Europaudvalget 2014-15 (1. samling)
Rådsmøde 3357 - beskæftigelse m.v.
Offentligt
1495481_0001.png
Rådet for
Den Europæiske Union
16803/1/14 REV 1
(OR. en)
DA
PRESSE 643
PR CO 69
RESULTATET AF SAMLINGEN I RÅDET
3357. samling i Rådet
Beskæftigelse, socialpolitik, sundhed og forbrugerpolitik
Bruxelles, den 11. december 2014
Formand
Giuliano POLETTI
Italiens arbejds- og socialminister
PRESSE
Rue de la Loi 175 B – 1048 BRUXELLES Tlf.: +32 (0)2 281 6319 Fax: +32 (0)2 281 8026
[email protected] http://www.consilium.europa.eu/press
16803/1/14 REV 1
1
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1495481_0002.png
11. december 2014
De vigtigste resultater af Rådets samling
Ungdomsbeskæftigelse
Rådet havde sammen med uddannelsesministrene fra Italien, Letland og Luxembourg
(formandskabstrioen) en udveksling af synspunkter om, hvordan der skal
investeres i de unge,
og
drøftede bl.a. ungdomsgarantien, uddannelse og kvalifikationer.
Formanden for Rådet, Giuliano Poletti, sagde: "Bedre synergier mellem uddannelses- og
beskæftigelsespolitikker er yderst vigtigt med henblik på at bekæmpe ungdomsarbejdsløsheden. For
at lette denne integrerede tilgang har det italienske formandskab for første gang tilrettelagt møder
umiddelbart efter hinanden i EPSCO-Rådet og Rådet for uddannelse. Jeg er glad for, at kommissær
Tibor Navracsics og formandskabstrioens uddannelsesministre har sluttet sig til os i dag for at
drøfte, hvordan vi bedst kan hjælpe vore unge generationer og investere i deres uddannelse og
kvalifikationer."
EURES
Rådet nåede frem til en generel indstilling om forordningen om
Euresnettet
(Den Europæiske
Beskæftigelsestjeneste), om hvilken ministeren, Giuliano Poletti, udtalte: "Vi har i dag fulgt Det
Europæiske Råds opfordring til, at Euresportalen udvikles til et egentligt europæisk jobformidlings-
og rekrutteringsværktøj, og jeg er glad for, at et sådant ambitiøst skridt blev taget under det
italienske formandskab. Arbejdskraftens mobilitet inden for EU er en vigtig faktor for at bekæmpe
arbejdsløsheden, navnlig ungdomsarbejdsløsheden."
Kvinder i selskabsbestyrelser
Rådet drøftede direktivet om kvinder i selskabsbestyrelser. Det var ikke i stand til at nå frem til en
generel indstilling. Ministeren, Giuliano Poletti, sagde: "En styrkelse af kvinders deltagelse i den
økonomiske beslutningstagning er afgørende for at fremme ligestilling mellem kvinder og mænd i
vores samfund og vil være til gavn for vores økonomier. Vi har i løbet af disse seks måneder
arbejdet hårdt på at bryde dødvandet i forhandlingerne om direktivforslaget om en mere ligelig
kønsfordeling i selskabsbestyrelser, og vi er nu tættere på en aftale. Jeg er overbevist om, at Rådet
vil kunne komme videre med denne vigtige sag ved at bygge på vores fremskridt."
1

Når Rådet formelt har vedtaget erklæringer, konklusioner eller resolutioner, angives dette i overskriften for
det pågældende punkt, og teksten er sat i anførselstegn.
 
Dokumenter med en dokumentreference er tilgængelige på Rådets internetsted
http://www.consilium.europa.eu.
 
Asterisk ved en afgørelse betyder, at der er fremsat offentligt tilgængelige erklæringer til optagelse i Rådets
protokol; disse erklæringer findes ligeledes på Rådets internetsted eller kan fås ved henvendelse til
Pressetjenesten.
16803/1/14 REV 1
2
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1495481_0003.png
11. december 2014
INDHOLD
1
PUNKTER BEHANDLET VED DEBAT
BESKÆFTIGELSE OG SOCIAL- OG ARBEJDSMARKEDSPOLITIK .......................................... 6
Ungdomsbeskæftigelse ........................................................................................................................ 6
Euresnettet (Den Europæiske Beskæftigelsestjeneste) ........................................................................ 7
Søfarende ............................................................................................................................................. 8
Kvinder i selskabsbestyrelser ............................................................................................................... 9
Ligebehandling................................................................................................................................... 10
Barselsorlov ....................................................................................................................................... 11
Arbejdstiden inden for transport ad indre vandveje ........................................................................... 11
Årlig vækstundersøgelse 2015, fælles rapport om beskæftigelsen og rapport om
varslingsmekanismen ......................................................................................................................... 12
20-års gennemgang af Beijinghandlingsprogrammet ........................................................................ 13
Eventuelt ............................................................................................................................................ 13
ANDRE PUNKTER, DER BLEV GODKENDT
SOCIALPOLITIK
EF-statistikker over indkomstforhold og levevilkår .............................................................................................. 14
Programmet til brug for stikprøveundersøgelsen vedrørende arbejdsstyrken........................................................ 14
DET INDRE MARKED
Landbrugs- og skovbrugskøretøjer - typegodkendelseskrav ................................................................................. 14
16803/1/14 REV 1
3
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1495481_0004.png
11. december 2014
DELTAGERE
Belgien:
Kris PEETERS
Vicepremierminister samt minister for beskæftigelse,
økonomi og forbrugerbeskyttelse med ansvar for
udenrigshandel
Vicepremierminister for demografi- og socialpolitik samt
arbejds- og socialminister
Arbejds- og socialminister
Beskæftigelsesminister
Minister for børn, ligestilling, integration og sociale
forhold
Statssekretær, Forbundsministeriet for Arbejds- og
Socialspørgsmål
Stedfortrædende fast repræsentant
Socialminister
Viceminister, Ministeriet for Beskæftigelse, Erhverv og
Innovation
Viceminister, Ministeriet for Kunst, Kulturarv og De
Irsktalende Områder
Minister for beskæftigelse, social beskyttelse og velfærd
Minister for beskæftigelse og social sikring
Understatssekretær, Ministeriet for Beskæftigelse og
Social Sikring
Minister for arbejde, beskæftigelse, erhvervsuddannelse
og arbejdsmarkedsdialog
Vicepremierminister samt minister for socialpolitik og
unge
Arbejds- og pensionsminister
Arbejds- og socialminister
Minister for uddannelse, universiteter og forskning
Arbejds-,velfærds- og socialsikringsminister
Velfærdsminister
Stedfortrædende fast repræsentant ved EU
Arbejds- og beskæftigelsesminister, minister for social og
solidarisk økonomi
Socialminister, minister for udviklingssamarbejde og
humanitær bistand, sportsminister
Uddannelsesminister, børne- og ungdomsminister,
minister for videregående uddannelser og forskning
Bulgarien:
Ivailo KALFIN
Den Tjekkiske Republik:
Michaela MARKSOVÁ
Danmark:
Henrik DAM KRISTENSEN
Manu SAREEN
Tyskland:
Jörg ASMUSSEN
Guido PERUZZO
Estland:
Helmen KÜTT
Irland:
Ged NASH
Aodhán Ó RÍORDÁIN
Grækenland:
Ioannis VROUTSIS
Spanien:
Fátima BAÑEZ GARCIA
Pedro LLORENTE CACHORRO
Frankrig:
François REBSAMEN
Kroatien:
Milanka OPAČIĆ
Mirando MRSIĆ
Italien:
Giuliano POLETTI
Stefania GIANNINI
Cypern:
Zeta EMILIANIDOU
Letland:
Uldis AUGULIS
Litauen:
Albinas ZANANAVIČIUS
Luxembourg:
Nicolas SCHMIT
Romain SCHNEIDER
Claude MEISCH
16803/1/14 REV 1
4
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1495481_0005.png
11. december 2014
Ungarn:
Katalin NOVÁK
László MODORI
Malta:
Neil KERR
Nederlandene:
Lodewijk ASSCHER
Østrig:
Rudolf HUNDSTORFER
Gregor SCHUSTERSCHITZ
Polen:
Władysław KOSINIAK-KAMYSZ
Portugal:
Pedro MOTA SOARES
Rumænien:
Cristian BĂDESCU
Slovenien:
Anja KOPAČ MRAK
Slovakiet:
Branislav ONDRUŠ
Finland:
Lauri IHALAINEN
Laura RÄTY
Sverige:
Ylva JOHANSSON
Pernilla BARALT
Det Forenede Kongerige:
Esther McVEY
Statssekretær for familier og ungdom, Ministeriet for
Menneskelige Ressourcer
Understatssekretær for arbejdsmarkedet
Stedfortrædende fast repræsentant
Vicepremierminister, social- og beskæftigelsesminister
Forbundsminister for arbejde, sociale spørgsmål og
forbrugerbeskyttelse
Stedfortrædende fast repræsentant
Arbejds- og socialminister
Minister for social solidaritet, beskæftigelse og social
sikring
Stedfortrædende fast repræsentant
Arbejds-, familie-, social- og ligestillingsminister
Statssekretær, Arbejds-, Social- og Familieministeriet
Arbejdsminister
Social- og sundhedsminister
Beskæftigelsesminister
Statssekretær under børne-, ældre- og
ligestillingsministeren
Viceminister for beskæftigelse, Arbejds- og
Pensionsministeriet
Kommissionen
Valdis DOMBROVSKIS
Marianne THYSSEN
Věra JOUROVÁ
Tibor NAVRACSICS
Næstformand
Medlem
Medlem
Medlem
16803/1/14 REV 1
5
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1495481_0006.png
11. december 2014
PUNKTER BEHANDLET VED DEBAT
BESKÆFTIGELSE OG SOCIAL- OG ARBEJDSMARKEDSPOLITIK
Ungdomsbeskæftigelse
Rådet havde en udveksling af synspunkter om ungdomsbeskæftigelse sammen med
formandskabstrioens uddannelsesministre (IT-LV-LU); det opfordrede medlemsstaterne til at øge
deres løbende indsats for at tackle problemet med ungdomsarbejdsløsheden og til at fortsætte med
at følge op på dette presserende spørgsmål (15949/14).
Ministrene var tilfredse med dialogen med deres kolleger inden for uddannelse, eftersom
ungdomsbeskæftigelse er et tværgående spørgsmål i forbindelse med uddannelse, kvalifikationer,
erhvervsuddannelse og kompetencer.
De påpegede, at investering i beskæftigelsesegnethed er af afgørende betydning; at få bugt med den
høje arbejdsløshed er en stor udfordring for EU’s troværdighed i de kommende år.
EU har brug for en ambitiøs ny strategi til at imødegå globale udfordringer ved bedre at matche
kompetencer og kvalifikationer med arbejdsmarkedets krav og behov.
Medlemsstaterne bør sikre en effektiv overgang fra uddannelse til arbejde; unge skal informeres om
kravene på arbejdsmarkedet. Unge har behov for at få tilbudt lærlingeuddannelser, lønnede
praktikophold og muligheder for at tilegne sig sprogkundskaber, da de kommer med forskellige
baggrunde.
EU's økonomiske udvikling afhænger bl.a. af unges uddannelse og kvalifikationer. EU bør fremme
iværksætterånd blandt unge og tilskynde dem til at tage flere risici.
Ungdomsbeskæftigelse står fortsat højt på den politiske dagsorden. Der skal sættes skub i
investeringer, både nationalt og på EU-plan med henblik på økonomisk og beskæftigelsesmæssig
genopretning og fremme af integrationen af unge arbejdsløse på arbejdsmarkedet.
