Europaudvalget 2015-16
EUU Alm.del Bilag 931
Offentligt
1668545_0001.png
Europaudvalget
REFERAT
AF 42. EUROPAUDVALGSMØDE
Dato:
Tidspunkt:
Sted:
Til stede:
tirsdag den 13. september 2016
kl. 14.45
vær. 2-145 (punkt 1) og vær. 2-133 (punkt 2-3)
Erik Christensen (S), formand, Kenneth Kristensen Berth (DF),
næstformand, Jakob Ellemann-Jensen (V), Peter Hummelgaard
Thomsen (S), Søren Søndergaard (EL) og Nikolaj Villumsen (EL).
statsminister Lars Løkke Rasmussen
Desuden deltog:
L
Punkt 1. Valg af formand
Punktet var lukket.
1281
EUU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 931: Offentligt referat af Europaudvalgets møde 13/9-2016
42. Europaudvalgsmøde 13/9 2016
Punkt 2. Forelæggelse af uformelt EU-27-møde i Bratislava den 16. september 2016
Statsministeren ønskede den nye formand tillykke med valget.
Statsministeren:
Temaet for i dag er det uformelle møde, der skal finde sted i Bratislava
på fredag for kredsen af EU-lande, der ikke har besluttet at forlade EU
altså de 27 lande.
Mødet er kommet i stand, fordi der, som alle ved, er truffet en beslutning i Storbritannien
om at forlade EU. Det er en beslutning, der endnu ikke rigtig har udmøntet sig på det for-
melle plan, og alle afventer, at briterne gør deres position op og aktiverer artikel 50. Derved
kan man starte skilsmissedrøftelserne. Situationen er altså uden at overdrive totalt uafkla-
ret indtil videre. Det rokker ikke ved, at der er truffet en britisk beslutning, og derfor er det
naturligt, at de resterende 27 lande reflekterer over, hvilken betydning den vil have frem-
over. Det er temaet for drøftelserne på fredag, så det handler ikke om at forberede forhand-
linger med Storbritannien. Den klare holdning er, at det er briterne, der ønsker at forlade
fællesskabet, og derfor må de sætte gang i den proces og gøre deres positioner klar, inden
man kan forhandle med dem. Mødet handler altså kun om, hvor beslutningen stiller os
andre, hvad EU skal bruge sin kræfter på, og hvad vi kan gøre for at forbedre vores måde
at arbejde på. Dette skal også ses i lyset af, at det er behov for selvransagelse, for man er
nok meget naiv, hvis man mener, at skepsissen er et isoleret britisk fænomen. Situationen
er den, at når et så stort og vigtigt medlem som Storbritannien beslutter sig for at forlade
EU-samarbejdet, skylder vi os selv og hinanden at stoppe op og tænke os om. Det er år-
sagen til mødet i Bratislava.
Det er min vurdering
også efter at have talt med kolleger og på anden vis orienteret mig
at den generelle holdning i landene er, at man skal anlægge en praktisk og fornuftig
tilgang til det, EU står overfor. Man kan ikke udelukke, at enkelte lande mener, at den rigtige
reaktion vil være at sætte gang i nye og store initiativer, uddybe det europæiske samar-
bejde og integrere yderligere, men det er forbeholdt de få at have det synspunkt. Tiden er
ikke til nye, store luftige visioner eller integrationstiltag. Tiden er til at fokusere på det væ-
sentlige og det, som er vigtigt for borgeren. Derfor mener jeg også, at vi har brug for et
slankt EU og et praktisk og fornuftbaseret samarbejde med vores europæiske naboer om
at løse de fælles udfordringer, vi står overfor.
EU bør ikke love mere, end man kan holde. Samarbejdet bør fokusere på de store opgaver,
som kun kan løses i fællesskab. Vi skal sikre, at de beslutninger, som EU træffer, bliver
gennemført i praksis og respekteres af alle.
Selv om det nok er forsvundet helt ud af den offentlige debat, synes jeg, det er fair at sige,
at EU over de seneste år faktisk har bevæget sig i retning af et større fokus på de store
ting og mindre på de mindre ting
og et kraftigere fokus på implementering. Det kan man
konkludere, når man f.eks. ser på
EU’s strategiske dagsorden fra juni 2014 og på Kommis-
sionens seneste arbejdsprogram, der netop lægger vægt på, at EU skal være stor på de
store ting og lille på de små ting. Det har også betydet, at lovgivningsarbejdet er gået be-
tydeligt ned i gear, og at der er kommet meget mindre lovgivning ud af den nye Kommis-
sion. Det er positivt, og vi skal bygge videre på det. Efter min mening
som jeg i øvrigt
mener at dele med en række andre
bør EU koncentrere sig om tre ting: håndtering af
migrationsudfordringen, vores fælles sikkerhed og tiltag for at få EU tilbage på vækstsporet.
