Europaudvalget 2015-16
EUU Alm.del Bilag 793
Offentligt
1654135_0001.png
Udenrigsministeriet
Juridisk Tjeneste, EU-retskontoret
Asiatisk Plads 2 – 1448 København K
Tlf.: 33 92 03 24 Fax: 33 92 03 03
Liste over judicielle aktiviteter i sager af dansk interesse
JTEU j.nr. 2015 - 30240
11. juli 2016
Til orientering fremsendes nedenstående liste over EU-Domstolens aktiviteter i de kommende tre uger
i retssager, som har den danske regerings interesse. For så vidt angår sager, hvor der er nedsat
procesdelegation, indeholder listen oplysninger om tidspunktet for mundtlig forhandling, fremsættelse
af generaladvokatens forslag til afgørelse (GA) og afsigelse af dom. I sager, der i øvrigt følges af den
danske regering, oplyses der om tidspunkt for generaladvokatens forslag til afgørelse og afsigelse af
dom. Generaladvokatens udtalelser og EU-Domstolens domme offentliggøres på EU-Domstolens
hjemmeside (http://curia.europa.eu/) på selve datoen for fremsættelse eller afsigelse.
Der tages forbehold for, at listen er udarbejdet på baggrund af EU-Domstolens retslister, og at EU-
Domstolen med kort varsel kan foretage ændringer i egne retslister.
Liste over sager, hvor der nedsat procesdelegation:
Sagsnr.
C-18/15
Titel og kort sagsresumé
Brisal
Sagen vedrører: 1) Er artikel 56 TEUF til hinder for
en national skattelovgivning, hvorved bestemmes, at
finansielle institutioner, der ikke er hjemmehørende i
Portugal, er skattepligtige for de renteindtægter, som
er oppebåret på dette territorium, ved indeholdelse af
en endelig kildeskat med en fast sats på 20 % (eller en
lavere sats, såfremt der foreligger en
dobbeltbeskatningsoverenskomst), der finder
anvendelse på bruttoindtægterne – uden at der kan
foretages fradrag for erhvervsudgifter, der er direkte
forbundet med den udøvede finansielle virksomhed –
hvorimod de af hjemmehørende finansielle
institutioner indtjente renter medregnes i den samlede
skattepligtige indkomst, hvorved der ved fastsættelsen
af fortjenesten med henblik på selskabsbeskatningen
foretages fradrag af de udgifter, der er forbundet med
den udøvede virksomhed, således at der på
nettorenteindtægterne anvendes den almindelige
rentesats på 25 %? 2) Gælder dette forbud også, når
det fastslås, at de hjemmehørende finansielle
institutioners beskatningsgrundlag – efter fradrag for
de finansieringsomkostninger, der er forbundet med
renteindtægter, eller de udgifter, som har en direkte
økonomisk forbindelse med disse indtægter – er eller
kan være pålagt en højere skat end den kildeskat, som
er indeholdt i de ikke-hjemmehørende institutioners
bruttoomsætning? 3) Kan de omkostninger til
finansiering, der er forbundet med den ydede
Deltager i PD
Udenrigsministeriet
Justitsministeriet
Skatteministeriet
Processkridt
Dom
Dato
13.07.16
1
EUU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 793: Liste over judicielle aktiviteter i sager af dansk interesse pr. 11/7-16
1654135_0002.png
långivning, eller de udgifter, som har en direkte
økonomisk forbindelse med de oppebårne
renteindtægter, påvises ved anvendelse af de
oplysninger, der leveres af EURIBOR (»Euro
Interbank Offered Rate«) eller LIBOR (»London
Interbank Offered Rate«) – enheder for de
gennemsnitlige renter, der benyttes ved finansiering
mellem bankerne, og som bankerne benytter ved
udøvelsen af deres virksomhed?
C-249/15
Wind 1014 et Daell
Sagen vedrører: 1. Er det i overensstemmelse med
EU-retten, herunder TEUF artikel 56, at et køretøj,
som er omfattet af en leasingaftale mellem et
leasingselskab hjemhørende i en medlemsstat og en
leasingtager bosat eller hjemhørende i en anden
medlemsstat, som udgangspunkt (jf. nedenfor under
spørgsmål 2) ikke kan tages i brug på den sidstnævnte
medlemsstats vejnet, mens myndighederne behandler
en ansøgning om tilladelse til betaling af
forholdsmæssig registreringsafgift af køretøjet for den
periode, som køretøjet ønskes benyttet i
medlemsstaten? 2. Er det foreneligt med EU-retten,
herunder TEUF artikel 56, at en national
foranstaltning som forudsætning for
indregistrering/forholdsmæssig afgiftsberigtigelse af
et køretøj til kun midlertidig og ikke varig anvendelse
kræver forhåndsgodkendelse eller indebærer, at (i)
myndighederne som forudsætning for øjeblikkelig
ibrugtagning kræver hele den danske
registreringsafgift betalt, og at forskellen mellem den
fulde afgift og den beregnede forholdsmæssige afgift
tilbagebetales med renter, såfremt tilladelsen
efterfølgende meddeles, og/eller at (ii)
myndighederne som forudsætning for øjeblikkelig
ibrugtagning kræver hele registreringsafgiften betalt,
og denne ikke reguleres, og det overskydende ikke
tilbagebetales, når den midlertidige anvendelse
ophører, såfremt tilladelsen ikke meddeles?
Tele2 Sverige m.fl.
1. Er en generel forpligtelse til at lagre trafikdata, som
omfatter alle personer, alle elektroniske
kommunikationsmidler og alle trafikdata uden
forskel, begrænsninger eller undtagelser med henblik
på at bekæmpe strafbare lovovertrædelser (som
beskrevet [nedenfor under punkt 1-6]) forenelig med
artikel 15, stk. 1, i direktiv 2002/58/EF, henset til
chartrets artikel 7, 8 og 52, stk. 1?
2. Hvis spørgsmål 1 besvares benægtende, kan
lagringen alligevel være tilladt, hvis a) de nationale
myndigheders adgang til de lagrede data fastsættes
som [beskrevet nedenfor under punkt 7-24], og b)
sikkerhedskravene er reguleret som [beskrevet
nedenfor under punkt 26-31], og c) alle relevante data
lagres i seks måneder, regnet fra den dag,
kommunikationen blev afsluttet, og herefter slettes
som [beskrevet nedenfor under punkt 25]?
Udenrigsministeriet
Justitsministeriet
Kammeradvokaten
Skatteministeriet
Mundtlig
forhandling
14.07.16
Forenede
sager C-
203/15 og
C-698/15
Udenrigsministeriet
Justitsministeriet
Erhvervs- og
Vækstministeriet
Energi-, Forsynings-,
og Klimaministeriet
Erhvervsstyrelsen
Miljøstyrelsen
Energistyrelsen
GA
19.07.16
2
EUU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 793: Liste over judicielle aktiviteter i sager af dansk interesse pr. 11/7-16
1654135_0003.png
Davis e.a.
1. Fastsætter Domstolens dom i de forenede sager C-
293/12 og C-594/12, Digital Rights Ireland og
Seitlinger (ECLI:EU:C:2014:238) (herefter »dommen
i sagen Digital Rights Ireland«) (herunder navnlig
dommens præmis 60-62), ufravigelige EU-retlige
krav, der finder anvendelse på en medlemsstats
nationale ordning for adgang til data, der er lagret i
overensstemmelse med national lovgivning, med
henblik på at overholde artikel 7 og 8 i chartret [om
grundlæggende rettigheder] (herefter »chartret«)? 2.
Udvider Domstolens dom i sagen Digital Rights
Ireland anvendelsesområdet for chartrets artikel 7
og/eller 8 ud over anvendelsesområdet for artikel 8 i
den europæiske menneskerettighedskonvention
(herefter »EMRK«), således som dette er fastslået i
praksis fra Den Europæiske
Menneskerettighedsdomstol (herefter »ECHR«)?
Liste over sager, der i øvrigt følges af den danske regering:
Sagsnr.
Forenede
sager C-
313/15 og
C-530/15
Titel og kort sagsresumé
Eco-Emballages
Omfatter begrebet emballage som defineret i artikel 3
i direktiv 94/62/EF, som ændret ved direktiv
2004/12/EF, kartonrør (ruller, rør og tromler), som
der er spolet et fleksibelt materiale rundt om, såsom
papir eller plastfolie, og som sælges til forbrugerne?
Melitta France e.a.
Omfatter begrebet emballage som defineret i artikel 3
i direktiv 94/62/EF, som ændret ved direktiv
2004/12/EF, »kartonrør« (ruller, rør og tromler),
som der er spolet et fleksibelt materiale rundt om,
såsom papir eller plastfolie, og som sælges til
forbrugerne?
C-188/15
Bougnaoui et ADDH
Skal bestemmelserne i artikel 4, stk. 1, i Rådets
direktiv 2000/78/EF af 27. november 2000 om
generelle rammebestemmelser om ligebehandling
med hensyn til beskæftigelse og erhverv fortolkes
således, at en rådgivende it-virksomheds kundes
ønske om ikke længere at modtage denne
virksomheds it-ydelser fra en medarbejder, en
projektingeniør, der bærer et islamisk tørklæde, udgør
et regulært og afgørende erhvervsmæssigt krav på
grund af karakteren af bestemte erhvervsaktiviteter
eller den sammenhæng, hvori sådanne aktiviteter
udøves?
Pöpperl
1. Skal artikel 45 TEUF fortolkes således, at den er til
hinder for nationale bestemmelser, hvorefter en
Beskæftigelsesministe-
riet
GA
12.07.16
Interessant
Miljø- og
Fødevareministeriet
Miljøstyrelsen
Processkridt
GA
Dato
12.07.16
C-187/15
Beskæftigelsesministe-
riet
Dom
13.07.16
3
EUU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 793: Liste over judicielle aktiviteter i sager af dansk interesse pr. 11/7-16
1654135_0004.png
person, der er ansat som tjenestemand i en
medlemsstat, mister sin ret til at oppebære
tjenestemandspension (Versorgungsbezüge) på
grundlag af tjenestemandsforholdet, fordi den
pågældende efter eget ønske er udtrådt af
tjenestemandsforholdet med henblik på at påbegynde
et nyt arbejde i en anden medlemsstat, når de
nationale bestemmelser samtidig fastsætter, at denne
person på grundlag af den bruttoløn, han har
oppebåret i tjenestemandsforholdet, skal forsikres
med tilbagevirkende gyldighed i den lovbestemte
pensionsforsikring, hvorved de deraf følgende
pensionsrettigheder bliver lavere end den mistede ret
til tjenestemandspension? 2. Såfremt første spørgsmål
besvares bekræftende for alle eller for visse
tjenestemænd: Skal artikel 45 TEUF fortolkes således,
at den pågældende tjenestemands tidligere ansættende
myndighed – i mangel af andre nationale regler –
enten skal betale tjenestemandspension til den
pågældende, idet den tjenestetid, der er tilbagelagt i
den tidligere pensionsgivende tjenestemandsstilling,
lægges til grund med samtidig nedsættelse af
pensionsrettighederne på grundlag af den
lovbestemte pensionsforsikrings tilbagevirkende
gyldighed, eller på anden vis skal give en økonomisk
kompensation for tabet af tjenestemandspensionen,
selv om der i henhold til national lovgivning kun må
tilkendes de pensionsydelser, der er fastsat ifølge
denne lovgivning?