16803/1/14 REV 1
6
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1495481_0007.png
11. december 2014
Investering i uddannelse og kvalifikationer med henblik på beskæftigelse er afgørende for at øge
EU's globale konkurrenceevne, samtidig med at der værnes om dets model for økonomisk udvikling
og social samhørighed. Det er også vigtigt at styrke relationerne mellem de institutioner, der er
ansvarlige for uddannelse og erhvervsuddannelse (især skoler og universiteter), og virksomhederne.
Dette vil ikke kun forbedre unges erhvervsuddannelse og lette deres overgang fra skole til
arbejdsliv, men vil også sikre, at de har de rette kvalifikationer og øge deres
beskæftigelsesegnethed, mobilitet og fleksibilitet. I denne forbindelse har arbejdsmarkedets parter et
særligt ansvar.
Der er allerede iværksat en række initiativer på området, som fortsætter på både nationalt plan og
EU-plan, såsom henstillingen om oprettelsen af en ungdomsgaranti, den europæiske alliance for
lærlingeuddannelser samt kvalitetsrammen for praktikophold.
Euresnettet (Den Europæiske Beskæftigelsestjeneste)
Rådet nåede frem til en generel indstilling til en forordning, der fastsætter nye regler for at forbedre
effektiviteten i Eures samt samarbejdet mellem medlemsstaterne
(16333/14 +
16333/14 COR1).
Det forbedrede Euresnet forstærker hjælpen til arbejdstagerne med henblik på at overvinde
hindringerne for mobilitet, øger adgangen til beskæftigelsesmuligheder i hele EU og fremmer
jobskabelse ved at medvirke til at skabe bedre overensstemmelse mellem udbud og efterspørgsel på
arbejdsmarkedet.
Målet er at styrke det eksisterende Euresnets kapacitet, så det bliver mere tilgængeligt og
brugervenligt for EU-borgerne.
Rådets endelige tekst følger Kommissionens forslag med hensyn til at åbne nettet for private
partnere, men det forpligter profitsøgende arbejdsformidlinger til at tilbyde alle de kernetjenester,
der indgår i forordningen. Dette skaberlig væsentlig flere ledige stillinger.
Medlemsstaterne skal etablere en adgangsprocedure og samtidig bevare en vis grad af fleksibilitet
med henblik på at tilpasse den til deres nationale systemer; offentlige beskæftigelsestjenester
tildeles en privilegeret status i overensstemmelse med deres særlige rolle og nationale forpligtelser.
Arbejdstagere og arbejdsgivere med gode udsigter til at finde et job eller besætte en stilling
modtager skræddersyet bistand ud over de generelle oplysninger.
Et automatisk system til at matche ledige stillinger med jobansøgninger på grundlag af
interoperabilitet mellem nationale klassifikationer og den europæiske klassifikation af
færdigheder/kompetencer og kvalifikationer og erhverv (ESCO) forbedrer chancerne for at indfri
både arbejdstageres og arbejdsgiveres forventninger. Det endelige kompromis omfatter en ny
gennemførelsesretsakt om vedtagelsen og ajourføringen af en selektiv liste over
færdigheder/kompetencer og erhverv i forbindelse med brug af Euresnettet, der giver
medlemsstaterne en formel indflydelse på vedtagelsen af listen.
16803/1/14 REV 1
7
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1495481_0008.png
11. december 2014
Lærlingepladser og praktikpladser indgår i forordningens anvendelsesområde, men er begrænset til
dem, der ikke er omfattet af læreplaner for almen eller erhvervsmæssig uddannelse, eller dem, der
ikke er offentligt finansierede som en del af medlemsstatens aktive arbejdsmarkedspolitikker.
Den endelige tekst indeholder også bestemmelser om en etårig undtagelse fra adgangsproceduren
for de eksisterende Eurespartnere for at sikre en gnidningsløs overgang fra de gamle til de nye
lovgivningsmæssige rammer.
