Europaudvalget 2015-16
KOM (2015) 0496 Bilag 1
Offentligt
1586139_0001.png
Grund- og nærhedsnotat til Folketingets Europaudvalg
Forordning om europæiske statistikker over priserne på
naturgas og elektricitet
KOM (2015) 496
Nyt notat
Notatet oversendes desuden til Energi-, Forsynings- og Klimaudvalget
1. Resumé
Kommissionen har den 18. november 2015 fremsat e t forslag til en forord-
ning om europæiske statistikker over priserne på naturgas og elektricitet .
Forordningen erstatter samtidig Europa-Parlamentets og Rådets direktiv
2008/92/EF om en fællesskabsprocedure med hensyn til gennemsigtighe-
den af prisen på gas og elektricitet til den endelige forbruger i industrien .
Kommissionen har hidtil haft hjemmel til at kræve prisindberetninger fra de
enkelte EU-lande for så vidt angår priserne på industriens el- og gasfor-
brug. De tilsvarende indberetninger af prisdata for husholdningerne har
været baseret på en frivillig aftale. Med forslaget sikres retsgrundlaget for
prisindberetningerne for så vidt angår husholdningerne. Forordningen sik-
rer endvidere, at indberetningerne følger fælles retningslinjer, der muliggør
konsistente sammenligninger på tværs i EU.
Forslaget til forordning har ikke konsekvenser for dansk ret, idet der alle-
rede er hjemmel i elforsyningsloven og gasforsyningsloven til at indsamle
de nødvendige data.
Regeringen er overordnet positiv over for forordningen, da det er vigtigt at
have gode og konsistente prisstatistikker, der muliggør sammenligninger
på tværs af EU-landene.
2. Baggrund
Kommissionen har den 18. november 2015 fremsendt Forslag til Europa-
Parlamentets og Rådets forordning om europæiske statistikker over priserne på
naturgas og elektricitet, KOM(2015) 496. Forslaget erstatter Europa-
Parlamentets og Rådets direktiv 2008/92/EF om en fællesskabsprocedure med
hensyn til gennemsigtigheden af prisen på gas og elektricitet til den endelige
Energi-, Forsynings- og
Klimaministeriet
Stormgade 2-6
1470 København K
T: +45 3392 2800
E: [email protected]
Side 1/3
www.efkm.dk
kom (2015) 0496 - Bilag 1: Notat om forordning om europæiske statistikker over priserne på naturgas og elektricitet
1586139_0002.png
forbruger i industrien. Forslaget er oversendt til Rådet den 24. november 2015 i
dansk sprogversion.
Forslaget er fremsat med hjemmel i TEUF artikel 338, stk. 1, og skal behandles
efter den almindelige lovgivningsprocedure i TEUF artikel 295. Rådet træffer
afgørelse med kvalificeret flertal.
3. Formål og indhold
Den foreslåede forordning omfatter indsamlingen af data om priserne på natur-
gas og elektricitet for både husholdningssektoren og erhvervssektoren. Førhen
blev prisdata for industrisektoren indsamlet i overensstemmelse med direktiv
2008/92/EF, mens prisdata for husholdningssektoren blev indsamlet på grund-
lag af en frivillig aftale.
Med forslaget til forordning sikres retligt bindende forpligtelser til at levere påli-
delige og opdaterede data om priserne på naturgas og elektricitet i både hus-
holdningssektoren og erhvervssektoren. Samtidig sikres, at indberetningerne af
priser fra de enkelte lande følger fælles retningslinjer, således at der opnås
konsistens i data på tværs af landene.
De fælles retningslinjer er i overvejende grad de samme som hidtil, dog med
enkelte yderligere krav til opdeling af priserne på del-komponenter.
Kommissionen lægger med forslaget til forordning op til at få beføjelser til
at udstede delegerede retsakter. Kommissionen får således en beføjelse
til at tillade, at lande med et gasforbrug i husholdningssektoren på unde r 1
procent af det samlede energiforbrug i husholdningerne undtages fra ind-
beretninger for husholdningernes gasforbrug.
4. Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet er i henhold til den almindelige lovgivningsprocedure
(TEUF art. 294) medlovgiver. Der foreligger endnu ikke en udtalelse fra
Europa-Parlamentet. Det er forventningen, at.Europa-Parlamentets udvalg
for industri, forskning og energi vil behandle forslaget.
5. Nærhedsprincippet
Kommissionen anfører, at Kommissionen (Eurostat) indsamler nationale
data om priserne på naturgas og elektricitet ved hjælp af en metode, der
gør det muligt at sammenligne priser mellem medlemsstater. Prisdataene
skal indsamles på EU-plan for at sikre, at de er pålidelige og sammenlig-
nelige på tværs af alle EU’s medlemsstater, og for at aggregere data for
EU og for euroområdet. På nationalt plan indsamles prisdata af de rele-
vante nationale myndigheder og formidles efterfølgende af Eurostat.
Side 2/3
kom (2015) 0496 - Bilag 1: Notat om forordning om europæiske statistikker over priserne på naturgas og elektricitet
1586139_0003.png
Regeringen er enig i Kommissionens vurdering af, at nærhedsprincippet er
overholdt, da indsamlede prisdata på EU-plan udarbejdet efter fælles ret-
ningslinjer sikrer pålidelige og sammenlignelige data på tværs af EU.
6. Gældende dansk ret
Der er i dag hjemmel til at indhente de nødvendige data i elforsyningslo-
ven og gasforsyningsloven.
7. Konsekvenser
Lovgivningsmæssige konsekvenser
Forslaget har ingen lovgivningsmæssige konsekvenser.
Økonomiske konsekvenser
Forslaget vurderes ikke at have væsentlige økonomiske konsekvenser på nati-
onalt plan. I forhold til den nuværende situation vil den foreslåede forordning for
Danmarks vedkommende betyde, at data vedr. husholdningernes el- og gaspri-
ser, der i dag indsamles frivilligt, fremover vil være omfattet af den foreslåede
forordning. Hertil kommer som nævnt enkelte udvidelser af kravene til opdeling
af priserne på delkomponenter samt et ekstra forbrugsbånd for de største virk-
somheder. Eventuelle omkostninger for de indberettende myndigheder i forbin-
delse med indrapportering til Kommissionen vil blive afholdt indenfor Energi-,
Forsynings- og Klimaministeriets egne rammer.
Den administrative byrde for de indberettende myndigheder og forsyningssel-
skaber i Danmark vurderes således at stige men samlet set ikke betydeligt, ef-
tersom de fleste af de pågældende prisdata allerede indberettes frivilligt.
Andre konsekvenser og beskyttelsesniveauet
Forslaget skønnes ikke at berøre beskyttelsesniveauet i Danmark.
8. Høring
Notatet har ikke været sendt i høring.
9. Forhandlingssituationen
Der er ikke kendskab til andre landes holdninger til forslaget.
10. Regeringens foreløbige generelle holdning
Regeringen er enig i, at det er vigtigt at have gode og konsistente prissta-
tistikker, der muliggør sammenligninger på tværs af EU-landene. Forslaget
til forordning vil bidrage til at sikre grundlaget for at vurdere udviklingen i
det indre marked for el og gas samt udviklingen i industriens konkurrence-
evne og husholdningernes energiregning.
11. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Forslaget har ikke tidligere været forelagt for Folketingets Europaudvalg.
Side 3/3