Europaudvalget 2015-16
EUU Alm.del Bilag 421
Offentligt
1608633_0001.png
Kemikalier
Den 7. marts 2016
MFVM 049
Notat til Folketingets Europaudvalg og Miljø- og Fødevareudvalg
om ændring af Kommissionens forordning (EF) nr. 771/2008 om fastlæggelse af
regler for Det Europæiske Kemikalieagenturs Klageudvalg med hensyn til
organisation og procedurer (komitésag)
KOM-dokument foreligger ikke
Resumé
Kommissionen har fremsat forslag om ændring af Kommissionens forordning (EF) nr. 771/2008 om
fastlæggelse af regler for Det Europæiske Kemikalieagenturs Klageudvalg med hensyn til
organisation og procedurer.
Forslaget vurderes generelt ikke at have konsekvenser for beskyttelsesniveauet i Danmark.
Forslaget forventes sat til afstemning i REACH-Komitéen den 16. marts 2016.
Forslaget vurderes ikke at have væsentlige samfundsøkonomiske, erhvervsøkonomiske eller
erhvervsadministrative konsekvenser.
Regeringen kan generelt støtte forslaget. Regeringen vil arbejde for, at det i forslaget præciseres, at
Kemikalieagenturets direktør berigtiger den oprindelige afgørelse i henhold til den indgåede
mindelige aftale, idet man i sidste instans accepterer forslaget eller det kompromis der kan opnås
enighed om. Regeringen vil ligeledes arbejde for, at medlemsstater, der har deltaget i udarbejdelsen
af en stofvurdering, er berettiget til at intervenere i en eventuel klagesag over afgørelser vedrørende
samme stofvurdering uden at skulle begrunde dette yderligere.
Baggrund
Kommissionen har fremsat forslag om ændring af Kommissionens forordning (EF) om fastlæggelse af
regler for Det Europæiske Kemikalieagenturs Klageudvalg med hensyn til organisation og procedurer.
Forslaget er fremsat med hjemmel i artikel 93, stk. 4, og artikel 132 i Europa-Parlamentets og Rådets
forordning 1907/2006 om registrering, vurdering og godkendelse af samt begrænsninger for
kemikalier (REACH).
EUU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 421: Notat om komitésag om fastlæggelse af regler for Det Europæiske Kemikalieagenturs Klageudvalg med hensyn til organisation og procedurer
Afgiver Komitéen en positiv udtalelse med kvalificeret flertal, vedtager Kommissionen forslaget.
Afgiver Komitéen en negativ udtalelse med kvalificeret flertal, vedtager Kommissionen ikke forslaget,
idet Kommissionen inden for to måneder kan forelægge Komitéen et ændret forslag eller indenfor en
måned kan forelægge forslaget for appeludvalget. Afgives der ikke nogen udtalelse med kvalificeret
flertal, kan Kommissionen ikke vedtage forslaget og kan indenfor to måneder forelægge komitéen et
ændret forslag eller indenfor en måned forelægge forslaget for appeludvalget.
Afgiver appeludvalget med kvalificeret flertal en negativ udtalelse om forslaget, kan Kommissionen
ikke vedtage forslaget. Afgiver appeludvalget med kvalificeret flertal en positiv udtalelse, vedtager
Kommissionen forslaget. Afgiver appeludvalget ikke nogen udtalelse med kvalificeret flertal kan
Kommissionen vedtage forslaget.
Forslaget forventes sat til afstemning på et møde i REACH-Komitéen den 16.-17. marts 2016.
Formål og indhold
Med REACH-forordningen etableres det Europæiske Kemikaliagentur, herunder Klageudvalget, der
skal træffe afgørelser om eventuelle indsigelser mod afgørelser truffet af agenturet. REACH-
forordningen fastsætter regler om Klageudvalgets oprettelse, medlemmer, hvilke afgørelser, der kan
påklages, klageberettigede, herunder frister, gebyrer og formkrav, samt behandling og afgørelse af
klagesager.
Kommissionen bemyndiges i REACH-forordningen til at fastsætte Klageudvalgets procedurer. Med
baggrund i denne bemyndigelse har Kommissionen udstedt forordning 771/2008 om fastlæggelse af
regler for Det Europæiske Kemikalieagenturs Klageudvalg med hensyn til organisation og procedurer.
Det er til denne forordning Kommissionen nu foreslår ændringer.
Formålet med Kommissionens nærværende forslag er at revidere de eksisterende bestemmelser for
Klageudvalgets procedurer på baggrund af de erfaringer, der er høstet gennem Klageudvalgets arbejde
siden dets etablering i 2008.
Kommissionen foreslår:
At Klageudvalgets formand, efter høring af agenturets bestyrelse, kan udpege yderligere
medlemmer af udvalget og deres suppleanter.
At Klageudvalgets formand skal kunne henvise klagesager til et enkelt medlem af Klageudvalget
med henblik på at fremme opnåelsen af en mindelig aftale, hvor begge parter ønsker dette. Dette
skal meddeles parterne. Endvidere foreslås det, at såfremt parterne indgår en mindelig aftale,
skal det enkelte medlem afslutte behandlingen, og et resume af den mindelige aftale skal
offentliggøres på Kemikalieagenturets hjemmeside. Hvis der ikke kan opnås en mindelig aftale
indenfor to måneder fra henvisningen af sagen til det enkelte medlem, skal sagen henvises tilbage
til Klageudvalget.
At Klageudvalgets formand bemyndiges til at lukke sagen, hvis en klage tilbagekaldes.
En ændring af den eksisterende bestemmelse vedrørende registreringskontoret, hvorefter det er
Klageudvalgets formand, der udnævner registreringskontorets leder. Denne beføjelse er i dag
tillagt Kemikalieagenturets direktør. Det foreslås ligeledes præciseret, at Klageudvalgets formand
2
EUU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 421: Notat om komitésag om fastlæggelse af regler for Det Europæiske Kemikalieagenturs Klageudvalg med hensyn til organisation og procedurer
har ledelsesmæssige og organisatoriske beføjelser over for lederen af registreringskontoret i
sager, der vedrører udøvelsen af Klagenævnets funktioner, mod i dag blot beføjelser. Endelig
foreslås en sproglig skærpelse af bestemmelsens forbud mod, at registreringskontorets personale,
herunder lederen af registreringskontoret, ikke må deltage i de af Kemikalieagenturets sager, der
vedrører afgørelser, som kan blive genstand for en klage.
Enkelte præciseringer i bestemmelserne om klageskrift og svarskrift, herunder hvordan
oplysninger, som klageren begærer fortroligholdt, håndteres.
At bestemmelsen om intervention affattes på ny. Fristen for at fremsende en anmodning om
intervention foreslås forlænget fra to til tre uger. Det foreslås præciseret, at en intervention ikke
giver de samme processuelle rettigheder, som er tildelt parterne. Det foreslås videre præciseret,
at interventionen er accessorisk i forhold til hovedsagen. Den er uden genstand, hvis sagen
fjernes fra Klageudvalgets register som følge af en parts bortfald eller tilbagekaldelse fra sagen
eller et forlig mellem parterne, eller hvor klagen ikke antages til realitetsbehandling.
Intervenienter foreslås ligeledes at skulle acceptere sagen, som den foreligger på tidspunktet for
deres intervention. Der foreslås videre visse ændringer/præciseringer i kravene til indholdet af en
anmodning om intervention. Det foreslås præciseret, at en anmodning om intervention skal
forelægges sagens parter til udtalelse inden Klageudvalget træffer afgørelse. Der foreslås indsat et
nyt stk., hvorefter intervenienten – såfremt Klageudvalget tillader interventionen – skal modtage
kopi af alle procesdokumenter med undtagelse af fortrolige elementer eller dokumenter, der er
undtaget fra en sådan kommunikation. Endelig foreslås det præciseret, at der – såfremt
Klageudvalget tillader interventionen – fastsættes en frist for fremsendelse af en udtalelse, samt
indholdsmæssige krav til udtalelsen. Endelig forslås indsat en bemyndigelse for Klageudvalgets
formand til om nødvendigt at fastsætte en frist for parternes fremsendelse af bemærkninger til
udtalelsen.
En ændring af bestemmelsen om repræsentation, hvorefter det er tilstrækkeligt, at
repræsentanten fremviser en beføjelse til at handle udstedt af den repræsenterede part eller
intervenienten, mod i dag en fuldmagt.
En præcisering i bestemmelsen om høringer, hvorefter høringer for Klageudvalget er offentlige,
med mindre Klageudvalget, enten af egen drift eller efter anmodning fra en af parterne, træffer
anden afgørelse med behørig begrundelse, mod i dag ”af vægtige grunde”.
Tilføjelse af et nyt punkt om at fremme forlig i bestemmelsen om foranstaltninger med henblik på
sagens tilrettelæggelse.
Ny artikel, der fastslår, at parterne afholder egne omkostninger.
Nyt stykke i bestemmelsen om afgørelser, hvorefter Klageudvalgets formand træffer afgørelse om,
hvorvidt oplysninger som af klager, Kemikalieagentur eller intervenient er anført som fortrolige,
skal betragtes som sådan. Formanden skal ligeledes sikre, at fortrolige oplysninger ikke
offentliggøres i den endelige afgørelse.
Tilretning af relevante bestemmelser for at afspejle, at Klageudvalget også fungerer som
klageinstans i henhold til biocidforordningen 528/2012.
Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet skal ikke udtale sig om forslaget.
3
EUU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 421: Notat om komitésag om fastlæggelse af regler for Det Europæiske Kemikalieagenturs Klageudvalg med hensyn til organisation og procedurer
Nærhedsprincippet
Der er tale om ændringer af gennemførelsesforanstaltninger til en allerede vedtaget retsakt. Det er
derfor regeringens vurdering, at det følger heraf, at forslaget er i overensstemmelse med
nærhedsprincippet.
Gældende dansk ret
Der er ingen dansk lovgivning på det pågældende område.
Lovgivningsmæssige konsekvenser
En vedtagelse af forslaget har ingen lovgivningsmæssige konsekvenser.
Økonomiske konsekvenser
Forslaget har ingen væsentlige statsfinansielle eller administrative konsekvenser for det offentlige eller
konsekvenser for EU’s budget.
Forslaget skønnes ikke at have væsentlige samfundsøkonomiske konsekvenser.
Forslaget vurderes ikke at medføre nævneværdige erhvervsøkonomiske konsekvenser.
Beskyttelsesniveauet og andre konsekvenser
En vedtagelse af forslaget skønnes ikke at berøre beskyttelsesniveauet i Danmark og EU.
Høring
Forslaget har været i høring i Miljøspecialudvalget i perioden 3. – 7- marts 2016.
3F
har i den forbindelse oplyst, at de deler regeringens betænkeligheder omkring indgåelse af en
mindelig aftale og støtter, at der arbejdes for, at der sker opstramninger og præciseringer af dette.
Generelle forventninger til andre landes holdninger
Under drøftelser i REACH-komitéen har flere lande generelt udtrykt en positiv holdning til at foretage
ændringer i reglerne for det Europæiske Kemikalieagenturs Klageudvalg baseret på de erfaringer, der
er høstet siden Klageudvalgets etablering. Enkelte lande har udtrykt behov for at se nærmere på de
konkrete ændringsforslag. Et enkelt land har udtrykt skepsis over udkastets forslag om indgåelse af en
mindelig aftale.
Regeringens generelle holdning
Regeringen hilser Kommissionens forslag velkomment. Regeringen kan støtte behovet for at revidere
de eksisterende bestemmelser for Klageudvalgets procedurer på baggrund af de erfaringer, der er
høstet gennem Klageudvalgets arbejde siden dets etablering i 2008.
Regeringen er især positiv over for forslagets tiltag til at gøre Klageudvalget mere uafhængigt af
Kemikalieagenturet.
Regeringen er ikke principielt imod en formalisering af en eksisterende praksis om at indgå mindelige
aftaler. Regeringen er dog betænkelig ved, at forslaget alene foreskriver, at et resume af den mindelige
aftale offentliggøres på Kemikalieagenturets hjemmeside. Der tages herved ikke stilling til, hvilken
status den oprindelige afgørelse skal have i lyset af den mindelige aftale. Det fremgår således ikke af
forslaget, om den mindelige aftale ophæver eller berigtiger helt eller delvist den påklagede afgørelse.
Dette har betydning for håndhævelsen af afgørelsen og i sidste ende for muligheden for at indbringe en
sag for domstolene. Regeringen finder derfor, at det bør præciseres i forslaget, at ud over en
4
EUU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 421: Notat om komitésag om fastlæggelse af regler for Det Europæiske Kemikalieagenturs Klageudvalg med hensyn til organisation og procedurer
offentliggørelse af den mindelige aftale på Kemikalieagenturets hjemmeside, berigtiger
Kemikalieagenturets direktør den oprindelige afgørelse i henhold til den indgåede mindelige aftale.
REACH bemyndiger allerede i dag direktøren til, efter høring af Klageudvalgets formand, at berigtige
en afgørelse.
Regeringen kan generelt tilslutte sig den foreslåede nye affattelse af bestemmelsen om intervention. I
klager over Kemikalieagenturets afgørelser om stofvurderinger finder regeringen dog, at det
medlemsland, der har foretaget den pågældende stofvurdering, skal være berettiget til at intervenere i
en eventuel klage over denne stofvurdering uden at skulle begrunde dette yderligere. Regeringen
finder derfor, at dette bør præciseres i forslaget.
Tidligere forelæggelser for Folketingets Europaudvalg
Sagen forlægges Folketinget til orientering.
5