Europaudvalget 2016-17
EUU Alm.del Bilag 235
Offentligt
1702703_0001.png
Ministeren
Uddannelses- og forskningsudvalget
Folketinget
Christiansborg
1240 København K
I brev af den 20. sep. 2016 har udvalget efter ønske fra MF Pernille Skipper (EL)
stillet mig følgende spørgsmål:
Spørgsmål nr. 339 (Alm. del)
Ministeren bedes redegøre for, hvilken udgift en vandrende arbejdstager, der mod-
tager SU i Danmark, i gennemsnit skønnes at være for det danske samfund?
Svar
Uddannelses- og Forskningsministeriet har afsøgt mulighederne for at lave en re-
degørelse af den samfundsøkonomiske udgift til vandrende arbejdstagere i Dan-
mark. Det vurderes på nuværende tidspunkt ikke at være muligt at lave en fyldest-
gørende beregning af udgifterne til de vandrende arbejdstagere. En væsentlig ud-
fordring er, at der er meget begrænset viden om vandrende arbejdstageres adfærd
efter endt uddannelse, herunder hvorvidt vandrende arbejdstagere med ret til SU
bliver og arbejder i Danmark efter studierne.
Den begrænsede viden skal bl.a. ses i lyset af, at EU/EØS-borgere, der modtager
dansk SU på baggrund af status som vandrende arbejdstager, kan tilskrives EU-
Domstolens dom i sag C-46/12, L.N. fra 21. februar 2013. Efter dommen har
EU/EØS-borgere, der er vandrende arbejdstagere, ret til SU, hvis de arbejder blot
relativt få timer ved siden af studierne (10-12 timer).
Da retten til SU således er blevet udvidet for vandrende arbejdstagere for relativt
nyligt er det på nuværende tidspunkt ikke muligt datamæssigt at følge de vandren-
de arbejdstagere efter færdiggjort uddannelse. Det gør det især vanskeligt at skøn-
ne over offentlige indtægter, da indtægterne navnlig afhænger af udvandringstilbø-
jeligheden og beskæftigelsesfrekvensen blandt de vandrende arbejdstagere med
SU.
En redegørelse for de gennemsnitlige udgifter til vandrende arbejdstagere med SU
kræver således detaljerede oplysninger om såvel offentlige udgifter til sociale ydel-
ser, offentlig service m.v. som offentlige indtægter fra skatter, afgifter m.v. på læn-
gere sigt.
Der er dog tilgængelige oplysninger om de offentlige SU-udgifter til vandrende
arbejdstagere, som udgjorde i 2015 i alt 321 mio. kr. (2o16-PL) før skat og tilbage-
løb af afgifter. Dette svarer til godt og vel 71.000 kr. pr. person pr. år (støtteårs-
værk).
12. december 2016
Uddannelses- og
Forskningsministeriet
Børsgade 4
Post
Postboks 2135
1015 København K
Tel.
3392 9700
Fax
3332 3501
Mail
[email protected]
Web
www.ufm.dk
CVR-nr.
Ref.-nr.
1680 5408
16/054098-01
Side
1/2
EUU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 235: Kopi af UFU alm. del - svar på spm. 339 om, hvilken udgift en vandrende arbejdstager, der modtager SU i Danmark, i gennemsnit skønnes at være for det danske samfund, fra uddannelses- og forskningsministeren
1702703_0002.png
De samlede offentlige SU-udgifter i 2015 skal ses i lyset af, at antallet af SU-
modtagere med status som vandrende arbejdstagere er steget fra 441 personer i
2012 til 7.653 personer i 2015. SU-udgifterne er som følge deraf steget med 302
mio. kr. før skat og tilbageløb af afgifter (2016-PL).
I 2016 forventes udgifter for omkring 400 mio. kr. før skat og tilbageløb af afgifter.
Hvis udviklingen i antallet af EU/EØS-borgere, der modtager SU på baggrund af
status som vandrende arbejdstager, fortsætter i samme takt, vil de samlede offent-
lige udgifter stige i de kommende år. Uddannelses- og Forskningsministeriet skøn-
ner således, at SU-udgifterne til vandrende arbejdstagere stiger til omkring �½ mia.
kr. i 2017 før skat og tilbageløb af afgifter. Skønnet er behæftet med betydelig usik-
kerhed og vedrører alene de rene SU-udgifter.
Det skal bemærkes, at Uddannelses- og Forskningsministeriet opbygger en øget
viden om de udenlandske studerende, herunder vandrende arbejdstagere med SU,
på de videregående uddannelser. Bl.a. er der igangsat en analyse af de studerende
på de engelsksprogede erhvervsakademi- og professionshøjskoleuddannelser, lige-
som udviklingen i vandrende arbejdstagere med SU følges tæt.
Uddannelses- og
Forskningsministeriet
Med venlig hilsen
Søren Pind
Side
2/2