Europaudvalget 2015-16
EUU Alm.del Bilag 826
Offentligt
1657481_0001.png
DEPARTEMENTET
Til Folketingets Europaudvalg samt Transport- og Bygningsudvalget
Dato
J. nr.
18. august 2016
2016-461
Transport- og Bygningsministeriet
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon 41 71 27 00
[email protected]
www.trm.dk
Den danske regerings besvarelse af Kommissionens begrundede
udtalelse nr. 2015/2109 vedrørende Europa-Parlamentets og Rådets
direktiv 2006/126/EF om kørekort (3. kørekortdirektiv)
Kommissionen har i brev af 17. juni 2016 sendt begrundet udtalelse 2015/2109
til Danmark om manglende korrekt gennemførelse af 3. kørekortdirektiv.
Forinden har Kommissionen den 23. oktober 2015 sendt en åbningsskrivelse til
Danmark, som blev besvaret den 18. december 2015.
I den begrundede udtalelse anfører Kommissionen bl.a., at Danmark har til-
sidesat sine forpligtelser i henhold til 3. kørekortdirektiv, hvad angår i alt syv
punkter.
Kommissionen bestrider i den forbindelse Danmarks argumenter i relation til
direktivets artikel 7, stk. 1, litra e, og artikel 7, stk. 3, litra b, om fornyelse af
kørekort til personer, der ikke har sædvanlig bopæl i Danmark.
Fristen for gennemførelse af direktiv 2006/126/EF i dansk ret var den 19. ja-
nuar 2013.
Nedenfor gennemgås den begrundede udtalelses enkelte punkter og den dan-
ske regerings betragtninger herom.
1.
Den danske regering anfører indledningsvis i svaret på den begrundede
udtalelse, at den danske regering kan oplyse, at der i forhold til samtli-
ge syv punkter adresseret af Kommissionen nu pågår et arbejde med at
sikre korrekt implementering af direktivet snarest muligt.
Det anføres endvidere, at det forventes, at direktivet vil være fuldt ud
korrekt implementeret den 1. januar 2017. Nedenfor findes en uddybet
beskrivelse af implementeringen af de enkelte bestemmelser.
2.
Den danske regering anførte i åbningsskrivelsen, at der ville blive taget
initiativ til at ændre den danske lovgivning i relation til de seks ud af
syv af Kommissionens kritikpunkter med henblik på at bringe lovgiv-
ningen i overensstemmelse med direktivets ordlyd.
Bank
EAN
CVR
Danske Bank
reg. 0216 kt. 4069 065880
5798000893429
43265717
EUU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 826: Meddelelse om svar på begrundet udtalelse vedr. åbningsskrivelse om kørekort (3. kørekortdirektiv) (sag nr. 2015/2109)
1657481_0002.png
I den begrundede udtalelse påpeger Kommissionen, at de danske myn-
digheder ikke har angivet en tidsplan for vedtagelse af de relevante
lovændringer.
På den baggrund angives der i svaret på den begrundede udtalelse, at
med hensyn til direktivets artikel 4, stk. 1 og 2 (definitionen af kategori
AM), artikel 4, stk. 1 og stk. 3, litra a-c (motorcykler i kategori A1, A2 og
A), artikel 4, stk. 4, litra b, og artikel 6, stk. 3, litra a (definitionen af ka-
tegori AM), artikel 4, stk. 1 og stk. 4, litra d, f og h (definitionen af kate-
gori C1, C og D1), artikel 6, stk. 2, litra b (ækvivalens), artikel 7, stk. 1,
litra a og bilag II, punkt 5.1 (automatgear), bemærker den danske rege-
ring, at
de relevante ændringer i den danske lovgivning vil blive gen-
nemført ved en ændringsbekendtgørelse til bekendtgørelse nr. 312 af
25. marts 2015 om kørekort.
Det angives endvidere, at det nærmere regelarbejde med den konkrete
udformning af ændringsbekendtgørelsen vil ske frem til den 15. oktober
2016, hvorefter ændringsbekendtgørelsen vil blive sendt i intern myn-
dighedshøring frem til den 1. november 2016. Derefter vil ændringsbe-
kendtgørelsen blive sendt i offentlig høring frem til den 1. december
2016. Indkomne høringssvar vil derefter blive bearbejdet, og ændrings-
bekendtgørelsen vil træde i kraft den 1. januar 2017.
Den opståede forsinkelse i forbindelse med korrekt implementering af
ovenstående bestemmelser, herunder at retsakterne først træder i kraft
den 1. januar 2017, beror på beklagelige forsinkelser i det regelforbere-
dende arbejde.
Kommissionen vil blive underrettet, så snart ændringsbekendtgørelsen
er udstedt.
3.
