Europaudvalget 2015-16
EUU Alm.del EU-note E 27
Offentligt
1593017_0001.png
Europaudvalget og Erhvervs- og Vækstudvalget
EU-konsulenten
EU-note
Til:
Dato:
Udvalgenes medlemmer
22. januar 2016
Forslag om revision af EU’s prospektdirektiv
Sammenfatning
Europa-Kommissionen fremlagde den 30. november 2015 et forslag om
revision af EU’s regler for udformningen af prospekter, når virksomheder
udsteder værdipapirer. Et prospekt er det informations- og salgsmateri-
ale, som en virksomhed skal udarbejde, før den offentligt kan udbyde
værdipapirer til salg på et reguleret marked.
Forslaget skal lette virksomhedernes informationsbyrde og omkostnin-
ger, når de udarbejder prospekter. Forslaget skal samtidig sikre, at po-
tentielle investorer får den nødvendige information, så de kan træffe de-
res beslutninger om investeringer på et oplyst grundlag.
Kommissionen fremlagde den 30. november 2015 et forslag om at revidere
EU’s regler for udformningen af såkaldte prospekter, som virksomheder skal
udarbejde, hvis de udbyder værdipapirer for at rejse risikovillig kapital på kapi-
talmarkedet
1
. Et prospekt er det informations- og salgsmateriale, som en virk-
somhed skal udarbejde, før den offentligt kan udbyde værdipapirer til salg på
et reguleret marked. De gældende regler om prospekter blev vedtaget af EU i
2003 og er siden revideret i 2009
2
.
1
Forslag til forordning om det prospekt, der skal offentliggøres, når værdipapirer udbydes til of-
fentligheden eller optages til handel. Kom(2015)0583 af 30. november 2015. Forslaget forelå
dog først i en dansk sprogversion den 21. december 2015. Fristen for at vedtage en begrundet
udtalelse til Kommissionen er derfor den 16. februar 2016.
2
Direktiv 2003/71.
1/7
EU-note - 2015-16 - E 27: Forslag om revision af EU’s prospektdirektiv
1593017_0002.png
Forslaget skal ses som et led i Juncker-Kommissionens storstilede plan om at
udvikle en kapitalmarkedsunion i EU senest i 2019. Planen skal gøre det let-
tere for små og mellemstore europæiske virksomheder at skaffe sig direkte
adgang til risikovillig kapital fra kapitalmarkederne. Det skal ske gennem ud-
stedelse af f.eks. aktier og obligationer, så de ikke er afhængige af om ban-
ken vil låne dem penge
3
. EU halter her ifølge Kommissionen generelt bagud i
forhold til USA, hvor mellemstore virksomheder, som i mange lande er driv-
kræfterne bag vækst, henter fem gange så mange penge fra kapitalmarke-
derne, som de gør i EU.
Graf 1: Banksektorens og kapitalmarkederenes størrelse i EU og andre (pct. af BNP).
Grøn = kapital fra aktiemarked, rød = securitisering blå = banklån
Revisionen af EU’s regler for udarbejdelen af prospekter er dog kun et blandt
mange tiltag, som tilsammen skal være med til at skabe kapitalmarkedsunio-
nen
4
. Hertil kommer også bl.a. indførelsen af fælles EU-standarder for securi-
tiseringer
5
af høj kvalitet samt på lidt længere sigt udviklingen af et mere inte-
greret europæisk marked for såkaldt dækkede obligationer
6
.
3
Forslaget er et led i Kommissionens regelforenklingsprogram REFIT, som skal lette de europæi-
ske virksomheders administrative byrder. Forslaget har hjemmel i TEUF artikel 114 om oprettel-
sen af det indre marked.
4
Se EU-note 19 EUU 2014/15 af 30. marts 2015 og EU-note 8 EUU 2015/16 af 12. november
2015.
5
Securitisering er en finansieringsform, som består i udstedelsen af værdipapirer med sikkerhed i
en pulje af forskellige typer af aktiver (erhvervslån, studielån, billån, banklån, leasingkontrakter,
mv.).
6
Forslaget om securitiseringer blev fremsat den 30. september 2015 – Kom(2015) 472 og 473.
Kommissionen har endnu ikke fremlagt noget forslag til EU-lovgivning om dækkede obligatio-
ner, men iværksatte den 30. september en høring om dækkede obligationer, som bl.a. omfatter
danske realkreditobligationer.
2/7
EU-note - 2015-16 - E 27: Forslag om revision af EU’s prospektdirektiv
1593017_0003.png
Hvad er et prospekt?
Et prospekt er som sagt det informations- og salgsmateriale, som en virksom-
hed skal udarbejde, før den offentligt kan udbyde værdipapirer til salg på et
reguleret marked. Prospektet skal sikre, at mulige investorer fortsat får den
nødvendige information om de vilkår og risici, der er forbundet med at inve-
stere i virksomheden.
Et prospekt skal ifølge de gældende EU-regler indeholde oplysninger om ud-
stederen og de værdipapirerne samt et resume. Et prospekt består derfor nor-
malt af tre dokumenter: et registreringsdokument, en værdipapirnote og et re-
sume
7
.
Ifølge Kommissionen blev der i 2014 tilsammen udstedt og godkendt 3.838
prospekter i de 28 EU-lande, samt Norge, Island og Lichtenstein.
Hvad er formålet med det nye forslag?
Formålet med Kommissionens forslag er især at lette virksomhedernes infor-
mationsbyrde, når de skal udarbejde prospekter i forbindelse med udstedel-
sen af værdipapirer.
Forslaget skal dog samtidig sikre, at potentielle investorer får pålidelig, præcis
og let tilgængelig information i prospekterne, så de kan træffe deres beslutnin-
ger om investeringer på et oplyst grundlag.
For at nå disse mål, foreslår Kommissionen bl.a. følgende ændringer af de
gældende EU-regler:
-
-
-
-
-
-
-
En revideret undtagelse fra prospektkravet for de mindste virksomheder.
Et lettere prospekt for SMV’er og sekundære udstedere
8
.
Bedre investorinformation.
Kortere prospektresumeer.
Hurtigere godkendelse af prospekter for løbende udstedere.
Fælles online adgang til alle prospekter.
Nye administrative sanktionsmuligheder.
De foreslåede ændringer vil kort blive gennemgået nedenfor.
7
Et prospekt kan udarbejdes enten som et enkeltstående samlet dokument eller som tre adskilte
dokumenter: et registreringsdokument, en værdipapirnote og et resume. I sidstnævnte tilfælde
kan de tre dokumenter godkendes hver for sig og på forskellige tidspunkter.
8
Sekundære udstedere sælger allerede udstedte værdipapirer, modsat tegning af nyudstedte
værdipapirer, hvor der tales om emission.
3/7
EU-note - 2015-16 - E 27: Forslag om revision af EU’s prospektdirektiv
1593017_0004.png
Revideret undtagelse for mindre virksomheder
Udarbejdelsen af et prospekt skal som udgangspunkt ikke være påkrævet for
virksomheder, hvis et udbud af værdipapirer har en værdi på mindre end
500.000 euro. Dog kan hvert enkelt EU-land fritage virksomheder for at udar-
bejde et prospekt ved rent nationale udbud af værdipapirer til en værdi på
mellem 500.000 euro og 10 mio. euro
9
.
Ifølge de nuværende EU-regler skal der først udarbejdes et prospekt ved ud-
bud af værdipapirer med en værdi på over 5 mio. euro. Til gengæld kan EU-
landene i dag selv fastsætte nationale prospektkrav ved tærskelværdier på
under 5 mio. euro. Det har 17 EU-lande ifølge Kommissionen benyttet sig af,
så en række lande i dag kræver udarbejdelsen af prospekter ved udstedelsen
af værdipapirer til en værdi på helt ned til 100.000 euro.
Tabel 1: Tærskelværdi, hvor EU-lande kræver udarbejdelse af et prospekt. Kilde Europa-
Kommissionen, SWD(2015) 255 final.
Tærskel-
værdi
(Euro)
Medlems-
stater
100.000
250.000
1.000.000
1.500.000
2.500.000
5.000.000
Belgien,
Bulgarien
Tyskland
Frankrig
Ungarn,
Letland
Slovakiet
Slovenien
Østrig
Tjekkiet
Danmark
Rumænien
Finland
Luxembourg
Holland
Sverige
Polen
Kroatien
Grækenland
Irland
Italien
Litauen
Malta
Portugal
Spanien
UK
Et lettere prospekt for SMV’er og sekundære udstedere
Kommissionen foreslår, at der skabes et særligt ”prospekt light” for små og
mellemstore virksomheder
10
. Det skal være lettere og billigere for SMV’er at
rejse kapital på kapitalmarkedet. Når SMV’er udbyder værdipapirer, skal de
kunne udarbejde et særligt skræddersyet prospekt, som har fokus på væsent-
lige og relevante oplysninger for virksomheder af denne størrelse.
9
Undtagelsen finder kun anvendelse på indenlandske udbud, hvis der ikke anmodes om pas-
meddelelse til værtslande.
10
Med forslaget laves foretages der en ændring af definitionen af SMV’er til både at omfatte defi-
nitionen i artikel 2, litra f og til at omfatte selskaber med ringe markedsværdi, hvilket vil sige sel-
skaber med en værdi på 200 mio. euro mod tidligere 100 mio. euro.
4/7
EU-note - 2015-16 - E 27: Forslag om revision af EU’s prospektdirektiv
1593017_0005.png
SMV’erne skal bl.a. kunne udforme prospekter i et særligt valgfrit ”spørgsmål
og svar”-format med standardiseret tekst og på denne måde nedbringe advo-
katudgifterne
11
. Ifølge Kommissionen vil en sådan lempelse af oplysningskra-
vene kunne nedbringe virksomhedernes årlige omkostninger til udstedelsen af
prospekter med omkring 45 mio. euro.
Kommissionen foreslår desuden en lempelse af oplysningskravene for sekun-
dære udstedelser af værdipapirer. Ifølge Kommissionen er omkring 70 pct. af
alle godkendte prospekter udarbejdet af virksomheder, som har udstedt vær-
dipapirer, der allerede er optaget til handel på et reguleret marked. Kommissi-
onen foreslår, at oplysningskravene skal lettes for disse virksomheder, hvis de
har udstedt værdipapirer, som har været optaget til handel på et reguleret
marked eller et SMV-vækstmarked i mindst 18 måneder. En sådan lempelse
af oplysningskravene til sekundære udstedere kan ifølge Kommissionen give
virksomhederne en årlig besparelse på omkring 130 mio. euro.
Bedre investorinformation
Kommissionen foreslår derudover, at informationen i prospekterne skal tilpas-
ses bedre til investorernes behov. Bl.a. må virksomhederne kun nævne de ri-
sici i prospektet, som er specifikke for udstederen og værdipapirerne og som
er væsentlige for, at investor kan træffe en investeringsbeslutning på et oplyst
grundlag.
Ifølge Kommissionen er formålet med dette forslag at undgå, at udstedere
overdænger investorer med unødvendige oplysninger om diverse generiske
risici, som risikerer at sløre for de mere specifikke risici, som investor skal
være opmærksom på.
Kortere og mere læsevenligt prospektresume
Kommissionen foreslår, at det obligatoriske resume i et prospekt skal gøres
kortere. Prospekter skal ganske vist allerede indeholde et kortfattet resume
ifølge de gældende regler med de vigtigste oplysninger om de udbudte værdi-
papirer og udstederen. Men resumeet kan fylde helt op til 15 A4-sider eller
mere. Kommissionen foreslår derfor, at der fastsættes en maksimal længde
for resumeet på seks A4-sider.
11
Detaljerne for udformningen af dette dokument fastsættes af Kommissionen gennem en dele-
geret retsakt.
5/7
EU-note - 2015-16 - E 27: Forslag om revision af EU’s prospektdirektiv
1593017_0006.png
Resumeet skal desuden gøres mere læsevenligt og relevant for investorerne.
Det skal være nøjagtigt, redeligt og klart samt ikke vildledende. F.eks. skal
kun de væsentligste risikofaktorer udvalgt af udsteder nævnes i resumeet.
Hurtigere godkendelse af prospekter for løbende udstedere
Endelig skal virksomheder, som løbende rejser kapital på kapitalmarkedet,
kunne få en hurtigere godkendelse fra myndighederne af deres prospekter.
Kommissionen foreslår derfor, at der oprettes et såkaldt
universelt registre-
ringsdokument
12
. Det skal virksomhederne kunne benytte sig af, hvis de lø-
bende udsteder værdipapirer, der er optaget til handel på et reguleret marked.
Det universelle registreringsdokument skal kun godkendes af myndighederne
én gang om året. Indførelsen af et universelt registreringsdokument vil derfor
ifølge Kommissionen bidrage til kortere sagsbehandlingstid hos myndighe-
derne, når de kun skal godkende værdipapirnoten og resumeet, før hele pro-
spektet er godkendt
13
.
Fælles online adgang til alle prospekter
Der findes i dag ingen privat eller offentlig database i EU, som giver investorer
en samlet adgang til alle godkendte prospekter
14
. Kommissionen foreslår der-
for, at der etableres en gratis online-adgang til alle godkendte prospekter på
ESMA’s (Den Europæiske Værdipapir- og Markedstilsynsmyndighed) hjem-
meside
15
.
Prospekterne skal ligeledes kunne findes på de udstedende virksomheders
hjemmesider på alle relevante sprog. Udstedere vil fortsat være forpligtet til at
levere en gratis papirudgave af prospekterne, til enhver som måtte bede om
det.
Nye administrative sanktionsmuligheder
Kommissionen foreslår, at brud på de nye prospektregler skal kunne straffes
med forskellige typer af administrative sanktioner
16
. Sanktionerne skal som i
12
Det universelle registreringsdokument skal indeholde alle relevante informationer om udstede-
ren af værdipapirerne.
13
Godkendelsen vil derfor ifølge Kommissionen kunne ske inden for fem arbejdsdage i stedet for
som i dag på ti dage.
14
Databasen skal indeholde alle prospekter godkendt af myndighederne i de 28 EU-lande samt i
Norge, Island og Lichtenstein.
15
ESMA’s hjemmeside kan findes på:
https://www.esma.europa.eu/
16
Dette berører dog ikke EU-landenes mulighed for at pålægge strafferetlige sanktioner.
6/7
EU-note - 2015-16 - E 27: Forslag om revision af EU’s prospektdirektiv
de nuværende EU-regler være effektive, forholdsmæssige og have afskræk-
kende effekt.
Kommissionen foreslår, at EU-landene skal sikre, at de kompetente nationale
myndigheder som minimum har beføjelser til at pålægge følgende administra-
tive sanktioner ved overtrædelser af reglerne.
-
-
-
-
En offentlig meddelelse, hvor den ansvarlige person eller virksomhed
nævnes sammen med overtrædelsens art.
Et pålæg om at bringe den ulovlige handlemåde til ophør.
Administrative minimumsbøder på mindst det dobbelte af den fortjeneste,
der er opnået eller de tab der er undgået som følge af overtrædelsen.
Administrative maksimumbøder på mindst 5 mio. euro eller op til 3 pct. af
den pågældende juridiske persons samlede årsomsætning.
EU-landene kan derudover fastsætte yderligere sanktioner og højere admini-
strative bøder end dem, der er fastsat i forslaget.
Endelig kan EU-landene også beslutte kun at anvende strafferetlige sanktio-
ner, hvis de ønsker det. Dette skal ske senest et år efter ikrafttrædelsen af for-
ordningen.
Næste skridt
Kommissionens forslag er formelt oversendt til Rådet og Europa-Parlamentet,
som nu går i gang med førstebehandlingen af forslaget.
I Rådet ventes sagen at sat på dagsordenen på Økofinrådets møde den 17.
juni 2016.
Europa-Parlamentet henviste den 18. januar 2016 forslaget til behandling i
dets Økonomisk og Monetære Udvalg og udpegede i den forbindelse det bel-
giske medlem af den Liberale gruppe, Philippe de Backer, som ordfører.
Med venlig hilsen
Morten Knudsen
(3695)
7/7