Europaudvalget 2014-15 (1. samling)
Rådsmøde 3394 - transport, tele og energi Bilag 4
Offentligt
1535246_0001.png
NOTAT TIL
FOLKETINGETS EUROPAUDVALG
27. maj 2015
15/03291-8
Strategi for et digitalt indre marked for Europa (KOM(2015) 192
Revideret notat. Ændringer er markeret med fed og kursiv.
1. Resumé
Det lettiske formandskab har sat Kommissionens strategi for det digitale
indre marked på dagsordenen for rådsmødet
(telekommunikation)
den
12.
juni
2015 til politisk drøftelse.
Kommissionens strategi for det digitale indre marked blev lanceret i form af
meddelelsen ”Strategi for et digitalt indre marked for Europa KOM (2015)
192” den 6. maj 2015. I meddelelsen udstikkes den overordnede retning for
Kommissionens indsats for at styrke det digitale indre marked, samtidig med
at en række kommende initiativer annonceres. De konkrete lovgivningsmæs-
sige initiativer, der lægges op til i meddelelsen, vil efterfølgende blive
iværksat løbende.
Regeringen støtter Kommissionens ambitioner om et stærkere digitalt indre
marked generelt. Mere specifikt arbejder regeringen for, at der i strategien
for det digitale indre marked indgår initiativer, som har til formål at sikre,
at europæisk lovgivning er digitaliseringsklar samt at der skabes bedre mu-
lighed for skalering af digitale forretningsmodeller i Europa.
Sagen forelægges Folketingets Europaudvalg til orientering.
2. Baggrund
Det digitale indre marked ligger meget højt på Kommissionens politiske
dagsorden. Den tidligere estiske statsminister Andrus Ansip er udpeget som
næstformand for Kommissionen med ansvar for området, som derudover
også varetages af bl.a. den tyske kommissær for digital økonomi og sam-
fund, Günther Oettinger.
Kommissionen offentliggjorde den 6. maj 2015 meddelelsen
”Strategi for et
digitalt indre marked for Europa” KOM (2015) 192
som udstikker Kom-
Rådsmøde nr. 3394 (transport, telekommunikation og energi) den 11.-12. juni 2015 - Bilag 4: Supplerende samlenotat vedr. rådsmøde transport, tele og energi 11-12/6-15, pkt. 5
1535246_0002.png
2/23
missionens strategi for det digitale indre marked. Indholdet i Kommissio-
nens strategi er beskrevet under punkt 3.
På rådsmødet (telekommunikation) forventes Kommissionen at præsentere
meddelelsen, og der forventes udveksling af foreløbige synspunkter fra
medlemslandene.
3. Formål og indhold
Meddelelsen udstikker kommissionens strategi for det digitale indre mar-
ked og lægger op til initiativer inden for en række områder. Kommissio-
nens vision er et digitalt indre marked, hvor varer, personer tjenesteydel-
ser og kapital frit kan bevæge sig på tværs af grænser, samt hvor borgere
og virksomheder kan udøve online aktivitet uanset nationalitet eller bo-
pæl. Kommissionen finder, at udviklingen af et digitalt indre marked vil
styrke Europas position inden for informations- og kommunikationstek-
nologi.
Selve meddelelsen indeholder ikke specifikke forslag til lovgivningsmæs-
sige tiltag, men beskriver retningen, formålet og processen for kommende
tiltag til at fremme det digitale indre marked. Det kan bl.a. forventes, at
Kommissionen vil iværksætte en række høringer som opfølgning på med-
delelsen.
Kommissionens strategi for det digitale indre marked er struktureret om-
kring tre overordnede indsatsområder, som hver især indeholder en række
mere konkrete initiativer. Samlet set lægger Kommissionen op til 16 initia-
tiver inden for de tre indsatsområder.
Bedre adgang til digitale varer og tjenesteydelser for forbrugere og virk-
somheder
Kommissionen vil inden udgangen af 2015 iværksætte tiltag til at fremme e-
handel på tværs af landegrænser. Kommissionen vil bl.a. fremsætte forslag
til harmonisering af forbruger-og kontraktregler for onlinekøb af digitalt
indhold samt gøre det muligt for e-handelsvirksomheder at basere onlinesalg
af fysiske varer over grænser på reglerne i sælgers hjemland. Desuden vil
Kommissionen fremsætte forslag til revision af forordningen om forbruger-
beskyttelsessamarbejde i Europa med henblik på bedre håndhævelse af reg-
lerne ved tværnational e-handel samt etablere en europæisk online platform
for tvistbilæggelse.
Kommissionen vil i 2016 iværksætte tiltag til at forbedre prisgennemsigtig-
heden og tilsynet med markedet for pakkelevering, hvor Kommissionen
desuden afventer resultatet af branchens egne bestræbelser på at forbedre
Rådsmøde nr. 3394 (transport, telekommunikation og energi) den 11.-12. juni 2015 - Bilag 4: Supplerende samlenotat vedr. rådsmøde transport, tele og energi 11-12/6-15, pkt. 5
3/23
kvaliteten af service og på at øge interoperabiliteten af tjenester på tværs af
grænser.
Derudover vil Kommissionen i 2016 fremsætte et forslag om at afskaffe
uberettiget geografisk blokering på nettet såsom hindring af adgang til digi-
talt indhold i andre lande og automatisk omdirigering til lokale hjemmesider
med andre priser. Endvidere vil Kommissionen foretage en vurdering af,
hvordan konkurrencereglerne anvendes på e-handelsområdet.
Kommissionen vil i efteråret 2015 fremsætte forslag til modernisering af de
gældende europæiske ophavsretsregler. Forslaget vil blandt andet behandle
følgende emner: 1) portabilitet for så vidt angår lovligt anskaffet online ind-
hold, 2) sikring af grænseoverskridende adgang til lovligt anskaffede online
services, 3) større juridisk klarhed vedr. grænseoverskridende brug af ind-
hold til specifikke formål, fx forskning, undervisning og tekst- og data-
mining, gennem harmoniserede undtagelsesbestemmelser, samt 4) præcise-
ring af reglerne vedr. formidleres aktiviteter i forhold til ophavsretligt be-
skyttet indhold på internettet. I 2016 vil Kommissionen endvidere fremsætte
forslag om at modernisere håndhævelsen af intellektuelle ejendomsrettighe-
der generelt.
Endvidere vil Kommissionen foreslå en forenkling af processerne for hånd-
tering af moms i forbindelse med handel over grænser. Kommissionen vil
udvide den eksisterende one-stop-shop for momsangivelser ved køb af digi-
tale tjenester til også at omfatte e-handel med fysiske varer. Derudover vil
Kommissionen introducere en ensartet grænseværdi for, hvornår e-handlere
skal svare moms i et medlemsland samt fjerne momsfritagelsen for import
af småforsendelser fra tredjelande.
Gunstige rammer for digitale net og tjenester
Kommissionen vil igangsætte en proces, som skal lede til en revision af de
gældende teledirektiver med de overordnede formål at frigøre midler til
øgede investeringer i digital infrastruktur og skabe rammerne for et digtalt
indre marked for telekommunikation. De reviderede regler skal desuden
tage højde for nye udfordringer på telemarkedet, herunder ændrede brugs-
vaner og nye aktører. Derudover foreslår Kommissionen yderligere harmo-
nisering af tildelingen af frekvensbånd gennem en mere europæisk tilgang
til frekvensforvaltning. Kommissionen forventer at fremsætte forslag hertil i
2016.
Endvidere vil Kommissionen i 2016 revidere direktivet om audiovisuelle
medietjenester (AVMS-direktivet).