1282
EUU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 931: Offentligt referat af Europaudvalgets møde 13/9-2016
42. Europaudvalgsmøde 13/9 2016
Vores første opgave er at sikre, at den situation, vi oplevede sidste efterår, hvor der billed-
ligt og i næsten bogstavelig forstand gik hul på Europa, og hvor flygtninge og migranter
vandrede hele vejen op igennem Europa, ikke kommer til at gentage sig. Det handler om
at styrke kontrollen ved EU’s ydre grænser og om at sende migranter, der ikke har krav på
beskyttelse, tilbage. Det handler om at stille krav til de lande, vi samarbejder med, og som
modtager EU-støtte, og om at styrke vores indsats i nærområderne. Jeg tror, at vi i mange
europæeres øjne står med en af de største udfordringer, man overhovedet kan forestille
sig. Det er også vurderingen, at EU i høj grad står og falder med vores evne til at løse den.
Et andet vigtigt tema er vores fælles sikkerhed. Europa har haft en forfærdelig sommer
med det ene terroranslag efter det andet. Terrortruslen har været meget tættere ind på
livet, end vi har haft den i en meget lang årrække, og hvis vi skal den til livs, kræver det
stærkere samarbejde mellem politi og efterretningstjenester. Det kræver nye instrumenter,
som gør det muligt at registrere og tilbageholde potentielle terrorister, og det kræver bedre
muligheder for at kontrollere rejsende ved vores fælles ydre grænser og ved vores indre
grænser. Den diskussion er vigtig, og i kølvandet på den har vi selvfølgelig også diskussi-
onen om øget militært samarbejde mellem EU-landene. Her har Danmark et forbehold og
kan ikke deltage.
Så er der også hele spørgsmålet om vækst og arbejdspladser. Der er lav vækst på hele
det europæiske kontinent, og en række europæiske lande har problemer med arbejdsløs-
hed, ikke mindst blandt de unge. I et land som Grækenland er det vel halvdelen af de unge,
der er uden beskæftigelse. Det skaber risiko for sociale spændinger og mistrøstighed, og
derfor er det en vigtigt at skabe varig og solidt funderet vækst, som alle får glæde af
ikke
mindst de generationer af unge, som i store dele af EU mangler arbejde og dermed håb
om en bedre fremtid. Det kræver først og fremmest beslutninger i de enkelte lande og mod,
vilje og parathed til at gennemføre de nødvendige strukturreformer. Det kræver også, at
man holder styr på de offentlig finanser, sådan som vi faktisk har gjort det i Danmark.
Det er min forventning, at vi i de kommende år skal have en række svære drøftelser om
EU’s økonomiske politik. Når Storbritannien forlader fællesskabet, mister vi en stemme,
der altid har talt for budgetansvarlighed og en markedsorienteret tilgang til tingene, og som
har et handelsliberalt udgangspunkt. Vi skal altså være klar til at håndtere, at tyngdepunktet
i Europa kan komme til at blive forrykket på nogle punkter.
Der er desværre ingen lette løsninger, når det handler om at få EU’s økonomi tilbage på
vækstsporet. Man kan bare konstatere, at EU ikke bliver rigere af, at Storbritannien træder
ud
tværtimod. Vi kan se, at Storbritannien selv har nedjusteret vækstskønnene, og af-
stemningen har også haft betydning for de skøn, som Kommissionen har fremlagt. Skønnet
fra det danske Finansministerium vil selvfølgelig være under indflydelse af den fremtidige
relation mellem Storbritannien og EU. Den er endnu ukendt, fordi Storbritannien ikke selv
har defineret deres ønsker endnu. Usikkerheden gør, at man helt ædrueligt kan sige, at
der på den korte bane ikke kommer noget positivt vækstbidrag ud af det her. Man kan
frygte, at det bliver negativt. Vi vil fra dansk side insistere på, at der fortsat skal føres en
ansvarlig økonomisk politik, hvor reformer, holdbare offentlige finanser og målrettede ind-
satser er vejen til varig vækst. Vi er også meget opmærksomme på, at man skal gøre det i
en situation, hvor der kommer til at mangle en stemme om bordet. Når vi skal skabe mere
vækst, mere velstand og flere arbejdspladser, handler det nok så meget om at få det indre
1283
EUU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 931: Offentligt referat af Europaudvalgets møde 13/9-2016
42. Europaudvalgsmøde 13/9 2016
marked til at fungere og udvikle det der, hvor det endnu har et betydeligt potentiale. Det
gælder visioner om at udvikle et egentligt digitalt indre marked. Det gælder også tanken
om et europæisk marked for energi, som også vil understøtte en grøn omstilling
også i
Danmark
og som samtidig kan bidrage til produktivitet og konkurrenceevne. Vi skal også
fortsat arbejde på flere og bedre frihandelsaftaler, som kan være med til at skabe vækst og
arbejdspladser i Europa. Det er den dagsorden vi gerne vil sætte.
