Europaudvalget 2015-16
Rådsmøde 3463 - udenrigsanl. Bilag 2
Offentligt
1626202_0001.png
NOTAT TIL
FOLKETINGETS EUROPAUDVALG
4. Handelsrelaterede aspekter af Kommissionens meddelelse ”Stål:
bevaring af holdbare jobs og vækst i Europa” (KOM(2016) 155)
1.
Resumé
Europa-Kommissionen fremsendte den 16. marts 2016 meddelelsen ”Stål:
Bevaring af holdbare jobs og vækst i Europa” (KOM(2016) 155). I med-
delelsen fokuserer Kommissionen på at udvikle en mere konkurrencedyg-
tig og bæredygtig stålindustri baseret på en række elementer, herunder
via en mere effektiv og ansvarlig handelspolitik.
Den 17. marts 2016 opfordrede Det Europæiske Råd i sine konklusioner
Rådet til hurtigt at gennemgå meddelelsen med henblik på at gøre en
kraftig indsats som reaktion på den vanskelige situation i den europæiske
stålsektor. De handelsrelaterede aspekter af meddelelsen drøftes i Rådet
for Udenrigsanliggender Handel den 13. maj 2016.
Meddelelsen har ikke i sig selv lovgivningsmæssige eller økonomiske kon-
sekvenser. En række af meddelelsens handelspolitiske forslag kræver lov-
givning på EU-niveau, der vil kunne medføre væsentlige økonomiske og
administrative konsekvenser.
2.
Baggrund
Kommissionen fremsendte den 16. marts 2016 meddelelsen
”Stål: Beva-
ring af holdbare jobs og vækst i Europa”
(KOM(2016) 155). Meddelel-
sen følger op på Kommissionens
”handlingsplan for en konkurrencedyg-
tig og bæredygtig stålindustri”
fra 2013( (KOM(2013) 407).
Kommission har siden november 2015 haft øget fokus på krisen i den
europæiske stålindustri. I februar 2016 afholdt Kommissionen en højni-
veaukonference om energiintensive industrier med henblik på at gøre sta-
tus for gennemførelsen af handlingsplanen for stålindustrien. Situationen i
stålindustrien blev desuden drøftet på møderne i Rådet (konkurrenceevne)
i november 2015 og februar 2016.
Rådsmøde nr. 3463 (udenrigsanliggender - handel) den 13. maj 2016 - Bilag 2: Samlenotat vedr. udenrigsanliggender - handel 13/5-16 - pkt. 4
1626202_0002.png
2/9
Den 17. marts 2016 opfordrede Det Europæiske Råd i sine konklusioner
Rådet til hurtigt at gennemgå meddelelsen med henblik på at gøre en kraf-
tig indsats som reaktion på den vanskelige situation i den europæiske stål-
sektor. De handelsrelaterede aspekter af meddelelsen drøftes i Rådet for
Udenrigsanliggender Handel den 13. maj 2016.
3.
Formål og indhold
Med meddelelsen påpeger Kommissionen, at den europæiske stålindustri
er kendetegnet ved moderne, energi- og CO2-effektive anlæg, der frem-
stiller produkter med høj merværdi, men at den europæiske stålsektor, på
trods af det store potentiale, står i en vanskelig situation grundet ændrin-
ger i de globale markeder og den teknologiske udvikling.
På denne baggrund, og på baggrund af stålhandlingsplanen ønsker Kom-
missionen at iværksætte initiativer på følgende indsatsområder for at for-
bedre konkurrencedygtigheden i den europæiske stålindustri:
a. En effektiv og ansvarlig handelspolitik
b. Investeringer i en moderne og bæredygtig stålindustri
c. At forvandle ressourcer- og klimaudfordringer til muligheder
Drøftelsen i Rådet for Udenrigsanliggende Handel har alene fokus på det
første indsatsområde om ”en effektiv og ansvarlig handelspolitik”, der
rummer følgende indsatser.
a. En effektiv og ansvarlig handelspolitik
Fælles handling for at styrke vores forsvar mod illoyal handelspraksis
En af målsætningerne med Kommissionens meddelelse er at styrke EU’s
evne til at forsvare sig mod urimelig handelspraksis fra andre lande. Kom-
missionen peger på, at den europæiske stålindustri især udsættes for et stort
pres som følge af en betydelig kinesisk overskudskapacitet af stål, svarende
til halvdelen af hele den årlige europæiske stålproduktion. Overskudskapaci-
teten har ført til en illoyal handelspraksis fra især Kina, hvor stål eksporteres
meget billigt til bl.a. EU. Det har destabiliseret de globale stålmarkeder og
presset prisen i bund. Kommissionen har derfor indført et rekordstort antal
defensive handelsforanstaltninger for at imødegå de negative konsekvenser
for stålindustrien. Endvidere understreger Kommissionen, at endnu mere
kan gøres fremadrettet.
Nuværende foranstaltninger til at styrke beskyttelsen af handel
EU har allerede indført 37 antidumping-foranstaltninger på import af stål,
herunder 16 der vedrører kinesiske stålprodukter. Endvidere har Kommissi-
onen i 2015 indledt 7 nye undersøgelser relateret til stålsektoren. Kommis-
Rådsmøde nr. 3463 (udenrigsanliggender - handel) den 13. maj 2016 - Bilag 2: Samlenotat vedr. udenrigsanliggender - handel 13/5-16 - pkt. 4
3/9
sionen peger endvidere på, at man har skærpet sin praksis i antidumping-
undersøgelserne, idet man nu dels indleder antidumping-undersøgelser, in-
den den dumpede import når at forårsage skade på den europæiske stålindu-
stri, dels registrerer importen af undersøgte stålprodukter for derved at have
mulighed for at indføre antidumping-told med tilbagevirkende kraft.
Yderligere bestræbelser på at fremskynde processen
Kommissionen peger på, at man fremover vil ændre praksis i sine antidum-
ping-undersøgelser for derved at muliggøre, at en midlertidig told kan indfø-
res op til én måned tidligere end i dag, hvor det typisk tager 9 måneder. Man
vil både effektivisere egne processer, forkorte en række frister for erhvervs-
livet og skære ned på involveringen af medlemsstaterne.
Modernisering af de defensive handelsinstrumenter
Kommissionen peger på, at en yderligere effektivisering af EU’s indsats er
nødvendig, hvorfor dens forslag fra 2013 om at modernisere EU’s defensive
handelsinstrumenter bør vedtages hurtigst muligt. Forslaget er blevet bloke-
ret i Rådet. Kommissionen foreslår følgende i meddelelsen:
De allerede foreslåede begrænsninger af anvendelsesområdet for
EU’s regel om at bruge den mindste af to mulige toldsatser bør ud-
vides med henblik på at sikre, at reglen ikke anvendes i stålsektoren
og mere generelt, når markedet i eksportlandet er udsat for betydeli-
ge forvridninger.
De relevante EU-forordninger (antidumping- og antisubsidie-
forordningerne) bør ændres således, at en række frister for erhvervs-
livet forkortes formelt, og høringer af medlemsstaterne kan strøm-
lines.
Europa-Parlamentet og Rådet opfordres til at indgå i samarbejdet om
at skærpe regelsættet, og Kommissionen erklærer sig parat til at
fremsætte de ovenfornævnte reformforslag.
Der bør indføres et overvågningssystem, som skal monitorere al im-
port af stål til EU, således at foranstaltninger kan aktiveres, når im-
porten truer med at skade de europæiske stålproducenter. Det be-
mærkes, at Kommissionen den 13. april 2016 stillede forslag til
EU’s safeguard-komité om at indføre forudgående registrering af
import til EU af en række jern- og stålprodukter. Forslaget er blevet
behandlet efter rådgivningsproceduren, der medfører, at Kommissi-
onen kan vedtage det uanset udfaldet af afstemningen.
Interesserede parter opfordres til at give deres mening til kende i en
igangværende høring om, hvorvidt EU skal ændre metoder til be-
regning af dumping fra Kina jf. udløb af visse bestemmelser i Kinas
tiltrædelsesprotokol til WTO. Ændringerne er måske nødvendige,
men Kommissionen vil analysere konsekvenserne grundigt og finder
Rådsmøde nr. 3463 (udenrigsanliggender - handel) den 13. maj 2016 - Bilag 2: Samlenotat vedr. udenrigsanliggender - handel 13/5-16 - pkt. 4
1626202_0004.png
4/9
ikke, at de kan foretages uden betydelige overgangsperioder og af-
hjælpende foranstaltninger.
At håndtere den globale overkapacitet
Foruden de ensidige foranstaltninger til at afbøde konsekvenserne af over-
kapaciteten på stål, arbejder Kommissionen sammen med EU’s handels-
partnere på at håndtere de underliggende problemer. Forsøget på at genska-
be lige konkurrencevilkår har fokus på:
At styrke og forøge antallet af bilaterale møder i kontaktgruppen for
stålspørgsmål, navnlig møder med Kina.
Håndtering af udfordringerne gennem strukturelle tilpasninger, der
skal drøftes i OECD’s stålkomité.
I WTO-regi vil Kommissionen benytte relevante lejligheder til at
minde Kina om at overholde sine internationale forpligtelser i hen-
hold til WTO-reglerne vedrørende gennemsigtighed og anmeldelse
af subsidier.
Kinas subsidieordninger vil blive undersøgt grundigt og spørgsmålet
vil blive taget op i G20-sammenhæng.
Kommissionen vil i relevante WTO-forhandlinger samt forhandlin-
ger af bilaterale aftaler bl.a. søge at få indført større disciplin i for-
bindelse med statsstøtte og statsejede virksomheder.
Europa-Parlamentets udtalelser
4.
Europa-Parlamentet har ikke udtalt sig formelt om meddelelsen. Kommissi-
onens forslag om at modernisere EU’s defensive handelsinstrumenter (TDI-
modernisering) har en central placering i stålmeddelelsens konkrete han-
delspolitiske forslag til Rådet og Europa-Parlamentet.
Europa-Parlamentet har vedtaget en række ændringsforslag til Kommissio-
nens TDI-moderniseringsforslag, herunder i forhold til det i meddelelsen
behandlede forslag om at begrænse anvendelsesområdet for EU’s regel om
brug af den mindste toldsats i antidumping- og antisubsidie-undersøgelser.
Konkret har Europa-Parlamentet i sin behandling af TDI-
moderniseringsforslaget ønsket at udvide de af Kommissionens foreslåede
begrænsninger markant. Det forventes derfor, at Europa-Parlamentet kan
støtte forslaget i meddelelsen om, at begrænsningerne i reglen udvides, såle-
des at reglen ikke anvendes i antidumping-sager relateret til stålsektoren og
mere generelt, når markedet i eksportlandet er udsat for betydelige forvrid-
ninger.
Det forventes endvidere, at Europa-Parlamentet kan støtte, at undersøgel-
sesperioderne forkortes. Europa-Parlamentet har i sine ændringsforslag til
Rådsmøde nr. 3463 (udenrigsanliggender - handel) den 13. maj 2016 - Bilag 2: Samlenotat vedr. udenrigsanliggender - handel 13/5-16 - pkt. 4
1626202_0005.png
5/9
TDI-moderniseringsforslaget udtrykt ønske om, at fristen for indførelse af
midlertidig antidumping- og udligningstold (antisubsidie) forkortes med 3
måneder. Det er mere vidtgående, end Kommissionen lægger op til i medde-
lelsen.
5.
Nærhedsprincippet
Ikke relevant.
6.
Gældende dansk ret
Ikke relevant.
7.
Konsekvenser
Lovgivningsmæssige konsekvenser
Meddelelsen har ikke i sig selv lovgivningsmæssige konsekvenser.
Økonomiske konsekvenser
Meddelelsen har i sig selv ingen statsfinansielle, samfundsøkonomiske
eller erhvervsøkonomiske konsekvenser. En række af meddelelsens han-
delspolitiske forslag kræver lovgivning på EU-niveau, der vil kunne med-
føre væsentlige økonomiske og administrative konsekvenser.
Andre konsekvenser og beskyttelsesniveauet
Meddelelsen har ikke i sig selv konsekvenser for beskyttelsesniveauet.
8.
Høring
Kommissionens meddelelse har været sendt i høring i Specialudvalget for
Konkurrenceevne, Vækst og Forbrugerspørgsmål med frist den 29. marts
2016. I den forbindelse blev følgende bemærkninger vedrørende de han-
delsrelaterede emner modtaget:
DI bemærker, at priserne på stål generelt er faldet siden 2008 delvist
grundet global overkapacitet, hvilket isoleret set er et gode for den del af
europæisk erhvervsliv, der aftager dette råmateriale til produktion med
videre.
DI finder det uheldigt, at Kommissionen bruger den aktuelle krise i stål-
industrien til at ændre på de overordnede rammer for anvendelsen af EU’s
defensive handelsinstrumenter. Dette kan begrænse handlen og pålægge
europæiske importører og industri, der benytter råstofferne yderligere
omkostninger, som vil påvirke konkurrenceevnen negativt gennem øgede
forbrugerpriser. DI er således bekymret over flere af de foreslåede tiltag.
Det gælder særligt forsøget på at bruge den aktuelle situation i stålindu-
Rådsmøde nr. 3463 (udenrigsanliggender - handel) den 13. maj 2016 - Bilag 2: Samlenotat vedr. udenrigsanliggender - handel 13/5-16 - pkt. 4
1626202_0006.png
6/9
strien til at fjerne reglen om den laveste told (den såkaldte lesser duty
rule). Afskaffes denne regel, vil det være muligt at pålægge en anti-
dumpingtold, som er højere end den skadevirkning, som europæiske pro-
ducenter lider under. Europæisk industri vil med andre ord blive overbe-
skyttet, hvilket ikke er godt for konkurrenceevnen.
DI er også modstander af at afkorte høringsprocedurerne i forbindelse
med gennemførelsen af antidumping-undersøgelser. En afkortning vil
gøre det endnu vanskeligere at identificere og engagere de dele af euro-
pæisk erhvervsliv, som anvender importerede varer omfattet af undersø-
gelsen, det vil sige de virksomheder, der står til at få øget deres udgifter,
hvis der indføres en endelig antidumping-told.
DI har i øvrigt tilkendegivet, at man er yderst skepisk overfor indførelsen
af et importlicenssystem (forudgående importregistrering). Man lægger
vægt på, at et sådan system bør medføre så få erhvervsøkonomiske byrder
som muligt.
Danske Maritime stiller sig umiddelbart skeptisk over for at gennemføre
ændringer i regler og procedurer for Kommissionens brug af defensive
handelsinstrumenter med udgangspunkt i situationen inden for stålsekto-
ren. Særligt kan forslaget om at afkorte høringsprocedurerne i forbindelse
med gennemførelse af antidumping-undersøgelser vække bekymring, idet
et sådant forslag vil vanskeliggøre kortlægning og identifikation af even-
tuelle negative virkninger for de erhverv, der bruger importerede produk-
ter omfattet af antidumping-undersøgelser. Hvis der eksempelvis tiltæn-
kes indført antidumping-told på importerede stålprodukter, som bruges
inden for europæisk skibsbygning og inden for produktion af maritimt
udstyr i Europa, kan det vanskeliggøre inddragelsen af den europæiske
maritime industri i høringsprocessen, og industrien risikerer således at stå
med øgede udgifter som følge af den endelige antidumping-told.
Dansk Erhverv påpeger, at globalisering og international frihandel bidra-
ger til en positiv international udvikling og til global samhørighed. Dansk
Erhverv ønsker frihandel uden væksthæmmende toldbarrierer og med
optimale muligheder for at drive virksomhed på globalt plan. Danmark
skal være en aktiv del af det internationale samarbejde, og Danmark skal
være åben over for de muligheder, som verden rummer.
Dansk Erhverv kan i særlige tilfælde acceptere, at der strammes op på de
handelsdefensive instrumenter, der sættes i værk for at forhindre en han-
delspraksis fra et tredjeland, der i praksis konstituerer dumping af produk-
ter på det europæiske marked.
Rådsmøde nr. 3463 (udenrigsanliggender - handel) den 13. maj 2016 - Bilag 2: Samlenotat vedr. udenrigsanliggender - handel 13/5-16 - pkt. 4
1626202_0007.png
7/9
Dansk Erhverv anerkender at der i særlige tilfælde kan være grund til at
iværksætte defensive handelsinstrumenter, men dette bør være undtagel-
sen snarere end reglen. Defensive handelsinstrumenter forøger omkost-
ningerne for europæiske virksomheder og forbrugere, særligt dem der
forsøger at integrere deres globale værdikæder. Endvidere reducerer an-
tidumping-told forbrugernes valgmuligheder og forøger priserne. I det
omfang, at der er behov for at vedtage midlertidige antidumping-
foranstaltninger skal dette naturligvis ske så hurtigt som muligt og på et
sagligt eller videnskabeligt underbygget grundlag. Dette er afgørende
også i relation til at opnå medhold ved WTO’s tvistbilæggelsesdomstol.
Dansk Erhverv forholder sig kritisk til at indføre antidumping-told med
tilbagevirkende kraft på tre måneder – da dette introducerer en væsentlig
økonomisk usikkerhed for danske virksomheder. Dansk Erhverv støtter
fuld markedsøkonomisk status til Kina, da dette vil medføre langt større
fordele end ulemper for både forbrugere og virksomheder i Danmark (og
Europa). Dansk Erhverv støtter ligeledes en modernisering af de defensi-
ve handelsinstrumenter, således at de bliver tidsvarende og kan sikre lige
konkurrencevilkår. Dansk Erhverv støtter ikke den konkret foreslåede
begrænsning i anvendelsesområdet for EU’s regel om anvendelse af den
mindste toldsats (lesser duty rule).
Dansk Erhvervs har i øvrigt tilkendegivet, at man er yderst skepisk over-
for indførelsen af et importlicenssystem (forudgående importregistrering).
Man lægger vægt på, at et sådan system bør medføre så få erhvervsøko-
nomiske byrder som muligt.
9.
Generelle forventninger til andre landes holdninger
Ikke alle landes holdninger til meddelelsen er kendte, men flere lande har
udtrykt stor bekymring for den aktuelle situation i den europæiske stålsektor.
Belgien, Frankrig, Italien, Luxembourg, Polen, Storbritannien, Tyskland
har fremsendt et brev til Europa-Kommissionen om nødvendighederne af
nye initiativer, herunder inden for handelspolitikken (antidumping).
Meddelelsens lovgivningsmæssige forslag knytter sig for så vidt angår de
handelspolitiske områder især til de igangværende forhandlinger om en
modernisering
af
EU
defensive
handelsinstrumenter
(TDI-
modernisering).
TDI-moderniseringsforslaget har siden ultimo 2014 været blokeret i Rå-
det, fordi der ikke har kunnet opnås enighed om et kompromis på
spørgsmålet om eventuelle begrænsninger i anvendelsesområdet for EU’s
regel om brug af den mindste toldsats. Kommissionens TDI-
moderniseringsforslag indebærer, at reglen ikke anvendes i alle antisubsi-
Rådsmøde nr. 3463 (udenrigsanliggender - handel) den 13. maj 2016 - Bilag 2: Samlenotat vedr. udenrigsanliggender - handel 13/5-16 - pkt. 4
1626202_0008.png
8/9
die-sager samt i antidumping-sager, hvor relevante råvarepriser er blevet
forvrænget som følge af statslig indgriben.
En række handelsliberale medlemsstater har ud fra et hensyn til de euro-
pæiske importører, brugere og forbrugere ikke villet acceptere, at reglens
anvendelsesområde begrænses. Omvendt et antal mere protektionistisk
indstillede medlemsstater støttet begrænsningerne og foreslået anvendelse
af brede definitioner, der muliggør, at reglen kan undlades i mange tilfæl-
de. Imellem disse positioner har befundet sig medlemsstater, der på den
ene side gerne ser, at reglens anvendelsesområde begrænses, men samti-
digt ønsker at anvende stramme definitioner, der sikrer, at den kun i sær-
lige tilfældes kan undlades.
Den aktuelle krise i stålindustrien kan have medført, at der i dag er mere
udbredt villighed til at acceptere visse begrænsninger i reglens anvendel-
sesområde. Omvendt er der ikke klare indikationer på, at Kommissionen i
dag vil kunne opnå den fornødne opbakning til de begrænsninger man har
foreslået under TDI-modernisering og siden udvidet i stålmeddelelsen.
Det forventes, at der isoleret set vil være opbakning fra flertallet af EU’s
medlemsstater til at forkorte Kommissionens undersøgelsesperioder, men
at nogle handelsliberale medlemsstater vil lægge vægt på, at det ikke sker
på bekostning af kvaliteten i undersøgelserne.
10.
Regeringens generelle holdning
Regeringen er skeptisk i forhold til en række af de handelspolitiske ele-
menter i Kommissionens meddelelse. Den nuværende krise i den europæ-
iske stålsektor bør i videst muligt omfang løses gennem fornyelse og til-
pasning samt gennem dialog med berørte tredjelande med henblik på at
adressere den globale overkapacitet. Det er i den sammenhæng vigtigt for
danske importører at have adgang til stål af høj kvalitet til konkurrence-
dygtige priser. Det er ikke i dansk interesse, at tiltag som skal afhjælpe en
krise i den europæiske stålsektor får bredere negative følgevirkninger for
europæisk industris konkurrenceevne og mulighed for at indgå i globale
værdikæder.
Kommissionens intention om at forkorte de undersøgelser, der går forud
for indførelsen af antidumping-told på fx kinesisk stål, er ikke i sig selv
problematisk. Regeringen er dog skeptisk overfor, om det i praksis kan
lade sig gøre, uden at gå på kompromis med kvaliteten af undersøgelser-
ne. Når EU indfører antidumping-told, kan det have væsentlige negative
konsekvenser for berørte europæiske virksomheder, der importerer eller
videreforarbejder de pågældende produkter. Foranstaltningerne skal der-
for indføres på et solidt fagligt grundlag, og virksomhederne skal have
Rådsmøde nr. 3463 (udenrigsanliggender - handel) den 13. maj 2016 - Bilag 2: Samlenotat vedr. udenrigsanliggender - handel 13/5-16 - pkt. 4
1626202_0009.png
9/9
rimelige muligheder for at forsvare deres interesser og/eller foretage de
nødvendige tilpasninger af deres forretning. Det hensyn bringes i fare, når
Kommissionen vil forkorte en række af virksomhedernes frister samt be-
grænse medlemsstaternes inddragelse.
Regeringen har stemt imod et forslag fra Kommissionen om at indføre
forudgående registrering af import af jern- og stålprodukter (importli-
cens). Folketingets Europaudvalg blev orienteret om regeringens holdning
den 18. april 2016. Regeringen lagde især til grund for sin holdning, at den
forudgående importregistrering kan medføre væsentlige administrative byr-
der for erhvervslivet uden at forbedre EU’s muligheder for at håndtere de
akutte udfordringer for stålindustrien nævneværdigt. Regeringen finder, at
den eksisterende importovervågning gennem DG TAXUD er tilstrækkelig.
Regeringen lagde i forbindelse med forhandlingerne om en modernisering
af de defensive handelsinstrumenter afgørende vægt på, at der ikke fore-
tages begrænsninger i anvendelsesområdet for reglen om brug af den
mindste toldsats i forbindelse med forhandlingerne om modernisering af
EU’s defensive handelsinstrumenter. Således kan det heller ikke accepte-
res at udvide de allerede foreslåede begrænsninger, som Kommissionen
foreslår i stålmeddelelsen. Reglens formål er at sikre, at EU tilvejebringer
en reel beskyttelse af europæiske producenter, der udsættes for skadelig
dumping, samtidigt med, at der tages et behørigt hensyn til de europæiske
importører, brugere og forbrugere, der i sidste ende betaler prisen for for-
anstaltningerne. Det gøres ved at indføre en antidumping-told der ikke
overstiger det nødvendige minimum for at fjerne alle de skadelige effek-
ter af den konstaterende dumping. En begrænsning af reglens anvendel-
sesområde vil være udtryk for en unødvendig overbeskyttelse af visse
industrier på bekostning af andre dele af erhvervslivet. Danske virksom-
heder rammes typisk negativt, når EU indfører antidumping-told.
11.
Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Sagen har ikke tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg.