåg-
ning af udviklingen i konkurrenceevnen men mener, at dette skal gælde hele
erhvervslivet og ikke kun industrien. Dansk Erhverv er meget enig i, at
Kommissionens konsekvensanalyser bør styrkes markant og støtter særligt
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1397817_0020.png
20/36
muligheden for, at interessenter kan komme med indspark i hele konse-
kvensanalysefasen.
Endelig ser Dansk Erhverv frem til revisionen af handlingsplanen for små-
og mellemstore virksomheder men understreger, at revisionen ikke kun skal
fokusere på industrivirksomheder, ligesom det særlige fokus på at nedbringe
energipriserne for industrivirksomheder er problematisk, idet det bryder
med princippet om sektorneutralitet.
DI hilser udkastet til rådskonklusioner velkomment og finder det afgøren-
de, at vækst og jobskabelse sættes øverst på den politiske dagsorden. DI
understreger, at der er brug for at skabe optimale rammebetingelser for
innovative, produktive og konkurrencedygtige europæiske virksomheder,
og at et åbent europæisk marked er et vigtigt redskab for europæiske virk-
somheder til at tiltrække nødvendige investeringer og klare sig i den glo-
bale konkurrence.
DI bifalder, at udkastet til rådskonklusioner er præget af en horisontal
tilgang til industriel konkurrenceevne og finder, at der er brug for at inte-
grere industriel konkurrenceevne i alle politikområder.
Endelig foreslår DI at styrke afsnittet om interessentinddragelse ved også
at inkludere den horisontale indsats på bedre regulerings-området, særligt
på baggrund af gode erfaringer med regeringens Virksomhedsforum. DI
finder, at et lignende forum på EU-niveau kan adressere uhensigtsmæs-
sigheder i implementeret EU-lovgivning og supplere og styrke de nationa-
le regelforenklingsindsatser.
11. Generelle forventninger til andre landes holdninger
Rådskonklusionerne er blevet drøftet i rådsarbejdsgruppen for konkurrence-
evne og vækst den 10. juli, den 17. juli og den 25. juli 2014. En række med-
lemsstater udtrykte modstand mod at fastsætte et mål om, at industrien skal
udgøre 20 % af EU’s BNP i 2020, samt mod at inkludere industripolitik i
Europa 2020-strategien, det europæiske semester og vækst- og jobpagten.
Der var til gengæld bredere opbakning til de to øvrige emner, idet der stadig
var en del uafklarede spørgsmål.
12. Regeringens generelle holdning
Regeringen er enig i, at europæisk industri spiller en central rolle i forhold
til at skabe vækst og jobs i Europa. Regeringen støtter, at der sikres gode
rammer for den europæiske industri til gavn for bl.a. produktionsarbejds-
pladser i Europa.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1397817_0021.png
21/36
Regeringen støtter ikke et mål for industriens andel af BNP på 20 pct.,
idet dette kan benyttes som løftestang til at beskytte særlige sektorer. Der
bør i stedet arbejdes for at skabe gode rammebetingelser for europæisk
industri via et velfungerende indre marked samt større fokus på at ind-
tænke, hvordan man kan fremme værdiskabelsen i industriens samlede
værdikæde til gavn for øget produktivitet og konkurrenceevne.
Regeringen er enig i, at der er behov for at integrere konkurrenceevne i an-
dre politikområder men finder, at der bør være tale om konkurrenceevne
generelt frem for specifikt for industrien. I den forbindelse støtter regeringen
særligt styrket inddragelse af interessenter, samt at Kommissionens konse-
kvensanalyser forbedres. Regeringen vil imidlertid lægge vægt på, at kon-
kurrenceevnehensyn integreres på lige fod med andre politikområder. Det er
regeringens holdning, at fokus bør være på at forbedre EU’s konkurrence-
evne generelt frem for at iværksætte sektorspecifikke initiativer.
Endelig støtter regeringen at styrke Højniveaugruppen for konkurrenceevne
og vækst gennem etableringen af en fast formand og et langsigtet arbejds-
program. Regeringen lægger dog vægt på, at en selvstændig gruppe med en
fast formand som udgangspunkt ikke skal ændre på arbejdsgangene i Rådet.
13. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Sagen har ikke tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1397817_0022.png
22/36
Midtvejsevaluering af Europa2020-strategien
Nyt notat
1.
Resumé
Kommissionen offentliggjorde i marts 2014 en meddelelse om status for
EU’s vækststrategi, Europa 2020. Der gennemføres en midtvejsevaluering
af strategien, som forventes at løbe ind i 2015.
I den forbindelse planlægger det italienske formandskab at sætte evalue-
ringen af Europa 2020-strategien på dagsordenen i flere rådsformationer
i løbet af efteråret 2014 med henblik på at komme med input til Kommissi-
onen.
Drøftelsen i Rådet (konkurrenceevne) forventes at handle om, hvordan
strategien mere effektivt kan fremme vækst og beskæftigelse.
Sagen har ikke i sig selv lovgivningsmæssige eller statsfinansielle konse-
kvenser.
Sagen er sat på dagsordenen til rådsmødet (konkurrenceevne) den 25.-26.
september til politisk drøftelse.
2.
Baggrund
EU’s 10-årige vækststrategi, Europa 2020, blev vedtaget af Det Europæiske
Råd i juni 2010 og afløste Lissabonstrategien for vækst og beskæftigelse.
Formålet med Europa 2020 er at styrke EU’s langsigtede vækstpotentiale,
bl.a. ved at håndtere de udfordringer EU står over for i forhold til den ald-
rende befolkning, klimaændringer og konkurrencen i den globale økonomi.
Ligeledes sikres, at der både på nationalt - og EU plan arbejdes for vækst,
beskæftigelse, produktivitet og social samhørighed.
I strategien er opstillet fem overordnede EU-mål frem mod 2020:
75 pct. af befolkningen mellem 20 og 64 år skal være i beskæftigelse.
3 pct. af EU’s BNP skal investeres i forskning og udvikling.
EU’s 20/20/20-klimamål skal indfries.
Antallet af elever, der forlader skolen før tid, skal ned under 10 pct.,
og mindst 40 pct. af de 30-34-årige skal have en videregående uddan-
nelse.
Antallet af fattige og socialt udstødte skal reduceres med 25 procent.
Strategien omfatter også syv flagskibsinitiativer, der skal sikre fremskridt
og forpligte EU og medlemslandene på de områder, der prioriteres under
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1397817_0023.png
23/36
Europa 2020, bl.a. innovation, den digitale økonomi, beskæftigelse, unge,
industripolitik, fattigdom og ressourceeffektivitet.
Europa 2020-strategiens mål drøftes som led i det europæiske semester, dels
i forbindelse med fastlæggelse af prioriteterne i Kommissionens årlige
vækstundersøgelse, dels i Kommissionens analyser af de nationale reform-
programmer, der ligger til grund for de årlige landespecifikke anbefalinger.
3.
Formål og indhold
Kommissionen offentliggjorde i marts 2014 en meddelelse om status for
Europa 2020 og har efterfølgende i maj 2014 lanceret en offentlig høring
om videreudvikling af strategien. Den offentlige høring, der ventes afsluttet
den 31. oktober 2014, skal ses som et input til den planlagte midtvejsevalue-
ring af strategien i foråret 2015. Der foreligger således endnu ingen konkrete
anbefalinger fra Kommissionen.
Kommissionen vurderer i sin statusmeddelelse, at Europa 2020-strategien er
lige så relevant i dag som i 2010, herunder at de fleste af de langsigtede ud-
fordringer grundlæggende er de samme. Kommissionens analyser peger på,
at erfaringerne med målene og flagskibsinitiativerne i strategien har været
blandede. EU er godt på vej til at opfylde eller komme tæt på målene for
uddannelse, klima og energi, mens der stadig skal tages foranstaltninger,
hvis målene for beskæftigelse, forskning og udvikling og fattigdomsbe-
kæmpelse skal opnås. Kommissionen påpeger, at den koordination, der gen-
nemføres i EU hvert år inden for rammerne af det europæiske semester, er et
potentielt effektivt instrument til at opfylde alle målene i Europa 2020-
strategien.
Det italienske EU-formandskab ventes at sætte evalueringen af Europa
2020-strategien på dagsordenen i flere rådsformationer i løbet af efteråret
2014. Drøftelsen i Rådet (konkurrenceevne) forventes at handle om, hvor-
dan strategien mere effektivt kan fremme vækst og beskæftigelse.
4.
Europa-Parlamentets udtalelser
Ikke relevant.
5.
Nærhedsprincippet
Ikke relevant.
6.
Gældende dansk ret
Ikke relevant.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1397817_0024.png
24/36
7.
Lovgivningsmæssige eller statsfinansielle konsekvenser
Sagen har ikke i sig selv lovgivningsmæssige eller statsfinansielle konse-
kvenser.
8.
Samfundsøkonomiske konsekvenser
Sagen har ikke i sig selv samfundsøkonomiske konsekvenser.
9.
Administrative konsekvenser for erhvervslivet
Sagen har ikke i sig selv administrative konsekvenser for erhvervslivet.
10. Høring
Sagen har ikke været i ekstern høring.
11. Generelle forventninger til andre landes holdninger
Der er endnu ikke kendskab til andre landes holdninger.
12. Regeringens generelle holdning
Regeringen er enig i, at de overordnede prioriteter og mål i Europa 2020-
strategien fortsat er relevante og velbegrundede.
Regeringen støtter et øget fokus på, hvordan man konkret kan styrke EU’s
vækstpotentiale, f.eks. gennem strukturreformer på nationalt plan og gen-
nem videreudvikling af det indre marked på EU-plan.
13. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Sagen har ikke tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1397817_0025.png
25/36
Net- og informationssikkerhedsdirektivet (NIS)
Revideret notat. Ændringer er markeret med fed og kursiv.
1.
Resumé
Forslaget har til formål at sikre et højt niveau for net- og informationssik-
kerhed i EU ved at pålægge medlemsstaterne, de offentlige myndigheder
samt en bred række markedsoperatører at foretage en række organisatori-
ske og sikkerhedsmæssige foranstaltninger. Medlemsstaterne skal bl.a. etab-
lere en national kompetent myndighed og en it-beredskabsenhed samt sam-
arbejde med myndighederne i de andre medlemsstater, mens de offentlige
myndigheder og markedsoperatørerne bliver pålagt en række sikkerheds-
krav samt en anmeldelsespligt ved sikkerhedshændelser.
Forslaget skønnes at have lovgivningsmæssige konsekvenser samt mindre
statsfinansielle konsekvenser og administrative konsekvenser for erhvervsli-
vet. Det er forventningen, at forslaget vil have positive samfundsøkonomiske
gevinster, da det skal bidrage til øget modstandsdygtighed og færre brud på
net- og informationssikkerheden til fordel for den generelle funktion af sam-
fundet.
Forslaget er ikke sat på dagsordenen for næste rådsmøde, men forventes
at være på dagsordenen for et kommende rådsmøde som a-punkt.
2.
Baggrund
Kommissionen har ved KOM (2013) 48 af 7. februar 2013 fremsendt for-
slag til et direktiv om foranstaltninger, der skal sikre et højt fælles niveau for
net- og informationssikkerhed i hele EU. Forslaget er fremsat med hjemmel
i TEUF artikel 114 og skal behandles efter den almindelige lovgivningspro-
cedure i TEUF artikel 294. Rådet træffer afgørelse med kvalificeret flertal.
Kommissionen offentliggjorde i 2001 sin første meddelelse om net- og in-
formationssikkerhed (NIS), som sidenhen blev fulgt op af en række andre
initiativer på EU-plan, herunder oprettelsen af Det Europæiske Agentur for
Net- og Informationssikkerhed (ENISA) i 2004.
Det seneste tiltag er den fælles meddelelse fra Kommissionen og Unionens
Højtstående Repræsentant for udenrigsanliggender og sikkerhedspolitik om
en europæisk strategi for cybersikkerhed, der blev fremlagt den 7. februar
2013 og vedtaget på Rådet for Generelle Anliggender (GAC) den 25. juni
2013.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1397817_0026.png
26/36
Strategiens mål er at garantere et sikkert og pålideligt digitalt miljø samtidig
med, at de grundlæggende rettigheder og værdier i EU fremmes og beskyt-
tes. Det foreslåede direktiv er et væsentligt initiativ under strategien.
3.
Formål og indhold
Formålet med direktivforslaget er at sikre et højt fælles niveau for net- og
informationssikkerhed i forhold til internettet samt private netværk og in-
formationssystemer. Dette er en del af den infrastruktur for informations- og
kommunikationsteknologi (IKT), som medlemsstaterne i dag er afhængige
af både på nationalt plan og på tværs af landegrænser.
IKT-infrastrukturen er i dag – bortset fra på teleområdet – præget af med-
lemsstaternes frivillige tilgang til net- og informationssikkerhed, hvilket i
henhold til forslaget ikke yder tilstrækkelig beskyttelse mod hændelser og
risici i EU.
Krav til sikkerhed og integritet på teleområdet er i dag reguleret i medlems-
staterne på baggrund af artikel 13a og 13b i rammedirektivet om elektronisk
kommunikation (herefter rammedirektivet). Udbydere, der er omfattet af
rammedirektivet, er derfor undtaget i det foreliggende forslag til et NIS-
direktiv.
En hændelse er i forslaget defineret som ”enhver omstændighed eller begi-
venhed, der har en faktisk negativ indvirkning på sikkerheden” og kan opstå
som følge af menneskelige fejl, naturbegivenheder, tekniske fejl eller ond-
sindede angreb. Disse hændelser bliver stadig mere omfattende, de sker
hyppigere, og de er mere komplekse.
For at øge niveauet for net- og informationssikkerhed indeholder det fore-
slåede direktiv følgende centrale emner:
Minimumskapacitet (kapitel II)
Alle medlemsstater pålægges at sikre, at de hver har et minimum af kapaci-
teter ved at udpege én national kompetent myndighed for sikkerheden af net
og informationssystemer, oprette en it-beredskabsenhed (CERT) og vedtage
en national NIS-strategi og NIS-samarbejdsplan.
En national NIS-strategi skal angive strategiske mål og konkrete politiske og
lovgivningsmæssige foranstaltninger med henblik på at nå og opretholde et
højt niveau for net- og informationssikkerhed. Strategien skal omfatte den
nationale NIS-samarbejdsplan, der som minimum skal indeholde:
En plan til brug ved identifikation af risici og vurdering af potentiel-
le begivenheders (truslers) konsekvenser.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
27/36
Definition af roller og ansvarsområder for de forskellige aktører, der
er involveret i planens gennemførelse.
Definition af samarbejds- og kommunikationsprocesser, som sikrer
forebyggelse, detektion, reaktion, reparation og genopretning, og er
moduleret i forhold til alarmniveauet.
En køreplan for NIS-øvelser og praktisk uddannelse for at styrke,
validere og teste planen.
Samarbejdsnetværk (kapitel III)
De nationale kompetente myndigheder og Kommissionen skal samarbejde i
et netværk, der muliggør sikker og effektiv samordning, herunder også ko-
ordineret informationsudveksling via et sikret
informationsudvekslingssy-
stem
samt detektering og indsats på EU-plan. Inden for dette netværk ud-
veksler medlemsstaterne information og samarbejder for at imødegå trusler
og hændelser,
eksempelvis på baggrund af rundsendte tidlige varslinger.
Direktivforslaget giver desuden Kommissionen mulighed for ved gen-
nemførelsesretsakt at fastlægge, hvordan samarbejdsnetværket nærme-
re skal samarbejde samt til at vedtage en EU NIS samarbejdsplan, der
bl.a. skal indeholde køreplaner for øvelser, identifikation af roller og
ansvarsområder i forbindelse med en eventuel samordnet indsats.
Hvornår der skal ske rundsendelse af en tidlig varsling, fastlægges af
Kommissionen ved delegerede retsakter.
I relation til informationsudvekslingssystemet giver direktivforslaget
Kommissionen mulighed for ved delegerede retsakter at uddybe, hvad
medlemsstaterne skal gøre for at blive tilsluttet informationsudveks-
lingssystemet, samt ved gennemførelsesretsakt at beslutte hvilke med-
lemsstater der kan få adgang til systemet.
Krav til offentlige myndigheder og markedsoperatører (kapitel IV)
Forslaget sigter – med rammedirektivet som forlæg – mod at sørge for, at
der udvikles en risikostyringskultur, hvor information om trusler og hændel-
ser udveksles.
Markedsoperatører og offentlige myndigheder forpligtes derfor til:
at gennemføre risikostyring, dvs. foretage en vurdering af de risici,
de står overfor, og til at vedtage passende og forholdsmæssige for-
anstaltninger til at sikre net- og informationssikkerheden på deres
område, samt
at anmelde hændelser, der i alvorlig grad truer deres net- og infor-
mationssystemer, og som har væsentlig indvirkning på tjenesternes
kontinuitet.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1397817_0028.png
28/36
Direktivforslaget giver Kommissionen mulighed for ved gennemførsels-
retsakter at vedtage en liste over de standarder, som medlemsstaterne
kan opfordre markedsoperatørerne til at bruge.
Markedsoperatører afgrænses i direktivforslaget til særligt kritiske infra-
strukturer inden for eksempelvis bank-, energi-, transport- og sundhedssek-
torerne samt leverandører af informationssamfundstjenester såsom e-
handelsplatforme, internetbetalingstjenester, sociale netværk, søgemaskiner,
cloud computing-tjenester og applikationsforhandlere.
Kravene gælder ikke for såkaldte mikrovirksomheder. Det vil sige virk-
somheder, der beskæftiger under 10 personer, og som har en årlig omsæt-
ning eller samlet årlig balance, der ikke overstiger 15 mio. kr.
Direktivforslaget giver Kommissionen mulighed for ved gennemførel-
sesretsakter at fastlægge proceduren og formaterne for markedsopera-
tørernes og de offentlige myndigheders indrapportering af hændelser,
samt ved delegerede retsakter at fastlægge hvornår en hændelse skal
rapporteres til den kompetente myndighed.
4.
Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentets ændringsforslag til direktivforslaget var til afstemning
på plenarforsamlingen den 13. marts 2014.
Ændringsforslagene kan kort opsummeres som følger:
Det skal være muligt for medlemsstaterne at udpege mere end én
kompetent myndighed, når blot der også udpeges et koordinerende
kontaktpunkt. Det ønskes også begrænset, hvilke myndigheder der
skal kunne udnævnes som kompetent myndighed.
Det skal på tilsvarende måde være muligt at have mere end én
CERT til at løse opgaverne efter direktivet – evt. fordelt efter sekto-
rer.
Direktivforslagets anvendelsesområde ønskes begrænset til de sær-
ligt samfundskritiske infrastrukturer, der nu også skal omfatte ”in-
ternet exchange points”, vandforsyning og fødevarekæden. Offentli-
ge myndigheder og informationssamfundstjenesterne tages på den
baggrund ud af direktivforslaget. Anmeldelse af hændelser på frivil-
lig basis skal dog fortsat være en mulighed.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1397817_0029.png
29/36
Kriterierne for hvornår en hændelse er tilstrækkeligt alvorlig til at
udløse anmeldelsespligt fastsættes nu direkte i direktivet i stedet for
at være udlagt til delegerede retsakter.
Nærhedsprincippet
5.
Det er Kommissionens opfattelse, at forslaget er i overensstemmelse med
nærhedsprincippet. Kommissionen fremhæver, at målet med forslaget ikke i
tilstrækkelig grad kan opfyldes af medlemsstaterne alene og derfor bedre
nås på EU-plan under henvisning til net- og informationssikkerheds græn-
seoverskridende karakter. En passende grad af samordning mellem med-
lemsstaterne vil kunne sikre, at trusler og hændelser takles effektivt i den
tværnationale sammenhæng, hvori de opstår. En tilgang baseret på frivillig-
hed har hidtil kun ført til samarbejde mellem et mindretal af medlemsstater
med højt kapacitetsniveau. Yderligere vurderer Kommissionen, at forskelle-
ne mellem de relevante lovgivninger og politikker udgør en hindring for
virksomheder, der ønsker at drive forretning i flere lande, og for opnåelse af
globale stordriftsfordele.