Jeg forudser ikke, at topmødet på fredag munder ud i skriftlige konklusioner. Det er snarere
starten på en proces end afslutningen på en proces. Jeg håber, at vi får en god og uformel
politisk diskussion om, hvor EU skal hen, og hvad EU skal bruge sine kræfter på. Det vil
være et tema, vi vender tilbage til ad flere omgange i de kommende måneder. Derfor vil
jeg gerne her over for udvalget tilkendegive, at jeg og andre relevante ministre selvfølgelig
vil vende tilbage til spørgsmålet i forbindelse med kommende møder i udvalget.
Jeg vil stoppe her
også set i lyset af, at mødet på fredag er uformelt, og at der ikke skal
træffes egentlige beslutninger.
Kenneth Kristensen Berth
syntes, det var fint med en tænkepause oven på Storbritanni-
ens nej, men at det var vigtigt at gøre sig klart, hvad der skulle komme ud af den. Han
kunne forstå, at der ikke var ambitioner om nye store tiltag. Man kunne enten fortsætte som
nu og tage i betragtning, at Kommissionen ikke kommer med så meget lovgivning som
tidligere, eller som europaparlamentsmedlem Morten Løkkegaard havde sagt på Venstres
sommergruppemøde, kunne man vælge at tale EU-samarbejdet op. Var det også statsmi-
nisterens opfattelse, at det for stats- og regeringscheferne handler om at tale samarbejdet
op efter at have sundet sig på det britiske nej, og så vil det hele gå godt? Al snakken om
at bevæge sig i retning af større fokus på de store ting og mindre på de mindre ting fik ham
til at tænke på, om der ikke er behov en traktatændring, så der bliver givet mere plads til
nationalstaterne. Et europæisk samarbejde kan jo være meget fornuftigt også i fremtiden,
men det må bare ikke tage overhånd.
Kenneth Kristensen Berth havde bemærket, at statsministeren ikke havde nævnt Europol
som noget centralt, men det måtte da være vigtigt at nævne, at man har en politisk aftale
om at forfølge et mål om en parallelaftale om dansk deltagelse i Europol. Han ville gerne
vide, om statsministeren havde tænkt sig at tilkendegive de danske synspunkter på mødet
i Bratislava og forsøge at skabe lydhørhed over for det danske ønske. Den fælles sikkerhed
hænger sammen med migration, og var man i tvivl, kunne man se på, hvad der var sket i
Tyskland samme dag, hvor man havde anholdt nogle personer tilknyttet IS, der havde pla-
ner om at begå terror i landet. Alle var formentlig bevidste om, at nogle grænser er nem-
mere at forsvare end andre
som f.eks. en landegrænse kontra en vandgrænse
og derfor
var det godt, hvis man fra europæisk side begyndte forholde sig mere specifikt til udfordrin-
gen i Italien. Der havde været meget fokus på Grækenland, men hvad ville man gøre i
Italien, hvortil der kom tusinder af afrikanere? En stor del af dem havde formentlig ingen
konventionsmæssig ret til at blive i Europa. Ville statsministeren byde ind med forslag til,
hvordan man kan afholde disse afrikanere fra at gå i bådene? Det var notorisk vanskeligt
at få dem returneret til Afrika.
1284
EUU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 931: Offentligt referat af Europaudvalgets møde 13/9-2016
42. Europaudvalgsmøde 13/9 2016
Statsministeren
sagde, at det ikke bare handlede om at italesætte EU på en anden måde.
Hvis man grundlæggende har en dårlig sag, kan den ikke kommunikeres ordentligt ud. Man
skal levere løsninger på problemer, samtidig med at man selvfølgelig skal gøre sig umage
og kommunikere fornuftigt. Man bør fokusere på de punkter, hvor EU for alvor flytter noget.
Statsministeren mente, at den proces allerede var i gang, om end det endnu ikke var så
tydeligt. Kommissionens arbejdsprogram og næstformand Frans Timmermans fokuserede
arbejde var den rigtige vej at gå.
Statsministeren bekræftede, at Europol er et centralt emne for Danmark, og at opgaven
også er at gøre det centralt for andre. Udfordringen er, at man i nogle lande mener, at
danskerne har skabt et problem for sig selv. Danmark har fået en fleksibel protokol, der
giver Danmark særlig adkomst til at være med i Europol uden at være med i hele det retlige
samarbejde, så det kunne man jo bare gøre brug af. Man siger altså, at hvis Danmark ikke
vil gå ind ad fordøren med de særlige koder, Danmark har fået udleveret, er det danskernes
eget problem. Det var statsministerens opgave at forsøge at løse det problem, for Folke-
tinget var enigt
med mindre situationen var ændret siden december 2015
om, at Dan-
mark hører til i Europol. Han prøvede derfor at skaffe forståelse for, at selv om Danmark
har stemt nej til Europol, ønsker man at være med. Det har mange svært ved at forstå, så
det kræver gode kommunikative evner. Hvis det skulle lykkes for ham, og det skulle det jo,
måtte det ske på den baggrund, at det også er i Europas interesse, at Danmark er med
ikke mindst en situation, hvor sikkerhedsspørgsmål trænger sig mere og mere på, og hvor
Europol bliver vigtigere og vigtigere. Senest havde statsministeren talt Danmarks sag hos
kansler Merkel sammen med en kreds af kolleger, og han ville på mødet i Bratislava frem-
føre noget tilsvarende. Sagen lå nu hos Kommissionen, som var den første barriere, og
EU-kollegerne udgjorde en mindre forhindring lige nu og her.
Om Italien sagde statsministeren, at Vestbalkanruten på baggrund af en række landebe-
slutninger og EU-Tyrkiet-aftalen stort set var lukket. Aftalen skulle under nøje overvågning
fortsat sikre, at Tyrkiet og Grækenland kan holde deres del af aftalen, og det så nogenlunde
fornuftigt ud. I august 2015 ankom 100.000 personer til Europa ad Vestbalkanruten, i 2016
var der ankommet 3.500. Det var også positivt, at tilstrømningen ikke var flyttet over på den
anden rute. Så man på Middelhavsruten og på dem, der kommer ad den vej ind i Italien, er
det kun 1:100 af dem, der kommer over Middelhavet til Italien, der tidligere kom ad Vest-
balkanruten. Det nævnte han, fordi mange sagde, at hvis folk flygter, så flygter de, og hvis
man lukkede en rute til Europa kunne man være sikker på, at folk ville finde en anden vej.
Det var ikke sket. Afrika er udfordringen, når man tager Italien. Den anden udfordring var
Afghanistan og Syrien. Ligesom i Grækenland handlede det også om ekstern grænsebe-
skyttelse og om at opbygge kapaciteter hos nordafrikanske lande, bl.a. via uddannelse af
Libyens kystvagt til at foretage effektiv patruljering af landets nationale farvand. Langt de
fleste flygtninge, der kommer ind den vej, kommer fra Libyen. Det er vist omkring 87 pct.
og 12 pct. via Ægypten. Et andet indsatsområde var at få lavet nogle ordentlige hjemsen-
delsesaftaler. På Valettatopmødet havde der ikke været stor lydhørhed over for konditio-
nalitet i udviklingspolitikken, men nu var der en almindelig accept af, at det er en del af
løsningen, at landene og EU som et skal stille strengere krav og være mere skarpe i måden
at formulere bistandspolitik på. Det ville i nogen grad også blive bragt op på Bratislavamø-
det, men statsministeren understregede, at det ikke var et besluttende møde. Han ville tro,
at der på mødet ville være bred opbakning til synspunktet om at løse problemerne og ikke
bare italesætte dem, når EU skal videre efter Brexit.
1285
EUU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 931: Offentligt referat af Europaudvalgets møde 13/9-2016
42. Europaudvalgsmøde 13/9 2016
Peter Hummelgaard Thomsen
var enig i, hvad der er EU’s
tre største udfordringer, men
det interessante var diskussionen om at finde ud af, hvad man skulle gøre for at løse dem.
Tilstrømningen af flygtninge og migranter fra tredjeverdenslande og det hul, som den havde
slået i Europa, skulle ganske vist løses, men man skulle være opmærksom på, at den
anden side af migration, som fyldte mere i den britiske debat forud for afstemningen, hand-
ler om den fundamentale ubalance mellem arbejdskraftens frie bevægelighed og respekten
for lønmodtagernes lønninger og arbejdsvilkår. Hvad var statsministerens tanker om det?
På den korte bane handlede det om revisionen af udstationeringsdirektivet og på den lange
om at opnå en balance mellem beskyttelsen af lønmodtagernes rettigheder og den frie
bevægelighed. Det var afgørende for at genskabe tilliden hos borgerne.
Peter Hummelgaard Thomsen var også enig med statsministeren i, at der er et grundlæg-
gende vækstproblem. Nærmest halvdelen af landene har et tocifret arbejdsløshedstal, og
de seneste 6-8 år har været præget af lav vækst. Han havde noteret sig statsministerens
udtalelse om, at svære slag var i vente nu, hvor briterne ikke skal spille en rolle i forhold til
budgetansvarlighed. Rygterne gik på, at Jean-Claude Juncker i sin tale om Unionens til-
stand ville lægge op til lempelser i krav til budgetunderskud, så man kan trække investe-
ringer i uddannelse og infrastruktur fra. Betød det, at Danmark vil være forbeholden? Eller
kunne man se, at der er et perspektiv, al den stund man har en investerings- og efterspørg-
selskrise i den europæiske økonomi? Han henviste i øvrigt til en artikel i Børsen om agen-
turer placeret i Storbritannien. Var det noget, Danmark overvejede at lægge billet ind på at
få til København, når briterne aktiverer artikel 50?
Statsministeren
påpegede, at der ud over presset fra tredjelande også var flere interne
elementer, som man havde forsøgt at adressere i den aftale, der lå til grund for den britiske
afstemning. Aftalen kom til dels også i stand, fordi Danmark understøttede visse synspunk-
ter og ønskede at få det frem, hvordan man indretter et samfund, der afspejler, at ikke alle
har bidraget lige længe
altså et samfund med vandrende arbejdskraft. Statsministeren
var tilhænger af den frie bevægelighed, men var også opmærksom på, at den skal hvile på
en grundforudsætning om en balance mellem rettigheder og pligter. Også i den debat ville
den britiske stemme nu forsvinde, og det ville blive en kamp at sikre, at de indrømmelser,
der blev hentet hjem i forbindelse med aftalen med Storbritannien, kunne overleve i en
fremtid uden briterne. Det forholdt sig sådan, at Øst og Vest er splittet i det spørgsmål, og
flere af de lande, der støttede aftalen om justeringer i den fri bevægelighed, gjorde det
udelukkede af politisk nødvendighed for at sikre Storbritanniens forbliven i EU. Nu, hvor
det havde vist sig, at det ikke gav afkast, indtog disse lande deres oprindelige standpunkter.
Statsministeren ville nødigt kommentere en tale, der endnu ikke var holdt. Det handler om
budgetansvarlighed og strukturreformer, og det nyttede ikke noget at slå store slag ud over
sidelinjen, hvor man accepterer, at lande, der ikke i tide har truffet beslutninger, der skal
sikre en tilstrækkelig konkurrenceevne, så bare skal kompenseres for
enten med penge
eller ved et stort frirum til ikke at træffe ansvarlige beslutninger. Vækst kommer ikke af sig
selv, og man kan ikke definere sig til den. I en åben verdensøkonomi handler det om kon-
kurrencedygtighed med to parametre, nemlig arbejdsudbud og produktivitet. Hvis man la-
der hånt om dem, får man ingen vækst. Derfor indeholdt den danske 2025-plan, der kunne
gøre Danmark 65 mia. kr. rigere, en nogenlunde 50-/50-fordeling mellem disse to elemen-
ter. Det var dog en anden snak.
1286
EUU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 931: Offentligt referat af Europaudvalgets møde 13/9-2016
42. Europaudvalgsmøde 13/9 2016
Agenturerne ville statsministeren vende tilbage til. Der var som sagt nedsat en task force
dagen efter den britiske afstemning med det formål at identificere de danske interesser.
Det defensive aspekt, som i særlig grad kan udfordre Danmark, når Storbritannien forlader
EU, er, at Danmark f.eks. har meget fiskeri på britisk territorium ulig andre EU-lande. Man
risikerer altså, at der vil være mangel på allierede med samme interesser som Danmark,
og man var derfor i gang med en kortlægning, der også indeholder offensive interesser.
Statsministeren kunne ikke konkludere på det arbejde endnu, men overvejelserne gik også
på, hvorvidt Danmark kan byde ind i forhold til de to EU-agenturer
et bankagentur og et
lægemiddelagentur
i Storbritannien.
