Europaudvalget 2015-16
L 29
Offentligt
1560270_0001.png
Projektgruppen vedr. retsforbeholdet
Folketinget
Europaudvalget
Christiansborg
1240 København K
Dato:
Kontor:
Sagsbeh:
Sagsnr.:
Dok.:
28. oktober 2015
Retsforbehold
Kenny Rasmussen
2015-0037-0134
1768283
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 66 vedrørende forslag til lov
om omdannelse af retsforbeholdet til en tilvalgsordning (L 29), som Euro-
paudvalget har stillet til justitsministeren den 20. oktober 2015. Spørgsmå-
let er stillet efter ønske fra Søren Søndergaard (EL)
Søren Pind
/
Katrine Ledam Rasmussen
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
Telefon 7226 8400
Telefax 3393 3510
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
L 29 - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 66: Spm. om svar på fagforbundet FOA's anmodning om en redegørelse for lovforslagets betydning for udviklingen af den arbejdsretslige praksis på såvel kort som længere sigt, til justitsministeren, kopi til udenrigsministeren
Spørgsmål nr. 66 fra Folketingets Europaudvalg vedrørende forslag
til lov om omdannelse af retsforbeholdet til en tilvalgsordning (L 29):
”I forlængelse af høringssvaret fra FOA (L 29 – bilag 3) bedes
ministeren svare på fagforbundets anmodning om en redegø-
relse for lovforslagets "betydning for udviklingen af den ar-
bejdsretslige praksis på såvel kort som længere sigt".”
Svar:
1.
Aftalepartierne (Venstre, Det Konservative Folkeparti, Socialde-
mokraterne, Det Radikale Venstre og Socialistisk Folkeparti) blev
ved aftale om tilvalg af retsakter på området for retlige og indre an-
liggender af 17. marts 2015 enige om at tilvælge 22 eksisterende
retsakter på området for retlige og indre anliggender, herunder 10
retsakter på det civil- og handelsretlige område, hvis resultatet af
folkeafstemningen den 3. december 2015 bliver et ja.
2.
Det overordnede politiske formål på det civil- og handelsretlige
område er at skabe et europæisk retligt område, hvor grænserne mel-
lem medlemsstaterne ikke udgør en hindring for borgerne og virk-
somheders adgang til bilæggelse af civilretlige tvister, indbringelse
af sager for domstolene og fuldbyrdelse af afgørelser.
EU’s foranstaltninger på området er begrænset til grænseoverskri-
dende situationer. EU kan således ikke harmonisere medlemsstater-
nes håndtering af civil- og handelsretlige spørgsmål, som alene angår
rent nationale situationer.
3.
Rom II-forordningen indeholder regler om lovvalg – det vil sige
regler om, hvilket lands lovgivning der skal anvendes i tilfælde af en
tvist – i sager vedrørende forpligtelser uden for kontrakt. Lovvalg
uden for kontrakt er ikke i dag lovreguleret i dansk ret, men afgøres
ud fra principper skabt gennem retspraksis.
Forordningen indeholder bl.a. særlige regler om lovvalg i sager om
skader, der forvoldes af forestående eller gennemførte kollektive
kampskridt. Hovedreglen er, at loven i det land, hvor kampskridtet
skal foretages eller er foretaget, skal anvendes. Det betyder, at skader
som følge af et dansk fagforbunds kollektive kampskridt, som gen-
nemføres i Danmark over for en arbejdsgiver fra en anden medlems-
stat, som hovedregel skal vurderes efter de danske regler.
2
L 29 - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 66: Spm. om svar på fagforbundet FOA's anmodning om en redegørelse for lovforslagets betydning for udviklingen af den arbejdsretslige praksis på såvel kort som længere sigt, til justitsministeren, kopi til udenrigsministeren
Forordningen anvender princippet om universel anvendelse. Det be-
tyder, at de medlemsstater, som allerede er bundet af forordningen,
allerede i dag vil skulle anvende dansk ret i en konkret sag, hvis det-
te følger af forordningen.
4.
For så vidt angår spørgsmålet om adgangen til at inddrive løntil-
godehavender inden for EU i grænseoverskridende sager henvises
der til Justitsministeriets samtidige besvarelse af spørgsmål nr. 39
vedrørende
forslag til lov om omdannelse af retsforbeholdet til en til-
valgsordning (L 29) fra Folketingets Europaudvalg.
3