Europaudvalget 2014-15 (1. samling)
Rådsmøde 3352 - transport, tele og energi
Offentligt
1484130_0001.png
Rådet for
Den Europæiske Union
16378/14
(OR. en)
PRESSE 622
PR CO 64
DA
PRESSEMEDDELELSE
3352. samling i Rådet
Transport, telekommunikation og energi
Transport
Bruxelles, den 3. december 2014
Formand
Maurizio Lupi
Italiens minister for infrastruktur og transport
PRESSE
Rue de la Loi 175 B – 1048 BRUXELLES Tlf.: +32 (0)2 281 6319 / 6319 Fax: +32 (0)2 281 8026
[email protected] http://www.consilium.europa.eu/press
16378/14
DA
1
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1484130_0002.png
3. december 2014
De vigtigste resultater af Rådets samling
SES II+: Det fælles europæiske luftrum
Rådet nåede frem til en generel indstilling til de to forslag i SES II+-pakken: om fremskyndelse af
gennemførelsen af det fælles europæiske luftrum (SES-forslaget) og ændring af reglerne for Det
Europæiske Luftfartssikkerhedsagentur (EASA-forslaget). Formålet med forslagene er at gøre det
europæiske lufttransportsystem mindre fragmenteret og mere konkurrencepræget.
Pressemeddelelse
Maurizio Lupi, den italienske minister for infrastruktur og transport, som var formand for
samlingen, sagde: "Vi gav i dag et konkret svar til EU's luftfartssektor og EU's borgere, som har
ventet på dette forslag. Vi er nået til en vigtig enighed om et forslag, der kan løse mange spørgsmål,
som medlemsstaterne har med SES-lovgivningen, og give gennemførelsen af initiativet vedrørende
Det Fælles Luftrum en ny og positiv start".
Fjerde jernbanepakke
Ministrene gjorde status over fremskridtene med forslagene om åbning af markedet og styrket
forvaltning. De vedtog en generel indstilling vedrørende et forslag om at ophæve den nuværende
forordning om normaliseringen af jernbanevirksomhedernes regnskaber, som er blevet forældet.
Minister Maurizio Lupi sagde: "Det italienske formandskab har efter halvandet år med fokus
udelukkende på den fjerde jernbanepakkes tekniske søjle arbejdet indgående med dens politiske
søjle. Efter den første orienterende debat sidste oktober i Luxembourg har vi haft omfattende
forhandlinger, der har gjort det muligt at indkredse forslag, der skal fremsættes til de vigtigste
spørgsmål med henblik på det fremtidige arbejde. Det lettiske formandskab vil derefter kunne
afslutte forhandlingerne i Rådet og bane vejen for den endelige udveksling med Europa-Parlamentet
og forhåbentlig vedtagelsen af hele pakken, hvilket er et ønske i Europa-Parlamentet og hos EU's
borgere og virksomheder".
Investeringer i transportinfrastruktur
Ministrene vedtog et sæt konklusioner om transportinfrastruktur og de transeuropæiske net.
Minister Maurizio Lupi sagde: "Investeringer i transportinfrastrukturer og effektive net er nøglen til
at fremme vækst og konkurrenceevne og derved skabe flere og bedre arbejdspladser. Med de
konklusioner, der blev vedtaget i dag, sender Rådet enstemmigt et klart budskab om det enorme
potentiale i infrastrukturinvesteringer i forbindelse med evalueringen af Europa 2020-strategien".
16378/14
DA
2
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1484130_0003.png
3. december 2014
INDHOLD
1
DELTAGERE .................................................................................................................................... 4
PUNKTER BEHANDLET VED DEBAT
INFRASTRUKTURINVESTERINGER ............................................................................................. 6
SES II+: DET FÆLLES EUROPÆISKE LUFTRUM ........................................................................ 6
MANDSKAB PÅ FISKEFARTØJER ................................................................................................. 7
FJERDE JERNBANEPAKKE ............................................................................................................. 8
Normalisering af jernbanevirksomhedernes regnskaber ...................................................................... 8
Jernbanemarkedsåbning og -forvaltning .............................................................................................. 9
Kommissionens forslag om markedsåbning og -forvaltning ............................................................. 10
EVENTUELT .................................................................................................................................... 11
Ubemandede luftfartøjer på Det Europæiske Luftfartssikkerhedsagenturs årlige
sikkerhedskonference ......................................................................................................................... 11
Galileo ................................................................................................................................................ 11
Den russiske embargos indvirkning på Litauens vejgodstransportsektor .......................................... 11
Det kommende formandskabs arbejdsprogram på transportområdet ................................................ 11
ANDRE PUNKTER, DER BLEV GODKENDT
ingen
1
Når Rådet formelt har vedtaget erklæringer, konklusioner eller resolutioner, angives dette i overskriften for
det pågældende punkt, og teksten er sat i anførselstegn.
Dokumenter med en dokumentreference er tilgængelige på Rådets internetsted
http://www.consilium.europa.eu.
Asterisk ved en afgørelse betyder, at der er fremsat offentligt tilgængelige erklæringer til optagelse i Rådets
protokol; disse erklæringer findes ligeledes på Rådets internetsted eller kan fås ved henvendelse til
Pressetjenesten.
16378/14
DA
3
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1484130_0004.png
3. december 2014
DELTAGERE
Belgien:
Jacqueline GALANT
Bulgarien:
Ivaylo MOSKOVSKI
Den Tjekkiske Republik:
Ladislav NĚMEC
Danmark:
Magnus HEUNICKE
Tyskland:
Alexander DOBRINDT
Estland:
Clyde KULL
Irland:
Paschal DONOHOE
Grækenland:
Andreas PAPASTAVROU
Spanien:
Ana María PASTOR JULIÁN
Frankrig:
Alain VIDALIES
Kroatien:
Siniša HAJDAŠ DONČIĆ
Italien:
Maurizio LUPI
Cypern:
Marios DEMETRIADES
Letland:
Anrijs MATĪSS
Kaspars OZOLIŅŠ
Litauen:
Arijandas ŠLIUPAS
Luxembourg:
François BAUSCH
Ungarn:
Olivér VÁRHELYI
Malta:
Joe MIZZI
Minister for mobilitet med ansvar for Belgocontrol og de
belgiske statsbaner
Minister for transport, informationsteknologi og
kommunikation
Vicetransportminister
Transportminister
Forbundsminister for transport og digital infrastruktur
Stedfortrædende fast repræsentant
Viceminister for Europaspørgsmål, Taoiseachs kontor og
Udenrigs- og Handelsministeriet
Stedfortrædende fast repræsentant
Minister for offentlige arbejder
Statssekretær for transport, havspørgsmål og fiskeri
Minister for havspørgsmål, transport og infrastruktur
Minister for infrastruktur og transport
Minister for kommunikation og offentlige arbejder
Transportminister
Statssekretær, Transportministeriet
Vicetransport- og vicekommunikationsminister
Minister for bæredygtig udvikling og infrastruktur
Stedfortrædende fast repræsentant
Transport- og infrastrukturminister
16378/14
DA
4
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1484130_0005.png
3. december 2014
Nederlandene:
Melanie SCHULTZ
van HAEGEN-MAAS GEESTERANUS
Wilma MANSVELD
Østrig:
Alois STÖGER
Polen:
Zbigniew KLEPACKI
Portugal:
Sérgio MONTEIRO
Rumænien:
Iulian MATACHE
Slovenien:
Peter GAŠPERŠIČ
Slovakiet:
František PALKO
Finland:
Marianne HUUSKO-LAMPONEN
Sverige:
Anna JOHANSSON
Det Forenede Kongerige:
Robert GOODWILL
Infrastruktur- og miljøminister
Statssekretær for infrastruktur og miljø
Forbundsminister for transport, innovation og teknologi
Understatssekretær for infrastruktur og udvikling
Statssekretær for infrastruktur, transport og
kommunikation
Statssekretær, Transportministeriet
Infrastrukturminister
Statssekretær, Ministeriet for Transport, Byggeri og
Regionaludvikling
Stedfortrædende fast repræsentant
Infrastrukturminister
Statssekretær med ansvar for transport
Kommissionen:
Violeta BULC
Elżbieta BIEŃKOWSKA
Medlem
Medlem
16378/14
DA
5
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1484130_0006.png
3. december 2014
PUNKTER BEHANDLET VED DEBAT
INFRASTRUKTURINVESTERINGER
Rådet vedtog på en offentlig samling et sæt
konklusioner om transportinfrastruktur og de
transeuropæiske net (TEN-T).
Konklusionerne bidrager til
midtvejsevalueringen af Europa
2020-vækststrategien,
som ifølge planen skal finde sted i 2015.
Nøglebudskabet til Det Europæiske Råds møde i december - og inden for rammerne af evalueringen
af Europa 2020-strategien - er, at EU's økonomi for at opleve vækst og skabe arbejdspladser har
brug for et fuldskændigt og effektivt transportinfrastrukturnet.
Et stort antal ministre tog ordet for at takke formandskabet for disse konklusioner og det budskab,
de formidler. Flere ministre udtrykte tilfredshed med forelæggelsen den 26. november af Jean-
Claude Junckers investeringsplan. De mente lige som formandskabet og Kommissionen, at
investeringer i transportinfrastruktur, der skaber fordele både på kort og lang sigt, vil bidrage til
formand Jean-Claude
Junckers dagsorden.
Rådets konklusioner om transportinfrastruktur og de transeuropæiske net
Næstformand Henning Christophersen og koordinator Carlo Secchi fremlagde deres
interimsrapport, som er udarbejdet i samarbejde med koordinator Kurt Bodewig. Rapporten giver
eksempler på TEN-T-projekter, der kan være særlig velegnede til nye finansielle ordninger.
Forfatterne agter at forelægge en endelig rapport i foråret 2015. Deres formål er at sikre, at
europæiske transportprojekter vil være i stand til at drage fordel af sådanne ordninger. Rapporten
blev bestilt af det italienske formandskab på det uformelle transportministermøde i september 2014.
Nye finansielle ordninger for europæiske transportinfrastrukturprojekter – interimsrapport
(en)
Transeuropæiske transportnet (en)
Status over Europa 2020-strategien
– Meddelelse fra Kommissionen
SES II+: DET FÆLLES EUROPÆISKE LUFTRUM
Rådet nåede frem til en
generel indstilling
til de to forslag i SES II+-pakken: om fremskyndelse af
gennemførelsen af det fælles europæiske luftrum
(SES-forslaget) og ændring af reglerne for
Det
Europæiske Luftfartssikkerhedsagentur
(EASA-forslaget).
16378/14
DA
6
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1484130_0007.png
3. december 2014
Initiativet vedrørende det fælles europæiske luftrum sigter mod at reformere organisationen og
forvaltningen af det europæiske luftrum. Dets mål er at overvinde den nuværende fragmentering af
luftrummet, gøre lufttrafiktjenesterne mere effektive og optimere anvendelsen af
lufttrafikstyringskapaciteten. Mere lige flyvebaner og øget samarbejde bør gøre flytrafikken endnu
mere sikker, mindske udgifterne og nedbringe drivhusgasemissionerne. Alle disse aspekter bør også
gøre den europæiske lufttransportsektor mere konkurrencedygtig i forhold til andre regioner i
verden.
Yderligere oplysninger findes i pressemeddelelse:
Det fælles europæiske luftrum: Rådet
når til enighed om sin holdning (en)
MANDSKAB PÅ FISKEFARTØJER
Ministrene nåede til principiel enighed om en afgørelse
om bemyndigelse af medlemsstaterne til
at blive part i den internationale konvention om standarder for uddannelse, certificering og
vagthold for mandskab på fiskefartøjer
(STCW-F).
Forslaget kan sendes til Europa-Parlamentet
med henblik på godkendelse nu, hvor der er enighed i Rådet. Efter denne godkendelse kan Rådet
vedtage den.
STCW-F
er en konvention under Den Internationale Søfartsorganisation, som blev vedtaget i 1995
og trådte i kraft i 2012. Den er det første forsøg på at gøre sikkerhedsstandarder for
besætningsmedlemmer på fiskefartøjer obligatorisk i hele verden.
Formålet med konventionen er at sikre, at mandskab om bord på fartøjer er både kvalificeret og
tilstrækkelig egnet til at udføre arbejdet. For at bevise dette har mandskabet brug for et bevis, og de
skal gennemgå en lægeundersøgelse. Dette bør minimere potentielle sikkerhedsrisici for søfolk samt
for ejendom og for havmiljøet. Et yderligere mål er at skabe lige vilkår inden for fiskerisektoren.
Bestemmelserne gælder for fartøjer, der har en længde på mindst 24 meter med en maskinkraft på
mindst 750 kW. De vedrører skippere, officerer, maskinmestre og radiooperatører.
EU kan ikke blive part i STCW-F-konventionen,
da kun stater kan være part i den. Fire EU-lande
(Danmark, Spanien, Letland og Litauen) har allerede tilsluttet sig den. Ifølge Kommissionen er
nogle dele af konventionen omfattet af EU’s enekompetence med hensyn til gensidig anerkendelse
af kvalifikationer og vedrører traktatbestemmelser og afledt EU-ret. Derfor skal medlemsstaterne
bemyndiges af Rådet til at blive part i STCW-F.
