Europaudvalget 2015-16
KOM (2016) 0369 Bilag 1
Offentligt
1654372_0001.png
GRUND- OG NÆRHEDSNOTAT TIL
FOLKETINGETS EUROPAUDVALG
13. juli 2016
Ændring af direktiv om sikkerhedsregler og -standarder for passa-
gerskibe, KOM(2016) 369
1.
Resumé
Formålet med forslaget er at opdatere og ajourføre reglerne for sikkerhe-
den på passagerskibe, således at disse bliver lettere at gennemføre, overvå-
ge og håndhæve, hvorved det samlede sikkerhedsniveau for passagerskibe
øges. Direktivet har således til formål at forenkle og strømline den EU-
retlige ramme for passagerskibssikkerhed.
Revision af direktivforslaget er udarbejdet på baggrund af Kommissionen
kvalitetskontrol (REFIT) af EU’s lovgivning for sikkerhed på passagerskibe
og er en del af en samlet ”Passagerskibssikkerhedspakke”
Et centralt punkt i forslaget er, at passagerskibe under 24 meter, traditio-
nelle skibe og skibe, der transporterer vindmøllearbejdere, overgår til nati-
onal regulering, og at det præciseres, at direktivet kun omfatter skibe byg-
get i ubrændbare materialer.
De danske regler på området er gennemført i dansk ret i en række bekendt-
gørelser under fællestitlen ”Bekendtgørelse om Meddelelser fra Søfartssty-
relsen D, teknisk forskrift for skibes bygning og udstyr m.v., passagerskibe i
national fart”- lever i vid udstrækning op til forslaget. Der vil dog være be-
hov for tilpasning af danske bekendtgørelser på området.
Forslaget skønnes samlet ikke at have væsentlige økonomiske konsekvenser.
Forslaget vurderes at have positive administrative og erhvervsøkonomiske
konsekvenser for erhvervslivet. Forslaget vurderes at medføre højere grad
af gennemsigthed i sikkerhedsreglerne for passagerskibe til fordel for er-
hvervet og beskyttelsesniveauet i Danmark.
Regeringen er umiddelbart overordnet positiv over for direktivforslaget og
støtter tiltag, som vil fastholde et højt sikkerhedsniveau, forenkle gældende
EU-regler og styrke et indre marked for passagersejlads.
kom (2016) 0369 - Bilag 1: Grund- og nærhedsnotat om ændring af direktiv om sikkerhedsregler og -standarder for passagerskibe
1654372_0002.png
2/6
2.
Baggrund
Kommissionen har den 6. juni 2016 fremsendt forslag om ændring af Euro-
pa-Parlamentets og Rådets direktiv om sikkerhedsregler og -standarder for
passagerskibe 2009/45/EF.
Forslaget er oversendt til Rådet den 6. juni 2016 i dansk sprogversion. For-
slaget er fremsat med hjemmel i TEUF artikel 100, stk. 2, i traktaten om
Den Europæiske Unions funktionsmåde, hvori der fastlægges foranstaltnin-
ger på søtransportområdet, og skal behandles efter den almindelige lovgiv-
ningsprocedure i TEUF artikel 294. Rådet træffer afgørelse med kvalificeret
flertal.
Forslaget er en opfølgning på kvalitetskontrollen (REFIT) af EU's lovgiv-
ning om sikkerhed for passagerskibe, som blev gennemført i perioden 2014
– 2015, og som har afdækket et potentiale for opdatering og forenkling af
reguleringen på området for sikkerhed for passagerskibe.
Forslaget har til formål at revidere direktiv 2009/45/EF af 6. maj 2009 om
sikkerhedsregler og -standarder for passagerskibe. Kommissionen ønsker
overordnet at levere en tydelig, enkel og ajourført retlig ramme, der er lette-
re at gennemføre, overvåge og håndhæve, hvorved det samlede sikkerheds-
niveau øges.
