Europaudvalget 2015-16
EUU Alm.del Bilag 131
Offentligt
1573261_0001.png
25. november 2015
4. kontor/ANASH,
MEBJA
Samlenotat vedr. finansieringen af flygtningefaciliteten for Tyrkiet
1. Resume
Som led i den europæiske migrationsindsats pågår der drøftelser mellem EU og Tyrkiet omkring
bekæmpelse af irregulær migration fra Tyrkiet til Europa. I forbindelse hermed har Kommissionen
og den tyrkiske regering forhandlet en fælles handlingsplan, der er baseret på gensidige forpligtelser.
Handlingsplanen vedrører bl.a. økonomisk bistand til Tyrkiet og håndteringen af migrations- og
flygtningesituationen i landet.
Som opfølgning på EU-Tyrkiet handlingsplanen ventes der på EU-Tyrkiet topmødet d. 29. no-
vember politisk enighed om at mobilisere 3 mia. euro til en flygtningefacilitet for Tyrkiet. Kommissi-
onen har vedtaget en særskilt afgørelse om en koordinationsmekanisme for henholdsvis medlemssta-
ternes og EU-budgettets bidrag.
Den politiske enighed om at mobilisere 3 mia. euro til en flygtningefacilitet ventes snarest efter top-
mødet udmøntet i en konkret finansieringsmodel. Kommissionen lægger op til finansiering via bilate-
rale bidrag på 2.500 mio. euro fra medlemslandene, som efterfølgende ventes udmøntet i en mellem-
statslig aftale. Faciliteten skal herudover finansieres via 500 mio. euro fra EU’s budget.
Finansieringen af flygtningefaciliteten for Tyrkiet fremlægges til forhandlingsoplæg, og der orienteres
om Kommissionens afgørelse.
2. Baggrund
Det Europæiske Råd opfordrede den 23. september til en styrket dialog med Tyrkiet
på alle niveauer med henblik på at identificere måder at støtte syriske flygtninge, styr-
ke grænsekontrollen og bekæmpe menneskesmugling og menneskehandel i Tyrkiet.
Kommissionen og den tyrkiske regering har på den baggrund forhandlet en fælles
EU-Tyrkiet handlingsplan, som blev budt velkommen af Det Europæiske Råd den
15. oktober. Medlemslandene gav ved samme lejlighed bl.a. politisk tilsagn om at
styrke det politiske og finansielle engagement i Tyrkiet substantielt.
Handlingsplanen indeholder en betydelig mobilisering af midler i perioden 2015-16,
særligt til humanitære indsatser ift. flygtninge i Tyrkiet. Desuden vil EU støtte Tyrkiet
i et øget samarbejde om migration, bl.a. ved at gøre landet bedre i stand til at forhin-
dre irregulær migration gennem landet, bekæmpe menneskesmuglere og til at opfylde
EU's krav til visumliberalisering. Til gengæld vil Tyrkiet bl.a. styrke sin grænsefor-
valtning, herunder kystbevogtningen, lette mulighederne for tilbagesendelse til Tyrki-
et og fra Tyrkiet til oprindelseslande, samt sikre registrering af flygtninge og give dem
bedre adgang til sundhedsbehandling og uddannelse.
EUU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 131: Samlenotat vedr. finansieringen af flygtningefaciliteten for Tyrkiet
2
Som opfølgning på EU-Tyrkiet handlingsplanen vedtog Kommissionen d. 25. no-
vember en afgørelse om en koordinationsmekanisme for henholdsvis medlemssta-
ternes og EU-budgettets bidrag (flygtningefaciliteten for Tyrkiet). Der ventes på EU-
Tyrkiet topmødet d. 29. november politisk enighed om finansieringen af Tyrkiet faci-
liteten.
3. Nærhedsprincippet
Ikke relevant, da der er tale om en mellemstatslig aftale ved siden af EU’s traktat-
grundlag.
4. Formål og indhold
Der ventes på topmødet politisk enighed om et samlet finansieringstilsagn på 3 mia.
euro til Tyrkiet. Kommissionenlægger op til bilaterale bidrag på 2.500 mio. euro fra
medlemslandene, som efterfølgende ventes udmøntet i en mellemstatslig aftale ved-
taget af medlemsstaterne. Kommissionen lægger endvidere op til at 500 mio. euro, ud
af det samlede bidrag til faciliteten på 3 mia. euro skal finansieres fra EU’s budget.
Som baggrund for den mellemstatslige afgørelse, som tilvejebringer medlemsstater-
nes bilaterale bidrag, har Kommissionen vedtaget en afgørelse om en koordinations-
mekanisme for henholdsvis medlemsstaternes bidrag og EU-budgettets bidrag
(Flygtningefaciliteten for Tyrkiet).
Det overordnede formål med faciliteten er at yde koordineret støtte til Tyrkiet til
håndtering af de udfordringer, der er forbundet med det store antal asylansøgere og
flygtninge fra Syrien, der pt. opholder sig i landet. Faciliteten skal yde bistand til såvel
flygtningene som det tyrkiske samfund.
Konkret fastsætter Kommissionen, at faciliteten skal yde humanitær bistand, assi-
stance til flygtninge og værtssamfundet, og bistand til de nationale og lokale myndig-
heder fsva. håndteringen af flygtningesituationen.
Kommissionens afgørelse etablerer et styringsorgan, der skal bestå af to repræsentan-
ter fra Kommissionen og en repræsentant fra hvert medlemsland. Tyrkiet skal have
status som observatør. Styringsorganet har til opgave at fastlægge prioriteter for faci-
liteten samt tildeling af midlerne til Tyrkiet. Der skal tilsigtes konsensus, men Kom-
missionen vil have den endelige beslutningsbemyndigelse.
Faciliteten skal være operationel fra 1. januar 2016. Der lægges op til, at faciliteten
skal eksistere i 2016 og 2017, med mindre Kommissionen på et senere tidspunkt be-
stemmer at forlænge levetiden af faciliteten. Det forventes dog ikke, at en forlængelse
af levetiden nødvendigvis vil kræve yderligere finansiering af faciliteten.
6. Europa-Parlamentets holdning
Europa-Parlamentets skal ikke høres i denne sag, da der er tale om et forslag i form
af en mellemstatslig aftale.
EUU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 131: Samlenotat vedr. finansieringen af flygtningefaciliteten for Tyrkiet
3
7. Gældende dansk ret og forslagets konsekvenser herfor
Flygtningefaciliteten for Tyrkiet vil ikke have lovgivningsmæssige konsekvenser.
8. Statsfinansielle konsekvenser
Flygtningefaciliteten har statsfinansielle konsekvenser.
Kommissionen lægger op til, at faciliteten finansieres af 500 mio. euro fra EU’s bud-
get og 2.500 mio. euro fra medlemslandene i form af bilaterale bidrag.
For så vidt angår de bilaterale bidrag på 2.500 mio. euro fra medlemslandene lægges
der op til at anvende samme BNI-fordelingsnøgle som ved finansieringen af EU’s
budget. Såfremt faciliteten finansieres i sin nuværende form, vil Danmark skulle bi-
drage med et bilateralt bidrag på 358 mio. kr.
Det bemærkes, at Tyrkiet opgøres af OECD som et ”øvre mellemindkomst” land.
De nationale udgifter vil derfor kunne opgøres som udviklingsbistand i henhold til
OECD’s regler.
Fsva. finansieringen fra EU-budgettet på 500 mio. euro i alt, udgør Danmarks finan-
sieringsandel ca. 72 mio. kr. EU-budgettets andel forventes at ville kunne finansieres
via omprioriteringer inden for EU’s budget.
Et øget samarbejde med Tyrkiet omkring håndteringen af flygtningesituationen for-
ventes også at kunne have positive statsfinansielle konsekvenser.
9. Erhvervsøkonomiske og samfundsøkonomiske konsekvenser
Finansieringen af flygtningefaciliteten for Tyrkiet har ikke erhvervsøkonomiske eller
samfundsøkonomiske konsekvenser. Faciliteten har heller ikke konsekvenser for
miljøet eller beskyttelsesniveauet.
10. Høring
Ikke relevant.
11. Regeringens holdning
Det er efter regeringens opfattelse essentielt at reducere migrationspresset på EU's
ydre grænser. I den sammenhæng er det vigtigt, at Tyrkiet bliver i stand til at håndte-
re det betydelige migrationspres landet er udsat for.
Regeringen støtter derfor etableringen af Tyrkiet faciliteten og den økonomiske støtte
på 3 mia. euro til Tyrkiets håndtering af flygtningesituationen.
Der lægges fra dansk side vægt på, at midlerne fra EU’s budget finansieres via om-
prioriteringer. Der lægges afgørende vægt på, at EU’s udgiftslofter overholdes.
EUU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 131: Samlenotat vedr. finansieringen af flygtningefaciliteten for Tyrkiet
4
Fsva. de bilaterale bidrag fra medlemslandene lægger regeringen vægt på, at der an-
vendes en fair fordelingsnøgle. Danmark kan derfor støtte Kommissionens forslag
om at anvende samme finansieringsnøgle som ved finansieringen af EU’s budget.
Regeringen finder det vigtigt, at medlemslandene har indflydelse på den endelige ud-
møntning af midlerne under faciliteten, og at Tyrkiet har observatørstatus. Der læg-
ges fra dansk side vægt på, at midlerne allokeres til migrations- og flygtningerelatere-
de udgifter. Dette omfatter primært humanitær bistand, inklusion af flygtningene i
det tyrkiske samfund samt tiltag til at forhindre irregulær migration, herunder særligt
gennem bekæmpelse af menneskesmugling, styrkelse af grænseforvaltningen og tilba-
getagelse.
12. Generelle forventninger til andre landes holdninger
Det forventes, at der vil være bred opbakning til etableringen af Tyrkiet faciliteten og
den økonomiske støtte til Tyrkiets håndtering af migrations- og flygtningesituationen.
13. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Sagen har ikke tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg.