Europaudvalget 2014-15 (2. samling)
EUU Alm.del Bilag 41
Offentligt
1537839_0001.png
15. juli 2015
Samlenotat til Folketingets Europaudvalg: Brofinansieringslån til Grækenland
fra den europæiske mekanisme for finansiel stabilisering (EFSM)
1. Resume
Kommissionen har d. 15. juli 2015 foreslået et kortfristet mellemfinansieringslån (”brofinansie-
ring”) på 7 mia. euro fra den europæiske mekanisme for finansiel stabilisering (EFSM) til
Grækenland. EFSM blev etableret i 2010 og er finansieret af alle EU-lande, herunder Dan-
mark, via garantier fra EU’s budget. Der er således som noget nyt tale om et EU28-bidrag til
lånepakken til Grækenland. Den øvrige europæiske lånepakke finansieres som de hidtidige
låneprogrammer alene af eurolandene. En resterende brofinansiering forventes ligeledes tilvejebragt
uden brug af EU28-midler.
Forslaget har til formål at understøtte finansiel stabilitet i Grækenland og konkret sikre brofi-
nansiering for Grækenland i juli 2015, indtil et låneprogram fra eurolandenes lånefacilitet
(ESM) kan være på plads og lån herfra udbetales. Lånet fra EFSM forventes udbetalt 20. juli
og vil senest tre måneder herefter blive tilbagebetalt af ESM gennem det nye eurolandelånepro-
gram til Grækenland. Udbetaling af EFSM-lånet forudsætter beslutning om gennemførelse
inden udgangen af d. 15. juli 2015 i det græske parlament de aftalte tiltag, herunder en euro-
landebeslutning om at igangsætte et ESM-låneprogram.
Regeringen foretrækker umiddelbart, at eurolandene selv sikrer en brofinansieringsløsning, og
ikke, at EFSM anvendes til at yde lån til Grækenland, givet tidligere aftale på DER om ikke
længere at anvende EFSM efter etableringen af ESM og givet den stærke modstand mod brugen
af EFSM for enkelte ikke-eurolande.
EFSM-lån indebærer en risiko for ikke-eurolande, omend den er begrænset og midlertidig. Der
arbejdes med en model, hvor der vil blive stillet sikkerhed for ikke-eurolandenes andel af den
underliggende garanti fra EU-budgettet, således at ikke-eurolande ikke vil lide tab, hvis Græ-
kenland ikke tilbagebetaler EFSM-lånet.
Det bemærkes desuden, at lånene til Grækenland som helhed hidtil har været håndteret helt
uden at trække på EU28-midler og at ikke-eurolandene ikke har været inddraget i udarbejdel-
sen af programbetingelserne. Omvendt har regeringen forståelse for den exceptionelle og vanskelige
situation for Grækenland samt eurolandenes behov for tilstrækkeligt hurtige tiltag vedr. brofi-
nansiering aht. den samlede aftales implementering, og at løsninger med tilstrækkelig hurtig
brofinansiering fra kun eurolande synes vanskelige at sikre i praksis. Regeringen vil på den
baggrund støtte forslaget, såfremt der som forventet kan opnås konsensus blandt EU-landene.
Forslaget ventes vedtaget i en skriftlig procedure i Rådet med kort frist.
2. Baggrund
Kommissionen har d. 14. juli 2015 foreslået et kortfristet mellemfinansieringslån
(brofinansieringslån) fra EU28-lånefaciliteten, den europæiske mekanisme for
finansiel stabilisering (EFSM) til Grækenland. EFSM blev etableret i 2010 og er
EUU, Alm.del - 2014-15 (2. samling) - Bilag 41: Notat om brofinansieringslån til Grækenland fra den europæiske mekanisme for finansiel stabilisering (EFSM)
finansieret af alle EU-lande, herunder Danmark, via garantier fra EU’s budget, jf.
nedenfor.
