Europaudvalget 2014-15 (1. samling)
Rådsmøde 3338 - Økofin Bilag 2
Offentligt
1405925_0001.png
Samlenotat til ECOFIN 14. oktober 2014
1.
Tiltag til fremme af investeringer i EU
-
Udveksling af synspunkter
KOM(2014) 168
Materialet er udarbejdet af Økonomi- og Indenrigsministeriet og
Erhvervs- og Vækstministeriet
Kommissionens meddelelse om forskning og innovation som kilde
til fornyet vækst
- Udveksling af synspunkter
KOM(2014) 339
Materialet er udarbejdet af Økonomi- og Indenrigsministeriet
Opfølgning på IMF- og G20-møder i Washington den 9.-11. okto-
ber 2014
- Information fra Formandskabet og Kommissionen
KOM-dokument foreligger ikke
Materialet er udarbejdet af Økonomi- og Indenrigsministeriet
Forberedelse af DER den 23.-24. oktober 2014
- Udveksling af synspunkter
KOM-dokument foreligger ikke
Materialet er udarbejdet af Økonomi- og Indenrigsministeriet
Kreditinstitutters bidrag til afviklingsfonde
- Status
KOM-dokument foreligger ikke
Materialet er udarbejdet af Økonomi- og Indenrigsministeriet og
Erhvervs- og Vækstministeriet
Obligatorisk automatisk udveksling af skatteoplysninger
- Politisk aftale
KOM(2013) 348
Materialet er udarbejdet af Økonomi- og Indenrigsministeriet og
Skatteministeriet
Energibeskatningsdirektivet
- Orienterende debat
KOM(2011) 169
Materialet er udarbejdet af Økonomi- og Indenrigsministeriet og
Skatteministeriet
Irlands førtidsindfrielse af IMF-lån
- Sagen er ikke på dagsordenen for rådsmødet (ECOFIN) den 14.
oktober 2014, men forventes sat på dagsordenen for et snarligt
rådsmøde med henblik på vedtagelse.
KOM-dokument foreligger ikke
Materialet er udarbejdet af Økonomi- og Indenrigsministeriet
Følger
Udgået
2.
Enhed
International Øko-
nomi
Sagsbehandler
DEPTLK
Koordineret med
3.
Sagsnr.
2014 - 19608
Doknr.
172636
Dato
07-10-2014
4.
5.
6.
7.
8.
Side 2
1
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1405925_0002.png
Dagsordenspunkt 8: Irlands førtidsindfrielse af IMF-lån
KOM-nr. foreligger ikke.
Resumé
De irske myndigheder har meddelt, at man ønsker at førtidsindfri en del af det lån,
som er ydet af IMF som led i det internationale låneprogram til Irland i 2010-2013.
En førtidig indfrielse af IMF-lånet alene forudsætter de øvrige långiveres accept, her-
under EU, som har ydet et lån på 22,5 mia. EUR til Irland gennem EU28-
lånefaciliteten EFSM.
ECOFIN ventes i nær fremtid at træffe beslutning om at imødekomme det irske ønske.
Baggrund og indhold
På baggrund af den finansielle krise og de omfattende problemer i den irske banksek-
tor vedtoges i 2010 et samlet låne- og tilpasningsprogram til Irland med ekstern finan-
siering på i alt 67,5 mia. EUR. Lånene blev udbetalt over genopretningsprogrammets
tidshorisont frem til udgangen af 2013 betinget af Irlands løbende tilfredsstillende im-
plementering af genopretningsprogrammet.
Som en del af finansieringen af låneprogrammet har IMF ydet et lån på 19,5 mia. SDR
(ca. 22,5 mia. EUR). Hertil kommer et lånebidrag fra EU28 via lånemekanismen
EFSM på 22,5 mia. EUR samt et lånebidrag fra eurolandenes midlertidige lånefacilitet
EFSF på 17,7 mia. EUR. Dertil kommer bilaterale lånebidrag fra Danmark (400 mio.
EUR), Storbritannien (ca. 3,2 mia. GBP svarende ca. 3,8 mia. EUR) og Sverige (600
mio. EUR)
Irland planlægger at førtidsindfri op til 18,3 mia. EUR af de 22,5 mia. EUR, som er
ydet i lån fra IMF. Det skyldes, at renten på lånet fra IMF er højere end renterne på
lånene fra de øvrige internationale långivere (EU, euro-landene, Danmark, Storbritan-
nien og Sverige) og højere end de renter Irland aktuelt kan opnå på almindelige mar-
kedsvilkår.
Det fremgår af låneaftalerne med de øvrige långivere, at enhver førtidig indfrielse af
lån i udgangspunktet skal ske pro rata mellem de pågældende långivere, således at
Irland skal tilbagebetale alle långivere proportionalt. En førtidig indfrielse af IMF-lånet
alene forudsætter således de øvrige långiveres accept.
Irlands delvise førtidsindfrielse af det dyrere lånebidrag fra IMF kan medvirke til at lette
Irlands samlede tilbagebetalingsbyrde sammenholdt med en situation, hvor Irland ikke
delvist førtidsindfrier IMF-lånet, fordi dyrere IMF-lån erstattes med billigere markedsfi-
nansiering. Det er forventningen, at den lånefinansiering, der erstatter IMF-lånet vil
have mindst samme løbetid som restløbetiden på IMF-lånene.
En delvis førtidsindfrielse af IMF-lånebidraget alene vurderes at bidrage til genopret-
ningen af Irlands offentlige finanser og økonomi, som var formålet med låneprogram-
met. Det er aktuelt fortsat forventningen, at Irland vil være i stand til at tilbagebetale de
øvrige långivere som planlagt, og at en delvis førtidsindfrielse ikke i sig selv øger risi-
koen for de øvrige lån. Det hænger også sammen med, at IMF-lånene er foranstillet
de øvrige lånebidrag, og at den delvise førtidsindfrielse dermed fjerner en betydelig
fordring på Irland, som er foranstillet de øvrige lån.
2
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1405925_0003.png
Idet lånebidraget fra IMF alene førtidsindfries delvist, forventes IMF’s involvering i
opfølgningen på låneprogrammet at fortsætte som hidtil, herunder gennem fortsatte
regelmæssig missioner til Irland.
Hjemmelsgrundlag
EFSM’s lånebidrag til det internationale låneprogram til Irland er hjemlet i Rådets for-
ordning 407/2010 af 11. maj 2010, der etablerer EFSM. Ifølge forordningen træffer
Rådet beslutning med kvalificeret flertal om ydelsen af lånet, de økonomisk-politisk
betingelser for lånet samt efterfølgende ændringer heri.
Nærhedsprincippet
Ikke relevant.
Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet skal ikke udtale sig.
Gældende dansk ret og forslagets konsekvenser herfor
Sagen har ingen konsekvenser for gældende dansk ret.
Statsfinansielle konsekvenser
Sagen har ingen direkte statsfinansielle konsekvenser.
Samfundsøkonomiske konsekvenser
Sagen har ingen direkte samfundsøkonomiske konsekvenser i Danmark.
Høring
Sagen har ikke været i ekstern høring i Danmark.
Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Sagen har ikke tidligere været forelagt for Folketingets Europaudvalg.
Holdning
Dansk holdning
Fra dansk side støttes en imødekommelse af det irske ønske, som vil bidrage til at
understøtte Irlands gældsholdbarhed og dermed den igangværende genopretning af
irsk økonomi yderligere. Der vurderes i det konkrete tilfælde ikke at være risici for
EU28-lånet forbundet med førtidsindfrielsen af IMF-lånet.
Der lægges i forlængelse heraf også vægt på, at IMF’s involvering i programopfølg-
ning forventes at fortsætte uændret, og at det forventes, at den lånefinansiering, der
erstatter IMF-lånet vil have mindst samme løbetid som restløbetiden på IMF-lånene.
Det forventes og forudsættes, at der vil være enighed blandt de øvrige långivere (eu-
rolandene, Sverige og Storbritannien) om at acceptere Irlands ønske om en delvis
førtidsindfrielse af IMF-lånebidraget uden tilsvarende pro rata førtidsindfrielse af de
øvrige lånebidrag.
Andre landes holdning
3
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1405925_0004.png
Der ventes støtte til at imødekomme Irlands ønske, dog med forbehold for evt. natio-
nale parlamentariske processer i nogle lande.
4