Udvalget for Udlændinge- og Integrationspolitik 2015-16
JOIN (2015) 0017
Offentligt
1579037_0001.png
Til:
CC:
Fra:
Emne:
NOTAT
J.nr.:
Folketingets Europaudvalg (FEU)
Forsvarsministeriet
Udenrigsministeriet
Bilag:
Dato:
2015-19819
8. december 2015
Orientering om udkast til implementeringsplan for EU’s kapacitetsopbygning for
sikkerhed og udvikling
Europa-Kommissionen og den Fælles Udenrigstjeneste (FUT) udarbejdede i juni d.å. en
meddelelse om ’Capacity Building for Security and Development’ (CBSD). Denne beskrev
muligheder og udfordringer for EU’s støtte til partnerlande og -organisationer med træning,
rådgivning, udstyr og ressourcer inden for sikkerhedssektoren, for at styrke den lokale og
regionale evnen til at forebygge og håndtere kriser. Et udkast til implementeringsplan for
CBSD-meddelelsen blev cirkuleret kort forud for mødet i Rådet for Udenrigsanliggender om
forsvar den 17. november 2015.
Udkastet til implementeringsplan beskriver mulige tiltag for styrket samtænkning af EU’s
sikkerheds- og udviklingsindsatser inden for rammen af CBSD-meddelelsen, og tager fat på
kerneudfordringen: At EU ikke har mulighed for at finansiere (ikke-dødeligt) udstyr til
opbygning af sikkerhedskapaciteten i partnerlandene. Som eksempel fremhæves to
pilotundersøgelser i Mali og Somalia, der viser, at EU’s operationer har været hæmmet af ikke
at kunne tilbyde støtte til basale fornødenheder, som vand, mad, senge, madrasser, tæpper samt
udstyr til beskyttelse mod miner og sprænglegemer, til de samarbejdspartnere (politi,
grænsemyndigheder, kystvagt, sikkerhedsstyrker m.v.), der modtager træning og
kapacitetsopbygning af CSDP-missionerne.
Planen redegør for tre mulige optioner for finansiering, der kan overvejes anvendt: (i) En
tilpasset ”Afrikansk Fredsfacilitet”, som udgør den eksisterende ramme for EU’s støtte til fred
og sikkerhed på det afrikanske kontinent; (ii) Finansiering på tværs af flere eksisterende EU-
instrumenter; eller (iii) Etablering af et instrument, som er direkte målrettet EU’s støtte til
CBSD.
Herudover gennemgår udkastet til implementeringsplan en række tiltag, der retter sig mod en
styrkelse af EU’s interne arbejdsgange og -processer. Heriblandt kan nævnes en mere
tværgående forståelse af og tilgang til sikkerhedssektorreform i partnerlande, styrket
koordination mellem EU-delegationerne og CSDP-missionerne, samt ensartet risikovurdering,
monitorering samt evaluering af freds- og stabiliseringsindsatserne på tværs af EU’s
institutioner.
De pågældende forslag er ikke beskrevet i detaljer i udkastet til implementeringsplan, der har
form af et oplæg til brug for den første drøftelse på forsvarsrådsmødet – og som efterfølgende
danner rammen for videre drøftelser på embedsmandsniveau.
join (2015) 0017 - Endeligt svar på spørgsmål 1: Spm. om, hvilke støttefunktioner inden for sikkerhedssektoren, som EU ønsker at finansiere over udviklingsbistanden, til udenrigsministeren
2
EU-medlemsstaterne har overordnet tilkendegivet støtte til oplægget til en
implementeringsplan, men samtidig understreget behovet for et grundigere arbejde på to
spørgsmål: (1) mulighederne for finansiering inden for det eksisterende Traktat om Den
Europæiske Union, og (2) hvilke sikkerhedsindsatser, der kan anvendes udviklingsmidler til.
Der arbejdes på en juridisk afklaring i forhold til spørgsmålet om hvad der kan finansieres
under traktaten. I forhold til spørgsmålet om brug af udviklingsmidler til sikkerhedsindsatser
pågår en sideløbende proces i Udviklingskomitéen i Organisationen for Økonomisk
Samarbejde og Udvikling (OECD/DAC), hvor der arbejdes med at præcisere de internationale
kriterier for, hvornår stabiliseringsindsatser kan registreres som udviklingsbistand. Dialogen i
OECD-DAC ventes afsluttet i første kvartal 2016.
Regeringen finder overordnet, at CBSD-initiativet er yderst relevant som grundlag for, hvordan
EU fremadrettet bedre kan operationalisere en samtænkt tilgang til sikkerhed og udvikling.
Netop spørgsmålet om samtænkning af EU’s eksterne instrumenter er en dansk mærkesag, som
Danmark har været i stand til at skabe bred politisk opmærksomhed om de senere år.
Fra regeringens side ser man derfor frem til en yderligere konkretisering af
implementeringsplanen. Regeringen lægger vægt på, at finansieringsspørgsmålet afklares i
forbindelse med midtvejsevalueringen af EU’s flerårige finansielle rammer, der ventes at finde
sted i løbet af 2016. Dette vil ske i samarbejde med relevante parter.
Pga. forsvarsforbeholdet deltager Danmark ikke i udarbejdelsen og gennemførelsen af EU’s
afgørelser og aktioner med hensyn til foranstaltninger, der træffes af Rådet i henhold til artikel
26, stk. 1, artikel 42 og artikel 43 - 46 i Traktaten om Den Europæiske Union, og som har
indvirkning på forsvarsområdet, jf. artikel 5 i protokol nr. 22 om Danmarks stilling. Afhængig
af den konkrete udmøntning af implementeringsplanen kan forsvarsforbeholdet få betydning
for mulighederne for dansk deltagelse.