Europaudvalget 2014-15 (2. samling)
EUU Alm.del Bilag 53
Offentligt
1538044_0001.png
NOTAT
Organisation & Jura
J.nr. 001-13187
Ref. nihla/kaa
Den 17. juli 2015
Notat til Folketingets Europaudvalg og Folketingets Miljø- og
Fødevareudvalg om intervention i sag T-115/15, Deza a.s. mod ECHA
Indledning
En tjekkisk producent af ftalaten DEHP, Deza a.s. (herefter ’Deza’), har ved Retten
anlagt sag mod Det Europæiske Kemikalieagentur (herefter ’ECHA’) med påstand
om annullation af ECHA’s afgørelse af 12. december 2014 om at optage stoffet
DEHP på den såkaldte ’kandidatliste’ over særligt problematiske stoffer som
hormonforstyrrende i miljøet i henhold til Europa-Parlamentets og Rådets
forordning (EF) 1907/2006 om registrering, vurdering og godkendelse af samt
begrænsninger for kemikalier (REACH) (herefter ’REACH-forordningen’).
Sagens baggrund
Kandidatlisten er et element i den godkendelsesordning for særligt problematiske
stoffer, der er fastsat i REACH-forordningens afsnit VII (artiklerne 55-66) og bilag
XIV (fortegnelse over stoffer, der kræver godkendelse). Det er således kun stoffer,
der er optaget på kandidatlisten, som senere kan optages på listen over stoffer, der
kræver godkendelse (bilag XIV).
Når et stof er optaget på
kandidatlisten,
har producenter, importører og
leverandører pligt til under visse nærmere angivne omstændigheder at videregive
oplysninger om stoffet i varer, der fremstilles, importeres eller sælges.
Når et stof senere optages på
bilag XIV,
må en producent, importør eller
downstream-bruger hverken markedsføre eller anvende stoffet uden forudgående
at have søgt og fået en godkendelse til den specifikke anvendelse.
Kandidatlisten er etableret i henhold til REACH-forordningens artikel 59, stk. 1, og
indeholder en liste over stoffer, der senere skal optages i bilag XIV (fortegnelse
over stoffer, der kræver godkendelse). Det er kun de stoffer, der opfylder et eller
flere af kriterierne i artikel 57, litra a-f, der kan optages på kandidatlisten. Det
drejer sig bl.a. om stoffer, der er særligt skadelige for menneskers sundhed
(kræftfremkaldende, skadelige for arveanlæggene eller forplantningsevnen) og
stoffer, der er særligt skadelige for miljøet (svært nedbrydelige, bioakkumulerende
og giftige). Bestemmelsen omfatter også stoffer - eksempelvis stoffer med
hormonforstyrrende egenskaber - for hvilke der foreligger videnskabelig
dokumentation for sandsynlige alvorlige virkninger på menneskers sundhed eller
miljøet, der er problematiske i samme grad som virkningerne af de ovenfor nævnte
stoffer.
Kommissionen eller de enkelte medlemsstater kan anmode om at få et stof optaget
på kandidatlisten. Dette sker i praksis ved, at medlemsstaten sender et dossier til
EUU, Alm.del - 2014-15 (2. samling) - Bilag 53: Notat om intervention i sag T-115/15, Deza a.s. mod ECHA
ECHA. Artikel 59 indeholder en række procedureregler for behandling af en sådan
sag. Så snart der er truffet afgørelse om at optage et stof på kandidatlisten, skal
ECHA offentliggøre og ajourføre kandidatlisten på sin hjemmeside.
Det omstridte stof DEHP blev i 2008 optaget på kandidatlisten og i 2011 optaget
på bilag XIV som værende
skadelig for forplantningsevnen.
I 2013 indsendte Deza
en ansøgning om godkendelse af en anvendelse af stoffet. Ansøgningen er fortsat
under behandling.
I august 2014 sendte Danmark et forslag til ECHA om at optage blandt andet
DEHP på kandidatlisten som både
hormonforstyrrende for miljøet
og
hormonforstyrrende for menneskers sundhed.
Under behandlingen af Danmarks forslag i ECHA’s medlemsstatskomité i
december 2014 var der enstemmighed om at optage DEHP på kandidatlisten som
hormonforstyrrende for miljøet.
ECHA traf på den baggrund den indbragte afgørelse af 12. december 2014 om at
optage stoffet DEHP på kandidatlisten som
hormonforstyrrende for miljøet.
Et mindretal i komitéen fandt imidlertid, at den
hormonforstyrrende virkning for
menneskers sundhed
allerede var omfattet af den eksisterende optagelse på
kandidatlisten, hvorefter stoffet DEHP anses som værende
skadelig for
forplantningsevnen.
Spørgsmålet om stoffets optagelse på kandidatlisten for så vidt angår
hormonforstyrrende virkning for menneskers sundhed
er derfor i
overensstemmelse med procedurereglerne i REACH-forordningens artikel 59
sendt videre til behandling i Kommissionen med henblik på at træffe endelig
afgørelse herom.
Deza har ved stævning af 5. marts 2015 indbragt ECHA’s afgørelse af 12. december
2014 om at optage stoffet DEHP på kandidatlisten som
hormonforstyrrende for
miljøet
for Retten med påstand om annullation.
Deza gør blandt andet gældende, at ECHA har overskredet sine beføjelser, idet
REACH-forordningen ikke gør det muligt at ajourføre kandidatlisten, og at ECHA i
øvrigt ikke har fulgt procedurereglerne herfor.
Deza gør ligeledes gældende, at afgørelsen af 12. december 2014 tilsidesætter
retssikkerhedsprincippet, da EU-retten hverken definerer det omstridte stof DEHP
eller kriterierene for dets identifikation som hormonforstyrrende, ligesom denne
definition eller disse kriterier skal udarbejdes af Kommissionen på baggrund af
Rådets og Europa-Parlamentets forordninger og afgørelser, og da Deza’s
ansøgning om godkendelse af stoffet fortsat er under behandling.
Endvidere gør Deza gældende, at afgørelsen af 12. december 2014 ikke er baseret
på overbevisende og objektive videnskabelige resultater, der fastslår, at stoffet
DEHP opfylder alle de fastsatte kriterier.
Endelig finder Deza, at afgørelsen af 12. december 2014 og den forudgående
procedure er i strid med Den Europæiske Menneskerettighedskonvention og Den
Europæiske Unions charter om grundlæggende rettigheder, heriblandt
retssikkerhedsprincippet, retten til en retfærdig rettergang og ejendomsretten.
2
EUU, Alm.del - 2014-15 (2. samling) - Bilag 53: Notat om intervention i sag T-115/15, Deza a.s. mod ECHA
1538044_0003.png
Sagens betydning for Danmark
Efter regeringens opfattelse bør den danske regering afgive indlæg i sagen, da
regulering af ftalater har stort politisk fokus i Danmark, og Danmark i mange år
har arbejdet for en bedre regulering af hormonforstyrrende stoffer. DEHP er et af
fire hormonforstyrrende ftalater, som oprindeligt var omfattet af et nationalt
forbud, der dog aldrig nåede at træde i kraft. Forbuddet blev således ophævet i
2014, da det blev vurderet som stridende imod EU-retten.
Danmark har desuden arbejdet med at få bl.a. DEHP reguleret i EU. Det er således
på grundlag af et dansk forslag, at DEHP blev optaget på kandidatlisten som
hormonforstyrrende i miljøet. Det er udfaldet af dette forslag, der nu anfægtes af
Deza ved Retten.
Udfaldet af sagen kan endvidere have stor betydning for andre stoffer, der allerede
er optaget på kandidatlisten som hormonforstyrrende, og for muligheden for at
fremsætte nye forslag til kandidatlisten. Det er tillige væsentligt at få slået fast, at
det ikke er et krav i REACH-forordningen, at der skal være fastsat EU-kriterier for
identificering af hormonforstyrrende stoffer for at kunne optage et stof på
kandidatlisten som hormonforstyrrende.
Det er regeringens opfattelse, at et stof kan optages på kandidatlisten for en given
egenskab (eksempelvis hormonforstyrrende), også selvom det pågældende stof i
forvejen er optaget på kandidatlisten for en anden egenskab (eksempelvis skadelig
for forplantningsevnen), og at der i henhold til artikel 59 i REACH-forordningen er
hjemmel til, at ECHA kan ajourføre kandidatlisten, uanset at en ansøgning om
godkendelse af stoffet er under behandling.
Det vurderes ligeledes, at der ikke i REACH-forordningen stilles krav om, at der
skal være fastsat EU-kriterier for identificering af hormonforstyrrende stoffer for
at kunne optage et stof på kandidatlisten som hormonforstyrrende.
Forslaget om at optage stoffet DEHP på kandidatlisten hviler efter regeringens
opfattelse på solide videnskabelige undersøgelser, som dokumenterer, at stoffet er
hormonforstyrrende i miljøet og opfylder bestemmelserne i REACH-forordningens
artikel 57, litra f.
3