Europaudvalget 2015-16
EUU Alm.del Bilag 463
Offentligt
1612183_0001.png
Europaudvalget
REFERAT
AF 20. EUROPAUDVALGSMØDE
Dato:
Tidspunkt:
Sted:
Til stede:
Torsdag den 3. marts 2016
Kl. 14.40
Vær. 2-133
Mette Gjerskov (S), formand, Kenneth Kristensen Berth (DF),
næstformand, Jakob Ellemann-Jensen (V), Christina Egelund (LA),
Peter Hummelgaard Thomsen (S), Anne Paulin (S) og Finn
Sørensen (EL).
Statsminister Lars Løkke Rasmussen.
Desuden deltog:
Punkt 1. Afrapportering vedrørende Det Europæiske Råd den 18.-19. februar 2016
og forelæggelse af det uformelle møde i Det Europæiske Råd den 7. marts 2016
Det Europæiske Råd 18-19/2-16
bilag 8 (konklusioner fra mødet i Det
Europæiske Råd)
Statsministeren:
Vi har for øjeblikket en høj kadence i Det Europæiske Råd med mange
møder. Antallet af møder kan man diskutere, men det skal vi ikke nu. Først og fremmest
skal jeg kommentere det møde, der blev holdt den 18.-19. februar, hvor der var to emner
på dagsordenen: Storbritanniens forhold til EU og migration.
Storbritanniens forhold til EU
Statsministeren:
For så vidt angår Storbritanniens forhold til EU, lykkedes det efter van-
skelige forhandlinger at opnå enighed om en særdeles god pakke. Det blev et meget
langt møde, forhandlingerne trak ud. Der var et normalt topmøde torsdag, en god, lang
drøftelse over middagen og bilaterale møder hele fredagen mellem formanden for DER
og premierminister Cameron og de enkeltlande, der havde særlige synspunkter. Til sidst
havde vi et intensivt forløb, hvor det hele faldt på plads. Generelt var stemningen båret af
en vilje til kompromis, men det skete bestemt ikke uden sværdslag. Der kom et resultat
ud af det, som efter min mening giver et glimrende udgangspunkt for den kommende fol-
keafstemning. Alle de ønsker, Cameron lagde frem i efteråret, blev imødekommet. Han
fik nok mere med hjem, end mange havde ventet for bare et par måneder siden. Det er
på den vægt, det hele skal vejes, for det er ham, der har et behov, og som skal være til-
freds. Så kan vi andre også være det. Afhængigt af hvor man står, må man tro og håbe,
at briterne stemmer sig til at forblive i EU den 23. juni. Det er i alle henseender i vores
interesse. Aftalen træder først i kraft, når der er stemt ja i Storbritannien, og jeg mener, at
pakken har et indhold, som rækker ud over kun at kunne bruges i en britisk folkeafstem-
ning. Den er også af interesse for os andre og fremmer nogle prioriteter, vi længe har
haft.
Jeg vil gerne fremhæve seks elementer i aftalen, som jeg mener vi fra dansk side kan
være tilfredse med:
603
EUU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 463: Offentligt referat af Europaudvalgets møde 3/3-16
20. Europaudvalgsmøde
For det første indeholder aftalen en rigtig god tekst om velfærdsydelser, som jeg tror vil
være en hjælp for Danmark og ligesindede lande, når vi skal drøfte spørgsmålet om vel-
færdsydelser i andre sammenhænge. Her håber jeg at aftalen kan være med til at sætte
en ny kurs.
For det andet lykkedes det at få en aftale i stand om indeksering af børneydelser. Så hvis
briterne stemmer ja, vil Danmark på lige fod med Storbritannien kunne indeksere børne-
checken med det samme, og fra 2020 kan man også gøre det for dem, der allerede er
her. Det har været en vigtig prioritet for os, og det var også et af de meget vanskelige
spørgsmål under topmødet, som det krævede en aktiv dansk indsats at få til at falde på
plads i den form, det nu har.
For det tredje kan vi glæde os over, at Metockdommen nu bliver rullet tilbage. Vi har tidli-
gere fra dansk side forsøgt at få ændret EU-lovgivningen på feltet, og det lykkes så nu
som en del af en større pakke.
Et fjerde rigtig godt element set med danske øjne er, at aftalen fastslår en række vigtige
principper om sikring af ikkeeurolandes interesser. Det bliver slået fast, at nye tiltag, som
eurolandene beslutter sig for, skal være åbne og frivillige for ikkeeurolande, og at
spørgsmål, som vedrører EU28, skal drøftes og besluttes af alle 28 medlemslande. Det
har længe været en dansk prioritet at få det understreget, så det er godt.
For det femte får de nationale parlamenter mere indflydelse. Folketinget får på linje med
de øvrige nationale parlamenter mulighed for at trække et såkaldt rødt kort, hvis de finder,
at et forslag overtræder nærhedsprincippet. Det arbejdede Danmark allerede for under
forhandlingerne om Lissabontraktaten, og det er positivt, at der nu er fundet en løsning.
Og endelig for det sjette er det set med danske øjne positivt, at teksten sender et klart
signal om, at vi skal styrke Europas konkurrenceevne, bl.a. ved at reducere virksomhe-
dernes administrative byrder og ved at indgå flere frihandelsaftaler. Det er en liberal øko-
nomisk kurs, vi kun kan være glade for.
På de her seks punkter synes jeg at aftalen peger fremad for alle. Og foruden de elemen-
ter er der også fundet en løsning på det britiske krav om en 4-årig optjeningsperiode for
de særlige britiske løntilskud til lavtlønsjob, de såkaldte in work-benefits, og dermed på
den særlige situation, Storbritannien har oplevet med et ekstraordinært stort indryk af EU-
arbejdstagere. Ordningen er formuleret generelt, men vil i praksis kun komme til at gælde
for Storbritannien.
Alt i alt er der tale om en god pakke, som jeg håber kan hjælpe premierminister Cameron
til at vidne den kommende britiske folkeafstemning, og som samtidig kan lægge vigtige
spor ud for en udvikling, der trækker EU i, hvad jeg vil betegne som vores retning. Der er
bare det aber dabei, at det hele står og falder med, at det bliver et ja i Storbritannien den
23. juni. Det er i hænderne på den britiske befolkning, men jeg håber, det går sådan.
604
EUU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 463: Offentligt referat af Europaudvalgets møde 3/3-16
20. Europaudvalgsmøde
Kenneth Kristensen Berth
mente, det lød som et spændende møde, der vil betyde no-
get for, hvilken retning EU fremover vil tage. Han havde dagen før haft en debat med
udenrigsministeren i Folketingssalen om ambitionen om en stadig snævrere union, som
Storbritannien har fået en undtagelse fra. Ville statsministeren eventuelt tilslutte sig den
undtagelse i forbindelse med en kommende traktatændring? Og var han enig med David
Cameron i, at det kun var første skridt i retning af en gennemgribende reform af EU-
systemet? Betragtede statsministeren sig fortsat som Storbritanniens nære allierede?
Finn Sørensen
spurgte, om statsministeren mente, at undtagelsen fra målsætningen om
en stadig snævrere union ikke var nogen reel indrømmelse. I så fald var Enhedslisten
enige med statsministeren. Formuleringen stod jo stadig i traktaten. Der var ikke lagt op
til, at Storbritannien skulle havde en generel undtagelse, eller til nogen traktatændringer.
Storbritannien var stadig bundet af en traktat, der har det som overordnet målsætning.
Han bad ministeren bekræfte, at der kun på to punkter blev lagt op til substantielle æn-
dringer, der giver medlemslandene mere at skulle have sagt: indekseringen af børne-
checken og tilbagerulningen af Metockdommen. Resten af aftalen
nødbremsen, f.eks.
så meget god ud, men forudsatte Rådets godkendelse. Der var ingen grund til at blæse
aftalen op til noget, den ikke er. Ændringerne træder kun i kraft, hvis de bliver vedtaget i
den sædvanlige lovgivningsproces. Han betragtede derfor Storbritanniens projekt som
fugle på taget.
Statsministeren
svarede Kenneth Kristensen Berth, at Danmark allerede stod uden for
ambitionen om en stadig snævrere union, fordi Danmark havde nogle undtagelser, der lå
til grund for Danmarks ratificering af historiske traktatændringer, og som kun kan ændres
med opbakning fra den danske befolkning. Han opfordrede til ikke at lade sig styre af se-
mantikken, men forholde sig til realiteterne. Det var allerede i nogle rådskonklusioner fra
2014 blevet klarlagt, at der findes mange veje frem i EU-samarbejdet. Danmark og Stor-
britannien var begge med på særlige vilkår.
Han var ikke enig med Finn Sørensen i, at det substantielle ved aftalen kunne reduceres
til et spørgsmål om børnechecken og Metockdommen. Det røde kort til parlamenterne
gør, at man kan skrue ned for tempoet i nogle beslutningsprocesser, hvis man mener, at
nærhedsprincippet trædes for nært. Man forpligter systemerne til at føre byrderegnskab
for små og mellemstore virksomheder, både bagudrettet, ved at Kommissionen forpligtes
til at screene allerede eksisterende lovgivning, og fremadrettet ved at have et mere offen-
sivt instrument, hvor man tager nærhedsprincippet alvorligt. Det var rigtigt, at aftalens
ikrafttrædelse både er betinget af et britisk ja og en implementering efter de processer,
der nu er. Det var derfor, det havde været afgørende at koordinere tæt med Europa-
Parlamentet. På topmødet var formændene for de store grupper plus den liberale gruppe
blevet konsulteret, og der var blevet givet tilsagn fra parlamentsformand Martin Schultz
om en smidig proces.
Finn Sørensen
medgav, at man kunne betragte det røde kort som et lille skridt i retning
af at give de nationale parlamenter mulighed for at spænde ben for EU-lovgivning, som et
antal medlemslande ikke bryder sig om. Der kunne også godt være resultater ved at lette
605
EUU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 463: Offentligt referat af Europaudvalgets møde 3/3-16
1612183_0004.png
20. Europaudvalgsmøde
byrderne
men resultaterne kunne man frygte, når man ser Kommissionens rapport fra
2011, der handler om, at små og mellemstore virksomheder, som er det store flertal af
EU’s virksomheder, skal lettes for regler, der ellers kan forbedre lønmodtagernes sikker-
hed og arbejdsmiljø. Det var fagbevægelsen bekymret for. Men der var ikke noget nyt i
det. Rådet godkendte rapporten i 2011.
Peter Hummelgaard Thomsen
delte statsministerens syn på det seneste topmøde. No-
get af det positive ved, at Storbritannien er undtaget fra at gå efter en stadig snævrere
union, er EU-landenes anerkendelse af, at Europa arbejder i mange forskellige hastighe-
der, og at ambitionen om, at alle løber i samme takt, ikke hænger sammen med virke-
ligheden. I det lange løb troede han det ville styrke fællesskabet. Hvad var strategien,
hvis briterne stemte nej? Det lød ikke på den britiske udenrigsminister, de lige havde
mødtes med, som om der var en. Og hvordan mente den danske regering at spørgsmålet
skulle håndteres?
Statsministeren
var enig i Peter Hummelgaard Thomsens vurdering af effekten af und-
tagelsen fra formuleringen om stadig snævrere union. Hverken Storbritannien, EU eller
den danske regering havde en plan B til, hvis briterne stemmer nej. Han troede heller ik-
ke, at en plan B var befordrende. Der var brug for, at Storbritannien tager stilling til, hvad
de vil. Folkeafstemninger kan som bekendt gå begge veje. En del af aftalen er i Dan-
marks interesse. De elementer, der handler om, at EU fokuserer på det vigtige
det indre
marked og styrkelsen af sin konkurrenceposition
ville man arbejde for uanset folkeaf-
stemningen i Storbritannien. Hvad der ville ske, hvis Storbritannien melder sig ud, ville
han ikke prøve at forudsige. Han håbede ikke, det ville ske. Det spændende at iagttage i
Storbritannien nu var en mere alvorlig debat. Igennem flere år havde man diskuteret alt,
hvad der var galt med EU, men nu må man tage stilling til EU på de foreliggende præ-
misser
og til alternativet. Her troede statsministeren stadig på et ja.
Migration
Statsministeren:
For så vidt angår migration, havde vi på topmødet en statusdrøftelse,
og der er ikke grund til at lægge skjul på, at der var forskellige holdninger til spørgsmålet
om, hvordan vi kommer videre. Enkelte medlemslande ønsker, at vi lægger alle kræfter i
at forhandle en aftale med Tyrkiet om at bremse tilstrømningen til Grækenland. Andre tør
ikke satse alt på Tyrkiet. Det gælder bl.a. Østrig, som sammen med flere lande på det
vestlige Balkan har iværksat en styrket grænsekontrol efter topmødet, men det lå ligesom
allerede på bordet og gav også anledning til en del debat. Selv understregede jeg, at vi
selvfølgelig skal have Tyrkiet til at levere på den aftale, vi allerede har indgået. Det siger
sig selv. Der er vi bestemt ikke i mål. Vi skal presse på og have styr på grænserne, vi kan
ikke længere tillade transit gennem Europa. Men der skal gøres andet og mere. Den ge-
nerelle stemning er, at der er behov for ret hurtig handling. Foråret nærmer sig, og selv
om vi i øjeblikket ser nogle tal, der er lidt lavere, end de har været, kan de næppe tilskri-
ves effekterne af Tyrkietaftalen, men snarere årstidens vejrlig.
606
EUU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 463: Offentligt referat af Europaudvalgets møde 3/3-16
20. Europaudvalgsmøde
Det er i det lys, det er blevet besluttet, at afholde det uformelle topmøde allerede her den
7. marts. Der var også en terrorhandling i Tyrkiet to dage før topmødet, der forhindrede
den tyrkiske premierminister i at være i Bruxelles som oprindelig planlagt. Så diskussio-
nen fortsætter på mandag, og derfor vil vi også gerne benytte lejligheden til at orientere
udvalget om mødet, som i virkeligheden er to uformelle møder: først et møde med Tyrki-
ets premierminister,
Ahmet Davutoğlu,
og derefter et kort møde mellem EU’s
stats- og
regeringschefer. Indtil videre lægges der ikke op til konkrete beslutninger eller tekster for
mødet. Det hænger også sammen med, at der er planlagt et ordinært EU-topmøde den
17.-18. marts, altså allerede 10 dage efter dette møde, hvor temaet er på dagsordenen.
Mødet med den tyrkiske premierminister skal først og fremmest bruges til at drøfte status
for gennemførelsen af EU-Tyrkiet-handlingsplanen, og som jeg allerede har antydet, er
der ikke sket nok i det spor. Tyrkiet har gennemført visse elementer, men langt fra alle.
Nedgangen i antallet af migranter skyldes formentlig primært årstiden og vejret, ikke en
styrket tyrkisk indsats.
Der har været talt meget om, at EU-lande skulle tage en større kvote syriske flygtninge
direkte fra flygtningelejrene i Tyrkiet, mod at Tyrkiet markant og varigt nedbringer den
illegale tilstrømning fra Tyrkiet. Da Tyrkiet ikke ser ud til at være parat til at levere på den
reduktion i tilstrømningen, ser det i øjeblikket ikke ud til at være en løsning, som har stor
opbakning blandt medlemslandene. Den generelle stemning er, at der skal leveres fra
tyrkisk side først. Derfor fortsætter forhandlingerne med Tyrkiet også i dagene frem mod
topmødet. Som mine oplysninger er lige nu, er der desværre ikke megen fremdrift. Tyrkiet
er optaget af krigen i Syrien og af de mange flygtninge og migranter, som strømmer ind i
Tyrkiet, der som bekendt allerede er vært for over to millioner syriske flygtninge. Derfor vil
min besked til Tyrkiet på mandag være, at de hurtigt og effektivt bør leve op til deres for-
pligtelser i henhold til EU-Tyrkiet-handlingsplanen. Samtidig er jeg ikke i tvivl om, at EU
må tage flere midler i brug, hvis vi skal bremse tilstrømningen. Aftalen med Tyrkiet gør
det ikke alene. Europa kan ikke holde til en tilstrømning af samme størrelsesorden som
den, vi så sidste år. Vi kan ikke længere tillade, at migranter og flygtninge bare bliver vin-
ket igennem Balkan og videre op gennem Europa. Der er nødt til at ske noget.
Østrig og landene på det vestlige Balkan har allerede taget skridt til at styrke grænsekon-
trollen væsentligt. De har indført begrænsninger i transitten. Østrig opererer med en dag-
lig kvote på 80 asylansøgninger, og det har ført til en ophobning af flygtninge og migran-
ter i Grækenland, og dermed en situation, som er blevet ret synlig, og som jeg også for-
venter vil blive drøftet på mødet mellem de 28 EU-lande umiddelbart efter topmødet med
Tyrkiet. Der har været en del kritik af Østrig og af den styrkelse af grænsekontrollen, som
er gennemført på Balkan. Jeg er selvfølgelig enig i, at vi skal søge fælleseuropæiske løs-
ninger. Det er i længden det, der virker. Men jeg må helt ærligt sige, at jeg godt forstår, at
Østrig er kommet til et punkt, hvor det ikke længere er en mulighed at vente. Og jeg tror
faktisk også, at styrkelsen af grænsekontrollen på Balkan kan bidrage til at få situationen
under kontrol og sende et signal til migranter om, at Europa ikke længere står åbent.
Det handler nu om at finde en bred europæisk aftale om, hvordan vi styrker grænsekon-
trollen på alle de ydre grænser og sikrer, at alle medlemslande respekterer Schengen- og
607
EUU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 463: Offentligt referat af Europaudvalgets møde 3/3-16
20. Europaudvalgsmøde
Dublinreglerne. Hvis vi kan gøre det, håber jeg, vi kan reducere transitten op igennem
Europa markant de kommende måneder. Omvendt er der ingen tvivl om, at grænseluk-
ning på Balkan stiller Grækenland i en vanskelig situation, som skal ses på baggrund af,
at Grækenland indtil nu har ladet langt størstedelen af flygtninge og migranter passere
uhindret. Det går ikke længere. Derfor vil Grækenland i den kommende tid stå med et
behov for bistand til at tage hånd om de mange migranter og flygtninge, som ikke kan
komme videre. Men de står også med et stærkere incitament til at yde deres og passe på
den ydre grænse. Vi skal støtte op om begge dele. Jeg har noteret mig, at Kommissionen
i går fremlagde et forslag til et nødhjælpsinstrument, som kan anvendes i den sammen-
hæng. Vi bidrager gerne, og
det gør vi allerede med personale til det arbejde som EU’s
grænseagentur, Frontex, udfører i Grækenland. Vi er også parat til at se på yderligere
bistand, hvis der er behov for det, herunder humanitær bistand.
Det var nok, hvad jeg kunne sige om mødet på mandag. Som sagt har jeg ingen naiv for-
ventning om et stort gennembrud eller en endelig løsning på situationen. Mødet handler i
høj grad om status og om dialog med og pres på Tyrkiet, og så kommer der et ordinært
møde den 17.-18. marts, som jeg i god tid forinden vil forelægge her. Jeg har det håb, at
vi på det møde begynder at nærme os noget, der kan føre til, at der bliver truffet nogle
beslutninger, som også påvirker den virkelige verden.
Kenneth Kristensen Berth
mente ikke, EU havde haft en heldig hånd med migrationen.
Dansk Folkeparti støttede egentlig Østrigs idé om kvote på 80 flygtninge om dagen, men
Kenneth Kristensen Berth var ikke tryg ved, at de som følge deraf agtede at lade 3.200
mennesker rejse igennem om dagen. Det måtte da blive adresseret, for der var vel ikke
juridisk belæg for det.
Han glædede sig over, at der ikke var opbakning til genbosætning. Dansk Folkeparti
mente, at eventuel genbosætning måtte ses i forhold til FN-flygtningekvoten og dermed
også i forhold til centrale parametre, som f.eks. integrationsparathed. Var statsministeren
enig?
Kenneth Kristensen Berth opfordrede statsministeren til at være klar i spyttet, når ophob-
ningen af asylansøgere ved grænsen til Makedonien skulle drøftes. Løsningen var i hvert
fald ikke at åbne porten, sådan som man havde gjort året før, da man var blevet træt af
kedelige billeder og gav folk lov til bare at køre videre fra Budapest og op gennem Euro-
pa. Man kunne frygte, at nogle ikke havde is nok i maven til at holde grænsen ved Make-
donien lukket.
Finn Sørensen
spurgte, hvad statsministeren mente med ”andet og mere”. Hvordan vil
man sikre grænsekontrollen og forhindre folk i at krydse grænser? Folk på flugt fra krig og
tortur har det med at finde veje. Vil man lave en høj mur hele vejen rundt om EU? Stats-
ministeren sagde, at Schengen skulle respekteres, men var Schengen og Dublinforord-
ningen ikke allerede brudt sammen, fordi landene ikke følger de aftalte regler? Betød det,
at man vil se Tyrkiet an, at man lukker for pengekassen, fordi Tyrkiet ikke har stoppet
flygtningestrømmen som lovet?
608
EUU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 463: Offentligt referat af Europaudvalgets møde 3/3-16
20. Europaudvalgsmøde
Statsministeren
sagde, det var en ret problematisk beslutning, Østrig havde truffet på
vegne af alle nordligere beliggende lande om, hvor mange flygtninge, man synes man
kan håndtere. Og hvad gør Østrig de facto, hvad stiller de op med flygtning nr. 81. 3.200
flygtninge om dagen er 1,1 millioner flygtninge om året. Det var dog ikke det aktuelle tal,
for i kølvandet på den østrigske beslutning om at lægge et asylloft havde man sat en se-
cond line of defence op ved Makedonien, som i øvrigt var understøttet af Kommissionen
med 10 mio. euro. Det måtte man huske, når man spørger om, hvorvidt man håndterer
situa-tionen på en anden måde end året før, hvor man bare lod folk komme. Nu, hvor
man begynder at blive enige om et opgør med transitpolitikken, var det klart problematisk,
hvis landene selv begynder at beslutte, hvor mange de vil tage imod, og hvor mange de
vil lade være i transit. Han troede, at mandagens møde ville føre til en skærpet modstand
mod den såkaldte wave through-politik. Østrigs beslutning og Balkans skærpede græn-
sekontrol giver også en ophobning i Grækenland. Det giver sagen en ny alvor, som
statsministeren troede var nødvendig for at finde nogle rigtige løsninger. Det skaber et
større engagement hos alle, for det historiske billede havde været, at selv om man taler
om en europæisk udfordring, havde det været Benelux, Østrig, Tyskland og Norden, der
havde siddet med alle problemerne, mens en lang række lande de facto var gået fri.
Statsministeren var helt enig med Kenneth Kristensen Berth i, at når man tager UNHCR-
flygtninge ind frem for flygtninge, der selvvisiterer sig selv op gennem Europa, bliver det
en mere kontrolleret proces. Man har langt bedre mulighed for at forholde sig til antallet
på forhånd, fordi man ved, hvem det er, og hvad de har af familierelationer, end når en
flygtning dukker op ved grænsen og viser sig at være far til fire. Man har mulighed for at
se på deres integrationspotentiale. Når og hvis
han håbede når
det lykkes at lukke
Europas grænser, vil der stadig være flygtninge i Europa. Man vil ikke vende ryggen til
hele verden. Man vil hjælpe i nærområderne, og man har et UNHCR-ansvar. Man vil
komme til at diskutere
også herhjemme
om ikke FN-flygtningekvoten skulle sættes i
vejret.
Det var også et svar til Finn Jørgensen om, hvad han forestillede sig. Man er nødt til at
forholde sig til den realitet, at en betydelig del af dem, der i øjeblikket kommer til Europa,
ikke flygter fra krigen i Syrien. Han havde ikke det mest opdaterede tal, men omkring 30-
40 pct. af dem, der krydser Europas ydre grænser, var syriske krigsflygtninge. I en perio-
de havde Tyrkiet været gennemgangssted for folk, der ville til Europa, både pga. krig og
fattigdom og ønsket om et bedre liv. Det skulle bringes under kontrol, for uanset om man
kunne forstå intentionerne hos de enkelte mennesker om at flytte sig til et bedre liv, var
det ikke håndterbart, og man var nødt til at have nogle sorteringsmekanismer. Schengen
og Dublin var under en slags sammenbrud, og det skulle man tage alvorligt. Der lå en
ikke ubetinget positiv evalueringsrapport om Grækenland og Schengen med 50 punkter til
forbedring i Grækenland og nogle frister for dem. Der var også taget initiativer ved den
makedonske grænse. Statsministeren håbede, alvoren ville tilskynde til at løse proble-
merne. Det ville ikke ske på mandagens møde, men der skulle snart ske noget. Vinterens
vejrlig gav et pusterum, der måtte bruges til at finde nogle holdbare løsninger.
609
EUU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 463: Offentligt referat af Europaudvalgets møde 3/3-16
20. Europaudvalgsmøde
Finn Sørensen
var enig i, at ingen lande skal tage imod alle, der banker på døren. Man
er forpligtet af flygtningekonventioner, og det var det, man skulle forholde sig til. Det kræ-
ver, at man undersøger de tilkommende menneskers årsag til at ville ind i Danmark. Der
måtte opbygges et apparat, så det kan foregå på legal vis. Hvis man kun bygger hegn,
kommer folk ind alligevel og opholder sig i strid med reglerne. Hvordan ville statsministe-
ren sikre legale veje for flygtninge og migranter, så de kan få deres sager vurderet?
Statsministeren
var enig i, at der var brug for legale midler. Han talte ikke om kun at
bygge hegn, men det kunne heller ikke nytte noget at udelukke, at hegn har en rolle at
spille, hvis man vil beskytte sine ydre grænser. Hvordan skulle det fungere, at folk med et
beskyttelsesbehov et sted i verden skulle kunne komme til Europa? Skal man kunne hen-
vende sig ved alle EU-ambassader i verden, hvis man føler sig forfulgt, og så have rets-
krav på at komme til Europa? Det troede statsministeren ville eskalere tilstrømningen.
Løsningen må bestå af flere ting: mere hjælp i nærområderne, så folk ikke må flygter vi-
dere, fordi deres børn ikke kan få mad eller komme i skole, og derudover må man få løst
de grundlæggende konflikter ved at stille krav til landene i nærområderne. Det er det,
man er i gang med at gøre over for Tyrkiet, der som det første fredelige land efter Syrien
skal håndtere flygtninge på en måde, der ikke gør det nødvendigt at flygte videre. Tyrkiet
skal passe på sin grænse, og Grækenland skal passe på EU’s grænse. Europa skal vise
gæstfrihed og huse et antal flygtninge, men det ville være langt bedre, hvis man selv fik
indflydelse på, hvilke flygtninge man huser, og at det skete i en mere kontrolleret form
end nu, hvor folk ikke bare flygter fra noget, men også til noget. Hverken Danmark eller
Sverige er det første sikre land efter Syrien. Derfor må trafikken, som også består af folk
uden beskyttelsesbehov, bringes til ophør. Det var opgaven
som er nemmere at beskri-
ve end at løse.
Finn Sørensen
sagde, at Enhedslisten var enig i, at man skulle arbejde for en del af de
elementer, statsministeren nævnte, bl.a. styrkelsen af indsatsen i nærområderne. Men
hvorfor så skære ned på udviklingsbistanden? Talte statsministeren om at hæve antallet
af kvoteflygtningene? Der skulle jo meget mere til for at løse problemet end at fordoble de
500 kvoteflygtningen til 1.000. Hvad med at gøre noget mere ud af FN-sporet? I virke-
ligheden var der to steder, hvor man kunne aftale noget om kvoter og fordeling af flygt-
ninge, der virker: EU og FN.
Statsministeren
sagde, at det var et spørgsmål om, hvad det betyder, at noget virker.
Hvis man mener, det er ensbetydende med at få flere flygtninge til, må man hæve kvoten,
men det kommer ikke til at ske, samtidig med at man har en ukontrolleret folkevandring.
Han og Finn Sørensen var kun enige på et meget overordnet plan. Det starter med kon-
trol ved de ydre grænser. Han var ikke naiv og troede ikke, man kunne lave en ydre
grænse, der standsede samtlige flygtninge, men den massive folkevandring var man nødt
til at få under kontrol. Det var en forudsætning for, at det overhovedet gav mening at dis-
kutere UNHCR-flygtningekvoten. I år var prognosen 25.000 flygtninge. Om udviklingsbi-
standen sagde han, at Danmark er blandt de fem lande i verden, der efterlever FN’s mål-
sætning om at yde 0,7 pct. af BNI
og Danmark var vist endda oppe på 0,71. Man har
givet udviklingsbistanden et design, der placerer Danmark i top fem, hvad humanitær bi-
610
EUU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 463: Offentligt referat af Europaudvalgets møde 3/3-16
20. Europaudvalgsmøde
stand i Syrien angår, og de tilsagn man har givet ved Syrienkonferencen i London ligger
også ganske pænt. Udfordringen er ikke, at Danmark skal gøre mere, men at få andre
lande til at følge trop.
Mødet sluttede kl. 15.35.
611