Europaudvalget 2015-16
KOM (2015) 0598 Bilag 1
Offentligt
1599751_0001.png
NOTAT
Dato
J. nr.
15-02-2016
2016-23
Grund- og nærhedsnotat om meddelelsen fra Kommissionen til
Europa-Parlamentet, Rådet, Det europæiske økonomiske og so-
ciale udvalg og Regionsudvalget om En Luftfartsstrategi for Eu-
ropa – ”Luftfartsstrategien”
KOM (2015) 598
Nyt notat
1. Resumé
Europa-Kommissionen fremsatte den 7. december 2015 sin meddelelse om en
europæisk luftfartsstrategi og tilknyttet arbejdsdokument. Meddelelsen præ-
senterer Kommissionens syn på EU’s strategi på luftfartsområdet frem til og
med 2018.
Formålet med strategien er, at den europæiske luftfartssektor fastholder en
stærk konkurrenceposition i den hurtigudviklende globale økonomi. For at nå
strategiens målsætning præsenterer Kommissionen forskellige initiativer,
som skal forbedre adgang til vækstmarkeder i tredjelande, begrænse hindrin-
ger for vækst internt i EU og opretholde høje standarder for safety (flyvesik-
kerhed) og security. Herudover fremhæves tiltag inden for den sociale agen-
da, passagerrettigheder, innovation og digital teknologi samt miljø.
Strategien er ikke retlig bindende og har ikke direkte konsekvenser for Dan-
mark. De konkrete initiativer, som iværksættes i forlængelse af meddelelsen,
vil blive vurderet særskilt.
Danmark er generelt positiv over for Kommissionens meddelelse om en euro-
pæisk luftfartsstrategi, der kan bidrage til en konkurrencedygtig europæisk
luftfartssektor.
2. Baggrund
Kommissionen har ved KOM-nr. 598 af 7. december 2015 fremsendt meddelel-
se om En luftfartsstrategi for Europa. Meddelelsen er oversendt til Rådet den
18. januar 2016 i dansk sprogversion.
Baggrund for en meddelelse om en luftfartsstrategi begrunder Kommissionen
med, at det er nødvendigt med en strategi, der sikrer, at den europæiske luft-
kom (2015) 0598 - Bilag 1: Grund- og nærhedsnotat om en luftfartsstrategi for Europa
1599751_0002.png
fartssektor forbliver konkurrencedygtig og høster fordelene af en hurtigudvik-
lende global økonomi.
Den europæiske luftfartssektor er vokset som følge af den liberalisering af sek-
toren, som har fundet sted de sidste 20 år. Denne udvikling har bidraget og
bidrager stadig betydeligt til EU’s økonomi og beskæftigelse. Der er imidlertid
nye vækstmarkeder uden for Europas grænser – særligt i Asien – med nye luft-
havne og flere luftfartsselskaber, der udfordrer europæisk luftfart. Det er nød-
vendigt med en strategi, som sikrer, at EU fortsat er en ledende spiller i inter-
national luftfart og en global frontløber for bæredygtig luftfart med et højt ni-
veau af service og ambitiøse EU-standarder.
3. Formål og indhold
Kernen i Kommissionens strategi er at styrke konkurrencedygtigheden og bæ-
redygtigheden i hele EU’s lufttransports værdikæde. Kommissionen har i den
forbindelse identificeret tre centrale prioriteter
at få adgang til vækstmarkeder i tredjelande,
at begrænse hindringer for vækst internt i EU, i luften og på land
at opretholde høje sikkerhedsstandarder i EU.
Side 2/16
Herudover nævner Kommissionen også nødvendigheden af, at der kommer
tiltag og/eller fremdrift inden for områder som den sociale agenda, passager-
rettigheder, innovation og digital teknologi samt miljø.
Kommissionens strategi angiver endvidere en tidsplan for iværksættelse af ini-
tiativerne frem til og med 2018.
3.1 Adgang til vækstmarkeder i tredjelande
Kommissionen fremfører, at europæisk luftfart står over for nye konkurrence-
mæssige udfordringer på det hastigt voksende globale marked – ikke mindst
som følge af en forskydning af den økonomiske vækst mod Østen.
Kommissionen ønsker at føre en ambitiøs luftfartspolitik over for tredjelande
gennem forhandling om ’samlede luftfartsaftaler’ (aftaler mellem EU på den
ene side og et eller flere tredjelande på den anden side) med primært fokus på
vækstmarkeder. Hermed vurderer Kommissionen, at EU vil kunne bidrage til
at forbedre markedsadgang og investeringsmuligheder for europæisk luftfart
på vigtige oversøiske markeder samt forøge Europas internationale luftfarts-
forbindelser og kunne sikre fair og gennemsigtige markedsvilkår for EU-
luftfartsselskaberne.
Samtidig ønsker Kommissionen at udvide omfanget af bilaterale sikkerhedsaf-
taler. Formålet med indgåelsen af aftalerne er at opnå fælles standarder for
sikkerhedscertificering med tredjelande. Bilaterale sikkerhedsaftaler vil redu-
cere omkostningerne ved at eksportere luftfartøjer samtidig med, at det kan
kom (2015) 0598 - Bilag 1: Grund- og nærhedsnotat om en luftfartsstrategi for Europa
1599751_0003.png
bidrage til at forbedre flyvesikkerheden i de lande, som EU indgår aftaler med,
samt sikre mere harmoniserede produktstandarder.
For at sikre en bedre adgang til investeringer i luftfartsselskaber ønsker Kom-
missionen, at EU-landenes myndigheder når en fælles forståelse af, hvorledes
man vurderer EU’s kontrolkriterier. Udenlandske investorer er i dag begrænset
til at investere i 49 pct. af europæiske luftfartsselskaber og den effektive kontrol
skal bevares på EU/EFTA. Kommissionen vil arbejde videre med, at man i de
bilaterale og multilaterale luftfartsaftaler søger at lempe på reglerne om ejer-
skab og kontrol ud fra en reciprocitetsbetragtning.
