Europaudvalget 2014-15 (1. samling)
Rådsmøde 3358 - uddannelse m.v. Bilag 1
Offentligt
1426906_0001.png
Undervisningsministeriet
Den 24. november 2014
Samlenotat for Rådsmødet (uddannelse og ungdom) den 12. december 2014
Uddannelse
Punkt 1: Entreprenørskab i forbindelse med uddannelse
- KOM-dokument foreligger ikke
- rådskonklusioner
- nyt notat
(s. 2)
Punkt 2: Den økonomiske case for uddannelse i sammenhæng med midtvejsrevisionen af
Europa 2020-strategien
- KOM-dokument foreligger ikke
- politisk debat
- nyt notat
(s. 6)
Ungdom
Punkt 3: Fremme af unges adgang til rettigheder med henblik på at fremme deres
selvstændighed og deltagelse i civilsamfundet
- KOM-dokument foreligger ikke
- rådskonklusioner
- nyt notat
(s. 10)
Punkt 4: Den tværsektorale tilgang til ungdomspolitik som et redskab til bedre at adressere de
socioøkonomiske udfordringer og have mere målrettede politikker for unge mennesker
- KOM-dokument foreligger ikke
- politisk debat
- nyt notat
(s. 13)
1
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Punkt 1: Entreprenørskab i forbindelse med uddannelse
- KOM-dokument foreligger ikke
- rådskonklusioner
- nyt notat
1. Resumé:
Rådskonklusionerne har til formål at styrke kompetencer i entreprenørskab i en bred forstand for
at fremme beskæftigelsesegnethed, selvstændig virksomhed og aktivt medborgerskab. Det foreslås, at
entreprenørskabskompetencer bør indgå i uddannelserne på tværs af niveauer og fag, og der foreslås en række
initiativer til støtte for entreprenørskabsundervisning, herunder netværk, digitale værktøjer, styrket samarbejde
mellem uddannelserne og erhvervslivet og øget inddragelse af entreprenører på uddannelsesinstitutionerne. Punktet
er sat på dagsordenen til vedtagelse, hvilket forventes at ske.
2. Baggrund
Baggrunden for rådskonklusionerne er betydningen i en økonomisk krisetid af unge
menneskers entreprenørskabsmentalitet, initiativ og virkelyst som middel til at øge
beskæftigelsen, hvilket kom til udtryk i konklusionerne fra Det Europæiske Råds møde den 26.-
27. juni 2014, ligesom det indgik i Kommissionens meddelelse
Nytænkning på uddannelsesområdet
fra november 2012. Ligeledes har det været emnet for en tematisk arbejdsgruppe under
Kommissionen, som sluttede sit arbejde i 2013.
3. Formål og indhold
Formålet med rådskonklusionerne er at fremme kompetencer i entreprenørskab i en bred
forstand gennem uddannelse med det formål at styrke beskæftigelsesegnethed, selvstændig
virksomhed og aktivt borgerskab, hvilket vil være fordelagtigt for borgerne både i deres
arbejdsliv og privatliv.
Rådskonklusionerne peger på, at fremme af entreprenørskabsfærdigheder bør indgå på alle
uddannelsesniveauer og så vidt muligt på tværs af fagene, ligesom uddannelsesinstitutioner og
deres læringsmiljøer bør være mere innovative og kreative, mens lærere og undervisere bør
fostre entreprenørskabsfærdigheder og –tankesæt. Ligeledes bør erhvervslivet og dets
organisationer opfordres til at understøtte entreprenørskab i uddannelse, da partnerskaber
mellem uddannelsesinstitutioner og virksomheder, særligt de små og mellemstore, kan skabe
tættere samarbejde mellem uddannelse og arbejdsmarked.