På eurotopmødet d. 12.-13. juli 2015 nåede eurolandene til enighed om en aftale
vedr. et nyt låneprogram til Grækenland på forventet ca. 82-86 mia. euro, herun-
der konkret om betingelserne for et nyt låneprogram til Grækenland fra eurolan-
denes fælles lånefond, den europæiske stabilitetsmekanisme (ESM).
Der er endnu ikke nået enighed om selve ESM-låneaftalen, men alene de forud-
sætninger (såkaldte ”prior actions” eller ”conditions precedent”) Grækenland skal
opfylde for, at der efterfølgende vil kunne indledes forhandlinger mellem eurolan-
dene og Grækenland om en ny låneaftale. Et ESM-låneprogram til Grækenland
forventes tidligst at kunne være på plads og aktivere udbetalinger i løbet af august
eller september 2015.
Aftaleteksten fra eurotopmødet peger på, at Grækenland har et akut kortsigtet
finansieringsbehov på 7 mia. euro i juli og 5 mia. euro i august 2015, bl.a. til beta-
lingen af en gældspost på 3,5 mia. euro til ECB d. 20. juli, samt tilbagebetaling af
Grækenlands restancer til IMF og yderligere betalinger til ECB og IMF i løbet af
august.
Grækenland har derfor behov for brofinansiering, indtil et ESM-låneprogram kan
være på plads og lån herfra udbetales. Betales restancerne til IMF ikke, kan der i
princippet ikke tilbagebetales andre gældsposter pga. IMF’s status som kreditor
med højest forrang (”preferred creditor”). Tilbagetales ECB ikke, vil ECB’s nødli-
kviditet til de græske banker ikke kunne opretholdes. Brofinansiering til Græken-
land vurderes således at være afgørende for finansiel og økonomisk stabilitet i
Grækenland.
Kommissionens forslag om et EFSM-lån til Grækenland skal ses i lyset af, at euro-
landenes finansministre (eurogruppen) efter eurotopmødet har diskuteret spørgs-
målet om brofinansiering til Grækenland, men ikke har kunnet finde en løsning,
som alene involverer eurolandene, og som kan aktiveres tilstrækkeligt hurtigt.
Det bemærkes, at Det Europæiske Råd i december 2010 i lyset af etableringen af
eurolandenes ESM besluttede ikke længere at bruge EFSM. Det fremsatte forslag
fra Kommissionen er således umiddelbart ikke i overensstemmelse med denne
beslutning.
Generelt om EFSM
Den europæiske mekanisme for finansiel stabilisering (EFSM) blev besluttet etab-
leret på ECOFIN d. 9. maj 2010. EFSM er en finansieringsmekanisme til sikring
af finansiel og økonomisk stabilitet i EU-landene. EFSM kan yde lån til både eu-
ro- og ikke-eurolande. EFSM har en låneramme på 60 mia. euro, hvoraf 13,2 mia.
euro er ubrugt efter lån til Portugal og Irland,
jf. tabel 1.
EFSM’s finansiering tilvejebringes ved, at Kommissionen med sikkerhed i EU-
2
EUU, Alm.del - 2014-15 (2. samling) - Bilag 41: Notat om brofinansieringslån til Grækenland fra den europæiske mekanisme for finansiel stabilisering (EFSM)
1537839_0003.png
budgettet optager lån på markedet, som videreformidles til modtagerlandet på
lignende økonomiske vilkår eller evt. tillagt en merrente. EU-landene garanterer
således for lån fra EFSM via EU’s budget, hvilket gør det muligt for Kommissio-
nen at tilvejebringe finansiering til modtagerlandet på attraktive vilkår.
EU-landene, herunder Danmark, vil først skulle stille midler til rådighed for
EFSM i en situation, hvor modtagerlandets lån fra EFSM ikke tilbagebetales, når
disse forfalder, og hvis Kommissionen i denne situation finder det nødvendigt at
trække forholdsmæssigt på EU-landene for den manglende tilbagebetaling. Et
EFSM-lån indebærer m.a.o. ikke udgifter for EU-landene, medmindre lånene ikke
tilbagebetales.
