Europaudvalget 2014-15 (1. samling)
Rådsmøde 3345 - Økofin Bilag 1
Offentligt
1415294_0001.png
3. november 2014
5. kontor/ ASBRI
Samlenotat vedrørende ECOFIN-Budget den 14. nov. 2014
1. Kommissionens forslag til ændringsbudget 6 til EU’s 2014-
budget
1. Resume
Kommissionen har fremlagt forslag til ændringsbudget 6 til EU’s 2014-budget. Ændringsforsla-
get vedrører primært en opjustering af skønnet for medlemsstaternes toldbidrag og en bagudrettet
teknisk justering af medlemsstaternes BNI- og momsbidrag. Konsekvensen heraf er – isoleret set
– en reduktion af det danske EU-bidrag på 1.400 mio. kr.
Forslaget til ændringsbudget 6 er ledsaget af en bagudrettet teknisk justering af medlemsstaternes
BNI- og momsbidrag, som skyldes særligt implementeringen af en ny regnskabsstandard. Dette
har betydning for den relative fordeling af BNI- og momsbidraget imellem medlemslandene. Den
bagudrettede justering fører isoleret set til en yderligere reduktion af det danske EU-bidrag i
2014 på 936 mio. kr.
Det bemærkes, at det pga. det sene fremsættelsestidspunkt er usikkert, hvor stor en del af reduk-
tionen i det danske EU-bidrag, der vil falde i 2014 og/eller i 2015.
Det bemærkes endvidere, at Kommissionen tidligere har fremsat en række ændringsbudgetter i
løbet af 2014, som isoleret set øger det danske EU-bidrag. Der forhandles fortsat om ændrings-
forslagene, og der forventes tidligst klarhed om udgiftsniveauet i både 2014 og 2015 i forbindelse
med ECOFIN-Budget d. 14. november.
Regeringen er positiv overfor ændringsforslaget, idet der er tale om en teknisk justering, hvor
skønnet for medlemsstaternes toldbidrag opdateres, og hvor medlemsstaternes BNI- og momsbi-
drag justeres i henhold til den økonomiske udvikling. Det anerkendes dog, at der er tale om en
meget markant – uforudset – omfordeling af EU-bidragene mellem medlemslandene, som stiller
en række medlemslande i en vanskelig situation.
2. Baggrund
Kommissionen har fremlagt ændringsforslag 6 til EU’s budget for 2014 (COM
(2014) 649).
3. Hjemmelsgrundlag
Traktatens art. 314 (beslutningsprocedure for budgettet), finansforordningens art.
41 samt artikel 18 stk. 3, MFF-forordningens art. 13 samt gennemførselsforord-
ningens art. 10 og art. 16 (vedr. justering af skønnet for medlemsstaternes EU-
bidrag).
4. Nærhedsprincippet
Eftersom der er tale om et forslag i relation til EU’s budget, kan det kun behand-
les på EU-niveau. Forslaget vurderes derfor at være i overensstemmelse med nær-
hedsprincippet.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1415294_0002.png
2
5. Formål og indhold
Kommissionen fremlagde d. 17. oktober forslag til ændringsbudget 6 til EU’s
2014-budget. Langt størstedelen af ændringsbudgettet fremlægges i henhold til
gennemførselsforordningens (EF 1150/2000 af 22. maj 2000) art. 16, hvoraf det
fremgår, at Kommissionen inden udgangen af oktober i hvert regnskabsår, skal
opstille et skøn over størrelsen over EU's egne indtægter for hele året. Det frem-
går endvidere, at såfremt der forekommer væsentlige afvigelser i forhold til det
oprindelige skøn for EU's egne indtægter, kan Kommissionen udarbejde et æn-
dringsbudget.
For 2014 har Kommissionen vurderet, at der var tale om væsentlige afvigelser i
forhold til det oprindelige skøn, hvorfor forslaget til ændringsbudget 6 er blevet
fremsat.
De samlede konsekvenser af Kommissionens forslag til ændringsbudget 6 fremgår
af tabel 1.
Tabel 1
Konsekvenser for det danske EU-bidrag ved forslaget til ændringsbudget 6 samt teknisk justering af BNI
Opjustering af skøn
for toldindtægter
BNI-bidrag
Momsbidrag
Told- og sukkerbidrag
-60
-
60
Teknisk justering
for 1995-2013
-877
-59
-
Nedjustering af BNI-
bidrag
-1.400
-
-
I alt
-2.337
-59
60
I alt EU-bidrag
-
-936
-1.400
-2.336
Anm.: Det bemærkes, at der fsva. den tekniske justering for 1995-2013 er tale om foreløbige tal.
