Europaudvalget 2014-15 (1. samling)
Rådsmøde 3364 - udenrigsanliggender Bilag 1
Offentligt
1484174_0001.png
UDENRIGSMINISTERIET
Center for Europa og Nordamerika
EUK, sagsnr: 2015-120
Den 8. januar 2015
Rådsmøde (udenrigsanliggender) den 19. januar 2015
SAMLENOTAT
1. Rusland .........................................................................................................................................2
2. Handlingsplan for klimadiplomati forud for COP21 i Paris ........................................................5
3. (Evt.) Libyen .................................................................................................................................7
1
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1484174_0002.png
1. Rusland
KOM-dokument foreligger ikke.
Nyt notat.
1. Resumé
Siden begyndelsen af 2014 har EU’s relationer i forhold til Rusland i høj grad været præget af Ukraine-
konflikten. EU har siden foråret 2014 indført en række gradvis skærpede sanktionstiltag over for Rusland som
reaktion på Ruslands destabiliserende adfærd i forhold til Ukraine. På rådsmødet forventes der en strategisk drøf-
telse af EU’s forhold til Rusland. Udover sanktionspolitikken ventes drøftelsen bl.a. at omfatte spørgsmålet om
omfanget af EU’s dialog med Rusland. I lyset af den aktuelle udvikling i Ukraine ventes der at være generel enig-
hed om for indeværende at fastholde EU’s sanktioner. I drøftelsen af den fremadrettede tilgang til Rusland forven-
tes der blandt medlemslandene at være forskelle i vægtningen af henholdsvis dialog/opblødning ift. Rusland og
opretholdelse af sanktions-presset. Danmark finder det fortsat afgørende, at enigheden i EU om sanktionerne mod
Rusland bevares.
2. Baggrund
Siden begyndelsen af 2014 har EU’s relationer i forhold til Rusland i høj grad været præget af
Ukraine-konflikten. EU har siden foråret 2014 indført en række gradvis skærpede sanktionstiltag
over for Rusland som reaktion på Ruslands destabiliserende adfærd i forhold til Ukraine. I marts
2014 suspenderede EU de bilaterale forhandlinger om en visumaftale og en ny partnerskabsaftale
med Rusland, forberedelserne af det planlagte G8-møde i Rusland og det planlagte EU-Rusland
topmøde i juni samt Ruslands optagelsesforhandlinger i OECD og Det Internationale Energi-
agentur (IEA). Derudover blev EU enig om at anmode den Europæiske Investeringsbank (EIB)
om at suspendere finansieringen af nye projekter i Rusland og om at arbejde for en lignende su-
spension i den Europæiske Bank for Genopbygning og Udvikling (EBRD). Rådet har endvidere
anmodet EU-Kommissionen om at suspendere EU’s bilaterale og regionale samarbejdsprog-
rammer i forhold til Rusland – undtagen grænseoverskridende samarbejder og civilsamfundspro-
jekter i Rusland. Desuden er der vedtaget restriktive foranstaltninger i form af rejserestriktioner
og indefrysning af aktiver mod en række personer og enheder (entiteter), der har undermineret
Ukraines territorielle integritet. Sanktionslisten inkluderer på nuværende tidspunkt 132 personer
og 28 enheder.
Den 31. juli 2014 vedtog EU målrettede økonomiske sanktioner mod Rusland. Den 8. september
var der enighed om at stramme disse sanktioner, der omfatter flg. fire områder:
1) Forbud mod direkte eller indirekte salg, levering, overførsel og eksport af produkter med
dobbelt anvendelse til fysiske eller juridiske personer, enheder og organer i Rusland eller til brug i
Rusland, hvis de pågældende produkter og den pågældende teknologi helt eller delvist er eller kan
være bestemt til militær brug eller en militær slutbruger. Desuden forbud mod levering af mæg-
lervirksomhed og finansiel eller teknisk bistand i forhold til disse produkter.
2) Embargo på salg og levering af alle former for våben og militært udstyr samt forbud mod di-
rekte eller indirekte finansiering og levering af finansiel eller teknisk bistand i tilknytning til de
produkter og den teknologi, der er opført på den fælles liste over militært udstyr.
2
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
3) Krav om forudgående tilladelse til direkte eller indirekte salg, levering, overførsel og eksport af
visse former for teknologier til bl.a. oliesektoren i Rusland.
