Europaudvalget 2013-14
Rådsmøde 3338 - Økofin Bilag 1
Offentligt
1405070_0001.png
Enhed
International Øko-
nomi
Sagsbehandler
DEPTLK
Koordineret med
Samlenotat til ECOFIN 14. oktober 2014
1.
Tiltag til fremme af investeringer i EU
-
Udveksling af synspunkter
KOM(2014) 168
Materialet er udarbejdet af Økonomi- og Indenrigsministeriet og
Erhvervs- og Vækstministeriet
Kommissionens meddelelse om forskning og innovation som kilde
til fornyet vækst
- Udveksling af synspunkter
KOM(2014) 339
Materialet er udarbejdet af Økonomi- og Indenrigsministeriet
Opfølgning på IMF- og G20-møder i Washington den 9.-11. okto-
ber 2014
- Information fra Formandskabet og Kommissionen
KOM-dokument foreligger ikke
Materialet er udarbejdet af Økonomi- og Indenrigsministeriet
Forberedelse af DER den 23.-24. oktober 2014
- Udveksling af synspunkter
KOM-dokument foreligger ikke
Materialet er udarbejdet af Økonomi- og Indenrigsministeriet
Kreditinstitutters bidrag til afviklingsfonde
- Status
KOM-dokument foreligger ikke
Materialet er udarbejdet af Økonomi- og Indenrigsministeriet og
Erhvervs- og Vækstministeriet
Obligatorisk automatisk udveksling af skatteoplysninger
- Politisk aftale
KOM(2013) 348
Materialet er udarbejdet af Økonomi- og Indenrigsministeriet og
Skatteministeriet
Energibeskatningsdirektivet
- Orienterende debat
KOM(2011) 169
Materialet er udarbejdet af Økonomi- og Indenrigsministeriet og
Skatteministeriet
Side 2
Sagsnr.
2014 - 19608
Doknr.
172636
Dato
03-10-2014
2.
Side 7
3.
Side 9
4.
Udgået
5.
Side 13
6.
Side 18
7.
Følger
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1405070_0002.png
Dagsordenspunkt 1: Tiltag til fremme af investeringer i EU
KOM(2014) 168
Resumé
ECOFIN ventes at drøfte tiltag til at fremme investeringerne i EU. Det gælder fx inve-
steringer i forskning, udvikling og innovation samt infrastruktur. Det er besluttet at
nedsætte en arbejdsgruppe, som inden årets udgang skal komme med forslag til,
hvorledes investeringsniveauet i EU konkret kan styrkes.
Baggrund
ECOFIN ventes at drøfte tiltag til at fremme investeringerne i EU. Drøftelsen ventes at
finde sted på grundlag af et papir fra EU-Kommissionen og Den Europæiske Investe-
ringsbank (EIB). Fremme af investeringsaktiviteten gælder fx investeringer inden for
forskning, udvikling og innovation, den digitale økonomi, infrastruktur og miljø. Der er
fokus på at fremme både private og offentlige investeringer.
Det italienske formandskab satte på uformelt ECOFIN d. 13. september 2014 fokus på
at fremme investeringerne i EU. På uformelt ECOFIN bad landene Kommissionen og
EIB om at nedsætte en arbejdsgruppe med henblik herpå. Arbejdsgruppen skal bestå
af repræsentanter fra medlemslandene, Kommissionen og EIB.
Den kommende formand for Kommissionen Jean-Claude Juncker har meldt ud, at det
vil være en topprioritet for den nye EU-Kommission at fremme investeringerne i EU.
Dette vil ske som led i gennemførelsen af en samlet pakke vedr. beskæftigelse, vækst
og investeringer, når den nye Kommission er tiltrådt.
Indhold
Det fornyede fokus i EU på at fremme investeringerne skal ses i lyset af, at investe-
ringsniveauet i EU har ligget lavere de senere år efter krisen,
jf. figur 1
og
2.
Billedet
for Danmark for så vidt angår investeringsaktiviteten ligner i nogen grad billedet for EU
som helhed. I Danmark er de offentlige investeringer imidlertid øget siden krisen og
har isoleret set betydet en stigning i de samlede investeringer i forhold til BNP. Nogle
særligt udfordrede medlemslande har oplevet voldsommere tilbageslag i investerings-
aktiviteten. Det gælder både de private og offentlige investeringer.
2
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1405070_0003.png
Figur 1
Investeringer i forhold til BNP
Pct. af BNP
35
30
4
25
20
15
10
1
5
3
Pct. af BNP
5
Figur 2
Dekomponering af ændring i investeringer i for-
hold til BNP, 2008-13
Pct. af BNP
2
Pct. af BNP
2
0
-2
-4
-6
-8
-10
-12
EU
Danmark
Ændring i BNP
Ændring i offentlige investeringer
Ændring i private investeringer
Samlet ændring
0
-2
-4
-6
-8
-10
-12
Særligt
udfordrede
eurolande
2
0
2004
2006
2008
2010
2012
EU - investeringer i alt
Danmark - investeringer i alt
Særligt udfordrede eurolande - investeringer i alt
EU - offentlige investeringer (h. akse)
Danmark - offentlige investeringer (h. akse)
Særligt udfordrede eurolande - offentlige investeringer (h. akse)
0
Anm.: Investeringer er et lands årlige nye investeringer i fast kapital, tillagt ændringen i varebeholdninger samt
værdireguleringer. Investeringerne vist i figurerne omfatter private og offentlige investeringer. Investerin-
gerne er fx i privat- og erhvervsejendomme, maskiner, fabrikker, veje, jernbaner, hospitaler og skoler. Æn-
dringen i figur 1 fra 2008 til 2013 i de samlede investeringer i forhold til BNP svarer til niveauet af den
grønne markering i figur 2. Den samlede ændring i figur 2 er summen af bidraget fra ændringen i BNP, de
offentlige investeringer og i de private investeringer. Et bidrag større (mindre) end nul er udtryk for et fald
(stigning) i BNP og en stigning (fald) i investeringerne. Gruppen af særligt udfordrede eurolande omfatter
Grækenland, Portugal, Irland og Spanien. Dekomponeringen for denne gruppe af lande er for 2008 til
2012 grundet datamangel for Irland for de samlede investeringer for 2013.
Kilde: Eurostat.
Kommissionen peger på, at investeringsaktiviteten (det reale investeringsniveau, dvs.
investeringsniveauet korrigeret for prisudviklingen) i EU som helhed har ligget lavt.
Aktuelt ca. 15 pct. under sit højeste niveau inden krisen, men der er stor spredning på
tværs af lande.
Kommissionen anslår, at investeringer i EU i niveauet 1.000 mia. euro inden for trans-
port, telekommunikation og energi vil være påkrævet frem mod 2020 for at dække
investeringsbehovet. Kommissionen præciserer ikke nærmere, hvordan dette behov
er estimeret. Der vil ifølge Kommissionen ligeledes være betydelige investeringsbehov
inden for forskning, udvikling og innovation.
Den kommende formand for Kommissionen har meldt ud, at den nye EU-Kommission
vil foreslå en pakke vedr. beskæftigelse, vækst og investeringer på 300 mia. euro. Der
er konkret peget på, at en bedre udnyttelse af offentlige midler under EU-budgettet og
bedre udnyttelse af finansielle instrumenter under EIB potentielt vil kunne mobilisere
op til 300 mia. euro yderligere i offentlige og private investeringer over de kommende
tre år. Detaljer og finansiering af investeringspakken kendes endnu ikke.
Den faldende investeringsaktivitet i EU siden krisen skal ifølge Kommissionen ses i
lyset af behovet i medlemslandene for at nedbringe høje private og offentlige gældsni-
veauer og nedbringe overkapacitet hos virksomhederne. Det faldende investeringsni-
veau skal desuden ses i lyset af en generel økonomisk usikkerhed i medfør af krisen,
som har påvirket adgangen til og vilkårene for finansiering for nogle lande og virksom-
heder. Det gælder særligt i forbindelse med infrastrukturprojekter. Desuden er der
ifølge Kommissionen fortsat hindringer for formidlingen af kapital til finansiering af
sunde projekter på mindre udviklede kapitalmarkeder i nogle lande. Kommissionen
peger også på, at de nødvendige bestræbelser på at reducere offentlige underskud og
gældsniveauer i nogle lande har indebåret færre offentlige investeringer, og at dette
også påvirker private investeringer negativt.
