Europaudvalget 2015-16
KOM (2016) 0108 Bilag 1
Offentligt
1618226_0001.png
Enhed
Kontoret for Fami-
lier
Sagsbehandler
LTH
Sagsnr.
2015 - 8195
Dato
05-04-2016
Grund- og nærhedsnotat
Forslag til Rådets afgørelse om bemyndigelse til at
indføre et forstærket samarbejde for så vidt angår
kompetence, lovvalg og anerkendelse og fuldbyrdel-
se af afgørelser i sager vedrørende formueforholdet
mellem internationale par, som omfatter både for-
mueforholdet mellem ægtefæller og de formueretlige
virkninger af registrerede partnerskaber
KOM (2016) 108
1. Resumé
Kommissionen fremsatte den 2. marts 2016 forslag til en rådsafgørelse, der bemyndi-
ger de 17 medlemsstater, der har anmodet herom, til at indføre et forstærket samar-
bejde for så vidt angår kompetence, lovvalg og anerkendelse og fuldbyrdelse af afgø-
relser i sager vedrørende formueforholdet mellem internationale par, som omfatter
både formueforholdet mellem ægtefæller og de formueretlige virkninger af registrere-
de partnerskaber. Baggrunden for forslaget er, at det ikke har været muligt at opnå
den fornødne enstemmighed om Kommissionens forslag til forordninger om formue-
forholdet mellem ægtefæller og de formueretlige virkninger af registrerede partnerska-
ber.
Forslaget rejser ikke spørgsmål i forhold til nærhedsprincippet. Forslaget har hverken
lovgivningsmæssige eller økonomiske konsekvenser. Henset til det danske retsforbe-
hold agter man ikke at deltage i afstemningen om forslaget.
Samtidig med forslaget til rådsafgørelsen fremsatte Kommissionen forslag til de for-
ordninger om kompetence, lovvalg og anerkendelse og fuldbyrdelse af afgørelser i
sager vedrørende formueforholdet mellem ægtefæller (KOM (2016) 106) og de for-
mueretlige virkninger af registrerede partnerskaber (KOM (2016) 107), som bemyndi-
gelsen vedrører. Disse forslag er omfattet af retsforbeholdet.
2. Baggrund
Den 16. marts 2011 fremsatte Kommissionen to forslag:
kom (2016) 0108 - Bilag 1: Grund- og nærhedsnotat om et forstærket samarbejde i sager vedrørende formueforholdet
1618226_0002.png
Forslag til Rådets forordning om kompetence, lovvalg, anerkendelse og fuld-
byrdelse af retsafgørelser i sager vedrørende formueforholdet mellem ægte-
fæller (KOM (2011) 126).
Forslag til Rådets forordning om kompetence, lovvalg, anerkendelse og fuld-
byrdelse af retsafgørelser i sager vedrørende de formueretlige retsvirkninger
af registrerede partnerskaber (KOM (2011) 127).
Forslagene indeholdt regler om internationale aspekter om formueforholdet mellem
ægtefæller og de formueretlige virkninger af registrerede partnerskaber
Forslagene blev fremsat under henvisning til TEUF artikel 81, stk. 3. Vedtagelse af
forslagene krævede derfor enstemmighed efter høring af Europa-Parlamentet.
Forslagene var omfattet af Danmarks retsforbehold.
Forslagene blev senest drøftet på Rådsmødet (retlige og indre anliggender) den
3.-4. december 2015. På mødet tilsluttede et flertal af medlemsstaterne sig forslage-
ne, men det var ikke muligt at opnå den fornødne enstemmighed. Rådet konkludere-
de, at det ikke blandt medlemsstaterne var muligt at nå til enighed om forslagene in-
den for rimelig tid. Mange delegationer tilkendegav, at de var positive over for at etab-
lere et forstærket samarbejde om de emner, forslagene omfatter.
Herefter meddelte 17 medlemsstater (se pkt. 3) Kommissionen, at de ønskede at del-
tage et sådant samarbejde.
På den baggrund fremsatte Kommissionen den 2. marts 2016 Forslag til Rådets afgø-
relse om bemyndigelse til at indføre et forstærket samarbejde for så vidt angår kompe-
tence, lovvalg og anerkendelse og fuldbyrdelse af afgørelser i sager vedrørende for-
mueforholdet mellem internationale par, som omfatter både formueforholdet mellem
ægtefæller og de formueretlige virkninger af registrerede partnerskaber (KOM (2016)
108).
Kommissionen fremsatte samtidig følgende forslag, som bemyndigelsen vedrører:
Forslag til Rådets forordning om kompetence, lovvalg, anerkendelse og fuld-
byrdelse af retsafgørelser i sager vedrørende formueforholdet mellem ægte-
fæller (KOM (2016) 106).
Forslag til Rådets forordning om kompetence, lovvalg, anerkendelse og fuld-
byrdelse af retsafgørelser i sager vedrørende de formueretlige virkninger af
registrerede partnerskaber (KOM (2016) 107).
De to forordningsforslag tager udgangspunkt i de kompromisforslag, som blev drøftet
på Rådsmødet i december 2015. De er således også fremsat under henvisning til
TEUF artikel 81, stk. 3, og de skal vedtages enstemmigt af Rådet efter høring af Eu-
ropa-Parlamentet. Forslagene er omfattet af retsforbeholdet. Der henvises i øvrigt til
grund- og nærhedsnotaterne om forslagene.
Forslaget om bemyndigelse til at indlede forstærket samarbejde, som er modtaget i
dansk oversættelse den 11. marts 2016, er fremsat under henvisning til TEUF artikel
329, stk. 1. Dette forslag er således ikke omfattet af retsforbeholdet.
Forstærket samarbejde er reguleret i TEU artikel 20 og TEUF sjette del, afsnit III (arti-
kel 326-334). Det følger af TEU artikel 20, at mindst ni medlemsstater kan indføre et
forstærket indbyrdes samarbejde inden for traktaternes rammer som en sidste udvej,
når Rådet fastslår, at de i forslaget tilstræbte mål ikke kan nås inden for en rimelig frist
af Unionen som helhed, og Rådet bemyndiger de pågældende medlemsstater hertil.
2
kom (2016) 0108 - Bilag 1: Grund- og nærhedsnotat om et forstærket samarbejde i sager vedrørende formueforholdet
1618226_0003.png
Bemyndigelsen til at indlede et forstærket samarbejde gives af Rådet på forslag af
Kommissionen og efter Europa-Parlamentets godkendelse. Afgørelse om bemyndi-
gelsen skal vedtages med kvalificeret flertal, jf. Ifølge TEU artikel 16, stk. 3.
Det følger af ovennævnte bestemmelser, at indledning af et forstærket samarbejde
endvidere forudsætter, at bl.a. følgende betingelser er opfyldt:
Et forstærket samarbejde skal tage sigte på at fremme Unionens mål, beskyt-
te dens interesser og styrke integrationsprocessen.
Et forstærket samarbejde skal overholde traktaterne og gældende EU-ret.
Et forstærket samarbejde må ikke skade det indre marked eller den økonomi-
ske, sociale og territoriale samhørighed og må ikke medføre begrænsning af
eller forskelsbehandling i samhandelen mellem medlemsstaterne eller fordrej-
ning af konkurrencevilkårene.
Et forstærket samarbejde skal respektere ikke-deltagende medlemsstaters
rettigheder, beføjelser og forpligtelser.
Retsakter, der vedtages inden for rammerne af et forstærket samarbejde, er ifølge
TEU artikel 20 kun bindende for de deltagende medlemsstater, men er til enhver tid
åbent for alle medlemsstater.
3. Formål og indhold
Ved forslagets artikel 1 bemyndiges en række medlemsstater til at indføre et
forstærket indbyrdes samarbejde for så vidt angår kompetence, lovvalg og
anerkendelse og fuldbyrdelse af afgørelser i sager vedrørende formueforholdet
mellem internationale par, som omfatter både formueforholdet mellem ægtefæller og
de formueretlige virkninger af registrerede partnerskaber.
Det drejer sig om følgende medlemsstater: Belgien, Bulgarien, Finland, Frankrig,
Grækenland, Italien, Kroatien, Luxembourg, Malta, Nederlandene, Portugal,
Slovenien, Spanien, Sverige, Tjekkiet, Tyskland og Østrig.
Efter forslagets artikel 2 træder afgørelsen i kraft på dagen for vedtagelsen.
4. Europa-Parlamentets udtalelser
Forslaget er forelagt for Europa-Parlamentet, der endnu ikke har udtalt sig i
sagen.
5. Nærhedsprincippet
Forslaget rejser ikke spørgsmål i forhold til nærhedsprincippet, da forslaget vedrører
en procedurebeslutning om forstærket samarbejde.
6. Gældende dansk ret
Forslaget giver ikke anledning til at redegøre for gældende dansk ret, da forslaget
vedrører en procedurebeslutning om forstærket samarbejde.
7. Konsekvenser
Lovgivningsmæssige konsekvenser
En vedtagelse af forslaget har ingen lovgivningsmæssige konsekvenser.
Økonomiske konsekvenser
En vedtagelse af forslaget har ingen økonomiske konsekvenser.
3
kom (2016) 0108 - Bilag 1: Grund- og nærhedsnotat om et forstærket samarbejde i sager vedrørende formueforholdet
1618226_0004.png
8. Høring
Forslaget er sendt i høring hos følgende myndigheder og organisationer m.v.:
Østre Landsret, Vestre Landsret, samtlige byretter, Tinglysningsretten, Den Danske
Dommerforening, Dommerfuldmægtigforeningen, Domstolsstyrelsen, Domstolenes
Tjenestemandsforening, HK Danmarks Domstole, Statsforvaltningen, Foreningen af
Statsforvaltningsjurister, Advokatrådet, Danske Familieadvokater, Danske Advokater,
Foreningen af Advokater og Advokatfuldmægtige (FAAF), Foreningen af autoriserede
bobestyrere, Aarhus Universitet (Juridisk Institut), Københavns Universitet (Juridisk
Institut), Aalborg Universitet (Juridisk Institut), Syddansk Universitet (Juridisk Institut),
Copenhagen Business School (Juridisk Institut), Forsikring & Pension, Finansrådet,
ATP, Dansk Industri, Dansk Arbejdsgiverforening (DA), Landsorganisationen i Dan-
mark (LO), Akademikernes Centralorganisation (AC), Ledernes Hovedorganisation,
Den danske aktuarforening, Lønmodtagernes Dyrtidsfond (LD), Funktionærernes og
Tjenestemændenes Fællesråd (FTF), KL, Centralorganisationernes Fællesudvalg,
Kommunale Tjenestemænd og Overenskomstansatte (KTO), Lønmodtagernes Garan-
tifond, Landbrug og Fødevarer, Realkreditrådet, Forbrugerrådet, Det Centrale Handi-
capråd, Kvinderådet, Ældre Sagen, Danske Handicaporganisationer, Landsforeningen
for bøsser, lesbiske, biseksuelle og transpersoner, Institut for Menneskerettigheder,
Dansk Retspolitisk Forening og Retssikkerhedsfonden.
Høringsfristen er fastsat til den 25. april 2016.
9. Generelle forventninger til andre landes holdninger
Som det fremgå af pkt. 2 og 3, har 17 medlemsstater anmodet Kommissionen om at
fremsætte forslag om vedtagelse under forstærket samarbejde af forordninger om
kompetence, lovvalg, anerkendelse og fuldbyrdelse af retsafgørelser i sager vedrø-
rende formueforholdet mellem ægtefæller og vedrørende de formueretlige virkninger
af registrerede partnerskaber.
10. Regeringens foreløbige generelle holdning
Bemyndigelsesforslaget er ikke omfattet af Danmarks retsforbehold, og Danmark del-
tager derfor i vedtagelsen af forslaget, selvom de to forslag, som bemyndigelsen ved-
rører, er omfattet af retsforbeholdet.
Det følger af retsforbeholdet, at Danmark ikke vil forhindre de andre medlemsstater i
at udvikle deres samarbejde yderligere med hensyn til foranstaltninger, der ikke er
bindende for Danmark. Der henvises til betragtning 4 i præamblen til protokollen om
Danmarks stilling, der er knyttet som bilag til Lissabontraktaten.
Under hensyn til at de to forordningsforslag er omfattet af retsforbeholdet og derfor
ikke vil være bindende for eller finde anvendelse i Danmark, agter man fra dansk side
ikke at deltage i afstemningen om bemyndigelsesforslaget.
11. Tidligere forelæggelser for Folketingets Europaudvalg
Sagen har ikke tidligere været forelagt for Folketingets Europaudvalg.
4