Europaudvalget 2015-16
L 29
Offentligt
1560749_0001.png
Lovafdelingen
Folketinget
Europaudvalget
Christiansborg
1240 København K
Dato:
Kontor:
Sagsbeh:
Sagsnr.:
Dok.:
28. oktober 2015
EU-retskontoret
Sanne A. Edmonson
2015-0037-0134
1770912
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 84 vedrørende forslag til lov
om omdannelse af retsforbeholdet til en tilvalgsordning (L 29), som Euro-
paudvalget har stillet til justitsministeren den 22. oktober 2015. Spørgsmå-
let er stillet efter ønske fra Kenneth Kristensen Berth (DF).
Søren Pind
/
Lars Solskov Lind
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
Telefon 7226 8400
Telefax 3393 3510
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
L 29 - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 84: Spm. om grænserne for den påtænkte overladelse af beføjelser med hensyn til lovgivende, udøvende og dømmende virksomhed, til justitsministeren, kopi til udenrigsministeren
1560749_0002.png
Spørgsmål nr. 84 fra Folketingets Europaudvalg vedrørende forslag
til lov om omdannelse af retsforbeholdet til en tilvalgsordning (L 29):
”Vil regeringen nøje beskrive grænserne for den påtænkte
overladelse af beføjelser med hensyn til lovgivende, udøvende
og dømmende virksomhed og for hver hjemmelsbestemmelse
give et eksempel på en lov, som ikke vil kunne vedtages af
Unionens myndigheder?”
Svar:
1.
Med EU’s samarbejde om retlige og indre anliggender – også kaldet
RIA-samarbejdet – forstås i lovforslaget foranstaltninger, der efter det
gældende traktatgrundlag vedtages på grundlag af tredje del, afsnit V, i
Traktaten om Den Europæiske Unions Funktionsmåde om et område med
frihed, sikkerhed og retfærdighed samt persondatabeskyttelse i relation til
politi- og strafferet efter samme traktats artikel 16, jf. pkt. 1 i de almindeli-
ge bemærkninger til lovforslaget.
Første del af traktatafsnittet, tredje del, afsnit V, indeholder i kapitel 1 en
række almindelige bestemmelser vedrørende RIA-samarbejdet (kapitel 1,
artikel 67-76) efterfulgt af i alt 4 kapitler for hvert af de enkelte politikom-
råder under RIA-samarbejdet. Det drejer sig om politikker for grænsekon-
trol, asyl og indvandring (kapitel 2, artikel 77-80), samarbejdet om civil-
retlige spørgsmål, herunder familie- og handelsret (kapitel 3, artikel 81)
samt retligt samarbejde i straffesager (kapitel 4, artikel 82-86) og politi-
samarbejde (kapitel 5, artikel 87-89).
For en uddybende gennemgang af EU-lovgivningen under politikområder-
ne henvises til kapitel 7 og 8 i regeringsredegørelsen fra marts 2015 ”Sam-
arbejdet om retlige og indre anliggender – en analyse af EU-lovgivning
omfattet af retsforbeholdet”. Redegørelsen findes på Udenrigsministeriets
hjemmeside (www.um.dk) såvel som på Justitsministeriets hjemmeside
(www.jm.dk) og er sendt til Folketingets Retsudvalg den 27. marts 2015.
2.
Det tilføjes, at hvis der med spørgsmålet sigtes til, hvorvidt lovforslagets
overladelse af beføjelser til EU efter grundlovens § 20 opfylder kravet om,
at beføjelser alene kan overlades til mellemfolkelige myndigheder ”i nær-
mere bestemt omfang”, henvises til besvarelsen af spørgsmål nr. 104 til
lovforslaget. Som det fremgår heraf, har Højesteret i Maastricht-sagen
(Ugeskrift for Retsvæsen 1998, side 800), pkt. 9.2, udtalt bl.a. følgende:
2
L 29 - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 84: Spm. om grænserne for den påtænkte overladelse af beføjelser med hensyn til lovgivende, udøvende og dømmende virksomhed, til justitsministeren, kopi til udenrigsministeren
”Udtrykket »i nærmere bestemt omfang« må forstås således, at
der skal foretages en positiv afgrænsning af de overladte befø-
jelser dels med hensyn til sagsområder, dels med hensyn til be-
føjelsernes karakter. Afgrænsningen skal gøre det muligt at
vurdere suverænitetsafgivelsens omfang. Sagsområderne kan
beskrives i rummelige kategorier, og det kan ikke kræves, at
omfanget af suverænitetsafgivelsen er angivet så præcist, at der
ikke kan blive tale om skøn eller fortolkningstvivl. De overlad-
te beføjelser kan angives ved henvisning til en traktat.”
Der henvises i øvrigt for så vidt angår afgrænsningen af grundlovens § 20,
herunder afgrænsningen af bestemmelsen ”opad”, dvs. i forhold til grund-
lovens § 88, til besvarelsen af spørgsmål nr. 23 og 86 til lovforslaget.
3