Miljø- og Fødevareudvalget 2014-15 (2. samling)
KOM (2015) 0344 Bilag 1
Offentligt
Miljø- og Fødevareministeriet
NaturErhvervstyrelsen/Departementet
Den 31. juli 2015
Sagsnr.: 31184
MFVM 412
G
RUNDNOTAT TIL
F
OLKETINGETS EUROPAUDVALG
om forslag til Rådets forordning om åbning og forvaltning af autonome EU-
toldkontingenter for visse fiskevarer for perioden 2016-2018
KOM(2015) 344
Resumé
Kommissionen har fremsat forslag om åbning og forvaltning af visse EU-toldkontingenter
for fiskevarer for perioden 2016-2018 for at sikre passende forsyningsvilkår for EU's
fiskeforarbejdningsindustri.
Baggrund
Kommissionen har ved KOM (2015) 344 af 16. juli 2015 fremsendt forslag til Rådets
forordning om åbning og forvaltning af autonome EU-toldkontingenter for visse fiskevarer
for perioden 2016-2018. Forslaget er oversendt til Rådet i dansk sprogudgave den 20. juli
2015.
Forslaget er fremsat med hjemmel i TEUF artikel 31 og kan vedtages af Rådet med
kvalificeret flertal.
Nærhedsprincippet
Kommissionen anfører, at toldsatserne i den fælles toldtarif falder under Unionens
enekompetence, hvorfor nærhedsprincippet ikke finder anvendelse. Idet der er tale om et
led i gennemførelse af toldunionens bestemmelser, er regeringen enig heri.
Formål og indhold
Kommissionen anfører, at EU's forsyning med visse fiskevarer hovedsageligt kommer fra
import. EU har de seneste 15 år måttet importere flere fiskevarer for at dække dets
hjemlige forbrug. EU's produktion dækker kun 44 % af EU's behov for fiskevarer og
akvakulturprodukter. Hovedformålet med de autonome toldkontingenter for fiskevarer og
akvakulturprodukter er at gøre det muligt for fiskeforarbejdningsindustrien i EU at
importere tredjelandes råvarer til videre forarbejdning med reduceret told eller toldfrit.
Nærværende forordningsforslag afløser den nuværende forordning 1220/2012 om
autonome toldkontingenter for fiskevarer.
Der foreslås følgende:
kom (2015) 0344 - Bilag 1: Grund- og nærhedsnotat om åbning og forvaltning af autonome EU-toldkontingenter for visse fiskevarer for perioden 2016-2018
1538499_0002.png
2
Årlig
Kontin-
kontingent
gent-
-mængde
toldsats
(tons)
70.000
0%
Løbenr.
KN-kode
Taric-
under-
position
20
10
10
10
10
10
10
20
25
29
10
Varebeskrivelse
Kontingent-
periode
1.1.2016-
31.12.2018
09.2759
ex 0302 51 10
ex 0302 51 90
ex 0302 59 10
ex 0303 63 10
ex 0303 63 30
ex 0303 63 90
ex 0303 69 10
ex 0305 62 00
Torsk (Gadus
morhua, Gadus
ogac, Gadus macrocephalus)
og fisk af arten
Boreaogadus
saida
(polartorsk), undtagen
lever, rogn og mælke deraf,
fersk, kølet eller frosset,
bestemt til forarbejdning
Torsk (Gadus
morhua, Gadus
ogac, Gadus macrocephalus)
og fisk af arten
Boreogadus
saida
polartorsk), saltet eller i
saltlage, men ikke tørret eller
røget, bestemt til
forarbejdning
Torsk (Gadus
morhua, Gadus
macrocephalus),
filet og andet
fiskekød, frosset, bestemt til
forarbejdning
Newzealandsk langhale
(Macruronus
Novaezelandiae),
filet og andet fiskekød,
frosset, bestemt til
forarbejdning
Rejer af arten Pandalus borealis
med skal, ferske, kølede eller
frosne, bestemt til forarbejning
Rejer af arten
Pandalus borealis,
kogte og pillede, bestemt til
forarbejdning
Rejer af arten
Pandalus jordani,
kogte og pillede, bestemt til
forarbejdning
Rejer af arten
Penaeus
vannamei,
også uden skal,
ferske, kølede eller frosne,
bestemt til forarbejdning
Kulmule (Merluccius-arter,
undtagen
Merluccius mer-
luccius, Urophycis-arter)
og
rosa kingklip (Genypterus
blacodes),
frosset, bestemt til
forarbejdning
Stillehavskulmule (Merluccius
productus),
filet og andet
fiskekød, frosset, bestemt til
forarbejdning
Ansjos (Engraulis
anchoita),
saltet eller i saltlage, men ikke
tørret eller røget, bestemt til
forarbejdning
09.2765
3.200
0%
1.1.2016-
31.12.2018
ex 0305 69 10
09.2776
ex 0304 71 10
ex 0304 71 90
ex 0304 95 21
ex 0304 95 25
ex 0304 79 50
ex 0304 95 90
10
10
10
10
10
11
30.000
0%
1.1.2016-
31.12.2018
09.2761
17.500
0%
1.1.2016-
31.12.2018
09.2798
ex 0306 16 99
ex 0306 26 90
ex 1605 21 90
ex 1605 29 00
20
12
92
45
50
9.000
0%
1.1.2016-
31.12.2018
1.1.2016-
31.12.2018
09.2794
30.000
0%
09.2800
ex 1605 21 90
ex1605 29 00
ex 0306 17 92
ex 0306 27 99
55
60
10
10
2.500
0%
1.1.2016-
31.12.2018
1.1.2016-
31.12.2018
09.2802
20.000
0%
09.2760
ex 0303 66 11
ex 0303 66 12
ex 0303 66 13
ex 0303 66 19
ex 0303 89 70
10
10
10
11
91
10
10
10
12.500
0%
1.1.2016-
31.12.2018
09.2774
ex 0304 74 19
ex 0304 95 50
12.000
0%
1.1.2016-
31.12.2018
09.2770
ex 0305 63 00
10
2.500
0%
1.1.2016-
31.12.2018
kom (2015) 0344 - Bilag 1: Grund- og nærhedsnotat om åbning og forvaltning af autonome EU-toldkontingenter for visse fiskevarer for perioden 2016-2018
1538499_0003.png
3
Løbenr.
KN-kode
Taric-
under-
position
10
10
10
10
Varebeskrivelse
Årlig
Kontin-
kontingent
gent-
-mængde
toldsats
(tons)
12.000
0%
Kontingent-
periode
09.2788
ex 0302 41 00
ex 0303 51 00
ex 0304 59 50
ex 0304 99 23
Sild (Clupea
harengus, Clupea
pallasii),
af vægt pr. stk. over
100 g, eller sildelapper af
vægt pr. stk. over 80 g,
undtagen lever, rogn og
mælke deraf, bestemt til
forarbejdning
Sild, tilberedt med krydderier
og/eller eddike, i saltlage, i
tønder af drænet nettovægt
70 kg og derover, bestemt til
forarbejdning
Filet (såkaldte "loins") af
tunfisk og bugstribet bonit,
bestemt til forarbejdning
1.10.2016-
31.12.2016
1.10.2017-
31.12.2017
1.10.2018-
31.12.2018
1.1.2016-
31.12.2018
09.2792
ex 1604 12 99
11
7.500
6%
09.2790
ex 1604 14 26
ex 1604 14 36
ex 1604 14 46
10
10
11
21
91
10
10
21
22.000
0%
1.1.2016-
31.12.2018
09.2785
ex 0307 49 59
ex 0307 99 11
ex 0307 99 17
Krop
(6)
af tiarmet blæksprutte
[Ommastrephes-arter,
Todarodes-arter
– undtagen
Todarodes sagittatus
(synonym
Ommastrephes sagittatus),
Nototodarus-arter, Sepioteuthis-
arter] og
Illex-arter,
frosne, med
skind og arme, bestemt til
forarbejdning
Tiarmet blæksprutte
[Ommastrephes-arter,
Todarodes-arter
- undtagen
Todarodes sagittatus
(synonym
Ommastrephes
sagittatus),
Nototodarus-
arter, Sepioteuthis-arter]
og
Illex-arter,
frosne, hele eller
fangarme og arme, bestemt til
forarbejdning
Alaskasej (Theragra
chalcogramma),
filet og andet
fiskekød, frosset, bestemt til
forarbejdning
Surimi, frosset, bestemt til
forarbejdning
40.000
0%
1.1.2016-
31.12.2018
09.2786
ex 0307 49 59
ex 0307 99 11
ex 0307 99 17
20
20
29
1.500
0%
1.1.2016-
31.12.2018
09.2777
ex 0303 67 00
ex 0304 75 00
ex 0304 94 90
ex 0304 93 10
ex 0304 94 10
ex 0304 95 10
ex 0304 99 10
ex 0302 89 90
10
10
10
10
10
10
10
30
280.000
0%
1.1.2016-
31.12.2018
09.2772
46. 000
0%
1.1.2016-
31.12.2018
09.2746
Sydlig snapper (Lutjanus
purpureus),
fersk, kølet,
bestemt til forarbejdning
Rogn, fersk, kølet eller frosset,
saltet eller i saltlage, bestemt til
forarbejdning
Rogn, vasket, befriet for den
omgivende hinde, kun saltet
eller i saltlage, bestemt til
forarbejdning af
kaviarerstatning
1.250
0%
1.1.2016-
31.12.2018
1.1.2016-
31.12.2018
1.1.2016-
31.12.2018
09.2748
ex 0302 90 00
ex 0303 90 90
ex 0305 20 00
ex 1604 32 00
95
91
30
20
5. 700
0%
09.2750
2.000
0%
kom (2015) 0344 - Bilag 1: Grund- og nærhedsnotat om åbning og forvaltning af autonome EU-toldkontingenter for visse fiskevarer for perioden 2016-2018
1538499_0004.png
4
Årlig
Kontin-
kontingent
gent-
-mængde
toldsats
(tons)
5.000
0%
Løbenr.
09.2778
KN-kode
ex 0304 83 90
ex 0304 99 99
Taric-
under-
position
21
65
Varebeskrivelse
Fladfisk (Limanda
aspera,
Lepidopsetta bilineata,
Pleuronectes
quadrituberculatus, Limanda
ferruginea
og
Lepidopsetta
polyxystra),
filet og andet
fiskekød, frosset, bestemt til
forarbejdning
Kuller (Melanogrammus
aeglefinus)
fersk, kølet eller
frosset, uden hoved og gæller,
renset, bestemt til
forarbejdning
Rejer af arten
Pleoticus
Muelleri,
også afskallede,
ferske, kølede eller frosne,
bestemt til forarbejdning
Kontingent-
periode
1.1.2016-
31.12.2018
09.2824
0302 52 00
0303 64 00
5.000
2,6
1.1.2016-
31.12.2018
09.2826
ex 0306 17 92
ex 0306 27 99
10.000
4,2
1.1.2016-
31.12.2018
Forslaget indeholder blandt andet:
• 09.2759 (Torsk): Uændret 70.000 ton/0 %.
• 09.2776 (Torsk frossen): Uændret 30.000 ton/0 %.
• 09.2761 (Newzealandsk langhale): Mængde nedsat fra 25.000 ton til 17.500 ton/0 %.
• 09.2798 (Skal rejer - Pandalus borealis): Uændret 9.000 ton/0 %.
• 09.2794 (Kogte pillede rejer - Pandalus borealis): Uændret 30.000 ton/0 %.
• 09.2800 (Jordani rejer): Mængden er sat op fra 2.000 ton til 2.500 ton/0 %.
• 09.2802 (Penaeus rejer): Uændret 20.000 ton/0 %.
• 09.2788 (sild og lapper): Mængden nedsat fra 17.500 ton til 12.000 ton/0 %.
• 09.2792 (Kryddersild/tøndesild): Mængden nedsat fra 15.000 ton til 7.500 ton /6 %.
• 09.2748 (Rogn fersk): Nedsat fra 11.000 ton til 5.700 ton/0 %.
• 09.2750 (Rogn vasket): Nedsat fra 6.600 ton til 2.000 ton/0 %
• 09.2778 (Fladfisk): Uændret 5.000 ton/0 %.
I relation til kontingentet for rejer af arten Pandalus borealis, kogte og pillede, (09.2794),
der er fastsat til 30.000 ton pr. år, er det anført, at dette kontingent reduceres automatisk
til 7.000 ton årligt fra 1. januar i året efter det år, hvor den omfattende økonomi- og
handelsaftale mellem EU og Canada træder i kraft eller anvendes midlertidigt, afhængigt
af hvad der indtræffer først.
Nye kontingenter:
• 09.2824 (Kuller): 5.000 ton/2,6 %
• 09.2826 (Pleoticus Muelleri skalrejer): 10.000 ton/4,2 %
Fodnoter:
Fodnoterne er omskrevet og ”glasering” indgår nu som en præcisering i fodnote 2 under
”behandlinger”. Kryddersild (09.2792) udtrykkes fortsat i drænet nettovægt (fodnote 5).
Forslaget indeholder ikke følgende nuværende kontingenter:
09.2762 (languster)
09.2764 (stillehavslaks)
kom (2015) 0344 - Bilag 1: Grund- og nærhedsnotat om åbning og forvaltning af autonome EU-toldkontingenter for visse fiskevarer for perioden 2016-2018
5
09.2784 (krabber).
Endvidere er bestemmelsen i den nuværende forordnings artikel 3 ikke medtaget. Denne
bestemmelse omhandler en automatisk forhøjelse på 20 % af visse kontingenter, når
mængden er opbrugt. Den blev indsat ved seneste revision for de fiskerivarer, der tidligere
var omfattet af suspensioner (ubegrænsede mængder), som i forordningen overgik til at
være kontingenter.
Udtalelser
Europa-Parlamentet skal ikke udtale sig om forslaget.
Konsekvenser
Forslaget indeholder væsentlige kontingenter for Danmark, som skal sikre råvareforsynin-
gen til den danske forarbejdningsindustri. Den danske import er på ca. 16,4 mia. kr. og
eksporten er på ca. 22,1 mia. kr. (2014).
Forslaget indeholder blandt andet toldkontingenter for dybvandsrejer (Pandalus borealis)
skalrejer og kogte pillede rejer, samt en række kontingenter for andre rejearter
(amerikanske og asiatiske). Dybvandsrejen er en følsom vare i Rigsfællesskabet på grund
af både danske og grønlandske interesser i rejeproduktion og i handelen med rejer.
Pandalus borealis kommer fra blandt andet Grønland og Canada, hvor der traditionelt har
været indbyrdes konkurrencesituation. Med indgåelse af EU-Canada handelsaftalen
(CETA), blandt andet om fiskerivarer, herunder en trinvis nedsættelse af tolden for
Pandalus borealis, liberaliseres handelen og tolden nedsættes og afvikles. De øvrige
rejearter blandt andet fra Asien må dels betragtes som en anden type rejer størrelses-,
smags- og kvalitetsmæssigt dels som substitutionsprodukter, der kan, men ikke
nødvendigvis vil konkurrere med dybvandsrejerne hos forbrugere og i virksomhedernes
produktion.
Institut for Fødevare- og Ressourceøkonomi (IFRO) har oplyst, at de seneste opgjorte tal
viser, at produktionsværdien for rejer i 2014 var 1,17 mia. kr. IFRO oplyser endvidere, at
der i den seneste udgave af Fiskeriets Økonomi er udarbejdet et kapitel (2013) for
fiskeforarbejdning, og at strukturen i 2012 ikke skønnes væsentligt forskellig fra 2011
oplysningerne (publikationen er ikke udgivet efterfølgende). Dengang omfattede tallene
den totale omsætning af industriens salg af rejeprodukter af egen produktion, der er
foregået i Danmark, uanset ejerskab. Det kan være virksomheder, der er specialiseret i
rejeproduktion (=”rejevirksomheder”) eller virksomheder, der ud over rejer, også
producerer andre varer. De specialiserede rejevirksomheder foretager lidt over halvdelen
af rejeforarbejdningen, hvor segmentet ”blandet forarbejdning” foretager det meste af
resten. Derudover er der i et vist omfang videresalg af importerede rejer uden forarbejd-
ning i Danmark.
