Europaudvalget 2015-16
L 29
Offentligt
1560376_0001.png
Retsforbehold
Folketinget
Europaudvalget
Christiansborg
1240 København K
Dato:
Kontor:
Sagsbeh:
Sagsnr.:
Dok.:
27. oktober 2015
Retsforbehold
Steffen Dysted Mattsson
2015-0037-0134
1768293
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 68 vedrørende forslag til lov
om omdannelse af retsforbeholdet til en tilvalgsordning (L 29), som Euro-
paudvalget har stillet til justitsministeren den 20. oktober 2015. Spørgsmå-
let er stillet efter ønske fra Søren Søndergaard (EL).
Søren Pind
/
Katrine Ledam Rasmussen
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
Telefon 7226 8400
Telefax 3393 3510
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
L 29 - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 68: Spm. om kommentar til advokatrådets påskøn om, at fire konkrete retsakter, som regeringen ikke foreslår tilvalgt, ville øge retssikkerheden og gøre det tryggere at være borger, til justitsministeren, kopi til udenrigsministeren
1560376_0002.png
Spørgsmål nr. 68 fra Folketingets Europaudvalg vedrørende forslag
til lov om omdannelse af retsforbeholdet til en tilvalgsordning (L 29):
”I forlængelse af Advokatrådets høringssvar (L 29 – bilag 3)
bedes ministeren kommentere Advokatrådets påstand om, at fi-
re konkrete retsakter, som regeringen ikke foreslår tilvalgt,
ville øge retssikkerheden og gøre det tryggere at være borger.”
Svar:
1.
På baggrund af det analysearbejde, der blev igangsat med den politiske
aftale om Danmark i Europol fra december 2014, indgik aftalepartierne
(Venstre, Det Konservative Folkeparti, Socialdemokraterne, Det Radikale
Venstre og Socialistisk Folkeparti) den 17. marts 2015 den supplerende af-
tale om tilvalg af retsakter på området for retlige og indre anliggender.
De politiske aftaler er optrykt som bilag 3 og 4 til lovforslaget.
2.
Det fremgår af aftalen fra marts 2015, at det har været aftalepartiernes
pejlemærke at tilvælge den lovgivning, som enten giver konkrete fordele
for borgere og virksomheder, eller hvor det vurderes at være gavnligt for
Danmark at bidrage aktivt til udviklingen fremadrettet. Ambitionen er at
gøre det sværere at være kriminel, tryggere at være borger og lettere at væ-
re virksomhed.
På den baggrund er aftalepartierne enige om i tilfælde af et ja ved folkeaf-
stemningen den 3. december 2015 at tilvælge 22 eksisterende retsakter på
det civil- og handelsretlige område og politi- og strafferetsområdet.
Aftalepartierne er endvidere enige om, at der på disse områder er 10 eksi-
sterende retsakter, som ikke ønskes tilvalgt, herunder fire direktiver, som
er omtalt i det høringssvar, der henvises til i spørgsmålet. De omtalte fire
direktiver er offerdirektivet
1
, direktivet om ret til tolke- og oversætterbi-
1
Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 2012/29/EU af 25. oktober 2012 om mini-
mumsstandarder for ofre for kriminalitet med hensyn til rettigheder, støtte og beskyttelse
og om erstatning af Rådets rammeafgørelse 2001/2207/RIA.
2
L 29 - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 68: Spm. om kommentar til advokatrådets påskøn om, at fire konkrete retsakter, som regeringen ikke foreslår tilvalgt, ville øge retssikkerheden og gøre det tryggere at være borger, til justitsministeren, kopi til udenrigsministeren
1560376_0003.png
stand
2
, direktivet om ret til information under straffesager
3
og direktivet
om ret til advokatbistand
4
.
3.
Det fremgår af det høringssvar, der henvises til i spørgsmålet, at Advo-
katrådet ud fra en retssikkerhedsmæssig synsvinkel overordnet set bifalder
omdannelsen af det nuværende retsforbehold til en tilvalgsordning, og at
Advokatrådet derfor kan støtte lovforslaget.
For så vidt angår de nærmere omtalte fire direktiver, som aftalepartierne
ikke ønsker at tilvælge, kan Justitsministeriet oplyse følgende:
1) Offerdirektivet
Direktivet har til formål at sætte rammer for myndigheders behandling af
ofre for kriminalitet og sikre, at ofret får passende information, støtte og
beskyttelse og kan deltage i straffesagen. Direktivet indeholder bl.a. mini-
mumsregler om information og støtte til ofre, om ofres rettigheder i for-
bindelse med anmeldelse, om ofres ret til at få information om sagen og
om ofres ret til at deltage i straffesager, herunder om ret til at blive hørt
under straffesagen og fremlægge beviser.
Det er vurderingen, at et tilvalg i vidt omfang alene ville formalisere pro-
cedurer, som i dag fungerer i praksis i Danmark.
Direktivet går på visse punkter videre, end gældende dansk lovgivning
hidtil har gjort af retssikkerhedsmæssige grunde. Aftalepartierne er enige
om at drøfte, om der er dele af direktivet, som skal gennemføres i dansk
ret. Overvejelserne herom er ikke afsluttet, men har allerede på nuværende
tidspunkt resulteret i nogle kommende tiltag vedrørende afhøring af ofre.
Det drejer sig om at fastsættelse af regler om at undgå unødvendige genta-
gelser af afhøringer af ofre og om videoafhøring af børn.
2
Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 2010/64/EU af 20. oktober 2010 om retten til
tolke- og oversætterbistand i straffesager.
3
Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 2012/13/EU af 22. maj 2012 om ret til informa-
tion under straffesager.
4
Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 2013/48/EU af 22. oktober 2013 om ret til ad-
gang til advokatbistand i straffesager og i sager angående europæiske arrestordrer og om
ret til at få en tredjemand underrettet ved frihedsberøvelse og til at kommunikere med
tredjemand og med konsulære myndigheder under frihedsberøvelsen.
3
L 29 - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 68: Spm. om kommentar til advokatrådets påskøn om, at fire konkrete retsakter, som regeringen ikke foreslår tilvalgt, ville øge retssikkerheden og gøre det tryggere at være borger, til justitsministeren, kopi til udenrigsministeren
1560376_0004.png
2) Direktivet om ret til tolke- og oversætterbistand
Direktivet indeholder minimumsregler om retten til vederlagsfri tolke- og
oversætterbistand i straffesager og i sager vedrørende fuldbyrdelse af en
europæisk arrestordre samt bestemmelser om tolkningens kvalitet.
Det er vurderingen, at dansk ret i vidt omfang allerede er i overensstem-
melse med direktivet, og at et tilvalg derfor ikke vil indebære væsentlige
fordele for danske borgere eller virksomheder.
3) Direktivet om ret til information under straffesager
Direktivet indeholder minimumsregler om, hvornår mistænkte og tiltalte i
straffesager har ret til en advokat, og hvad retten til advokatbistand inde-
bærer.
Det er vurderingen, at dansk ret i vidt omfang allerede er i overensstem-
melse med direktivet, og at et tilvalg derfor ikke vil indebære væsentlige
fordele for danske borgere eller virksomheder.
4) Direktivet om ret til advokatbistand
Direktivet indeholder minimumsregler om, hvornår mistænkte og tiltalte i
straffesager har ret til en advokat, og hvad retten til advokatbistand inde-
bærer.
Det er vurderingen, at dansk ret i vidt omfang allerede er i overensstem-
melse med direktivet, og at et tilvalg derfor ikke vil indebære væsentlige
fordele for danske borgere eller virksomheder.
4