Forslaget indgår som en del af en samlet ”Passagerskibssikkerhedspakke”,
der udover nærværende direktiv omfatter en revision af Passagerregistre-
ringsdirektivet, samt et nyt direktiv om inspektion af ro-ro-færger til af løs-
ning af det eksisterende RO/RO-tilsynsdirektiv. Endelig gennemføres der
konsekvensrettelser i Meldepligtsdirektivet og Havnestatskontroldirektivet.
3.
Formål og indhold
Formålet med forslaget er at forenkle og strømline EU's retlige ramme for
passagerskibssikkerhed med henblik på at;
i)
ii)
iii)
fastholde EU-reglerne, hvor det er hensigtsmæssigt og proportionelt,
sikre, at reglerne gennemføres korrekt og
fjerne potentielt overlappende forpligtelser og uoverensstemmelser
mellem indbyrdes beslægtede retsakter.
Direktivet har sin oprindelse i 1998 og blev gennemført for at opnå et højt
sikkerhedsniveau og for at fjerne hindringer for handel ved at fastsætte
harmoniserede sikkerhedsstandarder på et hensigtsmæssigt niveau passager-
skib og -fartøjer i indenrigsfart.
Ved dette direktiv blev bestemmelserne i SOLAS-konventionen, som fast-
lægger de detaljerede tekniske krav for bygning af fartøjer, stabilitet, brand-
sikring og redningsudstyr, indarbejdet til at gælde for indenrigsfart i EU.
Reglerne finder anvendelse på skibe bygget af stål og tilsvarende materialer
og på højhastighedsfartøjer. Det indeholder desuden specifikke krav vedrø-
kom (2016) 0369 - Bilag 1: Grund- og nærhedsnotat om ændring af direktiv om sikkerhedsregler og -standarder for passagerskibe
3/6
rende adgang for og offentlig information til bevægelseshæmmede perso-
ner.
Kommissionens kvalitetskontrol af direktivet viste, at det har ført til et fæl-
les, højt sikkerhedsniveau i hele EU og væsentlige fordele for det indre
marked, idet skibe dækket af direktivet let kan flyttes til andre sammenlig-
nelige ruter i EU.
Kommissionen finder imidlertid også, at gennemførelsen af det foregående
direktiv fra 1998 har givet anledning til en række spørgsmål vedrørende ty-
deligheden og hensigtsmæssigheden af visse af dets definitioner, anvendel-
sesområde og procedurer.
Desuden har kvalitetskontrollen vist, at adskillige vigtige sikkerhedsaspek-
ter for små skibe med en længde på under 24 m ikke er blevet harmoniseret,
hvilket medfører, at disse skibe er mere følsomme over for lokale driftsfor-
hold.
Direktivet gav oprindeligt medlemsstaterne fleksibilitet til at anvende natio-
nale regler i tilfælde, hvor de fandt, at de harmoniserede standarder for små
skibe var upraktiske og/eller urimelige. I den forbindelse viste kvalitetskon-
trollen, at langt flertallet af små passagerskibe bliver reguleret nationalt og
dermed ikke kan drage fordel af det indre marked. Som følge heraf revurde-
res sådanne krav i forslaget til revision af direktivet
Kvalitetskontrollen viste også, at en række medlemsstater certificerer alu-
miniumsskibe i henhold til dette direktiv, mens nogle få andre ikke gør det.
Dette skaber ifølge Kommissionen en uensartet situation, der underminerer
målet om at opnå et fælles, højt sikkerhedsniveau for passagerer, der sejler
indenrigs i EU-medlemsstater.
Årsagen er ifølge Kommissionen forskellige fortolkninger af direktivets an-
vendelsesområde i forbindelse med definitionen af et "tilsvarende materia-
le" og anvendeligheden af de dertil svarende sikkerhedsstandarder.
Med forslaget til revision af direktivet lægges der op til at præcisere og for-
enkle sikkerhedsreglerne og -standarderne for passagerskibe, så reglerne
bliver lettere at ajourføre, overvåge og håndhæve. For at øge den juridiske
klarhed og retssikkerheden fjernes der med forslaget også en række foræl-
dede, overflødige og inkonsekvente retlige henvisninger.
Ved forslaget ændres og præciseres anvendelsen af direktiv 2009/45/EF.
Det drejer sig om følgende:
Passagerskibe med en længde på under 24 m udelukkes fra anven-
delsesområdet for direktivet,
det præciseres, at aluminium er et materiale, der svarer til stål, når
det er korrekt brandisoleret, og
kom (2016) 0369 - Bilag 1: Grund- og nærhedsnotat om ændring af direktiv om sikkerhedsregler og -standarder for passagerskibe
1654372_0004.png
4/6
at visse offshoreservicefartøjer for vindmølleparker falder uden for
anvendelsesområdet for direktivet, samt
at traditionelle skibe falder uden for anvendelsesområdet for direkti-
vet.
Disse områder vil fortsat være underlagt national regulering.
Med henblik på at understøtte både sikkerheden og det indre marked over-
vejer EU- Kommissionen at udarbejde retningslinjer eller standarder for
små fartøjer og fartøjer, der er bygget af andet materiale end stål eller tilsva-
rende materialer. Dette vil kunne tænkes at danne grundlag for en form for
”CE-mærkning”, som kan give anledning til en forbedret markedsadgang på
tværs af EU.
Endvidere præciseres og forenkles definitionen af havområder i direktivet,
således at henvisning til "hvor skibbrudne kan bringes i land" og begrebet
"nødhavn" fjernes.
Endelig indebærer forslaget, at direktivet kan tilpasses til de ændringer, der
følger af Lissabontraktaten, for så vidt angår de beføjelser, der tillægges
Kommissionen til at vedtage delegerede retsakter og gennemførelsesretsak-
ter. Herunder indgår forslag om, at internationalt vedtagne ændringer til den
skibstekniske del af direktivet (bilag til direktivet) kan implementeres ved
brug af delegerede retsakter.
4.
Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet skal inddrages i henhold til TEUF artikel 100, stk. 2,
hvori der fastlægges foranstaltninger på søtransportområdet, og skal be-
handles efter den almindelige lovgivningsprocedure i TEUF artikel 294.
Der foreligger endnu ikke en udtalelse fra Europa-Parlamentet.
5.
Nærhedsprincippet
Kommissionen anfører, at forslaget primært er udarbejdet på grundlag af in-
ternationale krav og motiveret af et antal ulykker med passagerskibe, hvor
menneskeliv er gået tabt. Selv om der er etableret fælles sikkerhedsstandar-
der for skibe i udenrigsfart i kraft af internationale sikkerhedsregler såsom
SOLAS-konventionen, finder de ikke anvendelse på passagerskibe i inden-
rigsfart.
Med forslaget sikres det, at det fælles sikkerhedsniveau, der er opnået med
passagerskibsdirektivet opretholdes, hvilket ikke kunne opnås, hvis med-
lemsstaterne handlede hver for sig. I forslaget gentages samtidig behovet for
og merværdien af forskellige standarder, i tilfælde hvor lokale driftsforhold
kan kræve det.
På baggrund af målsætningen om det indre marked og den fri udveksling af
tjenesteydelser inden for søtransport mellem medlemsstaterne sikres det
med forslaget, at direktivet fortsat letter overflytningen af skibe mellem de
kom (2016) 0369 - Bilag 1: Grund- og nærhedsnotat om ændring af direktiv om sikkerhedsregler og -standarder for passagerskibe
1654372_0005.png
5/6
nationale registre. Dette muliggør lige konkurrencevilkår for indenrigsfart,
uden at det går ud over sikkerhedsniveauet.
Regeringen vurderer på den baggrund, at nærhedsprincippet er overholdt.
6.
Gældende dansk ret
Området er i dag reguleret under lov om sikkerhed til søs (lovbekendtgørel-
se nr. 72 af 17. januar 2014).
Det nugældende direktiv er gennemført i dansk ret i en række bekendtgørel-
ser under fællestitlen ”Bekendtgørelse om Meddelelser fra Søfartsstyrelsen
D, teknisk forskrift for skibes bygning og udstyr m.v., passagerskibe i nati-
onal fart”, hvor den centrale er bekendtgørelse nr. 556 af 26. maj 2011.
7.
Konsekvenser
Lovgivningsmæssige konsekvenser
En vedtagelse af forslaget vil ikke få lovgivningsmæssige konsekvenser,
men der vil være et behov for, at Søfartsstyrelsen tilpasser og evt. omorga-
niserer den samling af bekendtgørelser, som udgør meddelelser fra Søfarts-
styrelsen D.
Økonomiske konsekvenser
Forslaget skønnes ikke at have væsentlige statsfinansielle konsekvenser,
administrative konsekvenser for det offentlige eller konsekvenser for EU’s
budget.
Forslaget skønnes ikke at have væsentlige samfundsøkonomiske konse-
kvenser.
Det vurderes, at forslaget medfører administrative konsekvenser under 4
mio. kr. årligt. De bliver derfor ikke kvantificeret yderligere.
Forslaget vurderes på det foreliggende grundlag at have positive erhvervs-
økonomiske konksekvenser.
Andre konsekvenser og beskyttelsesniveauet
Forslaget indeholder en række forenklinger, såsom retlig klarhed, retssik-
kerhed og enkelhed, bl.a. som resultat af præciseringen af direktivets an-
vendelsesområde og den enklere definition af havområder, som vurderes at
være til fordel for erhvervet, idet det vil medføre større gennemsigtighed i
reglerne på området for sikkerhed på passagerskibe.
Forslaget skønnes at have positiv indvirkning for beskyttelsesniveauet i
Danmark og i Europa.
8.
Høring
Forslaget er sendt i høring i EU Skibsfartspolitisk Specialudvalg den 8. juni
2016 med frist den 22. juni 2016.
kom (2016) 0369 - Bilag 1: Grund- og nærhedsnotat om ændring af direktiv om sikkerhedsregler og -standarder for passagerskibe
1654372_0006.png
6/6
Der er modtaget høringssvar fra Dansk Erhverv, som ikke har nogen kom-
mentarer, samt fra Skibsmæglerforeningen som ser nogle gråzoner til afkla-
ring om de såkaldte workboats, der benyttes til at bringe personer til og fra
havvindmøller eller bringer passagerer og personale til og fra krydstogtski-
be på reden.
Endelig finder Rederiforeningerne det positivt, at EU har iværksat proces-
sen med at se på passagerskibsdirektiverne for at vurdere behovet for evt.
opdateringer. Med hensyn til erhvervsøkonomiske konsekvenser har det ik-
ke på nuværende tidspunkt været muligt for Rederiforeningerne at kvantifi-
cere det. De i direktivet foreslåede ændringer giver ikke umiddelbart anled-
ning til bemærkninger, ud over at Rederiforeningerne finder det positivt, at
det præciseres, at offshore-servicefartøjer for vindmølleparker falder uden
for direktivets anvendelsesområde, samt at der sker en forenkling af havom-
råderne.
9.
Generelle forventninger til andre landes holdninger
De øvrige medlemsstaters holdning til forslaget kendes ikke på nuværende
tidspunkt.
10.
Regeringens foreløbige generelle holdning
Regeringen støtter generelt tiltag vedrørende reglerne for passagersejlads,
som bidrager til fastholdelsen af et højt sikkerhedsniveau, til forenkling af
gældende EU regulering, og herunder lette administrative byrder, samt til
gennemførelsen af et velfungerende indre marked. Herudover støttes gene-
relt en global regulering af sikkerheden til søs.
Regeringen vil arbejde for, at der er samme sikkerhedsniveau ved passa-
gersejlads, uanset hvilket materiale et passagerskib er lavet af, samt for at
det nuværende sikkerhedsniveau for eksisterende passagerskibe kan op-
retholdes.
Endvidere mener regeringen som udgangspunkt, at det nuværende sikker-
hedsniveau for eksisterende skibe bør opretholdes.
Regeringen stiller sig derfor umiddelbart positiv over for direktivudkastet.
11.
Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Sagen har ikke tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg.