Europaudvalget 2015-16
EUU Alm.del EU-note E 42
Offentligt
1616733_0001.png
Europaudvalget og Beskæftigelsesudvalget
EU- konsulenten
EU-note
Til:
Dato:
Udvalgenes medlemmer
5. april 2016
Revision af udstationeringsdirektivet
I et forsøg på at bekæmpe social dumping og brain drain vil Kommissionen
indføre lige løn for lige arbejde på samme arbejdssted. Derfor har
Kommissionen fremsat et forslag om at ændre udstationeringsdirektivet, der
sætter rammerne for tjenesteyderes udstationering i andre EU-lande. Det er
både kontroversielt og komplekst. Arbejdsmarekdets parter finder, at forslaget
medfører problemer med nærhedsprincippet. Forslaget er udvalgt til
nærhedstjek i Folketinget.
Baggrund
På det indre marked kan der opstå spændinger mellem arbejdsmarkedsret-
tigheder og fri udvekslings af tjenesteydelser. EU vedtog i 1996 et direktiv,
1
der skulle regulere vilkårene for udstationerede arbejdstagere, når en virk-
somhed leverer tjenesteydelser i et andet EU-land. F.eks. når et polsk byg-
gefirma indgår kontrakt om et byggeri i Danmark og udstationerer polske
medarbejdere til at udføre byggeriet.
1
Udstationeringsdirektivet 96/71/EF
1/7
EU-note - 2015-16 - E 42: EU-note om revision af udstationeringsdirektivet
1616733_0002.png
Udstationeringsdirektivet har fra starten været kontroversielt og komplice-
ret. Det fastslår, at vilkårene for den udstationerede skal være på niveau
med vilkårene i det land, hvor arbejdet udføres, når det gælder: mindsteløn,
arbejdstid/hviletid, antal feriedage med løn, betingelser for at stile f.eks. vi-
karer til rådighed, beskyttelse af gravide, børn og unge, ligebehandling, sik-
kerhed, sundhed og hygiejne.
EU-Domstolens retspraksis har fastslået, at denne liste skal opfattes som
udtømmende. Det betyder, at værtslandet ikke kan stille andre krav for vil-
kår ved udstationering end dem, der opregnes i direktivet. EU-Domstolen
har i sine afgørelser fortolket flere upræcise elementer i direktivet.
Mindsteløn
Særligt spørgsmålet om, hvad der er omfattet af mindsteløn er uklart i di-
rektivet og har derfor været genstand for Domstolens fortolkning.
2
Da direktivet blev vedtaget i 1996 var lønforskellene mellem EU-landene
ikke voldsomt store. Siden er EU blevet udvidet med en række lande med
lavere lønniveau. Mindsteløn fastsættes og defineres forskelligt i medlems-
landene. I de nordiske lande er der ikke lovbestemt mindsteløn, men der er
også forskelle inden for Norden. Mens Finland har almengyldige overens-
komster, så har Danmark og Sverige overladt det til arbejdsmarkedets par-
ter at sikre ordnede løn- og arbejdsvilkår for udstationerede lønmodtagere.
I 2008 afgav EU-Domstolen en for Danmark og Sverige skelsættende dom
i Lavalsagen. Domstolen sagde, at kollektive kampskridt ikke er tilladte, når
de har til formål at få en udenlandsk tjenesteyder til at betale en overens-
komstmæssig løn, der ikke er præcis, tilgængelig og klar for en udenlandsk
tjenesteyder, f.eks. når lønniveauet er resultat af lokale lønforhandlinger.
Social dumping
Når det er uklart, hvad der ligger i mindsteløn, og når iværksættelse af kol-
lektive kampskridt overfor udstationerende virksomheder er begrænset, så
opstår der problemer med udstationerede arbejdstagere, der ikke får
2
F.eks. i den finske sag om et polsk elektrikerfirma, Elektrobudowa. C-396/13
2/7
EU-note - 2015-16 - E 42: EU-note om revision af udstationeringsdirektivet
1616733_0003.png
samme løn og vilkår som lokale. Derfor blev håndhævelsesdirektivet
3
ved-
taget i 2014 med henblik på at bekæmpe social dumping. Direktivet inde-
holder nye instrumenter til at sanktionere svig og misbrug. Det handler bl.a.
om såkaldte postkasseselskaber. Direktivet giver EU-landene mulighed for
at overvåge arbejdsvilkår og håndhæve reglerne. Men håndhævelsesdirek-
tiver rørte ikke ved det ømtålelige spørgsmål om løn- og ansættelsesvilkår.
Direktivet skal implementeres i national lovgivning senest 18. juni 2016.
4
Hvad foreslår Kommissionen ændret?
Under overskriften
lige løn for lige arbejde på samme arbejdssted,
foreslår
Kommissionen nu en begrænset revision af udstationeringsdirektivet, der
primært retter sig mod lønbegrebet.
5
Kommissionens foreslår:
At henvisningen til
’mindsteløn’ ændres til ’aflønning’.
Dermed
udvides forpligtelsen til at sikre udstationerede, så det ikke kun er
mindsteløn, men også andre dele af aflønning, som er gjort obliga-
toriske, f.eks. tillæg og bonusser.
Direktivets nuværende formulering om, at løn defineres i overens-
stemmelse med national praksis i den medlemsstat, hvor arbejdet
udføres, er udgået i den nye version. Det står fortsat i de indle-
dende betragtningerne til forslaget - med en tilføjelse om, at natio-
nale bestemmelser skal være begrundet i at beskytte arbejdstagere
og ikke må udgøre en uforholdsmæssig hindring for den grænse-
overskridende udveksling af tjenesteydelser. Betydningen af denne
ændring er ikke klar.
At medlemslandene skal
offentliggøre aflønningens bestand-
dele
på et websted, så det er klart og gennemsigtigt for alle tjene-
steydere, hvad basis for lønnen er. Det kan ses som et svar på
Lavaldommens krav om klare og gennemskuelige overenskomster.
At direktivets bestemmelser om kollektive overenskomster med ge-
nerel anvendelse bliver
obligatoriske for alle sektorer.
I dag gæl-
der det kun bygge- og anlægssektoren.
At national lovgivning om mindsteløn eller kollektive overenskom-
ster kan bruges til at sikre, at underleverandører ikke kan omgå
regler for løn- og arbejdsvilkår. Hermed gentages håndhævelsesdi-
rektivets bestemmelser om, at medlemsstaterne godt kan indføre
kædeansvar,
men der er ingen forpligtelse.
3
4
Direktiv 2014/67
Dele af direktivet forventes i Danmark implementeret gennem et udkast til lovforslag om Arbejds-
markedets Fond for Udstationerede, der har været i høring.
5
KOM(2016)128
3/7
EU-note - 2015-16 - E 42: EU-note om revision af udstationeringsdirektivet
1616733_0004.png
At der indføres en
tidsgrænse på 24 måneder.
Hvis en udstatio-
nering varer (eller forudses at ville vare) mere end 24 måneder,
skal den udstationerede omfattes af værtslandets lovgivning ikke
kun på de områder, der er oplistet i udstationeringsdirektivet (afløn-
ning, ferie, arbejdstid osv.), men også andre områder som f.eks.
beskyttelse mod urimelig afskedigelse.
At vikardirektivets
6
princip om, at
vikarer skal være ansat på
samme vilkår
som ansatte, også gælder vikaransatte, der er ud-
stationeret til en anden medlemsstat.
Den artikel, der definerer, hvad der forstås ved kollektive overenskomster,
7
revideres ikke. Det betyder, at lande som Danmark, der hverken har lovbe-
stemt mindsteløn eller overenskomster med generel anvendelse, fortsat
kan bruge andre mekanismer til fastsættelse af løn.
De regler, der gælder levering af tjenesteydelser og arbejdskontrakter i vej-
transportsektoren, er ikke taget op i denne revision. De vil blive adresseret i
et særskilt initiativ senere på året, skriver Kommissionen. Koordinering af
sociale sikringsydelser i forbindelse med udstationering er heller ikke en del
af dette forslag, der kommer senere en revision af forordning 883, som re-
gulerer det område.
Positioner – hvordan modtages forslaget?
I
Rådet
er der to fronter: De nordvestlige EU-lande (Bennelux, Tyskland,
Sverige, Frankrig og Østrig) har opfordret Kommissionen til denne revision
og ventes derfor generelt at bakke op.
8
Hvorvidt de har indvendinger mod
forslagets enkelte dele vides endnu ikke.
På den anden side finder ni central og østeuropæiske lande derimod, at det
er for tidligt at revidere direktivet, da man endnu ikke kender effekten af
håndhævelsesdirektivet, som også havde til hensigt at bekæmpe social
dumping. Disse lavtlønslande mener, at løn er en legitim konkurrencepara-
meter og frygter, at deres virksomheder mister denne konkurrencefordel.
9
6
7
Direktiv 2008/104/EF
Artikel 3, stk. 8 i udstationeringsdirektivet.
8
Se brevet fra de syv lande
her.
9
Se brevet af fra de ni lande
her.
4/7
EU-note - 2015-16 - E 42: EU-note om revision af udstationeringsdirektivet
1616733_0005.png
I
Europa-Parlamentet
er socialdemokraterne (S&D) positive over for for-
slaget, de ønsker dog præciseret, at der er tale om minimumsvilkår, så lan-
dende kan indføre bedre beskyttelse af udstationerede.
10
De Grønne ser
visse forbedringer i forslaget, som de kalder af blandet kvalitet.
11
Den store
kristen-konservative gruppe (EPP) har umiddelbart taget godt imod forsla-
get og sagt, at social dumping bør tilhøre fortiden og erstattes af lige løn for
lige arbejde.
12
Gruppen af britisk konservative, inkl. DF (ECR) er skeptiske,
fordi Kommissionen ikke afventer effekterne af håndhævelsesdirektivet.
Arbejdsmarkedets parter
Dansk Arbejdsgiverforening (DA) er skeptisk over for forslaget af to årsa-
ger: 1) DA mener, at forsalget giver EU-landene mulighed for at begrænse
virksomhedernes udstationering af ansatte til andre lande og dermed vil
skade mobiliteten og konkurrenceevnen. 2) DA finder, at der er tale om
brud på nærhedsprincippet, hvis ikke den gamle formulering om, at løn-
begrebet defineres efter national praksis, opretholdes.
13
LO, FTF og Akademikerne ser visse forbedringer i forslaget, men er be-
kymrede over konsekvensen af, at formuleringen om løndefinition efter na-
tional praksis er udeladt. Organisationerne frygter, at der hermed introduce-
res et nyt EU-retligt lønbegreb, som det er op til EU-Domstolen at fortolke.
Det er ifølge LO, FTF og AC i strid med nærheds- og proportionalitetsprin-
cipperne. De tre er positive overfor, at udstationerede vikarer sikres samme
rettigheder som værtslandets vikarer, men mener, der er behov for at sikre,
at det ikke betyder, at visse regler angående afskedigelser, løn i opsigel-
sesperiode, information om ledige stillinger mm. udgår.
14
Kommunernes Landsforening (KL) mener, de økonomiske konsekvenser af
forslaget bør afklares, ligesom Domstolens kompetence i forhold til at regu-
lere løn.
Den Europæiske Faglige Samarbejdsorganisation (EFS/ETUC) ser forsla-
get som en forbedring, men er skuffet over forståelsen af, hvilke kollektive
aftaler der kan anerkendes: Det udelukker de fleste sektoroverenskomster i
nogle lande (Tyskland og Italien) og alle virksomhedsoverenskomster.
15
Business Europe ser ikke noget behov for denne revision, de finder, at det
S&D’s pressemeddelelse
her.
Se De Grønnes pressemeddelelse
her.
12
Se formanden for EPP, Joseph Dauls udtalelse om forslaget
her.
13
Se regeringens grund- og nærhedsnotat. EUU KOM(2016)128. Bilag 2.
14
Henvendelse af 18. marts fra LO, FTF og Akademikerne vedr. høringssvar til forslag om revision
af udstationeringsdirektivet. EUU KOM(2016)128. Bilag 1.
15
Se EFS/ETUC’s pressemendelse
her.
10
11
5/7
EU-note - 2015-16 - E 42: EU-note om revision af udstationeringsdirektivet
1616733_0006.png
vil bringe usikkerhed for de europæiske virksomheder og fremfor at klar-
gøre noget, bidrager ændringerne yderligere til kompleksiteten bl.a. med
den upræcise begreb aflønning.
16
Omfang – hvor mange udstationeres?
Antallet af udstationerede er lavt - under 1 pct. af arbejdsstyrken, men ud-
stationering er koncentreret på få sektorer og mærkes derfor tydeligt i
disse. Det er også voldsomt stigende fra et lavt udgangspunkt.
Tal om udstationering
Antal udstationerede i 2014 i EU:
1,9 mio. = 0,7 % af den samlede beskæftigelse i EU
Fordeling på sektorer.
Byggeri & anlæg: 43,7%. Fremstillingsindustrien: 21,8%. Ud-
dannelse, sundhed og social: 13,5%. Forretningsservice; 10,3%
Stigning i antallet af udstationerede fra 2010-2014:
45%
Varighed af gennemsnitlig udstationering:
4 måneder
Overholder forslaget nærhedsprincippet?
Folketinget skal i forbindelse med nærhedstjekket tage stilling til, om de områ-
der, der behandles i forslaget bedst reguleres på EU-niveau eller på nationalt
niveau. Såfremt Folketinget finder, at dette område bedst reguleres på natio-
nalt niveau, og at forslaget dermed strider mod nærhedsprincippet, skal Folke-
tinget inden for en frist på otte uger sende en såkaldt begrundet udtalelse til
Kommissionen.
Fristen udløber den 10. maj 2016.
Folketinget har også mu-
lighed for at afgive bemærkninger til forslagets politiske indhold over for Kom-
missionen – her gælder ingen tidsfrist.
Kommissionen argumenterer for, at nærhedsprincippet er overholdt, da æn-
dring af et eksisterende direktiv kun kan ske gennem vedtagelse af et nyt.
Den danske regering finder behov for at få afklaret, hvorvidt medlemsstater-
nes kompetence til at definere aflønning og vilkår for vikarer berøres eller be-
16
Se Business Europe’s holdning
her.
6/7
EU-note - 2015-16 - E 42: EU-note om revision af udstationeringsdirektivet
1616733_0007.png
grænses af forslaget. Det er for regeringen afgørende at få bibeholdt en ek-
splicit passus i direktivet om, at løn defineres i overensstemmelse med natio-
nal praksis således, at det nationale råderum ikke begrænses.
17
Foreløbigt har 10 kamre i 9 nationale parlamenter indledt en nærhedsbehand-
ling af forslaget (Belgien, Tjekkiet, Finland, Sverige, Tyskland, Ungarn, Li-
tauen, Rumænien og Slovakiet) – foruden Folketinget. Der foreligger endnu
ingen udtalelser fra disse parlamenter.
Med venlig hilsen
Lotte Rickers Olesen (3330)
17
Se regeringens grund- og nærhedsnotat. EUU KOM(2016)128. Bilag 2.
7/7