Tabel 1
Lån fra den europæiske mekanisme for finansiel stabilisering (EFSM), mia. euro
Låneramme
- Lån til Irland (i 2010)
- Lån til Portugal (i 2011)
Ubrugt lånekapacitet
- Forslag om brofinansieringslån til Grækenland
60
22,5
24,3
13,2
7
Kilde.: Kommissionen.
Hjemmelsgrundlag
EFSM’s lån til Grækenland vil have hjemmel i Rådets forordning 407/2010 af 11.
maj 2010 om etablering af EFSM, som er hjemlet i artikel 122, stk. 2 i Traktaten
om den Europæiske Unions Funktionsmåde (TEUF).
1
Ifølge EFSM-forordningen træffer Rådet på forslag fra Kommissionen beslutning
med kvalificeret flertal om ydelsen af lånet, de økonomisk-politisk betingelser for
lånet, samt løbetiden og de øvrige betingelser for lånet. Det forventes dog ikke
desto mindre, at den konkrete beslutning om ydelse af EFSM-støtte til brofinan-
siering til Grækenland vil blive truffet i konsensus.
3. Formål og indhold
Forslag om kortfristet brofinansieringslån til Grækenland fra EFSM
Kommissionen har d. 15. juli 2015 foreslået et kortfristet mellemfinansieringslån
fra den europæiske mekanisme for finansiel stabilisering (EFSM) til Grækenland.
Forslaget har til formål at sikre brofinansiering for Grækenland i juli 2015, indtil et
ESM-låneprogram fra eurolandene kan være på plads og lån herfra udbetales.
TEUF artikel 122, stk. 2 giver Rådet hjemmel til på bestemte betingelser at yde en medlemsstat finansiel støtte fra Unio-
nen i tilfælde af vanskeligheder eller alvorlig risiko for store vanskeligheder i medlemsstaten, som følge af naturkatastrofer
eller usædvanlige begivenheder, som den ikke selv kan siges at være herre over, særligt assistance i tilfælde af forsyningsvan-
skeligheder, især på energiområdet.
1
3
EUU, Alm.del - 2014-15 (2. samling) - Bilag 41: Notat om brofinansieringslån til Grækenland fra den europæiske mekanisme for finansiel stabilisering (EFSM)
Kommissionen vurderer, at forslaget vil bidrage til finansiel stabilitet i EU, herun-
der i euroområdet og særligt i Grækenland, og til at Grækenland undgår yderligere
misligholdelser af sine betalingsforpligtigelser i brofinansieringsperioden.
Der foreslås et lån på 7 mia. euro. Lånet fra EFSM forventes udbetalt 20. juli 2015
og vil senest tre måneder herefter blive tilbagebetalt af ESM gennem det nye euro-
landelåneprogram til Grækenland.
Der lægges af hensyn til det presserende behov op til, at brofinansieringslånet
udbetales i en enkelt rate i juli 2015 umiddelbart efter en vedtagelse af forslaget,
dvs. en enkelt rate på 7 mia. euro, når betingelserne herfor er opfyldte.
Forslaget ventes vedtaget i en skriftlig procedure i Rådet med kort frist.
Danmarks medvirken i lånene fra EFSM
Danmark vil på linje med de øvrige EU-lande deltage i et EFSM-lån til Græken-
land i kraft af garantier svarende til Danmarks respektive andel af EU-budgettet
(ca. 2 pct.). Et EFSM-lån til Grækenland kan have statsfinansielle konsekvenser
via påvirkningen af EU’s budget, men kun i det tilfælde, hvor lånet ikke tilbagebe-
tales, jf. nedenfor.
Der arbejdes jf. nedenfor med en model, hvor der vil blive stillet sikkerhed for
ikke-eurolandenes andel af den underliggende garanti fra EU-budgettet, således at
ikke-eurolande ikke vil lide tab, hvis Grækenland ikke tilbagebetaler EFSM-lånet.
Dette vil tilsvarende skærme Danmark for statsfinansielle risici i den sammen-
hæng.
Økonomisk-politiske betingelser
Der lægges op til økonomisk-politiske betingelser til Grækenland forbundet med
EFSM-lånet. Disse betingelser fastlægges i et aftalememorandum (Memorandum
of Understanding – MoU), som aftales mellem Kommissionen, i samarbejde med
ECB, og Grækenland. Grækenlands efterlevelse af de aftalte betingelser skal over-
våges af Kommissionen og ECB, herunder ved besøg i Athen.
Forslaget indebærer, at EFSM-lånet udbetales straks til Grækenland i løbet af juli
2015, når Grækenland har:
vedtaget de tiltag i aftalen fra eurotopmødet, som har frist ved udgangen
af onsdag d. 15. juli 2015 (se herunder)
taget utvetydige skridt til forberedelse af gennemførelsen af de andre be-
tingelser fastlagt i aftalen, som har deadline 22. juli 2015 eller senere (se
også herunder)
opnået eurolandenes principielle samtykke om at indlede forhandlinger
om et ESM-lån
Det græske parlament skal inden udgangen af onsdag d. 15. juli 2015 vedtage be-
slutninger (og senere lovgivning), der indebærer:
4
EUU, Alm.del - 2014-15 (2. samling) - Bilag 41: Notat om brofinansieringslån til Grækenland fra den europæiske mekanisme for finansiel stabilisering (EFSM)
1537839_0005.png
En forenkling af momssystemet og bredere skattebaser
En pensionsreform, der understøtter holdbarheden
Uafhængighed og bedre ledelse af det græske statistikbureau (ELSTAT)
Disse betingelser skal formelt godkendes af eurolandene iht. den procedure, som
er fastlagt i den såkaldte two-pack for eurolandene, som vedrører styrket overvåg-
ning af dels eurolandenes budgetplaner og dels af eurolande, der har finansie-
ringsvanskeligheder. Kommissionen har fremsat særskilt forslag herom med dette
indhold.
Øvrige betingelser i aftalen med frist d. 22. juli 2015 er:
Reform af retssystemet, for at gøre civile retssager hurtigere og mindre
bekostelige
Gennemførelse af EU-direktivet om genopretning og afvikling af nødli-
dende kreditinstitutter (BRRD)
Derudover indebærer aftalen fra eurotopmødet følgende reformelementer:
Udvikling af et markant styrket privatiseringsprogram – der skal i den for-
bindelse oprettes en uafhængig fond, hvortil græske aktiver overføres og
privatiseres. Målniveauet for provenu fra privatiseringer er 50 mia. euro og
skal anvendes dels til at tilbagebetale rekapitaliseringer af banker, dels
gældsnedbringelse og dels til langsigtede investeringer i Grækenland
Strukturreformer, herunder vedr. produktmarkeder og arbejdsmarkedet
Forbedring af effektiviteten i den græske offentlige sektor
Med enkelte undtagelser ændre eller kompensere for den lovgivning, som
den græske regering har tilbagerullet siden sin tiltræden, og som ikke har
været aftalt med institutionerne
Betingelserne med deadline 22. juli eller senere vil skulle gennemføres af Græken-
land og verificeres, efter at EFSM-lånet er udbetalt.
Vilkår for EFSM-lånet
Forslaget lægger op til, at EFSM-lånet til Grækenland alene skal forrentes med
den finansieringsomkostning, der er forbundet med Kommissionens tilvejebrin-
gelse af finansieringen, dvs. der lægges ikke op til, at Grækenland skal betale en
merrente ift. finansieringsomkostningerne. Dette er på linje med tilgangen aktuelt
anvendt for EFSM-lånene til Irland og Portugal. De nærmere finansielle betingel-
ser fastlægges i en låneaftale mellem Grækenland og Kommissionen.
Risici forbundet med lån til Grækenland
I den aktuelle situation er der risici forbundet med, at EU-landene yder brofinan-
sieringslån fra EFSM til Grækenland. Det gælder risiko for, at Grækenland ikke er
stand til, helt eller delvist, at tilbagebetale EFSM-lånene fra EU. Forløbet om
Grækenland og den økonomiske situation i Grækenland, herunder tilstanden af de
offentlige finanser, understreger, at der i udgangspunktet er tale om en større risi-
5
EUU, Alm.del - 2014-15 (2. samling) - Bilag 41: Notat om brofinansieringslån til Grækenland fra den europæiske mekanisme for finansiel stabilisering (EFSM)
ko for EU-budgettet end i tidligere tilfælde, hvor EFSM har ydet lån. Denne risiko
imødegås dog alt andet lige af, at udbetaling af EFSM-lånet er betinget af Græken-
lands gennemførelse af de nævnte tiltag senest 15. juli, og af at eurolandene prin-
cipielt har givet samtykke om at indlede forhandlinger om et ESM-lån.
Der vil også være risiko for, at Grækenland ikke efterlever betingelserne for lånet
eller gør det i utilstrækkelig grad, så assistancen ikke får en varig positiv virkning.
Der vil således fortsat være en række procesrisici i den kommende tid, herunder
vedr. Grækenlands evne og vilje til at leve op til de aftalte betingelser.
Der arbejdes med en model, hvor der vil blive stillet sikkerhed for ikke-
eurolandenes andel af den underliggende garanti fra EU-budgettet, således at ikke-
eurolande ikke vil lide tab, hvis Grækenland ikke tilbagebetaler EFSM-lånet. Sik-
kerhed ventes at bestå i midler, som eurolandene allerede tidligere har reserveret
til Grækenland, og som herefter vil blive stillet som sikkerhed for ikke-
eurolandenes andel af garantier for det konkrete EFSM-lån. Dette fjerner de stats-
finansielle risici for ikke-eurolandene.
4. Europa-Parlamentets holdning
Europa-Parlamentet skal ikke konsulteres om udbetalinger under EFSM, men skal
efterfølgende orienteres om låneprogrammet.
5. Nærhedsprincippet
Ikke relevant.
6. Gældende dansk ret og forslagets konsekvenser herfor
Ikke relevant.
7. Statsfinansielle konsekvenser
Lån til Grækenland fra EFSM har potentielle statsfinansielle konsekvenser for
Danmark gennem EU’s budget. EU-landene garanterer således for lån fra EFSM
via EU’s budget. Danmark skal ikke ved lån fra EFSM til Grækenland konkret
stille midler til rådighed for Grækenland. EFSM’s finansiering tilvejebringes ved,
at Kommissionen med sikkerhed i EU-budgettet, optager lån på markedet, som
videreformidles til Grækenland. Danmark vil først skulle stille midler til rådighed
for EFSM i en situation, hvor Grækenlands lån fra EFSM ikke tilbagebetales, når
disse forfalder efter senest tre måneder, og hvis Kommissionen i denne situation
finder det nødvendigt at trække forholdsmæssigt på EU-landene for den mang-
lende tilbagebetaling. Grækenland vil kunne tilbagebetale EFSM-lånet, hvis Græ-
kenland som planlagt får et ESM-lån fra eurolandene.
Alle EU-lande, herunder Danmark, deltager i EFSM. Danmark hæfter i sidste
ende for en andel svarende til Danmarks andel af EU-budgettet. Danmark finan-
sierer ca. 2 pct. af udgifterne på EU's budget. I det konkrete låneprogram til Græ-
kenland på 7 mia. euro hæfter Danmark således principielt for en andel af EFSM-
lånene svarende til ca. 1,05 mia. kr.
6
EUU, Alm.del - 2014-15 (2. samling) - Bilag 41: Notat om brofinansieringslån til Grækenland fra den europæiske mekanisme for finansiel stabilisering (EFSM)
Der arbejdes jf. ovenfor med en model, hvor der vil blive stillet sikkerhed for ik-
ke-eurolandenes andel af den underliggende garanti fra EU-budgettet, således at
ikke-eurolande ikke vil lide tab, hvis Grækenland ikke tilbagebetaler EFSM-lånet.
Dette vil tilsvarende skærme Danmark for de nævnte statsfinansielle risici i den
sammenhæng, og der vil således ikke være sådanne risici.
8. Samfundsøkonomiske konsekvenser
Ydelsen af et brofinansieringslån fra EU-landene til Grækenland via EFSM vurde-
res at kunne have betydelige positive samfundsøkonomiske konsekvenser for
Grækenland, gennem at sikre en implementering af det eurolandelåneprogram,
som blev drøftet på eurotopmødet. Et brofinansieringslån vil således bidrage til at
understøtte finansiel og økonomisk stabilitet i Grækenland i særdeleshed samt i
EU generelt.
9. Høringer
Sagen har ikke været i ekstern høring.
10. Generelle forventninger til andre landes holdninger
Det forventes, at der vil være konsensus om den konkrete beslutning om ydelse af
EFSM-støtte til brofinansiering til Grækenland, herunder på baggrund af de sik-
kerheder, som indgår for ikke-eurolandenes andel af EU-garantien for lånet. Der
er fortsat udestående juridiske og tekniske spørgsmål, som i praksis kan forhindre
ydelsen af et EFSM-lån hurtigt nok til, at det vil være relevant. Der arbejdes på at
afklare disse hurtigst muligt.
11. Regeringens generelle holdning
Regeringen finder det positivt, at eurolandene er nået til enighed om en aftale
vedr. Grækenland, herunder om betingelserne for et nyt låneprogram til Græken-
land fra eurolandenes fælles lånefond (ESM).
Regeringen finder det vigtigt, at der opnås enighed om midlertidig mellemfinan-
siering (brofinansiering) til Grækenland svarende til finansieringsbehovet betinget
af gennemførelsen af økonomiske reformer, indtil et ESM-låneprogram kan være
på plads. Brofinansieringen til Grækenland er således afgørende for finansiel og
økonomisk stabilitet i Grækenland.
Regeringen foretrækker umiddelbart, at eurolandene selv sikrer en brofinansie-
ringsløsning, og ikke, at EFSM anvendes til at yde lån til Grækenland, givet tidli-
gere aftale på DER om ikke længere at anvende EFSM efter etableringen af ESM
og givet den stærke modstand mod brugen af EFSM for enkelte ikke-eurolande.
Omvendt har regeringen forståelse for den exceptionelle og vanskelige situation
for Grækenland samt eurolandenes behov for tilstrækkeligt hurtige tiltag vedr.
brofinansiering aht. den samlede aftales implementering, og at løsninger med til-
7
EUU, Alm.del - 2014-15 (2. samling) - Bilag 41: Notat om brofinansieringslån til Grækenland fra den europæiske mekanisme for finansiel stabilisering (EFSM)
strækkelig hurtig brofinansiering fra kun eurolande synes vanskelige at sikre i
praksis.
Regeringen vil på den baggrund støtte forslaget, såfremt der som forventet kan
opnås konsensus blandt EU-landene. Det lægges til grund, at der opnås enighed
om en model, hvor der vil blive stillet sikkerhed for ikke-eurolandenes andel af
den underliggende garanti fra EU-budgettet, således at ikke-eurolande ikke vil lide
tab, hvis Grækenland ikke tilbagebetaler EFSM-lånet.
12. Tidligere forelæggelser for Folketingets Europaudvalg
Sagen om et brofinansieringslån til Grækenland fra EFSM har ikke tidligere været
forelagt Folketingets Europaudvalg.
Sagen vedr. etableringen af EFSM på ekstraordinært møde i ECOFIN d. 9. maj
2010 blev forelagt Folketingets Europaudvalg til forhandlingsoplæg. Senere akti-
veringer af EFSM til lån til Irland og Portugal er forelagt Folketingets Europaud-
valg til orientering.
8