3
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1405070_0004.png
Kommissionen peger desuden på, at de reguleringsmæssige rammer for investeringer
og lange forberedelsesperioder for investeringsprojekter også bidrager til at forklare
den lave investeringsaktivitet i EU. Lange forberedelsesperioder kan henføres til be-
sværlige udbudsprocesser, regler for at give tilladelser mv. Kommissionen peger dog
på, at lange forberedelsesperioder ofte er en konsekvens af en grundig projektplan-
lægning, og at dette er nødvendigt for at sikre, at et projekt gennemføres på et vel-
overvejet økonomisk grundlag.
Den nedsatte arbejdsgruppe i EU vedr. investeringer vil bl.a. fokusere på investeringer
inden for forskning, udvikling og innovation, den digitale økonomi, energi- og trans-
portinfrastruktur, den sociale infrastruktur og ressourcer (hospitaler, skoler mv.) samt
inden for miljø. Arbejdsgruppens fokus er ifølge Kommissionen på linje med de an-
noncerede retningslinjer for den nye EU-Kommission. Arbejdsgruppen vil i sit arbejde
se på alle medlemslande og vil skulle tage højde for landespecifikke forhold.
Kommissionen peger særligt på, at der er behov for at fremskynde gennemførelsen af
infrastrukturprojekter. Kommissionen peger i den forbindelse bl.a. på, at der vil kunne
tages udgangspunkt i projekter under infrastrukturfaciliteten (Connecting Europe Faci-
lity – CEF) i regi af Europa 2020-strategien. Dette fokus på gennemførelsen af infra-
strukturprojekter kan ifølge Kommissionen suppleres af et øget fokus på strukturre-
former og kvalitet i de offentlige udgifter for på den måde at understøtte investeringer.
Arbejdsgruppen forventes at have følgende opgaver:
Danne sig overblik over udviklingstendenser og vurdering af investeringsbe-
hovet inden for nøglesektorer
Identificere og analysere hindringer og flaskehalse for investeringer, projekt-
udvikling mv.
Foreslå løsninger til fremme af investeringer og til fremme af viden om gode
landeeksempler (best practices). Der vil skulle foreslås en handlingsplan til
gennemførelse af de foreslåede løsninger samt prioriteter i det videre arbejde.
Det nævnes ikke eksplicit, om arbejdsgruppen i forbindelse med at foreslå løsninger til
fremme af investeringer, også vil give bud på, hvordan løsningerne forestilles finansie-
ret. Fra dansk side er der i EIB-regi lagt vægt på, at arbejdsgruppen bør pege på
eventuelle finansieringskilder samtidig med, at der foreslås løsninger.
En første foreløbig rapport fra arbejdsgruppen vil efter planen skulle fremlægges i
forbindelse med ECOFIN d. 14. oktober 2014. En endelig rapport vil blive fremlagt i
forbindelse med ECOFIN d. 9. december 2014.
Kommissionens meddelelse fra marts 2014 om langsigtet finansiering danner også
grundlag for arbejdet med at fremme investeringerne i EU. Kommissionens meddelel-
se handler om, hvordan EU kan fremme udbuddet af langsigtet finansiering via en
række andre kilder end bankfinansiering. Langsigtet finansiering er finansiering over
en længere horisont til fx virksomheder, som har behov for længevarende finansiering
til at investere langsigtet. Den europæiske økonomi er i høj grad afhængig af bankfi-
nansiering og i mindre grad finansiering via kapitalmarkederne.
Kommissionens meddelelse peger på mulige initiativer til fremme af langsigtet finan-
siering via en bedre udnyttelse af offentlige midler i investeringsøjemed, styrkelse af
EU’s kapitalmarkeder, forbedring af små og mellemstore virksomheders (SMV’ers)
adgang til finansiering og fremme af private midler til langsigtet finansiering.
Hjemmelsgrundlag
Ikke relevant.
4
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1405070_0005.png
Nærhedsprincippet
Ikke relevant.
Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet ventes ikke at udtale sig om sagen.
Gældende dansk ret og forslagets konsekvenser herfor
Ikke relevant.
Statsfinansielle konsekvenser
Initiativer på EU-niveau til at fremme investeringsaktiviteten i EU, og som indebærer
anvendelse af offentlige midler under EU-budgettet, har statsfinansielle konsekvenser
via det danske EU-bidrag. Det bemærkes, at Danmark finansierer ca. 2 pct. af udgif-
terne på EU's budget.
En udvidelse af aktiviteten i EIB, der kræver et styrket kapitalgrundlag, som Danmark
vil skulle bidrage til finansieringen af, vil have statsfinansielle konsekvenser. Der er
ikke aktuelt stillet forslag om en udvidelse af EIB’s kapitalgrundlag.
Det er forventningen, at initiativer i udgangspunktet vil skulle afholdes inden for de
allerede fastlagte lofter i EU's flerårige finansielle ramme for 2014-2020.
Samfundsøkonomiske konsekvenser
Initiativer til fremme af investeringerne i EU vil kunne have positive samfundsøkono-
miske konsekvenser, i det omfang investeringerne bidrager til et højere og mere stabilt
niveau af velstand og beskæftigelse.
Høring
Sagen har ikke været i ekstern høring.
Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Sagen har ikke tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg.
Holdning
Regeringens holdning
Regeringen støtter et fokus i EU på at fremme investeringer, som vil kunne bidrage til
et højere niveau af velstand og beskæftigelse i medlemslandene. EU kan spille en
rolle i forhold til at fremme investeringerne i landene, idet meget dog fortsat vil være
op til landene selv.
Regeringen finder, at det først og fremmest handler om at prioritere de begrænsede
offentlige ressourcer i medlemslandene og på EU-niveau på den bedst mulige måde,
og at skabe rammer, der kan stimulere og mobilisere private investeringer. Dette skal
ses i lyset af de meget begrænsede økonomiske råderum i alle medlemslande og på
EU-niveau. Strukturreformer og fortsættelse af den differentierede vækstvenlige kon-
solidering af de offentlige finanser i landene spiller en afgørende og vigtig rolle for at
skabe sunde rammebetingelser for investeringer samt vækst og beskæftigelse.
5
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1405070_0006.png
Regeringen støtter som udgangspunkt forslag om at målrette EU’s budget mod frem-
me af investeringer, vækst og beskæftigelse. Regeringen kan ikke støtte eventuelle
forslag om at øge udgiftsniveauet i EU’s flerårige finansielle ramme for 2014-20 til
flere investeringer.
Regeringen har fokus på at styrke merværdien i udlånene fra Den Europæiske Inve-
steringsbank (EIB). Efter regeringens opfattelse bør EIB træde til på de områder for
rentable investeringer, hvor markedet ikke slår til.
Andre landes holdning
Medlemslandene ventes bredt at kunne støtte et fokus på at genoprette investerings-
niveauet i EU. Landene ventes i en vis udstrækning at have forskellige prioriteter i
forhold til, hvilke tiltag som ønskes iværksat, hvor vidtrækkende de skal være, og til
hvordan de i givet fald skal finansieres.
6
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1405070_0007.png
Dagsordenspunkt 2: Kommissionens meddelelse om forskning og innovation
som kilde til fornyet vækst
KOM (2014) 339
Resumé
ECOFIN ventes den 14. oktober at drøfte Kommissionens meddelelse om forskning
og innovation som kilde til fornyet vækst. Meddelelsen er et input til den bredere dis-
kussion om behovet for at maksimere effekten af de offentlige udgifter og gennemføre
strukturelle reformer. Meddelelsen fremhæver betydningen af investeringer i forskning
og innovation kombineret med reformer som en drivkraft for vækst. Reformerne skal
bidrage til at øge kvaliteten, effektiviteten og effekten af de offentlige investeringer,
herunder skabe bedre rammebetingelser for private investeringer.
Baggrund og indhold
Europa 2020 strategien og Kommissionens seneste årlige vækstundersøgelser har
understreget behovet for at medlemslandene fasholder og hvor muligt opprioriterer
vækstfremmende udgifter som en del af deres vækstvenlige finanspolitiske konsolide-
ringsstrategier. Det er også reflekteret i de landespecifikke anbefalinger for 2014.
Kommissionens meddelelse ”Forskning og innovation som kilde til fornyet vækst” fra
juni 2014 skal ses i sammenhæng med den bredere diskussion om behovet for at
maksimere effekten af de offentlige udgifter og gennemføre strukturelle reformer.
Meddelelsen fremhæver betydningen af investeringer i forskning og innovation kombi-
neret med reformer som en drivkraft for vækst.
Kommissionen nævner, at der med EU’s budget for perioden 2014-2020 er foretaget
en markant opprioritering af forsknings- og innovationsindsatsen, og at dette bør sup-
pleres med investeringer på nationalt niveau. Flertallet af medlemslande er fortsat
langt fra deres nationale Europa 2020 mål for forskning og udvikling, hvilket i vidt om-
fang skyldes faldende private investeringer.
Meddelelsen konkluderer, at medlemslandene bør prioritere vækstvenlige udgifter til
forskning og innovation kombineret med reformer, der øger kvaliteten og afkastet af
de offentlige investeringer, herunder via forbedrede rammebetingelserne for private
investeringer i forskning og innovation.
Kommissionen anerkender, at reformer på forsknings- og innovationsområdet må
skræddersys til hver enkelt medlemsstat. Der peges på tre generelle reformområder,
som er relevante for alle medlemsstater: 1) Kvaliteten i strategiudviklingen og politik-
fastlæggelsen skal forbedres, og forsknings- og innovationsaktiviteter skal samles ved
hjælp af stabilt flerårigt budget, som sikrer strategisk målrettede ressourcer, 2) forsk-
ningsprogrammernes kvalitet skal forbedres, bl.a. ved større konkurrence i ressource-
allokeringen, klare mål og forenkling og 3) De offentlige forsknings- og innovationsin-
stitutioner skal gøres mere effektive, bl.a. ved hjælp af en mere åben rekruttering og
partnerskaber med erhvervslivet.
Meddelelsen nævner også, at EU bør sikre bedre rammebetingelser for at europæiske
virksomheder satser mere på innovation. Kommissionen peger i den forbindelse på
fire områder, som kræver en yderligere indsats: 1) Det indre marked (den fulde reali-
sering heraf vil have en stærk virkning på innovation) 2) Den offentlige sektor (bl.a.
fokus på digitalisering og den offentlige sektor som iværksætter og efterspørger efter
innovation) 3) Udviklingen af EU’s menneskelige ressourcer (uddannelsessystemerne
skal levere brede innovationskvalifikationer, erhvervs- og iværksætterevner hos for-
7
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1405070_0008.png
skerne, digitale teknologier til læring) og 4) Europas borgere (f.eks. inddragelse af
borgerne ved udvikling og test af innovative produkter).
Formandskabet har lagt op til en drøftelse af Kommissionens meddelelse på ECOFIN
den 14. oktober.
Hjemmelsgrundlag
Ikke relevant.
Nærhedsprincippet
Ikke relevant.
Europa-Parlamentets udtalelser
Ikke relevant.
Gældende dansk ret og forslagets konsekvenser herfor
Ikke relevant.
Statsfinansielle og samfundsøkonomiske konsekvenser
Sagen har ikke i sig selv statsfinansielle eller samfundsøkonomiske konsekvenser.
Høring
Sagen har ikke været i høring.
Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Sagen har ikke tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg. Meddelelsen blev
forelagt Europaudvalget forud for Konkurrenceevnerådsmødet den 26. september
2014.
Holdning
Dansk holdning
Regeringen støtter en drøftelse af betydningen af forskning og innovation og reformer
for EU’s fremtidige vækst. Regeringen er enig i, at der er behov for generelt at skabe
bedre rammebetingelser for private investeringer samt højere kvalitet i de offentlige
investeringer i forskning og innovation, herunder gennem reformer der sikrer mere
effektive forsknings- og innovationssystemer på nationalt niveau. Rammebetingelser-
ne for forskning og innovation kan bl.a. styrkes gennem videreudvikling af det indre
marked, et øget fokus på uddannelse og modernisering af den offentlige sektor.
Andre landes holdning
De øvrige medlemslandes konkrete holdninger til Kommissionens meddelelse kendes
endnu ikke. EU-landene forventes generelt at tage ECOFIN’s drøftelse til efterretning.
8
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1405070_0009.png
Dagordenspunkt 3: Opfølgning på IMF- og G20-møder i Washington den 9.-11.
oktober 2014
KOM-nr. foreligger ikke
Resumé
Det italienske formandskab og Kommissionen ventes at afrapportere fra G20- og IMF-
møderne 9.-11. oktober 2014 i forbindelse med IMF og Verdensbankens årsmøder i
Washington, USA. Møderne ventes at fokusere på den globale genopretning, som
fortsat er ujævn og præget af negative risici, herunder som følge af øgede geopolitiske
spændinger. Der ventes enighed om vigtigheden af især strukturelle reformer til sik-
ring af holdbar og balanceret genopretning. Endvidere ventes der at være stor skuffel-
se over den fortsat forsinkede implementering af IMF-reformerne fra 2010 som følge
af manglende ratificering af aftalerne i USA’s lovgivende forsamling.
Baggrund
I forbindelse med IMF og Verdensbankens årsmøder den 9.-12. oktober 2014 afhol-
des møder blandt G20-landenes økonomi- og finansministre samt centralbankchefer
den 9.-10. oktober og møder i IMF’s ministerkomité, International Monetary and Fi-
nancial Committee (IMFC), den 10.-11. oktober. Møderne afholdes i Washington DC,
USA.
På G20-mødet vil EU være repræsenteret ved det italienske formandskab og Kom-
missionen i fællesskab. I IMFC vil EU-landene være repræsenteret via deres respekti-
ve IMF-valgkredse samt via det italienske EU-formandskab.
Indhold
Fra EU’s side ventes man på G20- og IMFC-møderne blandt andet at lægge vægt på
følgende:
Den økonomiske situation
Genopretningen af den europæiske økonomi bremsede op i andet kvartal af 2014,
hvilket kan tyde på et svækket underliggende vækstmomentum, og en række EU-
lande er udfordret af lav faktisk og potentiel vækst. Afmatningen i den europæiske
økonomi skal bl.a. ses i lyset af de forværrede globale geopolitiske forhold og svaghe-
der i den globale efterspørgsel, herunder som følge af aftagende vækst i emerging
markets.
Fra EU’s side lægges vægt på, at EU-landene er ved at implementere vigtige struktur-
reformer til håndtering af svagt mellemfristet vækstpotentiale og til at styrke jobskabel-
sen, herunder særligt håndtere ungdomsarbejdsløsheden. Samtidig gennemfører EU-
landene differentierede og vækstvenlige finanspolitiske konsolideringer. De finanspoli-
tiske konsolideringer i især eurolandene over de seneste år har medført klare forbed-
ringer af de offentlige finanser, hvilket generelt har givet mulighed for at reducere tem-
poet i de videre konsolideringer.
Endvidere er der sikret vigtige fremskridt i forhold til færdiggørelsen af bankunionen,
herunder vedtagelsen af retsakterne vedr. den fælles afviklingsmekanisme. På bag-
grund af offentliggørelsen af resultaterne af vurderingen af bankernes sundhedstil-
stand ventes den fælles tilsynsmekanisme at træde i kraft i november 2014. Den fæl-
les afviklingsmekanisme vil blive understøttet af en fælles fond senest i januar 2016.
En fælles backstop vil blive udviklet i de kommende år, hvilket vil styrke fondens låne-
kapacitet. Derudover har EU-medlemslandene gjort fremskridt i forhold til en fælles
9
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1405070_0010.png
indskydergarantiordning, særligt i form af harmonisering af landenes nationale garan-
tiordninger.
G20-landenes vækststrategier
G20-landene nåde den 23. februar 2014 til enighed om udvikling af ambitiøse og rea-
listiske planer for tiltag og reformer til fremme af investeringer, øget beskæftigelse
samt styrket handel og international konkurrence for at fremme den globale vækst og
løfte G20-landenes samlede BNP-niveau i 2018 med 2 pct. i forhold til det niveau,
som landenes daværende reformplaner forventedes at sikre. Landenes planer vil ind-
gå i en fælles handlingsplan for vækst til G20-topmødet i november, og skal udvikles
inden for rammerne af finanspolitisk holdbarhed og finansiel stabilitet. IMF og OECD
vurderer, at de vækstplaner G20-landene lagde frem i juli, vil bringe G20 tæt på målet
om 2 pct. øget BNP.
Fra EU’s side ventes man at lægge vægt på, at G20-landene fuldt ud implementerer
de tiltag, som indgår i deres vækststrategier, og at G20-landene fremadrettet bygger
videre på allerede afgivne tilsagn i forhold til at styrke reformambitionerne, hvor det
måtte være nødvendigt. Det anerkendes samtidig, at de fortsat svækkede globale
vækstbetingelser gør udfordringen sværere end oprindeligt forventet. Det er vigtigt, at
der indføres en fælles monitoreringsmekanisme, så G20-landene på effektiv vis hol-
des til ansvar for implementeringen af deres respektive reformplaner. Samtidig er det
vigtigt, at G20-landene fortsat forbedrer sine finanspolitiske strategier med henblik på
at understøtte vækst og beskæftigelse, samtidig med at den offentlige gældskvote
bringes på et holdbart spor.
EU’s bidrag til G20-vækststrategierne inkluderer følgende substantielle elementer til
styrket vækst:
1)
Færdiggørelse og implementering af bankunionen,
2)
styrket adgang
i EU til langsigtet investeringsfinansiering, herunder i form af udvikling af kapitalmar-
kederne,
3)
adressere den høje ledighed i EU, særligt ungdomsarbejdsløsheden, og
fremme mobiliteten på det europæiske arbejdsmarked,
4)
yderligere integration af det
Indre Marked, samt
5)
fremme af den multilaterale og bilaterale handelsdagsorden.
Finansiel regulering og tilsyn
Fra EU’s side ventes man bl.a. at støtte det australske formandskabs fokus for den
finansielle regulering frem mod G20-topmødet i november, herunder udvikling af for-
slag til fælles krav til globalt systemisk vigtige bankers kapacitet til absorbering af tab i
tilfælde af konkurs eller afvikling. Sådanne forslag vil skulle være troværdige, men
samtidig bl.a. indeholde tiltrækkelig fleksibilitet til at kunne imødekomme forskellige
finansieringsstrukturer på tværs af grænser. EU støtter endvidere arbejdet i Financial
Stability Board (FSB) på en global grænseoverskridende afviklingsramme for bl.a.
banker. Det anderkendes, at arbejdet nødvendigvis vil skulle fortsætte ud over 2014.
Endvidere ventes man fra EU’s side at lægge vægt på implementering af allerede
aftalte skridt i forhold til styrket tilsyn og regulering med skyggebanksektoren samt
konsistent implementering af reformerne af handel med afledte finansielle produkter
(OTC derivater) med henblik på at undgå usikkerhed og modstridende grænseover-
skridende reguleringsregimer i de enkelte G20-lande.
Internationalt skattesamarbejde
EU ventes på IMF- og G20-møderne klart at støtte de globale tiltag til håndtering af
grænseoverskridende skatteunddragelse, skatteundvigelse og skattesvig. OECD’s
færdiggørelse af en fælles global standard for automatisk informationsudveksling by-
des velkommen, og EU byder G20-landenes tiltrædelse af den fulde globale standard
og implementeringsplanerne velkommen med henblik på at begynde automatisk gen-
sidig udveksling af skatteoplysninger fra 2017. EU-landene vil arbejde videre på at
sikre hurtig implementering af den globale standard ved at indarbejde den i EU-
lovgivningen inden udgangen af 2014.
10
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1405070_0011.png
IMF reformer
IMF vedtog i efteråret 2010 – efter forudgående enighed i G20 – en pakke af reformer,
som dels tilførte de hurtigt voksende emerging markets og udviklingslande betydeligt
større kvote- og stemmevægt i IMF, dels at de avancerede europæiske lande forplig-
tede sig til at reducere sin repræsentation i IMF’s bestyrelse med samlet 2 stole til
fordel for netop emerging markets og udviklingslandene. Reformerne er efterfølgende
blevet ratificeret i langt de fleste IMF-medlemslande, herunder alle 28 EU-lande, men
endnu ikke i USA.
Fra EU’s side ventes man at lægge vægt på vigtigheden af hurtig implementering af
2010-reformerne, og at de lande, som endnu ikke har ratificeret, bør gøre det omgå-
ende. EU støtter stærkt op om IMF- og G20-medlemslandenes forpligtelse fra april
2014 til at sikre et stærkt og tilstrækkeligt finansielt udrustet IMF. For det første via
den særlige finansieringsfacilitet, New Arrangements to Borrow (NAB), hvor en række
IMF-lande (inkl. Danmark) stiller supplerende ressourcer til rådighed til IMF ved siden
af IMF’s ordinære kvotemidler. For det andet via de supplerende bilaterale låneaftaler
med IMF for op mod 465 mia. USD, som en stor gruppe lande (inkl. Danmark) siden
2012 har indgået med IMF, for yderligere at styrke IMF’s finansielle grundlag i lyset af
krisen.
EU ventes at lægge vægt på, at man fortsat er forpligtet til at fortsætte med konstrukti-
ve forhandlinger om kvoteformlen og tilpasningen af IMF’s kvoteressourcer og med-
lemslandenes kvote- og stemmeandele (15. kvotegennemgang), som nødvendigvis
må håndteres som en integreret pakke. Det er afgørende, at forhandlingerne er foran-
kret i IMF’s organer, hvor alle IMF-medlemmer er repræsenteret.
Endelig ventes EU at lægge vægt på, at IMF’s seneste opdatering af datagrundlaget
for kvoteformlen med yderligere et år (data frem til 2012) endnu engang demonstrerer,
at den eksisterende kvoteformel, som blev vedtaget i 2008 og udgjorde et svært kom-
promis, fortsat kan levere betydelige skift i kvote- og stemmeandele i retning af de
dynamiske og hurtigt voksende lande. For EU’s side er det vigtigt, at kvoteformlens
vigtigste variable forbliver BNP samt økonomisk og finansiel åbenhed, hvilket bedst
afspejler IMF’s rolle og mandat.
Hjemmelsgrundlag
Ikke relevant.
Nærhedsprincippet
Ikke relevant.
Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet udtaler sig ikke i denne sag.
Gældende dansk ret og forslagets konsekvenser herfor
Ikke relevant.
Statsfinansielle konsekvenser
Sagen vurderes ikke at have statsfinansielle konsekvenser.
11
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1405070_0012.png
Samfundsøkonomiske konsekvenser
Sagen har ingen direkte samfundsøkonomiske konsekvenser for Danmark. Overord-
net ventes G20- og IMF-arbejdet som helhed at have positive samfundsøkonomiske
konsekvenser i det omfang, at det understøtter global økonomisk vækst og beskæfti-
gelse samt finansiel stabilitet.
Høring
Ikke relevant.
Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Sagen har ikke tidligere været forelagt for Folketingets Europaudvalg.
Holdning
Dansk holdning
Fra dansk side forventes man at kunne tage afrapporteringen fra IMF- og G20-
møderne til efterretning.
Andre landes holdning
Landene ventes generelt at tage afrapporteringen fra IMF- og G20-møderne til efter-
retning.
12
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1405070_0013.png
Dagordenspunkt 5: Kreditinstitutters bidrag til afviklingsfonde
KOM-nr. foreligger ikke
Resumé
På det kommende ECOFIN ventes en statusdrøftelse af spørgsmålet om fastsættelse
af detaljerede regler for kreditinstitutternes bidrag til de nationale afviklingsfonde hhv.
den fælles afviklingsfond for lande i det styrkede banksamarbejde. Kommissionen
lægger i høj grad op til ensartede regler for bidragsfastsættelsen inden for og uden for
banksamarbejdet for at sikre ensartede konkurrencevilkår.
Der er aktuelt ikke enighed om, hvorledes bidragsberegningen skal tage højde for hhv.
institutternes beholdning af derivater, samt hvorledes bidrag skal beregnes for institut-
ter, der er koncernmæssigt forbundne (eller har indgået særlige samarbejdsaftaler om
gensidig likviditets- og kapitalstøtte).
Også de danske realkreditinstitutter vil skulle bidrage til en afviklingsfond, men der
ventes at kunne opnås enighed om en løsning, der tager højde for disse institutters
særlige situation.
Kommissionen sigter efter en vedtagelse i Kommissionen af de relevante forslag der
fastsætter disse regler, inden den nye Kommission træder til 1. november. Der lægges
ikke på nuværende tidspunkt op til, at ECOFIN skal vedtage eller godkende konkrete
forslag. ECOFIN vil vende tilbage til sagen senere, når Kommissionen har vedtaget de
konkrete forslag.
Baggrund
Direktivet om genopretning og afvikling af nødlidende banker (BRRD) – vedtaget i
december 2013 – og forordningen om den fælles afviklingsmekanisme (SRM) – ved-
taget i april 2014 – indebærer som noget nyt krav om etablering af sektorfinansierede
afviklingsfonde, som skal kunne anvendes i håndteringen af nødlidende kreditinstitut-
ter. Alle lande skal således pr. 1. januar 2015 etablere nationale afviklingsfonde, mens
lande, der deltager i det styrkede banksamarbejde, pr. 1. januar 2016 skal etablere en
fælles afviklingsfond, der erstatter de pågældende landes nationale afviklingsfonde.
Efter vedtagelsen af BRRD og SRM skal der nu vedtages udfyldende detaljerede reg-
ler om fastsættelsen af kreditinstitutternes bidrag til de nye afviklingsfonde. Disse ud-
fyldende regler er direkte gældende i medlemslandene.
Formelt set består de udfyldende regler for de nationale fonde i en delegeret retsakt
ved Kommissionen ift. risikojustering af institutternes bidrag, mens de udfyldende
regler for den fælles afviklingsfond består i en implementerende retsakt ved Rådet ift.
den detaljerede fastsættelse af bidragene. Kommissionen har imidlertid foreslået en
fremgangsmåde, hvor reglerne for fastsættelsen af institutternes bidrag i substansen
er mere eller mindre identiske for både de nationale afviklingsfonde (i den delegerede
retsakt) og den fælles afviklingsfond (den implementerende retsakt). Det skal bl.a.
sikre lige konkurrencevilkår mellem kreditinstitutter inden for og uden for det styrkede
banksamarbejde. Det udestår fortsat, hvilke bestemmelser, der vil indgå i Kommissio-
nens delegerede retsakt hhv. Kommissionens forslag til Rådets implementerende
retsakt.
Der er lagt op til en status for sagen på det kommende ECOFIN. Dialogen med med-
lemslandene på ekspertniveau pågår fortsat. Kommissionen sigter efter en vedtagelse
af delegeret retsakt hhv. forslag til implementerende retsakt i Kommissionen, inden
den nye Kommission træder til 1. november.
13
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1405070_0014.png
Indhold
Kreditinstitutternes bidrag skal efter en årrække (10 år for de nationale fonde og 8 år
for den fælles fond) summe til afviklingsfondens samlede målniveau (i begge tilfælde 1
pct. af de samlede dækkede indskud i de institutter, som skal bidrage til fonden).
Standardmodellen
De enkelte institutters bidrag beregnes dels ud fra instituttets størrelse og dels ud fra
en risikojustering.
Størrelsen beregnes på baggrund af instituttets forholdsmæssige andel af de samlede
passiver fraregnet kapital og dækkede indskud for samtlige institutter, som skal bidra-
ge til fonden (for de nationale fonde således alle institutter, der er autoriseret i det
pågældende lande, og for den fælles fond alle institutter, der er autoriseret i et land,
der deltager i det styrkede banksamarbejde).
På denne forholdsmæssige andel ganges en risikojustering der beregnes ud fra insti-
tuttets relative risikoprofil og forventes at ligge i niveauet 0,8 og 1,5. Risikojusteringen
beregnes ud fra en række risikofaktorer, som fx instituttets gearing, likviditet, kapital
mv. For de enkelte risikofaktorer rangordnes institutterne, således at de mindst risi-
kable institutter målt på de enkelte risikofaktorer tildeles den laveste faktor på 0,8 pct.
og de mest risikable institutter tildeles den højeste faktor på 1,5. De enkelte risikofak-
torer sammenvejes efter forskellige vægte.
Det er således ikke muligt på forhånd at opgøre, hvor stort et konkret instituts bidrag
vil blive, idet det vil afhænge af instituttets relative position i forhold til alle de øvrige
institutter på de forskellige risikofaktorer. Summen af alle institutters bidrag skal gøre
det muligt at nå at opbygge afviklingsfonden (enten den nationale eller den fælles
fond) i løbet af den angivne periode.
Model for små kreditinstitutter
For institutter, hvis passiver fraregnet kapital og dækkede indskud udgør mindre end
300 mio. EUR og hvis nominelle aktiver udgør mindre end 1 mia. EUR, ventes bidra-
get ikke fastsat efter ovenstående model. I stedet fastsættes bidraget som et årligt
beløb på mellem 2.000 og 50.000 EUR afhængigt af instituttets størrelse.
Den særlige model for små banker skyldes, at de små banker ikke i praksis forventes
at have samme adgang til rekapitalisering fra den fælles fond, som de større institut-
ter, da de små institutter som hovedregel vil blive afviklet via ren bail-in.
Afviklingsmyndigheden vil dog konkret kunne afgøre, at et sådant institut som følge af
sin risikoprofil alligevel skal betale et gebyr beregnet efter standardmodellen, beskre-
vet ovenfor.
Særligt vedr. danske realkreditinstitutter
De danske realkreditinstitutter vil modsat andre kreditinstitutter ikke kunne trække på
afviklingsfonden til brug for rekapitalisering, hvis instituttet bliver nødlidende. Dette
skyldes, at realkreditinstitutterne i BRRD og SRM er undtaget fra opfyldelsen af kravet
om bail-in-relevant kapital og gæld (det såkaldte MREL-krav). Følgelig kan realkredit-
institutter ikke leve op til det krav om bail-in af 8 pct. af instituttets passiver, som er en
forudsætning for at anvende fonden til rekapitalisering. Fonden kan imidlertid bruges
til andet end rekapitalisering (ydelse af garantier eller likviditetsstøtte) for realkreditin-
stitutter, da disse anvendelser ikke forudsætter forudgående bail-in af samme omfang.
De danske realkreditinstitutter passer desuden ikke ind i den model for beregning og
risikojustering af bidrag, der opereres med for øvrige kreditinstitutter. Realkreditinsti-
tutter finansierer udlån – ikke med indlån – men med udstedelse af dækkede obligati-
oner med sikret gennem pant i den konkrete ejendom. Disse dækkede obligationer er
af samme grund ikke omfattet af bail-in. Sammenlignet med øvrige kreditinstitutters
14
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1405070_0015.png
udlån uden sikkerhed er der tale om en mindre risikabel forretningsmodel, hvor insti-
tuttets mulighed for at påtage sig risici er begrænset. Bidragsmodellen ville – såfremt
den anvendes uændret på realkreditinstitutterne – resultere i et for stort bidrag fra
realkreditinstitutterne. Der ventes på den baggrund at kunne opnås enighed om en
særlig ordning for realkreditinstitutternes bidrag. Der arbejdes fortsat på den konkrete
model.
Et lavere bidrag fra realkreditinstitutter kan sammenlignes med den lavere bidragssats
for de små banker i form af modellen med det faste årlige bidrag. De små banker vil
næppe heller blive rekapitaliseret ved hjælp af fonden, men vil som udgangspunkt
blive afviklet.
Konkrete aktuelle udeståender
Der er aktuelt ikke enighed om, hvorledes bidragsberegningen skal tage højde for hhv.
institutternes beholdning af derivater samt hvorledes bidrag skal beregnes for institut-
ter, der er koncernmæssigt forbundne (eller har indgået særlige samarbejdsaftaler om
gensidig likviditets- og kapitalstøtte).
Det er ikke givet, hvorledes et instituts passiver knyttet til indgåelsen af en derivatkon-
trakt skal medregnes i fastsættelsen af institutternes bidrag, herunder hvorvidt det
tillades, at derivater, der er spejlbilleder af hinanden kan ophæve hinanden i opgørel-
sen (”nettoficeres”) (således at fx en option på at købe et værdipapir kan modregnes
med en option på at sælge samme værdipapir holdt af samme institut). Kommissionen
ventes at foreslå, at derivater gerne må nettoficeres mod hinanden i opgørelsen af
bidragsgrundlaget, men dog at sætte en nærmere overgrænse for rabatten i opgørel-
sen af bidragene, som en sådan nettoficering må indebære. Der er imidlertid ikke
enighed blandt medlemslandene om denne model.
