Europaudvalget 2014-15 (1. samling)
Rådsmøde 3346 - udenrigsanliggender Bilag 3
Offentligt
1420179_0001.png
UDENRIGSMINISTERIET
Center for Europa og Nordamerika
EUK, sagsnr: 2014-18556
Den 13. november 2014
Rådsmøde (udenrigsanliggender inkl. forsvar) den 17.-18. november 2014
SUPPLERENDE SAMLENOTAT
5. Libyen ...........................................................................................................................................2
6. Bosnien-Hercegovina ...................................................................................................................5
1
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1420179_0002.png
5. Libyen
KOM-dokument foreligger ikke
Nyt notat.
1. Resumé
Det forventes, at Rådet vil drøfte situationen i Libyen, herunder hvordan EU kan bidrage til FN’s bestræbelser
på at etablere en våbenhvile mellem militserne samt inklusiv national dialog og forsoning.
2. Baggrund
Situationen i Libyen har siden det relativt vellykkede demokratiske valg til Nationalkongressen i
juli 2012 været præget af stigende polarisering og væbnede sammenstød mellem sekulære, herun-
der pro-nationale/liberale og ikke-sekulære grupper, som det Muslimske Broderskab og mere
ekstremistiske grupper. Konflikten er dog mere kompleks end sekulær/ikke-sekulær. Den udspil-
ler sig også mellem regioner/byer/klaner samt ikke mindst rester af det gamle regimes kamp
mod yngre, ofte islamistiske, revolutionære. Som konsekvens har det vist sig vanskeligt at finde
politisk enighed om transitionsprocessen.
Siden maj 2014 har en pro-national/liberal milits-alliance (Operation Dignity) søgt at nedkæmpe
ikke-sekulære militser omkring Benghazi. De ikke-sekulære militser har svaret igen med en mod-
alliance (Operation Dawn). Siden august måned har de ikke-sekulære militser haft kontrol over
Tripoli, mens Benghazi fortsat er præget af voldsomme kampe mellem de to sider. Ifølge ameri-
kanske oplysninger har jagerfly fra De Forenede Arabiske Emirater (UAE) været indsat i kampen
mod de ikke-sekulære militser i Tripoli. Der er også forlydender om egyptisk involvering. Qatar,
der i 2011 var aktiv med støtte til at vælte Gadaffi, er blevet beskyldt for at yde støtte til de ikke-
sekulære militser. Der er meldinger om civile tab og store flygtningestrømme til nabolandene,
særligt til Tunesien.
Valget den 25. juni til et nyt parlament (House of Representatives) som afløsning for National-
kongressen styrkede de sekulære grupper i parlamentet. Som følge af urolighederne i Tripoli har
det nye parlament etableret sig i byen Tobruk i det østlige Libyen og udpeget en ny regering un-
der ledelse af tidligere premierminister al-Thinni. Det internationale samfund har anerkendt det
nye parlament og den nye regering som Libyens legitime repræsentanter. De ikke-sekulære milit-
ser i Tripoli anerkender ikke det nye parlament og har i stedet genindkaldt dele af den tidl. Nati-
onalkongres og indsat en regering ledet af premierminister al-Hassi. I februar d.å. blev der valgt
en 60 mand stor forfatningskomité, der er i gang med at udarbejde en ny demokratisk forfatning.
Den 6. november offentliggjorde Libyens højesteret i Tripoli en kendelse, der gør det nyvalgte og
internationalt anerkendte parlament forfatningsstridigt. De nærmere konsekvenser af dommen
søges afklaret af FN.
Sikkerhedsrådet vedtog den 27. august resolution 2174, der gør det muligt at udvide FN’s sankti-
onsregime til at omfatte personer og enheder, der vurderes at obstruere eller underminere en
succesfuld afslutning på den politiske transitionsproces. Generalsekretærens særlige udsending i
Libyen, Bernardino Leon, leder det internationale samfunds bestræbelser på dialog og forsoning
2
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
mellem parterne, men indtil videre uden resultat. Desuden arbejder nabolandene, herunder Alge-
riet, også på at bistå den politiske proces.
De fleste vestlige lande, EU, FN m.v. har evakueret deres medarbejdere fra landet og midlertidigt
lukket deres repræsentationer. EU’s grænsemission (EUBAM) er også trukket ud af Libyen. Som
følge af stigende sikkerhedsomkostninger lukkede Danmark ultimo marts d.å. repræsentations-
kontoret i Libyen. Antallet af migranter der ankommer fra Libyen over Middelhavet til Italien er
steget til langt over 100.000 alene for 2014, og overgår dermed betydeligt rekordåret 2011 i for-
bindelse med de arabiske oprør.
