Europaudvalget 2015-16
Rådsmøde 3434 - beskæftigelse m.v. Bilag 5
Offentligt
1575662_0001.png
Sundheds- og Ældreministeriet
Sagsnr.: 1504637
Dok. nr.: 1832361
Dato: 3. december 2015
NOTAT
Skriftlig forelæggelse af rådsmødet (beskæftigelse, socialpolitik,
sundhed og forbrugerbeskyttelse) den 7. december 2015 – sund-
hedsdelen
Der afholdes rådsmøde (beskæftigelse, socialpolitik, sundhed og forbrugerbeskyttelse)
den 7. december 2015. Der henvises til samlenotatet, som er oversendt til Folketingets
Europaudvalg den 26. november 2015.
Der er fire sundhedspunkter på dagsordenen for rådsmødet. Det drejer sig om fire udkast
til rådskonklusioner om henholdsvis en EU-strategi på alkoholområdet, om personlig me-
dicin, om demens og om opfølgning på ebola-epidemien i Vestafrika.
Sagerne forelægges til orientering for udvalget.
Rådskonklusioner om en EU-strategi til mindskelse af alkoholrelaterede skader
Kommissionen fremlagde i 2006 en EU-strategi på alkoholområdet, hvis formål var at
reducere alkoholrelaterede skader i medlemslandene. Strategien udløb i 2013. Alkohol-
misbrug er imidlertid stadig den tredjestørste årsag til sygdom og dødsfald i Europa.
Med dannelsen af den nye Kommission i 2014 er der fra flere sider blevet lagt pres på
Kommissionen for at udarbejde en ny EU-alkoholstrategi. Blandt andet vedtog Europa-
Parlamentet den 29. april 2015 en beslutning, som opfordrer Kommissionen til omgående
at indlede arbejdet omkring en ny EU-alkoholstrategi (2016-2022).
Senest blev spørgsmålet om en ny EU-alkoholstrategi drøftet under punktet eventuelt ved
rådsmødet (Beskæftigelse, Socialpolitik, Sundhed og Forbrugerpolitik) den 19. juni 2015.
Her opfordrede mange medlemslande Kommissionen til at udarbejde en ny EU-
alkoholstrategi.
På den baggrund har formandskabet forelagt et udkast til rådskonklusioner, som blandt
andet opfordrer Kommissionen til inden udgangen af 2016 at udarbejde en EU-
alkoholstrategi. Strategien skal fokusere på at reducere alkoholrelaterede skadesvirknin-
ger og skal indeholde initiativer på tværs af EU-politikker. Strategien skal respektere med-
lemslandenes kompetencer på sundhedsområdet og bør fokusere på grænseoverskriden-
de problematikker.
For regeringen er det afgørende, at rådskonklusionerne anerkender medlemslandenes
ansvar for udformningen af sundhedspolitikken og muligheden for at tilrettelægge den
ønskede alkoholpolitik. En eventuel ny EU-alkoholstrategi skal således respektere med-
lemslandenes kompetencer på sundhedsområdet.
Rådsmøde nr. 3434 (beskæftigelse, socialpolitik, sundhed og forbrugerbeskyttelse) den 7. december 2015 - Bilag 5: Skriftlig forelæggelse vedr. rådsmøde beskæftigelse m.v. 7-8/12-15 - sundhedsdelen
Side 2
Regeringen finder samtidig, at rådskonklusionerne vil kunne bidrage til at sætte fokus på
vigtigheden af at understøtte et fortsat fælles europæisk samarbejde mellem relevante
myndigheder på alkoholområdet.
På den baggrund forventer regeringen at tilslutte sig udkastet til rådskonklusioner ved
rådsmødet den 7. december 2015.
Rådskonklusioner om skræddersyet medicin til patienter
Forskning viser, at en persons gener har stor betydning for, hvilken behandling der virker,
når vedkommende bliver syg. Kender man en patients fulde genbillede eller den specifikke
sygdoms genetiske særtræk, er det muligt at skræddersy medicin til den enkelte patient,
som rammer langt mere præcist og giver færre bivirkninger.
Denne måde at behandle på kaldes personlig medicin og kan potentielt blive en vigtig del
af fremtidens sundhedstilbud om forebyggelse og behandling.
En stor del af den medicin, vi giver i dag, gavner ikke patienten eller giver store bivirknin-
ger. I værste fald kan den være direkte skadelig. Det er belastende for patienter og pårø-
rende. Og hårdt for samfundsøkonomien.
Derfor har USA, Kina og England satset stort på personlig medicin. I Danmark har regerin-
gen som led i finanslovsaftalen afsat midler til en for-analyse, der skal kvalificere de fagli-
ge, tekniske, etiske og økonomisk implikationer af et eventuelt større dansk program på
området for personlig medicin.
Rådskonklusionerne ligger i god forlængelse af de danske overvejelser.
Konklusionerne opfordrer medlemslandene til at fokusere på udviklingen af personlig
medicin ved at fremme den infrastruktur, det samarbejde, den forskning og de politiske
tiltag, der er brug for i forhold til at udvikle området.
Rådskonklusionerne har også fokus på de udfordringer, der findes i forhold til bl.a. etik og
datasikkerhed, som er helt væsentlige områder at holde sig for øje, hvis personlig medicin
skal udbredes. Samtidig tages der forbehold for de økonomiske forventninger.
Dette er opmærksomhedspunkter, som det har været vigtigt for den danske regering at få
med i rådskonklusionerne og som er blevet hørt og indarbejdet undervejs.
Regeringen mener således, at rådskonklusionerne er meget relevante for udviklingen på
sundhedsområdet både i Europa og Danmark og i tråd med regeringens linje på området.
På den baggrund forventer regeringen at tilslutte sig udkastet til rådskonklusioner ved
rådsmødet den 7. december 2015.
Rådskonklusioner om støtte til personer, der lever med demens: Forbedring af
plejepolitik og praksis
Mange europæiske lande står over for udfordringerne med en aldrende befolkning samt
en formodet stigning i antallet af demente.
På den baggrund har formandskabet valgt at sætte fokus på demens, som var temaet for
en drøftelse ved det uformelle sundhedsministermøde i Luxembourg den 24. og 25. sep-
tember 2015.
Rådsmøde nr. 3434 (beskæftigelse, socialpolitik, sundhed og forbrugerbeskyttelse) den 7. december 2015 - Bilag 5: Skriftlig forelæggelse vedr. rådsmøde beskæftigelse m.v. 7-8/12-15 - sundhedsdelen
Side 3
Rådskonklusionerne har blandt andet fokus på forebyggelse, tidlig og rettidig diagnostice-
ring og støtte af mennesker med demens. Konklusionerne fremhæver, at indsatsen og
hjælpen skal leveres så tæt på hjemmet som muligt, ligesom de har fokus på at respektere
de dementes rettigheder og på at sikre yderligere forskning på demensområdet. Konklusi-
onerne er således fint i tråd med regeringens prioriteter på demensområdet.
Medlemsstaterne inviteres blandt andet til at adressere demensområdet gennem tværfag-
lige nationale strategier, handlingsplaner eller lignende og til at fortsætte et stærkt fokus
på koordinationen mellem fagområder og sektorer. Med beslutningen om en ny dansk,
national handlingsplan om demens med både sundheds- og socialfaglige elementer, vur-
deres dette at være opfyldt i dansk kontekst.
Både i arbejdet med den nationale handlingsplan med demens og på sundhedsområdet
generelt, lægger regeringen vægt på at lære af relevante erfaringer fra vores nabolande og
skabe de relevante samarbejdsrelationer.
Regeringen finder, at et samarbejde på EU-plan inden for demensområdet vil kunne bi-
drage positivt til landenes arbejde med at tilrettelægge den nationale indsats, ligesom det
vil kunne bidrage til at fremme forskning og udvikling.
Rådskonklusionerne vil kunne bidrage til at sætte demens på den sundhedspolitiske dags-
orden i EU og dermed til at understøtte en fortsat dialog og erfaringsudveksling blandt
medlemslandene.
På den baggrund forventer regeringen at tilslutte sig udkastet til rådskonklusioner ved
rådsmødet den 7. december 2015.
Rådskonklusioner om folkesundhedserfaringerne fra ebolaudbruddet i Vestaf-
rika – Sundhedssikkerhed i Den Europæiske Union
Ebola-epidemien i Vestafrika resulterede i mere end 28.000 tilfælde af ebola og over
11.000 rapporterede døde, herunder 500 sundhedspersoner.
På den baggrund er der blandt andet i WHO igangsat en række initiativer og drøftelser
med henblik på at styrke kapaciteten til håndtering af lignende sundhedstrusler i fremti-
den.
I EU-regi har det luxembourgske formandskab sammen med Kommissionen den 12.-14.
oktober 2015 afholdt konferencen ”Ebola Lessons Learned”. Formålet var at identificere
læringspunkter fra ebola-epidemien, som kan være med til at sikre, at medlemslandenes
beredskaber er gearet til at reagere effektivt på fremtidige kriser og sygdomsudbrud.
Konferencen følges nu op af rådskonklusioner med henblik på vedtagelse på rådsmødet
den 7. december 2015.
En af erfaringerne fra ebola-epidemien var, at det tog tid at mobilisere det nødvendige
beredskab. På den baggrund inviterer Rådet medlemsstaterne til at fastholde en passende
kapacitet såvel under som imellem krisesituationer.
Rådet inviterer desuden medlemsstaterne og Kommissionen til at drøfte en række
spørgsmål, som kan bidrage til et styrket beredskab i fremtiden.
Blandt andet skal det drøftes, hvordan den tværsektorielle koordinering og samarbejdet i
forbindelse med folkesundhedsmæssige krisesituationer i EU kan forbedres.
Rådsmøde nr. 3434 (beskæftigelse, socialpolitik, sundhed og forbrugerbeskyttelse) den 7. december 2015 - Bilag 5: Skriftlig forelæggelse vedr. rådsmøde beskæftigelse m.v. 7-8/12-15 - sundhedsdelen
Side 4
Det skal også drøftes, hvordan risikovurderinger af alvorlige grænseoverskridende sund-
hedstrusler kan styrkes, og hvordan forebyggelse og behandling, herunder beskyttelse og
uddannelse af sundhedspersonale, kan forbedres.
Derudover skal det drøftes, hvordan forskningen kan styrkes, navnlig med hensyn til diag-
nostiske metoder, vacciner og terapeutiske produkter.
Endelig skal man drøfte modeller for etablering af teams og eksperter med særlig viden
om medicin og folkesundhed. Tanken er, at sådanne teams kan være en del af den euro-
pæiske katastroferesponskapacitet under Civilbeskyttelsesmekanismen, der i Danmark er
forankret i Forsvarsministeriet. Fra dansk side er der ikke taget stilling til spørgsmålet om
etablering af sådanne teams, men Danmark deltager selvfølgelig i de videre drøftelser.
Regeringen støtter generelt op om, at man i internationalt regi drøfter erfaringerne fra
ebola-epidemien med henblik på at stå bedre rustet i fremtiden.
Regeringen lægger i den forbindelse vægt på, at de drøftelser, der foreslås iværksat i EU,
fortrinsvis skal foregå i Udvalget for Sundhedssikkerhed (HSC) og med respekt for med-
lemsstaternes kompetence.
På den baggrund forventer regeringen at tilslutte sig udkastet til rådskonklusioner ved
rådsmødet den 7. december 2015.