Rådsmøde nr. 3394 (transport, telekommunikation og energi) den 11.-12. juni 2015 - Bilag 4: Supplerende samlenotat vedr. rådsmøde transport, tele og energi 11-12/6-15, pkt. 5
1535246_0004.png
4/23
Med hensyn til online platforme (søgemaskiner, sociale medier, app-
butikker mv.) vil Kommissionen i 2015 gennemføre en omfattende under-
søgelse af deres voksende betydning i den digitale økonomi. Undersøgelsen
vil have fokus på transparens i søgeresultater, online platformes håndtering
af data, platformes relationer til deres leverandører, mulighederne for at
brugere kan skifte mellem platforme, samt på hvordan problemstillingen
vedr. ulovligt indhold på internet kan håndteres bedst muligt.
Kommissionen vil derudover styrke sikkerhed og tillid vedrørende håndte-
ring af persondata og lægger op til en revision af e-
databeskyttelsesdirektivet, når de igangværende forhandlinger om personda-
tabeskyttelse er afsluttet. Endelig foreslår Kommissionen at etablere et of-
fentligt-privat samarbejde om cybersikkerhed med det formål at fremme
udviklingen af industrielle og teknologiske it-sikkerhedsløsninger i EU.
En europæisk digital økonomi og et digitalt samfund med langsigtet vækst-
potentiale
Kommissionen vil styrke den data-drevne økonomi i Europa ved blandt
andet at iværksætte initiativer i forhold til spørgsmål om ejerskab af data og
databeskyttelse, herunder et ”Free flow of data”-initiativ. I forlængelse heraf
ventes Kommissionen at iværksætte et initiativ der skal skabe bedre rammer
for anvendelse af cloud computing.
Kommissionen vil fremsætte tiltag til at fremme industrivirksomheders an-
vendelse af nye digitale teknologier. Blandt andet vil Kommissionen forbed-
re det eksisterende standardiseringssystem, således at det kommer til at vir-
ke hurtigere, og at der særligt fokuseres på udvikling og anvendelse af stan-
darder, der fremmer interoperabilitet mellem nye teknologier.
Også vedrørende offentlig digitalisering vil Kommissionen fremsætte initia-
tiver, herunder et initiativ om IT-færdigheder samt en e-
forvaltningshandlingsplan. E-forvaltningsplanen forventes at indeholde et
forslag om et pilotprojekt, baseret på det såkaldte Once Only-princip, der
betyder at virksomheder og borgere kun bør oplyse deres oplysninger til
myndigheder én gang. Derudover forventes planen at indeholde initiativer
til at forbinde nationale virksomhedsregistre inden 2017 samt initiativer til
at samle indre markeds kontaktpunkterne i en fælles digital portal for at
gøre det lettere for virksomheder og borgere at tilgå relevant information.
Derudover vil der komme forslag om at fremskynde medlemslandenes
transition til digitale indkøb og anvendelse af interoperable e-signaturer
4. Europa-Parlamentets udtalelser
Rådsmøde nr. 3394 (transport, telekommunikation og energi) den 11.-12. juni 2015 - Bilag 4: Supplerende samlenotat vedr. rådsmøde transport, tele og energi 11-12/6-15, pkt. 5
1535246_0005.png
5/23
Europa-Parlamentet har endnu ikke udtalt sig om meddelelsen eller Kom-
missionens strategi for det digitale indre marked.
Den 27. november 2014 vedtog Europa-Parlamentet en resolution, der støt-
ter forbrugerrettigheder i det digitale indre marked. I resolutionen anmodes
medlemsstaterne og Kommissionen om, som led i en overordnet strategi, at
tage hånd om samtlige barrierer, som udgør en hindring for udviklingen af
det digitale indre marked. Europa-Parlamentet er af den opfattelse, at denne
indsats skal indtage en central position i EU's bestræbelser på at skabe øko-
nomisk vækst og beskæftigelse og styrke sin konkurrenceevne og mod-
standsdygtighed i den globale økonomi.
5. Nærhedsprincippet
Ikke relevant.
6. Gældende dansk ret
Ikke relevant.
7. Konsekvenser
Lovgivningsmæssige konsekvenser
Meddelelsen har ikke i sig selv lovgivningsmæssige konsekvenser. Det for-
ventes, at de enkelte initiativer, der er listet i meddelelsen, vil få lovgiv-
ningsmæssige konsekvenser på sigt.
Økonomiske konsekvenser
Meddelelsen har ikke i sig selv samfundsøkonomiske eller statsfinansielle
konsekvenser. Det forventes, at de initiativer, der er listet i meddelelsen, vil
få positive samfundsøkonomiske konsekvenser. Det er på det foreliggende
grundlag ikke mulig at komme med et skøn over de statsfinansielle konse-
kvenser.
Meddelelsen har ikke i sig selv erhvervsøkonomiske konsekvenser. Da
Kommissionen endnu ikke har fremlagt konkrete lovforslag, er det ikke
muligt på det foreliggende grundlag at komme med et skøn af de enkelte
initiativers forventede erhvervsøkonomiske konsekvenser. Generelt ventes
et mere velfungerende indre marked at lette byrderne for erhvervslivet.
8. Høring
Kommissionens meddelelse er sendt i høring den 7. maj med frist for bidrag
den 20. maj 2015.
Rådsmøde nr. 3394 (transport, telekommunikation og energi) den 11.-12. juni 2015 - Bilag 4: Supplerende samlenotat vedr. rådsmøde transport, tele og energi 11-12/6-15, pkt. 5
1535246_0006.png
6/23
Der er modtaget høringssvar fra Akademikerne, Dansk Energi, Dansk
Erhverv, Dansk Industri, Dansk Metal, Finansrådet, IT-Branchen, KL,
Københavns Kommune, Landbrug & Fødevarer, LO og TDC.
Akademikerne støtter arbejdet med at ophæve geografisk blokering for at
sikre adgang til viden og materiale på tværs af grænser, men påpeger, at
dette bør ske med respekt for potentielle konsekvenser for vidensprodukti-
onen.
Akademikerne ser frem til at drøftelserne om telepakken vil styrke udbyg-
ningen af bredbånd og mobilt bredbånd, da digitaliseringen afhænger af
en sikker og stabil adgang til internettet.
Akademikerne støtter den igangværende reform af reglerne for personda-
tabeskyttelse. Akademikerne gør opmærksom på, at digitale medier bl.a.
anvendes til psykologfaglige ydelser, hvor der udveksles personfølsomme
oplysninger, og hvor der er store krav til fortrolighed mellem terapeut og
patient. Reguleringen bør derfor skabe sikring af personfølsomme oplys-
ninger i relation til opbevaring og transmission, ligesom der bør sikres en
digital infrastruktur for transmission af personfølsomme data baseret på
kryptering eller andre tekniske sikringsmetoder.
Akademikerne støtter, at der udvikles relevante standarder angående cy-
bersikkerhed, big data og cloud computing men også nye teknologier som
førerløse biler. Standarder kan have stor betydning for at sikre interope-
rabilitet, højt sikkerhedsniveau og udvikling af ny software.
Dansk Energi ønsker, at nærhedsprincippet og proportionalitetsprincippet
inddrages i arbejdet med at fremme det digitale indre marked, da særligt
nærhedsprincippet efter Dansk Energis vurdering tidligere er blevet til-
sidesat ved bredbåndstiltag fra EU. Dansk Energi fremhæver infrastruk-
turdirektivet som eksempel herpå.
Dansk Energi deler Kommissionens vision om et digitalt indre marked
som bygger på stabile, pålidelige og hurtige bredbåndsforbindelser. Reali-
seringen af denne vision kræver ifølge Dansk Energi en konkurrencedyg-
tig telesektor som kan foretage nødvendige og omfattende investeringer i
ny bredbåndsinfrastruktur og udnytte innovative tjenester.
Dansk Energi er enig med Kommissionen i, at effektiv konkurrence er en
afgørende drivkraft for investeringer i hurtigt bredbånd og henviser til
Erhvervs- og Vækstministeriets analyse af konkurrencen på det danske
bredbåndsmarked. Dansk Energi finder det vigtigt, at Kommissionens
strategi for det digitale indre marked fokuserer på at fremme infrastruk-
Rådsmøde nr. 3394 (transport, telekommunikation og energi) den 11.-12. juni 2015 - Bilag 4: Supplerende samlenotat vedr. rådsmøde transport, tele og energi 11-12/6-15, pkt. 5
7/23
turkonkurrence, som giver forbrugere og virksomheder ægte valgfrihed,
højere hastigheder og lavere priser.
Dansk Energi henviser til det arbejdsdokument som ledsager Kommissio-
nens meddelelse om det digitale indre marked, hvor Kommissionen kon-
staterer, at de tidligere telemonopoler har været tilbageholdende med in-
vesteringer i fibernet. Dansk Energi deler i den forbindelse Kommissio-
nens betragtning om, at de regulerede engrospriser for bredbåndsadgang
har betydning for udbydernes incitamenter til at investere i ny infrastruk-
tur.
Dansk Energi er enig med Kommissionen i at der er en udfordring i for-
hold til at sikre hurtigt bredbånd i tyndtbefolkede landområder. Dansk
Energi finder, at udfordringen ikke alene kan løses gennem mere effektiv
konkurrence og henviser til Kommissionens vurdering af et investerings-
hul på 90 mia. euro såfremt den europæiske bredbåndsmålsætning skal
indfries.
Dansk Energi foreslår tiltag, som fremmer en efterspørgselsdrevet udbre-
delse af bredbånd i land- og yderområder, blandt andet gennem intelligen-
te bredbåndsudbud fra kommuner. En efterspørgselsdrevet tilgang sikrer
ifølge Dansk Energi at konkurrencen på bredbåndsmarkedet ikke forvri-
des. Dansk Energi opfordrer til, at regeringen arbejder for øget brug af
lokale og regionale virkemidler, herunder kommunale udbud og landdi-
striktsmidler, til at løse udfordringen med bredbånd i tyndtbefolkede land-
områder.
Dansk Energi anser ikke indførelse af forsyningspligt for hurtigt bred-
bånd i tyndtbefolkede landområder som en gangbar løsning i Danmark.
Dette vil ændre vilkårene for allerede foretagne investeringer, skabe usik-
kerhed om fremtidige investeringer og have negativ effekt på konkurren-
cen. Dansk Energi vurderer, at eventuel forsyningspligt alene kan være
relevant i lokalområder i Europa, hvor øget konkurrence og brug af andre
virkemidler på forhånd kan udelukkes.
Dansk Energi er positivt indstillet overfor Kommissionens ønske om at
sikre lige konkurrencevilkår for alle aktører i telesektoren. Dansk Energi
fraråder, at der via regulering opsættes barrierer, som hæmmer den tek-
nologiske udvikling, herunder fremkomsten af såkaldte ’over-the-top’
indholdstjenester. Sådanne barrierer kan let hæmme nye forretningsmo-
deller og innovation i sektoren. Dansk Energi vurderer således ikke, at
regulering af nye ’over-the-top’-aktører er afgørende for at skabe lige
konkurrencevilkår.
Rådsmøde nr. 3394 (transport, telekommunikation og energi) den 11.-12. juni 2015 - Bilag 4: Supplerende samlenotat vedr. rådsmøde transport, tele og energi 11-12/6-15, pkt. 5
1535246_0008.png
8/23
Dansk Energi opfordrer til, at Kommissionen undersøger markedet for
distributionsrettigheder på tv-markedet, som Dansk Energi anser for at
være den centrale udfordring i forhold til at skabe lige konkurrencevilkår
på bredbåndsmarkedet. Dansk Energi mener, at adgangen til og prisen på
distributionsrettigheder til tv beror på skala-fordele, der favoriserer de
tidligere telemonopoler som fortsat har dominerende markedsposition, og
at dette smitter af på bredbåndsmarkedet.
Dansk Energi støtter Kommissionens forslag om at fjerne uberettiget geo-
grafisk blokering, hvilket Dansk Energi anser som en essentiel brik i at
skabe et ægte, digitalt indre marked.
Dansk Energi er enig med Kommissionen i, at der er en række barrierer
for det digitale indre marked vedrørende ophavsret. Det gælder eksempel-
vis i forhold til territorialprincippet, clearing af rettigheder i alle EU-lande
samt kontraktmæssige restriktioner. Dansk Energi bakker op om Kom-
missionens bestræbelser på at skabe mere samordning af den ophavsretli-
ge ramme i Europa.
Dansk Energi opfordrer til, at regeringen inddrager regimet med danske
rettighedsforvaltere i arbejdet med at skabe en mere moderne ophavsretlig
ramme. Som eksempel på et utidssvarende forhold nævner Dansk Energi,
at forbrugere skal betale vederlag ved anvendelse af spol tilbage-, pause-
eller start-forfra funktioner på deres tv mens vederlag ikke kræves for de
samme funktioner på streaming-tjenester. Dette skaber ulige konkurren-
cevilkår.
Dansk Energi mener ikke at der er behov for særlig regulering af online
platforme og fremhæver den positive rolle, som online platforme spiller i
den digitale økonomi. Dansk Energi bemærker desuden, at markedet for
online platforme er præget af konkurrence, innovation og lave adgangs-
barrierer for nye aktører.
Dansk Energi opfordrer til, at regeringen arbejder for, at der på europæ-
isk plan tages initiativer til at fremme anvendelsen af digitale løsninger i
det offentlige og at disse løsninger samtænkes og forbindes, således at
borgere og virksomheder kan agere på tværs af landegrænser. Dansk
Energi mener, at offentlig digitalisering ikke kun bør have kortsigtede
besparelser for øje, men at man i lige så høj grad bør sætte fokus på de
samlede samfundsøkonomiske gevinster som følge af at borgere og virk-
somheder sparer tid og ressourcer.
Dansk Erhverv finder det positivt, at Kommissionen lægger vægt på den
digitale transformation og er helt enig med kommissionen i, at digitalise-
ringen ikke blot påvirker specifikke sektorer, men skaber grundlag for
Rådsmøde nr. 3394 (transport, telekommunikation og energi) den 11.-12. juni 2015 - Bilag 4: Supplerende samlenotat vedr. rådsmøde transport, tele og energi 11-12/6-15, pkt. 5
9/23
virksomheder på tværs af brancher. Dansk Erhverv påpeger, at meget
lovgivning er lavet før digitaliseringen og ser, at den teknologiske udvik-
ling og reguleringen kommer på kant med hinanden i disse år. Dansk
Erhverv finder, at EU kan bidrage positivt ved at koordinere og sikre ens
vilkår på tværs af unionen.
Dansk Erhverv opfordrer til, at Kommissionen i sit arbejde med det digita-
le indre marked tager udgangspunkt i virksomhedernes udfordringer,
særligt i relation til lovgivningsmæssige barrierer og uens standarder.
Dansk Erhverv støtter Kommissionens bestræbelser på et opgør med uens
regler og implementering af EU-lovgivning, således at det giver forret-
ningsmæssig mening for virksomheder at handle på tværs af grænserne.
Dansk Erhverv ser særligt et behov for at skabe klarhed over hvilke regler,
der skal finde anvendelse i forbindelse med e-handel på tværs af grænser.
I den forbindelse anbefaler Dansk Erhverv, at erhvervsdrivende får lov til
at bruge deres eget hjemlands regler ved handel over grænser – den så-
kaldte ’home option’. Det vil betyde, at virksomheder kun skal forholde sig
til reglerne i deres eget hjemland, og situationen for e-handel vil derved
også afspejle den fysiske verden. Det vil skabe tryghed for og incitament til
erhvervsdrivende i forhold til at sælge til forbrugere i andre medlemslan-
de.
Dansk Erhverv er som udgangspunkt positivt indstillet over for en har-
monisering af de vigtigste rettigheder og forpligtelser i købsaftalerne, så
længe det lykkes at finde den rigtige balance mellem forbrugerrettigheder
og virksomhedernes evne til at leve op til dem.
Dansk Erhverv støtter en revision af forordningen om forbrugerbeskyttel-
sessamarbejde. Dansk Erhverv finder uens håndhævelse af fælles regler
for konkurrenceforvridende og fremhæver som eksempel, at små overtræ-
delser i nogle medlemslande resulterer i offentliggørelse af virksomhedens
navn, mens andre medlemslande har forbud mod offentliggørelse af virk-
somheders navne selv ved grove overtrædelser. Endvidere fremhæver
Dansk Erhverv, at forbrugerne i nogle lande har adgang til veludviklede
klagesystemer, mens de i andre lande er henvist til dyre domstolssager.
Dansk Erhverv mener, at det er fornuftigt at sikre pakkelevering til en
overkommelig pris og af høj kvalitet. Dansk Erhverv mener ikke, at mar-
kedet for grænseoverskridende pakkelevering er hæmmet af manglende
gennemsigtighed, uforholdsmæssigt store omkostninger og besvær for
forbrugere og peger på den stigende grænseoverskridende e-handel i
Danmark.
Rådsmøde nr. 3394 (transport, telekommunikation og energi) den 11.-12. juni 2015 - Bilag 4: Supplerende samlenotat vedr. rådsmøde transport, tele og energi 11-12/6-15, pkt. 5
10/23
Dansk Erhverv ser intet behov for ekstra regulering på området for leve-
ring af pakker på tværs af grænser. Dansk Erhverv mener, at en øget
efterspørgsel vil skabe prisændringer, innovation og leveringskvalitet så
længe der er lige konkurrencevilkår.
Dansk Erhverv opfordrer Kommissionen til at fokusere på, hvordan EU
kan stimulere fair konkurrence på markedet for pakkelevering for derved
at nå sit mål om pakkelevering af høj kvalitet og til overkommelige priser.
Dansk Erhverv anser moms for at være den største barriere for fair kon-
kurrence mellem universelle serviceleverandører og andre transportfir-
maer og opfordrer til, at der kommer ens momsregler for alle leverings-
virksomheder på markedet for pakkelevering. Momsfritagelsen for de uni-
verselle serviceleverandører gør, at andre virksomheder bliver nødt til at
levere med lavere avancer, hvilket hindrer innovation.
Dansk Erhverv vil være stærkt kritisk over for et forslag om forbud mod
geografisk blokering såfremt omfanget af uberettiget geografisk blokering
ikke er belyst først. Hvis et eventuelt forbud skal indføres er det ifølge
Dansk Erhverv vigtigt, at der i forbindelse med konsekvensvurderingen
fastsættes en klar definition af ’uberettiget geografisk blokering’. Dansk
Erhverv henviser til Kommissionens pakke om bedre regulering fra den
19. maj 2015, hvor konsekvensvurderinger af problemstillinger går forud
for lovforslag og bemærker, at man ikke er bekendt med, at Kommissio-
nen har undersøgt det faktiske omfang af uberettiget geografisk bloke-
ring. Dansk Erhverv påpeger, at de fleste tilfælde af geografisk blokering
er fuldt berettigede ud fra forskellige regler og vilkår mellem lande.
Dansk Erhverv finder det fornuftigt, at Kommissionen vil foretage en
konkurrenceundersøgelse af e-handelsområdet inden man begynder på
lovgivning.
Dansk Erhverv foretrækker, at man søger markeds- og aftalebaserede
løsninger på udfordringer vedrørende ophavsret frem for at lovgive på
området. Dansk Erhverv finder dels, at den teknologiske udvikling går
hurtigt og dels, at en aftalebaseret tilgang er bedst egnet til at sikre hen-
sigtsmæssig og rimelig balance mellem alle interessenter i værdikæden for
udvikling og formidling af nyt digitalt og kreativt indhold.
Dansk Erhverv finder det positivt, at Kommissionen vil lette de byrder, der
er forbundet med e-handel over grænser og som skyldes forskellige
momsordninger, og at den eksisterende one-stop-shop udvides. Dansk
Erhverv påpeger, at man har påvist, at en stor del af de udenlandske e-
handlere ikke betaler moms i Danmark, hvilker skaber ulige konkurrence
for danske virksomheder.
Rådsmøde nr. 3394 (transport, telekommunikation og energi) den 11.-12. juni 2015 - Bilag 4: Supplerende samlenotat vedr. rådsmøde transport, tele og energi 11-12/6-15, pkt. 5
11/23
Dansk Erhverv finder det positivt, at Kommissionen vil se på momsundta-
gelsen for småforsendelser til privatkunder, som giver en konkurrence-
fordel for leverandører uden for EU.
Dansk Erhverv bemærker, at tidssvarende bredbåndsforbindelser er afgø-
rende for danske virksomheder generelt. Bredbånd er fundamentet for det
digitale indre marked og det er derfor helt afgørende, at der er incitamen-
ter til investeringer i teleområdet. I forbindelse med Kommissionens revi-
sion af teledirektiverne lægger Dansk Erhverv vægt på gode vilkår for
tjenestebaseret konkurrence og behovet for en stærk og tæt koordinering
mellem de nationale telemyndigheder.
Dansk Erhverv mener, at der er behov for bedre og stærkere koordination
ved frigivelsen af 700 Mhz-båndet end tilfældet var ved 800 Mhz-båndet.
Dansk Erhverv opfordrer til, at Regeringen gør Kommissionen opmærk-
som på, at Erhvervs- og Vækstministeriets nye analyse af konkurrencen
på det danske bredbåndsmarked viser, at EU-lovgivningen ikke er desig-
net til at håndtere den særlige situation på det danske bredbåndsmarked,
hvor TDC som aktør med stærk markedsposition ejer kabel-tv-net af væ-
sentlig betydning.
Dansk Erhverv finder det uhensigtsmæssigt, at Kommissionen sammen-
blander forskellige typer af ulovligt indhold på internettet. Dansk Erhverv
er i udgangspunktet stærkt betænkelig, hvis Kommissionen har planer om
at pålægge nye krav og ansvar til eksempelvis teleselskaber eller online
platforme.
Dansk Erhverv finder det helt centralt, at tiltag til at styrke tillid og sik-
kerhed kommer i form af vejledninger om, hvordan persondata håndteres,
så det sker i overensstemmelse med lovgivningen. I dag er virksomheder
og forbrugere usikre på, hvilke regler der gælder, hvilket skaber mistillid
og frygt for at benytte mulighederne i øget datadrevet forretningsudvik-
ling.
Dansk Erhverv støtter Kommissionens mål om at fjerne barrierer for ud-
veksling af data, som ikke er begrundet i hensyn til databeskyttelse og kan
i øvrigt genkende Kommissionens opfattelse af, at virksomheder ikke er
trygge ved at anvende grænseoverskridende cloud computing til opbeva-
ring og behandling af data.
Dansk Erhverv mener, at den offentlige sektor kan spille en anderledes og
positiv rolle for virksomhederne i sin digitalisering. Dansk Erhverv finder,
at offentlig digitalisering for ofte fokuserer på interne effektiviseringer og
Rådsmøde nr. 3394 (transport, telekommunikation og energi) den 11.-12. juni 2015 - Bilag 4: Supplerende samlenotat vedr. rådsmøde transport, tele og energi 11-12/6-15, pkt. 5
1535246_0012.png
12/23
at der er behov for et øget fokus på at indtænke virksomhedernes behov og
på at skabe ny værdi.
Dansk Erhverv er enig med Kommissionen i, at virksomheder kun bør
indberette den samme oplysning én gang og ser gerne, at den offentlige
sektor i langt højere grad genbruger data. Dansk Erhverv ser gerne, at der
ved udformning af ny regulering indgår et obligatorisk tjek af om regule-
ringen af digitaliseringsparat.
Dansk Erhverv påpeger, at der skal penge bag intentionerne om et digitalt
indre marked og hilser det velkomment, at Kommissionen ud over strate-
gien for det digitale indre marked og en investeringsfond også laver en
strategi for et indre marked for kapital.
Dansk Erhverv peger på adgang til kapital og kompetencer som to afgø-
rende elementer for, at den europæiske IT-branche kan begå sig i den
internationale konkurrence. Dansk Erhverv finder, at disse emner ikke
behandles i tilstrækkelig grad i Kommissionens strategi.
Dansk Erhverv bemærker, at det er stærkt vildledende når der i forbindel-
se med Kommissionens strategi for det digitale indre marked tales om ens
priser for forbrugerne i EU. Udgangspunktet bør ifølge Dansk Erhverv
være at gøre det attraktivt for virksomhederne at konkurrere om forbru-
gerne på lige vilkår i et åbent marked, hvor kontraktfriheden fortsat er en
grundlæggende rettighed.
Dansk Industri (DI) mener overordnet, at strategien for det digitale indre
marked kan skabe rammerne for en ny industriel og digital revolution og
få genstartet væksten i store dele af Europa.
DI mener, at det er overvejende positivt med et fælleseuropæisk e-
handelsregelsæt, da 28 nationale regelsæt ikke er fordrende for konkur-
rence eller vækst. Klare og harmoniserede EU-regler vil give danske virk-
somheder øget konkurrenceevne og danske forbrugere forbedrede vilkår,
når de handler på nettet.
DI finder, at harmonisering af regler øger forbrugertilliden til e-handel,
hvilket kan øge danske virksomheders omsætning og DI foreslår, at det
suppleres med en form for europæisk e-mærke, der skal gøre det lettere
for forbrugerne at undgå sider, der sælger piratkopier.
DI understreger, at harmonisering af regler skal gå hånd i hånd med
håndhævelse, hvis der skal være et reelt digitalt indre marked. Forskellig
håndhævelse af fælles regler medfører både retlig uklarhed og gør daglig-
dagen mere besværlig for virksomheder.
Rådsmøde nr. 3394 (transport, telekommunikation og energi) den 11.-12. juni 2015 - Bilag 4: Supplerende samlenotat vedr. rådsmøde transport, tele og energi 11-12/6-15, pkt. 5
13/23
DI støtter den foreslåede overgangsordning som et middel til at fremme
grænseoverskridende handel på kort sigt, forudsat at det ikke flytter fokus
på målet om harmonisering. DI mener, at såfremt e-handelsdirektivet
genåbnes, bør det nuværende direktiv evalueres grundigt.
DI mener, at det er positivt, at der i forbindelse med initiativet om en revi-
sion af forordningen om forbrugerbeskyttelsessamarbejde lægges op til at
forkorte proces- og sagsbehandlingstider.
DI er positive overfor, at Kommissionen vil se nærmere på hvordan man
skaber bedre og mere effektiv levering af pakker på tværs af landegræn-
ser.
Vedrørende geografisk blokering mener DI, at det skal være muligt at
differentiere priser på digitale medieprodukter, hvorfor der ikke grund-
læggende bør gribes ind i virksomhedernes kontraktfrihed. DI mener des-
uden, at det skal defineres klart, hvornår der er tale om misbrug af regler
om geografisk blokering, og hvornår der er tale om reel forretningsførel-
se.
Vedrørende Kommissionens initiativ om at undersøge eventuelle konkur-
renceproblemer på det europæiske marked for e-handel mener DI, at den
i første omgang bør fokusere på nationale regler som hindrer eller mod-
virker fri konkurrence og handel.
DI mener, at Europa bør have moderne regler for ophavsret, som afspej-
ler den digitale tidsalder, hvor digitale tjenester skal have mulighed for at
fungere på tværs af landegrænser. Udgangspunktet bør dog være, at in-
novation og forretningsudvikling netop skal ske på aftale-og markedsba-
seret niveau.
DI mener, at innovation og forretningsudvikling på tv-området skal ske på
aftale-og markedsbaseret niveau, og at en eventuel revision af Satellit- og
Kabeldirektivet bør tilstræbe, at eventuelle barrierer i forhold til indgåel-
sen af aftalebaserede løsninger mindskes.
DI mener, at en opdatering af telereguleringen, der har til hensigt at øge
lysten til bl.a. infrastrukturinvesteringer, er en god idé. Der er behov for at
øge investeringslysten i digital infrastruktur, da efterspørgslen efter bred-
bånd og mobildækning hele tiden stiger. DI finder det vigtigt, at regule-
ringen fortsat baseres på en markedsbaseret og teknologineutral tilgang,
og at der bør være forudsigelighed om de regulatoriske rammer.
Rådsmøde nr. 3394 (transport, telekommunikation og energi) den 11.-12. juni 2015 - Bilag 4: Supplerende samlenotat vedr. rådsmøde transport, tele og energi 11-12/6-15, pkt. 5
1535246_0014.png
14/23
DI finder det positivt, at Kommissionen vil åbne op for en nytænkning af
lovgivningen omkring audiovisuelle medier, da området er præget af hur-
tig teknologisk udvikling og konstant fornyelse af forretningsmodeller for
distribution af indhold.
DI mener, at online platforme spiller en positiv rolle i det digitale sam-
fund, og at det er naturligt, at der bliver sat fokus på, hvordan de agerer
på markedet. DI finder det vigtigt, at online platforme ikke stilles til an-
svar for det materiale, som brugerne stiller til rådighed på platformene. DI
mener grundlæggende, at der bør tages en grundig vurdering af behovet
for regulering, før en sådan initieres, og at Kommissionens fokus bør væ-
re at fremme generelle rammevilkår for alle virksomheder i den digitale
økonomi frem for at have et snævert fokus på regulering af online plat-
forme. DI finder det positivt, at Kommissionen vil gribe ind overfor ulov-
ligt indhold på nettet og finder, at dette bør ske i tæt samarbejde med ret-
tighedshavere og med respekt for internetselskabernes rolle som neutral
leverandør af internetforbindelser.
DI mener, at det er vigtigt med en ensartet persondataregulering i Europa.
Det nuværende direktiv er implementeret vidt forskelligt i medlemslande-
ne, hvilket skaber problemer for virksomheder i form af forhøjede om-
kostninger og reduceret forbrugertillid. DI mener, at det bør være Kom-
missionens prioritet at sikre ensartede regler på tværs af Europa.
DI finder det positivt, at Kommissionen vil indgå et partnerskab med indu-
strien om cybersikkerhed.
DI mener, at det er overvejende positivt, at der sættes fokus på fri bevæge-
lighed af data, idet der bør gøres behørige overvejelser om persondatasik-
kerhed i den forbindelse. Derudover finder DI det positivt, at Kommissio-
nen vil lancere en cloudcertificering, hvilket vil gøre det nemmere for
danske virksomheder at konkurrere på det europæiske marked. DI bakker
ikke op om politisk etablering af en særskilt europæisk cloud.
DI finder det positivt, at der fokuseres på standardisering og interoperabi-
litet på europæisk niveau.
DI mener, at et forbundet Europa vil være med til at sikre danske virk-
somheder den arbejdskraft, de har brug for.
Dansk Metal (DM) støtter initiativer, der kan understøtte vækst og be-
skæftigelse og noterer sig med interesse Kommissionens strategi for det
digitale indre marked. DM stiller spørgsmålstegn ved om initiativerne i
strategien kan leverede den skitserede vækst og det forventede antal nye
jobs.
Rådsmøde nr. 3394 (transport, telekommunikation og energi) den 11.-12. juni 2015 - Bilag 4: Supplerende samlenotat vedr. rådsmøde transport, tele og energi 11-12/6-15, pkt. 5
1535246_0015.png
15/23
DM anerkender Kommissionens strategi som et helt nødvendigt redskab
til at accelerere den digitale udvikling, og at initiativerne i strategien er
relevante for at intensivere EU som et digitalt indre marked. DM savner at
se initiativerne omsat til konkrete forslag.
DM stiller spørgsmålstegn ved det fornuftige i at betragte initiativerne i
strategien hver for sig og mener, at de bør ses som et samlet hele. DM øn-
sker, at man i de politiske drøftelser anskuer de enkelte initiativer i et mere
holistisk perspektiv.
DM henleder regeringens opmærksomhed på at forfægte det danske syns-
punkt på netneutralitet i de politiske forhandlinger og mener, at netneu-
tralitet er en helt afgørende forudsætning for, at internettets muligheder
udnyttes optimalt.
DM opfordrer regeringen til, at man i de kommende forhandlinger foku-
serer på at få omsat strategien til konkrete målbare initiativer.
Finansrådet ser meget positivt på Kommissionens strategi for det digitale
indre marked. Finansrådet finder det positivt, at der blandt andet er fokus
på at skabe bedre vilkår for grænseoverskridende e-handel, adgang til
digital infrastruktur, anvendelse af data samt cybersikkerhed.
Finansrådet opfordrer til, at regeringen anvender de gode danske erfarin-
ger med udviklingen af fremsynede digitale løsninger til at præge udvik-
lingen af et digitalt indre marked og at det sikres, at eventuelle fælles eu-
ropæiske digitale løsninger sker i samspil med allerede eksisterende dan-
ske løsninger,
Finansrådet anser en højere grad af harmonisering af både forbrugerret-
tigheder og forpligtelser for virksomheder som en central forudsætning
for realiseringen af et digitalt indre marked. Finansrådet hilser også en
diskussion om beskyttelse af persondata og anvendelse af data til legitime
formål velkommen,
Finansrådet opfordrer til, at regeringen generelt har fokus på at minimere
uens implementering og håndhævelse på tværs af EU’s medlemslande.
Kommunernes Landsforening (KL) anbefaler, at forhandlingerne om
forslaget til forordning om databeskyttelse revurderes med henblik på at
understøtte det digitale indre marked og således ikke vedtages hurtigst
muligt. KL påpeger i den henseende en række problemer i forslaget,
blandt andet at det ikke understøtter anvendelsen af data til nye digitale
løsninger samt at brug af grænseoverskridende cloudtjenester ikke gøres
lettere, idet kravet om standardkontrakter videreføres,
Rådsmøde nr. 3394 (transport, telekommunikation og energi) den 11.-12. juni 2015 - Bilag 4: Supplerende samlenotat vedr. rådsmøde transport, tele og energi 11-12/6-15, pkt. 5
1535246_0016.png
16/23
KL bakker op om målene om styrket interoperabilitet og standardisering
og finder det centralt, at standardisering sker med henblik på at understøt-
te agilitet og innovation.
KL finder det rigtigt at fokusere på IKT-færdigheder og ekspertise, og at
det er afgørende, at uddannelsesinstitutioner sørger for, at dimittenderne
har de nødvendige digitale kompetencer. Endvidere finder KL det vigtigt,
at offentligt ansatte har gode digitale kompetencer.
Københavns Kommune (KK) anser det for oplagt, at den kommende fæl-
lesoffentlige digitaliseringsstrategi 2016-2020 forholder sig til de mål, der
fremsættes i Kommissionens handlingsplan for e-forvaltning i perioden
2016-2020.
Landbrug & Fødevarer (L&F) bakker op om Kommissionens fokus på
den digitale udvikling, som er essentiel for vækst og konkurrenceevne.
L&F finder det centralt at holde fast i en generel prioritering af øget en-
kelthed og gennemsigtighed i EU-reguleringen.
L&F opfordrer til, at regeringen tager aktivt del i udviklingen af interope-
rable standarder, da dansk deltagelse i udviklingen af internationale stan-
darder tidligere har vist sig gavnligt for dansk erhvervsliv.
L&F kvitterer for Kommissionens fokus på at få bredbånd bredt ud i
tyndtbefolkede områder, hvor udfordringen er utilstrækkelige investerin-
ger i digital infrastruktur. L&F stiller sig tvivlende overfor om regler for
frekvensudbud er tilstrækkeligt til at sikre øgede investeringer i digital
infrastruktur. L&F ser frem til Kommissionens undersøgelse af, hvordan
man kan dække de vanskeligt tilgængelige områder med bredbånd og
påpeger, at der er behov for tilstrækkeligt effektivt bredbånd.
L&F stiller spørgsmålstegn ved om Danmark er parat til at deltage i den
digitale økonomi, og om det er tilstrækkeligt med en fællesoffentlig digita-
liseringsstrategi for 2016-2020, eller om der er behov for en generel digi-
taliseringsstrategi, som rækker længere ud i fremtiden.
IT-Branchen finder det positivt, at Kommissionen sætter stærkt fokus på
digitalisering og betragter det som højt prioriteret i forhold til et velfunge-
rende indre marked og EU generelt.
IT-Branchen bemærker, at den europæiske it-sektor er udfordret at både
den amerikanske og asiatiske it-sektor, som nyder godt af større hjemme-
markeder, som ofte er en forudsætning for at penetrere nye markeder. IT-
Branchen bemærker i den forbindelse, at Kommissionens strategi betyder,
Rådsmøde nr. 3394 (transport, telekommunikation og energi) den 11.-12. juni 2015 - Bilag 4: Supplerende samlenotat vedr. rådsmøde transport, tele og energi 11-12/6-15, pkt. 5
17/23
at det europæiske marked i højere grad kan fungere som et hjemmemar-
ked, hvilket er afgørende for at den europæiske it-sektor kan begå sig i
den internationale konkurrence.
IT-Branchen fremhæver adgang til kapital og kompetencer som to yderli-
gere faktorer, der er afgørende for den europæiske it-sektors fremtidige
vækstmuligheder og bemærker, at danske it-virksomheder ofte befinder
sig i en kreditklemme og oplever en væsentlig mangel på arbejdskraft. IT-
Branchen finder ikke, at disse to emner behandles tilstrækkeligt i Kom-
missionens strategi.
IT-Branchen mener, at fokus bør ligge på at gøre det lettere for erhvervs-
livet at skabe vækst på tværs af grænser og mener ikke, at virksomheder
bør forpligtes til at handle på tværs af grænser og påpeger, at virksomhe-
dernes prissætning af gode grunde kan variere fra marked til marked. IT-
Branhcen mener, at der i forbindelse med forbrugerkøb er behov for at
skabe klarhed over hvilke regler, der skal finde anvendelse ved handel på
tværs af grænser, ligesom der er behov for at lette de byrder, som afreg-
ning af moms giver ved e-handel over grænser.
Vedrørende ophavsret finder IT-Branchen, at det er afgørende at finde
den rette balance mellem beskyttelse af kunstnere og de kreative fags ret-
tigheder og muligheden for, at nye innovative forretningsmodeller kan
udvikles.
IT-Branchen finder, at det væsentligste element i bekæmpelsen af ulov-
ligt indhold er at sikre god og fleksibel adgang til lovlige tjenester. IT-
Branchen er meget enig i, at det har været og fortsat vil være helt afgø-
rende for internettets udvikling og for dets muligheder for at understøtte
og styrke demokratiet globalt, at udbydere af internettjenester ikke kan
gøres ansvarlig for videreformidlet indhold, så længe udbyderen ikke
har en aktiv rolle. IT-Branchen bemærker, at alene mængderne af data,
der deles, og den hastighed, hvormed vi forventer at kunne dele med
hinanden og omverdenen, umuliggør et udgangspunkt om udbyderens
ansvar for det videreformidlede indhold.
IT-Branchen finder, at bredbånd er fundamentet for det digitale indre
marked og at det er helt afgørende, at der er incitamenter til investerin-
ger i teleområdet, samt at konkurrencen ikke forvrides. Samtidig er der
behov for en stærk og tæt koordinering mellem de nationale telemyn-
digheder, herunder i forbindelse med frigivelsen af 700 Mhz-båndet.
IT-Branchen deler ambitionen om at understøtte sikkerhed og tillid til
digitale services og behandlingen af data og finder, at der er brug for
Rådsmøde nr. 3394 (transport, telekommunikation og energi) den 11.-12. juni 2015 - Bilag 4: Supplerende samlenotat vedr. rådsmøde transport, tele og energi 11-12/6-15, pkt. 5
1535246_0018.png
18/23
klare vejledninger i, hvordan behandling af persondata skal foregå, så
det er i overensstemmelse med lovgivningen.
IT-Branchen mener, at der ligger et meget stort uindfriet potentiale i en
bedre understøttelse af virksomhedernes arbejdsgange og forretnings-
processer. IT-Branchen finder, at offentlig digitalisering for ofte fokuse-
rer på interne effektiviseringer og at der er behov for et øget fokus på at
indtænke virksomhedernes behov og på at skabe ny værdi. IT-Branchen
støtter, at virksomheder kun bør indberette samme oplysning én gang og
ser gerne, at det offentlige i langt højere grad genbruger data.
IT-Branchen bemærker, at der er behov for, at der ved udformning af ny
regulering indgår et obligatorisk tjek af reguleringens digitaliseringspara-
thed.
LO finder, at området er vigtigt for innovation, vækst og beskæftigelse.
LO bemærker, at Kommissionen i sin meddelelse skriver, at det digitale
indre marked kan gøre samfundet mere inklusivt. Hertil bemærker LO, at
mange borgere har fravalgt internet på grund af for høje omkostninger,
og at der derved er risiko for, at op mod hver femte EU-borger ekskluderes
i takt med at den digitale økonomi udvikles og den offentlige sektor digita-
liseres. Derfor ser LO jobskabelse og fattigdomsbekæmpelse som en for-
udsætning for, at den digitale udvikling bidrager til et mere inklusivt sam-
fund.
LO finder det positivt, at Kommissionen vil sætte fokus på digitale kompe-
tencer og uddannelse og mener, at dette bør tænkes ind i både grund-,
efter- og videreuddannelse. Indsatsen bør ifølge LO både fokusere på tek-
niske færdigheder og på viden om datasikkerhed, forbrugerbeskyttelse,
håndtering af big data samt kommunikation og formidling.
LO mener, at der bør gøres en indsats for at lukke ’det digitale hul’ mel-
lem by- og landområder og bemærker, at det kan være en offentlig opgave
at løse denne udfordring, da markedet ikke kan forventes at løse den på
rimelige prisvilkår og inden for rimelig tidshorisont i tyndtbefolkede om-
råder.
LO finder, at fremkomsten af digitale virksomheder ikke må ske på be-
kostning af arbitrage mellem nationale reguleringer til fordel for den la-
veste fællesnævner.
Vedrørende databeskyttelse finder LO, at det er afgørende, at borgere og
virksomheder har den fornødne tillid. LO mener, at den offentlige sektor
også bør omfattes af den kommende reformpakke om databeskyttelse, og
Rådsmøde nr. 3394 (transport, telekommunikation og energi) den 11.-12. juni 2015 - Bilag 4: Supplerende samlenotat vedr. rådsmøde transport, tele og energi 11-12/6-15, pkt. 5
1535246_0019.png
19/23
at det bør være en forudsætning, at de nye regler er ratificeret i alle EU-
lande før data begynder at ’flyde’ over landegrænser.
LO bemærker desuden, at de fleste brud på datasikkerheden i den offent-
lige sektor skyldes menneskelige fejl og finder på den baggrund, at der er
risiko for, at effektiviseringer i den offentlige sektor vil øge risikoen for
brud på datasikkerheden. Derfor er det ifølge LO afgørende, at eventuelle
effektiviseringsgevinster ikke realiseres for tidligt på bekostning af data-
sikkerheden.
LO opfordrer til, at de sociale parter inddrages i implementeringen af
strategien, da de har et indgående kendskab til medarbejdernes behov for
udviklingen af færdigheder.
TDC hilser det velkomment, at Kommissionen signalerer, at fremme af
vilkår for digitale tjenester og for investeringer i digital infrastruktur er
afgørende for styrkelse af økonomi og konkurrenceevne. TDC finder det
afgørende hvordan, hvor ambitiøst og hvor hurtigt de overordnede mål-
sætninger omsættes til konkrete tiltag.
TDC opfordrer til, at der fra dansk side generelt arbejdes for regelforenk-
ling og for fremme af investeringer og innovation i forhold til de enkelte
tiltag.
Vedrørende ophavsret og mellemmænds ansvar for ulovligt indhold anbe-
faler TDC, at der fra dansk side er to hensyn, som bør betones. Dels beho-
vet for en effektiv indsats fra myndighedernes side og dels en fastholdelse
af, at de nuværende vilkår for internetudbydere som fastlagt i e-
handelsdirektivet ikke ændres eller udvandes, således at internetudbydere
ikke pålægges at stå for efterforskning eller retshåndhævelse i forhold til
ulovligt indhold.
Vedrørende telereguleringen finder TDC, at de nuværende regler er blevet
en forhindring for investeringer og innovation, og at det bærende princip
om ’investeringsstigen’ ikke har vist sig at fungere. TDC nævner som ek-
sempel, at de investeringer, der er gjort i alternativ infrastruktur i Dan-
mark, er sket fra aktører, som ikke har været berørt af reguleringen. TDC
finder, at reguleringens hensigt om at fremme tjenestebaseret adgang
nærmest har været en hindring for investeringer ved at forringe sektorens
indtjening og rentabilitet.
TDC nævner som eksempel, at reguleringen har bremset investeringer i
vektoring-teknologien og at samtrafikreguleringen på mellemlangt sigt
også vil vise sig unødvendig. Det samme gælder de detaljerede forsynings-
pligtsforpligtigelser og sikring af telefonabonnenter på fastnettet.
Rådsmøde nr. 3394 (transport, telekommunikation og energi) den 11.-12. juni 2015 - Bilag 4: Supplerende samlenotat vedr. rådsmøde transport, tele og energi 11-12/6-15, pkt. 5
1535246_0020.png
20/23
TDC anbefaler, at der fra dansk side arbejdes for, at reguleringen gen-
tænkes med henblik på at fremme investeringer og innovation ud fra seks
nedenstående principper.
1) Målretning af access-reguleringen, hvor den nuværende tilgang afløses
af en generel adgangsforpligtelse, hvis der er tale om, at en forbruger kun
har én adgang til en fiberforbindelse eller højhastighedsforbindelse Også
samtrafikreguleringen bør afløses af en generel forpligtelse til samtrafik.
2) Regelforenkling af blandt andet access-reguleringen med henblik på at
fjerne detailregulering. 3) Symmetri, hvor særregler afvikles i lyset af, at
alternative tjenester nu er at finde på markedet. 4) Gentænkning af regu-
leringsinstrumenter med henblik på at fremme transparens og harmonise-
ring, blandt andet ved at anvende forordninger frem for direktiver. 5) Op-
datering, hvor definitioner og regler revideres i lyset af nye udviklinger på
markedet. 6) Kontinuitet, hvor de bærende principper om teknologineu-
tralitet og markedsdrevne investeringer videreføres.
Vedrørende en eventuel revision af e-Databeskyttelsesdirektivet opfordrer
TDC til, at det overvejes, om reglerne i direktivet kan integreres i hhv. den
kommende forordning om sikring af persondata samt den reviderede tele-
regulering.
9. Generelle forventninger til andre landes holdninger
Der forventes overordnet opbakning blandt medlemslandene til Kommissi-
onens ambitioner om at styrke det digitale indre marked. Når det gælder de
enkelte indsatsområder og initiativer, kan der imidlertid iagttages forskellige
opfattelser blandt medlemslandene.
10. Regeringens generelle holdning
Regeringen hilser Kommissionens meddelelse velkommen og støtter
Kommissionens ambitioner om at styrke det digitale indre marked til
gavn for forbrugere og virksomheder. Regeringen finder det vigtigt at
have fokus på alle grundelementerne i den digitale økonomi og støtter
derfor, at Kommissionen arbejder med en samlet strategi.
Regeringen mener, at det digitale indre marked generelt bør kendetegnes
ved åbenhed overfor digital innovation og konkurrence, hvorved der bør
være fokus på at sikre lave adgangsbarrierer for nye digitale virksomhe-
der samt på at undgå protektionistiske tiltag. Endvidere bør det sikres, at
der ikke indføres unødige byrder for erhvervslivet eller det offentlige i
forbindelse med bestræbelserne på at fremme det digitale indre marked.
Rådsmøde nr. 3394 (transport, telekommunikation og energi) den 11.-12. juni 2015 - Bilag 4: Supplerende samlenotat vedr. rådsmøde transport, tele og energi 11-12/6-15, pkt. 5
21/23
Regeringen lægger i den forbindelse vægt på, at der iværksættes initiati-
ver med det formål at sikre, at europæisk lovgivning er digitaliseringsklar.
Regeringen mener, at der bør sættes fokus på at skabe gode muligheder
for nye digitale forretningsmodeller såsom deleøkonomi, og at det gøres
lettere for digitale virksomheder at skalere deres forretning i EU.
Regeringen støtter intentionerne om, at sikre en bedre integration af det
digitale indre marked ved at fjerne de barrierer, der forhindrer forbrugerne
i at købe på tværs af grænser, og virksomhederne i at sælge på tværs af
grænser. En højere grad af harmoniserede regler på det kontraktretslige
område og generelt på området for forbrugerbeskyttelse vil kunne bidrage
til et mere velfungerende digitalt indre marked.
Regeringen støtter en revision af forordningen om forbrugerbeskyttelses-
samarbejde med henblik på en opstramning af håndhævelsessamarbejdet.
Regeringen er enig med Kommissionen i, at effektiv, sammenhængende
og prisbillig pakkelevering på tværs af Europa er vigtig for udbredelsen af
tværnational e-handel og støtter som udgangspunkt initiativer, som tages
af branchen, og som kan være med til at sikre udviklingen af et velinte-
greret og velfungerende indre marked for pakkelevering.
Regeringen støtter Kommissionens hensigt om at afskaffe uberettiget
geografisk blokering af forbrugere på internettet og afventer Kommissio-
nens konkrete forslag til, hvordan dette formål kan indfries effektivt og
uden unødige byrder for erhvervslivet.
Regeringen imødeser Kommissionens konkrete udspil til en modernise-
ring af de europæiske regler om ophavsret. Regeringen finder det relevant
at undersøge, om der er plads til reguleringsmæssige forbedringer i de
gældende regler, herunder i forbindelse med grænseoverskridende digitale
aktiviteter i EU. Regeringen finder det vigtigt, at de kommende forslag fra
Kommissionen er balanceret i forhold til rettighedshavernes og forbru-
gernes interesser. Desuden hilser regeringen det velkomment, at Kommis-
sionen vil fremsætte forslag til modernisering af den grænseoverskridende
håndhævelse på IPR-området.
Rådsmøde nr. 3394 (transport, telekommunikation og energi) den 11.-12. juni 2015 - Bilag 4: Supplerende samlenotat vedr. rådsmøde transport, tele og energi 11-12/6-15, pkt. 5
22/23
Regeringen støtter Kommissionens forslag om at udvide den eksisterende
one-stop-shop for momsangivelser til også at omfatte online salg af fysi-
ske varer.
Regeringen støtter generelt Kommissionens ønske om at styrke det indre
marked for telekommunikation. Målet for telereguleringen bør fortsat
være at understøtte udrulning af højhastighedsbredbånd i hele Europa
samt at fremme lave priser og innovative tjenester til forbrugerne og virk-
somhederne. Det bør ske igennem effektiv konkurrence samt stabile og
forudsigelige rammevilkår, der understøtter investeringer i digital infra-
struktur. Regeringen opfordrer endvidere til, at man i forbindelse med
revisionen inddrager erfaringerne fra medlemsstater, hvor man har opnået
et højt investeringsniveau under de eksisterende lovgivningsmæssige
rammer.
Regeringen finder, at man bør være tilbageholdende med yderligere regu-
lering af online platforme, og at der først foretages en nøje vurdering af
behovet herfor, før eventuelle tiltag overvejes. Kommissionens undersø-
gelse bør først og fremmest have fokus på at vurdere, hvorvidt der er ud-
fordringer vedrørende online platforme frem for at vurdere eventuelle
lovgivningsmæssige tiltag, som foregriber identificeringen af udfordrin-
ger. I udgangspunktet finder regeringen, at der bør være fokus på generel-
le rammevilkår for alle virksomheder i den digitale økonomi frem for at
have et snævert fokus på regler for online platforme.
Regeringen er overordnet positiv overfor at undersøge behovet for bedre
harmonisering af håndhævelsesmetoder til håndtering af ulovligt indhold
på internettet, herunder formidleres rolle.
Regeringen hilser Kommissionens hensigt om en revision af e-
databeskyttelsesdirektivet velkommen og lægger i den forbindelse vægt
på at der fastsættes regler, som giver brugere en effektiv beskyttelse og
ikke pålægger virksomheder unødige byrder. Således bør de såkaldte
’cookie-regler’ moderniseres.
Regeringen støtter Kommissionens vision om en datadreven økonomi
samt for bedre vilkår for anvendelse af cloud computing og imødeser
Kommissionens konkrete initiativer i den henseende. Regeringen lægger i
den forbindelse vægt på, at der arbejdes for fælleseuropæiske standarder
for udveksling af validerede data.
Rådsmøde nr. 3394 (transport, telekommunikation og energi) den 11.-12. juni 2015 - Bilag 4: Supplerende samlenotat vedr. rådsmøde transport, tele og energi 11-12/6-15, pkt. 5
1535246_0023.png
23/23
Regeringen støtter brugen af fælles, åbne europæiske standarder, der har
til formål at styrke interoperabiliteten og dermed konkurrenceevnen i det
digitale indre marked. Regeringen lægger vægt på, at IKT-standardisering
fokuseres på områder med det største behov for interoperabilitet og er
overordnet set positiv overfor Kommissionens plan om at identificere
prioritetsområder for standardisering.
Regeringen er positiv overfor Kommissionens forslag om en ny eGover-
nment Action Plan, men er samtidig afventende overfor den praktiske
udførelse af de enkelte initiativer. Danmark har foretaget en lang række
store investeringer i digital infrastruktur og digitalisering af den offentlige
sektor, og regeringen vil arbejde for at sikre disse investeringer i udvik-
lingen af nye fælleseuropæiske løsninger.
Regeringen forholder sig desuden skeptisk overfor Kommissionens øn-
sker om at modernisere medlemsstaternes forvaltninger gennem digitali-
sering. Regeringen er af den holdning, at udviklingen af fælles løsninger
baseret på fælles, åbne standarder er til gavn for medlemsstaterne, borgere
og virksomheder, men at selve sagsgangene i den nationale forvaltning
bør forblive et nationalt anliggende.
Endelig støtter regeringen Kommissionens forslag om at samle indre
markeds kontaktpunkterne ét sted og gøre det lettere for virksomheder og
borgere at tilgå relevant information.
Regeringen ser frem til det videre arbejde med strategien og vil tage stil-
ling til de konkrete lovgivningsmæssige initiativer i takt med at disse
fremsættes af Kommissionen.
11. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Sagen har
senest
været forelagt Folketingets Europaudvalg
den 22. maj
2015 i forbindelse med forelæggelse af rådsmødet (konkurrenceevne)
den 28. maj.