Europaudvalget 2015-16
Rådsmøde 3472 - transport, tele og energi Bilag 7
Offentligt
1642503_0001.png
Miljøteknologi
Ref. CML/MASCH
Den 25. maj 2016
Skriftlig forelæggelse af rådsmøde (TTE-transport) den 7. juni 2016 (Til
orientering)
Der afholdes rådsmøde (TTE-transport) den 7. juni 2016. Sagen forelægges til orientering
.
Dagsordenspunkt 2:
Policy-diskussion om NO
x
–emissioner fra dieselbiler
Det nederlandske EU-formandskab har sat sagen om dieselbilernes for høje NOx udledning
på dagsordenen til politisk drøftelse.
Siden Volkswagen i september sidste år indrømmede, at de har brugt snydeanordninger i
mange af deres dieselbiler, har Storbritannien og Tyskland gennemført test af et meget stor
antal biler. Disse tests indikerer, at årsagen til dieselbilernes for store NOx udledning er, at
bilfabrikanterne i vidt omfang har gjort brug af undtagelsesbestemmelser i Euro 5/6
forordningen i forhold til reglerne om luftemissioner fra lette køretøjer.
Denne undtagelse tillader, at bilernes NOx-rensesystemer i særlige tilfælde kan slås fra for at
beskytte motorerne. Dette kan være nødvendigt, hvis f.eks. udendørstemperaturen er lav.
Intentionen med denne undtagelsesmulighed har ikke været, at biler der kører i lande med
generelt lave gennemsnitstemperaturer, som for eksempel Danmark, næsten permanent skal
kunne køre uden rensning af NOx.
Det er på den baggrund, at formandskabet nu lægger op til en drøftelse på rådsmødet af
fortolkningsrummet i de nuværende regler.
Regeringen finder det afgørende, at der findes effektive løsninger på dieselbilernes for store
NOx udledninger.
Regeringen er derfor af den holdning, at reglerne skal strammes op, så mulighederne for, at
fabrikanterne selv kan anlægge mere eller mindre kreative fortolkninger af
undtagelsesbestemmelserne, lukkes.
Derfor skal undtagelserne indsnævres til at gælde helt specielle situationer.
Miljøstyrelsen • Strandgade 29 • 1401 København K
Tlf. 72 54 40 00 • CVR 25798376 • EAN (drift)5798000863002 (tilskud)5798000863019 • [email protected] • www.mst.dk
Rådsmøde nr. 3472 (transport, telekommunikation og energi) den 6.-7. juni 2016 - Bilag 7: Skriftlig forelæggelse vedr. rådsmøde transport, tele og energi 6-7/6-16 - pkt. 2
I Danmark har Færdselsstyrelsen allerede bedt de danske importører af dieselbiler om en
redegørelse for brugen af undtagelsesbestemmelserne i Euro 5/6 forordningen.
I Tyskland har myndighederne bedt om en tilsvarende redegørelse fra de tyske
bilproducenter.
Herudover er der allerede sket væsentlige fremskridt i forhold til nedbringelse af NOx
udledningerne fra lette køretøjer.
Som et eksempel herpå kan nævnes de nye testkrav, som blev vedtaget i oktober 2015 i EU,
som sikrer, at udledningerne fra nye biler fremover testes ud fra virkelig kørsel og ikke blot
ved laboratorietest. Disse regler udgør et væsentligt skridt i den rigtige retning og vil sikre
større overensstemmelse mellem typegodkendelsen og virkelig kørsel. Reglerne får virkning
fra 1. september 2017.
Ydermere fremsatte Kommissionen i januar 2016 et forslag til revision af
typegodkendelsesforordningen, hvilket ligeledes er et skridt i den rigtige retning, hen imod
at sikre et typegodkendelsessystem, som er troværdigt og gennemsigtigt.
For regeringen er det afgørende, at systemet for typegodkendelser er troværdigt og
gennemsigtigt samt at de fastlagte miljø- og sikkerhedsmæssige krav overholdes.
Det er vigtigt af hensyn til miljøet, sikkerheden, forbrugernes tillid og EU’s legitimitet som
lovgiver.
2