Europaudvalget 2016-17
EUU Alm.del Bilag 362
Offentligt
1719358_0001.png
Europaudvalget
REFERAT
AF 15. EUROPAUDVALGSMØDE
Dato:
Tidspunkt:
Sted:
Til stede:
fredag den 16. december 2016
kl. 8.00
vær. 2-133
Erik Christensen (S), formand, Kenneth Kristensen Berth (DF),
næstformand, Carsten Kudsk (DF), Jan E. Jørgensen (V), Peter
Hummelgaard Thomsen (S), Finn Sørensen (EL) og Rasmus
Nordqvist (ALT).
miljø- og fødevareminister Esben Lunde Larsen og energi-, klima- og
forsyningsminister Lars Chr. Lilleholt.
Desuden deltog:
Punkt 1. Rådsmøde nr. 3512 (miljø) den 19. december 2016
EUU alm. del (16)
bilag 225 (kommenteret dagsorden til Europaudvalgets
møde 16/12-16)
Miljø- og fødevareministeren
forelagde dagsordenen for miljødelen af miljørådsmødet
den 19. december 2016, som indeholdt et enkelt punkt til orientering.
Energi-, forsynings- og klimaministeren
forelagde den klimasag, der var på dagsorde-
nen for miljørådsmødet den 19. december, til orientering. Det drejede sig om revisionen
af kvotehandelsdirektivet.
1. Beskyttelse af menneskers sundhed og miljø ved forsvarlig håndtering af
kemikalier
Vedtagelse af rådskonklusioner
Rådsmøde 3512
bilag 1 (samlenotat side 2)
Miljø- og fødevareministeren:
Punktet vedrører vedtagelse af et sæt rådskonklusioner
om kemikaliepolitikken. På rådsmødet skal vi vedtage rådskonklusioner med henblik på
at sætte retning for det videre arbejde på kemiområdet i EU.
Timingen af rådskonklusionerne er særdeles velvalgt. Til næste år skal Kommissionen
nemlig evaluere REACH-forordningen, og i 2018 skal Kommissionen fremlægge en stra-
tegi for et ugiftigt miljø i EU. Det er en opgave, der følger af det 7. miljøhandlingsprogram.
Så det er et godt tidspunkt for Rådet at komme med sine prioriteter for de næste par års
opgaver for Kommissionen på kemiområdet på. Og det er da også derfor, at Danmark
igennem længere tid har skubbet på for netop at få vedtaget rådskonklusioner nu.
Regeringen lægger vægt på en ambitiøs EU-kemikaliepolitik, hvilket vi bl.a. forfølger ak-
tivt gennem det dansk initierede REACH-Up-initiativ. Vi har derfor også arbejdet aktivt på
at få et sæt ambitiøse rådskonklusioner, der afspejler danske prioriteter. Og det er lykke-
536
EUU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 362: Offentligt referat af Europaudvalgets møde 16/12-2016
15. Europaudvalgsmøde 16/12-2016
des os ganske fint. Alle regeringens prioriteter er kommet med i rådskonklusionerne, her-
under bl.a. de fire danske fokusområder:
1. hormonforstyrrende stoffer,
2. nanomaterialer,
3. cocktaileffekter og
4. kemikalier i produkter.
Så der er god grund til at være tilfreds med rådskonklusionerne, og regeringen kan støtte
det foreliggende udkast på rådsmødet. Derudover vil jeg kort oplyse, at vi på rådsmødet
under eventuelt skal behandle et punkt om miljømærket Blomsten. P.t. er Kommissionen
ved at foretage en evaluering af Blomsten. Der er i den forbindelse forlydender om, at
visse dele af Kommissionen overvejer at opgive flere produktgrupper eller endda hele
miljømærkeordningen.