Mere konkret foreslår Kommissionen følgende initiativer:
-
Kommissionen anbefaler Rådet, at den indleder forhandlinger om samlede
luftfartsaftaler med følgende lande og regioner: Kina, ASEAN, Tyrkiet,
Golf-staterne, Mexico og Armenien.
Kommissionen anbefaler, at EU søger at indgå en bilateral luftfartssikker-
hedsaftale med tredjelande med aeronautiske fremstillingsvirksomheder
som Kina og Japan.
Kommissionen foreslår at etablere en ny dialog om luftfart med vigtige
luftfartspartnere som Indien.
Kommissionen vil forhandle bestemmelser om unfair forretningsmetoder
til de samlede luftfartsaftaler samt undersøge nye metoder til at imødegå
unfair forretningsmetoder hos tredjelande og deres luftfartsselskaber (ved
revision af forordning 868/2004 om beskyttelse mod støtte og illoyal pris-
konkurrence til skade for EF-luftfartsselskaber i forbindelse med levering
af luftfartsydelser fra lande, der ikke er medlemmer af Det Europæiske
Fællesskab).
Kommissionen foreslår at vedtage retningslinjer om ejerskab og kontrol af
luftfartsselskaber, som er reguleret af forordning 1008/2008 om fælles
regler for driften af lufttrafiktjenester i Fællesskabet.
Side 3/16
-
-
-
-
3.2 Begrænse hindringer for vækst internt i EU i luften og på land
Kommissionen peger på, at en af hovedudfordringerne for vækst i europæisk
luftfart er kapacitets- og effektivitetsbegrænsninger internt i EU i luften og på
land.
Det fragmenterede europæiske luftrum og manglende implementering af det
fælles europæiske luftrum bidrager ifølge Kommissionen til højere omkostnin-
ger og forsinkelser for passagererne, et højere brandstofforbrug og mere udled-
ning af CO2 for operatørerne. Udfordringer, som Kommissionen mener, vil
kunne takles ved at komme videre med implementeringen en række initiativer
og forslag til lovgivning om det fælles europæiske luftrum, som Kommissionen
allerede har præsenteret.
kom (2015) 0598 - Bilag 1: Grund- og nærhedsnotat om en luftfartsstrategi for Europa
1599751_0004.png
Ifølge Kommissionen vil der i fremtiden være store kapacitetsudfordringer i de
større lufthavne, mens der er andre lufthavne, som har et overskud af kapaci-
tet. Det er nødvendigt at gøre brug af den eksisterende kapacitet, hvorfor
Kommissionen fortsat vil have fokus på lufthavnskapacitet og følge det arbejde,
der pågår, med at følge tendenser i tilgængeligheden af lufttransport i Europa i
den såkaldte European Observatory on airport capacity & quality (med delta-
gelse af bl.a. medlemslandene, lufthavne, luftfartsselskaber).
For at opretholde en god europæisk konkurrenceevne påpeger Kommissionen,
at det er nødvendigt at have et højt niveau for lufthavnsydelser. Det gælder
både for start- og landingsbaner, terminaler samt groundhandling-ydelser.
Samtidig skal lufthavnsafgifterne i tilstrækkelig grad tilgodese konkurrenceef-
fektive lufthavne.
Gode forbindelser med fly til byer, regioner og lande bidrager til vækst i et gi-
vent område. Såfremt der er mangelfulde forbindelser til regioner inden for
Europa, kan medlemslandene introducere forpligtelse til offentlig tjeneste
(PSO) efter reglerne i forordning 1008/2008 om fælles regler for driften af
lufttrafiktjenester i Fællesskabet. Forordningen fungerer ifølge Kommissionen
efter hensigten, men der er behov for vejledning til dens anvendelse. Herud-
over kan skatter og gebyrer påvirke oprettelsen af nye ruter og den generelle
konkurrencesituation, hvorfor Kommissionen vil udarbejde en oversigt over
skatter og gebyrer samt vurdere deres indvirkning.
Kommissionen foreslår følgende initiativer:
-
Kommissionen vil i samarbejde med medlemslande og interessenter fort-
sat arbejde mod en fuld implementering af et fælleseuropæisk luftrum og
Kommissionen vil opfordre Rådet og Europa-Parlamentet til en hurtig
vedtagelse af forslaget om et fælles europæisk luftrum (forslag til forord-
ning 2013/410 om det fælles europæiske luftrum (SESII+)).
Kommissionen vil opfordre Rådet og Parlamentet til hurtigt at vedtage for-
slag til forordning 2011/829 om fælles regler for tildeling af slots i EU’s
lufthavne med henblik på at sikre den optimale brug af de mest travle luft-
havne og skabe klare fordele for den europæiske økonomi.
Kommissionen foreslår, at det såkaldte Thessaloniki Forum of Airport
Charges Regulators (som består af medlemslandene) fortsætter arbejdet
med at rådgive Kommissionen om implementering af det eksisterende di-
rektiv 2009/12/EF om lufthavnsafgifter. Kommissionen vil ligeledes vur-
dere behovet for at revidere direktivet.
Kommissionen vil foretage en evaluering af direktiv 96/67/EF om adgang
til groundhandling-markedet med henblik på at vurdere, hvorvidt der er
behov for en revision af direktivet.
Kommissionen vil opfordre lufthavnene til at forbedre deres multimodale
forbindelser med henblik på at skabe et mere effektivt transportnet og for-
bedrede passagerernes mobilitet.
Side 4/16
-
-
-
-
kom (2015) 0598 - Bilag 1: Grund- og nærhedsnotat om en luftfartsstrategi for Europa
1599751_0005.png
-
Kommissionen vil udarbejde retningslinjer om PSO efter forordning
1008/2008 om fælles regler for driften af lufttrafiktjenester.
Side 5/16
3.3 Opretholdelse af høje sikkerhedsstandarder i EU:
Et hovedformål med luftfartspakken er at opretholde et højt niveau for safety
(flyvesikkerhed) og security i europæisk luftfart, da det er en forudsætning for
en konkurrencedygtig europæisk luftfartsektor.
Samtidig fokuserer Kommissionen på, at der skal være balance mellem graden,
hvormed det enkelte tiltag bidrager til at løfte et i forvejen højt sikkerhedsni-
veau, og de omkostninger, der er forbundet med at implementere det givne
tiltag.
Hertil kommer, at sikkerhedstiltag (safety) bør iværksættes med øje for luftfar-
tens udvikling i øvrigt, herunder nye forretningsmodeller og ny teknologi (fx
droner), så nye sikkerhedstiltag implementeres under hensyn til europæisk
luftfarts konkurrenceevne.
Endeligt vil Kommissionen initiere en proces for en gradvis overgang til per-
formancebaseret regulering af luftfarten i EU, dvs. færre detailregler.
For at styrke EASAs evne til at løfte opgaven, ønsker Kommissionen at iværk-
sætte to konkrete initiativer:
-
-
En ny reguleringsramme, som EASA arbejder indenfor, hvilket omfatter en
ophævelse af forordning 216/2008, der regulerer EASAs virke.
En revision af det europæiske program for luftfartssikkerhed (European
Aviation Safety Programme, EASP), der beskriver, hvorledes luftfartssik-
kerhed håndteres i Europa i dag.
3.4 Andre områder, hvor handling på EU-niveau er nødvendig:
Ud over de centrale prioriteter med at forbedre adgangen til vækstmarkeder i
tredjelande, begrænse hindringer for vækst internt i EU og opretholde høje
sikkerhedsstandarder lægger Kommissionen også vægt på en række andre om-
råder, hvor en fælles handling på EU-niveau er nødvendig.
3.4.1 Den sociale dagsorden og jobskabelse af høj kvalitet i luftfartssektoren:
Kommissionen henviser til, at den globale konkurrence har medført, at luft-
fartsselskaber presses til at reducere omkostningerne. Mange nye forretnings-
modeller er dukket op, fx flere baser, rekruttering af besætning gennem agen-
turer, atypiske ansættelsesformer og krav om, at piloter selv betaler for deres
flyvetimer. Denne udvikling medfører, at Kommissionen mener, at det er nød-
vendigt med en social dialog i luftfarten – særligt gennem
Kommitéen om So-
cial Dialog i den civile luftfart.
Kommissionen vil i samarbejde med medlems-
landene styrke igangværende analyser af job og ansættelse i luftfartssektoren
kom (2015) 0598 - Bilag 1: Grund- og nærhedsnotat om en luftfartsstrategi for Europa
1599751_0006.png
og inddrage interesserede parter.
Side 6/16
Særligt har Kommissionen fokus på de mobile arbejdstagere, som har deres
operationelle base (”hjemmebase”) uden for det område, hvor luftfartsselskabet
har driftstilladelse. I den forbindelse vil der blive udarbejdet en praktisk vej-
ledning om gældende arbejdsret og domstolskompetence for mobile arbejdsta-
gere. Hensigten er, at man som arbejdstager skal kunne vide, hvilke regler man
er omfattet af og i hvilket land, man kan gøre sine rettigheder gældende ved
domstolene. Kommissionen vil efter en efterfølgende evaluering overveje, om
der er behov for yderligere retningslinjer eller lovgivningsændringer, som
adresserer mobile arbejdstagere i luftfarten.
Når de samlede luftfartsaftaler med tredjelandene skal forhandles, vil Kommis-
sionen søge at sikre, at parterne respekterer et højt beskyttelsesniveau i det
social- og arbejdsretlige felt.
3.4.2 Beskyttelse af flypassagernes rettigheder:
Forhandlingerne om revision af forordning 261/2004 om flypassagerrettighe-
der er ikke afsluttet grundet en intern strid mellem Storbritannien og Spanien
om suveræniteten over Gibraltar Lufthavn. Kommissionen presser på for, at
medlemslandene og Europa-Parlamentet snarest opnår enighed om en revision
af forordningen.
For at sikre det nødvendige beskyttelsesniveau for borgere og luftfartsselskaber
vil Kommissionen udarbejde retningslinjer om fortolkning af den nuværende
forordning, som parterne kan støtte sig til, indtil den reviderede forordning er
trådt i kraft. Samtidig vil Kommissionen evaluere, hvorledes man yderligere
kan promovere samarbejde med det nationale håndhævelsesorgan og myndig-
heder med ansvar for forbrugerrettigheder med henblik på at få en mere ensar-
tet anvendelse af reglerne.
3.4.3 Innovation og digital teknologi:
Innovation kan bidrage til at forbedre konkurrencedygtigheden. I lyset af den
teknologiske udvikling vil Kommissionen adressere behovet for at revidere de
eksisterende EU-regler om flybilletreservationssystemer.
Droneteknologien har medført radikale ændringer med nye muligheder og ud-
fordringer. Kommissionen påpeger, at luftfartssikkerhedsreglerne ikke er til-
passet droner. Derfor er der i regi af den nye EASA-forordning fremsat et for-
slag til en risikobaseret rammelovgivning på EU-niveau, som tager højde for
sikkerhed, privatlivets fred, databeskyttelse, security, ansvar og forsikring.
3.4.4 En fremadskuende klimapolitik:
Den fremtidige konkurrenceeffektivitet for europæisk luftfart omfatter også
luftfartens bæredygtighed. Kommissionen henviser til, at man skal fortsætte de
miljøfremmende tiltag, som at nå en global aftale om kvotehandel gennem FN’s
luftfartsorganisation (ICAO: International Civil Aviation Organisation) ved
kom (2015) 0598 - Bilag 1: Grund- og nærhedsnotat om en luftfartsstrategi for Europa
1599751_0007.png
næste ICAO-generalforsamling i efteråret 2016. Herudover skal der være fokus
på forskning og udvikling om grønne teknologier og vedtagelse af nye støjstan-
darder for store luftfartøjer.
Side 7/16
4. Europa-Parlamentets udtalelse
Europa-Parlamentet skal ikke høres, da der alene er tale om en meddelelse fra
Kommissionen.
5. Nærhedsprincippet
Der redegøres ikke for nærhedsprincippet, da der alene er tale om en meddelel-
se fra Kommissionen.
6. Gældende dansk ret
Da meddelelsen ikke er bindende lovgivning, redegøres der ikke for gældende
dansk ret.
7. Konsekvenser
Meddelelsen i sig selv medfører ikke lovgivningsmæssige og økonomiske kon-
sekvenser, herunder statsfinansielle, samfundsøkonomiske og erhvervsøkono-
miske konsekvenser. Meddelelsen medfører ej heller andre konsekvenser for
beskyttelsesniveauet.
For så vidt angår de konkrete initiativer, som iværksættes i forlængelse af med-
delelsen, vil konsekvenserne for Danmark blive vurderet i den sammenhæng.
8. Høring
Meddelelsen er sendt i høring i EU Specialudvalget for Transport og Byggeri.
Følgende høringssvar er modtaget:
Brancheforeningen Dansk Luftfart og DI Transport
”Brancheforeningen Dansk Luftfart og DI Transport er blevet anmodet om be-
mærkninger til EU-Kommissionens forslag til en luftfartsstrategi for Europa.
Der er i første omgang tale om en meddelelse, hvori EU-Kommissionen redegør
for de strategiske elementer, der skal lede til, at den EU-baserede luftfartssek-
tor er konkurrencedygtig, markedsledende og har gode rammer for at udnytte
markedets vækstpotentiale.
Kommissionen foreslår i meddelelsen initiativer på en række forskellige områ-
der, der som udgangspunkt har det tilfælles, at de enten skal forbedre vækst-
mulighederne gennem bedre rammer og regulering eller ved at fjerne barrierer
for vækst.
kom (2015) 0598 - Bilag 1: Grund- og nærhedsnotat om en luftfartsstrategi for Europa
1599751_0008.png
BDL og DI Transport hilser kommissionens initiativ velkomment. Men det er
afgørende, at strategien leder til konkrete og effektive forslag, der får reel gen-
nemslagskraft på konkurrenceevnen.
Forbedring af europæisk luftfarts konkurrencevilkår er helt essentielt, hvis en
EUbaseret, og dermed dansk-baseret, sektor skal bevares på længere sigt. Fo-
kus, og dermed prioriteringen fra dansk side, må derfor rettes mod de forhold,
hvor rammerne i EU medfører fordyrelser og begrænsninger i konkurrencevil-
kårene. Disse områder er blandt andet infrastruktur (i bred forstand) og kon-
kurrencevilkår, miljø og passagerrettigheder.
Vi har derfor nedenstående kommentarer og anbefalinger til de af udspillets
punkter, som i særdeleshed bør prioriteres fra dansk side i den videre proces
med strategien.
Styrkelse af dansk luftfarts konkurrenceevne og vækstgrundlag
Den danske regering arbejder med udvikling af en national luftfartsstrategi.
Det er således vigtigt, at den EU-baserede strategiproces fra dansk side konse-
kvent vurderes ud fra dens evne til at fremme det danske luftfartserhvervs
markedsposition. I konkretiseringen af EU-initiativerne skal det sikres, at
dansk luftfarts vækstmuligheder ikke begrænses.
Infrastruktur og konkurrence
EU-baserede luftfartsaftaler
Danmark bør presse aktivt på i forhold til Kommissionen med henblik på, at
der sikres fremdrift i EU-forhandlingerne om trafikaftaler. Det foreslås, at EU
på medlemslandenes vegne tildeles hjemmel til at indgå luftfartsaftaler med en
række navngivne lande, herunder Kina, UAE, Tyrkiet, Qatar. Det bør som ud-
gangspunkt støttes fra dansk side. Der bør være et kritisk øje på aftalernes gen-
sidige balance, ligesom hvert land bør vurderes for sig. Det bør endvidere over-
vejes, at definere tidsmæssige begrænsninger for kommissionens hjemmel,
således at medlemsstaterne kan handle bilateralt, hvis det ikke lykkes for
kommissionen at lande brugbare aftaler.
Fair konkurrence
Luftfarten er af natur international. De vilkår, der konkurreres på, afspejler helt
naturligt forskellighederne fra land til land. Det er et grundvilkår for alle, som i
sig selv giver de forskellige aktører mulighed for at positionere sig efter deres
respektive styrker. Derimod er det vigtigt, at kravene for adgang til EU-
markederne er konsekvente, hvis der er tale om konkurrence på ikke-
markedsøkonomiske vilkår, f.eks. hvor prissætning holdes kunstig lav som føl-
ge af statsstøtte.
Kommissionen foreslår dels en revision af den gældende forordning 868/2004,
og dels, at fair og gensidige konkurrencevilkår gøres til genstand i EU-baserede
Side 8/16
kom (2015) 0598 - Bilag 1: Grund- og nærhedsnotat om en luftfartsstrategi for Europa
1599751_0009.png
luftfartsaftaler med tredjelande. Forudsat, at disse initiativer ikke begrænser
konkurrencen på sunde markedsøkonomiske vilkår eller fører til protektionis-
me, bør initiativerne støttes fra dansk side. Det bør endvidere holdes for øje, at
fremtidige initiativer er gavnlige for bevarelse af en dansk-baseret luftfartssek-
tor.
Side 9/16
Social dialog
Fremvæksten af nye forretningsmodeller har forandret arbejdsmarkedsforhold
og organisationsstrukturer i luftfartserhvervet markant. En række analyser har
også afdækket meget variable fortolkninger mellem medlemslandene af visse
gældende EU-regler. Det gælder for eksempel anvendelsen af hjemmebasebe-
grebet, bestemmelserne om social sikring for mobile medarbejdere samt
spørgsmål om lovvalg og værneting.
EU-Kommissionen foreslår en række initiativer, der skal sikre øget konsistens
og harmonisering i love og rammer for mobilt personale. Fra dansk side bør
dette arbejde støttes og følges tæt.
Retningslinjer for tolkning af forordning 1008/2008 (ejerskab og kontrol med
EU luftfartsselskaber):
Kommissionen foreslår en grundig analyse af forordning 1008/2008’s be-
stemmelser om ejerskab og kontrol med EU luftfartsselskaber med henblik på
mindre begrænsende regler vedrørende investering og ejerskab fra ikke-EU
aktører. Kommissionen vil konkret udarbejde og offentliggøre retningslinjer for
tydeliggørelse af disse regler.
Dynamikken i den globaliserede verden understøtter efter vores opfattelse be-
hovet for en grundig evaluering af, om de gældende regler er for begrænsende
for europæisk luftfarts vækstmuligheder. Det er afgørende, at beslutninger om
”smidiggørelse” af de gældende regler baseres på kriterier om forbedring af
europæisk luftfarts vækstgrundlag, og i den forbindelse – anerkender, at der
består en grundlæggende samfundsinteresse i, at der fortsat eksisterer en stærk
luftfartssektor under europæisk kontrol. Det er endvidere et vigtigt kriterie, at
der sikres fuld gensidighed i forhold til tredjelande.
Færdiggørelse af Single European Sky
Realiseringen af de fordele som SES-pakken i sin tid lovede, går meget lang-
somt. Det er til skade for europæisk luftfarts konkurrenceevne. Fra dansk side
bør der ubetinget bakkes op om, at kommissionen får passende værktøjer til at
realisere de allerede vedtagne planer.
One-stop security
Kommissionen vil arbejde for globalt dækkende security-aftaler og flere one-
stop security aftaler. En mere universel tilgang til security-området og flere
one-stop koncepter bør ubetinget støttes fra dansk side.
kom (2015) 0598 - Bilag 1: Grund- og nærhedsnotat om en luftfartsstrategi for Europa
1599751_0010.png
Evt. revision af lufthavnsafgiftsdirektivet
Kommissionen foreslår, at man på baggrund af Thessaloniki Forums arbejde
med lufthavnskonkurrence-billedet og implementeringen af det gældende di-
rektiv, vil vurdere behovet for evaluering af direktivet. Fra dansk side bør pro-
cessen følges med henblik på at sikre, at dansk luftfarts konkurrenceevne og
dansk tilgængelighed fremmes bedst muligt.
Passagerrettigheder
Passagerrettighedsforordningen 261/2004 mangler proportionalitet og påvir-
ker erhvervets konkurrenceevne uhensigtsmæssigt, og ikke mindst i forhold til
konkurrencen med tredjelande.
Det er derfor uacceptabelt, at revisionsprocessen er strandet som følge af bila-
terale uenigheder mellem to medlemslande. Danmark må derfor støtte kom-
missionen i, at revisionsprocessen genopstartes og færdiggøres hurtigst muligt.
Danmark bør i den forbindelse tage initiativ til, at sanktions- og kompensati-
onssystemets manglende proportionalitet elimineres.
Klima, ETS og ICAO 2016
Kommissionen ofrer i sin meddelelse en del ord på disse emner, men er des-
værre meget ukonkret omkring løsningen af de udfordringer, som implemente-
ringen af EU ETS har skabt. Danmark må derfor presse på, så kommissionen
arbejder for at sikre, at ICAO i 2016 får vedtaget globalt dækkende markedsba-
serede mekanismer.
Hvis målet om globalt dækkende mekanismer ved ICAO Assembly 2016 ikke
realiseres, må det ikke føre til en fortsættelse af den nuværende stop-the-clock
model, eller endnu værre, europæisk enegang på globalt plan. I den situation
bør systemets reelle effekter på klima henholdsvis konkurrenceevne som mi-
nimum analyseres og lægges til grund for beslutningen.
Ny EASA-forordning, herunder ad droner
Vi hilser kommissionens forslag om ny EASA-forordning velkomment. Vi hen-
viser til særskilt høringssvar vedrørende kommissionens konkrete forslag til ny
forordning.
Vi står naturligvis til rådighed for den videre proces, herunder uddybning af
ovennævnte bemærkninger.”
Danmarks Rejsebureau Forening
”Danmarks Rejsebureau Forening (DRF) ønsker ved nærværende skrivelse at
komme med bemærkninger til Europa-Kommissionens europæiske luftfarts-
strategi.
DRF er en brancheorganisation for danske rejsebureauer.
Efter vores opfattelse er det meget positivt, at Kommissionen i strategien un-
derstreger vigtigheden af, at ændringerne til Forordning 261/2004 om luftfart-
passagerers rettigheder gennemføres hurtigst muligt. En vedtagelse af de fore-
Side 10/16
kom (2015) 0598 - Bilag 1: Grund- og nærhedsnotat om en luftfartsstrategi for Europa
1599751_0011.png
liggende ændringer er et vigtigt skridt i retning af mere ensartet anvendelse af
reglerne på området i alle medlemsstater. En sådan ensartethed ville ikke blot
sikre lige konkurrencevilkår i branchen, men vil også gøre det lettere for luft-
fartspassagerer i EU at gennemskue, hvilker rettigheder de har.
I strategien anføres det yderligere, at Kommissionen planlægger at vedtage
retningslinjer til fortolkning af den nugældende forordning i medfør af EU-
domstolens praksis. Udarbejdelse af sådanne retningslinjer er ifølge DRF’s
opfattelse afgørende for en ensartet anvendelse af den nugældende forordning,
hvorfor vi bifalder denne udmelding.
Vi står naturligvis til rådighed for en uddybning af ovenstående, hvis ministeri-
et ønsker dette.”
Erhvervsflyvningens Sammenslutning
”Erhvervsflyvningens Sammenslutning (ES) takker for muligheden for at delta-
ge i emne høring.
ES har følgende bemærkninger til:
Hoveddokumentet COM(2015) 598 final:
II, pkt.2.1: Anbefalingerne, forslag og hensigt støttes. Det bør dog overvejes at
tilføje Sydafrika til lande, som EU forhandler bilateral aftale om flyfabrikation
med (svævefly).
II, pkt. 2.2: Kommissionens konkluderende tiltag støttes.
II, pkt. 2.3: ES er tilfreds med, at man fremhæver behovet for proportionalitet i
det fremtidige arbejde med nuværende regler og ny lovgivning. ES noterer sig
forslaget om muligheden for at poole og dele de tekniske ressourcer mellem
landene og med EASA. Der kan være fordele, men måske flere ulemper på
grund af forskelle i de forskellige landes kulturer. Da man endvidere næppe kan
undgå nationale særregler bør ambitionen om "Single European Aviation Aut-
hority" udgå. ES kan dog tilslutte sig fremhævningen om Kommissionens for-
slag til ny Grundforordning og præsentation af revideret EASP dokument.
II, pkt. 2.4: ES vurderer, at forslaget om "European Safety Agency Virtual Aca-
demy" kan påvirke og måske udkonkurrere private nationale uddannelsesinsti-
tutioner. Hvis dette virtuelle akademi er tænkt som en ny EU organisation ser
ES hellere, at man pooler allerede eksisterende nationale ressourcer direkte
under Kommissionen.
II, pkt. 2.5: ES mangler helt klart en tilføjelse, at man i forbindelse med passa-
gerrettigheder også tager hensyn til luftfartsselskaberne, og at man i den for-
bindelse igen reviderer 261/2014, da denne indeholder urimelige komplikatio-
ner for luftfartsselskaberne.
ANNEX COM(2015) 599 final:
Introduction: I fortsættelse af "other relevant objectives such as environmental
protection" bør der tilføjes passus om støtte til at forbedrede forholdene for den
erhvervsmæssige luftfart i EU.
Side 11/16
kom (2015) 0598 - Bilag 1: Grund- og nærhedsnotat om en luftfartsstrategi for Europa
1599751_0012.png
Pkt. 1.2.2.4: ES noterer med tilfredshed tilpassede regler for Små og Mellem-
store Virksomheder og General Aviation, samt performance baserede regler for
FTL og airworthiness design standards.
Pkt. 1.3.1: Det er godt at beskrive processerne i forbindelse med regelarbejdet,
men der mangler anførelse af tidsterminer, som man skal rette sig efter.
Pkt. 2.2.1: Det noteres, at man opererer med følgende "aviation domains":
Commercial Air Transport, Business Aviation, General Aviation, etc. Der mang-
ler grundlæggende definitioner for aviation domain opdelingen. Hvad omfatter
det enkelte domæne, hvilke flyklasser og flyveoperationer m.m.?
Pkt. 3.3.2: Der mangler referencer for det i første afsnit omtalte udarbejdede
materiale.
Pkt. 4.1.2.1: ECAST behandler large fixed wing aircraft. Der mangler et organ,
som behandler alle andre end LARGE fly i den kommercielle luftfart.
Pkt. 4.3: Det noteres, at NAA (i Danmark TBST) skal forestå uddannelse og
vejledning i SMS / management systemer.”
LO og FTF
”LO og FTF har gennem EU-specialudvalget for bygning og transport modtaget
Europa-Kommissionens meddelelse om en europæisk luftfartsstrategi. Med
henblik på at bidrage til det grund- og nærhedsnotat, der skal tilgå Folketinget,
har LO og FTF følgende synspunkter om Kommissionens strategi.
LO og FTF finder det positivt, at Kommissionen vil igangsætte initiativer, der
har fokus på at styrke konkurrenceevnen i den europæiske luftfartssektor over
for tredjelandeoperatører.
Der er ingen tvivl om, at den europæiske luftfart er presset af den globale kon-
kurrencesituation. Især i forhold til selskaber fra ikke-EU-lande, der benytter
illoyal priskonkurrence til at holde billetpriserne kunstigt lave ved hjælp af
massiv statsstøtte, meget billig arbejdskraft og/eller ikke overholder internati-
onale arbejdstagerkonventioner. Det er derfor positivt, at EU-Kommissionen
påtænker at indgå mere sammenhængende aftaler med selskaber fra ikke-EU-
lande, der forhåbentligt kan være med til at sikre europæiske luftfartsselskaber
mere fair konkurrencevilkår. Men der bør ikke kun være et fokus på statsstøtte
og andre subsidier, der holder billetpriserne kunstigt lave. I forhandlingerne
bør også indgå krav om, at internationale arbejdstagerrettigheder overholdes,
da brud på disse ligeledes bør betegnes som unfair konkurrencevilkår.
LO og FTF finder det ligeledes positivt, at den sociale dagsorden har fået et
afsnit i strategien: 2.4 Reinforcing the social agenda and creating high quality
jobs in aviation. Her nævnes tiltag som en styrket social dialog og et styrket
analysegrundlag for beskæftigelsesforhold. Derudover overvejes behovet for at
klarlægge gældende love og retsgrundlag i forhold til ansættelsesretlige forhold
for mobile arbejdstagere i luftfart.
Men strategien nævner desværre ingen konkrete tiltag, der kan dæmme op for
de stigende problemer med løn- og ansættelsesforhold i sektoren og som har
væsentlige implikationer både for europæisk og dansk luftfart. Liberaliseringen
Side 12/16
kom (2015) 0598 - Bilag 1: Grund- og nærhedsnotat om en luftfartsstrategi for Europa
1599751_0013.png
af luftfarten i Europa har betydet mange fordele for EU’s borgere i form af øget
mobilitet, lavere billetpriser og et mere diversificeret udbud. Men for de ansatte
i luftfartsektoren, for beskæftigelsen og for lønnen, har liberaliseringen haft
uhensigtsmæssige konsekvenser, som en ny strategi bør adressere, herunder:
Arbejdsvilkår og atypiske ansættelser:
Især lavprisflyselskaber uden
overenskomst opleves i stigende grad at tilbyde endog meget ringe løn- og ar-
bejdsforhold for deres ansatte – herunder atypiske ansættelsesforhold som
brugen af falske selvstændige og 0-timers kontrakter. Det påvirker konkurren-
cesituationen i en meget negativ grad, da det store fokus på at minimere løn-
omkostninger skaber et pres mod laveste kvalitetsstandarder. Ligeledes er det
bekymrende i forhold til arbejdsmiljø og sikkerhed, at personalet i stigende
grad ikke har ret til fx løn under ferie og sygdom, samt ret til pension. Man kan
frygte, at det kan lede til at fx sygdomsramte eller på anden måde ikke-udhvilet
personale alligevel møder på arbejde. Der er ligeledes nødvendigt med et højt
kompetence- og uddannelsesniveau for at sikre sikkerhed og kvalitet i sektoren
samt sikre mulighed for fremtidig rekruttering af kvalificeret arbejdskraft.
Hjemmebase og bekvemmelighedsflag:
I dag er det muligt for et selskab
med en EUlicens med tilhørende AOC (Air-operating Certificate) i ét EU-land
at oprette datterselskaber med EU-licens og AOC i et eller flere andre medlems-
lande, hvori personale ansættes eller rekrutteres igennem. Hermed kan selska-
ber ”shoppe” mellem regler landene i mellem i EU og dermed omgå at overhol-
de lokale løn- og arbejdsvilkår. Der mangler således både en mere ensartet
håndhævelse af gældende regler, samt mulighed for at stoppe selskabers bevid-
ste udnyttelse af forskelle mellem landes sociale systemer gennem eksempelvis
kreative forretningsmodeller og uigennemskuelige ansættelsesformer.
Ligeledes mangler der konkrete redskaber til at modgå de flyselskaber, der be-
vidst forsøger at skjule, at de har en hjemmebase i et land - brugen af de så-
kaldte flydende eller skjulte baser. På den måde kan selskaber omgås deres
arbejdsgiveransvar, da det er knyttet til princippet om hjemmebase ifølge rele-
vant EU-lovgivning. Det kan være et stort problem i forhold til at sikre de an-
satte ret til fx social sikring samt andre forhold, der normalt påligger arbejdsgi-
veren at sørge for. Det er også et problem i forhold til at få selskaber til at aner-
kende nationale reguleringer af arbejdsmarkedsforhold som fx brugen af over-
enskomster.
LO og FTF mener derfor, at der fortsat er et stort arbejde forude for at en bæ-
redygtig udvikling af dansk og europæisk luftfart. Det kræver, at der ikke kon-
kurreres på laveste standarder til skade for de ansatte i luftfarten, men hvor der
investeres i langsigtede løsninger som innovation, kvalitet, sikkerhed og ordne-
de forhold. Beklageligvis er der ifølge LO og FTF’s opfattelse ikke i tilstrækkelig
grad fokus på det i nærværende strategi.”
Side 13/16
kom (2015) 0598 - Bilag 1: Grund- og nærhedsnotat om en luftfartsstrategi for Europa
1599751_0014.png
Vagar Lufthavn
”S.2: For at sikre fortsat vækst indenfor luftfart ønsker ES ikke nogen be-
grænsninger for dem som færdes inden for ES.
Hvad angår flytrafik accepterer Vagar Lufthavn fuldt de bestemmelser,
som skal forsikre at det er frit at flyve mellem ES-landene og lande som er
knyttet til ES. Lande som ligger afsondret, f.eks. Svalbard med 3000 ind-
byggere og som ligger aldeles afsides, har to flyselskaber som flyver per-
manent og frem som flyver en del af året.
S.3: ES ønsker at skabe vækst via forhandlinger, og kan via statistik bevise,
at med godt samarbejdsklima tredjelandene imellem kan vækst opnås for
begge parter.
S.10: Her bliver faren for terrorovergreb inden for ES omtalt. Færøerne og
Vagar Lufthavn er i dag en del af one-stop ES’s securityområde. Dette sik-
rer at flyvere til og fra Færøerne kan beregnes som sikre, og kan således
frit flytte folk mellem det inde og ydre marked. Om vi ikke var en del af
one-stop securityområdet, så ville det medføre, at det både bliver dyrere og
at der må regnes med længere ventetid for de rejsende til den indre mar-
ked. Der bliver i dag brugt meget energi og penge på at sikre at lufthavnen
til enhver tid lever op til de bestemmelser som er gældende for ES’s indre
marked.
S.14: Der bliver henvist til, at luftfart er et erhverv som både kræver inno-
vation og omhyggeligt uddannet personale. Det forventes at ”SESAR” fon-
den får tilført 430 M€ frem til 2020 til kompetenceudvikling og andre luft-
fartsmuligheder. Vagar Lufthavn synes absolut, at Færøerne skal arbejde
med andre luftfartsmuligheder. Vagar Lufthavn synes absolut, at Færøerne
skal arbejde med muligheden for at tilegne sig sådan viden, og også at ud-
nytte den mulighed en slig fond kan give for at udvikle den færøske luftfart
yderligere. S.15: Dokumentet bekræfter at luftfarten indenfor ES er blevet
en drivkraft indenfor fortsat økonomisk vækst. Ved at prioritere luftfart,
sikrer man samtidig en rask økonomisk vækst inden for ES’s økonomi. De
bekræfter, at et frit marked som indgår de samme betingelser, er en forud-
sætning for udvikling af luftfart.”
Side 14/16
Dansk Erhverv og Atlantic Airway har meddelt, at de ingen bemærkninger har.
9. Generelle forventninger til andre landes holdninger
Meddelelsen er blevet præsenteret i Ministerrådet og i transportarbejdsgrup-
pen. De få lande, der kom med tilkendegivelser i Ministerrådet den 10. decem-
ber 2015, var positivt indstillet over for en fælles europæisk luftfartsstrategi.
Landene lagde vægt på at styrke EU’s konkurrenceposition og høje standarder
for sikkerhed samt hindre ulige konkurrencevilkår – blandt andet i forhold til
tredjelande.
kom (2015) 0598 - Bilag 1: Grund- og nærhedsnotat om en luftfartsstrategi for Europa
1599751_0015.png
10. Regeringens foreløbige generelle holdning
Den danske regering hilser Kommissionens meddelelse om en luftfartsstrategi
velkommen. Den er i tråd med regeringens eget arbejde med at udarbejde en
national luftfartsstrategi med samme formål om at styrke konkurrenceevnen og
dermed den internationale tilgængelighed for dansk erhvervsliv, herunder tu-
rismeerhvervet og danske borgere.
Regeringen er enig med Kommissionen i, at udviklingen i international luftfart
med nye vækstmarkeder nødvendiggør et fokus på, at den europæiske luftfarts-
sektor fastholder en stærk konkurrenceposition.
Regeringen er særdeles positiv over for, at der i de kommende år skabes ram-
mer for en fælles europæisk rammeregulering af droner, som er risikobaseret
og tager hånd om alle væsentlige samfundsudfordringer ved den nye teknologi.
For at styrke europæisk luftfarts muligheder for at klare sig i den globale kon-
kurrence vil regeringen fremadrettet arbejde for tiltag, som sikrer, at EU-
luftfartsselskaber ikke belastes med mere omkostningsdrivende tiltag end kon-
kurrenter i tredjelande – eksempelvis på områder som passagerrettigheder,
miljølovgivning (herunder CO2-emissioner) – samt at konkurrenterne fra tred-
jelande ikke tillades konkurrenceforvridende fordele som f.eks. statsstøtte.
Regeringen støtter som udgangspunkt retningslinjer og fortolkningsmeddelel-
ser i det omfang, de skaber klarhed og transparens. I det lys er regeringen som
udgangspunkt positiv over for Kommissionens initiativ om at præsentere for-
tolkede retningslinjer om ejerskab og kontrol med EU-luftfartselskaber. Rege-
ringen vil dog først tage endelig stilling til initiativet, når den har haft lejlighed
til at vurdere det konkrete forslag til retningslinjer m.m.
Med hensyn til mulige ændringer af regler om ejeskab og kontrol med EU-
luftfartsselskaber skal det bemærkes, at der kan være klare fordele ved en lem-
pelse af reglerne om ejerskab og kontrol, da det kan være positivt for den euro-
pæiske luftfartssektor at få en yderligere kapitaltilførsel samtidig med, at det
kan være nøglen til at komme ind på flere markeder uden for EU. Omvendt er
regeringen sig også bevidst, at en lempelse af reglerne ikke skal ske på bekost-
ning af den europæiske luftfartssektors konkurrenceevne. Regeringen finder
det i den forbindelse vigtigt at sikre Europa som knudepunkt for interkontinen-
tale rejser. Regeringen vil analysere dette yderligere, såfremt Kommissionen
måtte fremsætte konkrete forslag.
Den stigende globale konkurrence har medført et pres på luftfartsselskaberne
til at reducere omkostningerne. Følgevirkningerne af omkostningspresset har
bl.a. medført, at visse luftfartsselskaber lovligt benytter sig af forskelle i EU-
medlemslandenes regelsæt og forskelle i implementering af EU-direktiver med
det resultat, at der ”shoppes” efter de lande, som er mest fordelagtige for dem
(også kaldt regelshopping). Andre følgevirkninger er atypiske ansættelsesfor-
Side 15/16
kom (2015) 0598 - Bilag 1: Grund- og nærhedsnotat om en luftfartsstrategi for Europa
1599751_0016.png
mer og nye forrentningsmodeller i luftfarten. Det danske arbejdsmarked skal
være karakteriseret af ordentlige løn- og ansættelsesvilkår og fair konkurrence,
og regeringen er derfor positiv over for det fokus, som Kommissionen har på
det sociale- og arbejdsretlige område - herunder regelshopping - i luftfarten.
Regeringen vil vurdere Kommissionens konkrete initiativer i den henseende,
når de foreligger.
Regeringen ser herudover gerne, at der snart opnås enighed om revision af
forordning om passagerrettigheder – til gavn for både passagererne og luft-
fartsselskaberne.
Effektiv transport spiller en vigtig rolle for vækst og jobskabelse i hele Europa.
Regeringen er positiv over for, at Kommissionen har fokus på både at forbedre
forbindelserne internt i medlemslandene og på, at lufthavnene i EU har et af-
giftsniveau, der understøtter europæisk luftfarts konkurrenceevne, et højt ser-
viceniveau samt at de høje sikkerhedsstandarder opretholdes. Regeringen er
enig i denne dagsorden, som generelt flugter med det nationale arbejde, der er
igangsat med henblik på at udarbejde en national luftfartsstrategi.
Regeringen er generelt optaget af gode indenrigsforbindelser i Danmark og
konstaterer i den forbindelse, at det er glædeligt, at der allerede eksisterer gode
indenrigsforbindelser mellem de danske lufthavne samt at disse forbindelser
drives på markedsvilkår. Regeringen hilser dog retningslinjer om PSO efter
forordning 1008/2008 om fælles regler for driften af lufttrafiktjenester i Fæl-
lesskabet velkommen, da de kan skabe klarhed over anvendelsesområdet.
Meddelelsen præsenterer en række konkrete initiativer, som enten netop er
blevet præsenteret af Kommissionen eller, som vil kunne fremsættes som kon-
krete forslag over den næste årrække. Initiativernes konsekvenser vil enkeltvis
skulle vurderes nøje inden dansk stillingtagen.
11. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Sagen har ikke tidligere været forelagt for Folketingets Europaudvalg.
Side 16/16