Europaudvalget 2015-16
EUU Alm.del Bilag 871
Offentligt
1664602_0001.png
Kemikalier
J.nr. 001-15229
Den 10. september 2016
MFVM 123
NOTAT TIL FOLKETINGETS EUROPAUDVALG SAMT MILJØ OG FØDEVAREUDVALG
om forslag til Kommissionens forordning om ændring af bilag III til Europa-
Parlamentets og Rådets forordning (EF) nr. 1223/2009 om kosmetiske
produkter (komitesag)
KOM-dokument foreligger ikke
Resumé
Kommissionen har fremsat forslag om ændring af bilag III til Europa-Parlamentets og Rådets
forordning (EF) nr. 1223/2009 om kosmetiske produkter.
Forslaget vurderes generelt at have en positiv virkning for beskyttelsesniveauet i Danmark og EU og
forslaget har ikke væsentlige økonomiske konsekvenser.
Forslaget forventes sat til afstemning i Det Stående Udvalg for Kosmetiske Produkter den 21.-22-
september 2016.
Forslaget har til formål at sikre, at hårfarvningsprodukter og produkter til farvning af øjenvipper er
sikre for menneskers sundhed ved at indføre begrænsninger for anvendelse af en række stoffer og
regeringen agter derfor at stemme for forslaget.
Baggrund
Kommissionen har fremsat forslag om ændring af bilag III til Europa-Parlamentets og Rådets
forordning (EF) nr. 1223/2009 om kosmetiske produkter.
Forslaget er fremsat med hjemmel i artikel 31, stk. 1, i Europa-Parlamentets og Rådets forordning
1223/2009 om kosmetiske produkter.
Forslaget behandles i en forskriftsprocedure med kontrol i Det Stående Udvalg for Kosmetiske
Produkter. Hvis der er kvalificeret flertal for forslaget, forelægger Kommissionen forslaget for Rådet og
Europa-Parlamentet med henblik på legalitetskontrol, der udtaler sig med henholdsvis kvalificeret og
absolut flertal inden for 3 måneder. Kommissionen vedtager forslaget, såfremt Rådet og Europa-
Parlamentet tilslutter sig forslaget eller ikke har udtalt sig inden for tidsfristen. Opnås der ikke
EUU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 871: Notat om komitésag om kosmetiske produkter
1664602_0002.png
kvalificeret flertal i Det Stående Udvalg for Kosmetiske Produkter, forelægger Kommissionen sagen for
Rådet og Europa-Parlamentet, der udtaler sig med henholdsvis kvalificeret og absolut flertal inden for
2 måneder. Kommissionen vedtager forslaget, såfremt Rådet og Europa-Parlamentet tilslutter sig
forslaget eller ikke har udtalt sig inden for tidsfristen.
Forslaget forventes sat til afstemning på mødet i Det Stående Udvalg for Kosmetiske Produkter den
21.-22. september 2016.
Formål og indhold
Forslaget har til formål at ændre kosmetikforordningens bilag III, som er en liste over stoffer, som kun
må anvendes i kosmetiske produkter i overensstemmelse med de begrænsninger, der i bilaget er
fastsat for det pågældende stof.
Forslaget regulerer 16 stoffer og bidrager til at gennemføre den ”Hårfarvestrategi”, som Kommissionen
og medlemslandene har besluttet for at kontrollere anvendelsen af stoffer, der anvendes i
hårfarvningsprodukter. For at vurdere sikkerheden af hårfarvestoffer, herunder deres potentielle
genotoksicitet og kræftfremkaldende egenskaber, skal industrien i henhold til strategien forelægge
dokumentation for hvert enkelt stof, som skal evalueres af EU's Videnskabelige Komité for
Forbrugersikkerhed (VKF).
Med udgangspunkt i VKF’s vurderinger foreslås der føjet 10 nye stoffer på kosmetikforordningens
bilag III. For disse 10 stoffer fastsættes der begrænsninger i anvendelsen som hårfarve, idet der
fastsættes en max koncentrationer (fra 0,5 % op til 2 %) af stoffet i det brugsklare produkt. For ni af
disse stoffer foreslås det endvidere, at etiketten forsynes med en advarsel.
