Europaudvalget 2015-16
L 29
Offentligt
1560498_0001.png
Retsforbehold
Folketinget
Europaudvalget
Christiansborg
1240 København K
Dato:
Kontor:
Sagsbeh:
Sagsnr.:
Dok.:
27. oktober 2015
Retsforbehold
Steffen Dysted Mattsson
2015-0037-0134
1768038
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 62 vedrørende forslag til lov
om omdannelse af retsforbeholdet til en tilvalgsordning (L 29), som Euro-
paudvalget har stillet til justitsministeren den 20. oktober 2015. Spørgsmå-
let er stillet efter ønske fra Søren Søndergaard (EL).
Søren Pind
/
Katrine Ledam Rasmussen
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
Telefon 7226 8400
Telefax 3393 3510
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
L 29 - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 62: Spm. om, hvorvidt Danmark fortsat vil kunne gå foran med ny lovgivning på de områder, hvor der afgives suverænitet til EU, f.eks. med rettigheder på familieområdet til regnbuefamilier, til justitsministeren, kopi til udenrigsministeren
Spørgsmål nr. 62 fra Folketingets Europaudvalg vedrørende forslag
til lov om omdannelse af retsforbeholdet til en tilvalgsordning (L 29):
”Vil Danmark fortsat kunne gå foran med ny lovgivning på de
områder, hvor der afgives suverænitet til EU, f.eks. med ret-
tigheder på familieområdet til regnbuefamilier?”
Svar:
Som det bl.a. fremgår af regeringsanalysen Samarbejdet om retlige og in-
dre anliggender fra marts 2015 (side 76), er det overordnede politiske mål
på det civil-, handels- og familieretlige område at skabe et europæisk ret-
ligt område, hvor grænserne mellem medlemsstaterne ikke udgør en hin-
dring for borgere og virksomheders adgang til bilæggelse af civilretlige
tvister, indbringelse af sager for domstolene og fuldbyrdelse af afgørelser.
EU’s kompetence på det civil-, handels- og familieretlige område er derfor
begrænset til grænseoverskridende situationer.
EU kan således ikke harmonisere medlemsstaternes håndtering af civil-,
handels- og familieretlige spørgsmål, som alene angår rent nationale situa-
tioner.
De 14 eksisterende retsakter på det civil-, handels- og familieretlige områ-
de, som vil blive tilvalgt i tilfælde af et ja ved folkeafstemningen den 3.
december 2015, vedrører bl.a. grænseoverskridende samarbejde på bag-
grund af princippet om gensidig anerkendelse.
Et eventuelt tilvalg af disse retsakter vil ikke ændre på, at det fortsat vil
være op til hver enkelt medlemsstat at bestemme, hvilken materiel regule-
ring der i medlemsstaten skal gælde på det pågældende retsområde.
Således vil et eventuelt tilvalg af familieretlige retsakter ikke berøre den
familieretlige lovgivning i Danmark om eksempelvis ægteskab mellem to
personer af samme køn og lovgivningen om medmoderskab, ligesom til-
valget heller ikke vil berøre mulighederne for at ændre denne lovgivning.
Tilsvarende indeholder konkursforordningen f.eks. regler om gensidig an-
erkendelse af konkursdekreter afsagt i andre medlemslande, men det vil
fortsat være op til hver enkelt medlemsstat at bestemme, hvilke nationale
regler der i medlemsstaten skal gælde vedrørende betingelserne for kon-
2
L 29 - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 62: Spm. om, hvorvidt Danmark fortsat vil kunne gå foran med ny lovgivning på de områder, hvor der afgives suverænitet til EU, f.eks. med rettigheder på familieområdet til regnbuefamilier, til justitsministeren, kopi til udenrigsministeren
kursbehandlingens indledning og afslutning samt dens forløb, herunder
f.eks. reglerne om prioritetsrækkefølge, omstødelse mv.
3