Europaudvalget 2014-15 (1. samling)
Rådsmøde 3401 - Alm. anl. Bilag 1
Offentligt
1535735_0001.png
UDENRIGSMINISTERIET
Center for Europa og Nordamerika
EUK, sagsnr: 2015-312
Den 9. juni 2015
Rådsmøde (almindelige anliggender) den 23. juni 2015
SAMLENOTAT
1. Forberedelse af Det Europæiske Råd den 25.-26. juni 2015 .........................................................2
2. Det Europæiske Semester 2015.....................................................................................................7
3. Meddelelse fra Kommissionen til Europa-Parlamentet og Rådet – forslag til en
interinstitutionel aftale om bedre regulering ...................................................................................9
4. FYROM/Makedonien ................................................................................................................ 13
1
Rådsmøde nr. 3401 (almindelige anliggender) den 23. juni 2015 - Bilag 1: Samlenotat vedr. rådsmøde almindelige anliggender 23/6-15
1535735_0002.png
1. Forberedelse af Det Europæiske Råd den 25.-26. juni 2015
KOM-dokument foreligger ikke.
Nyt notat.
1. Resumé
Forud for Det Europæiske Råd den 25.-26. juni 2015 er der lagt op til en tung dagsorden, der dækker en lang
række emner. For så vidt angår de udenrigspolitiske emner forventes der at være fokus på EU's udenrigs- og sik-
kerhedsstrategi og den fælles sikkerheds- og forsvarspolitik, situationen i Ukraine og relationen til Rusland samt
kampen mod terrorisme. Der forventes også at blive gjort status på situationen ift. migrationsstrømme i Middelha-
vet og implementeringen af erklæringen fra det ekstraordinære møde den 23. april. Hvad angår de økonomiske
emner vil der være fokus på det digitale indre marked, det europæiske semester, TTIP samt overvejelser om en
styrkelse af den Økonomiske og Monetære Union.
2. Baggrund
Det Europæiske Råd mødes den 25.-26. juni 2015. I henhold forretningsordenen for Det Euro-
pæiske Råd (artikel 3) forbereder Rådet (almindelige anliggender) møder i Det Europæiske Råd.
3. Formål og indhold
Forud for Det Europæiske Råd den 25.-26. juni 2015 er der lagt op til en tung dagsorden, der
dækker en lang række emner.
Den fælles sikkerheds- og forsvarspolitik
Drøftelsen af den Fælles Sikkerheds- og Forsvarspolitik (CSDP) forventes på Det Europæiske
Råd at blive tæt koblet til fremlæggelsen af udenrigsrepræsentant Mogherinis præsentation af sin
strategiske analyse (review) af udenrigs- og sikkerhedspolitiske udfordringer for EU. Ved Det
Europæiske Råd i december 2013 blev udenrigsrepræsentanten anmodet om at udarbejde en ana-
lyse af den globale udenrigs- og sikkerhedspolitiske udvikling med fokus på, hvilke muligheder
og udfordringer udviklingen har medført for EU og medlemsstaterne. På Det Europæiske Råd
forventes der truffet beslutning om udarbejdelsen af en ny udenrigs- og sikkerhedsstrategi for
EU. Den nuværende strategi blev vedtaget i 2003 og revideret i 2008. Siden har den sikkerheds-
og udenrigspolitiske situation ændret sig markant. Drøftelsen af selve CSDP’en forventes desu-
den at tage bestik af de opdrag, som blev givet ved Det Europæiske Råd i december 2013 til ud-
viklingen af CSDP’en og samtidig give strategisk retning ift. nye trusler, herunder eksempelvis i
forhold til hybride trusler.
Rusland/Ukraine
På Det Europæiske Råd i marts 2015 opnåedes der enighed om at lave en klar kobling mellem
sanktionerne mod Rusland og implementeringen af Minsk-aftalen. Der ventes på den baggrund
at være opbakning til en forlængelse af de økonomiske sanktioner (en roll-over), som vil binde
tidslinjerne for Minsk-aftalen og sanktionerne op på samme pejlemærke, nemlig udgangen af
2015. Dertil kommer, at hverken situationen på landjorden i Ukraine eller de hidtidige, meget
begrænsede fremskridt i gennemførelsen af Minsk-aftalen tilsiger umiddelbart, at det vil kunne
komme på tale at ”skrue ned for” det aktuelle sanktionsniveau.
2
Rådsmøde nr. 3401 (almindelige anliggender) den 23. juni 2015 - Bilag 1: Samlenotat vedr. rådsmøde almindelige anliggender 23/6-15
1535735_0003.png
Migration
På det ekstraordinære møde i Det Europæiske Råd den 23. april 2015 vedtog stats- og regerings-
cheferne en erklæring med en række konkrete indsatsområder i forhold til håndtering af migrati-
onsudfordringen. Europa-Kommissionen fremlagde den 13. maj 2015 sin meddelelse om en
”Europæisk dagsorden for migration” (A European Agenda on Migration). Kommissionens
meddelelse har til formål at fastlægge en fælles ramme for EU’s fremtidige asyl- og migrationspo-
litik og har fået en central rolle i udmøntningen af Det Europæiske Råds erklæring om håndte-
ring af migrationsstrømme
Meddelelsen indeholder både forslag til den øjeblikkelige håndtering af migrationsstrømme og
forslag til mere langsigtede initiativer til bekæmpelse af ulovlig migration og menneskesmugling,
sikring af EU’s ydre grænser, etablering af et stærkt fælles asylsystem samt indførelse af en ny
politik for lovlig migration.
Kommissionen har stillet forslag om et konkret forslag til en midlertidig omfordelingsmekanisme
for asylansøgere, der har et åbenbart behov for international beskyttelse fra henholdsvis Italien
og Grækenland til andre EU-medlemsstater. Danmark er pga. retsforbeholdet ikke omfattet af
forslaget. Kommissionen har også vedtaget en henstilling til medlemsstaterne om at etablere et
europæisk genbosætningsprogram, som skal omfatte i alt 20.000 anerkendte flygtninge fra lande
uden for EU. Selvom genbosætningsprogrammet lægger op til, at alle medlemsstater skal deltage,
er genbosætningsprogrammet ikke juridisk bindende for medlemsstaterne (der er tale om en hen-
stilling fra Kommissionen og ikke en bindende retsakt). Programmet skal gennemføres over de
næste to år. Danmark vil pga. retsforbeholdet ikke være omfattet af en evt. bindende retsakt om
genbosætning. Kommissionen foreslår i forlængelse heraf, at medlemsstaterne bør arbejde hen
imod en årlig kvote i 2020 på 20.000 flygtninge. Fordelingen af asylansøgere under omforde-
lingsmekanismen og flygtninge under genbosætningsprogrammet foreslås fordelt på baggrund af
en fordelingsnøgle.
Kommissionen er desuden fremkommet med en meddelelse om en europæisk handlingsplan
mod menneskesmugling, der skal gælde for 2015-2020. Handlingsplanen indeholder initiativer til
styrkelse af mulighederne for politimæssig og retslig indgriben over for menneskesmuglerne,
styrket informationsdeling mellem medlemsstaterne, øget indsats til forebyggelse af menneske-
smugling og assistance til sårbare migranter samt stærkere samarbejde med tredjelande. En del af
denne indsats er udmøntet i Rådets (udenrigs- og forsvarsanliggender) beslutning den 18. maj
2015 om at etablere en militær operation til at ødelægge menneskesmuglingsnetværk i det sydlige
og centrale Middelhav (EUNAVFOR MED). Danmark deltager som følge af forsvarsforbehol-
det ikke i den militære operation.
Kommissionen understreger også vigtigheden af partnerskaber med tredjelande samt adressering
af de bagvedliggende årsager til irregulær og tvungen migration gennem udviklingssamarbejdet.
Europa-Kommissionen foreslår bl.a. etablering af regionale udviklings- og beskyttelsesprogram-
mer i Nordafrika og på Afrikas Horn samt videreudvikling af programmet i Mellemøsten. Kom-
missionen vil afsætte EUR 30 mio. til formålet i 2015/2016, hvilket vil skulle suppleres af bidrag
fra medlemslandene. Endvidere foreslår Kommissionen en mere effektiv gennemførelse af ud-
sendelse af tredjelandsstatsborgere, der opholder sig ulovligt i EU. Der foreslås også på pilotbasis
etableret et multi-purpose center i Niger med fokus på både tilvejebringelse af information, lokal
3
Rådsmøde nr. 3401 (almindelige anliggender) den 23. juni 2015 - Bilag 1: Samlenotat vedr. rådsmøde almindelige anliggender 23/6-15
1535735_0004.png
beskyttelse og genbosætning. Endelig vil migration indgå i allerede eksisterende CSDP-missioner
i bla. Niger og Mali.
Terrorbekæmpelse
Foranlediget af terrorangrebene i Paris og anti-terroraktionerne i Belgien tidligere på året, afgav
Det Europæiske Råd den 12. februar 2015 en erklæring om terrorisme, som fokuserer på følgen-
de tre områder: (1) sikkerhed for befolkningen, (2) forebyggelse af radikalisering og beskyttelse af
værdier og (3) samarbejde med internationale partnere. I relation til det første område (sikkerhed
for befolkningen) fremhæves behovet for at implementere eksisterende værktøjer og udvikle nye.
I den forbindelse peges bl.a. på behovet for at oprette et europæisk PNR-system for at styrke
grænsekontrollen ved EU’s ydre grænser og for at øge samarbejdet myndighederne imellem, her-
under de nationale myndigheders samarbejde med EU’s institutioner. For så vidt angår det andet
område (forebyggelse af radikalisering og beskyttelse af værdier) fremhæves i erklæringen bl.a.
behovet for at monitorere og fjerne materiale på internettet, som promoverer terrorisme og vold,
bl.a. gennem samarbejde med internetindustrien, jf. nærmere herom under pkt. 5. Endvidere
fremhæves bl.a. behovet for at promovere tolerance, grundlæggende rettigheder og solidaritet.
For så vidt angår det tredje område (samarbejde med internationale partnere) fremhæves særligt
behovet for styrket samarbejde med EU’s Sydlige naboskab og en mere strategisk tilgang til kon-
flikter i EU’s nærområde.
Rådet for almindelige anliggender (GAC) har den centrale koordinerende rolle i opfølgningen af
DER erklæringen og behandlede senest emnet på en frokostdrøftelse den 21. april 2015. Terror
blev også drøftet på RIA-rådsmødet i marts.
Kommissionen vedtog den 28. april 2015 sin meddelelse om en ny strategi for EU’s interne sik-
kerhed til afløsning af den eksisterende strategi. Strategien er en opdatering af en række eksiste-
rende instrumenter, og understøtter medlemsstaternes arbejde. I strategien lægges vægt på, at
terrorbekæmpelse ikke kun sker ved strafferetlige tiltag med også ved social inklusion og samar-
bejde. På Rådsmødet d. 23. juni 2015 forventes en drøftelse af implementeringen af de tiltag, der
blev peget på i DER-erklæringen fra februar i år, idet DER d. 25. – 26. juni 2015 forventes at
gøre status på implementeringen heraf.
Det digitale indre marked
Kommissionen offentliggjorde den 6. maj 2015 meddelelsen ”A Digital Single Market Strategy
for Europe” (KOM (2015) 192), som udstikker Kommissionens strategi for det digitale indre
marked. Det digitale indre marked ligger meget højt på Kommissionens politiske dagsorden og
der lægges op til initiativer inden for en række områder. Kommissionens mål er et digitalt indre
marked hvor varer, tjenesteydelser og kapital frit kan bevæge sig på tværs af grænser, samt et digi-
talt indre marked hvor borgere og virksomheder kan udøve online aktivitet uanset nationalitet
eller bopæl. Kommissionen finder, at udviklingen af et digitalt indre marked vil styrke Europas
position inden for informations- og kommunikationsteknologi. Selve meddelelsen indeholder
ikke specifikke forslag til lovgivningsmæssige tiltag, men beskriver retningen, formålet og proces-
sen for kommende tiltag, der skal fremme det digitale indre marked. Det kan bl.a. forventes, at
en række høringer vil blive iværksat som opfølgning på meddelelsen.
Det digitale indre marked er på dagsordenen for mødet i Det Europæiske Råd den 25.-26. juni
2015. Frem mod mødet vil meddelelsen blive drøftet i relevante rådsformationer samt med inte-
4
Rådsmøde nr. 3401 (almindelige anliggender) den 23. juni 2015 - Bilag 1: Samlenotat vedr. rådsmøde almindelige anliggender 23/6-15
1535735_0005.png
ressenterne. Kommissionen har indikeret, at man forventer klare retningslinjer for, hvordan
Kommissionen skal fremme det digitale indre marked fra Det Europæiske Råd.
Det Europæiske Semester
Det europæiske semester er rammen om det økonomiske samarbejde i EU.
Kommissionen har den 13. maj 2015 offentliggjort udkast til Rådets landespecifikke anbefalinger
(herunder et sæt anbefalinger til euroområdet) og Rådets udtalelser om landenes stabilitets- og
konvergensprogrammer (for hhv. eurolande og ikke-eurolande). De landespecifikke anbefalinger
er som led i det europæiske semester et vigtigt instrument til at sikre en sund økonomi i de enkel-
te lande og til generelt at understøtte investeringer, vækst og nye arbejdspladser i EU. Gennem-
førelsen er et nationalt anliggende.
Det forventes, at der på baggrund af Kommissionens udkast vil blive opnået politisk enighed om
de landespecifikke anbefalinger og udtalelser om landenes stabilitets- eller konvergensprogram-
mer på rådsmødet (økonomi og finans) den 19. juni 2015. De landespecifikke anbefalinger, der
vedrører arbejdsmarkedet, forventes drøftet på rådsmødet (beskæftigelse, socialpolitik, sundhed
og forbrugerbeskyttelse) den 18. juni 2015. DER forventes herefter at tilslutte sig de landespeci-
fikke anbefalinger på mødet den 25.-26. juni 2015, hvorefter de formelt forventes vedtaget på
rådsmødet (økonomi og finans) den 14. juli 2015.
TTIP
Forhandlingerne om en frihandelsaftale mellem EU og USA, kaldet Trans-Atlantic Trade and
Investment Partnership (TTIP), har været i gang siden juni 2013. Eftersom aftalen vil omfatte
omkring en tredjedel af verdenshandlen, og EU og USA tilsammen står for knap halvdelen af
verdens BNP, har TTIP både stor økonomisk og geopolitisk betydning. Den 9. forhandlingsrun-
de blev gennemført i april 2015 i New York, mens den 10. runde forventes at finde sted i Bru-
xelles i juli 2015. Kommissionen sigter efter, at man kan nå en politisk aftale i løbet af 2016. Et
vigtigt aspekt i den interne amerikanske proces er handelsbemyndigelse (TPA) til Præsidenten,
som er godkendt i Senatet, mens Repræsentanternes Hus godkendelse i skrivende stund udestår.
Der pågår en omfattende offentlig debat om TTIP i Europa, som særligt har fokus på tvistbilæg-
gelse i investeringssager (ISDS -
investor-to-state dispute settlement).
ISDS er for tiden ikke del af for-
handlingerne. Kommissionen præsenterede på udenrigsrådsmøde (handel) d. 7. maj 2015 et kon-
ceptpapir med ideer, som kan danne udgangspunkt for genoptagelsen af forhandlingerne med
USA på ISDS-spørgsmålet.
Det Europæiske Råd forventes at modtage en orientering om status for TTIP-forhandlingerne.
Styrkelse af den Økonomiske og Monetære Union
Det Europæiske Råd forventes den 25.-26. juni 2015 at drøfte videreudvikling af den Økonomi-
ske og Monetære Union på baggrund af en rapport, som forventes fremlagt den 10. juni 2015.
Rapporten udarbejdes af Kommissionens formand sammen med formændene for Det Europæi-
ske Råd, eurogruppen og ECB, og under inddragelse af Europa-Parlamentets formand. Rappor-
ten vil inden Det Europæiske Råd blive drøftet på rådsmøde (økonomi og finans) den 19. juni
2015 og på Rådet (almindelige anliggender) den 21. juni 2015.
4. Europa-Parlamentets udtalelser
5
Rådsmøde nr. 3401 (almindelige anliggender) den 23. juni 2015 - Bilag 1: Samlenotat vedr. rådsmøde almindelige anliggender 23/6-15
Europa-Parlamentet skal ikke høres.
5. Nærhedsprincippet
Spørgsmålet om nærhedsprincippet er ikke relevant.
6. Gældende dansk ret
Ikke relevant.
7. Konsekvenser
Udkastet til den kommenterede dagsorden for Det Europæiske Råd den 25.-26. juni 2015 fore-
ligger endnu ikke. Udkastet til den kommenterede dagsorden ventes ikke i sig selv at indebære
statsfinansielle konsekvenser eller konsekvenser for EU’s budget, for samfundsøkonomien, er-
hvervslivet, miljøet eller beskyttelsesniveauet. Det er dog muligt, at Det Europæiske Råd vil blive
fulgt op af konkrete retsakter, målsætninger, konklusioner eller andet, der vil kunne få sådanne
konsekvenser. Disse kan dog ikke vurderes på nuværende tidspunkt.
8. Høring
Sagen har ikke været sendt i høring.
9. Generelle forventninger til andre landes holdninger
Andre landes holdninger kendes ikke på nuværende tidspunkt.
10. Regeringens generelle holdning
Regeringen ventes at hilse udkastet til konklusioner for mødet i Det Europæiske Råd den 25.-26.
juni 2015 velkommen.
11. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg.
Forberedelse af Det Europæiske Råd den 25.-26. juni 2015 har seneste været forelagt for Folke-
tingets Europaudvalg på mødet den 12. maj 2015 til orientering.
6
Rådsmøde nr. 3401 (almindelige anliggender) den 23. juni 2015 - Bilag 1: Samlenotat vedr. rådsmøde almindelige anliggender 23/6-15
1535735_0007.png
2. Det Europæiske Semester 2015
KOM (2015) 0255
Nyt notat
1. Resumé
På rådsmødet skal de samlede landespecifikke anbefalinger for 2015 drøftes. Det forventes, at der på baggrund af
Kommissionens udkast vil blive opnået politisk enighed om de landespecifikke anbefalinger og udtalelser om lan-
denes stabilitets- eller konvergensprogrammer på rådsmødet (økonomi og finans) den 19. juni 2015. De landespe-
cifikke anbefalinger, der vedrører arbejdsmarkedet, forventes drøftet på rådsmødet (beskæftigelse, socialpolitik,
forbrugerbeskyttelse og sundhed) den 18. juni 2015. Det Europæiske Råd forventes herefter at tilslutte sig de
landespecifikke anbefalinger på mødet den 25.-26. juni 2015, hvorefter de formelt forventes vedtaget på rådsmødet
(økonomi og finans) den 14. juli 2015.
2. Baggrund
Det europæiske semester er rammen om det økonomiske samarbejde i EU. De landespecifikke
anbefalinger er som led i det europæiske semester et vigtigt instrument til at sikre en sund øko-
nomi i de enkelte lande og til generelt at understøtte investeringer, vækst og nye arbejdspladser i
EU. Gennemførelsen er et nationalt anliggende.
Kommissionen har den 13. maj 2015 offentliggjort udkast til Rådets
landespecifikke anbefalinger
(herunder et sæt anbefalinger til euroområdet) og Rådets udtalelser om
landenes stabilitets- og kon-
vergensprogrammer
(for hhv. eurolande og ikke-eurolande).
3. Formål og indhold
Formålet er at drøfte Kommissionens udkast til landespecifikke anbefalinger, på baggrund af
drøftelser på rådsmødet (beskæftigelse, socialpolitik, forbrugerbeskyttelse og sundhed) den 18.
juni 2015 og rådsmødet (økonomi og finans) den 19. juni 2015, og herigennem forberede Det
Europæiske Råd den 25.-26. juni 2015.
Det Europæiske Råd forventes at tilslutte sig de landespecifikke anbefalinger den 25.-26. juni
med henblik på endelig formel vedtagelse på rådsmødet (økonomi og finans) den 14. juli 2015.
Kommissionens udkast til Rådets
landespecifikke anbefalinger for Danmark:
Rådet anbefaler, at Danmark i 2015 og 2016 træffer foranstaltninger mhp. at:
undgå en afvigelse fra den mellemfristede målsætning (MTO) i 2016.
øge produktiviteten, særligt i den indenlandsk orienterede servicesektor, herunder detail-
sektoren og bygge- og anlægssektoren. Mindske barriererne for etablering af detailvirk-
somhed og tage yderligere skridt mhp. at fjerne tilbageværende barrierer forårsaget af au-
torisations- og certificeringsordninger inden for byggesektoren.
7
Rådsmøde nr. 3401 (almindelige anliggender) den 23. juni 2015 - Bilag 1: Samlenotat vedr. rådsmøde almindelige anliggender 23/6-15
Der henvises til samlenotat vedr. rådsmødet (økonomi og finans) den 19. juni 2015 for præsenta-
tion af rådsudtalelser vedr. Danmarks konvergensprogram samt gennemgang af anbefalinger til
de øvrige EU-lande.
4. Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet skal ikke høres.
5. Nærhedsprincippet
Spørgsmålet om nærhedsprincippet er ikke relevant.
6. Gældende dansk ret
Sagen har ikke lovgivningsmæssige konsekvenser.
7. Konsekvenser
Sagen har ikke statsfinansielle konsekvenser. Det europæiske semester og landenes efterfølgende
implementering af national økonomisk politik i lyset af Rådets anbefalinger på baggrund af med-
lemslandenes stabilitets- og konvergensprogrammer og nationale reformprogrammer vil kunne
bidrage til sikring af sunde og holdbare offentlige finanser samt velfungerende økonomier i EU’s
medlemslande og generelt understøtte vækst og beskæftigelse i EU og i Danmark.
8. Høring
Sagen har ikke været sendt i høring.
9. Generelle forventninger til andre landes holdninger
EU-landene ventes generelt at kunne støtte Kommissionens udkast til Rådets udtalelser og anbe-
falinger til landenes stabilitets- og konvergensprogrammer og nationale reformprogrammer.
10. Regeringens generelle holdning
Fra dansk side noterer man sig Kommissionens udkast til Rådets udtalelser og anbefalinger til
Danmark. Fra dansk side har man ikke bedt om ændringer, men alene en uddybning fsva. anbe-
falingen om styrkelse af produktiviteten.
Fra dansk side kan man tage Kommissionens udkast til Rådets udtalelser og anbefalinger til de
øvrige EU-lande til efterretning og tilslutte sig den enighed, som måtte kunne opnås i Rådet på
dette grundlag.
11. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Sagen har ikke tidligere været forelagt folketingets Europaudvalg.
8
Rådsmøde nr. 3401 (almindelige anliggender) den 23. juni 2015 - Bilag 1: Samlenotat vedr. rådsmøde almindelige anliggender 23/6-15
1535735_0009.png
3. Meddelelse fra Kommissionen til Europa-Parlamentet og Rådet – forslag til en interin-
stitutionel aftale om bedre regulering
KOM (2015) 0216
Nyt notat
1. Resumé
Kommissionen har den 19. maj 2015 fremsat forslag (KOM (2015) 216) til en interinstitutionel aftale om bedre
regulering (IIA). Forslaget er en del af en pakke fra Kommissionen om bedre regulering, der udover IIA’en også
består af to meddelelser om hhv. REFIT og Kommissionens konsekvensanalyser. Forslaget om den interinstitutio-
nelle aftale skal erstatte den eksisterende inter-institutionelle aftale om bedre lovgivning fra 2003. Forslaget har til
formål at få alle parter (Europa-Parlamentet, Kommissionen og Rådet) til at lovgive bedre og til at arbejde sam-
men til gavn for borgere, virksomheder og samfundet mhp. at opnå noget med de ambitiøse politikmål, som man
har sat sig selv.
2. Baggrund
Kommissionen har ved KOM (2015) 216 af 19. maj 2015 fremsendt meddelelse til Europa-
Parlamentet og Rådet om et forslag til en interinstitutionel aftale om bedre regulering (IIA). For-
slaget er oversendt til Rådet den 28. maj 2015 i dansk sprogversion. Forslaget er fremsat med
hjemmel i TEUF artikel 295, der fastslår, at "Europa-Parlamentet,
Rådet og Kommissionen holder indbyr-
des samråd og aftaler i fællesskab formerne for deres samarbejde. Med henblik herpå kan de inden for traktater-
nes rammer indgå interinstitutionelle aftaler, der kan antage bindende karakter”.
Rådet træffer afgørelse
med kvalificeret flertal, jf. TEU artikel 16, stk. 3.
Forslaget indgår i en samlet pakke om bedre regulering fra Kommissionen. I bemærkningerne til
forslaget fastslår Kommissionen, at den ikke kan, og heller ikke skal, inddrages i alt, hvad der
rører sig i EU. IIA’en er et bidrag til at skabe bedre regler og bedre resultater på europæisk ni-
veau. IIA’en relaterer sig blandt andet til den europæiske indsats for bedre regulering, som har til
formål at fjerne og forhindre unødige byrder i EU-lovgivningen. Af den inter-institutionelle afta-
le om bedre lovgivning fra 2003 fremgår det, hvordan Europa-Parlamentet, Kommissionen og
Rådet skal samarbejde for at sikre den bedst mulige forberedelse af EU-lovgivning. I bemærk-
ningerne til forslaget fremhæver Kommissionen dog, at disse gode intentioner ikke er blevet fulgt
konsekvent. Man vurderer, at tiden nu er moden til at lave en ny aftale. Af samme grund har
Kommissionen lagt op til en ambitiøs tidsplan for forslaget, der sigter på, at det kan færdigfor-
handles med udgangen af 2015.
3. Formål og indhold
Kommissionen fremhæver i bemærkningerne til forslaget, at målet er, at få alle parter (Europa-
Parlamentet, Kommissionen og Rådet) til at lovgive bedre og til at arbejde sammen, således at
borgere, virksomheder og samfundet som helhed kan se, hvilke fordele der er ved EU i deres
dagligdag. Der fastslås, at de tre institutioner vil fortsætte med bedre regulering ved hjælp af en
række initiativer og procedurer. Forslaget indeholder følgende hovedelementer:
Betragtninger: De indledende betragtninger bekræfter, at de tre institutioner lægger stor
vægt på ”fællesskabsmetoden”, gennemsigtighed i lovgivningsprocessen, demokratisk le-
gitimitet, principperne om nærhed og proportionalitet, retssikkerhed og enkelthed, klar-
9
Rådsmøde nr. 3401 (almindelige anliggender) den 23. juni 2015 - Bilag 1: Samlenotat vedr. rådsmøde almindelige anliggender 23/6-15
1535735_0010.png
hed og konsistens, når de udarbejder EU-lovgivning. De tre institutioner peger igen på
den rolle og det ansvar, som de nationale parlamenter har ifølge traktaterne.
Programmering og planlægning: Styrkelse af den årlige og flerårige programmering ved
inddragelse af Europa-Parlamentet og Rådet inden vedtagelsen af Kommissionens årlige
arbejdsprogram. Ud fra dette arbejdsprogram vil de tre institutioner blive enige om en li-
ste med forslag, som vil få prioritet i lovgivningsprocessen. Listen vil omfatte forslag til
opdatering eller forenkling af eksisterende lovgivning og om mindskelse af regelbyrden
især for små og mellemstore virksomheder.
Konsekvensanalyser: Konsekvensanalyser er et positivt bidrag til forbedring af kvaliteten
af EU-lovgivningen. Kommissionen vil foretage konsekvensanalyser af de initiativer, som
den fremsætter, og som forventes at få betydelige økonomiske, miljømæssige eller sociale
indvirkninger. Interessenter vil blive hørt. Kommissionens Udvalg for Forskriftskontrol
vil foretage kvalitetskontrol af disse konsekvensanalyser. Det hele vil blive offentligt til-
gængeligt ved fremsættelsen af Kommissionens forslag. De to lovgivende institutioner vil
starte deres behandling af Kommissionens forslag med at se på konsekvensanalysen. For-
ud for vedtagelsen af et substantielt ændringsforslag undervejs i lovgivningsprocessen vil
der ligeledes blive foretaget en konsekvensanalyse. Hver af de tre institutioner beslutter
selv, hvordan arbejdet med konsekvensanalyser skal organiseres under hensynstagen til de
interne, organisatoriske ressourcer. Institutionerne er enige om, at lovgivningen bør være
forståelig og klar, ikke give uforholdsmæssige omkostninger, være praktisk gennemførlig
m.v. I tilfælde af en væsentlig ændring af Kommissionens forslag kan den enkelte institu-
tion indkalde en uafhængig instans til at foretage en vurdering af de nævnte faktorer.
Høring af interessenter og feedback: Kommissionen vil foretage offentlige internetbase-
rede høringer. Resultaterne heraf vil være offentligt tilgængelige. Efter Kommissionens
vedtagelse af et forslag og parallelt med høringen af de nationale parlamenter vil interes-
senterne få lejlighed til at give deres mening til kende. De indsamlede holdninger vil blive
forelagt for medlovgiverne i starten af lovgivningsprocessen.
Efterfølgende evaluering af eksisterende lovgivning: De tre institutioner understreger be-
tydningen af, at der skabes størst mulig konsistens og sammenhæng i tilrettelæggelsen af
arbejdet med at evaluere udfaldet af EU-lovgivning, hvilket også omfatter høring af of-
fentligheden og interessenter. Der lægges op til, at der indføres krav om overvågning, eva-
luering og indberetning i al lovgivning med målbare indikatorer, hvormed der kan indhen-
tes bevis for lovgivningens praktiske virkning. Institutionerne er enige om, at alle EU-
aktiviteter bør evalueres på en forholdsmæssig måde. De tre institutioner vil gøre, hvad de
kan for at anvende revisionsklausuler og hvor relevant udløbsklausuler.
Lovgivningsinstrumenter: Kommissionen vil forklare sit valg af lovgivningsinstrument i
en begrundelse til Europa-Parlamentet og Rådet, herunder hvorfor et forslag er i overens-
stemmelse med subsidiaritets- og proportionalitetsprincipperne. Kommissionen vil også
gøre rede for både omfanget og resultaterne af høringen af interessenter, efterfølgende
evaluering af eksisterende lovgivning og den gennemførte konsekvensanalyse.
Delegerede retsakter og gennemførelsesretsakter: De tre institutioner vil opnå enighed om
en revideret fælles forståelse vedrørende delegerede retsakter til erstatning for den fælles
forståelse fra 2011. Kommissionens forslag til revideret fælles forståelse er indeholdt i et
bilag til meddelelsen. Bilaget indeholder kriterier med henblik på en klarere afgrænsning af
henholdsvis delegerede retsakter og gennemførelsesretsakter. Herudover lægges op til at
forbedre forberedelse og udarbejdelse af delegerede retsakter gennem større gennemsig-
tighed og bedre høringer. Kommissionen vil således, inden den vedtager delegerede rets-
10
Rådsmøde nr. 3401 (almindelige anliggender) den 23. juni 2015 - Bilag 1: Samlenotat vedr. rådsmøde almindelige anliggender 23/6-15
1535735_0011.png
akter, samle al nødvendig ekspertviden blandt andet gennem høring af eksperter fra med-
lemsstaterne og gennem offentlige høringer. Desuden vil Kommissionen, når der er be-
hov for bredere ekspertise i forberedelsen af udkast til gennemførelsesretsakter, gøre brug
af ekspertgrupper, høre særlige interessenter og/eller foretage offentlige høringer, hvor
det er relevant.
Koordinering af lovgivningsprocessen: De tre institutioner vil forbedre koordineringen af
deres lovgivningsarbejde, herunder det forberedende og lovgivende arbejde i forbindelse
med den almindelige lovgivningsprocedure. Europa-Parlamentet og Rådet vil sammen
med Kommissionen for hvert lovgivningsforslag søge at fastlægge en tidsplan for de for-
skellige trin, der skal føre til den endelige vedtagelse. I denne tidsplan vil også indgå pas-
sende brug af andenbehandling. De tre institutioner vil regelmæssigt underrette hinanden
om deres arbejde under hele lovgivningsprocessen, herunder sørge for en passende grad
af gennemsigtighed i lovgivningsprocessen. Af hensyn til effektiviteten vil de tre instituti-
oner sørge for en bedre synkronisering af behandlingen af lovgivningsforslag hos de for-
beredende organer i Europa-Parlamentet og Rådet.
Implementering og anvendelse af EU-lovgivning: De tre institutioner vil opfordre med-
lemsstaterne til at anvende EU-retten hurtigt og korrekt. I særlige tilfælde vil det være an-
befalet at benytte samme datoer for starten på anvendelsen af lovgivning i medlemssta-
terne samt et begrænset antal datoer om året. Fristen for gennemførelse i national ret af
direktiver vil blive så kort som mulig og generelt ikke over to år. Medlemsstaterne opfor-
dres til at give offentligheden, herunder også Kommissionen i forbindelse med notifikati-
oner, klar information om de nationale foranstaltninger, herunder klargøre hvilke aspekter
der er en nødvendig konsekvens af EU-lovgivningen og hvilke som er tilføjet på nationalt
niveau. Medlemsstaterne opfordres til at foretage en vurdering af konsekvenserne heraf,
navnlig de administrative byrder for virksomheder, myndigheder og borgere. Kommissio-
nen vil årligt afrapportere til Europa-Parlamentet og Rådet om anvendelsen af EU-
lovgivning. De tre institutioner vil derudover opfordre medlemsstaterne til at samarbejde
med Kommissionen om at indhente oplysninger og data, som er nødvendige for at kunne
monitorere og evaluere gennemførelsen af EU-retten.
Forenkling: De tre institutioner er enige om at samarbejde om at ajourføre og forenkle
lovgivningen og mindske regelbyrden for virksomheder, myndigheder og borgere. RE-
FIT-programmet vil være den centrale platform for institutionernes fortsatte indsats. I
Kommissionens arbejdsprogram vil det blive angivet, hvilke forslag Kommissionen vil
fremsætte for at mindske regelbyrden, og hvilke verserende forslag der vil blive trukket
tilbage. Kommissionen vil derudover identificere områder inden for den eksisterende lov-
givning, som bør forenkles og vil kvantificere potentialet for regelforenkling, når dette er
muligt.
4. Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentets holdning til det foreliggende forslag foreligger endnu ikke.
5. Nærhedsprincippet
Regeringens vurdering er, at forslaget er i overensstemmelse med nærhedsprincippet.
6. Gældende dansk ret
Indgåelse af interinstitutionelle aftaler kræver ikke ændring af gældende dansk ret.
11
Rådsmøde nr. 3401 (almindelige anliggender) den 23. juni 2015 - Bilag 1: Samlenotat vedr. rådsmøde almindelige anliggender 23/6-15
7. Konsekvenser
En ny interinstitutionel aftale om bedre lovgivning vil i sig selv ikke at have konsekvenser for
statsfinanserne, miljøet eller beskyttelsesniveauet. De dele af aftalen, der vedrører bedre EU-
lovgivning kan derimod medføre positive konsekvenser for samfundsøkonomien og erhvervsli-
vet, idet aftalen blandt andet sigter mod bedre regulering, som vil reducere unødvendige byrder
for virksomheder, myndigheder og borgere.
8. Høring
Forslaget er sendt i høring i specialudvalget for institutionelle spørgsmål den 3. juni 2015.
9. Generelle forventninger til andre landes holdninger
Der er bred opbakning i Rådet til at revidere den inter-institutionelle aftale fra 2003. Det er for-
ventningen, at Kommissionen med dens forslag til en ny interinstitutionel aftale har ramt en fin
balance, der vil kunne danne grundlag for enighed i Rådet.
10. Regeringens generelle holdning
Regeringen støtter, at den interinstitutionelle aftale fra 2003 revideres. Udover at sikre Rådets
tidlige involvering i udarbejdelsen af Kommissionens årlige og flerårige arbejdsprogram vil man
arbejde for, at en ny interinstitutionel aftale adresserer bedre reguleringsdagsordenen (herunder
involvering af interessenter), samt andre væsentlige tværgående spørgsmål af betydning for EU’s
lovgivningsproces, herunder fx inddragelsen af nationale parlamenter, transparens og åbenhed,
trilogforhandlinger samt gennemførelsesretsakter og delegerede retsakter.
11. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Sagen har ikke tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg. Folketingets Europaudvalg er
dog den 9. marts 2015 og den 17. april 2015 blevet orienteret om sagen i den forberedende fase i
forbindelse med Rådets interne drøftelser om ønsker til indholdet af den interinstitutionelle afta-
le.
12
Rådsmøde nr. 3401 (almindelige anliggender) den 23. juni 2015 - Bilag 1: Samlenotat vedr. rådsmøde almindelige anliggender 23/6-15
1535735_0013.png
4. FYROM/Makedonien
KOM-dokument foreligger ikke.
Nyt notat
1. Resumé
Rådet ventes at vedtage konklusioner, der anerkender de indgåede aftaler ang. nyvalg i FYROM/Makedonien
inden udgangen af april 2016 og for overgangsperioden frem til valget, indgået ved udvidelseskommissær Hahns
mellemkomst. Baggrunden for aftalerne er den forværrede politiske situation i FYROM/Makedonien siden janu-
ar 2015, hvor regeringen tiltalte oppositionslederen Zoran Zaev for forsøg på afpresning og planlægning af stats-
kup, og oppositionspartiets offentliggørelse af aflytninger, der ifølge oppositionen afslører en række grove og forfat-
ningsstridige ulovligheder begået af regeringen. Der forventes ikke substansdrøftelse af konklusionsteksten på
rådsmødet.
2. Baggrund
Den politiske situation i FYROM/Makedonien har været stærkt forværret siden den 31. januar
2015, da lederen af landets socialdemokratiske oppositionsparti SDSM, Zoran Zaev, blev tiltalt
for forsøg på afpresning af regeringen og mistanke om planlægning af statskup. Zaev havde an-
giveligt truet premierminister Gruevski med offentliggørelse af kompromitterende aflytninger
(angiveligt foretaget af den makedonske efterretningstjeneste), hvis ikke der blev indsat en tek-
nokratisk overgangsregering og udskrevet nyvalg.
Siden sigtelsen har Zaev ad flere omgange offentliggjort dele af aflytningerne, som ifølge SDSM
beviser en lang række grove forfatningsstridige ulovligheder begået af Gruevski og hans nærme-
ste allierede. Ifølge oppositionen afslører aflytningerne bl.a. valgsvindel, chikanering af civilsam-
fund og medier, politisk indblanding i domstolene samt regeringens aflytning af ca. 20.000 per-
soner, herunder udenlandske diplomater i Skopje.
Alle politiske kræfter i FYROM synes at være bevidste om, at krisen skader landets omdømme
og fremskridt i landets EU-spor, som også i meget høj grad er blokeret af det udestående navne-
spørgsmål. Tilliden mellem regeringspartiet VMRO-DMPNE og SDSM har ligget på nulpunktet,
men de har dog siden marts deltaget i MEP-faciliterede dialogmøder, samt fra medio maj i dia-
logmøder mellem lederne af de fire største makedonske partier, faciliteret af EU-ambassadøren
og den amerikanske ambassadør i Skopje.
Den 2. juni 2015 rejste udvidelseskommissær Johannes Hahn til Skopje for at sætte yderligere
skub i forhandlingerne, og det lykkedes efter intense men konstruktive møder med lederne af de
fire største partier at nå til enighed om en aftale om nyvalg i Makedonien inden udgangen af april
2016. Der pågår en fortsat mødeproces mhp. løsning af udeståender og udarbejdelse af en ende-
lig aftale, herunder om en eventuel teknisk overgangsregering. En EU-faciliteret dialog vil bl.a.
have fokus på fuld implementering af Kommissionens anbefalinger vedr. retssystemet.
3. Formål og indhold
Der forventes vedtagelse af rådskonklusioner, der anerkender de indgåede aftaler ang. nyvalg i
FYROM/Makedonien inden udgangen af april 2016 og vedr. overgangsperioden frem til valget,
indgået ved udvidelseskommissær Hahns mellemkomst. Det forventes endvidere, at konklusio-
13
Rådsmøde nr. 3401 (almindelige anliggender) den 23. juni 2015 - Bilag 1: Samlenotat vedr. rådsmøde almindelige anliggender 23/6-15
nerne vil understrege vigtigheden af en fortsat inklusiv politisk dialog og af reformer inden for de
områder, som fremhæves i Kommissionens seneste fremskridtsrapport, herunder særligt rets-
statsområdet, samt af OSCE/ODIHR’s anbefalinger ifm. valgene i 2014. Der forventes ikke
substansdrøftelse af konklusionsteksten på selve rådsmødet.
4. Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet skal ikke høres i sagen.
5. Nærhedsprincippet
Spørgsmålet om nærhedsprincippet er ikke relevant.
6. Gældende dansk ret
Ikke relevant.
7. Konsekvenser
Sagen forventes ikke at have konsekvenser for statsfinanserne, samfundsøkonomien, erhvervsli-
vet, miljøet eller beskyttelsesniveauet.
8. Høring
Sagen har ikke været sendt i høring.
9. Generelle forventninger til de andre landes holdning
Der forventes at kunne opnås enighed om konklusionsteksten på rådsmødet.
10. Regeringens generelle holdning
Regeringen støtter en fælles reaktion fra EU-kredsen på indgåelsen af aftaler ang. nyvalg i FY-
ROM/Makedonien inden udgangen af april 2016 og for overgangsperioden frem til valget. Ved-
tagelsen af rådskonklusioner vil samtidig sende et vigtigt signal om fortsat EU-engagement i for-
hold til landets europæiske integration og reformdagsorden.
11. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Den politiske situation i FYROM/Makedonien har senest været forelagt Folketingets Europaud-
valg på mødet den 17. april 2015 til orientering.
14