Medlemsstaterne inviteres til – med respekt for national praksis og institutionel autonomi – at
fremme udviklingen af en koordineret tilgang til entreprenørskabsuddannelse i hele
uddannelsessystemet med deltagelse af relevante ministerier og involvering af erhvervsliv og
iværksættere på alle niveauer af planlægning og gennemførelse og ved at fremme evaluering og
monitorering. De opfordres ligeledes til at inkludere entreprenørskabsfærdigheder både i den
grundlæggende læreruddannelse og i lærernes videreuddannelse, samt at fremme og støtte
studerendes virksomhedsopstart ved at skabe de rette læringsmiljøer og erhvervsvejledning
særligt inden for videregående uddannelser og erhvervsuddannelser. Endvidere bør
medlemsstaterne lette inddragelsen af entreprenører i læringsprocessen ved at invitere dem ind
på uddannelsesinstitutionerne for at drøfte deres erfaringer og ved at skabe mulighed for
2
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
arbejdsbaseret læring og praktikpladser, ligesom de bør fremme praktiske
entreprenørskabserfaringer gennem bl.a. virksomhedssimuleringer og projektbaseret læring. For
så vidt angår videregående uddannelse, bør medlemsstaterne støtte uddannelsesinstitutionernes
målrettede indsats inden for organisatorisk udvikling særligt med henblik på at fremme
entreprenørskabstænkning, fremme brugen af online-værktøjet HEInnovate som en måde at
støtte de videregående uddannelsesinstitutioners udvikling af strategier for at blive mere
innovative, og under hensyn til principperne for innovativ ph.d.-uddannelse fremhæve unge
forskere som redskaber for overførsel af viden til den ikke-akademiske verden. For så vidt
angår skoler, erhvervsuddannelse og voksenuddannelse, opfordres medlemsstaterne til at
fremme rådigheden af tjenester, der kan hjælpe institutioner og udbydere inden for disse
sektorer med at finde partnere fra erhvervslivet og sociale entreprenører, at understøtte
erhvervsuddannelsesinstitutioners støtte til studerendes start af virksomhed, at fremme
udbuddet af og adgangen til lærlingeprogrammer og lignende med en
entreprenørskabsdimension, samt endelig at opfordre udbydere af voksenuddannelse til at
integrere entreprenørskabskompetencer i deres udbud.
I rådskonklusionerne opfordres medlemsstaterne og Kommissionen til inden for deres
respektive kompetencer at undersøge muligheden og nytten af – i tæt samarbejde med den
tematiske arbejdsgruppe om transversale færdigheder – at udvikle en vejledende
referenceramme for nøglekompetencer på entreprenørskabsområdet, at undersøge merværdien
ved udviklingen af et redskab til borgeres selvevaluering af entreprenørskabskompetencerne,
herunder at identificere lignende værktøjer, der allerede er til rådighed. De opfordres ligeledes
til at udnytte potentialet i Erasmus+ til at støtte entreprenørskabsuddannelse, herunder
videnalliancer
for
videregående
uddannelse
og
sektorfærdighedsalliancer
for
erhvervsuddannelserne, og til at fremme læreres uddannelse i entreprenørskabsfærdigheder
gennem netværksprojekter, input fra rigtige entreprenører og nye kurser, herunder digital
læring. Inden for Ungdomsgarantiordningen opfordres medlemsstaterne og Kommissionen til
at undersøge måder til at guide unge mennesker hen mod entreprenørskabsaktiviteter gennem
relevant uddannelse, forbedret samarbejde mellem uddannelsesinstitutioner og erhvervsliv med
henblik på at identificere unge, som kan drage fordel af ordningen, fremme
entreprenørskabslæring for ordningens deltagere og identificere opstart af virksomhed som en
mulig karrierevej. De opfordres endvidere til at understøtte samarbejde med netværk og
organisationer på regionalt, nationalt og europæisk niveau med ekspertise i at fremme
entreprenørskab i uddannelse, samt til at undersøge nytten og muligheden af at definere
indikatorer for entreprenørskabsuddannelse for at styrke evidensbasen og identificere god
praksis ved bl.a. at inddrage arbejdet i ekspertgruppen vedr. data og indikatorer for
entreprenørskabslæring, og endelig at undersøge potentialet for at udvikle gratis og åbne digitale
værktøjer, der kan styrke tilegnelsen af entreprenørskabsfærdigheder. For så vidt angår
videregående uddannelse og under hensyntagen til den institutionelle autonomi, inviteres
medlemsstaterne og Kommissionen til at fremme synergier med forsknings- og
innovationssektoren, til – hvor det er hensigtsmæssigt – at udnytte entreprenørskabspotentialet
inden for videregående uddannelse ved at identificere og styrke fremmende faktorer, og til at
tage rollen og effekten af University-Business Forum i betragtning, herunder særligt
anbefalingen af dens entreprenørskabssøjle. For så vidt angår skoler, erhvervsuddannelse og
voksenuddannelse og under hensyntagen til den institutionelle autonomi, inviteres
3
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1426906_0004.png
medlemsstaterne og Kommissionen til at undersøge potentialet af
Entrepreneurship360
som et
værktøj til at understøtte skoler og erhvervsuddannelsesinstitutioner i at identificere og følge op
på deres entreprenørskabsmæssige styrker og svagheder, til at understøtte undervisernetværk og
projektudvikling vedr. entreprenørskabsuddannelse, f.eks. gennem eTwinning og EPALE-
platformen, til at undersøge potentialet ved det europæiske Business Forum for
erhvervsuddannelse med hensyn til entreprenørskab, og endelig inden for den europæiske
lærlingealliance at fremme initiativer til udvikling af entreprenørskabsfærdigheder i
sammenhæng med lærlingeuddannelser og arbejdsbaserede læringsprogrammer.
I rådskonklusionerne noteres Kommissionens intension om at styrke evidensbasen vedrørende
entreprenørskabsuddannelse gennem relevante studier, bl.a. Eurydices tematiske rapport
planlagt til 2015, og en rapport om effekten og rækkevidden af HEInnovate-værktøjet og dets
metodologi i 2016.
Endelig opfordres Kommissionen til at sikre den nødvendige interne koordination, så alle
uddannelsesområder inddrages i opfølgningen på disse rådskonklusioner.
4. Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet skal ikke høres.
5. Nærhedsprincippet
Spørgsmålet om nærhedsprincippet er ikke relevant. Medlemsstaternes kompetence på
uddannelsesområdet jf. TEUF art. 165 og art. 166 respekteres fuldt ud i rådskonklusionerne.
6. Gældende dansk ret
Rådskonklusionerne medfører ingen konsekvenser for gældende dansk ret.
7. Konsekvenser
Rådskonklusionerne medfører i sig selv ingen konsekvenser.
8. Høring
Rådskonklusionerne blev sendt i skriftlig høring i EU-specialudvalget for uddannelse og
ungdom den 7. november 2014. Følgende bemærkninger blev modtaget:
Danske Studerendes Fællesråd (DSF):
DSF ønsker på s. 4 pkt. 1 at erstatte sætningsdelen ”by facilitating the involvement of
businesses and entrepreneurs – as well as the non-profit sector – in all levels of planning and
implementation” med følgende ”encourage any relevant stakeholders such as businesses,
entrepreneurs and the non-profit sector to be involved at all levels of planning and
implementation that the education institutions deem useful”.
Dansk Folkeoplysnings Samråd (DFS):
I folkeskolereformen lægges der op til øget samarbejde mellem skolerne og det lokale kultur-,
fritids- og foreningsliv. Kulturministeriets børne- og ungestrategier understøtter dette. Og også
aftenskolerne er aktuelle med en satsning på området. De skriver i deres idékatalog:
4
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1426906_0005.png
”erfaringerne viser, at mange voksne, der har lidt nederlag i skoleforløbet, genvinder troen på
egne evner og lysten til at lære i aftenskoleregi. De kompetencer stiller aftenskolerne til
rådighed i et samspil med det kommunale skolevæsen, den enkelte skole og den enkelte lærer”.
Partnerskabet bidrager til entrepreneurskab og aktiv deltagelse i civilsamfundet fra tidlig alder.
Danske Universiteter:
Det er generelt set positivt, at rådskonklusionerne benytter entreprenørskabsbegrebet i en bred
definition, således at der ikke udelukkende fokuseres på iværksætteri, men at entreprenørskab
ses som evnen at kunne omsætte ideer til praksis og integration af innovativ tankegang i
undervisningen.