Søren Søndergaard
syntes, at diskussionen bar præg af en indadvendt tankegang. Pro-
jekt EU havde jo været for hele Europa. EU var med tiden blevet udvidet, og planen var, at
endnu flere skulle tilslutte sig. Grønland havde meldt sig ud, men nu var der altså tale om
et land med mere end 10 pct. af
EU’s indbyggerne, der valgte
at melde sig ud. Det måtte
vel føre til nogle overvejelser
om EU’s plads i Europa
og om, hvordan Europa skal samar-
bejde. Om Storbritannien skulle placeres i f.eks. EØS- eller EFTA-samarbejdet fremover,
måtte Storbritannien selv finde selv ud af, men havde regeringen overvejet
EU’s
plads i
Europa? Og hvordan EU skal samarbejde med de lande i Europa, der ikke er med i EU?
Det forskubbede balancen, at Storbritannien var på vej ud. Kunne statsministeren løfte
sløret for overvejelser fra kansler Merkels møder
med andre statsledere? EU’s forhold
til
Storbritannien måtte da have en form for plads på mødet i Bratislava.
Hvad angik sikkerhed og Europol, sagde Søren Søndergaard, at man skulle passe på ikke
at tale dansk politi ned, for hvis Danmark ikke med i Europol betyder det også, at andre
lande går glip af oplysninger fra dansk politi. Det kunne vare længe, før Storbritannien ville
få tredjelandsstatus, så briterne stod i samme situation som danskerne i forhold til Europol,
medmindre briterne beslutter at aktivere deres tilvalgsordning. Havde man fra dansk side
være i kontakt med briterne for at tale om en ordning, der kan være til gavn for alle?
Statsministeren
havde talt med den britiske premierminister, men ligesom sine øvrige kol-
leger manglede han en fornemmelse af, hvordan Storbritannien havde tænkt sig at hånd-
tere situationen. Hele processen startede der: at det land, der skal ud, gør op med sig selv,
hvad beslutningen og rækkevidden af den skal være. Det starter ikke med, at de 27 reste-
rende lande definerer nogle forventninger til dem, der skal ud. Ingen vidste, hvornår briterne
havde tænkt sig at aktivere artikel 50, så situationen var mildest talt uafklaret. Statsmini-
steren bekræftede, at mødet i Bratislava ikke skulle handle om, hvordan EU stiller sig i
forhold til Storbritannien. Landene havde sendt et signal om, at man ønsker en fredelig
skilsmisse og så tæt en relation til Storbritannien som muligt, og om, at rettigheder og plig-
ter skal følges ad. Så kunne man ikke gøre mere, før briterne havde defineret deres egen
position.
Om Europol-problematikken sagde statsministeren, at Storbritannien og Danmark står i
forskellige juridiske situationer. Briterne kan foretage et tilvalg (opt-in) af Europol, når de
vil, så længe de ikke har forladt EU, og når de gør det, kan de bede om at få en parallelaf-
tale. Danmark havde en protokol ifølge hvilken, Danmark kan melde sig ind. Den havde
danskerne stemt nej til, og nu ønskede Danmark alligevel at blive i Europol. Det skulle
Danmark klart prøve på, og statsministeren arbejdede målrettet på at få det til at lykkes.
1287
EUU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 931: Offentligt referat af Europaudvalgets møde 13/9-2016
42. Europaudvalgsmøde 13/9 2016
Hans eneste argument over for kolleger og Kommissionen var netop, at det ikke kun er i
dansk interesse at opretholde en operationel position i relation til Europol, men også i eu-
ropæisk interesse. Viste det sig i løbet af efteråret, at man ikke kan fastholde dansk med-
lemskab af Europol, vil det være fortvivlende og ikke i Danmarks eller i Europas interesse.
Jan E. Jørgensen
sagde, at Dansk Folkeparti op til afstemningen om retsforbeholdet
havde beroliget med, at hvis resultatet blev nej, kunne Danmark bare få en parallelaftale,
eller man kunne tage en ny folkeafstemning. Efterfølgende mente Dansk Folkeparti så al-
ligevel ikke, at en ny folkeafstemning ville være en god idé, men foreslog i stedet en aftale,
som den Norge har med Europol. Syntes regeringen, at sådan en aftale ville være tilfreds-
stillende for dansk politi i bekæmpelsen af grænseoverskridende kriminalitet?
Statsministeren
svarede, at det ikke ville være tilfredsstillende. Den norske løsning giver
f.eks. ikke ret til at søge direkte i registre og databaser i Europol-systemet, og det harmo-
nerede ikke med danske søgemønstre. Han havde taget ad notam, at de meget klare hold-
ninger, der blev meldt ud op til afstemningen i december 2015, nu stod knap så klart. Det
påvirkede jo så det rum, som statsministeren selv skulle agere i, på en negativ måde, men
skulle man sige noget positivt, var det, at det motiverede ham endnu mere til at skaffe et
forhandlingsresultat hjem til Danmark, der gør, at man ikke skal fortsætte med at spekulere
over, hvordan Danmark bliver ved med at være med i Europol.
Nikolaj Villumsen
nævnte, at britiske premierminister skulle have sagt, at hun ønskede
en Europol-parallelaftale i den periode, hvor Storbritannien forbliver medlem af EU. Andre
havde rådet hende til at gå efter en opt-in-løsning. Havde statsministeren i sine drøftelser
med premierministeren talt om muligheden for et samarbejde mellem de to lande for at
varetage Danmarks interesser i at få en parallelaftale.
Statsministeren
slog fast, at udkommet af Danmarks plads i forhold til Europol ikke afhang
af Storbritannien, men af alle andre lande end Storbritannien. Det handler om at få EU -
som i højere grad er defineret af de lande, der ønsker at blive, end et land der har besluttet
sig for at forlade fællesskabet - overbevist om, at selv om Danmark har stemt nej til at gøre
brug af den særlig adgangsnøgle til Europol, ønsker man alligevel at være med. Man skulle
løse det med Kommissionen, Europa-Parlamentet og de 26 andre lande. Storbritannien
havde flere muligheder for at fastholde sin egen position: De kan gøre brug af en opt-in-
løsning nu, og når de forlader EU, får de status af tredjeland med de juridiske muligheder,
som det giver
de muligheder har Danmark ikke. Sagen skulle altså løses ved at få overtalt
Kommissionen til at gå ind på et spor, der fører til, at Danmark, der formelt har vendt ryggen
til Europol-samarbejdet, alligevel kan blive en integreret del af det fremover.
Kenneth Kristensen Berth
var glad for at kunne motivere statsministeren. I debatten om
parallelaftalen var det interessant
og her ville han gå uden om en polemik om, hvem der
havde sagt hvad og hvornår
at statsministeren også havde lagt vægt på, at det ikke er i
europæisk interesse, at Danmark står udenfor. Tidligere havde statsministeren sagt, at det
var et isoleret dansk problem. Sørgede han nu for tydeligt at fremhæve, at det også er i
europæisk interesse at have Danmark med? Kunne statsministeren ikke se det paradok-
sale i, at lande, der står uden for EU-samarbejdet, i højere grad kan definere samarbejds-
formen med Europol end et land, der er med i EU? Når Storbritannien melder sig ud, er det
nærmest en formsag at få en operationel parallelaftale. Når Danmark som EU-medlem
1288
EUU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 931: Offentligt referat af Europaudvalgets møde 13/9-2016
42. Europaudvalgsmøde 13/9 2016
ønsker at være med, er det meget besværligt. Gav det ikke anledning til overvejelser om,
hvorvidt det er fair, at et ikkemedlemsland behandles bedre end et medlemsland? Det
burde da også være et argument i sagen. Mange danskere måtte have meget vanskeligt
ved at forstå, hvordan lande som Emiraterne, Columbia og Storbritannien bare kan få en
aftale med Europol, mens det er utrolig besværligt for Danmark som EU-land.
Statsministeren
håbede, at ironien fremgik, da han roste Kenneth Kristensen Berth for det
incitament, som Dansk Folkepartis positioner i december havde givet ham. Han forholdt
sig til virkeligheden, og med de meldinger, der var givet på det seneste, virkede det ureali-
stisk at forestille sig, at Danmark selv skal løse Europol-problemet. Derfor lagde han sin
energi i at se, om det kunne løses sammen med Europa og ved brug af alle de argumenter,
som han mente ville trække sagen det rigtige sted hen. Det var naturligvis ikke mindst, at
det ikke kun vil være i dansk interesse, for hvor god verden end er, er det sjældent, man
kan få folk til at lave aftaler, som kun den ene part har interesse i.
Søren Søndergaard
konkluderede, at det jo så heller ikke var tilfældet, som statsministe-
ren også havde redegjort for. Han gentog sit spørgsmål fra tidligere om, hvorvidt Storbri-
tanniens udmeldelse kun havde en betydning for forholdet internt i EU, eller om det også
havde en betydning
for EU’s plads i Europa.
Han ville respektere, hvis statsministeren
sagde, at 65 millioner menneskers udmeldelse ikke ville få nogen betydning, men han så
måske anderledes på det og tænkte, at man på mødet også ville gøre sig nogle overvejel-
ser om, hvordan man opfatter EU's rolle i fremtidens Europa
herunder hvordan man sikrer
et europæiske samarbejde, som omfatter alle.
Af historiske hensyn, af hensyn til referatet og til almindelig folkeoplysning bad han stats-
ministeren bekræfte, at danskerne den 3. december 2015 ikke kun stemte om dansk akti-
vering af Europol-protokollen. Man stemte også om en række retsakter plus, at danskere i
al evighed skulle overføre beslutningsretten om tilslutning fra befolkningen til politikerne.
Det var det, man stemte om, og det var det, som befolkningen sagde nej til.
Statsministeren
bekræftede Søren Søndergaards udtalelse og tilføjede, at man også
stemte om at bruge tilvalgsordningen til at opretholde medlemskab af Europol, når det
overgik til et overstatsligt samarbejde. Det var ikke mindst i det lys, at der var andre rets-
akter plus en fremtidig bemyndigelse af Folketinget til at træffe nogle beslutninger, der
gjorde, at man fik en debat om, at hvis man ikke kunne få parallelaftalen, kunne man bare
få lavet en tilpasset model med rent fokus på Europol. På den måde ville Danmark næsten
være garanteret opretholdt medlemskab. Billedet havde ændret sig siden december og var
blevet mere konkret, end da debatten rasede. Statsministeren forfulgte det realistiske spor.
Det andet kunne man vende tilbage til, hvis det blev nødvendigt.
Han var helt enig i, at der var et perspektiv ud over det indadvendte, om man så skal have
nye beslutningsprocesser, eller hvad det nu kunne være. Man kunne f.eks. se på håndte-
ringen af det sikkerhedspolitiske, hvor der var to muligheder: Når Storbritannien forlader
EU, betoner det vigtigheden af, at man bruger NATO som ramme. Det mente han selv var
den udadvendte og rigtige approach. Man kunne også insistere på, at de tilbageværende
lande skal løfte den sikkerhedspolitiske dagsorden op, hvorved man risikerer at duplikere
nogle ressourcer eller styrkepositioner, der findes i forvejen. Det var også implikationer for,
hvilken frihandelsdagsorden man vil føre. Hvis man er færre, kan man have den holdning,
1289
EUU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 931: Offentligt referat af Europaudvalgets møde 13/9-2016
42. Europaudvalgsmøde 13/9 2016
at man må integrere dybere i bund og bruge det potentiale, der er der. Man kan også vælge
at sige, at naturligvis skal man gøre det indre marked færdigt, men i og med at det indre
marked dækker færre indbyggere, er det også i egen interesse med en åben tilgang til
samhandel med andre lande, der kan være med til at udvide EU’s
vækstpotentiale. Det
synspunkt var han selv enig i. Han mente, at et Storbritannien på vej ud øger behovet for
en aktiv og liberal handelspolitik. Fredagens møde i Bratislava var i øvrigt et af flere møder,
og indfaldsvinklen ville være den, som han havde redegjort for i sin forelæggelse.
Nikolaj Villumsen
var ikke enig i, at Storbritanniens udmelding skulle være et argument
for en frihandelsaftale mellem EU og USA. Han undrede sig over statsministerens udtalelse
om, at Storbritannien uden problemer kan lave en opt-in-aftale med EU på Europol-områ-
det. Han kunne forestille sig, at det ville få politiske konsekvenser, hvis premierministeren
oven på et nej til EU starter med at tilmelde Storbritannien det retspolitiske samarbejde på
overstatsligt niveau. Internt i Storbritannien kunne det få ret store politiske konsekvenser,
og derfor forholdt det sig nok sådan, at mange ville anse en parallelaftale som en fornuftig
løsning
åbenbart også den britiske premierminister. Betød statsministerens svar, at han
ikke havde drøftet et muligt samarbejde mellem Storbritannien og Danmark om en paral-
lelaftale? Hvis ikke, ville Nikolaj Villumsen opfordre ham til at gøre det, for det kunne være
en vej fremad mod en parallelaftale.
Statsministeren
sagde, at han og Nikolaj Villumsen helt grundlæggende havde forskellige
opfattelser af situationen. Storbritannien stod i en helt anden position end Danmark, og
man kunne vælge at tolke billedet forskelligt eller at fokusere på, at Danmark nu bruger alle
sine kræfter på efter bedste evne at sikre, at den operationelle tilknytning til Europol kan
opretholdes også efter maj 2017.
Han tilføjede, at han fandt det trist, at Nikolaj Villumsens udsyn ikke rakte til at ville en
verden, hvor man handler frit med hinanden.
1290
EUU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 931: Offentligt referat af Europaudvalgets møde 13/9-2016
42. Europaudvalgsmøde 13/9 2016
L
Punkt 3. Eventuelt
Punktet var lukket.
Mødet sluttede kl. 16.13
1291