Jeg har derfor også skrevet til første næstformand Frans Timmermans og fremført, at det
er præmaturt at diskutere mærkets fremtid, før den ventede evaluering offentliggøres af
miljøkommisæren. Jeg har understreget, at der i Danmark er stor tilfredshed med miljø-
mærket både blandt producenterne og forbrugerne.
Afslutningsvis vil jeg kort oplyse udvalget om, at Kommissionen netop har revideret sit
forslag til kriterier for hormonforstyrrende egenskaber. De kommer formentlig til afstem-
ning i pesticidkomiteen den 21. december. Udvalget blev orienteret om Kommissionens
forslag ved notaterne af 5. september, så jeg vil blot benytte lejligheden til at nævne, at
Kommissionen med sit reviderede forslag har imødekommet vores kritik på visse punkter,
mens forslaget på andre punkter fortsat er meget problematisk. Regeringen er derfor
stadig kritisk over for forslaget. Jeg arbejder derfor fortsat på at Kommissionen retter
yderligere ind og kommer med nogle videnskabeligt holdbare kriterier, så beskyttelsesni-
veauet ikke nedsættes.
Rasmus Nordqvist
glædede sig over, at kemidelen så meget ambitiøs ud. Det var vigtigt
at evaluere ordningen, før man begynder at pille ved blomstermærket, så diskussionen
kunne finde sted på et sagligt grundlag. Det skulle regeringen kæmpe for.
Jan E. Jørgensen
syntes, at det lød mærkeligt med Blomsten, eftersom den havde fået
større og større tilslutning i løbet af de år, den havde eksisteret. Den var blevet taget godt
imod, både af detailhandelen og forbrugerne. Hvad var begrundelsen for at tage produkt-
grupper ud eller helt fjerne mærket? Det var det eneste produktmærke for nonfoodpro-
dukter.
Miljø- og fødevareministeren
svarede Rasmus Nordqvist, at de var meget opmærk-
somme på blomstermærket, og at det var nødvendigt at evaluere det, før man overhove-
det begyndte at røre ved det. Det havde man gjort opmærksom på. Ministeren svarede
Jan E. Jørgensen, at det bare var forlydender, man havde hørt. Han ville gerne gøre ud-
valget opmærksomt på, at der måske var noget på vej.
537
EUU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 362: Offentligt referat af Europaudvalgets møde 16/12-2016
15. Europaudvalgsmøde 16/12-2016
Jan E. Jørgensen
spurgte, om der var behov for at gøre en større indsats. F.eks. kunne
detailhandelens organisationer tage det op på EU-plan via Eurocommerce.
Miljø- og fødevareministeren
svarede, at man nu havde skrevet til Frans Timmermans,
og det ville komme op som et eventueltpunkt på mødet. Han ville egentlig gerne afvente,
til man mandag havde fået afklaret op og ned i situationen. Ellers var der absolut god
grund til at aktivere organisationerne.
538
EUU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 362: Offentligt referat af Europaudvalgets møde 16/12-2016
15. Europaudvalgsmøde 16/12-2016
2. Forslag til ændring af direktiv om en ordning for handel med kvoter for
drivhusgasemissioner (kvotehandelsdirektivet)
Fremskridtsrapport
KOM (2015) 0337
Rådsmøde 3512
bilag 2 (samlenotat side 2)
KOM (2015) 0337
svar på spm. 1 om udviklingen i CO2-kvoteprisen i
perioden 2005-2015, fra energi-, forsynings- og klimaministeren
EUU alm. del (16)
bilag 116 (side 128 FO, forhandlingsoplæg forelagt
14/10-16)
Energi-, forsynings- og klimaministeren:
Revisionen af kvotehandelsdirektivet blev
senest forelagt for udvalget til tidligt forhandlingsoplæg i oktober. Da det ikke er så lang
tid siden, vil jeg ikke i dag gennemgå forslaget og regeringens holdning hertil i detaljer.
Jeg vil i dag alene fokusere på, hvad der er sket, siden sidst udvalget blev forelagt sagen.
Det slovakiske formandskab havde til hensigt at sætte sagen på dagsordenen for råds-
mødet til generel indstilling. Dette ændrede de dog på i onsdags. Formandskabet vil nu
alene bruge rådsmødet til at fremlægge en fremskridtsrapport om sagen, det vil sige en
status over, hvor langt Rådet er nået i deres drøftelser af forslaget. Der skal altså ikke
længere vedtages noget på rådsmødet. Formandskabet har ellers arbejdet hårdt med
henblik på at forsøge at opnå en generel indstilling i Rådet, men har måttet erkende, at
der endnu var for mange politiske udeståender.
Ud fra et dansk synspunkt ser forhandlingerne om forslaget stadig fornuftige ud, og der
synes overordnet at være en god balance i sagen. En meget vigtig prioritet for regeringen
har bl.a. været spørgsmålet om strukturelle reformer. Regeringen ønsker, at der skal ske
strukturelle reformer af kvotehandelssystemet, som kan være med til at mindske det me-
get store overskud af kvoter, som systemet er udfordret af i dag.
I oktober fremhævede jeg, at det nok ville blive vanskeligt at få vedtaget vidtgående struk-
turelle reformer på grund af den manglende opbakning, som der hidtil havde været blandt
medlemsstaterne hertil. Det er siden da lykkedes Danmark sammen med en række andre
ligesindede lande at få bragt emnet ind i forhandlingerne. Det er dog vigtigt samtidig at
nævne, at der er lang vej fra at erkende behovet for at gøre noget, til at der så også bliver
vedtaget tilstrækkelige, vidtgående strukturelle reformer. De forslag, som vi indtil nu har
set, går efter dansk opfattelse ikke langt nok.
Der arbejdes dog fra dansk side aktivt for sagen på flere fronter. Ud over at få andre med-
lemsstater inddraget har vi også været aktive over for Kommissionen og Europa-
Parlamentet. Europa-Parlamentet har også sendt et ret klart signal om behovet for ambi-
tiøse reformer. Det er opmuntrende, selv om der også i Parlamentet er forskellige hold-
ninger til, hvordan det skal løses. Jeg vil derfor benytte lejligheden til på rådsmødet at
adressere behovet for strukturelle reformer. Vi vil som nævnt vedblive med at arbejde for,
at vi med de strukturelle reformer opnår et så ambitiøst resultat som overhovedet muligt.
539
EUU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 362: Offentligt referat af Europaudvalgets møde 16/12-2016
15. Europaudvalgsmøde 16/12-2016
Rasmus Nordqvist
havde bidt mærke i, at Vedvarende Energi i sit høringssvar skrev, at
man skulle reducere kvoteloftet med 5 pct. frem for de 2,2 pct., hvis det skulle være ambi-
tiøst nok til at opnå Parisaftalens mål. Hvad var det, man var ambitiøs med, hvis ikke det
var det?
Energi-, forsynings- og klimaministeren
svarede, at regeringens ambition var at få
kvotehandelssystemet til at fungere. Det gjorde det ikke i dag. Det var et redskab til at
gennemføre de mest omkostningseffektive reduktioner, og det var en forudsætning, at
markedssystemet kom til at fungere optimalt. Derfor arbejdede man sammen med en
række af de mest ambitiøse andre lande for at få systemet til at fungere. Der var lang vej
endnu. Der var ikke så stor vilje, som man kunne ønske sig.
Finn Sørensen
spurgte, hvad der lå i det, når ministeren sagde, systemet skulle komme
til at fungere. De ændringer, der blev lagt op til, var ikke ambitiøse nok. Ville de mere am-
bitiøse ændringer, ministeren gerne ville have, føre til mere eller mindre handel med kvo-
ter? Ville det i så fald mindske CO
2
-udslippet?
Rasmus Nordqvist
sagde, at det netop handlede om at opnå de fælles mål om CO
2
-
reduktion. Ville Danmark arbejde for en større reduktion end de 2,2 pct.? Han gentog, at
Vedvarende Energi i deres høringssvar, som Det Økologiske Råd og Danmarks Natur-
fredningsforening havde tilsluttet sig, skrev, at reduktionen burde være på 5 pct.
Carsten Kudsk
spurgte til tildelingsmodellen for gratis kvoter. Var det korrekt, at et land
med meget lavt bruttonationalprodukt kunne få gratis kvoter? Lande med meget dårlig
økonomi var blandt de helt store forurenere. Kunne man sælge gratiskvoterne til andre
lande? I så fald kunne man forestille sig, at der blev spekuleret i det. På et tidspunkt hav-
de der også været snak om, at Bulgarien ikke skulle reducere så meget, nævnte han.
Energi-, forsynings- og klimaministeren
svarede Finn Sørensen, at man sammen med
en række andre lande arbejdede på at få reduceret antallet af kvoter for at få kvotemar-
kedet til at fungere og få kvoteprisen op. Der var for mange p.t.
Ministeren svarede Rasmus Nordqvist, at der i Rådet var enighed om at øge den lineære
reduktionsfaktor fra 1,74 til 2,2 pct., som det blev
fastlagt af EU’s stats-
og regeringsche-
fer i rådskonklusionerne fra oktober. Der var dog ikke opbakning til at øge reduktionsfak-
toren yderligere i Rådet, fordi det ikke ville være i overensstemmelse med det kompromis,
der blev indgået på DER i 2014. I Rådet havde drøftelserne indtil nu været fokuseret på
muligheder for at styrke den markedsstabiliserende kvotereserve ved at øge overførslen
af overskydende kvoter fra kvotemarkedet. Derudover havde der været overvejelser om
at annullere kvoter i reserven, så noget af kvoteoverskuddet annulleres permanent. Mini-
steren troede umiddelbart, det ville være mest realistisk at opnå enighed i Rådet om så-
danne tiltag.
540
EUU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 362: Offentligt referat af Europaudvalgets møde 16/12-2016
15. Europaudvalgsmøde 16/12-2016
Ministeren svarede Carsten Kudsk, at reglerne for tildeling af gratiskvoter var ens for an-
læg inden for samme sektorer på tværs af EU. Der var derfor tale om regulering uden
konkurrenceforvridende effekter i de enkelte sektorer i EU.
Rasmus Nordqvist
spurgte, om det ville have den ønskede effekt, når man nu ikke kun-
ne opnå enighed om større reduktion, eller om det bare ville være et lille chassé-trin
fremad.
Kenneth Kristensen Berth
sagde, at man jo altid kunne diskutere, om der var tale om
konkurrenceforvridning. Så vidt han havde forstået, skulle Bulgarien ikke reducere deres
CO
2
-udledning, overhovedet. Var det ikke korrekt?
Energi-, forsynings- og klimaministeren
sagde, at regeringen arbejdede for en struktu-
rel reform af EU’s kvotehandelssystem med henblik på at sikre, at kvotemarkedet
kom til
at fungere mere hensigtsmæssigt. Det var den indstilling, han ville møde op med på mø-
det sammen med en række af de mest ambitiøse lande. Det var afgørende for, at man
kunne leve op til klimamålene, at man fik kvotehandelsystemet til at fungere. Det havde
man gjort en indsats for over en længere periode, og nu måtte man erkende, at der var
lande, hvor viljen ikke var så stor. Det var også derfor, det nuværende formandskab hav-
de valgt at udskyde løsningen og lade det næste formandskab arbejde videre med det.
Ministeren svarede Kenneth Kristensen Berth, at han måske blandede non-ETS- og ETS-
systemet sammen.
3. Eventuelt
Der var ingen bemærkninger til dette punkt.
4. Siden sidst
Der var ingen bemærkninger til dette punkt.
Mødet sluttede 08.55.
541