Europa-Parlamentet har endnu ikke afgivet sin førstebehandlingsholdning.
Søfarende
Rådet nåede frem til en generel indstilling til et ændringsdirektiv vedrørende søfarende
(16148/1/14
REV1).
Direktivet fastsætter en mere ensartet beskyttelse af søfarendes arbejdstagerrettigheder, herunder
retten til information og høring, og giver søfarende de samme rettigheder som dem, der tilkommer
arbejdstagere på land. Det tager også hensyn til de særlige forhold i søfartssektoren.
Forslaget sigter mod at afhjælpe den nuværende juridiske situation, som indebærer en ulige
behandling af samme kategori af arbejdstagere i de forskellige medlemsstater, alt efter om disse
anvender de undtagelser og fravigelser, der er tilladt i henhold til den nuværende lovgivning, eller
ej.
Ud over at sikre lige konkurrencevilkår i søfartssektoren sigter det også mod at øge kvaliteten af
havrelaterede job for at vende den aktuelle nedgang i antallet af unge europæere, der søger ind i
visse søfartserhverv, og fastholde kvalificerede arbejdstagere i disse erhverv.
Direktivet indfører mere fleksibilitet i den måde, hvorpå fem direktiver på det arbejdsretlige område
finder anvendelse på søfarende, dvs. direktiverne om insolvens, europæiske samarbejdsudvalg,
information og høring, om kollektive afskedigelser og overførsel af virksomheder. Disse direktiver
tager sigte på landbaserede arbejdstagere og undtager i øjeblikket enten søfarende og/eller fiskere
eller tillader medlemsstaterne at undtage dem fra denne lovgivnings anvendelsesområde uden
udtrykkelig begrundelse.
Søtransport er et afgørende led i europæisk økonomi. En fjerdedel af verdensflåden fører et EU-
flag, og to millioner europæere arbejder i maritime erhverv.
I dag har Europas maritime økonomi mere end tidligere brug for tilstrækkelig lovgivningsmæssig
fleksibilitet for at fungere i et stærkt konkurrencepræget globalt miljø. Dette er også en sektor, hvor
arbejdsmarkedsdialogen spiller en særlig rolle i betragtning af de gældende diversificerede
kontraktforhold.
Europa-Parlamentet har endnu ikke afgivet sin førstebehandlingsholdning.
16803/1/14 REV 1
8
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1495481_0009.png
11. december 2014
Kvinder i selskabsbestyrelser
Rådet var ikke i stand til at nå frem til en generel indstilling vedrørende et direktiv om en mere
ligelig kønsfordeling i selskabsbestyrelser
(16300/14).
Forslaget til direktiv tager sigte på at løse det alvorlige problem med kvinders underrepræsentation i
den økonomiske beslutningstagning på højeste niveau og fastsætter et kvantitativt mål om, at det
underrepræsenterede køn skal tegne sig for 40 % i bestyrelserne i børsnoterede selskaber senest i
2020 (senest i 2018, hvis der er tale om offentlige virksomheder). Selskaber vil skulle arbejde hen
imod dette mål, bl.a. ved at indføre procedurebestemmelser for udvælgelse og udnævnelse af
menige bestyrelsesmedlemmer.
Selskaber, der ikke nåede målet på 40 %, vil fortsat skulle anvende procedurebestemmelserne og
redegøre for, hvilke foranstaltninger der er blevet truffet, samt hvilke der planlægges med henblik
på at nå det. I de medlemsstater, der vælger at lade målet omfatte både ledende og menige
bestyrelsesmedlemmer, vil der gælde et lavere mål (33 %).
Med henblik på at finde et kompromis om dette forslag har formandskabet fremlagt en revideret
fleksibilitetsbestemmelse (artikel 4b) og forlænget tidsfrister for gennemførelse og rapportering
(artikel, 5, 8 og 9).
Fleksibilitetsbestemmelse (artikel 4b)
Fleksibilitetsbestemmelsen i artikel 4b, som er udformet i overensstemmelse med
nærhedsprincippet, vil gøre det muligt for medlemsstaterne at forfølge direktivets mål med
midler, som de selv vælger, og suspendere anvendelsen af de proceduremæssige krav,
forudsat at de allerede har truffet lige så effektive foranstaltninger eller gjort fremskridt,
således at de er tæt på at nå målene i direktivet.
For at kombinere fleksibilitet med den størst mulige retssikkerhed fastlægger artikel 4b de
scenarier, som af lovgivningen vil skønnes at garantere "samme effektivitet". Den bevarer
desuden muligheden for, at medlemsstaterne kan have ret til at anvende
fleksibilitetsbestemmelsen i andre retmæssige tilfælde, hvor samme effektivitet eller
tilstrækkelige fremskridt er blevet påvist.
16803/1/14 REV 1
9
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1495481_0010.png
11. december 2014
Revideret tidsplan for gennemførelsen og rapportering (artikel 5, 8 og 9)
Den reviderede tidsplan for gennemførelsen vil kræve, at medlemsstaterne gennemfører
direktivet senest tre år efter dets vedtagelse (artikel 8). I den nuværende tekst er fristerne for
rapportering også blevet forlænget i overensstemmelse med denne nye gennemførelsesdato
(artikel 5 og 9). Den reviderede tidsplan vil give medlemsstaterne og selskaberne mere tid til
at forberede deres egne foranstaltninger og gøre fremskridt, herunder enhver forberedelse i
forbindelse med anvendelsen af fleksibilitetsbestemmelsen.
Europa-Parlamentet har allerede vedtaget sin førstebehandlingsholdning.
Ligebehandling
Ministrene havde en orienterende debat om direktivet om ligebehandling. Formandskabet
opsummerede drøftelserne og noterede sig den brede støtte til at fortsætte arbejdet med denne sag
med henblik på at opnå en aftale med enstemmighed. Direktivet tager sigte på at udvide
beskyttelsen mod forskelsbehandling på grund af religion eller tro, handicap, alder eller seksuel
orientering til områder uden for arbejdsmarkedet
(15705/14
ADD 1 REV 2).
Som supplement til eksisterende EU-lovgivning
1
på dette område vil det foreslåede direktiv forbyde
forskelsbehandling af ovennævnte grunde på følgende områder: social beskyttelse, herunder social
sikring og sundhedsydelser, uddannelse og adgang til varer og tjenesteydelser, herunder bolig.
Direktivet har været på Rådets dagsorden siden 2008. Omfattende drøftelser og ændringer af teksten
i Rådets arbejdsgruppe har ikke ført til det ønskede gennembrud. Direktivet betragtes som en
prioritet af den nye Kommission.
1
Navnlig Rådets direktiv 2000/43/EF, 2000/78/EF og 2004/113/EF.
10
16803/1/14 REV 1
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1495481_0011.png
11. december 2014
Barselsorlov
Formandskabet orienterede Rådet om den seneste udvikling vedrørende direktivet om barselsorlov.
Dette forslag har været genstand for uformelle kontakter mellem formandskabet og Europa-
Parlamentet.
Rådets seneste statusrapport blev forelagt EPSCO-Rådet i december 2011.
Formandskabet har undersøgt muligheden for at genåbne drøftelserne med det nyvalgte parlament. I
mellemtiden overvejer Kommissionen at trække dette forslag tilbage.
Kommissionens forslag udvider barselsorlovens minimumslængde fra 14 til 18 uger med en
minimumsydelse svarende til sygedagpenge (som i det nuværende direktiv). Dette vil omfatte en
obligatorisk barselsorlov på mindst seks uger efter fødslen (til sammenligning med en obligatorisk
barselsorlov på to uger før eller efter fødslen i det nuværende direktiv).
