Europaudvalget 2014-15 (1. samling)
Rådsmøde 3354 - RIA
Offentligt
1490437_0001.png
Rådet for
Den Europæiske Union
16526/14
(OR. en)
PRESSE 630
PR CO 66
DA
PRESSEMEDDELELSE
3354. samling i Rådet
Retlige og indre anliggender
Bruxelles, den 4. og 5. december 2014
Formænd
Andrea Orlando
Italiens justitsminister
Angelino Alfano
Italiens indenrigsminister
PRESSE
Rue de la Loi 175 B – 1048 BRUXELLES Tlf.: +32 (0)2 281 6319 / 6319 Fax: +32 (0)2 281 8026
[email protected] http://www.consilium.europa.eu/press
16526/14
DA
1
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1490437_0002.png
4. og 5. december 2014
De vigtigste resultater af Rådets samling
RETLIGE ANLIGGENDER
Databeskyttelse
Justitsministrene gjorde fremskridt med EU-rammebestemmelserne for databeskyttelse. Rådet
nåede frem til en delvis generel indstilling med hensyn til visse aspekter af udkastet til forordning
om en generel EU-ramme for databeskyttelse. Den delvise generelle indstilling omfatter
bestemmelser, der er af afgørende betydning for den offentlige sektor, og bestemmelser vedrørende
specifikke databehandlingssituationer.
Ministrene havde også en debat om mekanismen med et centralt kontaktpunkt på grundlag af et
forslag fra formandskabet. Et flertal af ministrene godkendte forslagets overordnede struktur, og
formandskabet konkluderede, at der er behov for yderligere teknisk arbejde i de kommende
måneder.
Andrea Orlando, Italiens justitsminister og formand for Rådet, sagde: "I dag er vi nået til enighed
om to af de politisk mest følsomme spørgsmål vedrørende databeskyttelsesreform. Vi ser dette som
et vigtigt resultat for formandskabet og et afgørende skridt hen imod at nå til samlet enighed om
denne komplekse og vigtige sag".
Konkurs
Rådet godkendte den politiske enighed, der er opnået med Europa-Parlamentet om nye EU-regler
om konkurs.
Formålet med de nye regler er at nå frem til en mere effektiv regulering af grænseoverskridende
insolvensbehandlinger, som er til gavn for skyldnere og kreditorer, og som letter virksomheders
overlevelse og giver erhvervsdrivende en ny chance.
Andre spørgsmål
Rådet nåede frem til en generel indstilling vedrørende to forslag: et direktiv om styrkelse af visse
aspekter af uskyldsformodningen og retten til at være til stede under retssagen i straffesager og en
forordning om ændring af den europæiske småkravsforordning og den europæiske
betalingspåkravsforordning.
På begge områder baner enigheden vej for indledning af forhandlinger med Europa-Parlamentet.
16526/14
DA
2
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1490437_0003.png
4. og 5. december 2014
INDRE ANLIGGENDER
Styring af migrationsstrømme
Ministrene så med tilfredshed på de hidtidige fremskridt med gennemførelsen af de operationelle
tiltag, som Taskforcen vedrørende Middelhavet har peget på, og som er omhandlet i Rådets
konklusioner af 10. oktober 2014 om "Tiltag med henblik på bedre styring af migrationsstrømme".
De glædede sig også over den vellykkede iværksættelse den 1. november af den EU-finansierede
operation Triton, der har til formål at styrke grænseovervågningen i farvandene nær de italienske
kyster. Formandskabet takkede alle lande, der deltager i denne Frontexledede operation, for deres
aktive bidrag til dens succes.
Hvad tiltag i tredjelande angår, påskønnede Rådet de resultater, der er opnået på de nylige
ministermøder, som det italienske formandskab har afholdt.
Angelino Alfano, der er Italiens indenrigsminister og formand for Rådet, sagde: "Under vores
drøftelser gentog vi betydningen af de konklusioner, der blev vedtaget i oktober i Luxembourg. Vi
har nu en bæredygtig tilgang til at imødegå migrationspresset på en struktureret måde, som er mere
vidtrækkende end de umiddelbare nødforanstaltninger. Vi må gå videre ad denne vej."
Udenlandske krigere
Rådet havde en indgående drøftelse om spørgsmålet vedrørende udenlandske krigere på grundlag af
et arbejdsdokument udarbejdet af EU's antiterrorkoordinator. Ministrene udstak politiske
retningslinjer på to nærmere bestemte områder, hvor der skal gøres yderligere fremskridt: den
juridiske respons og yderligere forbedringer i udvekslingen af oplysninger.
Angelino Alfano, der er Italiens indenrigsminister og formand for Rådet, sagde: "Vi noterede os de
fremskridt, der er gjort med gennemførelsen af foranstaltningerne til tackling af fænomenet med
udenlandske krigere. Vi gav alle udtryk for vores støtte til det videre arbejde på disse områder."
Rådet vedtog også retningslinjerne for EU's strategi for bekæmpelse af radikalisering og
rekruttering af terrorister.
EU-direktiv om PNR-oplysninger
Ministrene var enige om, at det haster med at få vedtaget direktivet om anvendelse af
passagerlisteoplysninger til at forebygge, opdage, efterforske og retsforfølge terrorhandlinger og
grov kriminalitet som pålagt af Det Europæiske Råd.
Rådet opfordrede atter Europa-Parlamentet til at vedtage sin holdning hurtigst muligt, så
forhandlingerne med Rådet kan indledes.
16526/14
DA
3
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1490437_0004.png
4. og 5. december 2014
INDHOLD
1
DELTAGERE .................................................................................................................................... 6
PUNKTER BEHANDLET VED DEBAT
RETLIGE ANLIGGENDER ............................................................................................................... 8
Databeskyttelsesforordningen .............................................................................................................. 8
Uskyldsformodningen .......................................................................................................................... 9
Den Europæiske Anklagemyndighed................................................................................................... 9
Den Europæiske Unions Agentur for Strafferetligt Samarbejde (Eurojust) ...................................... 10
Konkurs .............................................................................................................................................. 11
Den europæiske småkravsprocedure.................................................................................................. 11
Gensidig anerkendelse af offentlige dokumenter............................................................................... 12
Formueforholdet mellem ægtefæller og de formueretlige retsvirkninger af registrerede
partnerskaber ...................................................................................................................................... 13
Orientering ved formandskabet.......................................................................................................... 14
INDRE ANLIGGENDER .................................................................................................................. 15
Styring af migrationsstrømme ............................................................................................................ 15
Terrorbekæmpelse.............................................................................................................................. 15
Udenlandske krigere .............................................................................................................................................. 15
Retningslinjer for EU's strategi for bekæmpelse af radikalisering og rekruttering ................................................ 16
EU's terrorbekæmpelsesstrategi............................................................................................................................. 17
Strategi vedrørende terrorismefinansiering ........................................................................................................... 17
EU-direktiv om PNR-oplysninger ......................................................................................................................... 17
EVENTUELT .................................................................................................................................... 19
1
Når Rådet formelt har vedtaget erklæringer, konklusioner eller resolutioner, angives dette i overskriften for
det pågældende punkt, og teksten er sat i anførselstegn.
Dokumenter med en dokumentreference er tilgængelige på Rådets internetsted
http://www.consilium.europa.eu.
Asterisk ved en afgørelse betyder, at der er fremsat offentligt tilgængelige erklæringer til optagelse i Rådets
protokol; disse erklæringer findes ligeledes på Rådets internetsted eller kan fås ved henvendelse til
Pressetjenesten.
16526/14
DA
4
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
4. og 5. december 2014
DET BLANDEDE UDVALG ........................................................................................................... 21
Styring af migrationsstrømme ............................................................................................................ 21
Schengenområdets funktion ............................................................................................................... 21
Schengenevalueringer ........................................................................................................................................... 21
Sjette halvårlige rapport om, hvordan Schengenområdet fungerer........................................................................ 21
Databeskyttelsesdirektivet ................................................................................................................. 22
Eventuelt ............................................................................................................................................ 22
ANDRE PUNKTER, DER BLEV GODKENDT
RETLIGE OG INDRE ANLIGGENDER
Budgettet for Sisnet for regnskabsåret 2015 .......................................................................................................... 23
Handlingsplan om ulovlig handel med skydevåben mellem EU og den sydøsteuropæiske region ....................... 23
Betydningen af retshåndhævelsessamarbejdet i bekæmpelsen af fødevarekriminalitet ........................................ 23
Organiseret kriminalitet - @on .............................................................................................................................. 23
Elektronisk udveksling med Letland af fingeraftryksdata ..................................................................................... 23
EU's indre sikkerhed - Informationsstyringsstrategi.............................................................................................. 24
Strategien for den indre sikkerhed for Den Europæiske Union ............................................................................. 24
Uddannelse af retsvæsenets aktører ....................................................................................................................... 24
Bekæmpelse af den organiserede kriminalitets infiltration af den lovlige økonomi ............................................. 24
Specifikke forhold for rullende jernbanemateriel i tilknytning til internationale sikkerhedsrettigheder i
mobilt udstyr ......................................................................................................................................................... 24
Haagerkonventionen om værnetingsaftaler ........................................................................................................... 25
Retningslinjer for e-justice .................................................................................................................................... 25
e-Codex ................................................................................................................................................................. 25
Børns rettigheder ................................................................................................................................................... 25
DEN FÆLLES SIKKERHEDS- OG FORSVARSPOLITIK
Den Europæiske Unions Institut for Sikkerhedsstudier ......................................................................................... 25
16526/14
DA
5
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1490437_0006.png
4. og 5. december 2014
DELTAGERE
Belgien:
Koen GEENS
Bart TOMMELEIN
Jam JAMBON
Theo FRANCKEN
Justitsminister
Statssekretær for bekæmpelse af socialt bedrageri,
beskyttelse af privatlivets fred samt Nordsøen under
social- og sundhedsministeren
Vicepremierminister samt sikkerheds- og
indenrigsminister med ansvar for storbyer og forvaltning
af offentlige bygninger
Statssekretær for asyl og migration med ansvar for
administrativ forenkling under sikkerheds- og
indenrigsministeren
Justitsminister
Indenrigsminister
Justitsminister
Indenrigsminister
Justitsminister
Fast repræsentant
Forbundsjustitsminister og forbundsminister for
forbrugerbeskyttelse
Forbundsindenrigsminister
Justitsminister
Indenrigsminister
Justits- og ligestillingsminister
Viceminister med særligt ansvar for Europaspørgsmål og
databeskyttelse
Generalsekretær for borgerbeskyttelse
Fast repræsentant
Justitsminister
Statssekretær for sikkerhed
Seglbevarer, justitsminister
Indenrigsminister
Justitsminister
Fast repræsentant
Indenrigsminister
Justitsminister
Indenrigsminister
Justitsminister og minister for offentlig orden
Justitsminister
Indenrigsminister
Bulgarien:
Hristo IVANOV
Vesselin VUCHKOV
Den Tjekkiske Republik:
Helena VÁLKOVÁ
Milan CHOVANEC
Danmark:
Mette FREDERIKSEN
Jeppe TRANHOLM-MIKKELSEN
Tyskland:
Heiko MAAS
Thomas DE MAIZIÈRE
Estland:
Andres ANVELT
Hanno PEVKUR
Irland:
Frances FITZGERALD
Dara MURPHY
Grækenland:
Serafim TSOKAS
Alexandra PAPADOPOULOU
Spanien:
Rafael CATALÁ POLO
Francisco MARTINEZ
Frankrig:
Christiane TAUBIRA
Bernard CAZENEUVE
Kroatien:
Orsat MILJENIĆ
Mato ŠKRABALO
Italien:
Angelino ALFANO
Andrea ORLANDO
Cypern:
Socratis HASIKOS
Ionas NICOLAOU
Letland:
Dzintars RASNAČS
Rihards KOZLOVSKIS
16526/14
DA
6
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1490437_0007.png
4. og 5. december 2014
Litauen:
Juozas BERNATONIS
Elvinas JANKEVIČIUS
Luxembourg:
Etienne SCHNEIDER
Christian BRAUN
Ungarn:
László TRÓCSÁNYI
Károly KONTRÁT
Malta:
Owen BONNICI
Marlene BONNICI
Nederlandene:
Ivo OPSTELTEN
Fred TEEVEN
Østrig:
Wolfgang BRANDSTETTER
Johanna MIKL-LEITNER
Polen:
Grzegorz GRABARCZYK
Piotr STACHAŃCZYK
Portugal
António COSTA MOURA
Anabele RODRIGUES
Rumænien:
Robert-Marius CAZANCIUC
Bogdan TOHĂNEANU
Slovenien:
Goran KLEMENČIČ
Vesna GYÖRKÖS �½NIDAR
Slovakiet:
Monika JANKOVSKÁ
Marián SALOŇ
Finland:
Anna-Maja HENRIKSSON
Marjo ANTTOORA
Sverige:
Morgan JOHANSSON
Anders YGEMAN
Det Forenede Kongerige:
Chris GRAYLING
Theresa MAY
Justitsminister
Viceindenrigsminister
Vicepremierminister, økonomiminister, minister for intern
sikkerhed, forsvarsminister
Fast repræsentant
Justitsminister
Parlamentarisk statssekretær og viceminister,
Indenrigsministeriet
Justitsminister og minister for kultur og lokalforvaltning
Fast repræsentant
Sikkerheds- og justitsminister
Minister for indvandring
(også med ansvar for sikkerheds- og justitsspørgsmål)
Forbundsjustitsminister
Forbundsindenrigsminister
Justitsminister
Statssekretær, Indenrigsministeriet
Statssekretær, Justitsministeriet
Indenrigsminister
Justitsminister
Statssekretær, Indenrigsministeriet
Justitsminister
Indenrigsminister
Statssekretær, Justitsministeriet
Statssekretær, Indenrigsministeriet
Justitsminister
Statssekretær, Indenrigsministeriet
Justits- og migrationsminister
Indenrigsminister
Lordkansler og justitsminister
Indenrigsminister
Kommissionen:
Věra JOUROVÁ
Dimitris AVRAMOPOULOS
Medlem
Medlem
16526/14
DA
7
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1490437_0008.png
4. og 5. december 2014
PUNKTER BEHANDLET VED DEBAT
RETLIGE ANLIGGENDER
Databeskyttelsesforordningen
Rådet nåede frem til en delvis generel indstilling med hensyn til visse aspekter af udkastet til
forordning om en generel EU-ramme for databeskyttelse (16140/14), idet bemærkes, at
intet er aftalt, før alt er aftalt
dette ikke berører eventuelle horisontale spørgsmål
formandskabet ikke gives mandat til at indlede uformelle triloger med Europa-Parlamentet
om teksten.
Den delvise generelle indstilling omfatter nogle artikler, der er af afgørende betydning for
spørgsmålet om den offentlige sektor (artikel 1, artikel 6, stk. 2 og 3, artikel 21), samt kapitel IX
(bestemmelser vedrørende specifikke databehandlingssituationer) og de tilhørende betragtninger.
Rådet havde også en debat om mekanismen med et centralt kontaktpunkt på grundlag af et forslag
fra formandskabet (15656/1/14
REV 1).
Et flertal af ministrene godkendte forslagets overordnede
struktur, og formandskabet konkluderede, at der er behov for yderligere teknisk arbejde i de
kommende måneder.
Allerede i oktober og december 2013 gav Rådet udtryk for sin generelle støtte til princippet om, at
forordningen i vigtige grænseoverskridende tilfælde bør etablere en mekanisme med et centralt
kontaktpunkt med henblik på at træffe en enkelt tilsynsafgørelse, der bør være hurtig, sikre ensartet
anvendelse, skabe retssikkerhed og mindske den administrative byrde. Dette er vigtigt for at styrke
omkostningseffektiviteten i forbindelse med bestemmelserne om databeskyttelse for internationale
virksomheder og således bidrage til væksten i den digitale økonomi.
Ministrene konkluderede også, at eksperterne bør undersøge mulighederne for at skabe større
"nærhed" mellem fysiske personer og tilsynsmyndigheden med beslutningskompetence ved at
inddrage de lokale tilsynsmyndigheder i beslutningsprocessen. I december 2013 anførte Rådets
Juridiske Tjeneste endvidere, at den model, der forelå som resultat af det hidtidige tekniske arbejde,
ville stille de registrerede over for et så kompliceret system, at det ville være uforeneligt med
adgangen til effektive retsmidler.
16526/14
DA
8
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1490437_0009.png
4. og 5. december 2014
Det nuværende forslag er et forsøg på at imødekomme Den Juridiske Tjenestes betænkeligheder og
skabe større "nærhed". Ifølge forslaget bør mekanismen med et centralt kontaktpunkt udelukkende
anvendes i vigtige grænseoverskridende tilfælde og bestå i et samarbejde og fælles
beslutningstagning mellem flere berørte databeskyttelsesmyndigheder. Forslaget præciserer, at den
afgørelse, som er vedtaget i fællesskab, skal godkendes af den databeskyttelsesmyndighed, der er
bedst placeret til at sikre den mest effektive beskyttelse ud fra den registreredes synsvinkel. I
praksis betyder det, at det vil være den lokale myndighed, der vedtager afgørelsen i alle tilfælde,
hvor klageren påvirkes negativt af den, så den pågældende kan få databeskyttelsesmyndighedens
afgørelse prøvet ved de nationale domstole.
Uskyldsformodningen
Rådet nåede frem til en generel indstilling vedrørende forslaget til direktiv om styrkelse af visse
aspekter af uskyldsformodningen og retten til at være til stede under retssagen i straffesager
(16531/14).
Formålet med dette direktiv er at fremme retten til en retfærdig rettergang i straffesager ved at
fastsætte minimumsregler for visse aspekter af uskyldsformodningen og retten til at være til stede
under retssagen i straffesager.
Den generelle indstilling udgør grundlaget for forhandlingerne med Europa-Parlamentet med
henblik på at nå til enighed om den endelige tekst til direktivet.
Den Europæiske Anklagemyndighed
Formandskabet orienterede Rådet om status med hensyn til forslaget om oprettelse af en europæisk
anklagemyndighed (EPPO).
Ministrene havde også en orienterende debat om, hvordan anklagemyndighedens uafhængige
beslutningstagning bedst kan sikres. Den nuværende tekst bygger på en formodning om, at de
europæiske anklagere vil føre tilsyn med efterforskning og retsforfølgning i deres
oprindelsesmedlemsstater, og at instrukser til europæiske delegerede anklagere i medlemsstaterne
vil blive kanaliseret gennem dem.
For at sikre og styrke de europæiske anklageres uafhængighed enedes ministrene om at have en
mere indgående drøftelse om stramning af bestemmelserne i artikel 13 (om udpegelse og
afskedigelse af den europæiske chefanklager og de europæiske vicechefanklagere) og artikel 14 (om
udpegelse og afskedigelse af de europæiske anklagere) efter de hovedlinjer, som formandskabet har
opstillet (15862/1/14
REV 1),
og på grundlag af et nyt tekstudkast.
16526/14
DA
9
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1490437_0010.png
4. og 5. december 2014
I marts 2014 havde Rådet en drøftelse om anklagemyndighedens struktur og afgrænsningen af dens
opgaver og kompetencer. Ministrene nåede til generel enighed om, at Den Europæiske
Anklagemyndighed skal opbygges som et kollegium af anklagere fra medlemsstaterne.
Rådet bekræftede i juni 2014 principperne for anklagemyndighedens kollegiale struktur som
udgangspunkt for fremtidige drøftelser. Ministrene bekræftede også det princip, at
anklagemyndigheden har den øverste kompetence til at efterforske og retsforfølge lovovertrædelser,
der skader Unionens finansielle interesser (9834/1/14
REV 1),
men at de nationale myndigheder i
princippet vil bevare en delt kompetence.
Formålet med den foreslåede forordning er at hjælpe med at bekæmpe strafbare handlinger, der
skader Unionens finansielle interesser, ved at oprette en europæisk anklagemyndighed med
kompetence på området. Retsgrundlaget og reglerne for oprettelsen af anklagemyndigheden er
fastsat i artikel 86 i traktaten om Den Europæiske Unions funktionsmåde (TEUF). Den foreslåede
forordning vil blive vedtaget efter en særlig lovgivningsprocedure: Rådet træffer afgørelse med
enstemmighed efter Europa-Parlamentets godkendelse. Hvis der ikke kan opnås enstemmighed i
Rådet, er det fastsat i traktaterne, at en gruppe på mindst ni medlemsstater kan indgå i et forstærket
samarbejde.
Kommissionen forelagde sit forslag den 17. juli 2013 (12558/13).
Den Europæiske Unions Agentur for Strafferetligt Samarbejde (Eurojust)
Rådet nåede til enighed om en delvis generel indstilling vedrørende en forordning om EU's Agentur
for Strafferetligt Samarbejde (Eurojust) (16139/14). Bestemmelserne om Den Europæiske
Anklagemyndighed og kapitel IV om databeskyttelse er ikke med i den delvise generelle indstilling,
da de er kædet sammen med andre lovgivningsforslag, der endnu ikke er færdigbehandlet.
Formålet med forslaget er at øge Eurojusts effektivitet ved at indføre en ny forvaltningsmodel. Det
skal også forbedre Eurojusts operationelle effektivitet ved på en ensartet måde at fastlægge de
nationale medlemmers beføjelser og status. De vigtigste ændringer vedrører sondringen mellem
kollegiets operationelle og forvaltningsmæssige funktioner, nedsættelsen af en bestyrelse, nye
bestemmelser om årlig og flerårig programmering, Kommissionens repræsentation i bestyrelsen
samt en detaljeret beskrivelse af den administrerende direktørs ansvar og opgaver.
Den nye forordning strømliner Eurojusts funktion og opbygning i overensstemmelse med
Lissabontraktaten. Den øger også Eurojusts demokratiske legitimitet: Europa-Parlamentet og de
nationale parlamenter vil i fremtiden blive mere involveret i evalueringen af Eurojusts aktiviteter.
Kommission forelagde sit forslag i juli 2013 (12566/13).
16526/14
DA
10
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1490437_0011.png
4. og 5. december 2014
Konkurs
Rådet godkendte den politiske enighed, der er opnået med Europa-Parlamentet om nye EU-regler
om konkurs (15414/14 +
ADD 1).
Formålet med de nye regler er at nå frem til en mere effektiv regulering af grænseoverskridende
insolvensbehandlinger, som er til gavn for skyldnere og kreditorer, og som letter virksomheders
overlevelse og giver erhvervsdrivende en ny chance. De bringer også den nuværende
konkursforordning på linje med den udvikling, der er sket i de nationale konkurslovgivninger, siden
den trådte i kraft i 2002.
Yderligere oplysninger findes i
pressemeddelelsen.
Den europæiske småkravsprocedure
Rådet nåede frem til en generel indstilling vedrørende forslaget til forordning om ændring af den
europæiske småkravsforordning og den europæiske betalingspåkravsforordning (15841/14). Den
generelle indstilling udgør grundlaget for forhandlingerne med Europa-Parlamentet med henblik på
at nå til enighed om den endelige tekst til forordningen.
Formålet med den foreslåede ændring af forordningen er at gøre den europæiske
småkravsprocedure mere effektiv, navnlig ved at afspejle de teknologiske fremskridt, der er sket i
medlemsstaternes retssystemer, og gøre proceduren tilgængelig i et større antal tilfælde, navnlig for
virksomhederne.
Med henblik herpå omfatter den opnåede generelle indstilling følgende ændringer:
fordobling af beløbsgrænsen for et småkrav fra de nuværende 2 000 EUR til 4 000 EUR
forpligtelse for medlemsstaterne til at tilbyde fjernbetaling af retsgebyrer
øget brug af moderne teknologi ved retsmøder og bevisoptagelse og ved kommunikation
mellem retten og parterne, og fastsættelse af en generel ramme, der under visse betingelser
gør det muligt at anvende elektronisk forkyndelse af visse dokumenter
mindskelse af kravet til oversættelse (og dermed forbundne omkostninger) for så vidt angår
den nødvendige attest til fuldbyrdelse af en retsafgørelse, der er indeholdt i den europæiske
småkravsprocedure
etablering af en "bro" mellem den europæiske småkravsprocedure og den europæiske
betalingspåkravsprocedure ved at gøre det muligt for fordringshaveren at anvende den
europæiske småkravsprocedure, når der indgives en indsigelse mod et europæisk
betalingspåkrav.
16526/14
DA
11
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1490437_0012.png
4. og 5. december 2014
Den europæiske småkravsprocedure er et vigtigt middel for borgerne og virksomhederne, da den
forbedrer adgangen til retsvæsenet ved at forenkle retstvister om småkrav på tværs af grænserne på
det civil- og handelsretlige område og reducerer omkostningerne. Den blev indført ved forordning
nr. 861/2007 og er blevet anvendt siden 1. januar 2009.
Retsafgørelser truffet efter denne procedure anerkendes og er eksigible i de andre medlemsstater,
uden at der kræves en afgørelse om eksigibilitet. Proceduren er valgfri og tilbydes som et alternativ
til de eksisterende muligheder ifølge medlemsstaternes nationale love.
Gensidig anerkendelse af offentlige dokumenter
Rådet havde en drøftelse om et udkast til forordning om fremme af den frie bevægelighed for
borgere og virksomheder gennem en forenkling af kravene vedrørende forelæggelse af visse
offentlige dokumenter i Den Europæiske Union.
Drøftelsen fokuserede på fire spørgsmål: anvendelsesområdet, oversættelser, de flersprogede
standardformularer og forholdet mellem den kommende forordning og andre instrumenter.
Ministrene vedtog retningslinjer om
disse spørgsmål med henblik på det videre arbejde på teknisk plan (15843/14). Ifølge
retningslinjerne indskrænkes forslaget til kun at finde anvendelse på civilstandsanliggender.
Formålet med den foreslåede forordning er at forenkle procedurerne for grænseoverskridende
anvendelse og accept af offentlige dokumenter mellem medlemsstaterne og dermed bidrage til at
skabe et borgernes Europa og et velfungerende indre marked for virksomhederne i EU.
Anvendelsesområdet for dette forslag omfatter offentlige dokumenter, der er udstedt af
myndigheder i medlemsstaterne og har formel bevisværdi, vedrørende fødsel, død, navn, ægteskab,
registreret partnerskab, forældreskab, adoption, bopæl, unionsborgerskab, statsborgerskab, fast
ejendom, et selskabs eller et andet foretagendes retlige status og repræsentation, intellektuelle
ejendomsrettigheder og en ren straffeattest. Ifølge denne foreslåede forordning er sådanne
dokumenter fritaget for alle former for legalisering og opfyldelse af tilsvarende formaliteter.
Dokumenter, som er udfærdiget af privatpersoner, og dokumenter, som er udstedt af myndigheder i
tredjelande, er udelukket fra anvendelsesområdet.
Med forslaget indføres der også flersprogede EU-standardformularer vedrørende fødsel, død,
ægteskab, registreret partnerskab og et selskabs eller et andet foretagendes retlige status og
repræsentation.
Kommissionen forelagde sit forslag den 24. april 2013 (9037/13).
16526/14
DA
12
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1490437_0013.png
4. og 5. december 2014
Formueforholdet mellem ægtefæller og de formueretlige retsvirkninger af registrerede
partnerskaber
Formandskabet orienterede Rådet om status vedrørende de to forslag: Rådets forordning om
kompetence, lovvalg, anerkendelse og fuldbyrdelse af retsafgørelser i sager vedrørende
formueforholdet mellem ægtefæller og i sager vedrørende de formueretlige retsvirkninger af
registrerede partnerskaber (16171/14).
Disse forslag fuldender rammen af EU-instrumenter om retligt samarbejde på det familieretlige
område bestående af Bruxelles IIa-forordningen om skilsmisse og forældreansvar (forordning
nr.
2201/2003),
Rom III-forordningen om lovvalgsreglerne i forbindelse med skilsmisse (forordning
nr.
1259/2010),
forordningen om underholdspligt (forordning
nr. 4/2009)
og forordningen om arv
(forordning
nr. 650/2012).
Formålet med begge forordninger er at afgøre, hvilken dommer der er kompetent for og hvilken lov
der finder anvendelse i sager vedrørende henholdsvis formueforholdet mellem ægtefæller og de
formueretlige retsvirkninger af registrerede partnerskaber. Den frie bevægelighed for retsafgørelser
på dette område vil også blive sikret, på tilsvarende vis som retsafgørelser anerkendes og fuldbyrdes
i henhold til arveforordningen.
Forordningerne berører ikke de underliggende institutioner ægteskab og registreret partnerskab,
som fortsat defineres i medlemsstaternes nationale lovgivning. Intet forpligter medlemsstater, hvis
lovgivning ikke anerkender registreret partnerskab som institution, til at fastsætte bestemmelser
herom.
Forordningerne indeholder også en række garantier for at respektere de nationale retssystemer. De
forpligter f.eks. ikke medlemsstater, hvis lovgivning ikke anerkender registreret partnerskab som
institution, til at udøve kompetence, og der fastsættes alternative kompetencegrunde i dette konkrete
tilfælde for at sikre, at partnerne kan nyde godt af et forudsigeligt værneting.
De to forordninger indeholder så vidt muligt parallelle bestemmelser for at sikre lige behandling af
ægtefæller og partnere.
Forhandlingerne i Rådet førte til betydelige fremskridt med begge forordninger. Nogle
medlemsstater havde dog behov for mere tid til at afslutte deres interne overvejelser. På denne
baggrund har det italienske formandskab forelagt en mulig kompromistekst vedrørende de to
forordninger, der afspejler det hidtidige arbejde, og har indledt en periode med interne overvejelser.
Rådet vil snarest muligt behandle spørgsmålet på ny, dog senest ved udgangen af 2015.
16526/14
DA
13
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1490437_0014.png
4. og 5. december 2014
Orientering ved formandskabet
Formandskabet orienterede Rådet om en række lovgivningsforslag, herunder:
direktivet om beskyttelse af fysiske personer i forbindelse med de kompetente
myndigheders behandling af personoplysninger med henblik på at forebygge, efterforske,
opdage eller retsforfølge straffelovsovertrædelser eller fuldbyrde strafferetlige sanktioner
og om fri udveksling af sådanne oplysninger (15730/14)
direktivet om foreløbig retshjælp til mistænkte eller tiltalte, der frihedsberøves, og
retshjælp i sager angående europæiske arrestordrer (15490/14)
direktivet om strafferetlig bekæmpelse af svig rettet mod Den Europæiske Unions
finansielle interesser (15221/14).
16526/14
DA
14
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1490437_0015.png
4. og 5. december 2014
INDRE ANLIGGENDER
Styring af migrationsstrømme
Kommissionen og EU-Udenrigstjenesten orienterede ministrene om gennemførelsen af de
operationelle tiltag, som Taskforcen vedrørende Middelhavet har peget på, og om opfølgningen af
Rådets konklusioner af 10. oktober 2014 om "Tiltag med henblik på bedre styring af
migrationsstrømme".
Rådet noterede sig Kommissionens resultattavle og så med tilfredshed på de hidtidige fremskridt
med gennemførelsen af disse operationelle tiltag.
Ministrene glædede sig over den vellykkede iværksættelse den 1. november af den EU-finansierede
operation Triton, der har til formål at styrke grænseovervågningen i farvandene nær de italienske
kyster. Formandskabet takkede alle lande, der deltager i denne Frontexledede operation, for deres
aktive bidrag til dens succes.
Nødvendigheden af at styrke EU's tilsagn vedrørende genbosættelse stod også i centrum af
debatten.
Kommissionen understregede, at det er hastende nødvendigt med en yderligere europæisk indsats
for at genbosætte flygtninge, og oplyste, at den i øjeblikket overvejer muligheden af at forelægge en
skitse til et pilotprojekt vedrørende genbosættelse.
Mens nogle medlemsstater understregede betydningen af et sådant initiativ under hensyntagen til
den særdeles uensartede fordeling af flygtninge mellem medlemsstaterne, mente andre, at
genbosættelse kun kan finde sted på grundlag af en frivillig tilgang.
Hvad angår tiltag i tredjelande påskønnede Rådet resultaterne fra ministerkonferencerne om
migration og udvikling (Rabatprocessen) og om det nye initiativ vedrørende Afrikas Horn
(Khartoumprocessen), der blev holdt den 27.-28. november i Rom. De hilste også resultaterne af
mødet mellem EU's indenrigs- og udenrigsministre velkommen, der tog sigte på bedre koordinering
af de interne og eksterne aspekter af migration.
Ministrene opfordrede Kommissionen og EU-Udenrigstjenesten til fortsat at holde Rådet underrettet
om gennemførelsen af de relevante tiltag til at tackle de største udfordringer i forbindelse med asyl
og migration.
Terrorbekæmpelse
Udenlandske krigere
Rådet havde en indgående drøftelse om spørgsmålet vedrørende udenlandske krigere på grundlag af
et arbejdsdokument udarbejdet af EU's antiterrorkoordinator. Ministrene udstak politiske
retningslinjer på to nærmere bestemte områder, hvor der skal gøres yderligere fremskridt: den
juridiske respons og yderligere forbedringer i udvekslingen af oplysninger.
16526/14
DA
15
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1490437_0016.png
4. og 5. december 2014
Hvad angår den juridiske respons enedes ministrene om at vurdere behovet for at ajourføre
rammeafgørelse 2002/475/RIA
om bekæmpelse af terrorisme, navnlig i lyset af den nylige
vedtagelse af
FN's Sikkerhedsråds resolution 2178(2014).
Hvad angår udvekslingen af oplysninger enedes Rådet om nødvendigheden af at give Europol alle
relevante oplysninger og slutte sig til de samarbejdsstrukturer, der er ved at blive oprettet i
agenturet. Det opfordrede også medlemsstaterne til at gøre optimal brug af mulighederne for
udveksling af oplysninger om retsforfølgelser og domfældelser med Eurojust.
Det italienske formandskab har også præsenteret nogle specifikke initiativer, der er udviklet i løbet
af halvåret, såsom oprettelsen i partnerskab med Europol af et netværk af kontaktpunkter
vedrørende udenlandske krigere, som allerede har fået tilslutning fra ti medlemsstater.
Ministrene noterede sig de fremskridt, der er sket med gennemførelsen af foranstaltningerne til
tackling af dette fænomen, og udtrykte sin støtte til det videre arbejde på disse områder.
Rådet vil vende tilbage til spørgsmålet om udenlandske krigere på sin næste samling.
Retningslinjer for EU's strategi for bekæmpelse af radikalisering og rekruttering
Rådet godkendte retningslinjer for EU's strategi for bekæmpelse af radikalisering og rekruttering af
terrorister. Disse retningslinjer er blevet udformet for at gennemføre den reviderede EU-strategi,
som Rådet vedtog i juni 2014 (9956/14).
Revisionen, der blev gennemført efter en anmodning fra indenrigsministrene i juni 2013 (9447/13),
blev udarbejdet efter en meddelelse fra Kommissionen om forebyggelse af voldelig ekstremisme,
der blev forelagt i januar i år (5451/14).
Strategiens primære formål er at forhindre, at personer radikaliseres, er radikaliserede og bliver
rekrutteret som terrorister, og at forhindre, at der opstår en ny generation af terrorister.
Med henblik herpå understreger den reviderede strategi behovet for at:
fremme sikkerhed, retfærdighed og lige muligheder for alle
sørge for, at flertallets holdning vinder over ekstremisternes
styrke myndighedskommunikationen
støtte budskaber, der bekæmper terrorisme
bekæmpe radikalisering og rekruttering af terrorister på internettet
uddanne, opbygge kapacitet hos og samarbejde med fagfolk, som befinder sig i første linje
i relevante sektorer
støtte enkeltpersoner og civilsamfundet for at opbygge modstandsdygtighed
støtte tilbagetrækningsinitiativer
støtte videre forskning i tendenser og udfordringer i forbindelse med radikalisering og
rekruttering af terrorister
skabe overensstemmelse mellem internt og eksternt arbejde med bekæmpelse af
radikalisering.
16526/14
DA
16
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1490437_0017.png
4. og 5. december 2014
EU's terrorbekæmpelsesstrategi
Rådet noterede sig rapporten fra EU-antiterrorkoordinatoren om gennemførelsen af EU's
terrorbekæmpelsesstrategi (15799/14
+
ADD 1).
Rapporten sammenfatter de seneste resultater vedrørende de forskellige dele af strategien og
oplister de områder, hvor der skal træffes foranstaltninger. Den omfatter perioden fra december
2012 til midten af oktober 2014.
EU's terrorbekæmpelsesstrategi blev vedtaget i december 2005 og udgør rammen for EU's indsats
på dette område (14469/4/05
REV 4).
Strategi vedrørende terrorismefinansiering
Rådet noterede sig rapporten fra EU-antiterrorkoordinatoren om gennemførelsen af den reviderede
strategi vedrørende terrorismefinansiering (12243/14 + ADD 1).
Rapporten er udarbejdet i samarbejde med Kommissionen og redegør i korte træk for fremskridtene
med at nå de mål, der er nævnt i den reviderede strategi. Den fremsætter også en række anbefalinger
om, hvordan strategien kan gennemføres mere effektivt.
Rapporten giver et overblik med fokus på perioden fra offentliggørelsen af den sidste rapport i 2011
til juli 2014.
Den reviderede strategi vedrørende terrorismefinansiering blev godkendt af Rådet i juli 2008
(11778/1/08
REV 1).
Den pålagde antiterrorkoordinatoren at varetage opfølgningen i samarbejde
med Kommissionen.
EU-direktiv om PNR-oplysninger
Rådet noterede sig en orientering fra formandskabet vedrørende forslaget til direktiv om anvendelse
af passagerlisteoplysninger til at forebygge, opdage, efterforske og retsforfølge terrorhandlinger og
grov kriminalitet.
Ministrene var enige om, at det haster med at få vedtaget dette direktiv som pålagt af Det
Europæiske Råd, og opfordrede atter Europa-Parlamentet til at vedtage sin holdning hurtigst muligt,
så det kan indlede forhandlingerne med Rådet.
Rådet vedtog sin holdning i april 2012 (8916/12).
16526/14
DA
17
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
4. og 5. december 2014
Det overordnede formål med direktivforslaget er at indføre et sammenhængende EU-system for
flypassageroplysninger ved at skabe en enkelt EU-model for alle de medlemsstater, der deltager i de
nye regler, og sikre samarbejde mellem de relevante myndigheder i Unionen. Alle
luftfartsselskaber, der beflyver ruter, som er omfattet af de nye regler, vil derfor skulle videregive
passagerlisteoplysninger til medlemsstaternes retshåndhævende myndigheder. Disse myndigheder
vil dog kun få tilladelse til at anvende oplysningerne – som luftfartsselskaberne allerede i dag
indsamler – til at forebygge, opdage, efterforske og retsforfølge terrorhandlinger og grov
(grænseoverskridende) kriminalitet.
16526/14
DA
18
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1490437_0019.png
4. og 5. december 2014
EVENTUELT
Under eventuelt blev Rådet orienteret om status vedrørende en række lovgivningsforslag, herunder:
direktivet om betingelserne for tredjelandsstatsborgeres indrejse og ophold med henblik på
forskning, studier, elevudveksling, lønnet og ulønnet praktik, volontørtjeneste og au pair-
ansættelse (omarbejdning)
forordningen om ændring af forordning (EU) nr. 604/2013 for så vidt angår fastlæggelse
af, hvilken medlemsstat der er ansvarlig for at behandle en ansøgning om international
beskyttelse, der er indgivet af uledsagede mindreårige uden familiemedlemmer, søskende
eller slægtninge med lovligt ophold i en medlemsstat.
Formandskabet orienterede ministrene om:
resultatet af det seneste RIA-ministermøde mellem EU og USA, der fandt sted den 12.-13.
november 2013 i Washington
aktiviteterne i det særlige udvalg om organiseret kriminalitet, korruption og hvidvaskning
af penge (CRIM) oprettet af Europa-Parlamentet
IV. ministerkonference mellem EU og Afrika om migration og udvikling
(Rabatprocessen), der fandt sted den 26.-27. november 2014 i Rom
migrationsruteinitiativet mellem EU og Afrikas Horn (Khartoumprocessen), der fandt sted
den 28. november 2014 i Rom
det fælles uformelle møde for udenrigs- og indenrigsministrene, der fandt sted den 27.
november 2014 i Rom.
Den slovenske delegation orienterede ministrene om resultatet af ministerkonferencen i
Salzburgforummet, der fandt sted i Brdo pri Kranju (Slovenien) den 11.-12. november 2014.
De lettiske ministre orienterede Rådet om det kommende lettiske EU-formandskabs prioriteter på
området retlige og indre anliggender, som formandskabet agter at arbejde intensivt med i
samarbejde med Kommissionen og Europa-Parlamentet.
Formandskabet vil fokusere på styrkelse af databeskyttelsesrammen, styrkelse af beskyttelsen af
EU's finansielle interesser, styrkelse af de proceduremæssige rettigheder i straffesager og
videreudvikling af retfærdighed for vækst-dagsordenen.
16526/14
DA
19
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
4. og 5. december 2014
For så vidt angår retlige anliggender vil formandskabet fokusere på styrkelse af
databeskyttelsesrammen, styrkelse af beskyttelsen af EU's finansielle interesser, styrkelse af de
proceduremæssige rettigheder i straffesager og videreudvikling af retfærdighed for vækst-
dagsordenen.
Indenrigsministeren fremhævede migrationsstrømme, terrorbekæmpelse med særlig vægt på
udenlandske krigere og strategien for den indre sikkerhed som vigtige emner på området indre
anliggender i de kommende seks måneder.
16526/14
DA
20
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1490437_0021.png
4. og 5. december 2014
DET BLANDEDE UDVALG
Styring af migrationsstrømme
Kommissionen og EU-Udenrigstjenesten orienterede udvalget om gennemførelsen af de
operationelle tiltag, som Taskforcen vedrørende Middelhavet har peget på, og om opfølgningen af
Rådets konklusioner af 10. oktober 2014 om "Tiltag med henblik på bedre styring af
migrationsstrømme".
Se punktet ovenfor.
Schengenområdets funktion
Schengenevalueringer
Udvalget udvekslede synspunkter om den afsluttende rapport og Rådets konklusioner efter 15 års
Schengenevalueringer i Rådets regi.
Rapporten giver en oversigt over udviklingen og resultaterne af "Schengen" gennem de seneste 15
år i Rådets regi og skitserer Rådets fremtidige rolle som følge af gennemførelsen af det nye
Schengenforvaltningssystem.
Efter en udveksling af synspunkter godkendte Rådet
konklusionerne.
Sjette halvårlige rapport om, hvordan Schengenområdet fungerer
Udvalget drøftede Kommissionens sjette halvårlige rapport om, hvordan Schengenområdet fungerer
(1. maj 2014 - 31. oktober 2014) (15783/14), og udtrykte tilfredshed med det arbejde, der er blevet
udført de seneste måneder for at styrke Schengenområdet og øge den gensidige tillid.
Det Europæiske Råd erklærede i sine konklusioner fra juni 2011, at det er nødvendigt at styrke den
politiske styring og samarbejdet i Schengenområdet yderligere for at fremme den gensidige tillid
mellem medlemsstaterne. Rådet vedtog den 8. marts 2012 konklusioner (7417/12) om retningslinjer
for en styrket politisk styring i Schengensamarbejdet. Rådet var i konklusionerne enigt om at have
drøftelser på ministerplan om dette spørgsmål én gang under hvert formandskab og hilste det
velkommen, at Kommissionen i denne forbindelse har foreslået regelmæssigt at aflægge rapport om
spørgsmålet.
16526/14
DA
21
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1490437_0022.png
4. og 5. december 2014
Databeskyttelsesdirektivet
Formandskabet orienterede udvalget om status (15730/14) vedrørende forslaget til direktiv om
beskyttelse af fysiske personer i forbindelse med de kompetente myndigheders behandling af
personoplysninger med henblik på at forebygge, efterforske, opdage eller retsforfølge
straffelovsovertrædelser eller fuldbyrde strafferetlige sanktioner og om fri udveksling af sådanne
oplysninger.
Eventuelt
Under eventuelt blev Rådet orienteret om status vedrørende en række lovgivningsforslag, herunder:
pakken vedrørende intelligente grænser
forordningen om indførelse af et rundrejsevisum og om ændring af konventionen om
gennemførelse af Schengenaftalen og forordning (EF) nr. 562/2006 og (EF) nr. 767/2008
forordningen om en EU-kodeks for visa (visumkodeks) (omarbejdning).
16526/14
DA
22
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1490437_0023.png
4. og 5. december 2014
ANDRE PUNKTER, DER BLEV GODKENDT
RETLIGE OG INDRE ANLIGGENDER
Budgettet for Sisnet for regnskabsåret 2015
Rådet vedtog budgettet for oprettelse og drift af kommunikationsinfrastrukturen i
Schengensammenhæng (Sisnet) for regnskabsåret 2015. Det samlede budget er på 755 000 EUR.
Yderligere oplysninger findes i
15483/14.
Handlingsplan om ulovlig handel med skydevåben mellem EU og den sydøsteuropæiske
region
Rådet godkendte handlingsplanen om ulovlig handel med skydevåben mellem EU og den
sydøsteuropæiske region for perioden 2015-2019. Yderligere oplysninger findes i
15516/14.
Betydningen af retshåndhævelsessamarbejdet i bekæmpelsen af fødevarekriminalitet
Rådet godkendte konklusionerne om betydningen af retshåndhævelsessamarbejdet i bekæmpelsen
af fødevarekriminalitet (15623/14).
Organiseret kriminalitet - @on
Rådet vedtog en resolution om oprettelse af et operationelt netværk - @on - til bekæmpelse af
mafialignende grupper inden for alvorlig og organiseret kriminalitet.
Yderligere oplysninger findes i
14929/1/14 REV 1.
Elektronisk udveksling med Letland af fingeraftryksdata
Rådet vedtog en afgørelse om elektronisk udveksling med Letland af fingeraftryksdata (15445/14).
Letland har fuldt ud gennemført de almindelige bestemmelser om databeskyttelse og har derfor ret
til at modtage og levere personoplysninger.
16526/14
DA
23
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1490437_0024.png
4. og 5. december 2014
EU's indre sikkerhed - Informationsstyringsstrategi
Rådet vedtog konklusioner om en ajourført informationsstyringsstrategi (IMS) for EU's indre
sikkerhed, jf.
15701/1/14 REV 1.
Formålet med informationsstyringsstrategien er at støtte, strømline og lette styringen af den
information, der er nødvendig for gennemførelsen af en hurtig og effektiv grænseoverskridende
informationsudveksling mellem retshåndhævende myndigheder, myndigheder med ansvar for
grænseforvaltning og retsmyndigheder, der tager sig af kriminalsager.
Informationsstyringsstrategien giver vejledning i, hvordan praktiske behov omsættes til struktur og
indhold, og fastlægger en række fokusområder, hvor strategiske mål kan nås.
Strategien for den indre sikkerhed for Den Europæiske Union
Rådet vedtog konklusioner om udarbejdelsen af en fornyet strategi for den indre sikkerhed for Den
Europæiske Union, jf.
15670/14.
Uddannelse af retsvæsenets aktører
Rådet vedtog konklusioner om uddannelse af retsvæsenets aktører: et vigtigt redskab til at
konsolidere gældende EU-ret, jf.
16142/14.
Bekæmpelse af den organiserede kriminalitets infiltration af den lovlige økonomi
Rådet godkendte konklusionerne om bekæmpelse af den organiserede kriminalitets infiltration af
den lovlige økonomi gennem sporing og overvågning af finansielle strømme, især med hensyn til
offentlige udbud (13311/5/14).
Specifikke forhold for rullende jernbanemateriel i tilknytning til internationale
sikkerhedsrettigheder i mobilt udstyr
Rådet vedtog en afgørelse om på vegne af Den Europæiske Union at godkende protokollen om
specifikke forhold for rullende jernbanemateriel i tilknytning til konventionen om internationale
sikkerhedsrettigheder i mobilt udstyr, som blev vedtaget i Luxembourg den 23. februar 2007
(15113/13).
16526/14
DA
24
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1490437_0025.png
4. og 5. december 2014
Haagerkonventionen om værnetingsaftaler
Rådet vedtog en afgørelse om godkendelse på Den Europæiske Unions vegne af
Haagerkonventionen af 30. juni 2005 om værnetingsaftaler (12052/14).
Retningslinjer for e-justice
Rådet vedtog retningslinjer for den praktiske gennemførelse af handlingsplanen for europæisk e-
justice 2014-2018. Yderligere oplysninger findes i
15771/14.
e-Codex
Rådet godkendte konklusioner om bæredygtigheden af e-CODEX. Yderligere oplysninger findes i
15774/14.
Det storstilede pilotprojekt e-CODEX blev iværksat i henhold til den flerårige handlingsplan for
2009-2013 vedrørende europæisk e-justice med henblik på at arbejde udelukkende med
gennemførelsen af nogle af europæisk e-justice's planlagte funktioner som beskrevet i
handlingsplanen, navnlig dematerialiseringen af retlige procedurer og kommunikation mellem
retlige myndigheder.
Børns rettigheder
Rådet vedtog konklusioner om fremme og beskyttelse af børns rettigheder, jf.
15559/14.
DEN FÆLLES SIKKERHEDS- OG FORSVARSPOLITIK
Den Europæiske Unions Institut for Sikkerhedsstudier
Rådet gav sin tilslutning til finansielle regler vedrørende det almindelige budget for Den
Europæiske Unions Institut for Sikkerhedsstudier (EUISS). De reviderede finansielle regler tager
hensyn til de ændringer af budgetproceduren, der blev indført ved Rådets afgørelse 2014/75/FUSP,
samt henstillinger fra EUISS' revisorkollegium.
16526/14
DA
25