4) Forbud mod direkte eller indirekte køb og salg samt ydelse af mæglervirksomhed eller bistand
i forbindelse med udstedelse og handel med visse værdipapirer og pengemarkedsinstrumenter.
Desuden har EU som svar på Ruslands ulovlige annektering af Krim vedtaget et importforbud
mod varer fra Krim/Sevastopol, et forbud mod investeringer i virksomheder på
Krim/Sevastopol, et eksportforbud mod en lang række varer, teknologier og tjenesteydelser in-
den for følgende fire sektorer: transport-, telekommunikations- og energisektoren samt sektoren
for udnyttelse af olie, gas og mineraler på Krim/Sevastopol. Endvidere er der indført et forbud
mod tjenesteydelser med tilknytning til turismeaktiviteter.
EU’s sanktioner ift. Rusland har endvidere indebåret begrænsninger for omfanget af EU’s dialog
med Rusland. På nær møder om Ukraine-konflikten har EU generelt ikke afholdt møder med
Rusland på minister- eller kommissærniveau.
Fra EU’s side er det vedvarende understreget, at sanktionerne er indført, fordi Rusland har fort-
sat og forøget sin destabiliserende adfærd ift. Ukraine. EU har samtidig gjort det klart, at sankti-
onerne vil blive nedskaleret og evt. bragt til ende, såfremt Rusland i både ord og konkret hand-
ling bidrager til en acceptabel politisk løsning på konflikten i Ukraine.
3. Formål og indhold
I opfølgning på Udenrigsrådet (FAC) den 17. november 2014 og middagsdrøftelsen under Det
Europæiske Råd den 18. december 2014 er der forudset en strategisk drøftelse af EU’s forhold til
Rusland under dette rådsmøde. Der er ikke klarhed over, hvilke emner drøftelsen ventes at foku-
sere på, men udover sanktionspolitikken ventes drøftelsen bl.a. at omfatte spørgsmålet om om-
fanget af EU’s dialog med Rusland, herunder evt. genoptagelse af formelle EU-Rusland møder
på ministerniveau inden for en række ressortområder. EU’s Høje Repræsentant Mogherini har
således offentligt luftet tanker om, at EU kunne overveje at række ud til Rusland i forsøget på at
sikre reelt russisk engagement i bestræbelserne på at finde en acceptabel løsning i Ukraine-
konflikten. Det kan ikke udelukkes, at spørgsmålet om EU’s relationer til den Eurasiske Øko-
nomiske Union bestående af Rusland, Hviderusland, Kasakhstan og Armenien også vil blive
rejst.
4. Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet skal ikke høres.
5. Nærhedsprincippet
Spørgsmålet om nærhedsprincippet er ikke relevant.
6. Gældende dansk ret
Ikke relevant.
7. Konsekvenser
Sagen forventes ikke at have lovgivningsmæssige konsekvenser eller konsekvenser for statsfinan-
serne, samfundsøkonomien, miljøet eller beskyttelsesniveauet.
3
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
8. Høring
Sagen har ikke været sendt i høring.
9. Generelle forventninger til andre landes holdninger
I lyset af den aktuelle udvikling i Ukraine ventes der at være generel enighed om for indeværende
at fastholde EU’s sanktioner. Der forventes også generel tilslutning til den hidtidige linje, at EU
skal være klar til at skrue op eller ned for sanktionerne afhængigt af den videre udvikling i Ukrai-
ne-konflikten.
I drøftelsen af den fremadrettede tilgang til Rusland forventes der blandt medlemslandene at
være forskelle i vægtningen af henholdsvis dialog/opblødning ift. Rusland og opretholdelse af
sanktions-presset. Overordnet forventes der generelt at være enighed om, at eventuelle EU-
indrømmelser ift. Rusland, herunder i form af genoptagelse af formelle EU-Rusland møder på
ministerniveau, skal kobles med russiske indrømmelser ift. EU.
10. Regeringens generelle holdning
Danmark finder det fortsat afgørende, at enigheden i EU om sanktionerne mod Rusland bevares.
Desuden lægges vægt på, at EU står klar til at op- eller nedskalere sanktionspresset afhængigt af
udviklingen i Ruslands rolle i Ukraine-konflikten. I lyset af den aktuelle udvikling i Ukraine ses
der ikke at være grund til yderligere at stramme de økonomiske sanktioner. Samtidig ses der hel-
ler ikke umiddelbart at være grundlag for lempelser af sanktionerne.
Fra dansk side støttes fortsat, at døren for politisk dialog med Rusland holdes åben. Eventuelle
indrømmelser ift. Rusland, herunder i form af genoptagelse af formelle EU-Rusland møder på
ministerniveau på en række ressortområder, skal kobles med russiske indrømmelser ift. EU.
Desuden bakkes der fra dansk side op om, at EU i første omgang foretager en grundig, intern
drøftelse af perspektiverne for en evt. politisk dialog mellem EU og den Eurasiske Økonomiske
Union. En evt. etablering af en politisk dialog med den Eurasiske Økonomiske Union bør af-
stemmes med udviklingen i Ruslands generelle adfærd, situationen i Ukraine og holdningen i de
Østlige Partnerlande.
11. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg.
Sagen har ikke tidligere været forelagt for Folketingets Europaudvalg, men forholdet til Rusland
har indgået som element i de løbende drøftelser af situationen i Ukraine. Der blev taget forhand-
lingsoplæg på sanktionerne mod Rusland den 25. juli 2014.
4
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1484174_0005.png
2. Handlingsplan for klimadiplomati forud for COP21 i Paris
KOM-dokument foreligger ikke.
Nyt notat.
1. Resumé
Der forventes en drøftelse med fokus på EU’s klimadiplomati, herunder hvordan EU og medlemslandene kan
fremme kompromisser, som bidrager til en ambitiøs global klimaaftale under COP21 i Paris bl.a. gennem dialog
med EU’s strategiske partnere, herunder en række centrale udviklingslande.
2. Baggrund
COP20 i Lima blev afsluttet den 14. december 2014 med to overordnede beslutninger under
overskriften ”Lima Call for Climate Action”, som bringer klimaforhandlingerne et skridt videre
på vejen til COP21 i Paris i december 2015. Den første vedrører de informationer, som landene
bør medtage i deres nationale bidrag, mens den anden vedrører udspillet til en forhandlingstekst
for en kommende klimaftale. Lima-beslutningen slår fast, at de nationale bidrag skal omfatte re-
duktionsbidrag og kan omfatte bidrag til klimatilpasning. I tråd med beslutningen fra COP19 i
Warszawa opfordres parterne til at fremlægge deres nationale bidrag senest i første kvartal af
2015. Beslutningen opfordrer samtidig parterne til at fremlægge detaljeret information om deres
bidrag, så der kan skabes klarhed om det samlede ambitionsniveau ift. 2-gradersmålsætningen.
Fra EU’s side er der i lyset af den svære forhandlingssituation i Lima udtrykt tilfredshed med
teksten om reduktionsindsatserne og mulighederne for øget reduktionsindsatser op mod 2020. I
forhold til klimafinansiering refereres der fortsat til 2020-målet om 100 mia. USD fra forskellige
(offentlige og private) kilder. Spørgsmålet om finansiering udgør imidlertid fortsat en udfordring
for forhandlingerne om en global klimaaftale på COP21 i Paris.
3. Formål og indhold
Rådet forventes at drøfte opfølgningen på COP20 i Lima og vejen til COP21 i Paris. HR Moghe-
rini har forud for COP21 i Paris foreslået, at der udarbejdes en ”EU Climate Diplomacy Action
Plan”. Formålet med handlingsplanen er sikre et fælles og effektivt klimadiplomati baseret på
konkrete prioriteter for 2015, som et centralt udenrigspolitisk værktøj til at fremme forhandlin-
gerne med de strategiske partnere så som Kina, Indien, Brasilien, Sydafrika og USA samt centrale
udviklingslande. Klimadiplomatiet og dialogen med en række centrale udviklingslande vil være
vigtigt for at finde frem til kompromisser som bidrager til de officielle COP-forhandlinger.
Den Fælles Udenrigstjeneste vil præsentere et udkast til en handlingsplan forud for Rådsmødet
den 19. januar. Det forventes, at der vil blive tale om en sammenfatning af EU’s samlede møder
og aktiviteter på energi- og klimaområdet, der har relevans for dialogen med de vigtigste bilatera-
le partnere. Endvidere vil der sandsynligvis blive lagt vægt på udvalgte forhandlingsspor, herun-
der de nationale reduktionsplaner og klimafinansiering. Det er endnu usikkert, hvordan og i hvil-
ken grad medlemslandene vil kunne bidrage til udarbejdelsen af handlingsplanen.
4. Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet skal ikke høres.
5
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
5. Nærhedsprincippet
Spørgsmålet om nærhedsprincippet er ikke relevant.
6. Gældende dansk ret
Ikke relevant.
7. Konsekvenser
Sagen forventes ikke at have lovgivningsmæssige konsekvenser eller konsekvenser for statsfinan-
serne, samfundsøkonomien, miljøet eller beskyttelsesniveauet.
8. Høring
Sagen har ikke været sendt i høring.
9. Generelle forventninger til andre landes holdninger
Det forventes, at der vil være bred opbakning til, at HR Mogherini prioriterer klimaforhandlin-
gerne højt i 2015, herunder ambitionerne om at sikre synergi mellem de forskellige EU-
instrumenter og klimaforhandlingerne.
10. Regeringens generelle holdning
Regeringen støtter HR Mogherini’s initiativ til at udarbejde en handlingsplan for EU’s klimadi-
plomati, der skal bane vejen for en fælles effektiv klimadiplomatisk indsats forud for COP21.
11. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg.
Handlingsplanen har ikke tidligere være forelagt for Folketingets Europaudvalg. Klimadiplomati
har dog senest været forelagt Folketingets Europaudvalg den 21. juni 2013 til orientering.
6
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1484174_0007.png
3. (Evt.) Libyen
KOM-dokument foreligger ikke
Revideret dokument.
1. Resumé
Det forventes, at Rådet vil drøfte situationen i Libyen, herunder hvordan EU kan bidrage til FN’s bestræbelser
på at etablere en våbenhvile mellem militserne samt inklusiv national dialog og forsoning.
2. Baggrund
Libyen præges af polarisering og væbnede sammenstød mellem sekulære, herunder pro-
nationale/liberale og ikke-sekulære grupper, såsom det Muslimske Broderskab og mere ekstremi-
stiske grupper. Konflikten er dog mere kompleks end sekulær/ikke-sekulær. Den udspiller sig
også mellem regioner, byer og klaner, samt mellem resterne af det gamle regime og yngre, ofte
islamistiske, revolutionære. Som konsekvens har det vist sig vanskeligt at finde politisk enighed
om transitionsprocessen.
Siden maj 2014 har en pro-national/liberal milits-alliance (Operation Dignity) under ledelse af
tidl. general og militsleder Khalifa Haftar søgt at nedkæmpe ikke-sekulære militser omkring
Benghazi. De ikke-sekulære militser har sammen med andre regionsbaserede militser svaret igen
med en mod-alliance (Operation Dawn). Siden august måned 2014 har denne alliance haft kon-
trol over Tripoli, mens Benghazi fortsat er præget af voldsomme kampe. Der er forlydender om,
at De Forenede Arabiske Emirater (UAE) og Egypten bidrager med militærstøtte til de sekulære
militser, imens Qatar forventes at yde støtte til de ikke-sekulære/regionsbaserede militser. Der er
meldinger om civile tab og store flygtningestrømme til nabolandene, særligt til Tunesien.
Valget den 25. juni 2014 til et nyt parlament (House of Representatives) som afløsning for Nati-
onalkongressen styrkede de sekulære grupper i parlamentet. Som følge af urolighederne i Tripoli
har det nye parlament etableret sig i byen Tobruk i det østlige Libyen og udpeget en ny regering
under ledelse af tidligere premierminister al-Thinni. Det internationale samfund har anerkendt
det nye parlament og den nye regering som Libyens legitime repræsentanter. Koalitionen af regi-
onsbaserede og ikke-sekulære militser i Tripoli anerkender ikke det nye parlament og har i stedet
delvist genetableret den tidl. Nationalkongres og indsat en regering ledet af premierminister al-
Hassi. I februar 2014 blev der valgt en 60 mand stor forfatningskomité, der er i gang med at ud-
arbejde en ny demokratisk forfatning.
Den 6. november 2014 annoncerede Libyens højesteret i Tripoli en afgørelse, der gør det nyvalg-
te og internationalt anerkendte parlament forfatningsstridigt. De nærmere konsekvenser af
dommen søges afklaret af FN. Siden domsafsigelsen er der sket en optrapning af konflikten i
Libyen.
Sikkerhedsrådet vedtog den 27. august 2014 resolution 2174, der gør det muligt at udvide FN’s
sanktionsregime til at omfatte personer og enheder, der vurderes at obstruere eller underminere
en succesfuld afslutning på den politiske transitionsproces. Generalsekretærens særlige udsending
i Libyen, Bernardino Leon, leder det internationale samfunds bestræbelser på at deeskalere situa-
tionen med henblik på dialog og forsoning mellem parterne. Dette har dog indtil videre været
7
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1484174_0008.png
uden resultat. Desuden arbejder nabolandene, herunder Algeriet, også på at bistå den politiske
proces.
Konflikten i Libyen har generelt en destabiliserende effekt på regionen. Libyens porøse grænser
og ukontrollerede landområder giver grobund for migration, herunder til EU, våben- og narkoti-
kasmugling samt frirum for voldelige ekstremistiske grupper. Havnebyen Derna i det østlige Li-
byen kontrolleres af ekstremistiske militser, som angiveligt har forbindelser til ISIL.
De fleste vestlige lande, EU, FN m.v. har evakueret deres medarbejdere fra landet og midlertidigt
lukket deres repræsentationer. EU’s grænsemission (EUBAM) er også trukket ud af Libyen. Som
følge af stigende sikkerhedsomkostninger lukkede Danmark ultimo marts 2014 repræsentations-
kontoret i Libyen.
Danmark har efter Gadaffis fald gennem Freds- og Stabiliseringsfonden og Det Arabiske Initia-
tiv søgt at bidrage til stabilitet og demokratisering i Libyen - militært, diplomatisk og bistands-
mæssigt. Støtten går bl.a. til fremme af frie medier, menneskerettigheder, torturrehabilitering og
retssektorreformer. Flere aktiviteter er dog blevet forsinket som følge af de intensiverede kampe
mellem militserne.
3. Formål og indhold
Rådet forventes at drøfte situationen i Libyen, herunder igangværende forsøg på at starte en dia-
logproces mellem de stridende parter med henblik på indgåelse af en våbenhvile. Der ventes fo-
kus på, hvordan EU kan bidrage til fremme af den demokratiske transitionsproces i Libyen.
Endvidere ventes fokus på konkrete tiltag til håndtering af den seneste eskalering af konflikten.
4. Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet skal ikke høres.
5. Nærhedsprincippet
Spørgsmålet om nærhedsprincippet er ikke relevant.
6. Gældende dansk ret
Ikke relevant.
7. Konsekvenser
Drøftelsen af Libyen forventes ikke at have konsekvenser for statsfinanserne, samfundsøkono-
mien, miljøet eller beskyttelsesniveauet.
8. Høring
Ikke relevant.
9. Generelle forventninger til andre landes holdninger
Der forventes at være enighed blandt medlemslandene om behovet for en aktiv EU-indsats i
samarbejde med relevante internationale og regionale aktører med sigte på at sikre fred og stabili-
tet i Libyen. EU støtter FN´s rolle som facilitator for forsoningsprocessen.
8
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1484174_0009.png
10. Regeringens generelle holdning
Danmark støtter en aktiv rolle for EU i samarbejde med relevante internationale/regionale part-
nere, herunder i særdeleshed FN. Den eneste holdbare vej frem er at få etableret en våbenhvile
mellem militserne samt at få igangsat en inklusiv national dialog- og forsoningsproces for at få
transitionsprocessen tilbage på sporet. Danmark støtter FN’s rolle som facilitator for forso-
ningsprocessen. Det er vigtigt at inddrage regionale magter, inklusiv nabolandene Egypten og
Algeriet, og signalere at militær indblanding i Libyen kun vil forværre situationen og underminere
transitionsprocessen. Det må forventes, at afvæbningen af militserne og opbygning af nationale
sikkerhedsinstitutioner vil tage tid og kræve fortsat støtte fra det internationale samfund. I for-
hold til dommen fra Libyens højesteret støttes, at der søges klarhed i FN-regi om dommen og
dens konsekvenser i samarbejde med internationale partnere.
11. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Sagen har senest været forelagt Folketingets Europaudvalg den 12. december 2014 til orientering.
9