I sin udtalelse gik Europa-Parlamentet betydeligt længere ved at opfordre til en barselsorlov på 20
uger med fuld løn, herunder en obligatorisk barselsorlov på seks uger efter fødslen.
Drøftelserne har vist, at 20 uger med fuld løn er uacceptabel for Rådet og et urealistisk grundlag for
yderligere drøftelser, navnlig på baggrund af den økonomiske krise og presset for at sikre
finanspolitisk konsolidering.
Arbejdstiden inden for transport ad indre vandveje
Rådet nåede til politisk enighed om et direktiv, der drejer sig om visse aspekter i forbindelse med
tilrettelæggelsen af arbejdstiden inden for transport ad indre vandveje
(16031/14 +
16031/14 ADD
1
+
16031/14 ADD 2).
Det foreslåede direktiv sigter mod at give retsvirkning til den europæiske aftale, der er indgået af
European Barge Union, European Skippers Organisation og European Transport Workers'
Federation.
Denne sektorspecifikke aftale mellem arbejdsmarkedets parter på EU-plan indfører specifikke
minimumsregler om arbejdstid for arbejdstagere på passager- eller godstransportfartøjer ad indre
vandveje i hele EU. Arbejdstiden på dette område kan være kendetegnet ved mange ikkeplanlagte
afbrydelser som f.eks. ventetid ved sluser eller ved lastning og losning, eventuelt om natten. Mere
specifikt fastsætter aftalen:
16803/1/14 REV 1
11
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1495481_0012.png
11. december 2014
ugentlig arbejdstid (op til 48 timer, som et gennemsnit over en periode på op til 12
måneder)
natarbejde (op til 42 timer pr. uge)
fridage (mindst fire ugers årlig betalt ferie);
daglige og ugentlige hvileperioder (mindst 10 timers hvile hver dag).
Det foreslåede direktiv indeholder en bestemmelse, som tillader medlemsstaterne at opretholde
bestemmelser, der er gunstigere end dem, der er indeholdt i aftalen.
Årlig vækstundersøgelse 2015, fælles rapport om beskæftigelsen og rapport om
varslingsmekanismen
Kommissionen forelagde Rådet den årlige vækstundersøgelse for 2015, den fælles rapport om
beskæftigelsen og rapporten om varslingsmekanismen
(15985/14,
15953/14, 15988/14).
Formandskabet erklærede blandt andet, at den økonomiske og sociale situation i EU fortsat udgør
en udfordring. Omstruktureringen af EU’s økonomier og arbejdsmarkeder efter krisen har medført
smertefulde ændringer og har alvorlige konsekvenser for beskæftigelsen og de sociale struktur i de
europæiske samfund.
Det forventede opsving er ikke startet. Der har været nogle positive tegn i de seneste måneder, men
ikke nok til at give synlige resultater for så vidt angår de økonomiske, beskæftigelsesmæssige og
sociale fremtidsudsigter. Den nye årlige vækstundersøgelse tegner et ikke fuldstændigt
opmuntrende billede: EU har endnu ikke overvundet vanskelighederne.
Kommissionen forelagde den 28. november de 2015 sin økonomiske pakke for 2015, der indeholder
den årlige vækstundersøgelse, udkastet til den fælles rapport om beskæftigelsen og rapporten om
varslingsmekanismen.
Den årlige vækstundersøgelse 2015 anbefaler tre grundpiller for EU's økonomiske og sociale politik
i 2015: et koordineret boost til investering, et fornyet tilsagn om strukturreformer og fortsat
finanspolitisk ansvarlighed. Den opfordrer til en integreret tilgang via en koordineret indsats inden
for alle tre områder.
Denne årlige vækstundersøgelse fremlægger også visse forslag om at strømline og styrke det
europæiske semester 2015. Kommissionen lover at styrke sin dialog med Europa-Parlamentet og
arbejdsmarkedets parter, før den årlige vækstundersøgelse forelægges, og at drøfte visse tværgående
aspekter med dem. Den nye forvaltningsordning har til formål at sikre en mere politisk og
multilateral proces, herunder tværgående analyser af politikker og resultater i Rådet.
16803/1/14 REV 1
12
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1495481_0013.png
11. december 2014
Udkastet til den fælles rapport om beskæftigelsen fremhæver, at den beskæftigelsesmæssige og
sociale situation fortsat giver anledning til bekymring.
Rapporten om varslingsmekanismen påpeger, at den økonomiske vækst ikke er tilstrækkelig til at
medføre en markant forbedring af de beskæftigelsesmæssige og sociale tal; den fremhæver, at en
negativ udvikling inden for beskæftigelsen og på det sociale område kan have en negativ virkning
på den potentielle vækst i BNP, hvilket risikerer at forværre de makroøkonomiske ubalancer.
20-års gennemgang af Beijinghandlingsprogrammet
Rådet vedtog konklusioner om 20-års gennemgangen af medlemsstaternes og EU-institutionernes
gennemførelse af Beijinghandlingsprogrammet (16304/14).
Konklusionerne er baseret på en rapport udarbejdet af Det Europæiske Institut for Ligestilling
mellem Mænd og Kvinder.
En stor del af Rådets arbejde med ligestilling mellem mænd og kvinder finder sted på grundlag af
Beijinghandlingsprogrammet, som er en international dagsorden til styrkelse af kvinders position,
der er oprettet inden for rammerne af FN under den fjerde verdenskonference om kvinder i 1995.
Med henblik på at overvåge gennemførelsen af Beijinghandlingsprogrammets 12 kritiske
indsatsområder har flere på hinanden følgende formandskaber arbejdet sammen om at indsamle og
analysere data og udvikle indikatorer på særlige kritiske områder.
Eventuelt
Resultatet af konferencen om "Romstrategien"
Formandskabet orienterede ministrene om "Romstrategien", som er et resultat af
konferencen om den social økonomi i Europa.
Præsentation af programmet for det kommende lettiske formandskab
Det kommende lettiske formandskab forelagde sit arbejdsprogram for Rådet.
16803/1/14 REV 1
13
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1495481_0014.png
11. december 2014
ANDRE PUNKTER, DER BLEV GODKENDT
SOCIALPOLITIK
EF-statistikker over indkomstforhold og levevilkår
Rådet besluttede ikke at modsætte sig vedtagelsen af Kommissionens forordning (EU) nr..../.. af
XXX om gennemførelse af forordning (EF) nr. 1177/2003 om EF-statistikker over indkomstforhold
og levevilkår (EU-SILC) for så vidt angår listen for 2016 over sekundære målvariabler om adgang
til tjenester
(14431/14 +
14431/14 ADD1).
Programmet til brug for stikprøveundersøgelsen vedrørende arbejdsstyrken
Rådet fastslog, at det ikke vil modsætte sig vedtagelsen af Kommissionens delegerede forordning
(EU) nr. …/.. af 22.10.2014 om ændring af forordning (EU) nr. 318/2013 om vedtagelse af
programmet med ad hoc-moduler for årene 2016 til 2018 til brug for den stikprøveundersøgelse
vedrørende arbejdsstyrken, som er omhandlet i Rådets forordning (EF) nr. 577/98
(14729/14 +
14729/14 ADD1).
DET INDRE MARKED
Landbrugs- og skovbrugskøretøjer - typegodkendelseskrav
Rådet besluttede ikke at modsætte sig ikrafttrædelsen af Kommissionens forordninger om
supplerende bestemmelser til forordning (EU) nr. 167/2013 for så vidt angår krav til
miljøpræstationer og fremdriftsydelse
(14538/14)
og bremsekrav
(14419/14)
ved godkendelsen af
landbrugs- og skovbrugskøretøjer.
Kommissionens forordninger er delegerede retsakter, der nu kan træde i kraft, medmindre Europa-
Parlamentet modsætter sig dette.
16803/1/14 REV 1
14
DA