På universitetsområdet er der allerede et stort fokus på entreprenørskab i uddannelserne, og der
er i 2014 oprettet en central arbejdsgruppe under Dansk Universitetspædagogisk Netværk
(DUN) med særlig interesse for entreprenørskab, Universiteternes Innovations- og
Entreprenørskabspædagogiske Netværk (UNIEN). Netværket faciliterer særligt udveksling af
god praksis mellem undervisere på universiteterne, hvilket Danske Universiteter finder langt
mere givtigt end fælles standarder for dataindsamling og monitorering.
En supplerende bemærkning til punktet om entreprenørskab er, at universiteterne i meget høj
grad ønsker at etablere en bedre kontakt mellem de studerende og SMV’er, som rådet anbefaler,
men at dette kan være udfordrende i den nationale kontekst, hvor der er meget stort fokus på at
forkorte studiegennemførselstiderne. Et eksempel på den problematik er universiteternes ønske
om at etablere en særlig 3-årig virksomhedskandidat i samarbejde med SMV’er, som i praksis er
umuliggjort af fremdriftsreformen.
9. Generelle forventninger til andre landes holdninger
Andre medlemsstater forventes at støtte vedtagelsen af rådskonklusionerne.
10. Regeringens generelle holdning
Regeringen støtter vedtagelsen af rådskonklusionerne. Det er vigtigt, at der sættes fokus på
entreprenørskabskompetencer i bred forstand som et middel til at fremme unges
beskæftigelsesegnethed og aktive medborgerskab.
11. Tidligere forelæggelser for Folketingets Europaudvalg
Sagen har ikke tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg.
5
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Punkt 2: Den økonomiske case for uddannelse i sammenhæng med midtvejsrevisionen
af Europa 2020-strategien
- KOM-dokument foreligger ikke
- politisk debat
- nyt notat
1. Resume:
Den politiske debat udgør undervisningsministrenes bidrag til revisionen af Europa 2020-
strategien. På baggrund af et diskussionsoplæg fra formandskabet lægges op til en debat, hvor ministrene bl.a.
inviteres til at forholde sig til effekten af uddannelsesområdets inkludering i Europa 2020-strategien, eventuelle
yderligere prioriteter på uddannelsesområdet i den kommende periode, Europa 2020-strategiens governance og
mulige synergieffekter med bl.a. beskæftigelsesområdet.
2. Baggrund
Den politiske debat indgår som undervisningsministrenes bidrag til den igangværende revision
af Europa 2020-strategien, som er EU’s strategi for vækst og beskæftigelse. I løbet af det
italienske formandskab har en række rådsformationer afholdt politiske debatter om relevante
aspekter i forhold til Europa 2020-strategien. Rådsmødet for uddannelse er det sidste i rækken,
hvorpå formandskabet udarbejder et resumé af drøftelserne, som skal forelægges Det
Europæiske Råd den 18.-19. december 2014.
3. Formål og indhold
Det fremgår i formandskabets oplæg, at formålet med at give uddannelse en vigtig rolle inden
for Europa 2020 var, at kvalitetsuddannelser og udvikling af færdigheder er en forudsætning for
innovation, vedvarende vækst, inklusion på arbejdsmarkedet, konkurrenceevne og høj
produktivitet.
Nu midtvejs i Europa 2020-strategien konkluderer debatoplægget, at der er bred enighed om
følgende: 1) Det vigtigste er kvaliteten af uddannelsesresultater, og empiriske undersøgelser,
bl.a. PISA og PIAAC, viser, at der stadig er behov for forbedringer af kvaliteten. 2) Uddannelse
af lav kvalitet har omkostninger, da utilstrækkelig finansiering af uddannelse vil føre til
økonomisk under-performance. 3) Der er plads til effektivitetsforbedringer, da der er markante
forskelle mellem landene i forhold til, hvor meget de bruger på uddannelse, og hvilke resultater
de opnår. 4) Der er plads til at undersøge, evaluere og forbedre forholdet mellem uddannelse,
færdigheder og job både for ungdomsuddannelserne og de videregående uddannelser, da
uddannelserne alt for ofte ikke kan tackle det voksende gab mellem læreplanerne og de hastigt
ændrede krav fra arbejdsmarkedet, innovationssektoren og samfundet.
Debatoplægget noterer sig betydningen af uddannelses placering i Europa 2020-strategien i
forhold til allokering af midler fra de europæiske struktur- og investeringsfonde og til
Erasmus+. Det konstateres også, at der er opnået fremskridt i forhold det overordnede
uddannelsesmål, idet EU-gennemsnittet for unge, der forlader skolen tidligt, var 12 pct. i 2013,
ligesom procentdelen af 30-34 årige, der har afsluttet en videregående eller tilsvarende
uddannelse var 36,9 pct. i 2013, dog med store variationer mellem medlemsstaterne.
6
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1426906_0007.png
Debatoplægget overvejer afslutningsvis, om synergieffekter mellem Europa 2020-strategiens
forskellige områder kan styrkes, herunder beskæftigelsesområdet.
På den baggrund opstiller
undervisningsministrene:
debatoplægget
følgende
fire
diskussionsspørgsmål
til
1) I hvilket omfang mener ministrene, at inkludering af uddannelse i Europa 2020-strategien
har haft en positiv effekt på økonomien og forbedring af uddannelse?
2) Ud over EU’s overordnede mål for uddannelse er der andre prioriteter inden for uddannelse,
som De ønsker at identificere for den kommende periode?
3) Betragter De Europa 2020’s governance som hjælpsom i forhold til at implementere og
monitorere reformer både på nationalt og europæisk niveau, og kan den forbedres på nogen
måde?
4) Hvordan kan synergier mellem uddannelse og andre områder som beskæftigelse og
økonomisk politik bedre udnyttes i sammenhæng med en revideret Europa 2020-strategi?
4. Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet skal ikke høres.
5. Nærhedsprincippet
Spørgsmålet om nærhedsprincippet er ikke relevant.
6. Gældende dansk ret
Debatoplægget medfører ingen konsekvenser for gældende dansk ret.
7. Konsekvenser
Debatoplægget medfører i sig selv ingen konsekvenser.
8. Høring
Diskussionsoplægget blev sendt i skriftlig høring i EU-specialudvalget for uddannelse og
ungdom den 7. november 2014. Følgende bemærkninger blev modtaget, som gengives let
revideret for læsevenlighedens skyld:
Danske Studerendes Fællesråd (DSF):
DSF glæder sig over, at der i diskussionsoplægget bliver gjort opmærksom på, at de nødvendige
investeringer i uddannelse skal foretages for at opnå kvalitetsresultater. Ligeledes bør det
fremgå, at uddannelse også har et bredere samfundsmæssigt formål. I forhold til spørgsmål 2
foreslår DSF den social dimension, mønsterbrud mv. som andre prioriteter og stiller sig gerne
til rådighed for arbejdet.
BUPL:
7
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1426906_0008.png
BUPL anbefaler, at ministeren på rådsmødet under den politiske debat efterlyser
Kommissionens overvejelser og opfølgning på de erklæringer og anbefalinger, som den
tematiske arbejdsgruppe om førskoleundervisning og børnepasning (TWG ECEC) har
udarbejdet om, hvordan der kan opnås høj kvalitet i dagtilbud i EU. Der er stillet 4 spørgsmål i
oplægget, hvor BUPL anbefaler, at ministeren i tilknytning til spørgsmål 2, om der er ”any
other priorities in the field of education and training that you would wish to identify for the
coming period”, erklærer, at netop øgede investeringer til dagtilbud – jfr. forslaget til finanslov
om 1 mia. kr. til ekstra pædagogisk personale – er afgørende for succes for Europa 2020-
strategien, da der er solid evidens for, at småbørns deltagelse i dagtilbud fra den tidligste alder
af sikrer højere succes i skole, beskæftigelse og som borger. Der er derfor brug for, at
medlemslandene også investerer i udbygning af dagtilbud til de yngste børn (0-3 årige).
Dansk Folkeoplysnings Samråd (DFS):
DFS mener, at det er helt rigtigt at prioritere uddannelse. Det gælder uddannelse på alle
niveauer og gennem hele livet. Europa er bygget på demokratiske principper, hvor aktivt
medborgerskab er afgørende, især i vanskelige og omskiftelige tider med nye udfordringer.
Vækst er nøgleordet for en fremsynet samfundsudvikling. Det er vi enige i. Men vækst bør også
måles på, hvordan vi skaber inklusion, ligestilling og et bæredygtigt samfund. Ikke alene på hvor
mange jobs vi skaber, selvom dette er meget vigtigt. En sådan udvikling forudsætter viden og
styrkelse af personlige kompetencer, herunder evnen til hele tiden at kunne omstille sig. For at
have indflydelse på løbende forandringer, er voksnes læring meget vigtigt.
Derfor foreslår vi, at der sættes voksenlæring på EU’s dagsorden inden for nær fremtid. Det
kunne være som et temaår, hvor der blev arbejdet med et ”læringsløft/uddannelsesløft” for
voksne – især, men ikke kun – med kort skolegang i bagagen. Vi skal tilbage til 1996, for at
finde fokus på voksnes læring, dengang kaldet Det Europæiske År for Livslang Uddannelse.
Til slut vil vi gerne sige, at det er vigtigt, at man fra EU’s side fortsætter med åbne høringer og
processer, og at alle uddannelsesaktører og deres organisationer gives mulighed for at ytre sig.
FTF:
FTF støtter, at der ved revisionen af Europa 2020-strategien lægges øget vægt på at fremme
initiativer, der styrker uddannelsernes kvalitet. Det er afgørende for den færdiguddannede og
for samfundet, at uddannelsen sikrer høj kvalitet i de opnåede kvalifikationer og kompetencer.
En uddannelses kvalitet har og skal fortsat have mange dimensioner, og det er vigtigt netop i en
sammenhæng, hvor der sættes nye strategiske mål i EU-samarbejde at fremhæve dette. Kvalitet
i uddannelse skal give den enkelte såvel faglige som brede kompetencer, der kan give optimale
muligheder for beskæftigelse og et godt udgangspunkt for aktivt medborgerskab. Uddannelsen
skal give reelle muligheder for fortsat kompetenceudvikling.
Debatoplægget til Rådsmødet vægter spørgsmålet om uddannelsernes betydning for den
økonomiske udvikling og sammenhængen mellem uddannelsespolitikken og andre politikker
særligt arbejdsmarkedspolitikken. Der er meget lidt viden om disse spørgsmål, herunder
effekten på uddannelsernes indhold og struktur. FTF vil derfor opfordre til, at der gives bedre
muligheder for forskning indenfor disse temaer.
Til spørgsmålet om andre prioriteter, der bør fremmes i den kommende periode, foreslår FTF
at kompetenceudvikling for voksne såvel i relation til det formelle efter- og
8
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
videreuddannelsessystem som i forhold til realkompetence gives langt højere prioritet.
Indsatsen skal omfatte alle voksne uanset uddannelsesniveau.
9. Generelle forventninger til andre landes holdninger
Andre medlemsstater forventes at deltage i debatten.
10. Regeringens generelle holdning
Regeringen vil deltage aktivt i debatten.
11. Tidligere forelæggelser for Folketingets Europaudvalg
Sagen har ikke tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg.
9
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Punkt 3: Fremme af unges adgang til rettigheder med henblik på at fremme deres
selvstændighed og deltagelse i civilsamfundet
- KOM-dokument foreligger ikke
- rådskonklusioner
- nyt notat
1. Resumé:
Det italienske formandskab sætter i rådskonklusionerne fokus på at fremme adgangen for unge til at udnytte
deres rettigheder i samfundslivet for dermed at øge deres selvstændighed og modvirke social eksklusion, ikke
mindst for NEET’s-gruppen, dvs. unge uden beskæftigelse eller uddannelse. Punktet er sat på dagsordenen til
vedtagelse, hvilket forventes at ske.
2. Baggrund
Det nuværende trioformandskab på ungdomsområdet mellem Italien, Letland og Luxembourg
har som fælles overskrift for deres indsats sat emnet styrkelse af unge (”youth empowerment”)
med fokus på unges adgang til rettigheder, deres selvstændighed, politisk deltagelse og aktive
medborgerskab. Den stramme økonomiske situation med den høje ungdomsarbejdsløshed kan
bidrage til at demotivere unge fra at deltage aktivt i det politiske livs beslutningsprocesser og
samfundslivet i øvrigt. Derfor er en særlig indsats fortsat nødvendig, ikke mindst over for den
såkaldte NEETs-gruppe, dvs. unge uden beskæftigelse eller uddannelse, for at støtte deres
selvstændighed og overgang til voksenlivet.
3. Formål og indhold
Rådskonklusionerne fremhæver, at unge repræsenterer en værdifuld ressource for samfundet,
og deres kreative og innovative evner og færdigheder bør støttes og fremmes ved fastlæggelsen
af strategier på det ungdomspolitiske område på både europæisk, nationalt og lokalt plan. I den
forbindelse spiller programmet Erasmus+ en stor rolle med hensyn til at fremme større
selvstændighed og deltagelse i samfundslivet for unge gennem mobilitet såvel som gennem
udvikling af deres færdigheder og kompetencer for at forbedre beskæftigelsesegnetheden.
Ligeledes er ungdomsorganisationerne en værdifuld ressource, og de spiller en vigtig rolle i
udviklingen af unges selvstændighed og i udviklingen af vores samfund i øvrigt.
På den baggrund opfordres medlemsstaterne og Kommissionen til i fællesskab at:
støtte unges selvstændighed via øget adgang til uddannelse, kulturelle oplevelser,
beskæftigelse, boliger, sundhed og velfærd
øge unges kendskab til deres adgang til rettigheder og, i tilfælde af krænkelser, støtte og
fremme anerkendelse heraf. Der bør især sættes fokus på unge med færre muligheder
gøre fremskridt i retning af at identificere hindringer for unges deltagelse i samfundslivet
og det politiske liv samt overveje at indføre foranstaltninger med henblik på at fjerne
disse hindringer
bestræbe sig på at gøre en indsats for, at unge har adgang til kvalitetsjob med en rimelig
løn og social beskyttelse, således at de kan blive selvstændige og leve et sikkert og
værdigt liv
investere i forebyggelse og tiltag til at mindske skolefrafald
10
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1426906_0011.png
støtte anerkendelsen og valideringen af færdigheder og kompetencer, der er erhvervet
gennem uformel og ikkeformel læring og frivilligt arbejde;
støtte unge i at udvikle en kritisk tankegang og i at udtrykke sig kulturelt i det offentlige
rum
fremme ungdomsgarantien som en EU-strukturreform og udveksling af god praksis
mellem medlemsstaterne om overvågning af dens gennemførelse i relation til unges
overgang til beskæftigelse
fortsætte med at investere i fremme af unges selvstændighed ved at udvikle og støtte
ungdomspolitikker og ungdomsarbejde og, hvor det er relevant, ved at yde passende
støtte og afsætte passende midler til selvstændige ungdomsorganisationer (ledet af unge)
arbejde for, at unges selvstændighed og deltagelse betragtes som et vigtigt aspekt, som
der skal tages hensyn til i forbindelse med udviklingen af sociale og økonomiske
strategier i EU
støtte kampagner og uddannelsesprogrammer, der tager sigte på at skabe større
opmærksomhed om menneskerettigheder og sociale rettigheder og om, hvordan unge
kan udøve disse rettigheder i fuldt omfang, bl.a. ved brug af eksisterende netværk som
Eurodesk.
Endvidere opfordres ungdomsorganisationer og andre interessenter til at:
gøre størst mulig brug af Erasmus+-programmet
informere om unges rettigheder i almindelighed
indføre konkrete aktiviteter for at øge opmærksomheden om unges selvstændighed og
deres adgang til rettigheder.
4. Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet skal ikke høres.
5. Nærhedsprincippet
Spørgsmålet om nærhedsprincippet er ikke relevant. Medlemsstaternes kompetence på
ungdomsområdet jf. TEUF art. 165, respekteres fuldt ud i rådskonklusionerne.
6. Gældende dansk ret
Rådskonklusionerne medfører ingen konsekvenser for gældende dansk ret.
7. Konsekvenser
Rådskonklusionerne medfører i sig selv ingen konsekvenser.
8. Høring
Rådskonklusionerne blev sendt i skriftlig høring i EU-specialudvalget for uddannelse og
ungdom den 7. november 2014. Følgende bemærkninger blev modtaget:
Danske Studerendes Fællesråd (DSF):
Danske Studerendes Fællesråd finder, at der i pkt. 11 i formandskabets udkast bør tilføjes
følgende bemærkning efter ”diminishing the mismatch between skills that young people acquire
11
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
and those required by the labour market”: ”This needs to be done by ensuring high quality
education and improving the communication of graduates’ competences to employers. A focus
on creating more jobs in total is also needed in order to beat youth employment.”
9. Generelle forventninger til andre landes holdninger
Andre medlemsstater forventes at støtte vedtagelsen af rådskonklusionerne.
10. Regeringens generelle holdning
Regeringen støtter vedtagelsen af rådskonklusionerne. Regeringen arbejder aktivt for at fremme,
at alle har mulighed for at deltage i samfundets fællesskaber. Det er vigtigt at undgå at tabe en
hel generation af unge på gulvet i den nuværende økonomisk stramme situation, og fremme af
unges aktive medborgerskab, bl.a. gennem deltagelse i civilsamfundets organisationer, samt
adgang til at udnytte deres rettigheder er med til at forhindre dette.
11. Tidligere forelæggelser for Folketingets Europaudvalg
Sagen har ikke tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg.
12
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Punkt 4: Den tværsektorale tilgang til ungdomspolitik som et redskab til bedre at
adressere de socioøkonomiske udfordringer og have mere målrettede politikker for
unge mennesker
- KOM-dokument foreligger ikke
- politisk debat
- nyt notat
1. Baggrund
Det italienske formandskab ønsker en debat om, hvordan den tværsektorielle indsats i det
europæiske samarbejde på ungdomsområdet kan intensiveres for bedre at kunne imødegå de
socioøkonomiske udfordringer og unges behov.
2. Formål og indhold
Diskussionsoplægget tager udgangspunkt i det nuværende tværsektorielle samarbejde på
ungdomsområdet med otte prioriterede indsatsområder, først og fremmest uddannelse,
beskæftigelse, social inklusion, aktivt medborgerskab samt unges sundhed og velfærd.
Formandskabet finder, at der er brug for at udvikle en ny ungdomspolitisk vision, hvor
indsatsen i højere børe være ”brugerdefineret” ud fra en samlet vurdering af unges reelle behov
fremfor en indsats inden for hver enkelt sektor.
På den baggrund stiller formandskabet tre spørgsmål til ungdomsministrenes drøftelse:
1) Tages der tilstrækkeligt hensyn til unges situation ved fastlæggelse af politikker på lokalt,
regionalt, nationalt og europæisk niveau inden for de forskellige sektorer så som uddannelse,
beskæftigelse, boligpolitik, sundhed og det sociale område?
2) Hvis ikke, hvordan kan unges interesser og problemer i så fald gives større prioritet?
3) Hvilke metoder og instrumenter bør EU og medlemsstaterne tage i brug for at gøre den
tværsektorielle indsats mere konkret?
3. Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet skal ikke høres.
4. Nærhedsprincippet
Spørgsmålet om nærhedsprincippet er ikke relevant.
5. Gældende dansk ret
Debatoplægget medfører ingen konsekvenser for gældende dansk ret.
6. Konsekvenser
Debatoplægget medfører i sig selv ingen konsekvenser.
7. Høring
13
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Diskussionsoplægget har ikke været sendt i skriftlig høring.
8. Generelle forventninger til andre landes holdninger
Andre medlemsstater forventes at deltage i debatten.
9. Regeringens generelle holdning
Regeringen vil deltage aktivt i debatten.
10. Tidligere forelæggelser for Folketingets Europaudvalg
Sagen har ikke tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg.
14