Forenede
sager C-
154/15, C-
307/15 og
C-308/15
Palacios Martínez m.fl.
i) Er det foreneligt med princippet om, at urimelige
kontraktvilkår ikke binder forbrugeren, således som
anerkendt i artikel 6, stk. 1, i Rådets direktiv
93/13/EØF af 5. april 1993 om urimelige
kontraktvilkår i forbrugeraftaler, når de
genoprettende virkninger, der er afledt af, at et
urimeligt vilkår om en minimumsrentesats i en
lånekontrakt er blevet erklæret ugyldigt, ikke tillægges
tilbagevirkende kraft fra tidspunktet for indgåelsen af
kontrakten, men fra en senere dato? ii) Er kriteriet
om, at god tro hos de berørte parter kan være
grundlag for en begrænsning af den tilbagevirkende
kraft, der afledes af et urimeligt vilkår, et selvstændigt
begreb i EU-retten, der skal fortolkes ensartet i alle
medlemsstaterne? iii) Såfremt spørgsmålet besvares
bekræftende, hvilke forudsætninger skal da være
opfyldt, for at det kan fastslås, at der foreligger god
tro hos de berørte parter? iv) Er det under alle
omstændigheder i overensstemmelse med god tro hos
de berørte parter, når den erhvervsdrivende ved
udarbejdelsen af kontrakten forårsagede den
manglende gennemsigtighed, der var afgørende for, at
vilkåret var urimeligt? v) Er risikoen for alvorlige
forstyrrelser som grundlag for begrænsningen af den
tilbagevirkende kraft, der afledes af et urimeligt vilkår,
et selvstændigt begreb i EU-retten, der skal fortolkes
ensartet? vi) Såfremt spørgsmålet besvares
bekræftende, hvilke kriterier skal der da tages hensyn
Justitsministeriet
GA
13.07.16
4
EUU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 793: Liste over judicielle aktiviteter i sager af dansk interesse pr. 11/7-16
1654135_0005.png
til? vii) Skal risikoen for alvorlige forstyrrelser
vurderes alene under hensyntagen til, at disse kan
finde sted i forhold til den erhvervsdrivende, eller skal
der også tages hensyn til det tab, som en forbruger
lider ved en manglende fuld tilbagebetaling af de
beløb, der er indbetalt i henhold til den nævnte
minimumsrentesats?
C-335/15
Ornano
Er artikel 11, stk. 1, nr. 1), artikel 11, stk. 1, nr. 2),
litra b), og artikel 11, stk. 1, nr. 3), i og sidste og
næstsidste betragtning til Rådets direktiv 92/85/EØF
af 19. oktober 1992 artikel 157 TEUF (tidl. artikel
141 EF), stk. 1, 2 og 4, artikel 158 TEUF (tidl. artikel
142 EF), hvori fastsættes, at »[m]edlemsstaterne
bestræber sig på at opretholde det bestående ligeværd
mellem deres ordninger vedrørende betalt frihed«,
artikel 2, stk. 2, litra c), og artikel 14, stk. 1, litra c), i
direktiv 2006/54, sammenholdt med hinanden, samt
artikel 15 i og 23. og 24. betragtning til Parlamentets
og Rådets direktiv 2006/54/EF af 5. juli 2006, og
endelig artikel 23 i Den Europæiske Unions charter
om grundlæggende rettigheder […] til hinder for en
national lovgivning, der i henhold til artikel 3, stk. 1, i
legge 19 febbraio 1981, n. 27, som affattet inden den
ændring, der blev indført ved artikel 1, stk. 325, i
legge 30 dicembre 2004, n. 311, ikke tillader
udbetaling af den heri fastsatte godtgørelse for
perioder med obligatorisk barselsorlov før den 1.
januar 2005?
D'Oultremont e.a.
Indebærer artikel 2, litra a), og artikel 3, stk. 2, litra a),
i direktiv 2001/42/EF om vurdering af bestemte
planers og programmers indvirkning på miljøet, at en
lovgivning i form af en anordning, som indeholder
forskellige bestemmelser om opstilling af vindmøller,
herunder vedrørende sikkerhed, kontrol, reetablering
og sikkerhedsstillelse, samt regler for støj, som er
fastlagt i forhold til planzoner, bestemmelser
gældende for indrømmelse af administrative
tilladelser, der giver bygherren ret til at opstille og
drive anlæg, som ubetinget underkastes en
miljøvurdering i henhold til national ret, skal
kvalificeres som »en plan eller et program« i de
nævnte bestemmelsers forstand?
Granarolo
1. Skal artikel 5, nr. 3), i Rådets forordning (EF) nr.
44/2001 af 22. december 2000 fortolkes således, at
erstatningssøgsmål for afbrydelse af
handelsforbindelser vedrørende levering af varer, der
har bestået i adskillige år uden rammekontrakt eller
eneretsaftale, vedrører erstatning uden for kontrakt.
2. Såfremt det første spørgsmål besvares benægtende,
finder denne forordnings artikel 5, nr. 1), litra b), så
anvendelse på fastlæggelsen af opfyldelsesstedet for
den forpligtelse, der ligger til grund for det første
spørgsmål.
Beskæftigelsesministe-
riet
Dom
14.07.16
C-290/15
Energistyrelsen
Miljøstyrelsen
GA
14.07.16
C-196/15
Justitsministeriet
Dom
14.07.16
5
EUU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 793: Liste over judicielle aktiviteter i sager af dansk interesse pr. 11/7-16
1654135_0006.png
C-19/15
Verband Sozialer Wettbewerb
Den Europæiske Unions Domstol forelægges i
henhold til artikel 267 TEUF følgende spørgsmål
vedrørende fortolkningen af artikel 1, stk. 2, i
Europa- Parlamentets og Rådets forordning (EF) nr.
1924/2006 af 20. december 2006 om ernærings- og
sundhedsanprisninger af fødevarer: Skal artikel 1, stk.
2, i forordning nr. 1924/2006 fortolkes således, at
bestemmelserne i denne forordning også gælder for
ernærings- og sundhedsrelaterede oplysninger, som
gives i kommercielle meddelelser i forbindelse med
reklame for fødevarer, der leveres i den foreliggende
form til den endelige forbruger, hvis den
kommercielle meddelelse eller reklame udelukkende
er henvendt til fagkredse?
TNS Dimarso
1) Skal artikel 53, stk. 2, i Europa-Parlamentets og
Rådets direktiv 2004/18/EF af 31. marts 2004 om
samordning af fremgangsmåderne ved indgåelse af
offentlige vareindkøbskontrakter, offentlige
tjenesteydelseskontrakter og offentlige bygge- og
anlægskontrakter alene og sammenholdt med
rækkevidden af de EU-retlige principper om lighed
og gennemsigtighed i forbindelse med indgåelse af
offentlige kontrakter fortolkes således, at den
ordregivende myndighed, såfremt kontrakten skal
tildeles den bydende, der ud fra den ordregivende
myndigheds synspunkt har afgivet det økonomisk
mest fordelagtige tilbud, altid er forpligtet til på
forhånd at fastsætte den bedømmelsesmetode eller de
vægtningsregler, som uanset forudseelighed, brug i
almindelighed eller rækkevidde, vil blive lagt til grund
for bedømmelsen af tilbuddene i henhold til
kriterierne eller underkriterierne for tildeling af
kontrakten, og optage dem i udbudsbekendtgørelsen,
2) eller, såfremt der ikke gælder en sådan generel
forpligtelse, findes der omstændigheder såsom blandt
andet rækkevidden, manglen på forudseelighed eller
ingen brug i almindelighed af disse vægtningsregler,
hvorunder denne forpligtelse alligevel gælder?
Sea Handling mod Kommissionen (appel)
Påstande: Dom afsagt af Den Europæiske Unions Ret
den 25. marts 2015 i sag T-456/13 ophæves. Europa-
Kommissionens afgørelse Ares (2013)2028929 af 12.
juni 2013 om afvisning af SEA Handlings begæring
om aktindsigt i visse dokumenter vedrørende sag
SA.21420 — Italia/SEA Handling annulleres.
Europa-Kommissionen tilpligtes at betale sagens
omkostninger, herunder omkostningerne i
forbindelse med sagen for Retten.
Republikken Letland mod Europa-
Kommissionen
Påstande: Kommissionens gennemførelsesafgørelse
K(2014)4479 (1) af 9. juni 2014 annulleres, i det
omfang den berører Republikken Letland og
udelukker EU-finansiering af udgifter svarende til et
Miljø- og
Fødevareministeriet
Dom
14.07.16
C-6/15
Udenrigsministeriet
Konkurrence- og
Forbrugerstyrelsen
Dom
14.07.16
C-271/15 P
Miljø- og
Fødevareministeriet
Dom
14.07.16
T-661/14
Miljø- og
Fødevareministeriet
Dom
14.07.16
6
EUU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 793: Liste over judicielle aktiviteter i sager af dansk interesse pr. 11/7-16
1654135_0007.png
beløb på 739 393,95 EUR, der er afholdt i
regnskabsårene 2009-2012 af det i Letland godkendte
betalingsorgan, i forbindelse med fastlæggelsen af
kravene til krydsoverensstemmelse. Europa-
Kommissionen tilpligtes at betale Republikken
Letlands omkostninger.
Forenede
sager C-
458/14 og
C-67/15
Promoimpresa
Sagen vedrører: Er princippet om etableringsfrihed,
princippet om forbud mod forskelsbehandling og
princippet om fri konkurrence som omhandlet i
artikel 49 TEUF, 56 TEUF og 106 TEUF, samt det i
disse artikler knæsatte rimelighedsprincip, til hinder
for nationale bestemmelser, der som følge af flere på
hinanden efterfølgende lovgivningsmæssige indgreb
fastlægger en gentagen forlængelse af udløbsfristen
for koncessioner til bestemte statslige maritime, sø og
flodarealer af økonomisk betydning, således at
koncessionernes løbetid ved lov forlænges i mindst
11 år, og der bevirker, at koncessionshaveren bevarer
retten til en eksklusiv økonomisk udnyttelse af
arealet, selv om gyldigheden af den til vedkommende
tildelte koncession er udløbet, og potentielle
erhvervsdrivende hermed fratages enhver mulighed
for at opnå en tildeling af arealet ved offentlige
udbudsprocedurer?
Wrocław - Miasto na prawach powiatu
Sagen vedrører: 1. Er det i lyset af artikel 25 i Europa-
Parlamentets og Rådets direktiv 2004/18/EF af 31.
marts 2004 om samordning af fremgangsmåderne
ved indgåelse af offentlige vareindkøbskontrakter,
offentlige tjenesteydelseskontrakter og offentlige
bygge- og anlægskontrakter [udelades] tilladt, at en
ordregivende myndighed i udbudsbetingelserne
bestemmer, at den økonomiske aktør, der tildeles
kontrakten, skal udføre mindst 25% af de af
kontrakten omfattede arbejder med egne midler? 2.
Såfremt det første spørgsmål besvares benægtende:
Bevirker anvendelsen af det i spørgsmål 1 beskrevne
krav inden for rammerne af en procedure til indgåelse
af en offentlig kontrakt en sådan tilsidesættelse af
EU-retlige forskrifter, at der skal foretages en
finansiel korrektion i henhold til artikel 98 i Rådets
forordning (EF) nr. 1083/2006 af 11. juli 2006 om
generelle bestemmelser for Den Europæiske Fond for
Regionaludvikling, Den Europæiske Socialfond og
Samhørighedsfonden og ophævelse af forordning
(EF) nr. 1260/1999?
Maschek
1) Er en national ordning som den omhandlede
bestemmelse i § 41a, stk. 2, i lønregulativet for Wien
af 1994, hvorefter en arbejdstager, hvis
ansættelsesforhold på dennes egen anmodning
ophører på et bestemt tidspunkt, som udgangspunkt
ikke er berettiget til udbetaling af feriegodtgørelse i
den forstand, hvori dette udtryk er anvendt i artikel 7
i direktiv 2003/88/EF, forenelig med artikel 7 i
direktiv 2003/88? Såfremt dette spørgsmål besvares
Konkurrence- og
Forbrugerstyrelsen
Dom
14.07.16
C-406/14
Konkurrence- og
Forbrugerstyrelsen
Dom
14.07.16
C-341/15
Beskæftigelsesminister
iet
Dom
20.07.16
7
EUU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 793: Liste over judicielle aktiviteter i sager af dansk interesse pr. 11/7-16
1654135_0008.png
benægtende, spørges, om en national bestemmelse,
hvorefter enhver arbejdstager, hvis tjenesteforhold
ophører på dennes egen anmodning, skal gøre alt for
at afholde optjent ferie inden tjenesteforholdets
ophør, og hvorefter en ret til udbetaling af
feriegodtgørelse i tilfælde af tjenesteforholdets ophør
på arbejdstagerens anmodning kun opstår, såfremt
arbejdstageren heller ikke havde været i stand til at
afholde ferie i det omfang, der ligger til grund for
anmodningen om udbeta ling af feriegodtgørelse, hvis
der var ansøgt om ferie fra den dag, hvor der blev
indgivet anmodning om tjenesteforholdets ophør [er
forenelig med artikel 7 i direktiv 2003/88?].
T-66/14
Bredenkamp m.fl. mod Rådet og Kommissionen
Påstande: Der træffes foranstaltninger med henblik
på sagens tilrettelæggelse for at formå Europa-
Kommissionen og Rådet for Den Europæiske Union
til at fremlægge samtlige dokumenter og beviser, som
vedrørende sagsøgernes optagelse på listen måtte
være i disse institutioners besiddelse. Rådet og/eller
Kommissionen tilpligtes at betale erstatning for ikke-
økonomisk og økonomisk skade, som sagsøgerne har
lidt som følge af den uretmæssige indførelse af EU-
sanktioner over for sagsøgerne ved at optage (og
siden hen opretholde frem til 2012) sagsøgernes
navne i bilaget til Rådets forordning (EF) nr.
314/2004 ved henholdsvis Rådets fælles holdning
2009/68/FUSP, Kommissionens forordning (EF) nr.
77/2009, Rådets afgørelse 2010/92/FUSP,
Kommissionens forordning (EU) nr. 173/2010 og
Rådets afgørelse 2011/101/FUSP samt
Kommissionens forordning (EU) nr. 174/2011.
Europa-Kommissionen og Rådet for Den
Europæiske Union tilpligtes at betale renters rente på
Euribor + 2% (eller en anden rentesats, der måtte
blive fastsat) af det beløb, som disse skal betale til
sagsøgerne fra datoen for dommen. Europa-
Kommissionen og Rådet for Den Europæiske Union
tilpligtes at betale sagens omkostninger.
Dilly’s Wellnesshotel
Sagen vedrører: 1) Strider det mod EU-retten,
såfremt en støtteordning er baseret på den særlige
procedure i artikel 25 i forordning (EF) nr. 800/2008
(herefter »den generelle gruppefritagelsesforordning«)
med henblik på at blive fritaget for
anmeldelsespligten i henhold til artikel 108, stk. 3,
TEUF, men ikke overholder forskellige forpligtelser i
kapitel I i den generelle gruppefritagelsesforordning
og desuden heller ikke indeholder en henvisning til
den generelle gruppefritagelsesforordning? 2) Strider
det mod EU-retten, såfremt en støtteordning er
baseret på den procedure i artikel 25 i den generelle
gruppefritagelsesforordning, der gælder for støtte til
miljøbeskyttelse, men betingelserne i kapitel II – dvs.
støtte til miljøbeskyttelsesforanstaltninger og
energibesparende foranstaltninger i henhold til artikel
17, nr. 1), i den generelle gruppefritagelsesforordning
Udenrigsministeriet
Dom
21.07.16
C-493/14
Udenrigsministeriet
Dom
21.07.16
8
EUU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 793: Liste over judicielle aktiviteter i sager af dansk interesse pr. 11/7-16
1654135_0009.png
– ikke foreligger? 3) Er EU-retten til hinder for en
national ordning, som ikke indeholder nogen
tidsbegrænsning og heller ingen henvisning til den
periode, der er anført i fritagelsesmeddelelsen, således
at den begrænsning af godtgørelsen af energiafgifter
til ti år, der kræves i artikel 25, stk. 3, i den generelle
gruppefritagelsesforordning, kun fremgår af
fritagelsesmeddelelsen?
Forenede
sager
C-387/15 og
C-388/15
Orleans e.a. m.fl.
Den omhandlede GRUP omfatter
byplanlægningsregler, hvori det bindende er
foreskrevet, at udvikling af lokaliteter (nærmere
bestemt områder til bedrifter i søhavne og bedrifter,
der er tilknyttet vandet, til logistiskparker, til sejlbare
vandvejes infrastruktur og til trafik- og
transportinfrastruktur), hvori der befinder sig
naturværdier (areal med en naturlig habitattype eller
levested for en art, som det særlige bevaringsområde
er udpeget for), som bidrager til
bevaringsmålsætningen for de omhandlede særlige
bevaringsområder, først er mulig, når der er oprettet
et varigt levested i naturkerneområder (udpeget i et
Natura 2000 område), og den flamske regering har
truffet en afgørelse efter forudgående udtalelse fra
den flamske forvaltning for naturbevaring – som skal
være en del af en ansøgning om en byplanmæssig
tilladelse med henblik på gennemførelse af de
førnævnte bestemmelser – hvorefter
naturkerneområderne er varigt oprettet. Kan disse
byplanlægningsregler med de heri forudsatte positive
udviklinger tages i betragtning ved den i
habitatdirektivets artikel 6, stk. 3, omhandlede
bestemmelse af mulige væsentlige påvirkninger
og/eller ved udarbejdelsen af en vurdering, eller kan
disse byplanlægningsregler kun betragtes som
»kompensationsforanstaltninger« som omhandlet i
habitatdirektivets artikel 6, stk. 4, for så vidt
betingelserne i denne bestemmelse er opfyldt?
Queisser Pharma
1. Skal artikel 34, 35 og 36 i traktaten om Den
Europæiske Unions funktionsmåde sammenholdt
med artikel 14 i Europa-Parlamentets og Rådets
forordning (EF) nr. 178/2002 af 28. januar 2002 om
generelle principper og krav i fødevarelovgivningen,
om oprettelse af Den Europæiske
Fødevaresikkerhedsautoritet og om procedurer
vedrørende fødevaresikkerhed fortolkes således, at de
er til hinder for en national lovgivning, der forbyder
fremstilling, behandling eller markedsføring af et
kosttilskud med aminosyrer (her: L-histidin),
medmindre der på visse yderligere faktiske betingelser
meddeles en tidsbegrænset dispensation hertil efter
den nationale myndigheds skøn? 2. Følger det af
opbygningen af artikel 14, 6, 7, 53 og 55 i Europa-
Parlamentets og Rådets forordning (EF) nr.
178/2002 af 28. januar 2002 om generelle principper
og krav i fødevarelovgivningen, om oprettelse af Den
Miljø- og
Fødevareministeriet
Dom
21.07.15
C-282/15
Miljø- og
Fødevareministeriet
GA
21.07.16
9
EUU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 793: Liste over judicielle aktiviteter i sager af dansk interesse pr. 11/7-16
1654135_0010.png
Europæiske Fødevaresikkerhedsautoritet og om
procedurer vedrørende fødevaresikkerhed, at
nationale forbud mod enkelte fødevarer eller
fødevareingredienser kun må udstedes på de deri
nævnte betingelser, og er dette til hinder for en
national lovgivning som beskrevet under 1.? 3. Skal
artikel 8 i Europa-Parlamentets og Rådets forordning
(EF) nr. 1925/2006 af 20. december 2006 om
tilsætning af vitaminer og mineraler samt visse andre
stoffer til fødevarer fortolkes således, at den er til
hinder for en national lovgivning som beskrevet
under 1.?
C-258/15
Salaberria Sorondo
Er fastsættelsen af en øvre aldersgrænse på 35 år som
betingelse for deltagelse i en udvælgelsesprøve med
henblik på ansættelse som betjent ved politiet i den
selvstyrende baskiske region forenelig med
fortolkningen af artikel 2, stk. 2, artikel 4, stk. 1, og
artikel 6, stk. 1, litra c), i Rådets direktiv 200/78/EF
af 27. november 2000?
Private Equity Insurance Group
1) Skal bestemmelserne i artikel 4 i direktiv
2002/47/EF om realisering af finansiel sikkerhed,
henset til første og fjerde betragtning til direktivet,
fortolkes således, at disse bestemmelser alene finder
anvendelse på konti, der anvendes ved afregning i
forbindelse med værdipapirafviklingssystemer, eller
således at de også finder anvendelse på enhver konto,
der er åbnet i en bank, herunder en anfordringskonto,
der ikke anvendes ved afregning af
værdipapirtransaktioner?
Kongeriget Spanien mod Rådet for Den
Europæiske Union
Påstande: Den anfægtede bestemmelse annulleres.
Rådet for Den Europæiske Union tilpligtes at betale
sagens omkostninger.
Verein für Konsumenteninformation
Sagen vedrører: 1. Agerer et inkassobureau, som i
forbindelse med erhvervsmæssig inddrivelse af
tilgodehavender på vegne af sin ordregiver tilbyder
dennes debitorer at indgå afdragsordninger, i hvilken
forbindelse der beregnes omkostninger i forbindelse
med hans aktivitet, som i sidste ende skal betales af
debitorerne, som »kreditformidler« som omhandlet i
artikel 3, litra f), i Europa-Parlamentets og Rådets
direktiv 2008/48/EF af 23. april 2008 om
forbrugerkreditaftaler og om ophævelse af Rådets
direktiv 87/102/EØF? 2. Hvis det første spørgsmål
besvares bekræftende: Er en aftale om en
afdragsordning, der gennem et inkassobureau indgås
mellem en debitor og dennes kreditor, en »gratis
henstand« som omhandlet i artikel 2, stk. 2, litra j), i
direktiv 2008/48/EF, hvis debitoren i denne aftale
kun forpligter sig til at betale det ubetalte
tilgodehavende samt de renter og omkostninger, som
han ifølge loven i forvejen skulle have betalt for at
Beskæftigelsesminister
iet
GA
21.07.16
C-156/15
Finanstilsynet
GA
21.07.16
C-128/15
Miljø- og
Fødevareministeriet
GA
21.07.16
C-127/15
Justitsministeriet
GA
21.07.16
10
EUU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 793: Liste over judicielle aktiviteter i sager af dansk interesse pr. 11/7-16
1654135_0011.png
være i mora, altså også uden en sådan aftale?
C-45/15 P
Safa Nicu Sepahan Co. mod Rådet for Den
Europæiske Union (appel)
Påstande: 1. Den dom, som Retten afsagde den 25.
november 2014 i sag T-384/11, ophæves delvist, for
så vidt som Retten: herved undlod at fastslå den af
Safa Nicu Sepahan Co. lidte økonomiske skade og
tilkende erstatning herfor fastslog, at Safa Nicu
Sepahan Co. havde lidt ikke-økonomisk skade, men
kun tilkendte et vilkårligt lavt beløb på 50 000 EUR i
erstatning for denne skade.
Rådet for Den Europæiske Union mod Europa-
Kommissionen
Påstande: Kommissionens afgørelse K(2013) 6355
endelig af 3. oktober 2013 om undertegnelse af
addendummet til aftalememorandummet om et
finansielt bidrag fra Schweiz annulleres. Det fastslås,
at virkningerne af afgørelsen opretholdes, indtil den
er blevet erstattet. Europa-Kommissionen tilpligtes at
betale sagens omkostninger.
Ordre des barreaux francophones et
germanophones e.a.
1. a) Er Rådets direktiv 2006/112/EF af 28.
november 2006 om det fælles merværdiafgiftssystem,
hvorefter de ydelser, der leveres af advokater, er
undergivet momspligtig, uden at der derved i lyset af
retten til juridisk bistand og princippet om den
processuelle ligestilling af sagens parter tages hensyn
til, om en borger, der ikke er berettiget til retshjælp, er
momspligtig eller ikke-momspligtig, forenelig med
artikel 47 i Den Europæiske Unions charter om
grundlæggende rettigheder sammenholdt med artikel
14 i den internationale konvention om civile og
politiske rettigheder og artikel 6 i den europæiske
konvention til beskyttelse af menneskerettigheder, for
så vidt som denne artikel tillægger enhver ret til en
retfærdig rettergang, muligheden for at lade sig
rådgive, forsvare og repræsentere og indebærer en ret
til retshjælp til dem, der ikke har tilstrækkelige midler,
hvis en sådan hjælp er nødvendig for at sikre effektiv
adgang til domstolsprøvelse? b) Er Rådets direktiv
2006/112/EF af 28. november 2006 af de samme
grunde forenelig med artikel 9, stk. 4 og 5, i
konventionen om adgang til oplysninger, offentlig
deltagelse i beslutningsprocesser samt adgang til klage
og domstolsprøvelse på miljøområdet, undertegnet i
Århus den 25. juni 1998, for så vidt som disse
bestemmelser fastsætter en ret til domstolsadgang,
der ikke må være uoverkommelig dyr, og som skal
etableres i form af »passende støtteordninger til at
fjerne eller reducere finansielle og andre barrierer for
adgangen til klage og domstolsprøvelse«? c) Er de
ydelser, som en advokat leverer inden for rammerne
af en national retshjælpsordning, omfattet af de
tjenesteydelser, der er omhandlet i artikel 132, stk. 1,
litra g), i direktiv 2006/112/EF, og som har nær
sammenhæng med velfærd og social sikring, eller er
Udenrigsministeriet
GA
21.07.16
C-660/13
Udenrigsministeriet
Dom
28.07.16
C-543/14
Justitsministeriet
Skatteministeriet
Miljøstyrelsen
Dom
28.07.16
11
EUU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 793: Liste over judicielle aktiviteter i sager af dansk interesse pr. 11/7-16
1654135_0012.png
de fritaget i henhold til en anden bestemmelse i
direktivet? Såfremt dette spørgsmål besvares
benægtende, er direktiv 2006/112/EF, når det
fortolkes således, at det ikke er muligt at momsfritage
de ydelser, som en advokat leverer til en borger, der
er berettiget til retshjælp i henhold til en national
retshjælpsordning, da foreneligt med artikel 47 i Den
Europæiske Unions charter om grundlæggende
rettigheder sammenholdt med artikel 14 i den
internationale konvention om civile og politiske
rettigheder og artikel 6 i den europæiske konvention
til beskyttelse af menneskerettigheder? Resten af de
præjudicielle spørgsmål fremgår af den præjudicielle
forelæggelseskendelse.
C-469/14
Masterrind
Sagen vedrører: a) Skal bestemmelsen i kapitel V,
punkt 1.4, i bilag I til Rådets forordning (EF) nr.
1/2005 af 22. december 2004 om beskyttelse af dyr
under transport og dermed forbundne aktiviteter og
om ændring af direktiv 64/432/EØF og 93/119/EF
og forordning (EF) nr. 1255/97, EUT [2005 L 3, s.
1], hvorefter dyrene efter 14 timers transport skal
have en hvileperiode på mindst 1 time, hvor de
vandes og om nødvendigt fordres, inden de kan
transporteres i endnu 14 timer, fortolkes således, at
transportintervallerne også kan afbrydes af en
hvileperiode, der varer mere end 1 time, eller flere
hvileperioder, hvoraf én mindst varer 1 time? b) Er
den enkelte medlemsstats betalingsorgan bundet af
den af embedsdyrlægen på udgangsstedet foretagne
påtegning i henhold til artikel 2, stk. 3, i
Kommissionens forordning (EU) nr. 817/2010 af 16.
september 2010 om fastsættelse af
gennemførelsesbestemmelser efter Rådets forordning
(EF) nr. 1234/2007 for så vidt angår kravene for
ydelse af eksportrestitutioner i forbindelse med
levende kvægs velfærd under transport, EUT L 245,
s. 16, således at lovligheden af en nægtelse af at
foretage påtegningen alene skal undersøges af den
myndighed, som grænsedyrlægens handling kan
tilregnes, eller udgør embedsdyrlægens påtegning blot
en administrativ procedurehandling, som kun kan
anfægtes samtidig med de retsmidler, der kan
iværksættes til prøvelse af betalingsorganets
realitetsafgørelse?
Vattenfall Europe Generation
1. Indebærer optagelsen af kategorien »forbrænding af
brændsel i anlæg med en samlet nominel indfyret
termisk effekt på mere end 20 MW« i bilag I til
direktiv 2003/87/EF, at et anlæg til produktion af
elektricitet bliver omfattet af emissionshandelspligten
på tidspunktet for den første drivhusgasemission og
dermed muligvis før tidspunktet for den første
produktion af elektricitet i anlægget?
Association France Nature Environnement
Sagen vedrører: – Skal en national retsinstans, som
fortolker EU-retten, under alle omstændigheder
Udenrigsministeriet
Miljø- og
Fødevareministeriet
NaturErhvervsstyrelse
n
Dom
28.07.16
C-457/15
Energistyrelsen
Dom
28.07.16
C-379/15
Justitsministeriet
Miljø- og
Fødevareministeriet
Dom
28.07.16
12
EUU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 793: Liste over judicielle aktiviteter i sager af dansk interesse pr. 11/7-16
1654135_0013.png
forelægge Den Europæiske Unions Domstol en
anmodning om præjudiciel afgørelse, for at denne kan
vurdere, om de bestemmelser, der af den nationale ret
er blevet anset for at være i strid med EU-retten,
midlertidigt skal opretholdes? – I tilfælde af et
bekræftende svar på dette første spørgsmål vil den
afgørelse, Conseil d’État måtte træffe om at
opretholde virkningerne indtil den 1. januar 2016 af
de bestemmelser i artikel 1 i dekretet af 2. maj 2012
vedrørende vurdering af bestemte planer og
dokumenter, der har en indvirkning på miljøet, som
retten finder ulovlige, bl.a. være begrundet i et
tvingende hensyn til miljøbeskyttelse?
C-316/15
Hemming
Når en person, der ansøger om tilladelse eller
fornyelse af en tilladelse til at drive sexvirksomhed,
skal betale et gebyr bestående af to dele, hvoraf den
ene vedrører den administrative behandling af
ansøgningen og ikke kan tilbagebetales, og den anden
vedrører forvaltningen af tilladelsesordningen og kan
tilbagebetales, hvis tilladelsen ikke udstedes: (1)
betyder kravet om betaling af et gebyr, herunder den
anden del, der kan tilbagebetales, som et EU-retligt
spørgsmål og uden videre, da, at de indstævnte havde
en udgift til deres ansøgninger, som var i strid med
artikel 13, stk. 2, i direktiv 2006/123/EF om
tjenesteydelser i det indre marked, for så vidt som
dette gebyr oversteg enhver omkostning, som
Westminster City Council måtte have til behandling
af ansøgningen? (2) afhænger en konklusion, om at et
sådant krav skal anses for at indebære en udgift – eller
i givet fald en udgift, der overstiger Westminster City
Councils omkostninger til behandling af ansøgningen
– af virkningen af yderligere (og i bekræftende fald
hvilke) omstændigheder, f.eks.: a) beviser, der
godtgør, at betalingen af den anden del, der kan
tilbagebetales, påførte eller kunne påføre en ansøger
visse udgifter eller tab, b) størrelsen af den anden del,
der kan tilbagebetales, og det tidsrum, hvor den
tilbageholdes, inden den tilbagebetales, eller c) enhver
besparelse i Westminster City Councils omkostninger
til behandling af ansøgninger (og dermed den del,
som ikke kan tilbagebetales), som skyldes, at alle
ansøgere skal forudbetale et gebyr bestående af begge
dele?
Nemec
1) Skal bestemmelsen i artikel 2, nr. 1), tredje afsnit, i
direktiv 2000/35 fortolkes således, at en fysisk person
– i en ordning, hvori der til vedkommende med
henblik på udøvelse af en økonomisk aktivitet
udstedes en tilladelse, som angiver den aktivitet, der
er genstand for tilladelsen – ikke anses for en
virksomhed, og at der således ikke foreligger en
handelstransaktion som omhandlet i den nævnte
bestemmelse i direktivet, såfremt den retlige
transaktion, som den forsinkede betaling er afledt af,
vedrører en aktivitet, som ikke er omfattet af
Naturstyrelsen
GA
28.07.16
C-256/15
Justitsministeriet
GA
28.07.16
13
EUU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 793: Liste over judicielle aktiviteter i sager af dansk interesse pr. 11/7-16
1654135_0014.png
tilladelsen? Såfremt det foregående spørgsmål
besvares benægtende: 2) Skal bestemmelsen i artikel
2, nr. 1), tredje afsnit, i direktiv 2000/35 fortolkes
således, at en fysisk person anses for en virksomhed,
og at den retlige transaktion, som den forsinkede
betaling er afledt af, således udgør en
handelstransaktion som omhandlet i den nævnte
bestemmelse, såfremt den konkrete retlige transaktion
ikke henhører under vedkommendes registrerede
aktivitet, men er udledt af en aktivitet, som i sin natur
kan være en økonomisk aktivitet, og for hvilken en
faktura er udstedt?3) Er reglen om, at anvendelsen af
morarenter afbrydes, når beløbet af påløbne ubetalte
renter svarer til hovedstolsbeløbet (reglen ne ultra
alterum tantum), i strid med bestemmelserne i
direktiv 2000/35?
C-240/15
ISTAT e.a.
Sagen vedrører: Er principperne om upartiskhed og
uafhængighed, herunder på det økonomiske og
organisatoriske plan, som skal gælde med hensyn til
de nationale tilsynsmyndigheder i medfør af artikel [3]
i direktiv 2002/21/EF, samt princippet om væsentlig
egenfinansiering i henhold til artikel 12 i direktiv
2002/20/EF til hinder for nationale bestemmelser
(som de i hovedsagen foreliggende), hvorefter disse
myndigheder generelt er omfattet af bestemmelser
om offentlige finanser, og i særdeleshed specifikke
bestemmelser om kontrol med og rationalisering af
de offentlige myndigheders udgifter?
Verein für Konsumenteninformation
1 Skal spørgsmålet om, hvilken lov der finder
anvendelse på et søgsmål med påstand om forbud
som omhandlet i Europa-Parlamentets og Rådets
direktiv 2009/22/EF af 23. april 2009 om søgsmål
med påstand om forbud på området beskyttelse af
forbrugernes interesser, afgøres på grundlag af artikel
4 i Europa-Parlamentets og Rådets direktiv (EF)
864/2007 af 11. juli 2007 om lovvalgsregler for
forpligtelser uden for kontrakt (Rom II-
forordningen), når søgsmålet er rettet mod ulovlige
kontraktvilkår, der anvendes af en virksomhed med
hjemsted i en medlemsstat, der i forbindelse med
elektronisk handel indgår kontrakter med forbrugere
med bopæl i andre medlemsstater, herunder i
domstolslandet?
Autogrill España mod Kommissionen (appel)
Påstande: Den appellerede dom ophæves. Sagen
hjemvises til Den Europæiske Unions Ret. Afgørelsen
om sagens omkostninger udsættes.
Banco Santander og Santusa mod Kommissionen
(appel)
Påstande: Den appellerede dom ophæves. Sagen
hjemvises til Den Europæiske Unions Ret. Afgørelsen
om sagens omkostninger udsættes.
14
Erhvervsstyrelsen
Dom
28.07.16
C-191/15
Justitsministeriet
Dom
28.07.16
Forenede
sager C-
20/15 P og
C-21/15 P
Energistyrelsen
GA
28.07.16
EUU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 793: Liste over judicielle aktiviteter i sager af dansk interesse pr. 11/7-16
15