Europaudvalget 2015-16
EUU Alm.del Bilag 783
Offentligt
1653658_0001.png
Pesticider og Genteknologi
MFVM 112
NOTAT TIL FOLKETINGETS EUROPAUDVALG
om “Draft Commission Regulation (EU) No SANTE/12376/2015
of XXX… amending Regulation (EC) No 1107/2009 of the European Parliament
and the Council concerning the placing of plant protection products on the
market, as regards the criteria for the approval of low risk active substances”.
(Komitesag)
Resumé
Kommissionen foreslår yderligere kriterier, som supplement til de eksisterende kriterier, for
godkendelse af lavrisiko aktivstoffer i henhold til forordning 1107/2009 om plantebeskyttelsesmidler.
Hvis forslaget bliver vedtaget, vil det betyde, kriterierne for definition af lavrisiko aktiv stoffer bliver
indført, og de nye kriterier bliver opført i punkt 5 i anneks II til forordning 1107/2009.
Der er ingen økonomiske eller administrative konsekvenser for regioner, kommuner eller staten.
Der skal stemmes om forslaget i Den Stående Komité for Planter, Dyr, Fødevarer og Foder den 11.-
12. juli 2016.
Det forventes ikke, at forslaget vil medføre nogen ændring af miljøbeskyttelsesniveauet i Danmark.
Regeringen mener, at de foreslåede kriterier for godkendelse af lavrisiko stoffer er acceptable og i
tråd med Danmarks ønske om at fremme brugen af
de mindst miljø- og sundhedsbelastende
pesticider.
Regeringen agter derfor at stemme for Kommissionens forslag om kriterierne for godkendelse af
lav-risiko stoffer.
Baggrund
Et foreløbigt forslag til Kommissionsforordning “Draft Commission Regulation (EU) No
SANTE/12376/2015 of XXX… amending Regulation (EC) No 1107/2009 of the European Parliament
and the Council concerning the placing of plant protection products on the market, as regards the
criteria for the approval of low risk active substances” er fremsendt til medlemsstaterne.
Forslaget har hjemmel i forordning 1107/2009 om plantebeskyttelsesmidler især bilag 2 punkt 5, som
fastsætter kriterierne, for at et aktivstof kan godkendes som lavrisiko aktivstof.
Forslaget er blevet drøftet på arbejdsgruppemøde i Kommissionsregi den 18.-19. maj 2016.
Forslaget behandles i en undersøgelsesprocedure i Den Stående Komité for Planter, Dyr, Fødevarer og
Foder.
EUU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 783: Notat om komitésag om kriterier for lavrisiko stoffer
1653658_0002.png
Afgiver Komitéen en positiv udtalelse med kvalificeret flertal, vedtager Kommissionen forslaget.
Afgiver Komitéen en negativ udtalelse med kvalificeret flertal, vedtager Kommissionen ikke forslaget,
idet Kommissionen inden for to måneder kan forelægge Komitéen et ændret forslag eller indenfor en
måned kan forelægge forslaget for appeludvalget. Afgives der ikke nogen udtalelse med kvalificeret
flertal, kan Kommissionen indenfor to måneder forelægge komitéen et ændret forslag eller indenfor en
måned forelægge forslaget for appeludvalget.
Afgiver appeludvalget med kvalificeret flertal en negativ udtalelse om forslaget, kan Kommissionen
ikke vedtage forslaget. Afgiver appeludvalget med kvalificeret flertal en positiv udtalelse, vedtager
Kommissionen forslaget. Afgiver appeludvalget ikke nogen udtalelse med kvalificeret flertal kan
Kommissionen vedtage forslaget.
Formål og indhold
Det foreløbige forslag drejer sig om vedtagelse af yderligere kriterier for godkendelse af lavrisiko
aktivstoffer. Forslaget indeholder en række kriterier for henholdsvis mikrobiologiske og kemiske
aktivstoffer. Kriterierne vil medføre, at kun de aktivstoffer, der har de mindst miljø- og
sundhedsbelastende egenskaber, vil kunne opnå status som lavrisiko aktivstoffer. Herved opnås en
række fordele f.eks. godkendes aktivstoffet første gang for 15 år i modsætning til 10 år for andre stoffer.
Et produkt indeholdende et lavrisiko aktivstof skal vurderes indenfor 120 dage.
I forslaget er der medtaget en negativ-liste over klassificeringer, som ikke er acceptable, hvis et
aktivstof skal opnå status som lavrisiko, f.eks. må potentielle lavrisikoaktivstoffer ikke være giftige
eller sundhedsskadelige, ætsende, allergifremkaldende for øjne og luftveje, kræftfremkaldende
(Kategori 1A, 1B eller 2), skade reproduktionsevnen Kategori 1A, 1B eller 2), forårsage alvorlig
øjenskade (Kategori 1) eller være meget giftig for vandlevende organismer (Akut Kategori 1). Der er
også kriterier for aktivstoffets iboende egenskaber, så som at det ikke må være persistent i hverken
jord, vand, sediment eller luft (halveringstiden (DT50) skal være lavere end 60 dage i jord, vand og
sediment, og lavere end 2 dage i luft). Derudover er det et krav, at de repræsentative produkter ved
vurderingen af aktivstoffet ikke kræver specifikke risiko begrænsende foranstaltninger. Desuden må
stoffer som er kandidater til substitution ikke være lavrisikostoffer. De nye kriterier omfatter
mikroorganismer og stoffer som er giftige for specifikke organer og som kan give øjenskader.
Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet skal ikke udtale sig om forslaget.
Nærhedsprincippet
Der er tale om gennemførelsesforanstaltninger til en allerede vedtaget retsakt. Det er derfor
regeringens vurdering, at det følger heraf, at forslaget er i overensstemmelse med nærhedsprincippet.
Gældende dansk ret
Forordning 1107/2009 om plantebeskyttelsesmidler er direkte gældende i Danmark. Derfor vil de
tilføjede kriterier i annex II punkt 5 for godkendelse af lavrisiko stoffer også være direkte gældende.
Konsekvenser
Lovgivningsmæssige konsekvenser
Hvis forslaget bliver vedtaget, vil listen i bilag II punkt 5 med kriterier for godkendelse af lav risiko
stoffer blive ændret til at indeholde de nye kriterier.
2
EUU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 783: Notat om komitésag om kriterier for lavrisiko stoffer
1653658_0003.png
Økonomiske konsekvenser
Forslaget har ingen væsentlige statsfinansielle eller administrative konsekvenser for det offentlige eller
konsekvenser for EU’s budget.
Der er ingen administrative konsekvenser for staten.
Forslaget skønnes ikke at have væsentlige samfundsøkonomiske konsekvenser.
Forslaget vil ikke have erhvervsøkonomiske konsekvenser.
Beskyttelsesniveauet og andre konsekvenser
Det forventes ikke at forslaget vil medføre nogen ændring af beskyttelsesniveauet i Danmark, idet selve
risikovurderingen af aktivstoffet er uændret. I Danmark er der ønske om at fremme brugen af de
mindst miljø- og sundhedsbelastende pesticider. Hvis de nye kriterier for definition af lavrisiko
aktivstoffer bliver indført, forventes det at fremme firmaernes incitament til at søge om godkendelse af
nye lavrisiko aktivstoffer. Herved kan der måske opnås godkendelse af flere midler med lavrisiko
aktivstoffer i Danmark.
Høring
Sagen har været i høring i EU-miljøspecialudvalget den 1. – 4. juli 2016, hvor følgende svar indkom.
Landbrug & Fødevarer mener, at lavrisikomidler, herunder basisstoffer, er vigtige, især for vores
økologer, men også i diverse IPM-strategier, og derfor påskønner vi regeringens arbejde med at
fremme brugen af lavrisikostoffer, herunder at forbedre godkendelsesproceduren.
Det er positivt, at der sættes en maksimal tidsgrænse for sagsbehandlingen på 120 dage, og at der
indføres 15 års godkendelse ved førstebehandling – begge forslag, der med fordel også kunne overføres
til godkendelsesproceduren for almindelige plantebeskyttelsesmidler.
Landbrug & Fødevarer er bekymret for, hvorvidt yderligere ”cut-off”-kriterier vil medføre en lettelse
for registreringen af lavrisikomidler. Det afhænger i høj grad af, hvordan forslaget bliver
implementeret i de gældende regelsæt. Yderligere kriterier er positive, såfremt det forhindrer skadelige
midler i at blive klassificeret som lavrisikomidler, men det vil være en administrativ byrde, såfremt der
opstilles omfattende dokumentationskrav, som automatisk medfører yderligere udgifter til
dataindsamling. Lavrisikomidler er jo oftest aktivstoffer, der ikke er patenterbare, f.eks. mælkepulver,
og derfor kan forøgede registreringsudgifter virke som en stopklods for den udvikling, der ønskes
fremmet. Landbrug & Fødevarer bidrager gerne med input til implementeringen, såfremt
Kommissionens forslag bliver vedtaget.
Landbrug & Fødevarer mener, at pesticidafgiften, specielt basisafgiften, virker meget hæmmende for
brugen af lavrisikomidler, da der bruges relativt meget aktivstof for disse midler. For at fremme
brugen af lavrisikomidler bør pesticidafgiften fjernes. Det er tale om en dansk særafgift på
landmandens produktion, og afgiften virker ikke efter hensigten.
Landbrug & Fødevarer står selvfølgelig til rådighed med uddybende kommentarer til ovenstående.
3F er imod, at der udarbejdes særregler for det, som Kommissionen betragter som lavrisikostoffer. Og
disse særregler medfører, at godkendelsen gælder for 15 år modsat normal 10 år. Vi finder at det er
meget problematisk, at man giver en godkendelse på 15 år, idet vi i gentagne tilfælde har set, at der
efter en årrække fremkommer oplysninger, der gør, at man konstaterer, at det ikke er helt så lavrisiko
3
EUU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 783: Notat om komitésag om kriterier for lavrisiko stoffer
1653658_0004.png
stof, som først antaget. Dette vil, efter vores vurdering, medføre, at en 15 årig godkendelsesperiode er
problematisk.
Vi skal derfor opfordre til, at dette forslag ikke godkendes eller alternativt, at godkendelsen på 15 år
kan ændres, hvis det konstateres, at der kan være problemer sundhedsmæssigt eller miljømæssigt.
Vi forventer til trods for at vore svar indkommer for sent, at det indgår i den videre behandling af
indkommende svar, samt at det også indgår i tilbagemeldingen til folketinget.
Generelle forventninger til andre landes holdninger
Man er fra dansk side ikke bekendt med offentlige tilkendegivelser om forslaget i andre
medlemsstater.
På baggrund af tidligere afstemninger om lignende forslag forventes der at være et kvalificeret flertal
for forslaget blandt medlemsstaterne.
Regeringens generelle holdning
Regeringen mener, at de foreslåede kriterier for godkendelse af lavrisiko stoffer er acceptable og i tråd
med Danmarks ønske om at fremme brugen af
de mindst miljø- og sundhedsbelastende
pesticider.
Danmark har deltaget i udarbejdelsen af kriterierne og har således haft stor indflydelse på de konkrete
kriterier for godkendelse af lavrisiko aktivstoffer.
Regeringen agter på denne baggrund at støtte forslaget.
Tidligere forelæggelser for Folketingets Europaudvalg
Sagen har ikke tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg.
4