Europaudvalget 2014-15 (2. samling)
KOM (2015) 0215 Bilag 2
Offentligt
1548125_0001.png
Fiolstræde 17 B, Postboks 2188, 1017 København K
T: +45 7741 7741, F: +45 7741 7742, [email protected], taenk.dk
Erhvervs- og Vækstministeriet
Att. Kirsten Eccles Munk ([email protected]), Mikael Bomholt Nielsen ([email protected])
samt
[email protected]
7. juni 2015
Dok. 149872/BF
Bedre regulering
Erhvervs- og Vækstministeriet har i e-mail af 20. maj 2015 sendt Kommissionens Meddelelse
”Better regulation for better results – An EU agenda”, COM(2015) 215 af 19. maj 2015, i hø-
ring.
Denne meddelelse blev fremsendt på dansk efter den engelske udgave, der var ledsaget af 6
supplerende vigtige (engelske) dokumenter på tilsammen flere hundrede sider.
Forbrugerrådet Tænk er opmærksom på, at der er opstillet tidsfrister for forelæggelse af
grund- og nærhedsnotater til Folketinget, men skal på pege, at Kommissionens ”større pak-
ke” om den fremtidige ”måde at arbejde på på europæisk plan” er af stor betydning for ikke
kun virksomhederne, men også forbrugerne.
Forbrugerrådet Tænk har derfor noteret sig, at Erhvervs- og Vækstministeriet samme dag
udtalte, at ” Kommissionen er stærkt inspireret af det danske Virksomhedsforum for enklere
regler, som siden 2012 har leveret konkrete resultater til gavn for dansk erhvervsliv”. Ligele-
des vurderede Dagbladet Børsen, at ”virksomhederne vil få større indflydelse på den kom-
mende EU-lovgivning bl.a. gennem den foreslåede REFIT stakeholder platform.”
Indledningsvis skal Forbrugerrådet Tænk præcisere, at ingen kan være imod bedre regule-
ring eller for ”unødvendige” administrative byrder, men vores erfaring med mange års drøf-
telser af Ministerrådets forskellige forslag til bedre regulering betyder, at vi umiddelbart
bliver bekymrede.
Vi har over tid måttet minde om, at bedre regulering ikke må bruges som skalkeskjul for at
fjerne forbrugerbeskyttende regler. I en række konkrete tilfælde har vi påpeget, at de regler,
som erhvervslivet har ønsket fjernet i EU, var vigtige forbrugerregler. Det var muligt, at reg-
ler af erhvervslivet blev betegnet som ”byrder”, men det viste sig undertiden, at de pågæl-
dende regler var vedtaget i EU - efter høring af alle interessenter og efter indgående konse-
kvensanalyser.
Skiftende regeringer har derfor – bl.a. på Forbrugerrådet Tænks opfordring – ved tidligere
lejligheder udtalt, at bedre regulering skal ske ud fra en balanceret og integreret tilgang, der
ikke sænker beskyttelsen for miljøet og forbrugerne.
Det nuværende system, hvor Virksomhedsforum udarbejder ”et katalog med forenklingsfor-
slag” i samarbejde med regeringen og fremsender dette til EU, er ændret i forhold til tidlige-
re, hvor forslagene blev sendt i høring hos interessenter, herunder Forbrugerrådet Tænk. Det
er vanskeligt at forstå, at der ikke høres bredt over disse forslag, i betragtning af at Virksom-
hedsforum (kun) består af arbejdsmarkedets parter og ”forenklingseksperter”.
Den foreslåede platform, som virksomhederne kan indgive deres forslag til, er allerede be-
sluttet. Det er imidlertid vigtigt, at det ikke kun kommer til at dreje sig om input fra er-
kom (2015) 0215 - Bilag 2: Henvendelse af 22/9-15 fra Forbrugerrådet om høringssvar vedr. Kommissionens forslag til bedre regulering
hvervslivet, ligesom det er vigtigt hvem, der skal afgøre hvad der er byrdefuldt eller ej. Plat-
formen kommer til at bestå af ”regeringsgruppen” med et medlem pr. land, så interessen
samler sig derfor om hvilke 20 eksperter, som første næstformand i Kommissionen Frans
Timmermans, der også bliver formand, udpeger.
Det er afgørende for borgernes tillid til systemet, at civilsamfundet bliver bredt repræsente-
ret.
Forbrugerrådet Tænk har ligesom andre europæiske forbrugerorganisationer læst de mange
politiske statements og de udsendte papirer og har fået det indtryk, at der er mange fine ud-
talelser og løfter. Vi må derfor foreløbigt konkludere, at det kommer til at afhænge af hvor-
dan den nye politik udmøntes, men sporene skræmmer.
Den europæiske forbrugerorganisation BEUC, som Forbrugerrådet er medlem af har tilslut-
tet sig netværket (”Better Regulation Watchdog”), der består af mere end 50 civilsamfunds-
organisationer.
Bekymringerne er blandt andet, at der allerede nu er tegn på, at forbrugerlovgivning forsin-
kes eller standses, f. eks. vedr. nye tiltag som cirkulær økonomi, emner indenfor fødevare- og
kemiområdet, samt at der tales om ”goldplating” og overregulering, hvis en medlemsstat
måtte overveje at lovgive udover EU lovgivningens minimum.
Ligeledes sagde en højtstående EU embedsmand på en konference for nyligt, at forbrugerne
måtte forberede sig på, at der ville skulle slagtes nogle hellige køer…..
Det er derfor vigtigt, at den af EU kommissionen angivne begrundelse for at iværksætte den-
ne bedre reguleringsdagsorden, nemlig ”at mange borgere er bekymrede over, hvad de opfat-
ter som en alt for stor indblanding i deres dagligdag” ikke kommer til at give bagslag, således
at borgerne ikke længere vil kunne genkende deres bekymringer og interesser i hvad EU le-
verer i fremtiden.
Forbrugerrådet Tænk skal anmode om også fremover at blive involveret i udviklingen af den
samlede pakke.
Med venlig hilsen
Vagn Jelsøe
Vicedirektør
Benedicte Federspiel
Chefkonsulent
2