Europaudvalget 2014-15 (1. samling)
Rådsmøde 3376 - RIA Bilag 2
Offentligt
1501229_0001.png
Udlændingeafdelingen
Dato:
Kontor:
26. februar 2015
Kontoret for Internationalt
udlændingesamarbejde
Sagsbeh: Maria Maxwell Quinlan
Sagsnr.: 2015-3053-0005
Dok.:
1513093
Bidrag til samlenotat vedrørende de sager inden for Justitsministeriets
ansvarsområde, der forventes behandlet på rådsmødet (retlige og in-
dre anliggender) og mødet i Det Blandede Udvalg den 12.-13. marts
2015
Vedrørende: Grækenlands nationale handlingsplan for asyl og ind-
vandring
Revideret notat. Ændringerne er markeret med kursiv.
Sagen er ikke omfattet af retsforbeholdet.
KOM-dokument foreligger ikke
Resumé
Sagen er ikke omfattet af retsforbeholdet. På rådsmødet (retlige og indre
anliggender) den 12.-13. marts 2015 forventes Grækenland at orientere
om den reviderede nationale handlingsplan for asyl og indvandring, som
træder i stedet for den tidligere handlingsplan, der udløb med udgang af
2014. Sagen har hverken lovgivningsmæssige eller statsfinansielle konse-
kvenser, og nærhedsprincippet har ikke betydning for sagen. Regeringen
støtter det igangværende arbejde med at genopbygge det græske asylsy-
stem med det mål, at Grækenland på sigt kan genindtræde i Dublin-
samarbejdet.
1. Baggrund
Grækenland har i de senere år oplevet en markant stigning i migrations-
presset på de ydre grænser i form af asylansøgere og ulovlige indvandrere.
Den Europæiske Menneskerettighedsdomstol afsagde den 21. januar 2011
dom i sagen M.S.S. mod Belgien og Grækenland angående behandlingen
af en afghansk asylansøger. Domstolen fandt, at Grækenland overtrådte
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
Telefon 7226 8400
Telefax 3393 3510
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Den Europæiske Menneskerettighedskonvention, herunder på grund af
forholdene ved den pågældende asylansøgers frihedsberøvelse og levefor-
holdene for asylansøgeren samt ved de græske myndigheders behandling
af vedkommendes ansøgning.
Migrationspresset på Grækenlands ydre grænser er stadig markant. Mens
antallet af personer, der indrejser ulovligt via den græsk-tyrkiske land-
grænse er faldet betragteligt, som følge af en række initiativer på denne
grænse, er antallet af personer, der indrejser ulovligt via den græsk-
tyrkiske søgrænse, stadig højt.
Situationen i Grækenland på asylområdet har tidligere været drøftet på en
række rådsmøder (retlige og indre anliggender).
Grækenlands handlings-
plan for asyl og indvandring har således senest været drøftet på rådsmødet
(retlige og indre anliggender) den 9.-10. oktober 2014.
På rådsmødet (retlige og indre anliggender) den 12.-13. marts 2015 for-
ventes Grækenland at orientere om den reviderede nationale handlings-
plan for asyl og indvandring, som træder i stedet for den tidligere hand-
lingsplan, der udløb med udgangen af 2014.
2. Indhold
Medlemsstaterne og Kommissionen har ved flere lejligheder understreget
over for Grækenland, at genopbygning af asylsystemet i Grækenland i høj
grad afhænger af græsk medejerskab og tilstedeværelse af de fornødne res-
sourcer. Der er ligeledes løbende givet udtryk for solidaritet med Græken-
land, herunder i forbindelse med rådskonklusionerne fra 8. marts 2012 om
reel og praktisk solidaritet på asyl- og migrationsområdet.
På baggrund af migrationspresset på de ydre grænser fremlagde Græken-
land i august 2010 en handlingsplan for asyl og indvandring. Handlings-
planen lagde op til en modernisering af procedurerne for registrering af ud-
lændinge, omstrukturering af asylsagsbehandlingen, effektivisering af ud-
sendelsesprocedurerne, modernisering af eksisterende og etablering af nye
modtagefaciliteter, herunder for sårbare grupper og mindreårige, samt op-
rettelsen af en ny asylmyndighed.
I en rapport til Rådet (retlige og indre anliggender) i oktober 2012 konsta-
terede Kommissionen, at de hidtidige tiltag havde resulteret i en positiv
udvikling. Således havde styrkelsen af kontrollen på den græsk-tyrkiske
2
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
grænse medført et kraftigt fald i den ulovlige indvandring, ligesom der var
oprettet i alt 200 nye stillinger i de tre nye myndigheder, som er involveret
i asylsagsbehandlingen. Kommissionen bemærkede dog samtidig, at der
fortsat kunne peges på en række mangler. Forholdene på modtagecentrene
var således stadig under standard, der var ikke lige adgang til asylsagsbe-
handling, og der var for få åbne modtagefaciliteter.
På det uformelle rådsmøde (retlige og indre anliggender) den 17.-18. janu-
ar 2013 præsenterede den græske minister for offentlig orden og borgerbe-
skyttelse en revideret national handlingsplan,
som bl.a. havde fokus på en
forbedret og effektiv udsendelsespolitik, en plan for afvikling af sagspuk-
lerne for så vidt angår verserende asylsager, effektive modtagelsesproce-
durer, grænsekontrol og en reform af asylproceduren.
Den reviderede handlingsplan udløb med udgangen af 2014.
EASO har inden for rammerne af de tidligere græske handlingsplaner ind-
sat asylstøttehold, som har hjulpet de græske myndigheder med at opbygge
et nyt asylsystem, herunder en modtageservice, en asylservice, en appelin-
stans samt forbedrede modtageforhold.
EASO offentliggjorde den 28. juli 2014 en foreløbig evaluering af gen-
nemførelsen af EASO’s støtteplan for Grækenland. I rapporten sammen-
lignes situationen i marts 2011, hvor EASO begyndte sin støtte til Græken-
land, med situationen i maj 2014.
Det fremgår bl.a. af rapporten, at Grækenland med støtte fra bl.a. EASO
har taget konkrete skridt i retningen af at etablere et moderne asyl- og
modtagesystem. Grækenland har således etableret en asylprocedure i før-
ste og anden instans, men der er fortsat behov for konsolidering og kapa-
citetsopbygning. Det gælder særligt i forhold til modtageforhold og afvik-
ling af sagspukler, så man kan sikre de nye procedurers holdbarhed og
yderligere hæve standarderne i overensstemmelse med EU’s og Græken-
lands retlige forpligtelser.
Kommissionen har endvidere den 6. oktober 2014 offentliggjort en evalue-
ring af gennemførelsen af den græske asylhandlingsplan. I evalueringen
konstateres, at Grækenland siden 2010 har gjort en række fremskridt i for-
hold til at sikre en effektiv asylsagsbehandling og passende modtagefor-
hold. Grækenland har endvidere forpligtet sig til at øge modtagekapacite-
ten til mindst 2500 pladser og til at gennemføre en række andre udeståen-
3
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
der inden udgangen af 2014. Kommissionen konstaterer samtidig, at der
er behov for en langsigtet græsk strategi for grænsehåndtering, asyl og
udsendelse. Strategien skal bl.a. sikre, at der er de fornødne ressourcer,
herunder tilstrækkelig national finansiering, til at de opnåede fremskridt
kan opretholdes. Kommissionen opfordrer på den baggrund til, at Græ-
kenland gennemfører en handlingsplan, som omfatter de resterende ude-
ståender, og afrapporterer til Rådet herom i slutningen af 2015.
Grækenland har på et møde i Coreper den 25. februar 2015 oplyst, at man
på rådsmødet (retlige og indre anliggender) den 12.-13. marts 2015 øn-
sker at orientere om en ny græsk handlingsplan for asyl og indvandring,
som træder i stedet for den tidligere handlingsplan.
3. Gældende dansk ret
Sagen giver ikke anledning til at redegøre for gældende dansk ret.
4. Lovgivningsmæssige og statsfinansielle konsekvenser
Sagen har hverken lovgivningsmæssige eller statsfinansielle konsekvenser.
5. Høring
Der er ikke – ud over høringen af Specialudvalget for asyl- og indvan-
dringssamarbejdet (SPAIS), jf. pkt. 10 nedenfor – foretaget høring vedrø-
rende sagen.
6. Nærhedsprincippet
Nærhedsprincippet har ikke betydning for sagen.
7. Andre landes kendte holdninger
Der ses ikke at foreligge offentlige tilkendegivelser om de øvrige med-
lemsstaters holdning til sagen.
8. Foreløbig generel dansk holdning
Man agter fra dansk side at tage orienteringen om Grækenlands revidere-
de nationale handlingsplan for asyl og indvandring til efterretning.
4
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
9. Europa-Parlamentet
Sagen skal ikke forelægges Europa-Parlamentet.
10. Specialudvalget for asyl- og indvandringssamarbejdet
Sagen har senest været i skriftlig høring i Specialudvalget for asyl- og ind-
vandringssamarbejdet (SPAIS) den
26. februar 2015.
11. Tidligere forelæggelser for Folketingets Europaudvalg
Sagen har senest været forelagt Folketingets Europaudvalg forud for råds-
mødet (retlige og indre anliggender) den
9.-10. oktober 2014.
5