Ligeledes med udgangspunkt i VKF’s vurderinger foreslås der endvidere ændringer til seks stoffer, der
allerede er opført på bilag III. For disse seks stoffer foreslås der tilføjet en yderligere begrænsning om,
at det pågældende stof kun må anvendes af professionelle ved farvning af øjenvipper, og at kosmetiske
produkter, der indeholder det pågældende stof, skal forsynes med en yderligere advarsel på etiketten.
For alle seks stoffer foreslås der fastsat en max tilladt koncentration ved anvendelse i produkter til
farvning af øjenvipper.
Endelig foreslås der en konsekvensændring for et af de eksisterende stoffer på bilag III som følge af
tilføjelsen af et af de nye stoffer.
For de nye stoffer på listen foreslås der fastsat en overgangsperiode på 6 måneder fra
ikrafttrædelsesdatoen. For så vidt angår det nye mærkningskrav foreslås der fastsat en
overgangsperiode på 12 måneder fra ikrafttrædelsesdatoen.
Oversigt over stofferne (af praktiske årsager er kolonnen om advarsler og anvisninger
vedr. anvendelse (Kommissionens forslag kolonne i) ikke medtaget i nedenstående
tabel):
Kemisk
navn/INN
Produkttype,
kropsdel
Højeste
koncentration
i det
brugsklare
præparat
Andre varer
2
EUU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 871: Notat om komitésag om kosmetiske produkter
1664602_0003.png
Ethanol, 2,2'-
[(2-nitro-1,4-
phenylene)diim
ino]bis-(9CI)
a)
Hårfarvningsstof
i oxidative
hårfarvningsprod
ukter
b)
Hårfarvningsstof
i ikke-oxidative
hårfarvningsprod
ukter
a)
Fra [dato= 6 måneder efter forslaget
træder i kraft]
efter blanding under oxidative
betingelser må den maksimumskoncentration,
der anvendes på hår, ikke overstige 1,0 %
b) Fra [dato= 6
måneder efter
forslaget træder
i kraft]: 1,5 %
For a) og b)
fra[dato= 6 måneder efter
forslaget træder i kraft]:
- Må ikke anvendes sammen med nitroserende
agenser
- Højeste indhold af nitrosamin: 50 µg/kg
Opbevares i nitritfrie beholdere
1,4-
Benzendiamin,
2-methyl-
2,5-
diaminotoluens
ulfat
a)
Hårfarvningsstof
i oxidative
hårfarvningsprod
ukter
b) Produkter til
farvning af
øjenvipper
a)
i) Almindelig brug
ii) Erhvervsmæssig brug
b) Erhvervsmæssig brug
For a) og b): Efter blanding under oxidative
betingelser må den maksimumskoncentration,
der anvendes på hår eller øjenvipper, ikke
overstige 2,0 % (beregnet som fri base) eller
3,6 % (beregnet som sulfatsalt).
1-Methyl-2,6-
bis-(2-
hydroxyethyla
mino)-benzen
Hårfarvningsstof
i oxidative
hårfarvningsprod
ukter
Fra [dato= 6 måneder efter forslaget træder i
kraft]
efter blanding under oxidative
betingelser må den maksimumskoncentration,
der anvendes på hår, ikke overstige 1,0 %
- Må ikke anvendes sammen med nitroserende
agenser
- Højeste indhold af nitrosamin: 50 µg/kg
Opbevares i nitritfrie beholdere
2,4,5,6-
Tetraaminopyri
midinsulfat
a)
Hårfarvningsstof
i oxidative
hårfarvningsprod
ukter
b)
Hårfarvningsstof
i ikke-oxidative
hårfarvningsprod
ukter
b) 3,4 %
(beregnet som
sulfat)
a) c) Efter blanding under oxidative betingelser
må den maksimumskoncentration, der
anvendes på hår eller øjenvipper, ikke overstige
3,4 % (beregnet som sulfat).
3
EUU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 871: Notat om komitésag om kosmetiske produkter
1664602_0004.png
c) Produkter til
farvning af
øjenvipper
3-(2-
Hydroxyethyl)-
p-
phenylenediam
monium-sulfat
a)
Hårfarvningsstof
i oxidative
hårfarvningsprod
ukter
c) Erhvervsmæssig brug
a) Efter blanding under oxidative betingelser
må den maksimumskoncentration, der
anvendes på hår, ikke overstige 2,0 % (beregnet
som sulfat)
b) Efter blanding under oxidative betingelser
må den maksimumskoncentration, der
anvendes på hår, ikke overstige 1,75 %.
b) Erhvervsmæssig brug
a) Efter blanding under oxidative betingelser
må den maksimumskoncentration, der
anvendes på hår, ikke overstige 1,0 %.
b) Efter blanding under oxidative betingelser
må den maksimumskoncentration, der
anvendes på hår, ikke overstige 0,5 %.
b) Erhvervsmæssig brug
2-
aminopyridin-
3-ol
b) Produkter til
farvning af
øjenvipper
a)
Hårfarvningsstof
i oxidative
hårfarvningsprod
ukter
1,3-Benzenediol,
2- methyl
b) Produkter til
farvning af
øjenvipper
a)
Hårfarvningsstof
i oxidative
hårfarvningsprod
ukter
b) 1,8 %
b)
Hårfarvningsstof
i ikke-oxidative
hårfarvningsprod
ukter
c) Produkter til
farvning af
øjenvipper
a) Efter blanding under oxidative betingelser
må den maksimumskoncentration, der
anvendes på hår, ikke overstige 1,8 %.
c) Efter blanding under oxidative betingelser
må den maksimumskoncentration, der
anvendes på hår, ikke overstige 1,25 %.
c) Erhvervsmæssig brug
4-Aminophenol
a)
Hårfarvningsstof
i oxidative
hårfarvningsprod
ukter
b) Produkter til
farvning af
øjenvipper
a) b) Efter blanding under oxidative betingelser
må den maksimumskoncentration, der
anvendes på hår eller øjenvipper, ikke overstige
0,9 %.
b) Erhvervsmæssig brug
4
EUU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 871: Notat om komitésag om kosmetiske produkter
1664602_0005.png
Di[2-[4-[(E)-2-
[4-[bis(2-
hydroxyethyl)a
minophenyl]vin
yl]pyridin-1-
ium]
butanoyl]amino
ethyl]disulfanyl
dichlorid
Di[2-[4-[(E)-2-
[2,4,5-
trimethoxyphen
yl]vinyl]pyridin
in-1-
ium]butanoyl]a
minoethyl]disul
fanyl dichlorid
1H-Pyrazol-4,5-
diamin, 1-hexyl-
, sulfat (2:1)
Hårfarvningsstof
i ikke-oxidative
hårfarvningsprod
ukter
Fra [dato= 6
måneder efter
forslaget træder
i kraft]: 0,5 %
Fra [dato= 6 måneder efter forslaget træder i
kraft]:
- Må ikke anvendes sammen med nitroserende
agenser
- Højeste indhold af nitrosamin: 50 µg/kg
Opbevares i nitritfrie beholdere
Hårfarvningsstof
i ikke-oxidative
hårfarvningsprod
ukter
Fra [dato= 6
måneder efter
forslaget træder
i kraft]
: 0,5 %
Hårfarvningsstof
i oxidative
hårfarvningsprod
ukter
Hårfarvningsstof
i oxidative
hårfarvningsprod
ukter
Hårfarvningsstof
i oxidative
hårfarvningsprod
ukter
Fra [dato= 6 måneder efter forslaget træder i
kraft]efter
blanding under oxidative betingelser
må den maksimumskoncentration, der
anvendes på hår, ikke overstige 1,0 %
Fra [dato= 6 måneder efter forslaget træder i
kraft]
efter blanding under oxidative
betingelser må den maksimumskoncentration,
der anvendes på hår, ikke overstige 0,5 %
Fra [dato= 6 måneder efter forslaget træder i
kraft]
efter blanding under oxidative
betingelser må den maksimumskoncentration,
der anvendes på hår, ikke overstige 2,0 %