Kommissionen anførte i åbningsskrivelsen, at kørekortdirektivets arti-
kel 7, stk. 1, litra e, og artikel 7, stk. 3, litra b, ikke giver mulighed for
udstedelse af 1) turistkørekort og 2) kørekort til personer, som ikke har
deres sædvanlige bopæl i Danmark, hvilket der er mulighed for ud fra
bestemmelserne i kørekortbekendtgørelsen.
I relation til turistkørekort anførte den danske regering i svaret på åb-
ningsskrivelsen, at udlændingen ikke får udstedt et kørekort i overens-
stemmelse med 3. kørekortdirektiv, da der alene er tale om en blanket
og således ikke et kørekort, der lever op til kravene og udformningen af
et EU-kørekort.
For så vidt angik fornyelse af kørekort til personer, som ikke har deres
sædvanlige bopæl i Danmark, bekræftede den danske regering, at per-
soner bosiddende i tredjelande, der har erhvervet dansk kørekort, og
Side 2/4
EUU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 826: Meddelelse om svar på begrundet udtalelse vedr. åbningsskrivelse om kørekort (3. kørekortdirektiv) (sag nr. 2015/2109)
1657481_0003.png
som eksempelvis har mistet kørekortet ved tyveri, eller som skal have
kørekortet fornyet ved gyldighedsperiodens udløb, kan få udstedt et
dansk kørekort, såfremt den pågældende kun har dette ene kort.
Det anførtes endvidere, at der alene er tale om udstedelse af dansk kø-
rekort til personer, der ikke ville kunne få udstedt kørekort i et andet
EU- eller EØS-land, ligesom der alene udstedes kørekort til personer,
som har erhvervet kørekort i Danmark.
Den danske regering redegjorde desuden for, at der ved vurderingen af
en ansøgning bl.a. lægges vægt på,
at
den pågældende har erhvervet kø-
rekort i Danmark,
at
Danmark ved udstedelsen ikke krænker et andet
EU- eller EØS-lands mulighed for at udstede kørekort til den pågæl-
dende, og
at
den danske køreuddannelse anerkendes gensidigt af de øv-
rige EU- og EØS-lande.
I den begrundede udtalelse konkluderer Kommissionen, at der er fun-
det en tilfredsstillende løsning på problemet med udstedelse af midler-
tidige kørekort for turister.
I den begrundede udtalelse bemærker Kommissionen dog, at kørekort
kun kan udstedes eller fornys i henhold til direktivets artikel 7, stk. 1,
litra e, og artikel 7, stk. 3, litra b, hvis ansøgeren har sin sædvanlige bo-
pæl i den medlemsstat, der udsteder kørekortet. Det anføres endvidere,
at en korrekt og fuldstændig gennemførelse af bestemmelserne om
sædvanlig bopæl er et vigtigt element i bekæmpelsen af kørekortturis-
me og dens negative virkninger for trafiksikkerheden med henvisning
til sag C-664/13 Nimanis, præmis 36 og 37. Kommissionen fastholder
således, at Danmark ikke har implementeret direktivet korrekt på dette
punkt.
I svaret på den begrundede udtalelse noterer den danske regering sig,
at Kommissionen fortsat finder, at direktivet ikke er implementeret
korrekt i relation til fornyelse af kørekort for personer, der ikke har
sædvanlig bopæl i Danmark. Den danske regering vil på den baggrund
ændre § 2, stk. 2, i bekendtgørelse nr. 312 af 25. marts 2015 om køre-
kort, således at 3. pkt. udgår. Det vil herefter ikke længere være muligt
for danske myndigheder at udstede eller forny kørekort til personer,
som ikke har sædvanlig bopæl i Danmark.
De nødvendige ændringer af bekendtgørelse nr. 312 af 25. marts 2015
vil ske ved udstedelsen af en ændringsbekendtgørelse.
Det nærmere regelarbejde med den konkrete udformning af ændrings-
bekendtgørelsen vil ske frem til den 15. oktober 2016, hvorefter æn-
dringsbekendtgørelsen vil blive sendt i intern myndighedshøring frem
Side 3/4
EUU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 826: Meddelelse om svar på begrundet udtalelse vedr. åbningsskrivelse om kørekort (3. kørekortdirektiv) (sag nr. 2015/2109)
1657481_0004.png
til den 1. november 2016. Herefter vil ændringsbekendtgørelsen blive
sendt i offentlig høring frem til den 1. december 2016. Indkomne hø-
ringssvar vil derefter blive bearbejdet, og ændringsbekendtgørelsen vil
træde i kraft den 1. januar 2017.
Side 4/4
Regeringen har besvaret Kommissionens begrundede udtalelse i overensstem-
melse med det anførte.