Opjustering af skønnet for EU's toldindtægter
Forslaget til ændringsbudget 6 indeholder en opjustering af skønnet for medlems-
staternes samlede toldbidrag på 420 mio. euro. Opjusteringen skyldes, at der i
løbet af de seneste måneder har været en opadgående udvikling i medlemsstater-
nes samlede import af varer fra lande, der ligger uden for EU. Derved stiger med-
lemsstaternes toldindtægter, hvoraf 75 pct. skal overføres til EU's budget.
For Danmarks vedkommende er skønnet opjusteret med 60 mio. kr., som fører til
en tilsvarende reduktion i det danske BNI-bidrag på 60 mio. kr. Reduktionen i
BNI-bidraget skyldes, at EU's udgifter og indtægter i et regnskabsår altid skal gå i
nul. BNI-bidraget fungerer i EU-sammenhæng som en residual på EU's samlede
indtægter. Når EU forventer flere indtægter fra toldbidrag, reduceres medlemssta-
ternes BNI-bidrag derfor tilsvarende. Samlet set har opjusteringen af skønnet for
medlemsstaternes toldbidrag derfor ikke nogen konsekvenser for det samlede
danske EU-bidrag,
jf. tabel 1.
Teknisk justering for 1995-2013
I henhold til gennemførselsforordningens art. 10 stk. 4 til 7, har Kommissionen
orienteret om, at der skal foretages en bagudrettet teknisk justering af medlemssta-
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
3
ternes BNI- og momsbidrag. Den tekniske justering skyldes, at der på EU-niveau
er opnået enighed om implementeringen af en ny regnskabsstandard til at opgøre
BNP, som gælder med tilbagevirkende kraft fra 1995. Enigheden om den nye
regnskabstandard vedrører særligt hvor stor en anden af den sorte økonomi, der
skal tælles med i opgørelsen af BNP.
Det bemærkes, at den tekniske justering for 1995-2013
ikke
er en del af Kommis-
sionens forslag til ændringsbudget 6, men blot er en orientering til medlemsstater-
nes om de store ændringer i EU-bidragene, som justeringen fører til. Der er såle-
des alene tale om en teknisk justering, der følger af gældende regler i gennemfør-
selsforordningen, og som følger en anden procedure end vedtagelsen af æn-
dringsbudgetter. Ændringerne, der følger af den tekniske justering for 1995-2013,
får i princippet effekt for medlemsstaternes EU-bidrag i forbindelse med decem-
berindbetalingen til EU i 2014. Det bemærkes, at der er tale om foreløbige tal,
som kan blive justeret i løbet af november 2014.
Den nye opgørelsesmetode af BNP indebærer, at en række landes BNI- og
momsbaser bliver enten op- eller nedjusteret. For Danmarks vedkommende fører
den bagudrettede tekniske justering isoleret set til en reduktion af det danske BNI-
bidrag på 936 mio. kr. (125,7 mio. euro),
jf. tabel 1 og tabel 2.
Den bagudrettede justering for 1995-2013 fører samlet set til øgede indtægter til
EU's budget i 2014 på ca. 9,5 mia. euro,
jf. tabel 2.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1415294_0004.png
4
Tabel 2
Oversigt over nettoeffekt på medlemsstaternes EU-bidrag af ændringsbudget 6 samt teknisk justering for 1995-2013
Mio. euro
Belgien
Bulgarien
Tjekkiet
Danmark
Tyskland
Estland
Irland
Grækenland
Spanien
Frankrig
Kroatien
Italien
Cypern
Letland
Litauen
Luxembourg
Ungarn
Malta
Nederlandene
Østrig
Polen
Portugal
Rumænien
Slovenien
Slovakiet
Finland
Sverige
UK
I alt
Teknisk justering 1995-2013
+18,9
+36,5
+78,5
-125,7
+1.359,0
+7,3
+112,2
+222,0
+589,2
+562,3
-1,4
+1.502,3
+53,7
+24,6
+7,5
-66,9
+39,8
+18,3
+1.103,4
-57,1
-26,8
+121,6
+75,1
+8,1
-6,7
-34,3
+190,1
+3.616,5
+9.527,8
ÆB 6: Reducerede BNI-bidrag
-289,4
-29,5
-100,1
-195,7
-2.138,2
-13,7
-105,7
-132,6
-758,1
-1.578,6
-31,1
-1.162,2
-11,3
-18,1
-25,7
-24,0
-72,2
-5,2
-460,7
-237,2
-289,9
-122,1
-106,5
-26,0
-53,5
-146,2
-322,9
-1.491,2
-9.947,7
Samlet nettoeffekt på EU-bidrag
-170,5
+7,0
-21,6
-321,4
-779,2
-6,4
+6,5
+89,4
-168,9
-1.016,3
-32,5
-340,1
+42,4
+6,5
-18,2
-90,9
-32,4
+13,1
+642,7
-294,3
-316,7
-0,5
-31,4
-17,9
-60,2
-180,5
-132,8
+2.125,3
-419,9
Anm.: Den samlede nettoeffekt af den tekniske justering for 1995-2013 og de reducerede BNI-bidrag i ændringsbudget 6 sum-
mer til -419,9 mio. kr. som følge af, at Kommissionen også i ændringsbudget skønner, at toldindtægterne øges med ca.
420 mio. euro. Reduktionen af BNI-bidragene indeholder derfor både konsekvensen af EU's øgede indtægter fra den tek-
niske justering for 1995-2013 og øgede toldindtægter for ca. 420 mio. euro.
Kilde: Kommissionens informationsnote til medlemsstaterne om justeringer i BNI- og momsbidrag, COMBUD 369/14 af 17.
oktober 2014.
Nedjustering af BNI-bidrag
Den bagudrettede tekniske justering for 1995-2013 fører således til øgede indtæg-
ter til EU i 2014 på ca. 9,5 mia. euro, og de nye skøn for medlemsstaternes toldbi-
drag fører til yderligere øgede indtægter til EU på ca. 420 mio. euro. I alt øges
EU's indtægter i 2014 med ca. 9,9 mia. euro.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
5
Forslaget til ændringsbudget 6 indeholder imidlertid kun marginale ekstra udgifter,
jf. nedenfor.
Da EU's budget hvert år skal være i balance, skal medlemsstaternes
BNI-bidrag derfor reduceres med samlet set ca. 9,9 mia. euro, pga. de øgede ind-
tægter. For Danmarks vedkommende fører dette element isoleret set til en reduk-
tion i det danske BNI-bidrag på 1.400 mio. kr. (195,7 mio. euro),
jf. tabel 1 og 2.
Den samlede nettoeffekt af forslaget til ændringsbudget 6 og den bagudrettede
tekniske justering for 1995-2013, er dermed en reduktion af det danske EU-bidrag
på ca. 2,3 mia. kr. (321,4 mio. euro). Omvendt er der en række medlemslande, der
som følge af de tekniske korrektioner skal betale et betydeligt højere EU-bidrag,
herunder særligt UK og Nederlandene,
jf. tabel 2.
Reducerede bevillinger til Den Europæiske Fiskerifond
Kommissionen foreslår, at forpligtigelserne og betalingerne til Den Europæiske
Fiskerifond reduceres med hhv. 5,3 og 1,6 mio. euro i 2014. Årsagen til reduktio-
nen skal ses i lyset af den sene vedtagelse af forordningsgrundlaget for fiskerifon-
den, hvorved en række aktiviteter, som var planlagt til at finde sted i 2014, ikke vil
kunne gennemføres alligevel.
Reducerede bevillinger til partnerskabsaftalen om bæredygtigt fiskeri
Kommissionen foreslår, at forpligtigelserne og betalingerne under en reserve, der
er afsat til partnerskabsaftalen om et bæredygtigt fiskeri, reduceres med hhv. 71,0
og 4,6 mio. euro i 2014. De foreslåede reduktioner skal ifølge Kommissionen ses i
lyset af en ny vurdering af tidspunktet for ikrafttrædelse af den nye partnerskabs-
aftale om et bæredygtigt europæisk fiskeri.
Øgede betalinger til Nødhjælpsreserven
Kommissionen foreslår, at de reducerede betalinger til Den Europæiske Fiskeri-
fond (1,6 mio. euro) og partnerskabsaftalen om et bæredygtigt fiskeri (4,6 mio.
euro) omfordeles til Nødhjælpsreserven, for at kunne bidrage til håndteringen af
eventuelle yderligere behov til humanitære kriser i løbet af året. Dermed opjuste-
res betalingsniveauet til Nødhjælpsreserven med ca. 6,2 mio. euro i betalinger i
2014.
Den Europæiske Ombudsmand
Kommissionen foreslår endelig, at opjustere udgiftsniveauet til Den Europæiske
Ombudsmand med ca. 0,1 mio. euro som følge af en retroaktiv effekt af lønjuste-
ringssagen tilbage fra 2012. Den samlede effekt af lønjusteringssagen fører til øge-
de udgifter for Den Europæiske Ombudsmand på knap 0,2 mio. euro. Den Euro-
pæiske Ombudsmand kan via interne omprioriteringer afholde halvdelen af mer-
udgiften inden for den eksisterende ramme. Man ønsker dog yderligere bevillinger
til den anden halvdel på 0,1 mio. euro (i forpligtigelser og betalinger).
