Udenrigsudvalget 2014-15 (1. samling)
JOIN (2015) 0006 Bilag 1
Offentligt
Grund- og nærhedsnotat – Mod en ny europæisk naboskabspolitik
JOIN (2015) 6
Nyt notat
1. Resumé
Kommissionen og den Fælles Udenrigstjeneste har lanceret en offentlig høring om en ny europæisk
naboskabspolitik. Formålet med høringen er at indhente synspunkter fra så bred en kreds af interessenter,
herunder naboskabslandene, som muligt. Høringsfristen udløber den 30. juni 2015. Bidragene fra den offentlige
høring vil blive brugt i arbejdet med at formulere en ny naboskabspolitik. Kommissionen og den Fælles
Udenrigstjenestes meddelelse herom kan forventes i løbet af efteråret 2015.
2. Baggrund
Formålet med Naboskabspolitikken er at skabe et nærområde
”med velstand og godt naboskab, der
bygger på Unionens værdier og er kendetegnet ved tætte og fredelige forbindelser”,
jf. TEU artikel 8.1.
EU’s Naboskabspolitik (ENP) blev dannet i forbindelse med EU’s udvidelse med ti nye lande i
2004 og omfatter 16 nabolande: seks østlige nabolande (Armenien, Aserbajdsjan, Georgien,
Hviderusland, Moldova, Ukraine) og ti sydlige (Algeriet, Egypten, Israel, Jordan, Libanon,
Libyen, Marokko, De palæstinensiske Selvstyreområder, Syrien og Tunesien). Formålet var at
udvikle tættere forbindelser mellem EU og dens nabolande, herunder ved at give mulighed for
tættere økonomisk integration. Naboskabslandene skulle på sin side til gengæld gennemføre
politiske, økonomiske og institutionelle reformer og tilslutte sig fælles værdier. Siden blev
Naboskabspolitikken udvidet med en regional tilgang – etableringen af Middelhavsunionen og
det Østlige Partnerskab i hhv. 2008 og 2009 – ligesom indholdet af politikken blev løbende
tilpasset, således at landene fx fik udsigt til brede og vidtgående frihandelsområder og
mobilitetspartnerskaber og visumordninger. I kølvandet på det arabiske forår vedtog man
desuden i 2011 at indføre princippet om ”mere
for mere”,
hvorved de lande, som gennemfører
politiske og økonomiske reformer, fremover skal gives adgang til et bredere udsnit af
naboskabspolitikkens instrumenter, herunder mere finansiel bistand.
Der er nu gjort en del erfaringer med den europæiske naboskabspolitik, der har dannet ramme
for EU’s dialog med nabolandene i 10 år. I mange lande er udviklingen på landjorden i
naboskabslandene dog ikke gået i retning af øget stabilitet, sikkerhed, vækst og demokratisk
udvikling, som man havde håbet. EU’s naboregioner præges i dag samlet set mere af ustabilitet
og krise end af stabilitet, vækst og demokratisk udvikling. På positivsiden tæller dog, at EU’s
østlige partnerskab, som er en del af den europæiske naboskabspolitik, har dannet rammen om
associerings- og vidtgående frihandelsaftaler med Moldova, Georgien og Ukraine, som vil
styrke disse landes europæiske politiske og økonomiske integration. Ligeledes er der indenfor
rammerne af EU’s østlige partnerskab opnået EU-visumfrihed for Moldova, og Ukraine og
Georgien stiler mod samme mål, når EU’s betingelser herfor er opfyldt. I den sydlige
naboskabsregion har naboskabspolitikken generelt været udfordret af krise, omvæltninger og
ustabilitet, der har gjort det svært at implementere handlingsplanerne. Der er dog også
lyspunkter, hvilket den positive udvikling i Tunesien illustrerer. Situationen i det sydlige
naboskabsområde understreger behovet for at gennemgå naboskabspolitikken, således at den