Danmark har efter Gadaffis fald gennem Freds- og Stabiliseringsfonden og det Arabiske Initiativ
søgt at bidrage til stabilitet og demokratisering i Libyen - militært, diplomatisk og bistandsmæs-
sigt. Støtten går bl.a. til fremme af frie medier, menneskerettigheder, torturrehabilitering og rets-
sektorreformer. Aktiviteterne er dog blevet forsinket som følge af sikkerhedssituationen i landet.
Det planlagte danske bidrag til træning af libyske soldater i Storbritannien i 2015 er ikke længere
aktuelt, da de britiske myndigheder har afsluttet træningen før tid som følge af alvorlige discipli-
nære problemer blandt de libyske soldater.
3. Formål og indhold
Rådet forventes at drøfte situationen i Libyen, herunder igangværende forsøg på at få parterne til
at indgå våbenhvile. Der ventes fokus på, hvordan EU kan bidrage til fremme af den demokrati-
ske transitionsproces i Libyen.
4. Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet skal ikke høres.
5. Nærhedsprincippet
Spørgsmålet om nærhedsprincippet er ikke relevant.
6. Gældende dansk ret
Ikke relevant.
7. Konsekvenser
Drøftelsen af Libyen forventes ikke at have lovgivningsmæssige konsekvenser eller konsekvenser
for statsfinanserne, samfundsøkonomien, miljøet eller beskyttelsesniveauet
8. Høring
Ikke relevant.
9. Generelle forventninger til andre landes holdninger
Der forventes at være enighed blandt medlemslandene om behovet for en aktiv EU-indsats i
samarbejde med relevante internationale og regionale aktører med det hovedsigte at sikre fred og
stabilitet i Libyen.
10. Regeringens foreløbige generelle holdning
Danmark støtter en aktiv rolle for EU i samarbejde med relevante internationale/regionale part-
nere, herunder i særdeleshed FN. Den eneste holdbare vej frem er at få etableret en våbenhvile
3
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
mellem militserne samt at få igangsat en inklusiv national dialog- og forsoningsproces for at få
transitionsprocessen tilbage på sporet. Danmark støtter FN’s rolle som facilitator for forso-
ningsprocessen. Det er vigtigt at inddrage regionale magter inklusiv nabolandene Egypten og
Algeriet, idet der sendes et signal til disse om, at militær indblanding i konflikten kun vil forværre
situationen og underminere transitionsprocessen. Det må forventes, at afvæbningen af militserne
og opbygning af nationale sikkerhedsinstitutioner vil tage tid og kræve fortsat støtte fra det inter-
nationale samfund. I forhold til dommen fra Libyens højesteret støttes, at der søges klarhed i
FN-regi om dommen og dens konsekvenser i samarbejde med internationale partnere.
11. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Sagen er senest forelagt Folketingets Europaudvalg til orientering den 10. oktober 2014.
4
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1420179_0005.png
6. Bosnien-Hercegovina
KOM-dokument foreligger ikke
Nyt notat.
1. Resumé
Rådet (FAC) ventes at drøfte situationen i Bosnien-Hercegovina (BiH) på baggrund af valget den 12. oktober og
i lyset af et tysk/britisk initiativ, som har til formål at få aktiveret EUs Stabiliserings- og Associeringsaftale med
BiH. Initiativet kommer som følge af den manglende fremdrift i dialogen mellem EU og BiH kombineret med, at
både den politiske og økonomiske situation i BiH ikke er i positiv gænge. Hvis ikke EU gør noget, er der stor
risiko for fortsat stilstand og etnicitetsorienterede problematikker samt separatistiske tendenser. Dette har også
betydning for regional stabilitet.
2. Baggrund
EU og BiH underskrev i 2008 en Stabiliserings- og Associeringsaftale (SAA), som skulle systema-
tisere dialogen om påkrævede reformer inden for bl.a. økonomi, retsvæsen og korruptionsbe-
kæmpelse. Aftalen er imidlertid endnu ikke trådt i kraft, idet EU hidtil har stillet krav om, at BiHs
politiske lederskab forinden etablerer en EU-koordinationsmekanisme samt enes om at gøre en
troværdig indsats for at bringe landets forfatning i overensstemmelse med den Europæiske Men-
neskerettighedskonvention. Dette betyder efterlevelse af den såkaldte ”Sejdic-Finci-afgørelse”,
som fastslår, at alle etniske minoriteter (og ikke kun serbere, kroater og bosniakker) skal kunne
vælges til politiske embeder. Der er gjort adskillige forsøg på at facilitere en løsning på disse ude-
ståender bl.a. via EUs såkaldte højniveaudialog – desværre uden nogen fremdrift. Daværende
udvidelseskommissær Füle meddelte derfor den 20. februar 2014, at dialogen under hans ledelse
var ophørt.