De samlede konsekvenser af forslaget til ændringsbudget 6 på udgiftssiden er
dermed en stigning i betalingerne på 0,1 mio. euro og en reduktion af forpligtigel-
serne på 76,2 mio. euro.
6. Europa-Parlamentets holdning
Europa-Parlamentets holdning kendes endnu ikke. Det kan dog forventes, at Eu-
ropa-Parlamentet ønsker at koble vedtagelsen af ændringsbudget 6 sammen med
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
6
de øvrige fremsatte ændringsbudgetter til EU's 2014-budget, samt forhandlingerne
om EU's 2015-budget.
7. Gældende dansk ret og forslagets konsekvenser herfor
En vedtagelse af forslaget vil ikke have lovgivningsmæssige konsekvenser.
8. Forslagets konsekvenser for statsfinanserne, samfundsøkonomien, miljøet
eller beskyttelsesniveauet
Den tekniske justering for 1995-2013, reducerer isoleret set det danske EU-bidrag
med 936 mio. kr. i 2014.
Vedtages Kommissionens forslag til ændringsbudget 6 uændret, reduceres det
samlede danske EU-bidrag til EU yderligere med 1.400 mio. kr. Samlet nettoeffekt
af forslaget til ændringsbudget 6 og den tekniske justering, er dermed en reduktion
af det samlede danske EU-bidrag på 2.336 mio. kr.
Det bemærkes imidlertid, at der pga. det sene fremsættelsestidspunkt er stor tvivl
om, hvornår ændringsbudget 6 får konsekvenser for det danske EU-bidrag. Det
skyldes, at ændringsbudgetter til EU's 2014-budget senest skal vedtages af Rådet
og Europa-Parlamentet d. 13. november, hvis de skal have effekt medlemsstater-
nes EU-bidrag i 2014. Ændringsbudgetter der vedtages efter d. 13. november, vil
først få konsekvenser for medlemsstaternes – herunder det danske – EU-bidrag i
2015.
I lyset af den komplicerede forhandlingssituation om både ændringsbudgetterne
for 2014 og det kommende 2015-budget er det muligt, at ændringsbudget 6 først
vil få konsekvenser for det danske EU-bidrag i 2015.
Det bemærkes endvidere, at Kommissionen har fremsat en række ændringsbud-
getter i løbet af 2014 der øger medlemsstaternes EU-bidrag, som endnu ikke er
vedtaget. Såfremt disse også først vedtages efter d. 13. november, vil merudgifter-
ne til de udgiftsdrivende ændringsbudgetter først få konsekvenser for det danske
EU-bidrag i 2015.
En aftale om alle de udestående ændringsbudgetter ventes tidligst at kunne falde
på plads i forbindelse med ECOFIN-Budget d. 14. november, hvor EU's 2015-
budget også skal forhandles. Endelig skal der regnes med, at Kommissionen vil
fremsætte flere ændringsbudgetter i løbet af 2015, som erfaringsmæssigt vil føre til
flere udgifter til EU. Eksempelvis vil stigningen i det britiske EU-bidrag føre til en
betydelig stigning i UK-rabatten, som igen vil føre til en stigning i det danske EU-
bidrag i 2015.
9. Høring
Ikke relevant.
10. Regeringens holdning
Regeringen kan støtte Kommissionens forslag til ændringsbudget nr. 6, idet der er
tale om en årlig teknisk øvelse.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
7
Regeringen har dog forståelse for de medlemslande, hvis EU-bidrag stiger mar-
kant som følge af ændringsbudget 6 og den bagudrettede tekniske justering. Rege-
ringen finder det ikke rimeligt, at der med kort varsel foretages så store ændringer
i medlemsstaternes EU-bidrag på baggrund af tekniske justeringer, som medlems-
landene ikke har nogen mulighed for at forudse.
Regeringen vil derfor arbejde sammen med andre medlemslande og Kommissio-
nen for, at der igangsættes et arbejde, så udsving i medlemsstaternes EU-bidrag,
der skyldes tekniske justeringer, varsles så tidligt som muligt.
11. Generelle forventninger til andre landes holdninger
En række af de medlemslande, som står til at få forøget deres EU-bidrag betyde-
ligt, gav i forlængelse af Det Europæiske Råd d. 24. oktober udtryk for stor fru-
stration over, at en statistisk revision kunne føre til øgede EU-bidrag i den størrel-
sesorden, som det er tilfældet i forslaget til ændringsbudget 6. Det må derfor for-
ventes, at ændringsbudgettet vil blive sat på dagsordenen for et kommende møde i
ECOFIN – og på ECOFIN-Budget d. 14. november.
12. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Forslaget har ikke tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg.