Europaudvalget 2015-16
Rådsmøde 3472 - transport, tele og energi Bilag 1
Offentligt
1631454_0001.png
Dato
9. maj 2016
Samlenotat
Rådsmøde (energi) den 6. juni 2016
Dagsorden
1.
Forslag til Europa-Parlamentets og Rådets forordning om foranstalt-
ninger til opretholdelse af naturgasforsyningssikkerheden og ophævel-
se af forordning (EU) nr. 994/2010
Fremskridtsrapport
Evt. politisk drøftelse
Side
2
2.
Fremtidigt elmarkedsdesign
Formandskabskonklusioner
Evt. politisk drøftelse
9
Energi-, Forsynings- og
Klimaministeriet
Stormgade 2-6
1470 København K
T: +45 3392 2800
E: [email protected]
Side 1/15
www.efkm.dk
Rådsmøde nr. 3472 (transport, telekommunikation og energi) den 6.-7. juni 2016 - Bilag 1: Samlenotat vedr. rådsmøde transport, tele og energi 6/6-16
1631454_0002.png
1. Forslag til Europa-Parlamentets og Rådets forordning om foranstalt-
ninger til opretholdelse af naturgasforsyningssikkerheden og ophæ-
velse af forordning (EU) nr. 994/2010
KOM(2016) 52
Revideret notat. Ændringer er markeret med streg i margenen.
1. Resumé
Kommissionen har den 16. februar 2016 fremsat forslag til revision af forordning
om foranstaltninger til opretholdelse af naturgasforsyningssikkerhed. Forordningen
har til formål at sikre, at alle medlemslande tager de nødvendige foranstaltninger
for at sikre, at naturgasforsyningen kan opretholdes til sårbare kunder (husholdnin-
ger, væsentlige sociale tjenester m.fl.) i tilfælde af en alvorlig afbrydelse af gasfor-
syningen eller i situationer med ekstraordinær høj gasefterspørgsel. Kommissionen
vurderer ikke, at den gældende forordning sikrer tilstrækkelig modstandskraft over
for en potentiel gasforsyningskrise.
De væsentligste ændringer i forslaget til en revideret forordning består i et styrket
regionalt samarbejde, introduktion af en solidaritetsforpligtelse over for nabolande
og krav til større gennemsigtighed i kommercielle gaskontrakter. Forslaget vurderes
generelt set ikke at medføre nye væsentlige erhvervsøkonomiske konsekvenser.
Solidaritetsforpligtelsen kan hypotetisk set medføre erhvervsøkonomiske konse-
kvenser for de ikke-beskyttede industrikunder, som risikerer at få afbrudt deres
gasforsyning i en forsyningskrise, men risikoen for at solidaritetsforpligtelsen effek-
tueres i Danmark vurderes i praksis at være meget lille.
Det forventes, at der på energirådsmødet den 6. juni 2016, vil blive fremlagt en
fremskridtsrapport.
2. Baggrund
Kommissionen har ved KOM(2016) 52 af 16. februar 2016 fremlagt forslag til en
revision af forordning om foranstaltninger til opretholdelse af naturgasforsynings-
sikkerhed og ophævelse af forordning 994/2010 (revision af gasforsyningssikker-
hedsforordning). Forslaget er fremsendt til Rådet i dansk sprogversion den 16.
februar 2016.
Forslaget er fremsat med hjemmel i TEUF artikel 194, stk. 2, og skal behandles
efter den almindelige lovgivningsprocedure i TEUF artikel 294. Rådet træffer afgø-
relse med kvalificeret flertal.
Forslaget til en revision af den eksisterende forordning har baggrund i Kommissio-
nens evaluering af den gældende gasforsyningssikkerhedsforordning 994/2010.
I evalueringen konkluderer Kommissionen, at forordningen har medvirket til en
generelt øget gasforsyningssikkerhed i EU, men at EU’s beredskab og kapacitet til
effektivt at modvirke en gasforsyningskrise vil være begrænset uden ændringer til
Side 2/15
Rådsmøde nr. 3472 (transport, telekommunikation og energi) den 6.-7. juni 2016 - Bilag 1: Samlenotat vedr. rådsmøde transport, tele og energi 6/6-16
1631454_0003.png
den gældende forordning. Kommissionens såkaldte stresstest (vurdering af konse-
kvenser af gasafbrydelses-scenarier) fra sommeren 2014 viste også, at EU fortsat
vil være sårbar over for store afbrydelser i gasforsyningen.
Revisionsforslaget af gasforsyningssikkerhedsforordningen blev også annonceret i
strategien for Energiunionen af 25. februar 2015 og er specielt knyttet til den di-
mension i Energiunionen, der omhandler
Energisikkerhed, solidaritet og tillid.
3. Formål og indhold
Forordningsforslagets overordnede formål er at sikre, at alle medlemslande tager
de nødvendige foranstaltninger for at sikre, at naturgasforsyningen kan opretholdes
til de mest sårbare kunder i tilfælde af en alvorlig afbrydelse af gasforsyningen eller
i situationer med ekstraordinær høj gasefterspørgsel.
Forordningen definerer husholdninger som beskyttede kunder, som den tilgængeli-
ge gasforsyning på det europæiske marked i første række skal tildeles i tilfælde af
en forsyningskrise. Derudover
kan
medlemsstaterne på nærmere definerede vilkår
vælge at udvide beskyttelsen til små- og mellemstore virksomheder og væsentlige
sociale tjenester samt fjernvarmeværker, hvis forsyning dermed opretholdes i til-
fælde af en forsyningskrise. Det resterende gasforbrug er pr. definition ikke-
beskyttet, og disse gaskunder udgøres af store industrivirksomheder og centrale
elværker, som kan risikere at få afbrudt deres gasforsyning i en forsyningskrise.
Forslaget har også til formål at bidrage til et mere velfungerende indre marked for
gas, som er en vigtig forudsætning for en øget forsyningssikkerhed på EU-plan.
Forslaget har sammenhæng med EU’s Transeuropæiske Energinets (TEN-E) Pro-
gram, som giver mulighed for at opnå støtte til forbedring af gasinfrastrukturen med
henblik på etablering af tovejskapacitet (såkaldt reverse flow, der sikrer, at gassen i
transmissionsledningerne kan flyde i begge retninger), diversificering af gasforsy-
ninger og forbedring af den grænseoverskridende kapacitet.
Forslaget til revideret gasforsyningssikkerhedsforordning introducerer en række
nye tiltag til at forebygge og imødegå gasforsyningskriser i EU.
Det drejer sig om indførelse af et nyt
solidaritetsprincip,
der indebærer, at med-
lemslande skal hjælpe nabo-medlemslande med at sikre gasforsyningen til særligt
sårbare kunder forstået som husholdninger, væsentlige sociale tjenester og fjern-
varmeværker. Solidaritetsprincippet indebærer, at hvis et medlemsland ikke er i
stand til at opretholde forsyningen til de føromtalte kunder og erklærer nødsituation,
da kan det betyde, at et naboland må afbryde forsyningen til sine ikke-beskyttede
kunder for at frigøre gasmængder til nabolandets husholdninger, sociale tjenester
og fjernvarmeværker. Solidaritetsprincippet er en absolut sidste udvej, der kun be-
nyttes på baggrund af forudgående aftaler mellem nabolandene om de tekniske,
juridiske og finansielle vilkår, og de foranstaltninger, som medlemslandene skal
indføre med henblik på at implementere solidaritets-forpligtelsen, skal fortrinsvis
være markedsbaserede.
Side 3/15
Rådsmøde nr. 3472 (transport, telekommunikation og energi) den 6.-7. juni 2016 - Bilag 1: Samlenotat vedr. rådsmøde transport, tele og energi 6/6-16
1631454_0004.png
Kommissionen foreslår endvidere en
styrkelse af det regionale samarbejde,
der
involverer krav om fælles udarbejdelse af risikovurderinger, samt forebyggelses- og
nødplaner på regionalt niveau. Kommissionen foreslår i bilaget til forordningen
sammensætningen af en række regioner inden for, hvilke dette samarbejde skal
foregå. Danmark udgør sammen med Sverige en selvstændig region.
Den gældende forordning forpligter medlemsstaterne til at
udveksle oplysninger om
kommercielle gaskontrakter
som grundlag for vurdering af gasforsyningssikker-
hedssituationen. I Kommissionens forslag lægges der op til en begrænset udvidel-
se af omfanget af de kontraktmæssige oplysninger, som skal anmeldes til Kommis-
sionen. Der er bl.a. tale om oplysninger om kontrakters varighed, gasmængder,
leveringssted m.v. Samtidig indføres der et tærskel-kriterium, som betyder, at kon-
trakter, der involverer levering af gas på mere end 40 pct. af en medlemsstats gas-
forbrug, skal meddeles til Kommissionen.
Kommissionen lægger i sit forslag op til, at definitionen af beskyttede gaskunder
samt standarder for forsyning og infrastrukturstandarden forbliver uændret, men at
tilsynet med medlemsstaternes overholdelse af forsyningsforpligtelserne
skal styr-
kes bl.a. med henblik på at undgå under- eller overbeskyttelse af kundesegmenter.
Forslaget indeholder mere detaljerede krav til at sikre nødvendig infrastruktur og
tovejskapacitet, herunder gennemførelse af hydrauliske test af gasinfrastrukturen.
Endelig foreslås
nye forpligtelser over for de kontraherende parter i Energifælles-
skabet,
i det omfang Kommissionen har godkendt forordningens anvendelse i det
enkelte kontraherende land. Forpligtelserne vil ligge inden for forordningens be-
stemmelser om risikovurderinger, risikoforebyggelse og kriseforanstaltninger.
Energifællesskabet er et fællesskab mellem EU og en række kontraherende parter
med henblik på at udvide det indre energimarked i EU til også at gælde i Sydøsteu-
ropa og udenfor. De kontraherende parter består p.t. af Albanien, Bosnien-
Herzegovina, Kosovo, Makedonien, Moldova, Montenegro, Serbien og Ukraine.
I forslaget tildeles Kommissionen også kompetence til at vedtage delegerede rets-
akter til ændring af fælles skabeloner for udarbejdelse af risikovurderinger og fore-
byggelses- og nødplaner.
4. Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet er i henhold til den almindelige lovgivningsprocedure (TEUF
artikel 294) medlovgiver. Europa-Parlamentets holdning foreligger endnu ikke. Eu-
ropa-Parlamentets udvalg for industri, forskning og energi vil behandle forslaget.
5. Nærhedsprincippet
Forordningen har hjemmel i TEUF artikel 194, som fastslår nødvendigheden af et
vist niveau af koordinering, gennemsigtighed og samarbejde på forsyningssikker-
hedsområdet.
Side 4/15
Rådsmøde nr. 3472 (transport, telekommunikation og energi) den 6.-7. juni 2016 - Bilag 1: Samlenotat vedr. rådsmøde transport, tele og energi 6/6-16
1631454_0005.png
Kommissionen anfører i forslaget, at den stadig større sammenkobling af EU’s
gasmarkeder og kravet om tovejskapacitet på alle grænseoverskridende sammen-
koblingspunkter mellem medlemslande kræver mere koordinerede foranstaltninger
på forsyningssikkerhedsområdet. Uden koordination er der risiko for, at nationale
forsyningssikkerhedsforanstaltninger har en negativ effekt på forsyningssikkerhe-
den i andre medlemslande eller EU som helhed. Risikoen for alvorlige gasafbrydel-
ser holder sig ikke inden for de nationale grænser, men vil typisk ramme flere lan-
de.
Det er Kommissionens vurdering, at der er et uudnyttet potentiale for mere effektive
og mindre omkostningstunge foranstaltninger på regionalt plan. Stresstesten fra
2014 demonstrerede ifølge Kommissionen, at mere koordinerede tilgange til en
krisesituation og solidaritet mellem medlemslandene kan forbedre forsyningssik-
kerheden både i forhold til at forebygge og imødegå forsyningskriser. Kommissio-
nen vurderer, at der kan blive behov for handling på EU-niveau i situationer, hvor
forsyningssikkerheden i EU ikke kan tilvejebringes i tilstrækkeligt omfang af med-
lemslandene, og hvor den kan sikres bedre på EU-niveau.
Regeringen deler Kommissionens vurdering af, at man samlet set kan øge forsy-
ningssikkerheden i EU med øget samarbejde, gennemsigtighed og styrket koordi-
nering på EU-niveau og vurderer på den baggrund, at nærhedsprincippet er over-
holdt.
6. Gældende dansk ret
Varetagelse af naturgasforsyningssikkerheden er reguleret i lov om naturgasforsy-
ning, jf. lovbekendtgørelse nr. 1331 af 25. november 2013. Danmark har gennem-
ført forordning nr. 994/2010 om foranstaltninger til opretholdelse af naturgasforsy-
ningssikkerheden med bekendtgørelse nr. 1331 af 25. november 2013 om vareta-
gelse af naturgasforsyningssikkerheden.
7. Konsekvenser
Lovgivningsmæssige konsekvenser
Forordningen har umiddelbart retsvirkning, hvorfor er ikke vil være behov for æn-
dring af lov om naturgasforsyning eller bekendtgørelse om varetagelse af naturgas-
forsyningssikkerheden.
Økonomiske konsekvenser
Forslaget erstatter en eksisterende forordning med samme anvendelsesområde.
Kommissionen oplyser, at forslaget ikke har konsekvenser for EU’s budget.
Statsfinansielle konsekvenser
Forslagets krav til udarbejdelse af fælles, regionale risikovurderinger og forebyg-
gelses- og nødplaner og flere konsultationer og rapportering til Kommissionen vur-
deres at føre til øgede administrative byrder for Energistyrelsen, der er kompetent
myndighed, og Energinet.dk. Den reducerede frekvens for udarbejdelse af risiko-
vurderinger og planer fra hvert andet år til hvert fjerde år forventes til gengæld at
kunne begrænse de øgede administrative byrder, der vil være forbundet med det
Side 5/15
Rådsmøde nr. 3472 (transport, telekommunikation og energi) den 6.-7. juni 2016 - Bilag 1: Samlenotat vedr. rådsmøde transport, tele og energi 6/6-16
1631454_0006.png
regionale samarbejde om risikovurdering og planer. Udgifterne vil blive afholdt in-
den for ministeriets egne rammer.
Samfundsøkonomiske konsekvenser
Forslaget vurderes generelt set ikke at medføre nye væsentlige samfundsøkonomi-
ske konsekvenser.
Konsekvenser for erhvervslivet
Revision af forordningen vurderes generelt set ikke at medføre nye væsentlige
erhvervsøkonomiske konsekvenser.
Den nye solidaritetsforpligtelse, som skal sikre gasforsyninger til husholdninger,
væsentlige sociale tjenester og fjernvarmeværker i nødlidende lande på bekostning
af nabolandets gasforsyninger til ikke-beskyttede kunder (særligt industrikunder),
kan hypotetisk set medføre erhvervsøkonomiske konsekvenser for de ikke-
beskyttede gaskunder, der risikerer at få afbrudt gasforsyningen.
Risikoen for effektuering af solidaritetsforpligtelsen i Danmark vurderes imidlertid at
være meget lille og vil kun blive gennemført som en sidste udvej i den helt ekstra-
ordinære situation, hvor Tyskland, som Danmark er direkte forbundet til, ikke kan
levere gas til sine husholdninger, væsentlige sociale tjenester og fjernvarmeværker.
En regional dansk/svensk stresstest foretaget i 2014 demonstrerede bl.a. et scena-
rie, hvor alle gasleverancer fra Rusland til Europa blev afbrudt fra 1. september
2014 til 28. februar 2015. I denne situation ville der først opstå en kritisk forsy-
ningssituation i slutningen af perioden, som kunne nødvendiggøre afbrydelse af de
ikke-beskyttede kunder. En afbrydelse af gasforsyningen alene fra Rusland til Ukra-
ine vurderes således ikke at ville føre til en nødforsyningssituation i Nordvesteuro-
pa, hvis de øvrige forbindelser til Rusland opretholdes. Historisk set er det aldrig
sket, at al eksport af gas fra Rusland til Europa er blevet indstillet.
I forslaget lægges der op til, at naturgasselskaber skal give flere oplysninger til de
kompetente myndigheder om kommercielle kontrakter med en løbetid på over et år.
I særligt berettigede situationer får de kompetente myndigheder og Kommissionen
også mulighed for at anmode naturgasselskaber om at stille oplysninger af rele-
vans for forsyningssikkerheden til rådighed. Disse ændringer til forordningen skøn-
nes ikke at få væsentlige konsekvenser for de danske naturgasselskaber.
Andre konsekvenser og beskyttelsesniveauet
Forslaget skønnes ikke at berøre beskyttelsesniveauet i Danmark.
8. Høring
Kommissionens forslag har været i høring i Specialudvalget for Energi-, Forsy-
nings- og Klimapolitik. Der er indkommet nedenstående høringssvar.
Dansk Industri (DI) er fortsat generelt set positiv over for forordningen, som sikrer
harmonisering af gasforsyningssikkerheden i EU. DI er dog bekymret for konse-
Side 6/15
Rådsmøde nr. 3472 (transport, telekommunikation og energi) den 6.-7. juni 2016 - Bilag 1: Samlenotat vedr. rådsmøde transport, tele og energi 6/6-16
1631454_0007.png
kvenserne af det nye solidaritetsprincip, der indebærer, at beskyttede kunder i de
omkringliggende lande, som Danmark er direkte forbundet med via transmissions-
forbindelser, kommer til at stå over ikke-beskyttede kunder (typisk industrikunder) i
Danmark i tilfælde af en nødssituation i et af de omkringliggende lande.
DI finder derfor, at det er vigtigt, at ovennævnte solidaritetsprincip følges op af til-
tag, der kan reducere risikoen for nødssituationer i de øvrige EU-lande, således at
vilkårene for danske ikke-beskyttede kunder, dvs. danske industrivirksomheder,
ikke forringes.
Landbrug & Fødevarer støtter bedre europæisk koordinering i forhold til naturgas-
forsyningssikkerhed. Den eksisterende forordning har imidlertid haft den negative
effekt, at den i praksis har medført et ringere beskyttelses-/forsyningssikkerheds-
niveau
i Danmark.
Dette har været et betydeligt problem for eksempelvis fødevare-
virksomheder, der er helt afhængige af en stabil naturgasforsyning.
Landbrug & Fødevarer har arbejdet for, at ideen om nabosolidaritet og ikke-
beskyttede kunder følges af en markedstankegang, hvor de forbrugere, for hvem
afbrud vil have meget store konsekvenser i forhold til veterinærsikkerhed, dyrevel-
færd mv., kan købe sig til højere forsyningssikkerhed på bekostning af andre, der
måske kan drage økonomisk fordel af at være tilgængelig for afbrud.
Øget markedsfleksibilitet vil være en økonomisk effektiv måde at løse problemet
på. Det er ikke tydeligt for Landbrug & Fødevarer, om forslagets understregning af
market measures
dækker dette. I alternativt fald håber Landbrug & Fødevarer, at
den danske regering vil arbejde for markedsdrevet forsyningssikkerhed i de kom-
mende forhandlinger.
Landbrug & Fødevarer opfordrer regeringen til at arbejde kraftigt for, at den revide-
rede forordning ikke svækker forsyningssikkerheden for danske virksomheder.
9. Generelle forventninger til andre landes holdninger
På arbejdsgruppeniveau er forslaget blevet mødt med betydelige reservationer fra
en række medlemslande, der ikke er overbeviste om merværdien af obligatorisk
regionalt samarbejde. Overfor står en anden gruppe lande, som er meget positive
overfor forslaget og presser på for yderligere solidaritet, mere forpligtende regionalt
samarbejde og øget harmonisering.
10. Regeringens generelle holdning
Regeringen støtter forslagets formål, idet man lægger vægt på, at forordningen
indrettes, så den bidrager til et mere velfungerende indre marked for gas, der i væ-
sentlig grad reducerer sandsynligheden for en forsyningskrise og er en vigtig forud-
sætning for en øget forsyningssikkerhed på EU-plan.
Regeringen er generelt tilhænger af styrket regionalt energisamarbejde, som der
også lægges op til i forslaget. Analyser og stresstest viser, at øget samarbejde og
koordination mellem medlemslandene på gasforsyningsområdet kan medvirke til at
Side 7/15
Rådsmøde nr. 3472 (transport, telekommunikation og energi) den 6.-7. juni 2016 - Bilag 1: Samlenotat vedr. rådsmøde transport, tele og energi 6/6-16
1631454_0008.png
hindre, at medlemslande i en krisesituation bringer det indre gasmarked i fare.
Dermed forbedres mulighederne for at håndtere alvorlige kriser på europæisk plan.
Regeringen lægger dog samtidig vægt på, at det regionale samarbejde på europæ-
isk plan tilrettelægges på en måde, der er praktisk mulig at implementere, og som
ikke modvirker den nødvendige fleksibilitet for effektivt samarbejde og solidaritet i
en krisesituation i Europa.
Regeringen støtter, at der indføres en mekanisme, som sikrer solidaritet mellem
medlemsstaterne, men solidaritet skal gå hånd i hånd med ansvarlighed. Regerin-
gen lægger derfor vægt på, at der etableres et klart regelsæt for solidaritetsforplig-
telsen, herunder for det aftaleregime om bl.a. finansiel kompensation til naturgas-
virksomheder, som indgår i Kommissionens forslag. Det er vigtigt, fordi det er et
europæisk marked for gas, som man griber ind i med en sådan solidaritetsmeka-
nisme. Solidaritetsmekanismen bør desuden alene kunne anvendes som en sidste
udvej, når alle andre nødforsyningsværktøjer er taget i anvendelse, og kun benyt-
tes på baggrund af forudgående aftale mellem nabolandene om vilkårene.
Regeringen kan støtte, at man bibeholder den nuværende definition af beskyttede
gaskunder og i den forbindelse bibeholder de muligheder, der er for udvidelse af
beskyttelsen af gaskunder. Disse muligheder for at udvide beskyttelsen sikrer, at
der på det danske gasmarked er en høj beskyttelsesgrad.
Regeringen arbejder for, at ikke kun kompetente myndigheder, men også transmis-
sionssystemoperator (i Danmark Energinet.dk) kan erklære kriseniveau med efter-
følgende orientering af Kommissionen, nabolande m.v. via den kompetente myn-
dighed. Dette er begrundet i operationelle forhold, hvor der ved tekniske nedbrud
skal handles øjeblikkeligt.
11. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Sagen har ikke tidligere været forelagt for Folketingets Europaudvalg.
Side 8/15
Rådsmøde nr. 3472 (transport, telekommunikation og energi) den 6.-7. juni 2016 - Bilag 1: Samlenotat vedr. rådsmøde transport, tele og energi 6/6-16
1631454_0009.png
2. Fremtidigt elmarkedsdesign
KOM(2015) 340
Revideret notat. Ændringer er markeret med streg i margenen.
1. Resumé
Det nederlandske formandskab forventes at sætte elmarkedsdesign på dagsorde-
nen for energirådsmødet den 6. juni 2016 til præsentation af formandskabskonklu-
sioner og evt. politisk drøftelse. Dette sker som opfølgning på Kommissionens
meddelelse om fremtidigt elmarkedsdesign fra 15. juli 2015. Formandsskabskon-
klusionerne har til formål at give vejledning til Kommissionens arbejde med et
kommende lovgivningsudspil vedrørende markedsdesign, forsyningssikkerhed og
risikohåndtering. Kommissionen kommende forslag forventes offentliggjort ultimo
2016.
Formandskabskonklusionerne forventes i vidt omfang at følge indholdet af Kom-
missionens meddelelse om et fremtidigt el-markedsdesign. Kommissionens med-
delelse om en ny udformning af energimarkedet (markedsdesignmeddelelsen) blev
fremsat som opfølgning på Kommissionens strategi for Energiunionen fra februar
2015. Meddelelsen om markedsdesign vedrører Energiunionens anden dimension
om et fuldt integreret indre energimarked. Med meddelelsen lancerede Kommissio-
nen en offentlig høring om et fremtidigt energimarkedsdesign.
Der sættes i markedsdesignmeddelelsen fokus på tre prioriteter: 1) Indfrielse af et
velfungerende indre marked for elektricitet, 2) styrkelse af regionalt samarbejde i et
integreret elsystem samt 3) en europæisk dimension for forsyningssikkerheden.
Meddelelsen er ikke retligt bindende og vil ikke have konsekvenser for dansk ret.
Det samme gælder for formandskabskonklusionerne.
2. Baggrund
Kommissionen fremsatte den 15. juli 2015 en meddelelse om en ny udformning af
energimarkedet (markedsdesignmeddelelsen), KOM(2015) 340. Meddelelsen om
markedsdesign følger op på Energiunionsstrategien. Fokus er på at sikre et velfun-
gerende fuldt ud integreret indre energimarked bl.a. gennem et nyt markedsdesign
for el, som sikrer investeringer i sektoren, yderligere udvikling og integration af ved-
varende energi, samt gennem et øget fokus på sikring af forsyningssikkerheden.
Øget regionalt samarbejde skal medvirke til at sikre indfrielse af disse målsætnin-
ger. Arbejdet med et nyt markedsdesign er et af de højst prioriterede indsatsområ-
der i Energiunionsstrategien.
Med meddelelsen om markedsdesign lancerede Kommissionen en offentlig høring
om et fremtidigt energimarkedsdesign og beredskab for elforsyningssikkerhed. Der
er sendt danske høringssvar til Kommissionen herom. De danske høringssvar er
oversendt til Folketingets Europaudvalg den 8. oktober 2015.
Side 9/15
Rådsmøde nr. 3472 (transport, telekommunikation og energi) den 6.-7. juni 2016 - Bilag 1: Samlenotat vedr. rådsmøde transport, tele og energi 6/6-16
1631454_0010.png
Kommissionens meddelelse forventes at blive fulgt op af et lovgivningsinitiativ ulti-
mo 2016 om en ny udformning for energimarkedet samt en revision af elforsy-
ningssikkerhedsdirektivet.
Kommissionen har desuden iværksat en analyse af medlemsstaternes brug af ka-
pacitetsmekanismer, hvor Kommissionen har sendt et foreløbigt rapportudkast i
høring med svarfrist den 6. juli 2016. Kommissionen forventes at præsentere en
endelig rapport ultimo 2016.
3. Formål og indhold
Det nederlandske formandskab forventes at sætte elmarkedsdesign på dagsorde-
nen for energirådsmødet den 6. juni 2016 til præsentation af formandskabskonklu-
sioner og evt. politisk drøftelse. Formandsskabskonklusionerne følger i vidt omfang
Kommissionens meddelelse og er møntet på at give vejledning til Kommissionens
arbejde med et kommende lovgivningsudspil på markedsdesign, forsyningssikker-
hed og risikohåndtering. Formandsskabskonklusionerne omhandler ikke nye emner
i forhold til Kommissionens meddelelse om markedsdesign samt Kommissionens
høring om ”Beredskab for elforsyningssikkerhed”, hvorfor der i nedenstående tages
udgangspunkt i Kommissionens meddelelse.
Markedsdesign
Kommissionens meddelelse om markedsdesign fokuserer konkret på tre indsats-
områder:
Indfrielse af et velfungerende indre marked for elektricitet
Styrkelse af regionalt samarbejde i et integreret elsystem
En europæisk dimension for elforsyningssikkerheden
Ad 1) Indfrielse af et velfungerende indre marked for elektricitet
Kommissionen fremhæver, at et velfungerende fælles europæisk elmarked er det
bedste middel til at sikre forbrugerne omkostningseffektiv forsyning af elektricitet.
Kommissionen nævner behovet for at fremme nye teknologier, fx smart grid, smar-
te elmålere og muligheden for egenproduktion, der er med til at give borgerne ejer-
skab til energiomstillingen. Yderligere nævnes vigtigheden af, at priserne afspejler
forholdet mellem udbud og efterspørgsel. Kommissionen lægger op til ændringer af
det nuværende elmarkedsdesign til i højere grad at omfatte grænseoverskridende
markeder, hvor markedsregler tager hensyn til fx begrænsninger og behov i elnettet
og ikke til landegrænser, og hvor markedsregler sikrer lige adgang for alle marke-
dets aktører. Kommissionen ønsker, at vedvarende energi i højere grad integreres i
elmarkedet, samt at støtte til vedvarende energi i højere grad koordineres regionalt.
Kommissionen understreger behovet for et tilstrækkelig udbygget europæisk elnet
og vigtigheden af at sikre finansiering til og færdiggørelse af manglende infrastruk-
turudbygninger/projekter.
Ad 2) Styrkelse af regionalt samarbejde i et integreret elsystem
Kommissionen lægger vægt på, at behovet for en sikker og omkostningseffektiv
udvikling og drift af elsystemet fordrer øget koordinering mellem markedsaktører og
medlemsstaterne.
Side 10/15
Rådsmøde nr. 3472 (transport, telekommunikation og energi) den 6.-7. juni 2016 - Bilag 1: Samlenotat vedr. rådsmøde transport, tele og energi 6/6-16
1631454_0011.png
Infrastrukturudbygning er afgørende for den fysiske integration af de nationale el-
markeder og for muligheden for diversificering af landenes energikilder. Kommissi-
onen understreger derfor vigtigheden af samarbejde om infrastrukturudbygning
gennem de såkaldte projekter af fælles interesse (PCI-projekter) introduceret i in-
frastrukturforordningen. Kommissionen lægger op til en øget og styrket rolle for
såvel regulatorer og systemansvarlige gennem øget regionalt samarbejde.
Ad 3) Elforsyningssikkerhed
Kommissionen fremhæver behovet for at fastlægge acceptable standarder for
strømafbrydelser samt at udarbejde en standardiseret europæisk metode til vurde-
ring af effekttilstrækkeligheden i medlemsstaterne, som bl.a. tager højde for pro-
duktion på tværs af grænserne og variabel produktion fra vedvarende energi.
Standardiserede metoder for vurdering af effekttilstrækkelighed skal udgøre grund-
laget for at identificere, om medlemsstaterne har behov for kapacitetsmekanismer.
Kommissionen lægger endvidere op til at udvikle referencemodeller for kapacitets-
mekanismer.
Kommissionen iværksatte den 29. april 2015 en analyse af medlemsstaternes ka-
pacitetsmekanismer, hvor et foreløbigt rapportudkast er sendt i offentlig høring den
13. april 2016 med svarfrist den 6. juli 2016. Kommissionen forventes at præsente-
re en endelig rapport ultimo 2016.
Kommissionen har i forbindelse med forberedelserne til et kommende elforsynings-
direktiv undersøgt, hvilke beredskabsforanstaltninger som medlemsstaterne har
iværksat for at sikre elforsyningen i krisesituationer. Danmark har bidraget til disse
undersøgelser samt afgivet høringssvar herom i oktober 2015.
4. Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet skal ikke høres.
5. Nærhedsprincippet
Spørgsmålet om nærhedsprincippet er ikke relevant.
6. Gældende dansk ret
Spørgsmålet om gældende dansk ret er ikke relevant.
7. Konsekvenser
Lovgivningsmæssige konsekvenser
Hverken Kommissionens meddelelse eller formandsskabskonklusionerne har i sig
selv konsekvenser for dansk lovgivning. I det omfang Kommissionens meddelelse
udmøntes i konkrete initiativer, vil det skulle vurderes, om det vil medføre lovgiv-
ningsmæssige konsekvenser.
Økonomiske konsekvenser
Side 11/15
Rådsmøde nr. 3472 (transport, telekommunikation og energi) den 6.-7. juni 2016 - Bilag 1: Samlenotat vedr. rådsmøde transport, tele og energi 6/6-16
1631454_0012.png
Hverken Kommissionens meddelelse eller formandsskabskonklusionerne har i sig
selv statsfinansielle, samfundsøkonomiske eller erhvervsøkonomiske konsekven-
ser. I det omfang Kommissionens meddelelse udmøntes i konkrete initiativer, vil det
skulle vurderes, om det vil medføre statsfinansielle, samfundsøkonomiske eller
erhvervsøkonomiske konsekvenser.
Andre konsekvenser og beskyttelsesniveauet
Hverken Kommissionens meddelelse eller formandsskabskonklusionerne skønnes
at berøre beskyttelsesniveauet i Danmark.
8. Høring
Kommissionens meddelelse om en ny udformning af energimarkedet har været i
høring i Specialudvalget for Energi-, Forsynings- og Klimapolitik, ligesom meddelel-
sen har været behandlet i specialudvalget den 4. november 2015 forud for energi-
rådsmødet den 26. november 2015. Nedenstående høringssvar blev modtaget.
CO-industrien har ikke haft bemærkninger.
Markedsdesignmeddelelsen
Dansk Byggeri noterer sig med glæde intentionerne om i øget omfang at involvere
energiforbrugerne i deres forbrug og dermed i mulighederne for at bidrage til et
reduceret energiforbrug. De er enige i, at denne tilgang til energibesparelser har
betydeligt større potentiale end ensidigt fokus på centrale løsninger, som tager
initiativet og dermed engagementet fra forbrugerne.
Dansk Energi (DE) hilser Kommissionens initiativ om et nyt elmarkedsdesign vel-
komment. DE påpeger, at de har et overordnet princip om, at et frit marked skal
være omdrejningspunkt for elsystemets udvikling. DE bemærker særligt, at Kom-
missionen viser positive takter i forhold til ambitionen om at etablere markeder på
tværs af grænserne. Det er vigtigt, at både balancering og priszoner afspejler
transmissionskapacitet snarere end nationale grænser. Herudover bemærker DE,
at Kommissionens forslag om regionale operationscentre for transmissionssyste-
met viser interessante perspektiver i forhold til at sikre, at selskabsøkonomisk sty-
ring af TSO’er ikke får forrang over samfundsøkonomiske gevinster. DE støtter
også op omkring Kommissionens forslag om at give ACER en mere central rolle.
Tilsvarende støtter DE principielt forslaget om et stærkere regionalt samarbejde i
ENTSO-E. DE hilser velkomment, at Kommissionen anerkender behovet for even-
tuelle kapacitetsmekanismer og er enige i Kommissionens betragtninger om, hvor-
dan sådanne modeller overordnet bør være. DE støtter desuden, at der udvikles en
fælleseuropæisk referencemodel for kapacitetsmekanismer. Endelig deler DE
Kommissionens anerkendelse af, at distributionsselskaberne får en mere central
rolle i elsystemet.
Sekretariatet for Energitilsynet (SET) fremhæver, at regionalt samarbejde i Europa
har sine økonomiske fordele og bidrager til udviklingen af internationale el-
forbindelser. I denne sammenhæng fremhæver SET, at samarbejdet mellem de
nordiske regulatorer gennem NordREG er et godt eksempel på regionalt samarbej-
de, hvor relevante aktører på detail- og transmissionsniveau er med til at udvikle
Side 12/15
Rådsmøde nr. 3472 (transport, telekommunikation og energi) den 6.-7. juni 2016 - Bilag 1: Samlenotat vedr. rådsmøde transport, tele og energi 6/6-16
1631454_0013.png
energimarkedet. Erfaringer fra dette samarbejde vil med fordel kunne benyttes til at
fremme regionalt samarbejde i EU.
Vedvarende Energi (VE) og Danmarks Naturfredningsforening (DN) mener ikke, at
EU på nuværende tidspunkt bør indføre lovgivning for at harmonisere balancemar-
keder eller gennemtvinge kortsigtede intraday markeder. EU skal kun give overord-
nede anbefalinger på dette område. VE og DN påpeger, at priserne bør følge for-
hold i udbud og efterspørgsel, men også miljøeffekten af den aktuelle energipro-
duktion samt transmissionskapacitet. Med hensyn til støtteordninger for vedvaren-
de energi mener VE og DN ikke, at der behov for mere koordinering fra EU’s side,
men i stedet skal frivillig koordinering og udveksling af erfaringer mellem landene
fremmes. Ligeledes bør man heller ikke udarbejde fælles regionale vurderinger af
elforsyningssikkerheden. Disse bør i stedet som udgangspunkt være nationale. EU-
regler for kapacitetsmekanismer kan være gavnlige, særligt hvis de sikrer en høj
forsyningssikkerhed og et højt miljøniveau. Endelig påpeges, at EU bør sikre, at
distributionsselskaberne har omkostningsægte priser (hvile-i-selv krav), samt er
underlagt benchmarking og krav om minimale afbrydelser. Desuden skal de stille
måledata i realtid til rådighed for forbrugere og producenter og for tredjepart, som
forbrugeren ønsker.
DI støtter arbejdet med hurtigst muligt at sikre velintegrerede energimarkeder i EU,
herunder elmarkedet. DI er enig med Kommissionen i, at design af elmarkeder og
tilvejebringelse af forsyningssikkerhed skal ske i en regional kontekst for at sikre en
omkostningseffektiv grøn omstilling og konkurrencedygtige vilkår for elforbrugerne
og særligt danske virksomheder. DI fremhæver, at et meget væsentligt element i at
sikre et velfungerende indre energimarked er, at der er tilstrækkelig infrastruktur til
rådighed, og at den fysiske kapacitet rent faktisk er stillet til rådighed af ejerne af
infrastruktur.
Det Økologiske Råd (DØR) fremhæver, at el skal produceres omkostningseffektivt
og på vedvarende energi og understreger, at energibesparelser fortsat bør priorite-
res som det billigste virkemiddel. DØR er enige i hensigten med yderligere netud-
bygning af elnettet, men lægger vægt på, at et fremtidigt elmarked har tæt sam-
menhæng mellem produktion og forbrug lokalt og regionalt fx gennem at fremme
fleksibelt forbrug og egentlig energilagring i langt højere grad, end det sker i dag. I
denne sammenhæng efterspørger DØR, at der tages højde for, at situationen på
elmarkedet bevæger sig fra årsgennemsnit og sæsonafhængighed over til behov
for betragtninger om marginalt forbrug og produktion samt begrænsninger af det
maksimale effektbehov over året. Udbygning af transmissionsledninger skal ske,
hvor der skabes størst synergi mellem elområder og internt i landene, hvor behovet
for at fjerne flaskehalse er stort. DØR støtter, at der fortsat skal være mulighed for
nationale VE-støtteordninger, hvor det er nødvendigt. DØR er skeptisk over alt for
stor fokus på oprettelsen af kapacitetsmarkeder og mener, at Kommissionen og
Danmark bør arbejde for at sikre gennemsigtige markeder for reservekraft og andre
balancerende egenskaber.
Side 13/15
Rådsmøde nr. 3472 (transport, telekommunikation og energi) den 6.-7. juni 2016 - Bilag 1: Samlenotat vedr. rådsmøde transport, tele og energi 6/6-16
1631454_0014.png
Forbrugerrådet Tænk finder Kommissionens meddelelser om fremtidigt elmarkeds-
design og detailmarked yderst vigtige for opnåelsen af velfungerende markeder på
energiområdet og kan støtte den i notatet beskrevne danske holdning. Forbruger-
rådet Tænk bemærker, at det fokus, der er lagt på forbrugerinvolvering og beskyt-
telse i bl.a. de 10 væsentlige punkter for at sætte forbrugerne i centrum for et dy-
namisk og velfungerende energisystem, bør understøttes fra dansk side. Forbru-
gerrådet Tænk peger desuden på, at med fjernelsen af et så vigtigt element i for-
brugerbeskyttelsen som regulerede priser, er der opstået et behov for en tættere
overvågning af prisudviklingen for husholdningerne. Dette gælder både den gene-
relle prisudvikling og udviklingen af priserne for enkelte grupper af forbrugere, såle-
des at især passive og/eller svage forbrugere ikke lades i stikken.
9. Generelle forventninger til andre landes holdninger
Meddelelsen og formandskabskonklusionerne lægger ikke op til konkrete initiativer
og præsenterer problemstillinger på en balanceret måde.
Det er forventningen, at der fortsat vil være bred opbakning blandt medlemsstater-
ne til høringsmeddelelsen om markedsdesign. Der forventes ligeledes bred opbak-
ning til formandsskabets konklusioner om markedsdesign.
Det forventes, at landene vil støtte bredt op om etablering af et velfungerende indre
marked for energi og lægge stor vægt på, at allerede vedtagende initiativer gen-
nemføres. Der er dog forskelle i medlemsstaternes vægtning af udmøntningen af
de tiltag, der sættes fokus på i markedsdesignmeddelelsen. Eksempelvis er en
gruppe af medlemslandene fortalere for, at prissignaler alene skal drive investerin-
ger i energimarkedet, mens andre medlemslande støtter yderligere tiltag til at sikre
investeringer i markedet, herunder kapacitetsmekanismer. Tildeling af øgede kom-
petencer til regionale og europæiske myndigheder og/eller samarbejdsfora er et
andet område, hvor der forventes forskelle i medlemsstaternes positioner.
10. Regeringens generelle holdning
Regeringen støtter et velfungerende liberaliseret indre marked for energi med det
sigte at reducere energiomkostningerne for virksomhederne og forbrugerne samt at
sikre en omkostningseffektiv integration af vedvarende energi og øget energiforsy-
ningssikkerhed.
Regeringen anser udvikling og implementering af fælles netregler
1
som afgørende
for at øge den grænseoverskridende handel, fremme konkurrencen i energisekto-
ren på EU-plan og færdiggøre de regionale markedskoblingsprocesser for relevan-
te elmarkeder. Regeringen bakker op om fælleseuropæiske løsninger, som frem-
mer udbygning med vedvarende energi.
Regeringen støtter en fælles metode til at opgøre effekttilstrækkelighed. Indførelse
af nationale kapacitetsmekanismer rejser mange vanskelige spørgsmål, og derfor
1
Netregler er fælleseuropæiske operationelle regler for drift, planlægning og brug af de
europæiske el- og gassystemer.
Side 14/15
Rådsmøde nr. 3472 (transport, telekommunikation og energi) den 6.-7. juni 2016 - Bilag 1: Samlenotat vedr. rådsmøde transport, tele og energi 6/6-16
1631454_0015.png
finder regeringen, at der bør findes løsninger, som er mere kompatible med det
indre marked.
Regeringen støtter princippet om regionalt samarbejde og koordinering. Her har de
nordiske lande vist, hvordan regionalt samarbejde har været medvirkende til at
levere pålidelige, konkurrencedygtige priser og en elforsyning med høj andel af
vedvarende energi kombineret med en høj grad af el-forsyningssikkerhed. Det vel-
fungerende nordiske elmarked har på mange områder gjort Norden til foregangsre-
gion for udviklingen i det europæiske elmarked. Det samme gør sig gældende på
infrastrukturområdet, hvor man i Norden har gode erfaringer med regionalt samar-
bejde om infrastrukturudbygning, herunder fjernelse af flaskehalse.
Regeringen støtter kommissionens ønske om at etablere fælles begrebsforståelse
for risikostyring i elforsyningen. Regeringen lægger vægt på, at samarbejdet vedrø-
rende risikohåndtering kan styrkes gennem regionalt samarbejde, uden at der fra
centralt hold skal stilles formelle krav til beredskabsplaner og risikoanalyser, der
risikere at påvirke den nuværende lokale forankring hos virksomhederne.
Danmark er langt fremme på mange af de områder, som Kommissionens medde-
lelse sætter fokus på. Regeringen støtter på den baggrund Kommissionens medde-
lelse om markedsdesign.
Formandsskabets konklusioner følger op på Kommissionens meddelelse om mar-
kedsdesign på områder, der ligger i tråd med danske prioriteter for markedsdesign,
elforsyningssikkerhed og risikohåndtering. Regeringen kan på den baggrund støtte
formandsskabets konklusioner om markedsdesign.
10. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Sagen har tidligere været forelagt for Folketingets Europaudvalg den 20. november
2015 til orientering.
Grund- og nærhedsnotat om ”En ny udformning af energimarkedet” (markedsde-
signmeddelelsen) er oversendt til Folketingets Europaudvalg den 9. september
2015. Det danske høringssvar på Kommissionens høringsmeddelelse om ”En ny
udformning af energimarkedet” og høring om ”Beredskab om el-forsynings-
sikkerhed” er desuden oversendt til Folketingets Europaudvalg den 8. oktober
2015.
Side 15/15