På det foreliggende grundlag er det regeringens vurdering, at nærhedsprin-
cippet er overholdt.
6.
Gældende dansk ret
Ansvaret for net- og informationssikkerheden i Danmark varetages af de
respektive sektorer i henhold til sektoransvarsprincippet. Det reguleres på
nuværende tidspunkt kun i relation til telesektoren ved § 8 a og §§ 62-64
i
lov om elektroniske kommunikationsnet og -tjenester, jf. lovbekendtgørel-
se nr. 128 af 7. februar 2014,
og udmøntet i bekendtgørelse nr. 396 af 21.
april 2011 om rammerne for informationssikkerhed og beredskab
(som æn-
dret ved bekendtgørelse nr. 1025 af 21. august 2013)
samt bekendtgørelse
nr. 445 af 11. maj 2011 (som ligeledes ændret ved bekendtgørelse nr. 1025
af 21. august 2013) om informationssikkerhed og beredskab for elektroniske
kommunikationsnet og –tjenester (informationssikkerhedsbekendtgørelsen).
Danmark har desuden siden 2011 haft en statslig netsikkerhedstjeneste
under Center for Cybersikkerhed ved Forsvarets Efterretningstjeneste, der
hviler på lov nr. 713 af 25. juni 2014 om Center for Cybersikkerhed samt
bekendtgørelse nr. 772 af 26. juni 2014 om tilslutning til Center for Cy-
bersikkerheds netsikkerhedstjeneste.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1397817_0030.png
30/36
7.
Lovgivningsmæssige eller statsfinansielle konsekvenser
Lovgivningsmæssige konsekvenser
Forslaget vil have lovgivningsmæssige konsekvenser ved gennemførsel af
direktivet i dansk ret, da der indføres nye krav til alle offentlige myndighe-
der og i vid udstrækning til markedsoperatører.
Statsfinansielle konsekvenser
Det vurderes, at forslaget vil have begrænsede statsfinansielle konsekven-
ser i form af omkostninger til foranstaltninger og etableringer relateret til
implementeringen og håndhævelsen af sikkerheds- og rapporteringskra-
vene samt håndteringen af hændelser og trusler. Jævnfør den gældende
budgetvejledning afholdes omkostningerne indenfor de relevante ressort-
ministeriers eksisterende rammer.
8.
Samfundsøkonomiske konsekvenser
Det er forventningen, at en højere net- og informationssikkerhed vil føre til
færre nedbrud og øget modstandsdygtighed i forhold til internetbaseret kri-
minalitet. Dette kan være med til at forbedre det indre markeds funktion
samt bidrage til udviklingen af et digitalt indre marked, og forslaget vurde-
res på denne baggrund at kunne have positive samfundsøkonomiske konse-
kvenser.
9.
Administrative konsekvenser for erhvervslivet
Forslaget vurderes at få mindre administrative konsekvenser for de omfatte-
de virksomheder, der i forslaget er udpeget som markedsoperatører. De ad-
ministrative konsekvenser vurderes til dels at bestå af omstillingsbyrder,
dels at bestå af løbende byrder. Omstillingsbyrden består i at indføre et øget
niveau af informationssikkerhed, herunder med henblik på at efterleve de
sikkerhedskrav, der følger af forslaget. De løbende byrder består i at sikre en
opdateret risikovurdering og dermed sikringsforanstaltninger, der bl.a. sva-
rer til den teknologiske udvikling, samt anmelde hændelser til den nationale
kompetente myndighed.
10.
Høring
Forslaget har været sendt i høring i Specialudvalget for Konkurrenceevne-,
Vækst- og Forbrugerspørgsmål.
Der er modtaget høringssvar fra Dansk Metal, Dansk Industri/ITEK, Fi-
nansrådet, Ingeniørforeningen (IDA), KL, Landbrug og Fødevarer, LO,
Rådet for Digital Sikkerhed, Dansk Aktionærforening og FSR–danske revi-
sorer.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1397817_0031.png
31/36
Overordnet støtter Dansk Metal, Dansk Industri/ITEK, Ingeniørforeningen
(IDA), KL, Landbrug og Fødevarer, LO og Rådet for Digital Sikkerhed
forslagets formål om at sikre et højt fælles niveau for net- og informations-
sikkerheden, men med visse bemærkninger. Finansrådet støtter op om initia-
tiver, der kan dæmme op for den stigende kriminalitet på IT-området, men
finder det ikke hensigtsmæssigt at bruge regulering som det vigtigste mid-
del. Dansk Aktionærforening og FSR–danske revisorer har svaret, at de
ingen bemærkninger har til forslaget.
Dansk Metal påpeger, at direktivforslagets formål er afgørende vigtig både i
forhold til enkeltindividers tillid til digitale tjenester og i forhold til at opnå
de mål for informationstjenesters anvendelse, som bl.a. skitseres i Europas
Digitale Dagsorden. Endvidere noterer Dansk Metal tilfredshed med, at di-
rektivforslaget lægger op til, at bestemmelserne i direktiv 2002/21/EF
(rammedirektivet) udvides til også at gælde for vigtige udbydere af informa-
tionssamfundstjenester som defineret i direktiv 98/34/EF (informationspro-
ceduredirektivet).
Dansk Industri/ITEK anbefaler, at der tages initiativer til en grundig offent-
lig debat om net- og informationssikkerhed fremadrettet, f.eks. ved en kon-
ference. DI/ITEK fremhæver området for standarder, og pointerer, at der i
det europæiske arbejde kan inddrages materiale, som allerede foreligger fra
USA, f.eks. CIP-standarderne lavet af NERC (North American Electric Re-
liability Corporation) og NIST (National Institute of Standards and Techno-
logy), der har udviklet standarder inden for kritisk infrastruktur. DI/ITEK
anfører desuden, at grænsen mellem cyberkriminalitet og cyberkrig er ved at
blive udvisket, og at EU bør tage initiativer på internationalt niveau i den
forbindelse, ligesom at NATO bør inddrages som en væsentlig spiller på
dette område i fremtiden.
DI/ITEK foreslår, at strategien og forslaget bør bringes i overensstemmelse
med hinanden i forhold til en oplistning af, hvad der er kritiske sektorer, og
at området vedrørende vand og varme medtages. Derudover peges der på, at
de indbyrdes afhængigheder mellem forskellige kritiske samfundsfunktioner
i forbindelse med NIS-strategi og risikovurdering er vigtige og bør adresse-
res (f.eks. ”uden el ingen teleinfrastruktur og betalingsinfrastruktur”).
DI/ITEK erkender, at forslaget kan medføre visse omkostninger for dele af
det private erhvervsliv, men at det er ”penge givet godt ud”, fordi det er et
vigtigt samfundsproblem, der skal løses. DI/ITEK anbefaler, at sikkerhed
gøres til en aktiv del af dansk erhvervspolitik. Sluttelig peges der på, at der
generelt bør harmoniseres så meget som muligt af hensyn til virksomheder,
der har aktiviteter på alle europæiske markeder.
Finansrådet er skeptiske overfor regulering som middel til at harmonisere
sikkerhedsforanstaltninger, idet lovgivning som oftest tager udgangspunkt i
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1397817_0032.png
32/36
en allerede eksisterende teknologi, hvilket kan virke hæmmende, da tekno-
logien hele tiden udvikler sig. Finansrådet anfører endvidere, at man må
sikre, at sikkerhedsinitiativer ikke i sig selv udgør en risiko set i lyset af, at
bankerne skal udlevere fortrolige oplysninger om sikkerhedshændelser, og
at oplysninger hos den offentlige forvaltning er underlagt offentlighedslo-
ven. Finansrådet nævner i relation til forslagets anvendelsesområde om af-
grænsningen i forhold til EU-regulering om persondatabeskyttelse, at det er
væsentligt at dele informationer om identificerede ulovlige handlinger eller
handlinger, hvor der er konkret begrundet mistanke. Databeskyttelsesretten
må ikke kunne benyttes som et skalkeskjul for kriminel aktivitet. Vedrøren-
de definition af ”risiko” bemærkes, at en privat virksomhed skal tage ud-
gangspunkt i sine egne risici, som ikke nødvendigvis er sammenfaldende
med risici i offentligt regi. Slutteligt anfører Finansrådet en række forslag
vedrørende sikring af ressourcer til opklaring af it-kriminalitet.
Ingeniørforeningen, IDA, bemærker, at et sikkert og pålideligt digitalt miljø
er afgørende for den eksisterende brug af internettet samt for borgeres tillid
til at bruge digitale tjenester. Dette er vigtigt for det fremtidige velfærdssam-
fund, som delvist baserer sig på muligheden for, at både Danmarks og Eu-
ropas borgere bliver endnu mere digitale i adfærd end tilfældet er i dag. IDA
understreger, at der ikke må tillades adgang til at udfordre den enkeltes ret
til privatliv eller tillades adgang til private oplysninger udenom normal gæl-
dende lovgivning. Det fremhæves også, at forslaget kun er attraktivt, hvis
det faktisk medvirker til at sikkerhedsniveauet også i Danmark forhøjes eller
i det mindste bevares på det nuværende niveau. Om etablering af samar-
bejdsnetværket på EU-plan mener IDA, at der kan suppleres med nationale
enheder i form af et samarbejde mellem myndigheder og markedsoperatø-
rer.
KL peger på, at en indberetningspligt af hændelser til den statslige vars-
lingstjeneste GovCERT vil kræve ressourcer, men at standarder for indbe-
retningen vil gøre omkostningerne overskuelige. KL konstaterer, at der i dag
ikke er krav til kommunerne om anvendelse standarder og certificering af
det kommunale sikkerhedsniveau. KL har anbefalet ISO27.001-standarden,
som anvendes i vid udstrækning i kommunerne i landet. Et krav om strin-
gent anvendelse heraf må forventes at koste ressourcer i kommunerne.
Landbrug og Fødevarer henleder opmærksomheden på, at eventuelle krav
rettet mod virksomheder i relation til it-sikkerhedsmæssige foranstaltninger
skal afvejes og vurderes med hensyn til deres effektivitet i forhold til de
byrder og tekniske begrænsninger, foranstaltningerne medfører.
LO anmoder om, at regeringen er opmærksom på eventuelle administrative
konsekvenser for A-kasserne.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1397817_0033.png
33/36
Rådet for Digital Sikkerhed anbefaler som DI/ITEK, at der tages initiativer
til en grundig offentlig debat om net- og informationssikkerhed, samt at
indbyrdes afhængigheder mellem kritiske funktioner kortlægges. Rådet for
Digital Sikkerhed finder det i øvrigt både oplagt og nødvendigt med en
struktur, der adskiller det civile beredskab fra den nationale myndighed.
Rådet for Digital Sikkerhed gør endvidere opmærksom på, at der allerede
foregår et stort standardiseringsarbejde inden for it-sikkerhed og peger på
amerikanske organer som NERC og NIST.
11.
Forhandlingssituationen
Under forhandlingerne har diskussionerne vist sig primært at være centreret
omkring detaljeringsgraden af de nationale NIS-strategier, medlemsstaternes
mulighed for selv at tilrettelægge deres myndighedsstruktur, karakteren af
samarbejdsnetværkets arbejde, pligten til at udveksle oplysninger samt an-
vendelsesområdet for sikkerheds- og anmeldelseskravene. Stort set alle be-
stemmelserne i direktivforslaget har dog været genstand for meget langvari-
ge og tekniske drøftelser. I det følgende redegøres der for de mest væsentli-
ge:
I forhold til NIS-strategiernes detaljeringsgrad synes der at være bred enig-
hed om, at disse skal holdes så generelle som muligt, således at medlemssta-
terne ikke uforvarende kommer til at blotte nationale sårbarheder.
I relation til udpegningen af en eller flere kompetente myndigheder/
CERT’er og dermed myndighedsstrukturen i den enkelte medlemsstat, sy-
nes der at være generel opbakning til, at det skal være op til medlemsstater-
ne selv at afgøre, hvordan deres myndighedsstruktur indrettes mest hen-
sigtsmæssigt. Det diskuteres dog fortsat, i hvilket omfang direktivforslaget
skal fastlægge henholdsvis de kompetente myndigheders og CERT’ernes
opgaver, samt hvordan opgaverne konkret skal fordeles mellem dem.
I forhold til samarbejdsnetværkets
karakter ønsker flertallet af medlemssta-
terne et samarbejdsnetværk, der kun i begrænset omfang er operationelt
samt primært bruges til erfaringsudveksling samt til at sikre ensartet im-
plementering af direktivet i alle medlemsstaterne.
Det har især været plig-
ten til at rundsende varslinger og til at koordinere håndteringen af hæn-
delser, der har givet anledning til drøftelser, fordi direktivforslaget ikke
har været tilstrækkelig klart.
I relation til udvekslingen af oplysninger i samarbejdsnetværket synes
hovedbekymringen hos medlemsstaterne at være, at man ikke ønsker at
være forpligtet til at udveksle følsomme eller fortrolige oplysninger. Det
har især været oplysninger af betydning for den nationale sikkerhed, som
man har ønsket at beskytte. Flertallet af medlemsstater har således ønsket
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
34/36
at deling af sådanne oplysninger alene sker på frivillig basis. Det har i den
forbindelse ligeledes været drøftet, i hvilket omfang direktivforslaget bør
henvise til reglerne om beskyttelse af personoplysninger. Konklusionen
synes dog at være, at det må være tiltrækkeligt at stille krav om, at deling
af personoplysninger kun sker i overensstemmelse med de til enhver tid
gældende regler om persondatabeskyttelse, i det omfang de finder anven-
delse.
I relation til definitionen af markedsoperatører synes flertallet af med-
lemsstater at være for, at informationssamfundstjenesterne slettes fra an-
vendelsesområdet, og at der således alene fokuseres på de særligt sam-
fundskritiske infrastrukturer. Der er derimod ikke enighed om, hvorvidt
listen over særligt samfundskritiske infrastrukturer skal være udtømmen-
de og klart defineret eller ikke-udtømmende og bredt formuleret, således
at den kun indikerer de relevante sektorer.
I forhold til de offentlige myndigheder synes flertallet umiddelbart at
ville beholde disse som en del af anvendelsesområdet.
I relation til undtagelsen af mikrovirksomheder har flere medlemsstater
stillet spørgsmålstegn ved, om størrelsen af virksomheden samt antallet af
ansatte er de rigtige kriterier at lægge vægt på, når man skal undgå upro-
portionelle krav.
I forhold til indholdet af sikkerhedskravene er der bred enighed om, at de
skal afspejle de for telebranchen gældende krav, og at både nationale og
internationale standarder skal inddrages ved fortolkningen heraf.
I relation til anmeldelsen af hændelser synes et flertal af medlemssta-
terne at være for, at dette skal være obligatorisk ved alle alvorlige hæn-
delser uanset om de potentielt har et grænseoverskridende element.
I forhold til
henholdsvis delegerede retsakter og gennemførelsesretsakter
er der bred enighed om, at disse kun skal accepteres i det omfang, at de
lever op til traktatens krav, samt at medlemsstaterne skal sikres mest mu-
ligt indflydelse på beslutningsprocessen.
Endelig har det været diskuteret, om der er tilstrækkelig hjemmel til
direktivet i TEUF artikel 114, eller om TEUF artikel 196 om civilbeskyt-
telse skal bruges som supplerende hjemmelsgrundlag. Det er især plig-
ten til at udarbejde en national NIS-strategi, pligten til at koordinere
håndteringen af hændelser, samt det faktum at direktivet søger at dæk-
ke alle offentlige myndigheder, som Rådets Juridiske Tjeneste anser for
at kunne være problematiske i forhold til den af Kommissionen foreslå-
ede hjemmel.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1397817_0035.png
35/36
12.
Regeringens generelle holdning
Regeringen støtter, at der er behov for regler i EU, der sikrer et ensartet og
højt niveau af net- og informationssikkerhed på tværs af medlemsstaterne.
Dette skal ikke mindst ses i lyset af internettets og private netværks grænse-
overskridende karakter og betydning for det indre marked. Således støtter
regeringen overordnet set, at medlemsstaterne, de offentlige myndigheder
samt markedsoperatørerne gennem direktivforslaget pålægges at foretage en
række organisatoriske og sikkerhedsmæssige foranstaltninger.
Det er vigtigt, at hver medlemsstat er i stand til at forebygge og håndtere
trusler og sikkerhedshændelser i relation til net- og informationssikkerhe-
den. Regeringen støtter derfor, at medlemsstaterne forpligtes til at udarbejde
en national net- og informationssikkerhedsstrategi, hvor fremtidige tiltag for
at højne net- og informationssikkerheden overordnet præsenteres, samt til at
etablere en myndighedsstruktur, der er rustet til at forebygge samt håndtere
trusler og hændelser, når de opstår.
I relation til oprettelsen af kompetente myndigheder samt CERT’er arbejder
regeringen for, at medlemsstaterne ikke unødigt begrænses i tilrettelæggel-
sen af den nationale myndighedsstruktur. Den enkelte medlemsstat skal selv
kunne afgøre, hvilken type myndighed, der er bedst egnet til at løse opga-
ven, samt om der evt. er behov at fordele opgaverne mellem henholdsvis
flere myndigheder eller flere CERT’er.
Regeringen støtter et samarbejdsnetværk, der i relevant omfang er opera-
tionelt, og hvor udveksling af følsomme eller fortrolige oplysninger alene
sker på frivillig basis samt på en sikker måde.
Dertil kommer, at de til
enhver tid gældende regler om persondatabeskyttelse vil skulle overholdes.
Regeringen arbejder for, at sikkerhedskravene til de offentlige myndigheder
og markedsoperatørerne skal svare til de nuværende krav til udbydere af
elektroniske kommunikationsnet- og tjenester, og at både internationale
og nationale standarder skal inddrages ved fortolkningen heraf. Ydermere
arbejder regeringen for, at anmeldelsen af alvorlige sikkerhedshændelser
skal være obligatorisk, som det er tilfældet for udbydere af elektroniske
kommunikationsnet- og tjenester i rammedirektivet, men der bør foreligge
en klarere afgrænsning af sikkerheds- og anmeldelseskravenes anvendel-
sesområde i relation til markedsoperatørerne.
Det er regeringens generelle holdning, at medlemsstaterne skal sikres mak-
simal inddragelse i fastsættelsen af krav i henhold til direktivforslaget,
da
området angår følsomme nationale spørgsmål af økonomisk og sikker-
hedsmæssig betydning. Delegerede retsakter bør kun anvendes, når der er
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1397817_0036.png
36/36
tale om ikke-væsentlige elementer, hvilket ikke vurderes at være tilfældet i
relation til de af Kommissionen foreslåede delegerede retsakter. Regerin-
gen arbejder derfor for, at de delegerede retsakter udgår, og at de pågæl-
dende forhold reguleres direkte i direktivet, i det omfang det er nødven-
digt. I relation til de foreslåede gennemførelsesretsakter, arbejder rege-
ringen for, at det er undersøgelsesproceduren og ikke rådgivningspro-
ceduren, som Kommissionen skal anvende, idet der er tale om spørgs-
mål vedrørende national sikkerhed.
Endelig arbejder regeringen for, at forslaget bør gennemføres via omkost-
ningseffektive løsninger, som ikke medfører unødvendige ekstraomkostnin-
ger for medlemsstaterne eller uproportionelle administrative byrder for de
omfattede markedsoperatører og offentlige myndigheder.
13. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Sagen har senest været forelagt Folketingets Europaudvalg den 24. maj
2013, 29. november 2013
samt 28. maj 2014
til orientering.