Kommissionen har desuden foreslået, at bidragene beregnes i forhold til det enkelte
institut (”solo-niveau”) og ikke for den samlede koncern, der kan omfatte flere indbyr-
des koncernforbundne institutter. Dog foreslår Kommissionen, at opgørelse af bi-
dragsbasen ikke medregner eksponeringer internt mellem koncernforbundne selska-
ber, hvis eksponeringerne opfylder nogle nærmere betingelser. Sådanne eksponerin-
ger ville have været nettoficeret ved en opgørelse af bidragene på koncernniveau. Der
er imidlertid ikke enighed blandt medlemslandene om et sådant fradrag.
Enkelte lande har endvidere en tradition, hvor forskellige kreditinstitutter, som ikke i
øvrigt er koncernmæssigt forbundne, indbyrdes har forpligtet sig til at yde hinanden
gensidig likviditets- og kapitalstøtte ved evt. problemer (såkaldte ”institutional protecti-
on schemes”, IPS). Disse lande ønsker en tilsvarende rabat i opgørelsen af bidraget
for eksponeringer mellem sådanne institutter, som svarer til rabatten for koncernmæs-
sigt forbundne institutter. Der er heller ikke enighed blandt medlemslandene om dette
spørgsmål.
Hjemmelsgrundlag
Den delegerede retsakt er hjemlet i artikel 103, stk. 7, i direktivet om genopretning og
afvikling af nødlidende kreditinstitutter (BRRD). Den delegerede retsakt vedtages af
Kommissionen, og vil træde i kraft med mindre Rådet (med kvalificeret flertal) eller
Europa-Parlamentet (med almindeligt flertal) gør indsigelser inden for en frist på 3
mdr., (som kan forlænges med yderligere 3 mdr. på enten Rådets eller Europa-
Parlamentets initiativ).
Den implementerende retsakt er hjemlet i artikel 70, stk. 7, i forordningen om den fæl-
les afviklingsmekanisme (SRM). Den implementerende retsakt vedtages af Rådet med
kvalificeret flertal på forslag fra Kommissionen.
15
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1405070_0016.png
Nærhedsprincippet
Regeringen vurderer på et foreløbigt grundlag, at forslaget er i overensstemmelse
med nærhedsprincippet, herunder ud fra hensynet til at sikre lige konkurrencevilkår
mellem kreditinstitutter på tværs af EU, herunder inden for hhv. uden for det styrkede
banksamarbejde.
Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet har ikke udtalt sig om sagen, men Kommissionen har konsulteret
med det relevante udvalg (udvalget for økonomiske og monetære forhold, ECON).
ECON vurderes foreløbigt generelt at støtte Kommissionens forslag og lægge vægt på
nogle af de samme forhold, som drøftes med medlemslandene i ekspertarbejdsgrup-
pen. Der er formelt ikke en rolle for Europa-Parlamentet i udarbejdelsen af Rådets
implementerende retsakt under SRM.
Gældende dansk ret og forslagets konsekvenser herfor
Forslaget forventes implementeret i dansk lovgivning, forventeligt i bekendtgørelses-
form, som et led i den forestående implementering af direktivet om genopretning og
afvikling af nødlidende kreditinstitutter (BRRD). Forslaget ventes at træde i stedet for
de eksisterende bestemmelser vedr. finansieringen af afviklingsafdelingen i den dan-
ske indskydergarantifond. Afviklingsafdelingen i den danske indskydergaranti finansie-
res dog af indeståelser (dvs. umiddelbar trækningsret), mens den kommende afvik-
lingsfond hovedsageligt skal finansieres af bidrag indbetalt på forhånd.
Statsfinansielle konsekvenser
Sagen har ikke statsfinansielle konsekvenser.
Samfundsøkonomiske konsekvenser
Et målniveau for afviklingsfonden på 1 pct. af de dækkede indskud vil i Danmark svare
til 8-9 mia. kr.
De danske kreditinstitutters bidrag til en ny krisehåndteringsfond modsvares af, at
danske pengeinstitutter (men ikke realkreditinstitutter) allerede i dag bidrager til en
lignende ordning i regi af den eksisterende danske afviklingsordning.
I Danmark eksisterer der således allerede i dag en separat afviklingsafdeling i den
danske indskydergarantifond, som kan bidrage til at dække eventuelle omkostninger
ved afvikling efter Bankpakke 3 eller Bankpakke 4. Afviklingsafdelingen besidder en
separat formue på i alt 3,2 mia. kr. i såkaldte ”indeståelser” (umiddelbar trækningsret)
til brug for afviklingsformål. Endvidere er der 1 mia. til brug for dækning af omkostnin-
ger i forbindelse med udtrædelse fra datacentraler.
Høring
Sagen har ikke været i ekstern høring i Danmark.
Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Sagen har ikke tidligere været forelagt for Folketingets Europaudvalg.
Der er i sagens natur ikke udarbejdet grund- og nærhedsnotat om Kommissionens
forslag, da de endnu ikke foreligger.
16
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1405070_0017.png
Holdning
Dansk holdning
Fra dansk side støttes Kommissionens forventede forslag. Der er generelt valgt en
fornuftig model for risikojusteringen, som fanger en række risikofaktorer, som er rele-
vante for sandsynligheden for at trække på fonden, og som i sig selv kan tilskynde til
en mere forsigtig adfærd blandt institutterne.
Det er særligt vigtigt for Danmark at sikre et passende hensyn til realkreditinstitutterne
ved fastsættelsen af disses bidrag til afviklingsfonden. Realkreditinstitutternes bidrag
skal således balanceres i forhold til de konkrete begrænsninger i mulighederne for at
kunne gøre brug af fonden sammenlignet med andre kreditinstitutter. Kommissionens
forslag om en specifik rabat vurderes at være en god løsning, som kan støttes fra
dansk side.
Fra dansk side støttes endvidere, at de mindste institutter ifølge forslaget, bl.a. ud fra
hensynet til proportionalitet, vil skulle bidrage mindre til afviklingsfonden end større
institutter, og efter en simplere model.
Andre landes holdning
Der ventes generel støtte til den overordnede model og de konkrete risikofaktorer mv.
Der ventes dog at være forskellige holdninger til spørgsmålet om, hvorledes bidrags-
beregningen skal tage højde for hhv. institutternes beholdning af derivater samt hvor-
ledes bidrag skal beregnes for institutter, der er koncernmæssigt forbundne (eller har
indgået særlige samarbejdsaftaler om gensidig likviditets- og kapitalstøtte).
17
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1405070_0018.png
Dagordenspunkt 6: Obligatorisk automatisk udveksling af skatteoplysninger
KOM(2013) 348
Resumé
Kommissionen fremsatte den 12. juni 2013 et forslag om ændring af direktiv
2011/16/EU om administrativt samarbejde på beskatningsområdet. På ECOFIN den
10. oktober 2014 ventes ændringsforslaget inklusiv efterfølgende justeringer at blive
drøftet med henblik på at opnå en politisk aftale.
Forslaget udvider anvendelsesområdet for automatisk udveksling af oplysninger om
betalinger mv. fra finansielle institutter i et EU-land til modtagere i et andet EU-land,
således at der skabes grundlag for, at flere indtægtstyper omfattes af obligatorisk au-
tomatisk informationsudveksling. Forslaget består overordnet af to elementer. 1) fi-
nansielle institutter i alle EU-lande skal indberette oplysninger til skattemyndighederne
i deres eget land om betalinger mv. til personer i andre EU-lande. 2) disse oplysninger
sendes automatisk videre til skattemyndighederne i personernes hjemlande.
Siden Kommissionen fremsatte sit ændringsforslag den 12. juni 2013 har EU-landene
på teknisk niveau forhandlet om et revideret ændringsforslag mhp. at sikre, at dette
forslag sammen med de vedtagne ændringer til rentebeskatningsdirektivet
(KOM(2008) 727) skaber en EU-ramme om den styrkede automatiske informationsud-
veksling, der samtidig sikrer overensstemmelse med den globale OECD standard for
automatisk informationsudveksling.
Baggrund
Ændringer af direktivet om administrativt samarbejde skal ses i sammenhæng med
det store arbejde der foregår på både europæisk og globalt plan med automatisk in-
formationsudveksling mhp. håndhævelse af nationale skatteregler og at bekæmpe
skatteunddragelse og skattely. Et af de centrale spørgsmål er derfor at sikre
én
euro-
pæisk standard, som er i overensstemmelse med den globale standard. Se vedlagte
bilag for en sammenstilling af de forskellige initiativer.
Globalt
Globalt, herunder i G8 og G20, er der bred opbakning til øget automatisk informati-
onsudveksling. OECD offentliggjorde den 13. februar 2014 en global standard for au-
tomatisk udveksling af oplysninger om finansielle konti, der fik G20-ledernes støtte
den 23. februar 2014. Efterfølgende har OECD udført det tekniske arbejde med ud-
vikling af modellen, og den 21. juli 2014 offentliggjorde OECD den endelige standard.
G20 godkendte den 21. september 2014 herefter formelt OECD standarden. I denne
forbindelse har G20-medlemmerne tilkendegivet, at de vil begynde automatisk ud-
veksling af oplysninger mellem hinanden og med andre lande i 2017 for 2016 eller
udgangen af 2018, afhængigt af gennemførelse af den nødvendige nationale lovgiv-
ning.
Den globale standard har i høj grad overlap med
USA’s bilaterale FATCA-aftaler
(Foreign Account Tax Compliance Act).
USA har indgået og er i gang med at indgå
sådanne aftaler om automatisk informationsudveksling med en række lande på globalt
plan, herunder også skattely. Danmark og USA har indgået en såkaldt FATCA-aftale,
så Danmark og USA gensidigt kan sende oplysninger til henholdsvis de amerikanske
og danske skattemyndigheder. I takt med at andre EU-lande indgår samme bilaterale
aftaler med USA, har mange EU-lande lagt vægt på, at alle EU-lande foretager auto-
matisk informationsudveksling mellem hinanden i samme omfang, som de foretager
automatisk informationsudveksling med USA.
18
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1405070_0019.png
EU
Fem EU-lande (Frankrig, Italien, Spanien, Tyskland og UK) tog initiativ til, at automa-
tisk udveksling af oplysninger om finansielle konti, baseret på FATCA-aftalerne, skal
være ny international standard (sammen med den nuværende standard om informati-
onsudveksling efter anmodning). På ECOFIN den 14. maj 2013 blev der vedtaget to
erklæringer om femlande-initiativet. Den ene, støttet af nu 26 EU medlemsstater og i
alt 47 jurisdiktioner, herunder Danmark, udtrykker støtte til initiativet til at udvikle en
global standard for udvidet automatisk informationsudveksling. Den anden erklæring,
udarbejdet af Danmark, Finland og Sverige, lægger vægt på, at den interne europæi-
ske informationsudveksling baseres på en EU-ramme. De nævnte 26 EU medlemssta-
ter og i alt 46 jurisdiktioner globalt (det såkaldte Early Adopters Initiative) har tilkende-
givet, at de vil begynde automatisk udveksling efter den nye OECD model fra 1. januar
2016 således, at der udveksles automatisk information første gang for 2016 i 2017.
DER opfordrede på sit møde den 22. maj 2013 til hurtigt fremskridt og opfordrede til
udvidet anvendelse af automatisk informationsudveksling både på EU-niveau og glo-
balt niveau med henblik på at bekæmpe skattesvig, skatteunddragelse og aggressiv
skatteplanlægning. Kommissionen fremlagde herefter den 12. juni 2013 sit forslag om
ændring af direktivet om administrativt samarbejde med henblik på at udvide omfanget
af automatisk informationsudveksling.
Både af hensyn til de finansielle institutter, der vil få nye eller udvidede indberetnings-
pligter, og af hensyn til skattemyndighederne i deltagerlandene er det vigtigt, at der
kun indføres én fælles global standard, som skal være gældende, uanset hvilket land
eller område der skal modtage eller afgive oplysningerne.
For at opnå én fælles standard har det været af stor vigtighed, at standarden har væ-
ret udviklet i et tæt samarbejde mellem EU og OECD. EU har i sine forhandlinger om
ændringer af direktivet og timingen heraf derfor også søgt at sikre overensstemmelse
med den globale udvikling på området. DER opfordrede således den 21. marts 2014
Rådet til at sikre, at EU-retten med vedtagelsen af direktivet inden udgangen af 2014
er fuldt ud på linje med den nye globale standard. Siden Kommissionen fremsatte sit
oprindelige ændringsforslag den 12. juni 2013 har EU-landene på teknisk niveau for-
handlet om, at revidere ændringsforslaget således, at det sammen med de vedtagne
ændringer til rentebeskatningsdirektivet (KOM(2008) 727) skaber en EU-ramme om
den styrkede automatiske informationsudveksling, der samtidig sikrer overensstem-
melse med den globale OECD standard for automatisk informationsudveksling.
Indhold
Automatisk informationsudveksling indebærer systematisk overførsel hvert år af op-
lysninger om betalinger som f.eks. løn, pension, renter, udbytte osv. fra betalere i et
land til modtagere i et andet land. Betaleren, fx en bank, giver sine skattemyndigheder
oplysning om hver betaling med angivelse af beløbets art og størrelse samt modta-
gers identitet, og oplysningerne sendes videre til skattemyndighederne i modtagerens
bopælsland, så oplysningerne kan indgå ved bopælslandets beskatning.
Det nuværende direktiv om administrativt samarbejde (direktiv 2011/16/EU) medfører,
at EU-landene skal foretage automatisk informationsudveksling i begrænset omfang.
Et EU-land skal
alene
videresende oplysninger til de andre EU-lande ved automatisk
informationsudveksling, for så vidt angår betaling af lønindtægt, bestyrelseshonorarer,
livsforsikringsprodukter, pensioner samt om ejendomsret til og indtægt fra fast ejen-
dom. Oplysningerne skal kun udveksles, hvis de findes hos skattemyndighederne i
forvejen, og det varierer fra land til land, hvilke kategorier man har oplysninger om.
Kommissionens ændringsforslag
19
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1405070_0020.png
Efter det fremsatte direktivforslag (KOM(2013) 348) lægges der op til at øge omfanget
af automatisk udveksling af oplysninger, herunder oplysninger om
Udbytte
Kapitalgevinster
Enhver indkomst fra aktiver, der indestår på en finansiel konto, som ikke alle-
rede er omfattet af EU-lovgivning (f.eks. afkast af finansielle kontrakter)
Ethvert beløb, hvortil den finansielle institution er debitor (inkl. afdragsbetalin-
ger) og kontosaldi.
Forslaget omfatter alene konti ejet af personer.
For disse nye kategorier af oplysninger skal der ikke gælde forbehold om, at informa-
tionerne kun skal udveksles, hvis de forefindes hos skattemyndighederne i forvejen.
Medlemsstaterne skal således pålægge de finansielle institutter at indberette oplys-
ningerne med henblik på, at de kan udveksles.
Justeringer til Kommissionens ændringsforslag
For at sikre overensstemmelse mellem EU rammen og den globale standard for ud-
veksling af skatteoplysninger på det finansielle område er har EU-landene på teknisk
niveau overordnet opnået enighed om, at der skal foretages tilpasninger af ændrings-
forslaget til direktivet om administrativt samarbejde på følgende områder:
at typerne af de konti, reglerne skal anvendes på, skal udvides,
at reglerne ikke alene gælder personer, men også selskaber
at reglerne for, hvilke oplysninger der skal udveksles om de enkelte konti skal
ændres og præciseres
at der skal fastsættes regler for de procedurer, de finansielle institutter skal
gennemføre for at identificere konti omfattet af indberetningsordningen.
Se også vedlagte bilag, der sammenstiller initiativer på området for automatisk ud-
veksling af skatteoplysninger på det finansielle område.
Hjemmelsgrundlag
Forslaget har hjemmel i TEUF-traktatens artikel 115, som kræver enstemmig vedta-
gelse af medlemsstaterne.
Nærhedsprincippet
Ensartede rammer for medlemsstaternes automatiske udveksling af skatterelevante
oplysninger kan bedst opnås ved en fælles retsakt. Regeringen vurderer derfor, at
forslaget er i overensstemmelse med nærhedsprincippet.
Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet har endnu ikke udtalt sig.
Gældende dansk ret og forslagets konsekvenser herfor
De gældende regler om indberetningspligt for danske pengeinstitutter mv. vedrørende
rentebetalinger findes i skattekontrolloven. Ved lov nr. 1634 af 26. december 2013
gennemførtes de ændringer i skattekontrolloven, der er nødvendige til gennemførelse
af Danmarks FATCA-aftale med USA. Det forventes, at disse lovændringer også er
tilstrækkelige til at gennemføre ændringerne i direktivet om administrativt samarbejde.
Det vil dog først kunne vurderes endeligt, når der foreligger en endelig aftale herom.
Statsfinansielle konsekvenser
20
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1405070_0021.png
Ændringerne i direktivet har ikke umiddelbare statsfinansielle konsekvenser, men
forbedrede muligheder for effektiv skattekontrol vil styrke de offentlige finanser.
Samfundsøkonomiske konsekvenser
Forslaget har ikke i sig selv samfundsøkonomiske konsekvenser, men forbedrede
muligheder for effektiv skattekontrol vil have positive samfundsøkonomiske konse-
kvenser.
Høring
Direktivforslaget er sendt i høring hos Advokatsamfundet, Borger- og Retssikkerheds-
chefen, Børsmæglerforeningen, CEPOS, CEVEA, Danmarks Skibskreditfond, Dansk
Aktionærforening, Danske Advokater, Dansk Erhverv, Datatilsynet, Den Danske
Fondsmæglerforening, DVCA, Erhvervsstyrelsen - TER, Finans & Leasing, Finansrå-
det, Finanstilsynet, Forsikring & Pension, FSR - danske revisorer, Indskydergaranti-
fonden, InvesteringsForeningsRådet, Lokale Pengeinstitutter, Nasdaq OMX Copen-
hagen A/S, Nationalbanken, Realkreditforeningen, Realkreditrådet, Retspolitisk For-
ening, SKAT, SRF Skattefagligt, Videncenter for Landbrug og VP Securities A/S. Hø-
ringsfristen udløb den 18. oktober 2013.
Forsikring og Pension udtrykte støtte til øget international informationsudveksling, men
at byrden skal begrænses ved at koordinere tiltagene.
Folketingets Europaudvalg fik forelagt et supplerende grundnotat om resultatet af hø-
ringen den 8. januar 2013.
Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Sagen blev forelagt for Folketingets Europaudvalget den 18. juni 2013 forud for ECO-
FIN den 21. juni 2013.
Holdning
Dansk holdning
Regeringen støtter generelt automatisk udveksling af skatteoplysninger, og støtter
konkret den globale standard samt en fælles EU-ramme for styrket informationsud-
veksling på grundlag af Kommissionens forslag til ændring af direktivet om administra-
tiv bistand.
Fra dansk side støtter man en EU-ramme, der er konsistent med den globale stan-
dard.
For så vidt angår tidspunktet for ikrafttrædelsen er det væsentligt at fastholde det nu-
værende momentum. Danmark støtter derfor en ikrafttrædelse 1. januar 2016.
Andre landes holdning
Alle 28 EU-lande støtter principielt forslaget om ændringer af direktivet inden udgan-
gen af 2014, der sikre en EU-ramme for automatisk informationsudveksling i fuld
overensstemmelse med den globale standard.
Timingen for ikrafttrædelsen af det ændrede direktiv er usikker, da Luxembourg og
Østrig ikke hidtil har kunnet støtte en tidsplan, der indebærer ikrafttrædelse den 1.
januar 2016.
21
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1405070_0022.png
Bilag 1: Sammenstilling af initiativer på området for automatisk udveksling af skatteoplysninger på det finansielle område mellem lande
Rentebeskatningsdirektivet
(som ændret i 2014)
FATCA-aftalerne
OECD’s globale standard
Kommissionens oprindelige
ændringsforslag af direktivet om
administrativt samarbejde. Efter-
følgende justeringer i kursiv
Finansielle institutter oprindeligt ikke nærme-
re defineret, men justeret til:
Depot- og/eller kontoførere,, her-
under fx pengeinstitutter
Investeringsselskaber og andre in-
vesteringsenheder
Visse forsikringsselskaber
Personer
Selskaber
Kontrollerende personer i selska-
ber
Indberetnings
pligtige
Betalende agenter:
De, som sikrer betalinger
for andre (fx banker)
Selskaber mv. uden effek-
tiv beskatning (fx sel-
skabskonstruktioner, hvor
det er deltagerne, der be-
skattes af indtægterne)
Personer
Finansielle institutter:
Depot- og/eller kontoførere,
Investeringsselskaber og andre investeringsen-
heder
Visse forsikringsselskaber
Finansielle institutter:
Depot- og/eller kontoførere,, herunder fx
pengeinstitutter
Investeringsselskaber og andre investe-
ringsenheder
Visse forsikringsselskaber
Omfattede
ejere
Personer
Selskaber
Kontrollerende personer i selskaber.
Kontoejere, som er finansielle institutter, som ik-
ke overholder FATCA-reglerne
Personer
Selskaber
Kontrollerende personer i selskaber
Omfattede
produkter
Konti
Visse værdipapirer i depo-
ter
Finansielle konti, omfatter udover konti også:
Depoter
Andele i investeringsselskaber og andre investe-
ringsenheder
Forsikringsaftaler med kontantværdi
Annuitetsaftaler.
Bagatelgrænser for personer og for selskabers allerede
eksisterende konti. Undtagelser for visse lavrisikoproduk-
ter.
Finansielle konti omfatter udover konti også:
Depoter
Andele i investeringsselskaber og andre
investeringsenheder
Forsikringsaftaler med kontantværdi
Annuitetsaftaler.
Undtagelser for visse lavrisikoprodukter (ikke helt
sammenfaldende med FATCA-aftalerne)
Finansielle konti oprindeligt ikke nærmere
defineret, men justeret til
Konti
Depoter
Andele i investeringsselskaber og
andre investeringsenheder
Forsikringsaftaler med kontant-
værdi
Annuitetsaftaler.
Undtagelser for visse lavrisikoprodukter
Fortsættes på næste side.
22
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1405070_0023.png
Omfattede op-
lysninger
Identifikationsoplysninger
Oplysning om rentebeløb
opdelt på 8 forskellige kate-
gorier
Identifikationsoplysninger
Oplysninger om samlet afkast
For depoter samlet afkast fordelt på 3 kategorier og
samlede afståelsessummer
Indestående eller værdi
Ved indberetning om konti ejet af finansielle inst-
itutter, som ikke overholder FATCA-reglerne kun
samlede betalinger.
Identifikationsoplysninger
Indestående eller værdi
Oplysninger om samlet afkast
For depoter samlet afkast fordelt på 3 kategorier og
samlede afståelsessummer
Identifikationsoplysninger
Indestående eller værdi
Udbytte, kapitalgevinster, anden ind-
komst, ethvert beløb, hvortil det finan-
sielle institut er debitor
Sidste punkt justeret til nedestående udvi-
delse og præcisering:
Oplysninger om samlet afkast
For depoter samlet afkast fordelt på 3
kategorier og samlede afståelses-
summer
Afgøres efter nationale regler.
Sanktioner
Afgøres efter nationale regler.
Afgøres efter nationale regler, men kan i sidste ende
tillige omfatte en 30 pct. kildeskat på betalinger med
amerikansk kilde.
1. juli 2014. Dog med en gradvis indfasning.
Afgøres efter nationale regler.
Ikrafttræden
1. januar 2004.
Ændringer vedtaget i 2014
træder i kraft fra fra 1. januar
2016.
EU
Afhænger af de aftaler, lande indgår indbyrdes, men
forudsættes at indeholde en indfasning. 26 EU med-
lemsstater og i alt 46 jurisdiktioner, herunder Danmark,
har tilkendegivet at ville implementere standarden med
ikrafttrædelse 1. januar 2016.
Potentielt globalt
1. januar 2015, men forventes udskudt.
Anvendelses-
område
Bilateralt mellem USA og et fortsat stigende antal lande
og jurisdiktioner
EU
23
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1405070_0024.png
24