Europaudvalget 2015-16
Rådsmøde 3434 - beskæftigelse m.v. Bilag 4
Offentligt
1575648_0001.png
Der afholdes rådsmøde (beskæftigelse, socialpolitik, sundhed og forbrugerbeskyt-
telse) den 7. december 2015. Hermed forelægges rådsmødets dagsordenspunk-
ter. Der henvises til samlenotatet oversendt til Folketingets Europaudvalg den 26.
november 2015. Alle sager forelægges til orientering.
Punktet på rådsmødedagsordenen vedrører forslag til direktiv om en mere ligelig
kønsfordeling blandt menige bestyrelsesmedlemmer i børsnoterede selskaber.
Punktet er på dagsordenen som en generel indstilling. Det betyder, at direktivfor-
slaget forventes drøftet med henblik på at opnå kvalificeret flertal for direktivet.
Sagen har under det luxembourgske formandskab været sat på dagsordenen på
rådsmøde den 5. oktober 2015, men blev taget af dagsordenen igen på selve da-
gen. Der har sidenhen været afholdt to arbejdsgruppemøder om sagen, og der har
været fremsat flere ændringsforslag til direktivforslaget.
For det første er der fremsat et ændringsforslag til direktivets undtagelsesbe-
stemmelse. Ændringsforslaget har til formål at gøre undtagelsesbestemmelsen
mere fleksibel. Ændringen vurderes dog ikke at påvirke Danmarks mulighed for at
påberåbe sig undtagelsesbestemmelsen, idet den retter sig mod andre ordninger
end den danske.
For det andet er flere af direktivets tidsfrister udskudt. Datoen for vurderingen af,
om en medlemsstat, der har anvendt direktivets undtagelsesbestemmelse, fortsat
kan suspendere direktivets krav, er udskudt fra den 31. december 2020 til den
31. december 2022. Overgangsdatoen, hvis kravene til at opfylde undtagelsesbe-
Rådsmøde nr. 3434 (beskæftigelse, socialpolitik, sundhed og forbrugerbeskyttelse) den 7. december 2015 - Bilag 4: Skriftlig forelæggelse vedr. rådsmøde beskæftigelse m.v. 7-8/12-15 - ligestillingsdelen
1575648_0002.png
stemmelsen ikke er opfyldt, er udskudt fra 30. september 2021 til den 30. sep-
tember 2023. Endelig er datoen for, hvornår direktivet skal udløbe, udskudt fra
31. december 2028 til 31. december 2031.
Der har indtil rådsmødet i juni 2015 været et blokerende mindretal imod direktiv-
forslaget. Det er bortfaldet bl.a. på grund af nyvalg til parlamenter i flere med-
lemsstater. Bilaterale drøftelser mellem Kommissionen og medlemsstater, som
hidtil ikke har støttet direktivforslaget, har ført til, at mindretallet, der er imod
direktivforslaget, er blevet yderligere reduceret. Der er dog fortsat usikkert, om
direktivforslaget kan samle et kvalificeret flertal på Rådsmødet den 7. december.
Kommissæren og den luxembourgske minister for ligestilling har i brev af 11. no-
vember 2015 skrevet til mig med en opfordring til at se på direktivforslaget med
”nye øjne”. Tilsvarende breve er blevet sendt til ligestillingsministrene i de
øvrige
medlemsstater, som ikke støtter direktivet.
I henhold til forhandlingsoplægget fra Folketingets Europaudvalg af den 7. juni
2013 støtter regeringen ikke direktivforslaget og agter derfor at tilkendegive at
være imod direktivforslaget. Regeringen finder, at direktivforslaget strider mod
nærhedsprincippet, idet nationale tiltag kan opfylde formålet om en mere ligelig
kønsfordeling i virksomheders bestyrelser og ledelser. Regeringen finder endvide-
re, at direktivforslaget griber ind i selskabernes ledelsesret.
Formandskabet har udarbejdet en note om Kommissionens fremtidige prioriterin-
ger på ligestillingsområdet de næste 4 år, og medlemslandene er inviteret til at
drøfte prioriteringerne og komme med eventuelle forslag til aktiviteter.
Kommissionen har tidligere fremlagt flerårige strategier, men af noten fremgår
det ikke præcist, hvilken status Kommissionens dokument vil have. Der er gene-
Rådsmøde nr. 3434 (beskæftigelse, socialpolitik, sundhed og forbrugerbeskyttelse) den 7. december 2015 - Bilag 4: Skriftlig forelæggelse vedr. rådsmøde beskæftigelse m.v. 7-8/12-15 - ligestillingsdelen
1575648_0003.png
relt stemning blandt medlemslandene for, at man bør stræbe efter den stærkest
mulige platform for ligestillingsarbejdet, og at en egentlig strategi derfor bør fo-
retrækkes. Regeringen er enig i, at en strategisk ramme er nødvendig for at sikre
en målrettet og langsigtet effekt af indsatsen, og jeg agter derfor at fremføre det-
te overfor Kommissionen.
Dokumentet sætter fokus på nedenstående 5 områder:
Kvinders øgede deltagelse på arbejdsmarkedet og økonomiske uafhængig-
hed
Reducering af kønsbestemte løn- og pensionsforskelle, for derigennem at
bekæmpe fattigdom blandt kvinder.
Fremme ligestilling mellem kvinder og mænd i beslutningstagning.
Bekæmpe kønsbaseret vold samt beskytte og støtte ofrene
Fremme kønsligestilling og kvinders rettigheder i hele verden
Indsatsområderne stemmer godt overens med danske prioriteter, og regeringen
kan derfor støtte disse. Jeg agter dog at påpege, at der med fordel kunne tilføjes
en yderligere prioritering med fokus på flygtninge- og indvandrerkvinders ret-
tigheder og lige muligheder. Ligesom der generelt bør inkluderes både et kvinde-
og et mandeperspektiv. Endelig synes jeg, det er vigtigt, at Kommissionen ikke
isolerer ligestillingsarbejdet til de 5 områder, men også sørger for, at medtænke
ligestilling i andre relevante politikområder og konkrete indsatser i EU.
Punktet vedrører vedtagelsen af rådskonklusioner om ligestilling mellem kvinder
og mænd i beslutningstagning.
Rådskonklusionerne fremsættes som et led i EU’s løbende opfølgning på FN’s Bei-
jinghandlingsplan fra 1995.
Rådsmøde nr. 3434 (beskæftigelse, socialpolitik, sundhed og forbrugerbeskyttelse) den 7. december 2015 - Bilag 4: Skriftlig forelæggelse vedr. rådsmøde beskæftigelse m.v. 7-8/12-15 - ligestillingsdelen
Det luxembourgske formandskab har fremlagt rådskonklusioner, der på baggrund
af en rapport fra det europæiske ligestillingsinstitut (EIGE), viser, at der er store
forskelle mellem landene såvel som mellem forskellige sektorer på kvinders re-
præsentation inden for beslutningstagning.
I udkastet til rådskonklusioner understreges det, at ligestilling er en central værdi
i EU og vigtig for økonomisk vækst samt at yderligere fremskridt på ligestillings-
området kræver en bred vifte af tilgange, hvorfor ligestilling skal prioriteres højt
på både EU-niveau og i medlemsstaterne.
Blandt de vigtigste elementer i rådskonklusionerne er en opfordring til både med-
lemsstater og Kommissionen om at fortsætte monitoreringen
af området ”Women
in power and decision-making”.
Endvidere opfordres der til indsamling, analyse og
formidling af sammenlignelige, pålidelige og løbende opdaterede data på områ-
det, til forskning samt til at benytte såvel ”gender mainstreaming” som
særlige
indsatser for at opnå en mere ligelig repræsentation af kvinder og mænd i beslut-
ningstagning. Rådskonklusionerne afsluttes med en opfordring til Kommissionen
om at vedtage en ny strategi for ligestillingsarbejdet efter 2015.
Regeringen er positiv over for forslaget til rådskonklusioner og finder, at det er
vigtigt, at både kvinders og mænds ressourcer og talenter kommer i spil i sam-
fundet. Jeg agter derfor at støtte vedtagelsen af rådskonklusionerne.