4-Hydroxy-
2,5,6-
triaminopyrimi
dinsulfat
2-[(3-
Aminopyrazolo
[1,5-a]pyridin-
2-
yl)oxy]ethanol
hydrochloride
Phenol, 3-
amino-2,6-
dimethyl
Hårfarvningsstof
i oxidative
hårfarvningsprod
ukter
Hårfarvningsstof
i ikke-oxidative
hårfarvningsprod
ukter
Fra [dato= 6 måneder efter forslaget træder i
kraft]
efter blanding under oxidative
betingelser må den maksimumskoncentration,
der anvendes på hår, ikke overstige 2,0 %
Fra [date = 6
months after the
date of entry
into force of this
Regulation]:
2,0 %
2-
Naphthalenami
nium, 8-[(4-
amino-3-
nitrophenyl)azo
]-7-hydroxy-
N,N,N-
trimethyl-,
chlorid
3-Amino-7-
(dimethylamino
)-2-
Hårfarvningsstof
i ikke-oxidative
hårfarvningsprod
Fra [date = 6
months after the
date of entry
Fra [dato= 6 måneder efter forslaget træder i
kraft]:
- Må ikke anvendes sammen med nitroserende
5
EUU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 871: Notat om komitésag om kosmetiske produkter
1664602_0006.png
methoxyphenox
azin-5-ium-
chlorid
ukter
into force of this
Regulation]:
0,5 %
agenser
- Højeste indhold af nitrosamin: 50 µg/kg
Opbevares i nitritfrie beholdere
Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet vil få forelagt sagen som et led i forskriftsproceduren med kontrol med henblik på
legalitetskontrol.
Nærhedsprincippet
Der er tale om gennemførelsesforanstaltninger til en allerede vedtaget retsakt. Det er derfor
regeringens vurdering, at det følger heraf, at forslaget er i overensstemmelse med nærhedsprincippet.
Gældende dansk ret
Konsekvenser
Kosmetikforordning er umiddelbart gældende i Danmark.
Lovgivningsmæssige konsekvenser
Forslaget for direkte virkning i Danmark.
Økonomiske konsekvenser
Forslaget har ingen væsentlige statsfinansielle eller administrative konsekvenser for det offentlige eller
konsekvenser for EU’s budget.
Forslaget skønnes ikke at have væsentlige samfundsøkonomiske konsekvenser.
Forslaget vurderes ikke at medføre nævneværdige erhvervsøkonomiske konsekvenser.
Beskyttelsesniveauet og andre konsekvenser
Forslaget skønnes at have positiv virkning for beskyttelsesniveauet i Danmark, idet der fastsættes
yderligere begrænsninger for en række stoffer i kosmetiske produkter.
Høring
Forslaget har været i høring i Miljøspecialudvalget 12. – 13. september 2016.
Der fremkom ikke substantielle bemærkninger i den forbindelse.
Generelle forventninger til andre landes holdninger
Man er fra dansk side ikke bekendt med offentlige tilkendegivelser om forslaget i andre
medlemsstater.
På baggrund af tidligere afstemninger om lignende forslag forventes der at være et kvalificeret flertal
for forslaget blandt medlemsstaterne.
Regeringens generelle holdning
Regeringen ønsker at begrænse befolkningens udsættelse for problematiske stoffer.
6
EUU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 871: Notat om komitésag om kosmetiske produkter
Forslaget har til formål at sikre, at hårfarvningsprodukter og produkter til farvning af øjenvipper er
sikre for menneskers sundhed ved at indføre begrænsninger for anvendelse af en række stoffer.
Regeringen agter på den baggrund at støtte forslaget.
Tidligere forelæggelser for Folketingets Europaudvalg
Sagen har ikke tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg.
7