Europaudvalget 2015-16
KOM (2012) 0614 Bilag 9
Offentligt
1644475_0001.png
Folketingets Ligestillingsudvalg
ERHVERVS- OG
VÆKSTMINISTEREN
7. juni 2016
Besvarelse af spørgsmål 92 alm. del stillet af udvalget den 12. maj
2015 efter ønske fra Rasmus Horn Langhoff (S).
Spørgsmål:
Ministeren bedes komme med sin vurdering af, hvorvidt den danske lov-
givning for måltal og politikker for det underrepræsenterede køn, som
den virker i dag, vil medføre, at Danmark vil være undtaget fra reglerne i
Kommissionens direktiv om kønskvoter i ledelse, såfremt direktivet, som
det ligger i EU’s ministerråd, bliver implementeret? I forlængelse heraf
bedes ministeren redegøre for, hvor store fremskridt den danske lovgiv-
ning skal medføre, for at Danmark fremadrettet vil være undtaget fra reg-
lerne i direktivet?
Svar:
Direktivforslaget forhandles af Ministeriet for Børn, Undervisning og
Ligestilling. Ministeren for børn, undervisning og ligestilling har oplyst
følgende:
”Direktivforslaget om en mere ligelig kønsfordeling blandt menige besty-
relsesmedlemmer i børsnoterede selskaber indeholder krav om, at med-
lemsstaterne forpligtes til at sikre, at store børsnoterede selskaber, der
ikke har en 40/60 pct. fordeling i bestyrelsen, bl.a. indfører forud fastsat-
te, klare, neutralt formulerede og utvetydige udpegningskriterier for le-
delsesmedlemmer senest den 31. december 2020 med henblik på at nå en
40 pct.-målsætning for det underrepræsenterede køn.
Ifølge direktivforslagets nuværende formulering af undtagelsesbestem-
melsen kan medlemsstater, som inden direktivets ikrafttrædelse har truf-
fet effektive nationale tiltag for at sikre en mere ligelig kønsfordeling i
bestyrelsen i børsnoterede virksomheder, undtages fra direktivets proce-
duremæssige krav til udpegningen af ledelsesmedlemmer. Nationale til-
tag anses som effektive, hvis en række betingelser er opfyldte. Den betin-
gelse, det vurderes at være relevant for Danmark at påberåbe sig, er, at
det underrepræsenterede køn besidder mindst 25 pct. af alle bestyrelses-
poster eller udgør 20 pct. af alle ledelsesmedlemmer i bestyrelse eller
tilsynsråd samt direktion i 2020, og at procentdelen af det underrepræsen-
terede køn er steget med 7,5 procentpoint i en femårig periode.
ERHVERVS- OG
VÆKSTMINISTERIET
Slotsholmsgade 10-12
1216 København K
Tlf.
Fax
CVR-nr
33 92 33 50
35 29 10 01
10 09 24 85
[email protected]
www.evm.dk
kom (2012) 0614 - Bilag 9: Kopi af LIU alm. del - svar på spm. 92 om, hvorvidt den danske lovgivning for måltal og poltikker for det underrepræsenterede køn, som den virker i dag, vil medføre, at Danmark vil være undtaget fra reglerne i Kommissions direktiv om kønskvoter i ledelse, såfremt direktivet bliver implementeret, fra erhvervs- og vækstministeren
2/2
I beregninger fra EU-Kommissionen fra april 2015 er den procentvise
fremgang for Danmark målt til 8,1 pct. i perioden fra 2010-2015. Kom-
missionen har i målingen taget udgangspunkt i ”blue chip companies” og
oplyste i den forbindelse, at afgrænsning af målingen til disse virksomhe-
der ligger inden for direktivets rammer. Kommissionen vurderede på den
baggrund, at Danmarks procentvise fremgang højst sandsynligt ville med-
føre, at Danmark falder ind under undtagelsesbestemmelsen.
Jeg anser det for sandsynligt, at Danmark vil kunne påberåbe sig undta-
gelsesbestemmelsen på bagrund af ovenstående og de måltal virksomhe-
derne, der forventes omfattet af direktivet, har opstillet. Dette forudsætter
dog, de opstillede måltal nås.”
Det bemærkes, at der ved store børsnoterede selskaber forstås selskaber
med en omsætning på over 370 mio. kr., en balance på over 319 mio. kr.
og mere end 250 medarbejdere. Direktivforslaget omfatter som nævnt
kun store børsnoterede selskaber, hvorved det adskiller sig fra forudsæt-
ningerne bag de oplyste tal i besvarelsen af LIU alm. del spm. 94, som
omfatter alle børsnoterede virksomheder. Endvidere afskiller det sig fra
de danske regler ved, at det også omfatter de medarbejdervalgte bestyrel-
sesmedlemmer.
Med venlig hilsen
Troels Lund Poulsen