Europaudvalget 2016-17
EUU Alm.del Bilag 436
Offentligt
1728751_0001.png
Europaudvalget
REFERAT
AF 19. EUROPAUDVALGSMØDE
Dato:
Tidspunkt:
Sted:
Til stede:
fredag den 20. januar
kl. 10.00
vær. 2-133
Erik Christensen (S), formand, Kenneth Kristensen Berth (DF),
næstformand, Karina Due (DF), Jan E. Jørgensen (V), Peter
Hummelgaard Thomsen (S), Søren Søndergaard (EL) og Zenia
Stampe (RV).
Finansminister Kristian Jensen og miljø- og fødevareminister Esben
Lunde Larsen.
Desuden deltog:
Punkt 1. Rådsmøde nr. 3515 (økonomi og finans) den 27. januar 2017
Finansministeren
sagde, at årets første Økofin ville finde sted den 27. januar. Det var et
ekstremt vigtigt, spændende og udfordrende år, ikke mindst for EU og det bredere interna-
tionale samarbejde. Man var udfordret af Brexit, usikkerhed om den nye amerikanske re-
gering, men også på det internationale område var der skepsis over for globalisering og
handel og en række andre risici. Vigtige valg i f.eks. Holland, Frankrig og Tyskland ville
kunne få stor betydning for samarbejdet fremover. Økofin havde i de senere år leveret
mange vigtige resultater: oprydning efter den finansielle krise og kamp mod skatteunddra-
gelse m.v.
Ministeren håbede, at Økofin også i det nye år kunne levere vigtige resultater, der bidrager
til vækst og job, udvikling af velfærd og giver svar på fremtidens udfordringer
og dermed
vise, at EU og det internationale samarbejde er en fordel for alle. Han forelagde alle sager
til udvalgets orientering og henviste i øvrigt til samlenotatet.
1. Præsentation af direktivforslag om muligheden for at indføre generel omvendt
betalingspligt som en midlertidig undtagelse for EU’s momssystem
Præsentation af Kommissionen
KOM (2016) 0811
Rådsmøde 3515
bilag 1 (samlenotat side 2)
EUU alm. del (15)
bilag 842 (udvalgsmødereferat side 1177,
drøftelse af omvendt betalingspligt for moms behandlet på EUU-
møde 15/6-16)
Finansministeren:
På mødet forventer man en endelig præsentation af et direktivforslag
om muligheden for midlertidigt at indføre generel omvendt betalingspligt for moms. Det vil
være en afvigelse fra de normale momsregler. Det indebærer, at afregningspligten for
moms flyttes fra den sælgende virksomhed til den købende virksomhed.
591
EUU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 436: Offentligt referat af Europaudvalgets møde 20/1-17
19. Europaudvalgsmøde 20/1 2017
Økofin har tidligere drøftet ideen, fordi især Tjekkiet ønsker denne mulighed som et redskab
mod momssvig. Forslaget indebærer, at EU-lande med relativt store problemer med moms-
svig midlertidigt (indtil 2022) kan få lov at indføre indenlandsk generel omvendt betalings-
pligt for leverancer på over 10.000 euro mellem virksomheder. Der vil følge en række rap-
porteringskrav til landene om virkningerne, så Kommissionen kan trække tilladelser tilbage,
hvis det f.eks. viser sig, at momssvindel flytter til andre lande.
Landene har delte meninger om, hvor effektivt omvendt betalingspligt er mod svig. Der er
også kritik af de mulige administrative byrder for virksomhederne. Det gælder f.eks., hvis
virksomhederne både har omvendt og normal betalingspligt for forskellige leverancer. Der
vil nok være det samme billede nu, men formentlig støtte til at arbejde videre med sagen.
Herefter skal vi nok tage stilling til sagen senere på foråret.
Fra dansk side er vi optaget af både at minimere svig og de administrative byrder. Vi er i
sidste ende åbne overfor, at lande med særlige svigudfordringer i en begrænset periode
kan prøve dette redskab mod svindel. Det er dog vigtigt, at der tages hensyn til virkningerne
på det indre marked og andre lande. Vi vil vurdere forslaget nærmere i den kommende tid.
Jan E. Jørgensen
sagde, at som han forstod det, ønskede man at indføre en generel
omvendt betalingspligt for at gøre det mindre bureaukratisk, så der kun blev opkrævet
moms i et led. Den gældende praksis var, at der for sælger (grossist, producent etc.) og
køber af diverse produkter blev pålagt en moms. Køber kunne trække den fra, og når en
vare blev solgt videre til forbrugeren, blev momsen lagt til igen. Problemet var, at moms-
provenuet ikke blev indbetalt, hvis en virksomhed gik konkurs, og der ikke blev indbetalt
moms på et tidspunkt, hvor en anden virksomhed i kæden havde trukket momsen fra. Man
kunne spørge sig selv, hvorfor man så ikke indførte generel omvendt betalingspligt over
alt. Han forstod godt, at det kunne være en administrativ byrde for virksomheder og myn-
digheder at arbejde med to parallelle systemer.
Finansministeren
sagde, at man ved en generel omvendt betalingspligt kunne løse visse
momsmæssige problemer, men risikere at skabe andre. Man kunne ikke blankt afvise det,
og på områder med høj risiko for momssvindel havde man indført punktvis omvendt beta-
lingspligt. Med den ændring, der var lagt op til, skulle virksomheder både have direkte be-
talingspligt på moms på leverancer på op til 10.000 euro og omvendt betalingspligt for be-
løb derover. Man fik altså forøget de administrative byrder markant, samtidig med at man
risikerede bare at flytte momssvindel over på andre områder. Regeringen var derfor skep-
tisk. Man skulle dog ikke udelukke, at nye teknologiske muligheder kunne medvirke til at
sikre momsbetaling på en anden måde fremover. Man slap ikke helt for problemer ved at
indføre omvendt momsbetaling. Man kunne flytte og måske mindske nogle problemer, og
regeringen var derfor åben over for en forsøgsordning.
Jan E. Jørgensen
sagde, at man ved den omvendte betalingspligt slet ikke ville have
moms i de første led, men først ved det endelige salg. I den kommenterede dagsorden
stod der, at der i stedet kunne opstå en række nye former for svindel, f.eks.
hvis ”den
købende virksomhed i slutningen af transaktionskæden forsvinder, inden den opkrævede
592
EUU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 436: Offentligt referat af Europaudvalgets møde 20/1-17
19. Europaudvalgsmøde 20/1 2017
moms indbetales”. Der var
altså kun en virksomhed i slutningen af transaktionskæden mod
flere i de første led. Det betød vel, at færre virksomheder kunne forsvinde, inden momsen
blev betalt, myndighederne ville bruge mindre tid på momsindbetalinger og en række virk-
somheder skulle ikke opkræve moms for senere at fratrække det.
Finansministeren
svarede, at det var korrekt, at man ved direkte momsbetaling risikerer
svindel med fradrag på købsmoms. Ved den omvendte betalingspligt kunne man til gen-
gæld svindel med indbetaling af hele salgsmomsen. Han konkluderede som sagt ikke, at
omvendt betalingspligt på moms var uduelig, men det ville give ekstra administrative byrder
i virksomhederne, der har med betalinger på både over og under 10.000 euro at gøre. Med
mindre der var tale om virksomheder, der udelukkende håndterer betalinger på over 10.000
euro, skulle den øgede administrative byrde vejes op mod de fordele, der måtte være.
Ministeren var sikker på, at både Skatteministeriet og Erhvervsministeriet så på effekten af
omvendt betalingspligt, og at de kunne vurdere, hvad der var den rigtige vej at gå.
593
EUU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 436: Offentligt referat af Europaudvalgets møde 20/1-17
19. Europaudvalgsmøde 20/1 2017
2. Præsentation af Maltas formandskabsarbejdsprogram
Præsentation af formandskabet
Rådsmøde 3515
bilag 1 (samlenotat side 7)
Finansministeren:
EU står over for en række udfordringer, som vi også talte om på se-
mestersamrådet og her i udvalget før Økofin den 6. december. Vi skal videre med at im-
plementere relevante reformer, der skal skabe vækst, investeringer og beskæftigelse i alle
EU-landene. På Økofin skal vi høre om Maltas arbejdsprogram, der skal understøtte disse
prioriteter. Velfungerende finansielle markeder og investeringsmuligheder er vigtige forud-
sætninger for vækst og beskæftigelse. Formandskabet ventes derfor at prioritere arbejdet
med kapitalmarkedsunionen. Dette arbejde skal fremme investeringerne i EU gennem ini-
tiativer, der skal styrke virksomhedernes og husholdningernes adgang til finansiering. For-
mandskabet vil også fortsætte arbejdet med bankunionen, bl.a. den fælles indskyderga-
ranti og de nye forslag om kapitalkrav m.v., som blev præsenteret på sidste Økofin, og som
skal mindske risikoen for nye bankkriser.
Malta ventes også at videreføre kampen mod skatteunddragelse. Problemet er grænse-
overskridende, og det er derfor vigtigt, at vi fortsat finder fælles europæiske løsninger.
