Europaudvalget 2014-15 (1. samling)
Rådsmøde 3361 - udenrigsanliggender
Offentligt
1490466_0001.png
Rådet for
Den Europæiske Union
16928/14
(OR. en)
PRESSE 651
PR CO 73
DA
RESULTATET AF SAMLINGEN I RÅDET
3361. samling i Rådet
Udenrigsanliggender
Bruxelles, den 15. december 2014
Formand
Federica Mogherini
Unionens højtstående repræsentant for
udenrigsanliggender og sikkerhedspolitik
PRESSE
Rue de la Loi 175 B – 1048 BRUXELLES Tlf.: +32 (0)2 281 6319 Fax: +32 (0)2 281 8026
[email protected] http://www.consilium.europa.eu/press
16928/14
DA
1
Rådsmøde nr. 3361 (udenrigsanliggender) den 15. december 2014 - Bilag 1210633:
1490466_0002.png
15. december 2014
De vigtigste resultater af Rådets samling
Syrien og Irak
Rådet for Udenrigsanliggender fokuserede på situationen i Syrien og Irak og truslen fra ISIL.
Drøftelserne vil indgå i forberedelsen af en samlet regional EU-strategi.
Ministrene udvekslede synspunkter om krisen i Syrien med FN's særlige udsending til Syrien,
Staffan de Mistura. EU er fast besluttet på at støtte hans bestræbelser på at opnå en strategisk
nedtrapning af volden som et grundlag for en bredere politisk proces. EU står parat til at yde
konkret støtte til udviklingen af hans forslag om at bygge på lokalt ophør af fjendtlighederne i
Aleppo og andre steder.
EU's højtstående repræsentant for udenrigsanliggender og sikkerhedspolitik, Federica Mogherini,
fastslog: "Alle EU-medlemsstaterne og Den Europæiske Union som sådan er på den ene eller den
anden måde involveret i bekæmpelsen af Da'esh. Vi arbejder alle intenst for at støtte den irakiske
regering." Hun tilføjede, at hun vil rejse til Bagdad og Erbil i næste uge.
Bosnien-Hercegovina
Rådet vedtog en ny tilgang til Bosnien-Hercegovina, der ikke ændrer EU's tiltrædelsesbetingelser,
herunder gennemførelsen af Sejdic/Finci-dommen. Det opfordrede den højtstående repræsentant og
kommissær Johannes Hahn til at samarbejde med de bosnisk-hercegovinske ledere for at sikre et
definitivt skriftligt tilsagn om, at de forpligter sig til at gennemføre reformer med henblik på
tiltrædelse af EU. Når dette tilsagn er aftalt af det bosnisk-hercegovinske formandskab, undertegnet
af de bosnisk-hercegovinske politiske ledere og godkendt af det bosnisk-hercegovinske parlament,
vil Rådet træffe afgørelse om stabiliserings- og associeringsaftalens ikrafttrædelse.
EU's højtstående repræsentant for udenrigsanliggender og sikkerhedspolitik, Federica Mogherini,
tilføjede: "Ja, det kan blive en ny start for EU og Bosnien-Hercegovina. Vi er parat til at deltage. Vi
er parat til vende tilbage, så snart dette tilsagn bliver vedtaget i parlamentet. Dette kan blive et
vendepunkt på Bosnien-Hercegovinas vej mod Den Europæiske Union."
1
Når Rådet formelt har vedtaget erklæringer, konklusioner eller resolutioner, angives dette i overskriften for
det pågældende punkt, og teksten er sat i anførselstegn.
Dokumenter med en dokumentreference er tilgængelige på Rådets internetsted
http://www.consilium.europa.eu.
Asterisk ved en afgørelse betyder, at der er fremsat offentligt tilgængelige erklæringer til optagelse i Rådets
protokol; disse erklæringer findes ligeledes på Rådets internetsted eller kan fås ved henvendelse til
Pressetjenesten.
16928/14
DA
2
Rådsmøde nr. 3361 (udenrigsanliggender) den 15. december 2014 - Bilag 1210633:
1490466_0003.png
15. december 2014
INDHOLD
1
DELTAGERE .................................................................................................................................... 5
PUNKTER BEHANDLET VED DEBAT
Syrien ................................................................................................................................................... 7
Irak ..................................................................................................................................................... 10
Vestbalkan.......................................................................................................................................... 10
Ukraine ............................................................................................................................................... 11
Ebola .................................................................................................................................................. 11
ANDRE PUNKTER, DER BLEV GODKENDT
UDENRIGSANLIGGENDER
Den Centralafrikanske Republik ........................................................................................................................... 12
Et initiativ til koordinering af investeringer i det sydlige Middelhavsområde ...................................................... 15
Sydsudan ............................................................................................................................................................... 16
EU's indsats mod spredning af masseødelæggelsesvåben ..................................................................................... 17
Indsats mod spredning af håndvåben i Sahelregionen ........................................................................................... 17
EU's indsats mod spredning af masseødelæggelsesvåben ..................................................................................... 17
Forbindelserne mellem EU og Ukraine ................................................................................................................. 18