16378/14
DA
7
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1484130_0008.png
3. december 2014
Afgørelsen opfordrer også alle EU-lande, som har fiskefartøjer, der sejler under deres flag, har
havne, der modtager søgående fiskefartøjer, som er omfattet af konventionens anvendelsesområde,
eller har uddannelsesinstitutioner for mandskab på fiskefartøjer, til at blive part i konventionen.
Rådets afgørelse om bemyndigelse af medlemsstaterne
Den Internationale Søfartsorganisation: STCW-F
(en)
FJERDE JERNBANEPAKKE
Rådet vedtog en
generel indstilling
vedrørende et forslag om at ophæve den nuværende forordning
om
normaliseringen af
jernbanevirksomhedernes
regnskaber.
Ministrene
gjorde også status over
fremskridtene
med to forslag om forbedring af jernbanetjenester i EU ved hjælp af
åbning af
markedet
og styrkelse af
forvaltningen.
Tilsammen udgør disse forslag den
politiske søjle eller markedssøjlen i fjerde jernbanepakke.
Før forslagene bliver til lov, skal de godkendes af Europa-Parlamentet.
Normalisering af jernbanevirksomhedernes regnskaber
Formålet med forslaget er at ophæve forordning nr. 1192/69, der er blevet forældet og uforenelig
med EU’s lovgivning. Den blev oprindeligt vedtaget for at tilpasse monopolistiske, nationale
jernbanevirksomheders omkostninger og fordele til de andre transportsektorer.
Denne særlige ordning var nødvendig i 1960’erne, da nationale jernbanevirksomheder i mange
tilfælde udførte opgaver på vegne af offentlige myndigheder. De udbetalte familieydelser og
pension og dækkede udgifter til lægebehandling. De bidrog til den generelle beskæftigelsespolitik
ved at ansætte folk, der ikke var absolut nødvendige. De brugte endda midler fra deres eget budget
til reparationer af krigsskader. Disse omkostninger og i nogle tilfælde også fordele har gjort, at
jernbanevirksomhederne ikke er stillet på lige fod med andre transportformer.
Kun fire medlemsstater - Belgien, Tyskland, Irland og Polen - anvender stadig forordningen. De
kategorier af kompensation, der stadig anvendes er: tab eller skade på arbejdspladsen, pensioner og
omkostninger til niveauskæringer. Det årlige samlede kompensationsbeløb er lidt over 100 mio.
EUR.
16378/14
DA
8
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1484130_0009.png
3. december 2014
Der findes imidlertid andre instrumenter eller ordninger, der gør det muligt at gennemføre
betalinger, som er forenelige med EU's lovgivning. Med hensyn til omkostninger til
niveauskæringer, som er den største kategori, træder der et alternativt instrument i kraft den 16. juni
2015, når direktivet om oprettelse af et fælles europæisk jernbaneområde er gennemført.
Ministrene var enige om, at forordningen bør træde i kraft dagen efter offentliggørelsen i Den
Europæiske Unions Tidende, som foreslået af Kommissionen.
Normalisering af regnskaber: rapport til Rådet
Jernbanemarkedsåbning og -forvaltning
Forslaget til direktiv og forslaget til forordning sigter mod at forbedre
indenlandske
passagertransporttjenester
ved at
åbne dem for konkurrence.
De sigter også mod at indføre nye
regler for
infrastrukturforvalternes forvaltning
for at sikre lige adgang til infrastruktur og bedre
imødekommelse af markedsbehovene.
Målet er at gøre jernbanetjenesterne mere dynamiske og kundeorienterede og at tilskynde til
investeringer og innovation.
Arbejdet i gruppen er skredet frem siden Rådets debat i oktober. Det arbejde, der er gjort indtil
videre, opsummeres i en fremskridtsrapport, der også indeholder forslag til videre drøftelser.
Markedsåbning og -forvaltning - fremskridtsrapport
For at opnå yderligere fremskridt
foreslår formandskabet bl.a. en undersøgelse af følgende
spørgsmål:
Der bør etableres beskyttelsesforanstaltninger for at bevare den "økonomiske ligevægt"
eller levedygtigheden af offentlige tjenesteydelseskontrakter, dvs. kontrakter, der omfatter
en forpligtelse til at sikre tjenester, selv når de er urentable.
Der bør også indføres sikkerhedsforanstaltninger for at forhindre selektiv udvælgelse.
Dette betyder, at kommercielle virksomheder ikke bør have lov til at vælge rentable
strækninger på bekostning af tabsgivende strækninger, der er i offentlighedens interesse.
Det bør være muligt for medlemsstaterne at samle rentable og urentable strækninger i
offentlige tjenesteydelseskontrakter.
16378/14
DA
9
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1484130_0010.png
3. december 2014
Hvis princippet om tildeling på konkurrencevilkår bibeholdes, bør der tillades en række
undtagelser.
Det bør være op til medlemsstaterne at vælge deres egen forvaltningsmodel. Der bør
etableres fælles regler for at sikre infrastrukturforvalternes upartiskhed og
gennemsigtigheden af finansielle strømme, uanset struktur.
Frister bør være længere end dem, som Kommissionen har foreslået.
Formandskabets forslag er retningslinjer for yderligere drøftelser og skal ikke på nogen måde anses
for at være præskriptive.
Kommissionens forslag om markedsåbning og -forvaltning
Efter åbningen af jernbanefragttjenester i 2007 og international passagertransport i 2010 foreslår
Kommissionen, at national jernbanepassagertransport åbnes for konkurrence fra december 2019.
EU-jernbanevirksomheder vil derefter have lige adgang i alle EU-lande til spor, signaler og
stationer med henblik på at drive nationale passagertjenester.
Ligeledes fra 2019 vil offentlige tjenesteydelseskontrakter, der i øjeblikket tegner sig for over 90 %
af EU's jernbanerejser, som en generel regel blive underlagt obligatoriske udbud. Igangværende
direkte tildelte kontrakter får lov at løbe indtil deres udløbsdato, men ikke efter udgangen af 2022.
Kommissionen foreslår også at styrke EU-reglerne om adskillelsen mellem infrastrukturforvaltere,
der driver nettet og stationerne, og jernbanevirksomheder, der leverer tjenesterne. Nationale
jernbanemonopoler, der omfatter begge funktioner, bliver delt i to ("institutionel adskillelse"). Eller,
hvis medlemsstaterne ønsker at bevare de eksisterende selskabsstrukturer, indføres der strenge
beskyttelsesprocedurer for at sikre infrastrukturforvalterens uafhængighed.
Fjerde jernbanepakke
16378/14
DA
10
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1484130_0011.png
3. december 2014
EVENTUELT
Ubemandede luftfartøjer på Det Europæiske Luftfartssikkerhedsagenturs årlige
sikkerhedskonference
Formandskabet orienterede ministrene om EASA’s årlige sikkerhedskonference, der blev afholdt
den 15.-16. oktober 2014 i Rom. Konferencen fokuserede på sikkerhed i almindelig luftfart og
fjernstyrede luftfartøjssystemer (RPAS, civile droner). Kommissionen meddelte afslutningen af den
offentlige høring om RPAS. Den skal følges op af konkrete forslag fra Kommissionen næste år.
Fjernstyrede luftfartøjssystemer blev også drøftet af ministrene på samlingen i Rådet (transport) i
oktober.
Galileo
Kommissionen ajourførte ministrene om sin holdning til EU’s globale satellitnavigationssystemer,
Galileo og Egnos. Kommissionen understregede systemernes politiske og økonomiske potentiale og
påpegede, at målet er at levere de første Galileotjenester i 2016 og de fulde tjenester inden 2020.
Den russiske embargos indvirkning på Litauens vejgodstransportsektor
Den litauiske delegation orienterede ministrene om de vanskeligheder, som litauiske lastbiler og
personbiler for nylig er stødt på ved den russiske grænse. Den påpegede de mulige alvorlige
økonomiske følger og finansielle tab for en række økonomiske aktører.
Kommissionen lovede, at den vil overvåge situationen nøje.
Den litauiske delegations orienterende note (en)
Det kommende formandskabs arbejdsprogram på transportområdet
Det kommende lettiske formandskab forelagde sit arbejdsprogram for transport for første halvår af
2015. De lovgivningsforslag, det vil fokusere på, omfatter bl.a. den fjerde jernbanepakke,
flypassagerers rettigheder og tekniske forskrifter for fartøjer på indre vandveje. Andre prioriterede
områder omfatter færdselssikkerhed, det internationale søtransportmiljø og de transeuropæiske
transportnet. Der er planlagt samlinger i Rådet (transport) den 13. marts og den 11. juni 2015.
Det lettiske formandskabs orienterende note (en)
16378/14
DA
11
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1484130_0012.png
3. december 2014
ANDRE PUNKTER, DER BLEV GODKENDT
16378/14
DA
12