Miljøteknologi
Ref. CML/MASCH
Den 25. maj 2016
Skriftlig forelæggelse af rådsmøde (TTE-transport) den 7. juni 2016 (Til
orientering)
Der afholdes rådsmøde (TTE-transport) den 7. juni 2016. Sagen forelægges til orientering
.
Dagsordenspunkt 2:
Policy-diskussion om NO
x
–emissioner fra dieselbiler
Det nederlandske EU-formandskab har sat sagen om dieselbilernes for høje NOx udledning
på dagsordenen til politisk drøftelse.
Siden Volkswagen i september sidste år indrømmede, at de har brugt snydeanordninger i
mange af deres dieselbiler, har Storbritannien og Tyskland gennemført test af et meget stor
antal biler. Disse tests indikerer, at årsagen til dieselbilernes for store NOx udledning er, at
bilfabrikanterne i vidt omfang har gjort brug af undtagelsesbestemmelser i Euro 5/6
forordningen i forhold til reglerne om luftemissioner fra lette køretøjer.
Denne undtagelse tillader, at bilernes NOx-rensesystemer i særlige tilfælde kan slås fra for at
beskytte motorerne. Dette kan være nødvendigt, hvis f.eks. udendørstemperaturen er lav.
Intentionen med denne undtagelsesmulighed har ikke været, at biler der kører i lande med
generelt lave gennemsnitstemperaturer, som for eksempel Danmark, næsten permanent skal
kunne køre uden rensning af NOx.
Det er på den baggrund, at formandskabet nu lægger op til en drøftelse på rådsmødet af
fortolkningsrummet i de nuværende regler.
Regeringen finder det afgørende, at der findes effektive løsninger på dieselbilernes for store
NOx udledninger.
Regeringen er derfor af den holdning, at reglerne skal strammes op, så mulighederne for, at
fabrikanterne selv kan anlægge mere eller mindre kreative fortolkninger af
undtagelsesbestemmelserne, lukkes.
Derfor skal undtagelserne indsnævres til at gælde helt specielle situationer.
Miljøstyrelsen • Strandgade 29 • 1401 København K
Tlf. 72 54 40 00 • CVR 25798376 • EAN (drift)5798000863002 (tilskud)5798000863019 • [email protected] • www.mst.dk