Europa blev sidste år igen rystet af flere terrorangreb. Vi må også i Økofin fortsætte kampen
mod terror ved at gøre det så svært som muligt for terrorister at skaffe finansiering. For-
mandskabet vil bl.a. forsætte arbejdet med det reviderede hvidvaskdirektiv.
Økofin vil i foråret også indlede drøftelserne om
ØMU’en,
hvor Kommissionen vil komme
med en hvidbog.
Endelig vil de tilbagevendende sager om det europæiske semester også være på program-
met allerede på dette møde.
Regeringen kan generelt støtte formandskabets prioriteringer, og der ventes generelt op-
bakning fra de øvrige lande på Økofin.
594
EUU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 436: Offentligt referat af Europaudvalgets møde 20/1-17
19. Europaudvalgsmøde 20/1 2017
3. Det europæiske semester: Kommissionens årlige vækstundersøgelse,
varslingsrapporten og anbefalinger til euroområdet som helhed for 2017
Rådskonklusioner m.v.
KOM (2016) 0726, KOM (2016) 0728, KOM (2016) 0725
Rådsmøde 3515
bilag 1 (samlenotat side 22)
KOM (2016) 0725
bilag 1 (notat om det europæiske semester og den
årlige vækstundersøgelse for 2017)
KOM (2016) 0325
bilag 1 (Rådets henstilling om Danmarks nationale
reformprogram for 2016 og Rådets udtalelse om Danmarks
konvergensprogram for 2016)
Finansministeren:
Økofin skal vedtage anbefalinger til euroområdet som helhed og råds-
konklusioner om Kommissionens vækstundersøgelse og varslingsrapport for 2017. Vi var
godt omkring alle Kommissionens udspil på semestersamrådet den 2. december. Vi talte
dengang bl.a. om Kommissionens forslag til anbefalinger om, at eurolandene skulle lempe
deres finanspolitik samlet med op til 0,5 pct. af BNP. I lyset af de efterfølgende drøftelser i
EU venter man nu enighed i Rådet om en tekst, der i stedet anbefaler en finanspolitik, som
tager højde for eurolandenes respektive råderum og udfordringer, og som respekterer de
fælles EU-regler. Rådet ventes således ikke at anbefale generelle finanspolitiske lempel-
ser, ingen tal for lempelser og ingen tvivl om signalet om vigtigheden af at overholde de
finanspolitiske regler og anbefalinger, som jo er et spørgsmål for alle EU-lande. Det er den
rigtige tilgang, hvis vi skal sikre sunde finanser, der understøtter lave renter og dermed
vækst og stabilitet. Kun eurolandene stemmer formelt om euro-anbefalingerne. Vi har dog
deltaget i drøftelserne, og det er derfor også lykkedes at få formuleringer med, der tager
hensyn til ikkeeurolandene, herunder åbenhed og transparens med hensyn til eventuelle
nye ØMU-tiltag m.v.
Rådskonklusionerne om vækstundersøgelsen fremhæver vækstundersøgelsens tre ho-
vedprioriteringer: fremme af investeringer, gennemførelse af strukturreformer og ansvarlig
finanspolitik.
Investeringerne skal fremmes ved at forbedre investeringsklimaet. Reformindsatsen skal
fokusere på at øge arbejdsudbuddet og på reformer af produktmarkederne, så vi kan sikre
øget produktivitet. Finanspolitikken skal være i fuld overensstemmelse med stabilitets- og
vækstpagten, sikre den langsigtede holdbarhed og understøtte en stabil og sund makro-
økonomi. Det er vi fra dansk side helt enige i.
Konklusionerne om varslingsrapporten går især på de 13 udvalgte lande med potentielle
makroøkonomiske ubalancer, som Kommissionen nu skal se nærmere på. Konklusionerne
peger dog også på sårbarheder i andre lande. Det går generelt fremad med at nedbringe
ubalancer, men der skal gøres mere for at håndtere f.eks. høje private og offentlige gælds-
niveauer og styrke konkurrenceevnen. Regeringen støtter konklusionerne. Det er vigtigt at
adressere ubalancerne i de udpegede lande, hvis vi skal forebygge nye kriser.
595
EUU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 436: Offentligt referat af Europaudvalgets møde 20/1-17
19. Europaudvalgsmøde 20/1 2017
Søren Søndergaard
sagde, at Enhedslistens holdning til den økonomiske politik var for-
skellig fra den linje, som regeringen støttede. På side 28 i samlenotatet stod der:
”Eurolan-
dene anbefales at tage yderligere tiltag
til færdiggørelse af ØMU’en.”
Hvad betød det? Man
havde gentagne gange hørt den tyske finansminister Wolfgang Schäuble foreslå, at der
skulle indføres en budgetzar. Den person skulle underskrive landenes finanslove, så når
de blev vedtaget i Danmark, skulle den også underskrives af denne tredjeperson for at
kunne træde i kraft. Det lød latterligt, men Schäuble havde gentaget det flere gange. Det
sagde noget om visse landes ambitioner om
færdiggørelse af ØMU’en. Hvordan opfattede
regeringen det? Og hvad var dens holdning til denne tættere integration eurolandene imel-
lem? Enhedslisten havde advaret imod, at en tæt integration måske blev helt nødvendig,
da euroen blev indført.
Zenia Stampe
påpegede, at man under finanskrisen havde diskuteret, om man skulle
spare sig ud af den eller investere sig ud af den via ekspansiv finanspolitik. Sydeuropa og
Nordeuropa havde stået over for hinanden i den diskussion. Udspillet var, så vidt hun vid-
ste, at alle skulle til at føre en mere ekspansiv finanspolitik, mens den danske holdning var,
at det skulle gælde lande med et vist råderum såsom Danmark og ikke de sydeuropæiske
lande med reformproblemer. Var det rigtigt forstået?
Finansministeren
svarede Søren Søndergaard, at der ville komme en hvidbog om initia-
tiver relateret til ØMU’en. Han kendte ikke indholdet af den. Ministeren havde desuden
svært ved at se Danmarks interesse i, at finansloven skulle underskrives af andre end
dronningen og den til enhver tid siddende finansminister. Om eurolandene og samarbejde
sagde han, at det ville være mere virkningsfuldt at gennemføre det, man allerede havde
vedtaget i eurogruppen og i den brede kreds, end at finde på nye tiltag, som ikke blev
gennemført.
Til Zenia Stampe sagde ministeren, at eurolandene havde fået en anbefaling om en finans-
politisk lempelse på op til 0,5 pct. af BNP. Det var ikke realistisk, for selv hvis Tyskland
brugte hele deres finanspolitiske råderum, ville det ikke give 0,5 pct. Der ville derfor komme
en mere realistisk anbefaling til eurolandene
den gjaldt altså ikke Danmark, hvor man
selv vurderer, hvad råderummet skal være. Det kunne godt være, at man på kortere sigt
havde et finanspolitisk råderum i forhold til EU’s budgetgrænser, men
man skulle selv
kunne træffe beslutningen, hvis f.eks. samfundsøkonomien gjorde, at det ville være dumt
at foretage en lempelse. Der var ikke aktuelle planer om en større finanspolitisk lempelse.
Søren Søndergaard
sagde, at det kunne være, at hvidbogen ville blive overhalet indenom
af fejringen af Romtraktatens 60-årsdag i marts. Der kunne jo komme mange sjove mel-
dinger den dag. Vidste ministeren, hvornår hvidbogen kom?
Finansministeren
forventede, at den ville komme før topmødet i marts måned.
596
EUU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 436: Offentligt referat af Europaudvalgets møde 20/1-17
19. Europaudvalgsmøde 20/1 2017
4. Basel IV
Status
Rådsmøde 3515
bilag 1 (samlenotat side 31)
EUU alm. del (16)
bilag 310 (side 413, senest behandlet i EUU
2/12-16)
Finansministeren:
Baselkomiteen arbejder lige nu på de såkaldte Basel IV-standarder,
og der er lagt op til en statusdrøftelse på Økofin. Standarderne var ventet nu, men er ud-
skudt, måske til marts. Vigtigst er det ventede forslag om et nyt kapitalgulv, altså et mind-
steniveau for, hvor meget kapital institutter skal have uafhængig af risikoen ved deres ak-
tiver. Kapitalgulvet vil gælde for de kreditinstitutter, der bruger egne interne risikomodeller
(de såkaldte IRB-metoder). Det er typisk de største og systemisk vigtigste kreditinstitutter.
Ud over kapitalgulvet vil udspillet fra Baselkomiteen også indebære andre ændringer. Det
vides ikke, hvilket kapitalgulvsniveau Baselkomiteen vil foreslå, men udspillet må ventes at
blive et betydeligt problem for Danmark og danske kreditinstitutter. Det kan betyde væsent-
ligt højere kapitalkrav for særlig realkreditinstitutterne.
Det skyldes, at realkreditterne har lav risiko på deres udlån på grund af den relativt sikre
forretningsmodel. Derfor vil et gulv for kapital, uafhængigt af den lave risiko, ramme dem
relativt hårdt med højere kapitalkrav. Det vil ikke være velbegrundet. Regeringen arbejder
derfor fortsat hårdt for, at der tages hensyn til Danmark og dansk realkredit, selv om vi jo
ikke selv er med i Baselkomiteen.
Når udspillet foreligger, skal Kommissionen foreslå den nærmere EU-implementering, og
vi skal forhandle det i Rådet og med Europa-Parlamentet. Forhandlingerne vil blive van-
skelige. Nogle EU-lande vil nok lægge vægt på, at komme tæt på Baseludspillet. Andre
EU-lande, men også Kommissionen, lægger ligesom vi vægt på, at standarderne tilpasses
europæiske forhold og ikke væsentlig forhøjer kapitalkravene til europæiske kreditinstitut-
ter. Regeringen vil løbende holde Folketinget orienteret om sagen.
Kenneth Kristensen Berth
spurgte, hvad regeringen tidligere havde foretaget sig og fo-
retog sig nu for at imødegå problemer med det nye kapitalgulvkrav. Der skulle gøres en
indsats for at undgå problemer. Udvalget havde haft et møde med den relevante kommis-
sær, hvor al tiden gik med netop det spørgsmål.
Søren Søndergaard
spurgte, om regeringen havde regnet på, hvad en vedtagelse ville
betyde
også for kundernes omkostninger. Ville regeringen lave beregninger på forskellige
låneprofiler, så man kunne få et billede af, hvad det ville koste for husstande i meromkost-
ninger på realkreditlån? Hvad var planen, hvis det ikke lykkedes at ændre Basel IV-kra-
vene? Ville man acceptere dem?
Finansministeren
svarede Kenneth Kristensen Berth, at han skulle mødes med kommis-
sær Dombrovskis den 3. februar for at få størst mulig indflydelse på den danske position.
Danmark var ikke med i Baselforhandlingerne, men havde kontakt på teknisk og politisk
niveau og talte desuden med formanden, EU-kolleger og andre for at øge presset.
597
EUU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 436: Offentligt referat af Europaudvalgets møde 20/1-17
19. Europaudvalgsmøde 20/1 2017
Til Søren Søndergaard sagde ministeren, at Baselrapporten ville indeholde anbefalinger,
og derefter skulle EU se på implementeringen. Der var mulighed for at få direkte indflydelse
på implementeringen. Danmark og flere andre lande så gerne, at tiltagene skulle være
tilpasset situationen, mens andre gerne ville have så Baselnær en implementering som
muligt. Spørgsmålet ville komme til politisk forhandling, hvor Danmark ville prøve at skabe
en alliance af lande. I den forbindelse havde man ikke tradition for at være enige med en
bestemt gruppe lande. Alt afhang af landenes kreditgivning og traditioner og historik på
området. Fra dansk side prøvede man at påvirke Basel IV mest muligt, og hvis det ikke
lykkedes, ville man påvirke EU-implementeringen på området. Det var igennem årene lyk-
kedes at få skabt forståelse for den unikke danske realkredit, og selv om det ville blive
svært at få tilpasset reglerne, håbede han på, at det kunne lade sig gøre. Selv om det bliver
svært at få tilpasset reglerne denne gang, håbede han, at det kunne lade sig gøre igen.
Søren Søndergaard
modtog gerne nogle konkrete beregninger, især hvad angik forskel-
lige typer af husstande. De kunne også bruges af bl.a. europaparlamentarikere i en konkret
argumentation med formålet at sikre det danske realkreditsystem.
Formanden
flettede ind, at udvalget havde møde med kommissær Dombrovskis den 2.
februar. Det ville være fint at modtage nogle beregninger inden.
Finansministeren
sagde, at der endnu ikke var fremlagt beregninger, men at en ekspert-
gruppe sad klar til at regne på de forslag, der kom. Ministeren ville gerne få lavet nogle
beregninger, der gjaldt sektoren som helhed. De kunne også gå til udvalget, og han kunne
selv bruge dem til mødet med kommissær Dombrovskis.
Jan E. Jørgensen
spurgte, hvor bekymret man skulle være for den danske realkredit.
Havde de andre lande forstået det danske system til finansiering af fast ejendom, og var
der velvillighed?
Finansministeren
understregede, at man skulle være bekymret. Et højt kapitalgulv uden
hensyntagen til risikoen for aktiverne og uden hensyntagen til de meget sikre danske real-
kreditinstitutioner, ville gøre det dyrere at være låntager i Danmark. Det ville komme til at
ramme borgere og virksomheder, hvis man fik et kapitalkrav, der ikke tog hensyn. Man
havde tidligere kæmpet kampe og vundet, det man ønskede, hjem, men der var nu et mas-
sivt pres i landene for at sikre, at krisen fra 2008 til 2009 ikke vendte tilbage. Man måtte
vurdere risikoen, udfra hvor sikre de belånte aktiver var, og den danske realkredit var meget
mere sikker end de finansielle institutioner, som man normalt sammenligner sig med. Re-
geringen var bekymret, så alle lægger pres på Baselkomiteen og de andre EU-lande for
yde støtte. Hvis det glippede, ville man sætte ind i forbindelse med EU-implementerings-
delen.
598
EUU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 436: Offentligt referat af Europaudvalgets møde 20/1-17
19. Europaudvalgsmøde 20/1 2017
5.
Endelig rapport fra højniveaugruppen for EU’s egne indtægter
Præsentation
Rådsmøde 3515
bilag 1 (samlenotat side 37)
EUU alm. del (15)
bilag 379 (udvalgsmødereferat side 483,
senest behandlet i EUU 11/2-16)
Finansministeren:
Formanden for højniveaugruppen
for EU’s egne indtægter, Mario
Monti, skal på Økofin præsentere gruppens endelige rapport og anbefalinger. Højniveau-
gruppen anbefaler en radikal reform af det nuværende indtægtssystem. Det anbefales bl.a.
at indføre nye såkaldte ægte EU-indtægtskilder, så EU-budgettets finansiering bliver min-
dre afhængig af direkte bidrag fra EU-landene. Det kan f.eks. være en fælles EU-selskabs-
skat, en EU-afgift
på fossile brændsler eller brug af provenuet fra EU’s kvotehandelssystem
til direkte finansiering af EU’s budget.
Derudover anbefales det at afskaffe de nuværende rabatter i forbindelse med Storbritanni-
ens udtræden af EU. Højniveaugruppen anbefaler også at afskaffe den nuværende moms-
indtægtskilde. Afrapporteringen ventes ikke at give anledning til drøftelser på mødet.
Regeringen tager højniveaugruppens rapport til efterretning. Regeringen vil tage konkret
stilling til EU’s
fremtidige indtægtssystem, når Kommissionen fremsætter forslag herom.
Det ventes at ske i forbindelse med forslaget til den næste flerårige finansielle ramme, som
skal præsenteres inden årets udgang.
Regeringen finder dog grundlæggende, at det nuværende indtægtssystem fungerer efter
hensigten og er derfor ikke enig i højniveaugruppens konklusioner om behovet for en om-
fattende reform. Regeringen er især yderst kritisk over for højniveaugruppens anbefalinger
om at indføre diverse former for nye ægte indtægtskilder, der vil ligge ud over de nuvæ-
rende regler.
Kenneth Kristensen Berth
syntes, at Monti-anbefalingerne var underholdende læsning,
idet de ikke hang sammen med virkeligheden. Han kunne godt se, hvor man ville hen, men
var ikke nervøs, når det gjaldt ny EU-moms, skat på CO
2
etc., for der var formentlig en
række lande, der ville være ret kritiske. Regeringen gav udtryk for at være yderst kritisk.
Hvad betød det? Rakte det til et veto? Derudover ville han gerne vide, hvad regeringen
mente om de eksisterende rabatordninger i EU. Hvordan kunne man gøre det anderledes?
Der skal være rimelighed i, hvem der betaler gildet. Lande med rabatordninger såsom Dan-
mark, Sverige og Tyskland betalte allerede en uforholdsmæssig stor del af gildet. At den
britiske udmelding skulle føre til en debat om betalingsforpligtelsen, var trist.
Søren Søndergaard
roste regeringen og gav sin udelte støtte til afvisningen af flere egen-
indtægter til EU. Det var ikke et spørgsmål om at ville have mere eller mindre EU, for man
kunne få indtægter fra landene, men det var et demokratisk spørgsmål.
Finansministeren
sagde, at det ikke var første gang, han hørte betragtningen om, at noget
var løsrevet fra virkeligheden. Regeringen havde ikke været med til at udarbejde Monti-
599
EUU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 436: Offentligt referat af Europaudvalgets møde 20/1-17
19. Europaudvalgsmøde 20/1 2017
rapporten og havde ikke støttet den. Den udgjorde ikke noget konkret forslag og var udar-
bejdet af en højniveaugruppe, der var mere eller mindre selvbestaltet. Den skulle spille ind
til Kommissionen, der skulle formulere et afsæt. Derfor var det ikke noget forslag, som
Danmark kunne forholde sig til, men man ville tage stilling, når man kom længere hen. Når
Storbritannien forlod EU, ville der være en drøftelse af, hvad der skulle ske. Regeringen
havde klart meldt ud, at man var for en nedprioritering af EU’s budgetter, så
de passer til
indtægterne. Andre lande havde et ønske om at beholde de eksisterende udgifter og få
indtægterne op, så der igen var balance. Det ville blive et politisk slagsmål, hvor ministeren
håbede at kunne skaffe opbakning at reducere udgiftssiden ned til de indtægter, der var.
Når man talte rabat, skulle man huske at tænke på, hvad man fik rabat af. Var det en rabat
af et højere beløb, var det lige meget. Nogle prioriterede rabatter, fordi det skabte synlighed
om, hvad man havde kæmpet hjem, men hvis man samtidig accepterede, at det grundlæg-
gende beløb var højere, havde man ikke sparet noget. Danmark ville kæmpe for, at det
danske bidrag til EU var passende og fair og absolut ikke højere end det, som det skulle
være i forhold til andre lande i en tilsvarende økonomisk situation. Det betød, at man havde
tilkæmpet sig en rabat, der var god og nødvendig for at få den til at passe til det nuværende
system, men lavede man grundlæggende om på måden, man lavede grundkontingent og
rabatstruktur på og accepterede et højere grundbeløb, havde man ikke sparet noget. Dan-
mark ville slås for den rabat, som man havde tilkæmpet sig, men lavede man den grund-
læggende rabatstruktur om, kunne det være, at Danmark opnåede et bedre resultat, hvis
der ingen rabatter var. Det var ikke for at afskaffe den danske rabat, men for at sige, at det
kom an på, hvad det var rabat af. Ministeren takkede Søren Søndergaard for rosen for at
afvise egne indtægter.
600
EUU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 436: Offentligt referat af Europaudvalgets møde 20/1-17
19. Europaudvalgsmøde 20/1 2017
6. Eventuelt
Ministeren havde ingen bemærkninger til dette punkt.
7. Siden sidst
Finansministeren:
Her til sidst vil jeg give en status over revisionen af fjerde hvidvaskdi-
rektiv, som vi drøftede her i udvalget forud for Økofin den 6. december. I lyset af diskussi-
onerne i udvalget konkluderede jeg, at jeg ville arbejde for en evaluering af borgernes rets-
sikkerhed. Jeg rejste dermed sagen på Økofin den 6. december, og der blev taget højde
for det i den efterfølgende tekniske opfølgning og i Rådets endelige kompromis. Det bety-
der, at der i Kommissionens vurdering af gennemførslen af direktivet skal foretages en
evaluering af, om direktivet sikrer borgernes fundamentale rettigheder, herunder deres
retssikkerhed. Kommissionen skal senest den 26. juni 2019 udarbejde en rapport om im-
plementeringen, herunder spørgsmålet om retssikkerhed. Rapporten skal fremlægges for
Europa-Parlamentet og for Rådet. Det er jeg meget tilfreds med.
Direktivrevisionen skal nu færdigforhandles med Europa-Parlamentet.
601
EUU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 436: Offentligt referat af Europaudvalgets møde 20/1-17
19. Europaudvalgsmøde 20/1 2017
Punkt 2. Rådsmøde nr. 3514 (landbrug og fiskeri) den 23. januar 2017
1. Formandskabets arbejdsprogram for første halvår af 2017
Præsentation
KOM (2016) 0710
Rådsmøde 3514
bilag 1 (samlenotat side 2)
KOM (2016) 0710
bilag 1 (brev fra Kommissionen vedr.
Kommissionens arbejdsprogram for 2017)
Miljø- og fødevareministeren
sagde, at første punkt var formandskabets arbejdsprogram.
Formandskabet ville fortælle om deres prioriteter for første halvår af 2017.
2. Markedssituationen for landbrugsvarer og rapport fra Kommissionen til Europa-
Parlamentet og Rådet om markedsudviklingen i mælke- og mejerisektoren og
anvendelsen af bestemmelserne i mælkepakken
Orientering og udveksling af synspunkter
KOM (2016) 0724
Rådsmøde 3514
bilag 1 (samlenotat side 4)
EUU alm. del (16)
bilag 313 (foreløbigt referat af
Europaudvalgets møde 9/12-16)
Rådsmøde 3481
bilag 2 (skriftlig forelæggelse af rådsmøde
landbrug og fiskeri 18/7-16)
Miljø- og fødevareministeren:
Punkt 2 er en status over markedssituationen for land-
brugsvarer og en drøftelse af Kommissionens rapport om den såkaldte mælkepakke fra
2012. Markedssituationen er her i begyndelsen af 2017 relativ positiv for de fleste sektorer.
Hvor der de foregående år var meget lave priser på især svinekød og mælk, har der nu
været prisstigninger.
Kommissionens rapport gennemgår tiltagene under mælkepakken. Pakken gav mulighed
for, at medlemslandene f.eks. kunne kræve brug af kontrakter for levering mellem mælke-
producent og aftager. Producenterne fik gennem producentorganisationer også øgede mu-
ligheder for fælles afsætning og prisforhandling.
I Danmark er disse tiltag imidlertid ikke interessante på grund af den stærke andelsorgani-
sering. Derfor er det vigtigt, at tiltagene er frivillige for medlemsstaterne. Kommissionen er
i sin rapport grundlæggende positiv over for tiltagene i mælkepakken. Derfor lægger Kom-
missionen også op til, at tiltagene kan forlænges efter 2020.
602
EUU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 436: Offentligt referat af Europaudvalgets møde 20/1-17
19. Europaudvalgsmøde 20/1 2017
3. Internationale handelsaftaler og -forhandlinger på landbrugsområdet
Orientering og udveksling af synspunkter
Rådsmøde 3514
bilag 1 (samlenotat side 8)
EUU alm. del (16)
bilag 209 (side 239, senest behandlet i EUU
11/11-16)
Miljø- og fødevareministeren:
Punkt 3 er en drøftelse om handel og landbrug på basis af
Kommissionens konsekvensanalyse fra november 2016. Hvis man ser på den europæiske
landbrugseksport er der sket det fantastiske, at den er steget fra ca. 60 mia. euro i 2005 til
forventeligt ca. 130 mia. euro i 2016. Det er mere end en fordobling på 11 år. Tilsvarende
er der på landbrug et stort handelsoverskud i 2016 på forventeligt ca. 18 mia. euro. Det er
et meget vigtigt bidrag til den økonomiske vækst i Europa. Der er fra en del andre med-
lemslande fokus på de negative konsekvenser ved en øget global samhandel med føde-
varer.
Det er klart, at der kan være både fordele og ulemper ved frihandelsaftaler, men efter min
mening er det overordnet en kæmpe fordel for en lille, åben økonomi som den danske. I
forhold til USA følger vi også nøje udviklingen. Der er fra amerikansk side igangsat en
høring om det såkaldte hormonforlig fra 2009. Vi ønsker fra dansk side at fastholde det
kompromis, der blev opnået dengang.
Søren Søndergaard
sagde, at Færøerne var bekymret for risikoen for, at de i forbindelse
med frihandelsaftaler fik
dårligere adgang til EU’s marked end nogle af de lande, man la-
vede handelsaftaler med. Kunne ministeren afvise det? Hvordan foregik samarbejdet med
Færøerne, når der skulle forhandles handelsaftaler?
Miljø- og fødevareministeren
henviste til Udenrigsministeriet, der stod for at koordinere
inddragelsen af Færøerne. Han beklagede, at han ikke kunne give et bedre svar.
Søren Søndergaard
sagde, at det var ministeren, der skulle diskutere handelsaftalerne i
EU-regi, og i den forbindelse måtte man også have vurderet, hvad de betød for Færøer-
nes adgang.
Miljø- og fødevareministeren
gentog, at den kompetence lå i Udenrigsministeriet, og at
han dermed ikke kunne sige mere om det.
Søren Søndergaard
spurgte, om ministeren havde fået en henvendelse fra Udenrigsmi-
nisteriet om særlige aspekter, man skulle være opmærksom på, når det gjaldt Færøernes
inddragelse i forhandlinger om handelsaftaler
i denne sag eller i det hele taget i sin tid
som minister.
Miljø- og fødevareministeren
svarede, at der ikke var yderligere om Færøerne på sta-
tusdelen. Det var klart, at Danmark varetog et samspil med interessenter i rigsfællesska-
bet, og det foregik via Udenrigsministeriet. Det havde også med ambassadøren og am-
bassaden i Bruxelles at gøre.
603
EUU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 436: Offentligt referat af Europaudvalgets møde 20/1-17
19. Europaudvalgsmøde 20/1 2017
Søren Søndergaard
gentog sit spørgsmål: Havde der været rettet henvendelse fra
Udenrigsministeriet om aspekter, der skulle varetages i forhold til Færøernes interesser
inden for landbrug og fiskeri?
Miljø- og fødevareministeren
svarede, at der ikke var en bestemt brevveksling mellem
Udenrigsministeriet og Miljø- og Fødevareministeriet. Proceduren var en almindelig drøf-
telse og udveksling af synspunkter i Udenrigsministeriets inddragelse af færøske interes-
ser.
4. Eventuelt
Ministeren havde ingen bemærkninger til dette punkt.
5. Siden sidst
Ministeren havde ingen bemærkninger til dette punkt.
Mødet sluttede kl. 11.36
604