Det tysk/britiske initiativ kommer som følge af den manglende fremdrift i dialogen mellem EU
og BiH kombineret med, at både den politiske og økonomiske situation i BiH ikke er i positiv
gænge. Udsigten til EU-medlemskab skal derfor gøres til en drivende faktor for processen, og
engagere BiHs politikere i en løbende dialog med EU, hvor reformer udgør en aktiv konditionali-
tet.
I kort form indeholder initiativet tre tiltag/faser: (1) De politiske partiledere i BiH skal under-
skrive en langsigtet skriftlig forpligtelse til implementering af en række nødvendige reformer,
som skal gøre BiH klar til EU. Fokus er her især på implementeringen af Sejdic/Finci-afgørelsen.
De politiske ledere skal også indvilge i, at EU udarbejder en reformdagsorden for BiH med fokus
på Københavnskriterierne og det nylige Compact for Growth and Jobs-initiativ, der har til for-
mål at modernisere den stagnerende økonomi. (2) EU skal til gengæld aktivere SAA. Efter at
have konstateret de første fremskridt under SAA, vil Rådet invitere BiH til at søge om EU-
medlemskab. (3) Når en række centrale reformer er fuldt implementeret, vil Rådet bede om
Kommissionens holdning til EU-ansøgningen. I den forbindelse vil efterlevelse af Sejdic/Finci-
afgørelsen være central.
Hvis ikke EU gør noget, er der stor risiko for fortsat stilstand og etnicitetsorienterede problema-
tikker samt separatistiske tendenser. Dette har også betydning for regional stabilitet. Det bemær-
5
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
kes, at der i februar 2014 var omfattende sociale protester vendt mod det politiske lederskab i
mere end 20 byer i BiH med bl.a. nedbrænding af offentlige bygninger.
Initiativet er i første omgang blevet hilst med begejstring af BiHs fungerende udenrigsminister
(Lagumdzija) og formanden for BiHs præsidentskab (Izetbegovic). Det bemærkes, at 76 % af
BiHs befolkning ønsker, at BiH bliver medlem af EU (juni 2014).
Det tysk/britiske initiativ skal også ses i lyset af valget den 12. oktober, som - efter en valgkamp
præget af etnicitet og gensidige beskyldninger fremfor bud på løsninger - bekræftede stor opbak-
ning til de nationalistiske partier. Sidst der skulle dannes regering tog det 16 måneder. Der er et
vist håb om, at en national regering kan være klar per marts 2015. Desværre ventes fortsat poli-
tisk og økonomisk stilstand under en ny regering, hvilket på ny kan medføre nye sociale protester
– også på denne baggrund er der behov for en ny EU-dynamik, der kan bidrage til at løsne op
for den fastlåste situation.
3. Formål og indhold
Rådet (FAC) ventes at drøfte situationen i BiH i lyset af valget den 12. oktober samt det
tysk/britiske initiativ om en bredere EU-tilgang med henblik på fornyet fremdrift i EU-sporet.
4. Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet skal ikke høres.
5. Nærhedsprincippet
Spørgsmålet om nærhedsprincippet er ikke relevant.
6. Gældende dansk ret
Ikke relevant.
7. Konsekvenser
Drøftelsen af Bosnien-Hercegovina forventes ikke at have lovgivningsmæssige konsekvenser
eller konsekvenser for statsfinanserne, samfundsøkonomien, miljøet eller beskyttelsesniveauet.
8. Høring
Sagen har ikke været sendt i høring.
9. Generelle forventninger til andre landes holdninger
Initiativet om en bredere EU-tilgang er fremlagt af UK og Tyskland i fællesskab, og HR/VP
Mogherini har meldt positivt ud om støtte. Generelt er der bred opbakning til, at EU genoverve-
jer sin strategi ift. BiH for at bryde den stilstand, der reelt har været siden 2008, om end en række
lande understreger, at initiativet ikke må ses som belønning af manglende fremskridt.
10. Regeringens generelle holdning
Regeringen bakker op om BiHs EU-perspektiv og finder, at en bredere tilgang med henblik på
fornyet fremdrift i landets EU-spor kan støttes. Det tysk/britiske forslag er et rettidigt indspil der,
såfremt det politiske lederskab i BiH reelt ønsker fremdrift, også kan danne grobund for rege-
ringsgrundlaget efter valget den 12. oktober. Initiativet forudsætter selvsagt, at der i den videre
proces sker en solid udmøntning af klare mål og forventede resultater.
6
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Regeringen ønsker at bistå BiH med nyt momentum i forhold til EU, hvilket den hidtidige til-
gang ikke har kunnet sikre. Derfor ser vi positivt på initiativet, der skal sikre det politiske leder-
skab i BiHs håndslag på nødvendige reformer.
11. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
BiH er senest forelagt Folketingets Europaudvalg til orientering den 17. marts 2014.
7