21 danske virksomheder er engageret i handel og/eller produktion af rejer, herunder
import og eksport, glasering, ompakning, lage- og MAP-pakning (atmosfære-pakning).
Virksomhederne er beliggende i hele landet, dog primært i Nordjylland. Produktionen har
været stigende (oplysninger er indhentet fra Danish Seafood Association).
Forslaget har ingen lovgivningsmæssige eller statsfinansielle konsekvenser udover
indvirkninger af en manglende indtægt fra told på EU-budgettet, som i stedet afløses af
kom (2015) 0344 - Bilag 1: Grund- og nærhedsnotat om åbning og forvaltning af autonome EU-toldkontingenter for visse fiskevarer for perioden 2016-2018
1538499_0006.png
6
toldpræferencer og konkurrencedygtige råvarer for EU's fiskeforarbejdningsindustri. De
autonome toldkontingenter for fiskevarer og akvakulturprodukter udgør et indtægtstab for
EU-budgettet på højst ca. 185,5 mio. € (ca. 1,4 mia.kr.) om året. (Dette skal ses i
sammenhæng med, at de manglende indtægter fra told på EU-budgettet fra den
nuværende forordning forud for dennes vedtagelse var skønnet til 170 mio. € (ca. 1,27
mia. kr.) (2013), 175,5 mio. € (ca. 1,31 mia. kr.) (2014) og 180,7 mio. € (ca. 1,35 mia.
kr.) (2015).
Forordningen om autonome toldkontingenter støtter desuden væksten og opretholder
beskæftigelsen i sektoren, samtidig med at den giver forbrugerne en stabil forsyning til en
rimelig pris. For hver 1 € (ca. 7,45 kr.) i told, der gives afkald på, genereres der ifølge
Kommissionen værditilvækst på mellem 2,5 € og 3 € (ca. 18,63 – 22,35 kr.) i industrien.
Høring
Forslaget har været i høring i § 5-udvalget (fiskeri) og der er indkommet følgende
bemærkninger:
Danish Seafood Association (DSA) finder, at Kommissionens forslag er endog meget
restriktivt og slet ikke indrømmer EU’s fiskeindustri de arter og mængder, som der er
behov for i de kommende år. Videre er den såkaldte 20 % klausul (der sikrer en 20 %
udvidelse af toldkontingentmængden for visse fiskearter, hvis mindst 80 % heraf er brugt
30. september det pågældende kalenderår) fjernet helt. DSA finder, at forslaget er i
modstrid med EU’s og Danmarks vækstdagsorden, og forslaget vil hæmme den vækst,
som fiskeindustrien nu har kunnet udvise efter de problematiske år efter krisen startede i
2008. Næsten ingen ønsker fra EU’s fiskeindustri er blevet tilgodeset. Forarbejdningsindu-
strien afskæres dermed fra at kunne forsyne EU’s forbrugere med et mere varieret og
prisbilligt udbud af fisk og fiskevarer, der er dokumenteret sunde og ernæringsrigtige.
Forslaget forstærker en negativ tendens til, at forarbejdning af råvarer og halvfabrikata vil
flytte ud af EU. Hvis EU skal forblive en attraktiv samhandelspartner globalt, skal der
sikres en langt mere fri importregulering, der kan forsyne EU’s fiskeindustri fuldt ud med
tilstrækkelige mængder og med samtlige de arter og varer, der er behov for.
Der er efter DSA´s opfattelse behov for en væsentlig forøgelse af kontingenterne generelt,
og DSA peger her især på de væsentlige arter som torsk og Alaska pollack (alaskasej).
For de eksisterende kontingenter peger DSA på et behov for forøgelse af især fladfiske-
kontingentet, samt Pandalus jordani (rejer), som i år er opbrugt forholdsvist hurtigt. For
nye arter er det efter DSA´s opfattelse uforståeligt og uacceptabelt, at nye ønsker fra DSA
om ferskvandskrebs og Southern Blue Whiting (sydlig sortmund) slet ikke er nævnt. Et
supplerende ønske om Pandalus montagui (rejer) bør ifølge foreningen også inkluderes.
DSA er tilfreds med, at to helt nye arter er medtaget (herunder især kullerfilet).
Generelt mener DSA, at alle toldsatser bør være lig nul, og så må mængden ækvivaleres
derefter. For så vidt angår fodnoterne og de processer, der kvalificerer til ”end use”
ønskes ensartethed i anvendelsen og fortolkningen i medlemsstaterne. DSA er tilfreds
med, at det nu gøres klart, at glasering ikke kvalificerer til at blive omfattet af et
kontingent. DSA har noteret, at ”genindpakning af løsfrosne fileter” er udgået og beder
om afklaring af, hvad dette indebærer.
kom (2015) 0344 - Bilag 1: Grund- og nærhedsnotat om åbning og forvaltning af autonome EU-toldkontingenter for visse fiskevarer for perioden 2016-2018
7
Det er samlet DSA´s opfattelse, at forslaget langt fra lever op til sin egen målsætning om
at sikre EU-fiskeindustrien tilstrækkelige forsyninger, og appellerer til, at der arbejdes for
en langt mere åben importpolitik i tråd med den liberale handelspolitik Danmark
traditionelt har stået for.
Afslutningsvis understreger DSA, at forslaget og dermed kontingenterne skal vedtages, så
importører og industri kan planlægge i rimelig tid for det kommende år efter kendte vilkår.
Regeringens foreløbige generelle holdning
Regeringen arbejder generelt for liberaliseringer af told- og markedsadgang fra
tredjelande med det formål at sikre helt afgørende og stabile forsyninger af råvarer til den
betydningsfulde danske fiskeforarbejdningsindustri under hensyntagen til bæredygtige
vilkår, økonomisk, socialt og miljømæssigt.
Regeringen støtter derfor som udgangspunkt de 3-årige toldkontingenter, der generelt
sikrer stabile forsyningsforhold og fleksibilitet for forarbejdningsindustrien.
Regeringen vil arbejde for, at forordningen i sin helhed indeholder mulighed for en import,
der medvirker til vækst og udvikling af den danske fiskeindustri, dens økonomi og
beskæftigelsesforhold.
Regeringen finder det væsentligt, at der opnås et acceptabelt kompromis, der tilgodeser
hele Rigsfællesskabet for så vidt angår de foreslåede rejekontingenter, især for
dybvandsrejer
(pandalus borealis).
Regeringen støtter rejekontingenter for at kunne
dække forsyningsbehovet for rejer til den danske rejeindustri. Med henblik på en
balanceret løsning støtter regeringen således de foreslåede kontingenter for rejer, som de
foreligger i forslaget, det gælder både dybvandsrejer og andre rejer, herunder reduktionen
til 7.000 tons pr. år af toldkontingentet for kogte, pillede dybvandsrejer
(pandalus
borealis),
fra den 1. januar i året efter det år, hvor Canada handelsaftalen træder i kraft
eller anvendes midlertidigt, afhængig af hvad der indtræder først.
Regeringen arbejder for at opretholde bestemmelsen om en automatisk forhøjelse af
mængderne på 20 % af visse toldkontingenter.
Regeringen arbejder endvidere for forbedringer for torsk og ”kryddersild”. For kryddersild
bør toldsatsen nedsættes fra 6 % til 0 % og endvidere må mængden ses i sammenhæng
med resultatet af EØS-forhandlingerne om en ny fiskeriprotokol mellem EU og Norge.
Regeringen arbejder desuden for udvidelse for nye arter, der kan omfattes af forslaget,
således at der fastsættes kontingenter for ferskvandskrebs (haler) og sydlig sortmund.
Regeringen lægger vægt på, at forordningen træder i kraft den 1. januar 2016.
Generelle forventninger til andre landes holdninger
Generelt er medlemsstaterne positive over for forslagets mål om at sikre EU’s fiskeindustri
tilstrækkelige forsyninger. Der er endnu ikke kendskab til medlemsstaternes detaljerede
synspunkter om de konkrete toldkontingenter.
kom (2015) 0344 - Bilag 1: Grund- og nærhedsnotat om åbning og forvaltning af autonome EU-toldkontingenter for visse fiskevarer for perioden 2016-2018
8
Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Forslaget har ikke tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg.