Udenrigsudvalget 2014-15 (1. samling)
JOIN (2015) 0006 Bilag 1
Offentligt
Grund- og nærhedsnotat – Mod en ny europæisk naboskabspolitik
JOIN (2015) 6
Nyt notat
1. Resumé
Kommissionen og den Fælles Udenrigstjeneste har lanceret en offentlig høring om en ny europæisk
naboskabspolitik. Formålet med høringen er at indhente synspunkter fra så bred en kreds af interessenter,
herunder naboskabslandene, som muligt. Høringsfristen udløber den 30. juni 2015. Bidragene fra den offentlige
høring vil blive brugt i arbejdet med at formulere en ny naboskabspolitik. Kommissionen og den Fælles
Udenrigstjenestes meddelelse herom kan forventes i løbet af efteråret 2015.
2. Baggrund
Formålet med Naboskabspolitikken er at skabe et nærområde
”med velstand og godt naboskab, der
bygger på Unionens værdier og er kendetegnet ved tætte og fredelige forbindelser”,
jf. TEU artikel 8.1.
EU’s Naboskabspolitik (ENP) blev dannet i forbindelse med EU’s udvidelse med ti nye lande i
2004 og omfatter 16 nabolande: seks østlige nabolande (Armenien, Aserbajdsjan, Georgien,
Hviderusland, Moldova, Ukraine) og ti sydlige (Algeriet, Egypten, Israel, Jordan, Libanon,
Libyen, Marokko, De palæstinensiske Selvstyreområder, Syrien og Tunesien). Formålet var at
udvikle tættere forbindelser mellem EU og dens nabolande, herunder ved at give mulighed for
tættere økonomisk integration. Naboskabslandene skulle på sin side til gengæld gennemføre
politiske, økonomiske og institutionelle reformer og tilslutte sig fælles værdier. Siden blev
Naboskabspolitikken udvidet med en regional tilgang – etableringen af Middelhavsunionen og
det Østlige Partnerskab i hhv. 2008 og 2009 – ligesom indholdet af politikken blev løbende
tilpasset, således at landene fx fik udsigt til brede og vidtgående frihandelsområder og
mobilitetspartnerskaber og visumordninger. I kølvandet på det arabiske forår vedtog man
desuden i 2011 at indføre princippet om ”mere
for mere”,
hvorved de lande, som gennemfører
politiske og økonomiske reformer, fremover skal gives adgang til et bredere udsnit af
naboskabspolitikkens instrumenter, herunder mere finansiel bistand.
Der er nu gjort en del erfaringer med den europæiske naboskabspolitik, der har dannet ramme
for EU’s dialog med nabolandene i 10 år. I mange lande er udviklingen på landjorden i
naboskabslandene dog ikke gået i retning af øget stabilitet, sikkerhed, vækst og demokratisk
udvikling, som man havde håbet. EU’s naboregioner præges i dag samlet set mere af ustabilitet
og krise end af stabilitet, vækst og demokratisk udvikling. På positivsiden tæller dog, at EU’s
østlige partnerskab, som er en del af den europæiske naboskabspolitik, har dannet rammen om
associerings- og vidtgående frihandelsaftaler med Moldova, Georgien og Ukraine, som vil
styrke disse landes europæiske politiske og økonomiske integration. Ligeledes er der indenfor
rammerne af EU’s østlige partnerskab opnået EU-visumfrihed for Moldova, og Ukraine og
Georgien stiler mod samme mål, når EU’s betingelser herfor er opfyldt. I den sydlige
naboskabsregion har naboskabspolitikken generelt været udfordret af krise, omvæltninger og
ustabilitet, der har gjort det svært at implementere handlingsplanerne. Der er dog også
lyspunkter, hvilket den positive udvikling i Tunesien illustrerer. Situationen i det sydlige
naboskabsområde understreger behovet for at gennemgå naboskabspolitikken, således at den
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
fremadrettet kan være gearet til at støtte de sydlige naboskabslande, der har været gennem krise
og omvæltninger.
ENP-modellen trods løbende justeringer blevet kritiseret for at være for ufleksibel og fx ikke
givet tilstrækkelig mulighed for at reagere på udviklinger på landjorden mhp. at understøtte
positive tendenser efterhånden, som de opstår. Ligeledes er modellen blevet kritiseret for at
være for uniform i forhold til de 16 forskellige lande i to meget forskellige regioner. Det har
været udfordrende i tilstrækkelig grad at tage højde for de enkelte landes udvikling og behov.
Vægten i samarbejdet indenfor EU’s østlige partnerskab i de kommende år forventes at ligge på
gennemførelse af allerede indgåede aftaler samt reformer. Det vil ikke mindst sige associerings-
og vidtgående frihandelsaftaler med Ukraine, Georgien og Moldova. Til det formål vil en
europæiske nabopolitik, som fremover i højere grad skræddersys til de enkelte partnerlandes
behov, kunne virke mere målrettet og effektivt. Vægten i samarbejdet indenfor EU’s sydlige
partnerskab forventes i de kommende år at være på folk-til-folk kontakter, støtte til
statsopbygning og demokrati, migration o.lign., men også her vil der fremadrettet være grobund
for en mere differentieret tilgang til de enkelte lande i regionen.
På ovenstående baggrund forventes den europæiske naboskabspolitik revurderet ultimo 2015.
Formålet er få en styrket og mere effektiv ramme for EU’s dialog med landene i naboregionen.
3. Formål og indhold
Kommissionens og FUT’ens offentlige høring om en ny europæisk naboskabspolitik blev
lanceret den 4. marts 2015 med et fælles høringsdokument. Høringen udløber den 30. juni
2015. Formålet er at få indspil fra en lang række aktører, herunder navnlig partnerlandene, men
også civilsamfundsorganisationer, tænketanke m.fl. Høringsprocessen vil munde ud i en fælles
meddelelse med forslag til en ny europæisk naboskabspolitik, der forventes lanceret i efteråret
2015.
Selve høringsdokumentet behandler erfaringerne fra den hidtidige europæiske naboskabspolitik
og spørger til interessenternes ønsker og forslag til den nye naboskabspolitik. Blandt andet
spørges der til de instrumenter, som er en del af naboskabspolitikken, herunder erfaringerne
med de landespecifikke handlingsplaner og -statusrapporter, ligesom der oplistes en række
spørgsmål omkring erfaringerne med associeringsaftalerne og de vidtgående og brede
frihandelsområde, samt sektorsamarbejde og visumliberalisering. Derudover berøres en række
spørgsmål omkring sammenhængen mellem den europæiske naboskabspolitik og EU’s fælles
udenrigs- og sikkerhedspolitik, samt relationen til naboernes naboer og mulighederne for mere
folk-til-folk-kontakt.
I høringsdokumentet oplistes fire prioritetsområder, som de indledende sonderinger har peget
på som grundlæggende spørgsmål i en revision af den europæiske naboskabspolitik:
-
-
-
-
Øget differentiering mellem landene
Mere fokuseret samarbejde
Større fleksibilitet
Større ejerskab og synlighed
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Overvejelserne om
øget differentiering
mellem partnerskabslandene har til formål at tage
højde for de meget forskellige situationer landene befinder sig i, samt partnerlandenes
forskellige ønsker til samarbejdet med EU. For nogle landes vedkommende ønskes så tæt et
samarbejde som muligt, og enkelte lande har fx allerede indgående associeringsaftaler og
vidtgående/brede frihandelsaftaler. Andre lande har ønsket en anden type samarbejde og
relation med EU. Tanken er, at man gennem en mere differentieret – skræddersyet – tilgang til
partnerskabet med de enkelte lande i højere grad kan tage hensyn til naboskabslandets ønsker
og ambitionsniveau.
Tankerne om et
mere fokuseret samarbejde
med de enkelte partnerskabslande bunder i
erfaringer med de nuværende brede samarbejdsrelationer, der tyder på, at handlingsplanerne
mellem EU og de enkelte partnerlande har været for omfattende, og at det ville skabe større
effekt og mere ejerskab at fokusere på færre, men vigtige emner, der udvælges i fællesskab
mellem EU og det pågældende medlemsland. Fremme af handel og økonomisk udvikling;
transport og energi; sikkerhedstrusler; god regeringsførelse; migration og mobilitet nævnes som
forslag til fokusområder, hvor EU og partnerskabslandene har fælles interesser.
Princippet om
øget fleksibilitet
bunder ligeledes i konkrete erfaringer, der har vist, at man
indenfor de retlige rammer af de nuværende partnerskabsinstrumenter har haft svært ved at
reagere hurtig nok på udviklinger i partnerskabslandene. Øget fleksibilitet, herunder i
finansieringen, ville fx gøre det muligt at understøtte en konkret, positiv udvikling i et
partnerskabsland.
Endelig nævnes øget
ejerskab og synlighed
som fokusområder for en ny naboskabspolitik.
Den europæiske naboskabspolitik kritiseres ofte for at mangle forankring og ejerskab i de
enkelte partnerlande. Ligeledes har samarbejdet med EU ikke fået den synlighed bredt i
civilsamfundet, som er forudsætningen for en bred forankring af relationen til og
værdifællesskabet med EU.
4. Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet har endnu ikke udtalt sig om det fælles høringsdokument.
5. Nærhedsprincippet
Spørgsmålet om nærhedsprincippet er ikke relevant.
6. Gældende dansk ret
Ikke relevant
7. Konsekvenser
En ny naboskabspolitik for EU forventes ikke at have statsfinansielle, lovgivningsmæssige eller
administrative konsekvenser, idet en positiv udvikling i EU’s naboregion dog må forventes at få
positive konsekvenser for udviklingen i EU og Danmark, gennem fx øget stabilitet i
naboregionen og øget samhandel.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
I EU’s flerårige finansielle ramme for 2014-2020 er der afsat 15,4 milliarder euro til
Naboskabsinstrumentet (ENI), der finansierer EU’s aktiviteter under den europæiske
naboskabspolitik i de 16 naboskabslande.
8. Høring
Høringsdokumentet er sendt i høring hos Specialudvalget for Udviklingsspørgsmål.
9. Generelle forventninger til andre landes holdninger
Blandt medlemslandene er der er en klar erkendelse af, at forholdet til naboområderne er af
bred strategisk interesse for EU. Der forventes generel opbakning til de fire principper – øget
differentiering, klarere fokus, øget fleksibilitet og større ejerskab og synlighed hos partnerne –
som oplistes i høringsdokumentet.
10. Regeringens generelle holdning
Fra regeringens side ser man med bekymring på udviklingen i EU’s naboområde og lægger vægt
på, at EU prioriterer relationen til EU’s nabolande højt med henblik på at skabe en zone med
fred, stabilitet og vækst omkring EU. Konkret bakker man fra regeringens side op om at man i
den kommende gennemgang af naboskabspolitikken ser nærmere på principperne om større
differentiering, mere fleksibilitet og klarere fokus i de enkelte relationer til naboskabslandene,
da man finder, at disse principper har potentiale til at skabe større gennemslagskraft og mere
ejerskab i partnerlandene. En ny naboskabspolitik bør desuden fortsat lægge vægt på
civilsamfundet og folk-til folk kontakter, samt medtænke ”naboernes naboer” i tilrettelæggelsen
af relationen til det enkelte naboskabsland. Endelig ser man fra regeringens side gerne en
styrket indsats ift. at tænke strategisk kommunikation ind i naboskabspolitikken, ligesom man
lægger vægt på, at naboskabspolitikken samtænkes med EU’s øvrige eksterne instrumenter og
politikker.
11. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg.
Sagen har ikke tidligere været forelagt for Folketingets Europaudvalg.