Forbindelserne med Serbien .................................................................................................................................. 18
Forbindelserne med Marokko................................................................................................................................ 18
16928/14
DA
3
Rådsmøde nr. 3361 (udenrigsanliggender) den 15. december 2014 - Bilag 1210633:
15. december 2014
DEN FÆLLES SIKKERHEDS- OG FORSVARSPOLITIK
Formanden for EU's Militærkomité ...................................................................................................................... 18
Ændring af artiklen om håndvåben og lette våben i aftaler ................................................................................... 18
EUCAP SAHEL Mali ........................................................................................................................................... 20
16928/14
DA
4
Rådsmøde nr. 3361 (udenrigsanliggender) den 15. december 2014 - Bilag 1210633:
1490466_0005.png
15. december 2014
DELTAGERE
Den højtstående repræsentant
Federica MOGHERINI
Belgien:
Didier REYNDERS
Bulgarien:
Daniel MITOV
Den Tjekkiske Republik:
Lubomir ZAORÁLEK
Danmark:
Martin LIDEGAARD
Tyskland:
Frank-Walter STEINMEIER
Estland:
Keit PENTUS-ROSIMANNUS
Irland:
Dara MURPHY
Grækenland:
Evangelos VENIZELOS
Spanien:
José Manuel GARCIA-MARGALLO Y MARFIL
Frankrig:
Laurent FABIUS
Kroatien:
Vesna PUSIĆ
Italien:
Paolo GENTILONI
Cypern:
Ioannis KASOULIDES
Letland:
Edgars RINKĒVIČS
Litauen:
Linas A. LINKEVIČIUS
Luxembourg:
Jean ASSELBORN
Ungarn:
László SZABÓ
Malta:
George VELLA
Nederlandene:
Bert KOENDERS
Østrig:
Sebastian KURZ
Polen:
Grzegorz SCHETYNA
Unionens højtstående repræsentant for
udenrigsanliggender og sikkerhedspolitik
Vicepremierminister samt udenrigs-, udenrigshandels- og
Europaminister
Udenrigsminister
Udenrigsminister
Udenrigsminister
Forbundsudenrigsminister
Udenrigsminister
Viceminister med ansvar for Europaspørgsmål og
databeskyttelse
Vicepremierminister og udenrigsminister
Udenrigsminister og minister for udviklingssamarbejde
Udenrigsminister og minister for international udvikling
Første vicepremierminister samt udenrigs- og
Europaminister
Udenrigsminister
Udenrigsminister
Udenrigsminister
Udenrigsminister
Udenrigsminister, Europaminister samt indvandrings- og
asylminister
Parlamentarisk statssekretær og viceminister, Udenrigs- og
Handelsministeriet
Udenrigsminister
Udenrigsminister
Forbundsminister for Europa, integration og
udenrigsanliggender
Udenrigsminister
16928/14
DA
5
Rådsmøde nr. 3361 (udenrigsanliggender) den 15. december 2014 - Bilag 1210633:
1490466_0006.png
15. december 2014
Portugal:
Rui MACHETE
Rumænien:
George CIAMBA
Slovenien:
Karl ERJAVEC
Slovakiet:
Miroslav LAJČÁK
Finland:
Erkki TUOMIOJA
Sverige:
Margot WALLSTRÖM
Det Forenede Kongerige:
Philip HAMMOND
Kommissionen:
Johannes HAHN
Udenrigsminister
Statssekretær, Udenrigsministeriet
Vicepremierminister og udenrigsminister
Vicepremierminister og udenrigsminister
Udenrigsminister
Udenrigsminister
Udenrigs- og Commonwealthminister
Medlem
16928/14
DA
6
Rådsmøde nr. 3361 (udenrigsanliggender) den 15. december 2014 - Bilag 1210633:
1490466_0007.png
15. december 2014
PUNKTER BEHANDLET VED DEBAT
Syrien
Rådet havde en indgående drøftelse af situationen i Syrien efter et uformelt møde med FN's særlige
udsending til Syrien, Staffan de Mistura, den 14. december. Det vedtog følgende konklusioner:
"1.
EU minder om Rådets konklusioner af 20. oktober og udtrykker stor bekymring over den
fortsatte forværring af den humanitære og sikkerhedsmæssige situation i Syrien. EU
fordømmer uforbeholdent de grusomheder og menneskerettighedskrænkelser og overgreb,
som Assadstyret såvel som ISIL/Da'esh, Jabhat al-Nusra og andre terrorgrupper begår. EU
vil fortsat bakke op om alle bestræbelser på at nå en politisk løsning ved fælles
overenskomst for at bevare Syriens enhed, suverænitet, territoriale integritet samt
multietniske og multireligiøse karakter. En varig løsning på konflikten kan kun opnås
gennem en syriskledet politisk proces, der fører til en overgang.
EU er fast besluttet på fuldt ud at støtte FN's særlige udsending til Syrien Staffan de
Misturas bestræbelser på at opnå en strategisk nedtrapning af volden som et grundlag for
en bredere holdbar politisk proces. EU er parat til konkret at støtte udarbejdelsen af hans
forslag, navnlig forslaget om at bygge på lokalt ophør af fjendtlighederne i
overensstemmelse med humanitær folkeret i Aleppo og andre steder.
2.
En nedbringelse af volden kan ikke ske uden en effektiv overvågning, helst forankret i
FN's Sikkerhedsråd. EU minder om, at tilfælde af tvungen overgivelse, gennemtvunget af
Assadstyret gennem udsultningsbelejringer, tidligere fejlagtigt er blevet betegnet som
lokale våbenhviler. Det udtrykker alvorlig bekymring over Assadstyrets intensiverede
militære aktioner mod områder kontrolleret af oppositionen, som truer FN's særlige
udsending Staffan de Misturas initiativ. EU vil søge måder, hvorpå det kan yde praktisk
støtte til hans bestræbelser bl.a. ved at bidrage til genopbygning af lokal governance og
forvaltning, til genindførelse af basale tjenesteydelser og en tilbagevenden til normale
forhold i områder, hvor volden er reduceret, navnlig i Aleppo, hvis betingelserne tillader
det.
EU minder om, at det overordnede mål fortsat er en syriskledet proces, der fører til en
overgang, der opfylder hele det syriske folks forventninger, på grundlag af
Genèvekommunikéet af 30. juni 2012 og i overensstemmelse med relevante resolutioner
fra FN's Sikkerhedsråd. EU opfordrer alle syriske parter til at udvise et klart og konkret
engagement i denne proces og sikre civilsamfundets og kvinders deltagelse. EU er parat til
at indgå i dialog med alle regionale og internationale aktører med indflydelse på de syriske
parter og opfordrer dem til på en konstruktiv måde at gøre deres indflydelse gældende med
dette mål for øje.
3.
16928/14
DA
7
Rådsmøde nr. 3361 (udenrigsanliggender) den 15. december 2014 - Bilag 1210633:
15. december 2014
4.
EU minder om, at den moderate opposition, herunder Den Nationale Koalition for de
Syriske Revolutions- og Oppositionsstyrker (SOC), er et yderst vigtigt element både for en
kommende politisk løsning og for at bekæmpe ekstremistgrupper på syrisk jord. EU
tilskynder både interne og eksterne oppositionsgrupper til at stå sammen om en fælles
strategi for at fremstå som et alternativ for det syriske folk. Det vil søge måder at øge sin
politiske og praktiske støtte til den moderate opposition på, herunder i områder, der
kontrolleres af oppositionen som f.eks. Aleppo.
EU fordømmer de fortsatte udbredte og systematiske krænkelser af og overgreb mod
menneskerettigheder og humanitær folkeret, der begås i Syrien, navnlig af Assadstyret og
terrorgrupper, som rapporteret af undersøgelseskommissionen. Dette omfatter regimets
styrkers vilkårlige bombninger med tøndebomber og grusomheder begået af ISIL/Da'esh.
EU hilser det velkommen, at FN’s Generalforsamlings 3. Komité har vedtaget en
resolution, der fordømmer menneskerettighedskrænkelserne i Syrien. Det understreger sin
bekymring over tilfælde af tvungne forsvindinger og opfordrer til omgående frigivelse af
ofrene. EU vil gøre sit yderste for at sikre, at alle de, der står bag sådanne krænkelser og
overgreb, bliver retsforfulgt for deres forbrydelser, der kan udgøre forbrydelser mod
menneskeheden og krigsforbrydelser. EU gentager sin opfordring til Sikkerhedsrådet om at
indbringe situationen i Syrien for Den Internationale Straffedomstol.
EU vil videreføre sin politik med at indføre og håndhæve sanktioner rettet mod styret og
dets støtter, så længe undertrykkelsen fortsætter.
EU opfordrer indtrængende Assadstyret til fuldt ud at gennemføre FN's Sikkerhedsråds
resolution 2118 og konventionen om kemiske våben og at træffe de nødvendige
foranstaltninger for fuldstændigt og uigenkaldeligt at afskaffe programmet vedrørende
kemiske våben. Dette omfatter destruktion af de tilbageværende produktionsfaciliteter og
fremskaffelse af beviser til støtte for forsikringerne om, at Syrien fuldstændig har opgivet
sit program vedrørende kemiske våben. EU er fortsat overordentligt bekymret over de
huller og uoverensstemmelser, der er i Assadstyrets erklæringer til Organisationen for
Forbud mod Kemiske Våben (OPCW). EU fordømmer Assadstyrets brug af klorgas som
kemisk våben og vil fortsat støtte de undersøgelser, som undersøgelseskommissionen fra
OPCW foretager. EU minder om, at det i henhold til konventionen om kemiske våben
primært er Assadstyrets ansvar at bære omkostningerne i forbindelse med overvågning og
destruktion af dets kemiske program.
5.
6.
7.
16928/14
DA
8
Rådsmøde nr. 3361 (udenrigsanliggender) den 15. december 2014 - Bilag 1210633:
15. december 2014
8.
EU opfordrer indtrængende alle parter til at overholde humanitær folkeret for så vidt angår
beskyttelse og adgang til humanitær bistand og at levere humanitær bistand til alle
mennesker i nød, også i utilgængelige områder. EU fordømmer de fortsatte hindringer for
leveringen af bistand, som Assadstyret har det primære ansvar for. EU opfordrer
indtrængende alle parter, navnlig de syriske myndigheder, til fuldt ud og omgående at
gennemføre alle bestemmelserne i FN's Sikkerhedsråds resolutioner 2139 (2014) og 2165
(2014). EU støtter fuldt ud forlængelsen af FN's Sikkerhedsråds resolution 2165 for at
fremme effektiv grænse- og linjeoverskridende bistand og sikre adgang til sårbare
personer, uanset hvor de befinder sig.
EU og dets medlemsstater spiller fortsat en ledende rolle i leveringen af humanitær bistand
i forbindelse med krisen og har indtil nu mobiliseret 3 mia. EUR til nødhjælps- og
genopbygningsbistand til de mest nødlidende i Syrien og i nabolandene, herunder
værtssamfundene. EU vil fortsætte sine bestræbelser på at yde humanitær bistand til de
personer, der er berørt af krisen, og opbygge deres evne til at magte opgaven gennem
genopbygningsbistand og basale tjenesteydelser i Syrien og nabolandene. EU udtrykker
dyb bekymring over den alvorlige mangel på midler til FN's appeller for 2014, der har ført
til en midlertidig suspension af bistanden under Verdensfødevareprogrammet til syriske
flygtninge. Det opfordrer derfor det internationale samfund til at øge finansieringen og
bistanden med henblik på vinterens komme og som imødekommelse af de kommende
appeller for 2015.
Rådet ser med tilfredshed på oprettelsen som en reaktion på den syriske krise af Den
Europæiske Unions regionale trustfond, der vil handle samordnet og komplementært med
igangværende bistand, herunder den eksisterende syriske genopretningstrustfond.
EU roser de store bestræbelser fra Libanons og Jordans samt Tyrkiets side på at give ly til
flygtninge fra Syrien. Det vil gøre sit yderste for fortsat at hjælpe med at yde bistand til
flygtninge og sårbare værtssamfund og overholde eksisterende flygtningelove,
konventioner og humanitære principper for så vidt angår beskyttelse og adgang til
humanitær bistand. I den forbindelse hilser det Berlinerklæringen om solidaritet med
flygtningene og deres værter fra konferencen om den syriske flygtningesituation af
28. oktober 2014 velkommen.
EU er fortsat helt klar over de umådelige sikkerhedsudfordringer, som krisen i Syrien
udgør for navnlig Libanon og Jordan. EU understreger betydningen af den igangværende
støtte fra EU og medlemsstaterne, og det gentager sin vilje til at finde måder, hvorpå
støtten til begge lande kan øges for at imødegå disse udfordringer."
9.
10.
11.
12.
16928/14
DA
9
Rådsmøde nr. 3361 (udenrigsanliggender) den 15. december 2014 - Bilag 1210633:
1490466_0010.png
15. december 2014
Irak
Rådet havde en udveksling af synspunkter om situationen i Irak. Drøftelserne vil indgå i
forberedelsen af en samlet regional EU-strategi for Syrien og Irak og for truslen fra ISIL/Da'esh.
EU har givet tilsagn om sin fulde støtte til premierminister Haider al Abadis regerings bestræbelser
på at følge inklusive politikker og national forsoning. Det er besluttet på at gribe terrortruslen bredt
an og tackle de underliggende dynamikker, der har givet ISIL fodfæste.
Vestbalkan
Den højtstående repræsentant og kommissæren for naboskabspolitik Johannnes Hahn orienterede
Rådet om deres seneste rejse til Bosnien-Hercegovina. Rådet vedtog følgende konklusioner:
"1.
Rådet bekræfter på ny sit fulde engagement i EU-perspektivet for Bosnien-Hercegovina.
Rådet bekræfter ligeledes sin uforbeholdne støtte til Bosnien-Hercegovinas territoriale
integritet som et selvstændigt og forenet land.
Rådet hilser vækst- og beskæftigelsespagten velkommen med henblik på at flytte fokus i
retning af reformer og spørgsmål af direkte interesse for borgerne i kølvandet på de
udbredte protester fra borgernes side i starten af 2014, som understregede den skrøbelige
samfundsøkonomiske situation.
Rådet udtrykker tilfredshed med HR Federica Mogherinis og kommissær Johannes Hahns
nylige besøg i Sarajevo og deres engagement for atter at få liv i reformprocessen i
Bosnien-Hercegovina. Rådet er blevet enigt om en fornyet EU-tilgang over for Bosnien-
Hercegovina på vejen mod EU-tiltrædelse, hvor alle betingelser, herunder gennemførelsen
af Sejdic-Finci-dommen, skal opfyldes. Rådet opfordrer de bosnisk-hercegovinske
politiske ledere til at forankre de reformer, der er nødvendige for EU-integrationen, i alle
relevante institutioners arbejde.
Rådet opfordrer HR Federica Mogherini og kommissær Johannes Hahn til at fortsætte
samarbejdet med de bosnisk-hercegovinske ledere for så hurtigt som muligt at sikre et
definitivt skriftligt tilsagn fra dem om, at de forpligter sig til at gennemføre reformer inden
for rammerne af EU-tiltrædelsesprocessen. Det generelle mål er at sørge for, at alle
myndighedsniveauer fungerer og er effektive, og at gøre det muligt for Bosnien-
Hercegovina at forberede sig til et fremtidigt EU-medlemskab. Teksten skal også
indeholde en forpligtelse til i samråd med EU at udarbejde en indledende reformdagsorden
i overensstemmelse med gældende EU-ret. Reformdagsordenen bør udarbejdes og
gennemføres i samråd med civilsamfundet. Denne dagsorden bør først og fremmest
indeholde reformer i henhold til Københavnskriterierne (socioøkonomiske reformer med
inddragelse af vækst- og beskæftigelsespagten, retsstatsprincippet og god regeringsførelse)
og også funktionsspørgsmål, der kan opnås enighed om (herunder EU-
koordinationsmekanismen).
2.
3.
4.
16928/14
DA
10
Rådsmøde nr. 3361 (udenrigsanliggender) den 15. december 2014 - Bilag 1210633:
1490466_0011.png
15. december 2014
De bosnisk-hercegovinske ledere vil også skulle forpligte sig til at gøre fremskridt på et
senere tidspunkt med hensyn til yderligere reformer for at få de forskellige
myndighedsniveauer til at fungere bedre og blive mere effektive.
5.
Rådet opfordrer HR Federica Mogherini og kommissær Johannes Hahn til regelmæssigt at
aflægge rapport om fremskridtene med at føre dette skriftlige tilsagn ud i livet og om,
hvordan dette afspejles i alle relevante institutioners arbejde.
Når det skriftlige tilsagn er aftalt af det bosnisk-hercegovinske formandskab, undertegnet
af de bosnisk-hercegovinske politiske ledere og godkendt af det bosnisk-hercegovinske
parlament, vil Rådet træffe afgørelse om stabiliserings- og associeringsaftalens
ikrafttrædelse.
Det er nødvendigt med meningsfulde fremskridt for gennemførelsen af
reformdagsordenen, herunder vækst- og beskæftigelsespagten, for at EU kan tage en
ansøgning om medlemskab i betragtning. Rådet vil i forbindelse med sin anmodning om
Kommissionens udtalelse vedrørende ansøgningen om medlemsskab bede Kommissionen
om at være særlig opmærksom på gennemførelsen af Sejdic-Finci-dommen.
Rådet understreger, at en hurtig regeringsdannelse er af afgørende betydning, og opfordrer
landets ledere til at sikre, at dette sker."
6.
7.
8.
Ukraine
Rådet bekræftede sin principielle tilslutning til den højtstående repræsentants forslag om yderligere
restriktive EU-foranstaltninger som reaktion på den ulovlige annektering af Krim og Sevastopol.
Tekniske drøftelser om forslagene er i gang.
Ebola
Rådet noterede sig en rapport fra EU's ebolakoordinator, Christos Stylianides, om status over
epidemien og EU's indsats. EU og medlemsstaterne er tilsammen den væsentligste donor, når det
drejer sig om hjælp til at inddæmme udbruddet af ebola; de har givet tilsagn om over 1,1 mia. EUR.
16928/14
DA
11
Rådsmøde nr. 3361 (udenrigsanliggender) den 15. december 2014 - Bilag 1210633:
1490466_0012.png
15. december 2014
ANDRE PUNKTER, DER BLEV GODKENDT
UDENRIGSANLIGGENDER
Den Centralafrikanske Republik
Rådet vedtog følgende konklusioner om Den Centralafrikanske Republik:
"1.
Den Europæiske Union (EU) følger fortsat nøje situationen i Den Centralafrikanske
Republik, som stadig er skrøbelig trods en relativ forbedring af sikkerhedssituation i de
seneste uger i Bangui. EU opfordrer til respekt for landets territoriale integritet og minder
om sit engagement i fredelig sameksistens mellem de forskellige samfundsgrupper og
religioner.
For at styre landet ind på en bæredygtig vej ud af krisen bør der fortsat gøres fremskridt
med den politiske proces i Den Centralafrikanske Republik. EU gentager sin fulde støtte til
overgangsmyndighederne og opfordrer dem til i størst mulig samhørighed at forblive
engagerede i at gennemføre de nødvendige reformer. EU ser med tilfredshed på styrkelsen
af MINUSCA til støtte for den politiske proces og opfordrer til, at missionen deployeres
fuldt ud hurtigst muligt. EU minder om, at støtte fra hele det internationale samfunds side
har afgørende betydning med hensyn til at bistå overgangsmyndighederne i deres
bestræbelser på at styrke egne kapaciteter og med hensyn til at fastholde momentummet
for forandring.
Banguiforummet om Politisk Dialog og National Forsoning, som udgør et vigtigt trin i
overgangsprocessen, bør være omfattende, inklusivt og styret af lokale aktører, hvis det
skal være holdbart og tilføre en reel merværdi. Det bør give centralafrikanske aktører
mulighed for selv at nå frem til holdbare løsninger på de indbyrdes forbundne udfordringer
med sikkerhed, regeringsførelse og udvikling, som landet står over for. I den forbindelse
noterer EU sig den religiøse platforms erklæring om Banguiforummet og anerkender
betydningen af lokale høringer og dialog mellem befolkningsgrupper for at bane vejen for
en ægte national forsoning. EU opfordrer overgangsmyndighederne til aktivt at forfølge
denne proces i samråd med alle interessenter og minder om, at det er absolut nødvendigt, at
alle berørte aktører handler i god tro.
2.
3.
16928/14
DA
12
Rådsmøde nr. 3361 (udenrigsanliggender) den 15. december 2014 - Bilag 1210633:
15. december 2014
4.
Der er behov for en klar strategi for håndteringen af væbnede grupper. Da den aktuelle
krise i vidt omfang får næring fra den fortsatte straffrihed, bør de personer, der krænker
menneskerettighederne og den humanitære folkeret, drages til ansvar for deres handlinger.
EU opfordrer overgangsmyndighederne til at fortsætte deres indsats med henblik på
bekæmpelse af straffrihed gennem et aktivt bidrag til genopbygningen af
strafferetssystemet med støtte fra det internationale samfund, herunder navnlig EU og De
Forenede Nationer, gennem en hurtigere vedtagelse af lovgivning om oprettelse af den
særlige kriminalret og gennem fortsat samarbejde med Den Internationale Straffedomstol
inden for rammerne af den igangværende undersøgelse.
Afholdelsen af valg, der er så inklusive som muligt, er ligeledes et afgørende skridt på
vejen. Så meget desto vigtigere er det, at valghandlingen er grundigt forberedt. I den
henseende støtter EU forlængelsen af overgangsperioden frem til august 2015. EU ser med
tilfredshed på vedtagelsen af den tidsplan for afholdelse af valg, som Den Internationale
Kontaktgruppe i Bangui tilskyndede til den 11. november, og opfordrer til fremskyndelse
af forberedelserne. EU gentager, at det er rede til at støtte valgprocessen, herunder gennem
udsendelse af en valgobservationsmission. EU opfordrer alle internationale partnere til at
bidrage, herunder finansielt, til forberedelsen af valg i Den Centralafrikanske Republik.
EU ser med tilfredshed på den stabiliseringsindsats, der er gjort, navnlig bidragene fra
MINUSCA, den franske styrke Sangaris og operationen EUFOR RCA, men også på
overgangsmyndighedernes indsats. Forlængelsen af den militære overgangsoperation
EUFOR RCA, som samtlige aktører på stedet har anmodet om, udgør et yderligere bevis
for nytten og effekten af EU's operation. EU støtter fuldt ud MINUSCA's indsats, som er
den primære garant for sikkerhed i landet. Med henblik på en langsigtet stabilisering af
landet bør overvejelserne om et program for afvæbning, demobilisering og reintegration og
en reform af sikkerhedssektoren forfølges som led i den igangværende politiske proces. I
den forbindelse understreger EU betydningen af tæt koordinering af den internationale
indsats og af fortsættelse af den internationale mægling, der foretages under ledelse af
Congo-Brazzaville og Det Centralafrikanske Økonomiske Fællesskab (CEEAC), Den
Afrikanske Union og De Forenede Nationer med fuld inddragelse af
overgangsmyndighederne.
5.
6.
16928/14
DA
13
Rådsmøde nr. 3361 (udenrigsanliggender) den 15. december 2014 - Bilag 1210633:
15. december 2014
7.
For at bidrage til reformen af de centralafrikanske væbnede styrker som led i EU's samlede
tilgang i Den Centralafrikanske Republik godkender Rådet et krisestyringskoncept med
henblik på en rådgivende militær FSFP-mission af ét års varighed med base i Bangui.
Denne FSFP-mission vil bidrage til leveringen af ekspertrådgivning til den
centralafrikanske regering vedrørende reformen af de centralafrikanske væbnede styrker,
der skal munde ud i republikanske, professionelle og multietniske styrker. På grundlag af
en gradvis tilgang under Den Udenrigs- og Sikkerhedspolitiske Komités ansvar kan der
også gives specifik og begrænset ikkeoperationel træning til den centralafrikanske hær
under denne mission. Rådet opfordrer EU-Udenrigstjenesten til at fortsætte det
operationelle planlægningsarbejde i henhold til hasteprocedurerne med henblik på at kunne
deployere missionen med forbehold af en rådsafgørelse inden udløbet af EUFOR RCA's
mandat. Det understreger endelig betydningen af tæt koordinering med partnerne, navnlig
de centralafrikanske myndigheder og FN, for at sikre et godt samarbejde og
komplementaritet i deres igangværende bestræbelser på at genskabe stabilitet i Den
Centralafrikanske Republik.
EU gentager sin bekymring over den humanitære situation i Den Centralafrikanske
Republik og dens omfattende indvirkning på nabolandene. De humanitære aktørers
bevægelsesfrihed og adgang til befolkningen inde i landet er fortsat begrænset som følge af
adskillige væbnede gruppers aktiviteter i landet, hvilket gør det yderst vanskeligt for
hjælpen at nå frem og besværliggør adgangen til de mest sårbare befolkningsgrupper. EU
fordømmer på det kraftigste angrebene på nødhjælpsarbejdere og nødhjælpskonvojer.
Mobiliseringen af midler til imødegåelse af den humanitære krise, herunder i nabolandene,
hvor mange centralafrikanere har søgt tilflugt, prioriteres fortsat. Det internationale
samfund bør opretholde sit engagement i Den Centralafrikanske Republik.
På udviklingsområdet vil prioriteten være at genopbygge den centralafrikanske stat,
navnlig for at skabe forudsætninger for, at den kan udøve sine beføjelser i hele området og
yde befolkningen basale sociale ydelser. Denne proces bør gå hånd i hånd med den
igangværende gradvise deployering af internationale styrker til hele det centralafrikanske
område. Den europæiske trustfond "Bêkou" til støtte for Den Centralafrikanske Republik
er begyndt at iværksætte sine første projekter, og flere vil snart følge. Rådet understreger,
at Bêkoufonden er åben for bidrag fra alle, herunder tredjeparter. Det glæder sig desuden
over myndighedernes tilsagn om at fortsætte de nødvendige reformer med henblik på
gradvis at genoprette balancen i finanserne, navnlig ved gennemførelse af anbefalingerne
fra Den Internationale Valutafonds (IMF's) mission i Den Centralafrikanske Republik."
8.
9.
Samtidig vedtog Rådet et krisestyringskoncept til en eventuel rådgivende EU-militærmission i Den
Centralafrikanske Republik.
16928/14
DA
14
Rådsmøde nr. 3361 (udenrigsanliggender) den 15. december 2014 - Bilag 1210633:
15. december 2014
Initiativ til koordinering af investeringer i det sydlige Middelhavsområde
Rådet vedtog følgende konklusioner om et initiativ til koordinering af investeringer i det sydlige
Middelhavsområde (AMICI):
"1.
På baggrund af den regionale udvikling i de seneste år i EU’s sydlige nabolande og
behovet for politiske og økonomiske reformer og overholdelse af retsstatsprincippet
fremhæver Rådet, at der er behov for større koordinering i de investeringsrelaterede
programmer og øget støtte til politisk dialog og regionalt samarbejde med sigte på inklusiv
økonomisk vækst, udvikling af den private sektor og jobskabelse.
I den forbindelse ser Rådet med tilfredshed på den vellykkede gennemførelse af
kortlægningen af/statusopgørelsen over igangværende projekter og operationer i regionen
og eksisterende koordineringsmekanismer, som omfatter de ressourcer, der forvaltes af
Europa-Kommissionen, og dem fra EU’s medlemsstater og de europæiske finansielle
institutioner. Rådet bifalder de vigtigste resultater og forslag fra
kortlægningen/statusopgørelsen.
Rådet opfordrer den højtstående repræsentant/næstformanden og Europa-Kommissionen til
inden for deres respektive kompetenceområder at arbejde videre med initiativet til
koordinering af investeringer i det sydlige Middelhavsområde (AMICI). Dette initiativ vil
være i fuld overensstemmelse med den europæiske naboskabspolitiks principper og vil
ikke skabe overlapninger, men vil fungere inden for de eksisterende institutionelle rammer.
Det vil også tage hensyn til initiativer som f.eks. Deauvillepartnerskabet. . Målet er at
optimere den politiske dialog mellem de relevante aktører og donorer med henblik på at
støtte de sydlige partnerlande på en mere effektiv måde og sørge for mere målrettede
investeringer i regionen med større socioøkonomisk virkning i overensstemmelse med
EU's og partnernes prioriteter.
Regelmæssig koordinering vil blive iværksat på landeniveau, hvor det er muligt, inden for
rammerne af den fælles programmering, der i gennemførelsesfasen skal følges op gennem
de lokale EU-udviklingsråders møder og på EU-medlemsstatsplan gennem Udvalget
vedrørende det Europæiske Naboskabsinstrument (ENI) og inden for rammerne af
naboskabsinvesteringsfaciliteten. Den vil også omfatte regional og international dialog og
inddrage Europa-Kommissionen, EU-Udenrigstjenesten, medlemsstaterne, de europæiske
finansielle institutioner, sekretariatet for Middelhavsunionen, partnerlandene, de
internationale finansielle institutioner og andre donorer, når det er relevant. Rådet noterer
sig den vigtige rolle, som Middelhavsunionen og dens sekretariat kan spille i denne
forbindelse, især ved at fremme dialogen på sektorniveau.
Det forventes, at det første plenarmøde finder sted i første halvår 2015.
2.
3.
4.
16928/14
DA
15
Rådsmøde nr. 3361 (udenrigsanliggender) den 15. december 2014 - Bilag 1210633:
15. december 2014
5.
Rådet opfordrer den højtstående repræsentant/næstformanden og Europa-Kommissionen til
årligt at evaluere fremskridtene med AMICI-initiativet og dets funktionsmåde som led i
gennemførelsesrapporten om det europæiske naboskabsinstrument."
Sydsudan
Rådet vedtog følgende konklusioner om Sydsudan:
"1.
I dag er det ét år siden, at den ødelæggende konflikt brød ud i Sydsudan. Den Europæiske
Union (EU) er forfærdet over, at alle hidtidige forsøg på at løse situationen har været
forgæves. EU opfordrer parterne til straks at bringe konflikten til ophør og hurtigt finde en
politisk løsning.
Borgerkrigen har medført titusindvis af døde, fordrivelse af to millioner mennesker, hvilket
også har haft negative konsekvenser i nabolandene, og forfærdelige krænkelser af den
humanitære folkeret og menneskerettighederne. Mindst 2,5 mio. mennesker vil opleve
alvorlig fødevaremangel i de kommende måneder, og denne menneskeskabte situation er
blevet en af de værste humanitære kriser i verden. EU er navnlig bekymret over den
fortsatte blokering af international humanitær bistand.
EU er dybt bekymret over rapporter om, at menneskerettighedskrænkelser og misbrug,
herunder seksuel vold mod kvinder, fortsat finder sted. EU understreger behovet for at
bringe straffrihed til ophør i Sydsudan og retsforfølge gerningsmændene og ser frem til
offentliggørelsen af rapporten fra Den Afrikanske Unions undersøgelseskommission.
EU giver sin fulde støtte til gennemførelsen af mandatet for FN's mission i Sydsudan
(UNMISS) for at beskytte civilbefolkningen i alle dele af Sydsudan til gavn for alle
befolkningsgrupper, herunder ved at give ly til over 100 000 civile på FN's egne baser.
EU har givet sin fulde støtte til Den Mellemstatslige Organisation for Udviklings (IGAD's)
bestræbelser på at presse på for inklusive og omfattende fredsforhandlinger, herunder ved
at finansiere mekanismen til kontrol og opfølgning af våbenstilstanden, men regeringen og
oppositionen har ikke deltaget i processen i god tro. Begge parter har undergravet
processen ved at undlade at opfylde deres forpligtelser og ved at udelukke andre fra
forhandlingerne og samtidig regelmæssigt krænke aftalen om indstilling af
fjendtlighederne og fortsætte fjendtlighederne ude i felten. Det er afgørende, at parterne
opfylder deres forpligtelser og afstår fra alle planlagte angreb.
2.
3.
4.
5.
16928/14
DA
16
Rådsmøde nr. 3361 (udenrigsanliggender) den 15. december 2014 - Bilag 1210633:
15. december 2014
6.
I betragtning af denne alarmerende mangel på fremskridt bifalder EU erklæringerne fra det
seneste IGAD-topmøde og fra Den Afrikanske Unions Freds- og Sikkerhedsråd om, at der
vil blive indført restriktive foranstaltninger over for enhver part, som er ansvarlig for at
krænke indstillingen af fjendtlighederne eller forhindre politiske forhandlinger. EU
opfordrer til hurtig vedtagelse af disse i koordination med FN's Sikkerhedsråd. EU har
indført en våbenembargo og anmoder alle centrale internationale partnere om at overveje
dette skridt samt opfordrer til, at der træffes foranstaltninger, der sikrer, at landets rige
ressourcer anvendes til gavn for det sydsudanske folk snarere end til at opbygge lagre af
krigsvåben. EU er parat til at overveje yderligere målrettede restriktive foranstaltninger
over for de enkeltpersoner, der hindrer, at der kan skabes fred i Sydsudan.
Strengere tiltag fra det internationale samfund som helhed, herunder de regionale partnere,
er nødvendigt for at presse alle konfliktens parter til at forfølge fredelige forhandlinger, så
der kan findes en varig løsning på deres politiske forskelle i først og fremmest den
sydsudanske befolknings interesse."
EU's indsats mod spredning af masseødelæggelsesvåben
Rådet forlængede gennemførelsesperioden for EU's støtte til Organisationen for Forbud mod
Kemiske Våben (OPCW) og FN's Sikkerhedsråds resolution 2118 (2013). EU-midlerne blev
oprindelig ydet i december 2013 og vil blive forlænget indtil den 30. september 2015.
Indsats mod spredning af håndvåben i Sahelregionen
Rådet bevilgede 3,5 mio. EUR til at støtte stater i Sahelregionen, der udfører aktiviteter til støtte for
fysisk sikkerhed og lagerforvaltning med henblik på at mindske risikoen for ulovlig handel med
håndvåben og lette våben.
EU's indsats mod spredning af masseødelæggelsesvåben
Rådet bevilgede 990 000 EUR til aktiviteter til støtte for Haagadfærdskodeksen mod spredning af
ballistiske missiler. Midlerne vil blive brugt til information og kommunikation, en indsats for at
styrke ikkespredning af ballistiske missiler og outreachaktiviteter med henblik på universel
anvendelse af Haagadfærdskodeksen.
16928/14
DA
17
Rådsmøde nr. 3361 (udenrigsanliggender) den 15. december 2014 - Bilag 1210633:
1490466_0018.png
15. december 2014
Forbindelserne mellem EU og Ukraine
Rådet godkendte EU's holdning vedrørende forretningsordenen for Associeringsrådet med Ukraine
og for associeringsudvalget og for underudvalgene, oprettelse af to underudvalg samt
associeringsrådets delegation af visse beføjelser til associeringsudvalget i dettes
handelssammensætning.
Forbindelserne med Serbien
Rådet vedtog EU's holdning med henblik på mødet i Stabiliserings- og Associeringsrådet med
Serbien, der skal finde sted den 17. december i Bruxelles.
Forbindelserne med Marokko
Rådet vedtog EU's holdning med henblik på tolvte møde i Associeringsrådet EU-Marokko, der
finder sted den 16. december i Bruxelles.
DEN FÆLLES SIKKERHEDS- OG FORSVARSPOLITIK
Formanden for EU's Militærkomité
Rådet udnævnte general Mikhail Kostarakos til næste formand for EU's Militærkomité pr
6. november 2015. Yderligere oplysninger findes i
pressemeddelelsen.
Ændring af artiklen om håndvåben og lette våben i aftaler
Rådet vedtog følgende konklusioner om ændring af artiklen om håndvåben og lette våben i aftaler
mellem EU og tredjelande:
"Rådet:
1.
minder om sine konklusioner fra 2008 om indsættelse af en artikel om håndvåben og lette
våben (SALW) i aftaler mellem EU og tredjelande, som siden da er blevet indsat i
adskillige aftaler;
16928/14
DA
18
Rådsmøde nr. 3361 (udenrigsanliggender) den 15. december 2014 - Bilag 1210633:
1490466_0019.png
15. december 2014
2.
er af den opfattelse, at der efter vedtagelsen af våbenhandelstraktaten (ATT) og dens
kommende ikrafttræden i december 2014 er behov for at supplere standardreferenceteksten
til SALW-artiklen med bestemmelser vedrørende regulering af lovlig våbenhandel;
er af den opfattelse, at bestemmelserne vedrørende regulering af våbenhandel ud over en
generel del bør indeholde en del, der specifikt henviser til ATT, med henblik på indsættelse
i aftaler med tredjelande, der har ratificeret eller tiltrådt ATT eller givet udtryk for deres
hensigt om at gøre det;
er af den opfattelse, at den reviderede klausul skal være mere omfattende, da den skal
dække aspekterne ved både lovlig og ulovlig handel;
er af den opfattelse, at nedenstående tekst skal anvendes som reference i fremtidige
forhandlinger:
3.
4.
5.
HÅNDVÅBEN OG LETTE VÅBEN SAMT ANDRE KONVENTIONELLE VÅBEN
I.
Parterne erkender, at den ulovlige fremstilling og overførsel af samt handel med
håndvåben og lette våben samt ammunition hertil og den voldsomme ophobning, den
dårlige forvaltning, de utilstrækkeligt sikrede lagre og den ukontrollerede spredning fortsat
udgør en alvorlig trussel mod fred og international sikkerhed.
Parterne er enige om, at deres respektive forpligtelser til at løse problemet med ulovlig
handel med håndvåben og lette våben samt ammunition hertil i henhold til eksisterende
internationale aftaler og resolutioner fra FN's Sikkerhedsråd skal opfyldes og gennemføres
fuldt ud ligesom deres forpligtelser inden for rammerne af andre internationale
instrumenter på dette område, f.eks. FN's handlingsprogram vedrørende forebyggelse,
bekæmpelse og udryddelse af ulovlig handel med SALW i alle dens aspekter.
Parterne anerkender betydningen af nationale kontrolsystemer for overførsel af
konventionelle våben i overensstemmelse med eksisterende internationale standarder.
Parterne anerkender betydningen af at foretage sådanne kontroller på en ansvarlig måde
som et bidrag til international og regional fred, sikkerhed og stabilitet og til begrænsning af
menneskelig lidelse samt til forebyggelse af omdirigering af konventionelle våben.
II.
III.
16928/14
DA
19
Rådsmøde nr. 3361 (udenrigsanliggender) den 15. december 2014 - Bilag 1210633:
1490466_0020.png
15. december 2014
Del IIIa til indsættelse ved forhandling med et land, der har ratificeret eller tiltrådt ATT
eller givet udtryk for hensigt om at gøre det:
Parterne forpligter sig i denne henseende til
fuldt ud at gennemføre våbenhandelstraktaten og samarbejde med hinanden inden for
rammerne af traktaten, herunder om at fremme universalisering og fuldstændig
gennemførelse af traktaten i alle FN's medlemsstater.
IV.
Parterne forpligter sig derfor til at samarbejde og til at sikre koordinering,
komplementaritet og synergi i deres bestræbelser på at regulere eller forbedre reguleringen
af international handel med konventionelle våben og til at forebygge, bekæmpe og udrydde
ulovlig handel med våben. De er enige om at etablere en regelmæssig politisk dialog, som
skal ledsage og konsolidere disse bestræbelser."
EUCAP SAHEL Mali
Rådet godkendte den operative plan for missionen EUCAP Sahel Mali under den fælles sikkerheds-
og forsvarspolitik (FSFP). EUCAP Sahel Mali er blevet oprettet som en civil mission til at yde
strategisk rådgivning og uddannelse til Malis interne sikkerhedsstyrker i samarbejde med
internationale partnere.
16928/14
DA
20