Europaudvalget 2016-17
EUU Alm.del Bilag 589
Offentligt
1746634_0001.png
Europaudvalget
REFERAT
AF 30. EUROPAUDVALGSMØDE
Dato:
Tidspunkt:
Sted:
Til stede:
fredag den 24. marts 2017
kl. 9.30
vær. 2-133
Erik Christensen (S), formand, Kenneth Kristensen Berth (DF),
næstformand, Jan E. Jørgensen (V), Peter Hummelgaard Thomsen
(S), Rasmus Nordqvist (ALT) og Holger K. Nielsen (SF).
udlændinge- og integrationsminister Inger Støjberg og
justitsminister Søren Pape Poulsen.
Desuden deltog:
Punkt 1. Rådsmøde nr. 3528 (retlige og indre anliggender) den 27.-28. marts 2017
EUU alm. del (16)
bilag 506 (kommenteret dagsorden for Europaudvalgets møde 24/3-
17)
Punkt 1-6 hørte under justitsministerens ressort, mens punkt 7-12 hørte under udlændinge-
og integrationsministerens.
Justitsministeren:
Den 27.-28. marts 2017 afholdes der rådsmøde om retlige og indre
anliggender i Bruxelles. Udvalget har fået tilsendt et samlenotat og et supplerende samle-
notat om sagerne på rådsmødet. Der er denne gang seks sager på rådsmødedagsorde-
nen, der vedrører Justitsministeriets område. Alle seks sager forelægges udvalget til ori-
entering. Jeg vil i det følgende koncentrere mig om de aspekter af sagerne, som jeg vur-
derer navnlig vil have udvalgets interesse.
1. Forslag til Europa-Parlamentets og Rådets direktiv om visse aspekter af aftaler
om levering af digitalt indhold
Statusrapport
KOM (2015) 0634
Rådsmøde 3528
bilag 1 (samlenotat side 3)
EU-note (15)
E 34 (note af 22/2-16 om forslag om
forbrugerrettigheder ved nethandel og digitale produkter)
EUU alm. del (16)
bilag 312 (udvalgsmødereferat side 427,
senest behandlet i EUU 2/12-16)
Justitsministeren:
Dagsordenens punkt 1 handler om direktivforslaget om visse aspekter
af aftaler om levering af digitalt indhold, der udspringer af Kommissionens strategi for det
digitale indre marked. Forslaget, som ikke er omfattet af retsforbeholdet, har til formål at
harmonisere medlemsstaternes regler om levering af digitalt indhold i forbrugerforhold. Sa-
gen er blevet nævnt for udvalget flere gange tidligere, og jeg vil derfor omtale den ganske
kort i dag.
869
EUU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 589: Offentligt referat af Europaudvalgets møde 24/3-17
30. Europaudvalgsmøde 24/3 2017
Forslaget har siden januar 2016 været under forhandling i rådsregi, men der udestår fortsat
en række juridiske og tekniske spørgsmål. Sagen er på dagsordenen for rådsmødet den
27.-28. marts, med henblik på at formandskabet vil orientere om status over drøftelserne.
Sagen nævnes derfor til orientering i dag.
Regeringen støtter generelt initiativer, der kan styrke det digitale indre marked, og vi er
derfor overordnet positivt indstillet over for forslaget. Vi har under forhandlingerne i arbejds-
gruppen lagt vægt på at sikre, at direktivet skaber den rette balance mellem hensynet til
forbrugernes og de erhvervsdrivendes interesser.
Regeringen forventer at kunne tage formandskabets statusorientering til efterretning.
De resterende dagsordenspunker vedrører alle intern sikkerhed og terrorbekæmpelse. Det
er emner, der igennem længere tid har været højtprioriterede på den europæiske dagsor-
den.
Rasmus Nordqvist
syntes, at Forbrugerrådet Tænks høringsvar indeholdt en god pointe
om fremtidssikring af regler og et forslag om at indføre en form for solnedgangsklausul.
Også Datatilsynets bemærkning om persondata ved opsigelse af aftaler var vigtig. Hvad
mente ministeren om de to kommentarer?
Justitsministeren
vidste ikke, om det havde været drøftet at give direktivet en udløbsdato,
men det kunne han foreslå på mødet. Ifølge forslaget skal reglerne også gælde ved køb af
digitalt indhold, når forbrugeren betaler med andet end kontanter, mens persondatareg-
lerne regulerer opbevaring og behandling af oplysninger. Selv om direktivet og personda-
tareglerne skulle regulere forskellige retlige situationer, burde der tages højde for samspil-
let mellem regelsættene. Det var noget, man i arbejdsgruppen ville være meget opmærk-
som på i forhandlingerne.
Rasmus Nordqvist
mente, at det vigtigt, at ministeren fik læst høringssvaret fra Forbru-
gerrådet Tænk, for det indeholdt vigtige pointer. Kritikken i høringssvaret fra Datatilsynet
gik på, at man kun forpligter sig til ikke bruge de data, man har fået fra brugeren ved beta-
ling for en ydelse, men man skulle selvfølgelig også sørge for, at data helt slettes ved
aftalens udløb.
Justitsministeren
sagde, at han var meget opmærksom på høringsvar.
870
EUU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 589: Offentligt referat af Europaudvalgets møde 24/3-17
30. Europaudvalgsmøde 24/3 2017
2. Forslag til Europa-Parlamentets og Rådets direktiv om strafferetlig bekæmpelse
af hvidvask
Statusrapport
KOM (2016) 0826
Rådsmøde 3528
bilag 1 (samlenotat side 16)
Justitsministeren:
Som et led i denne dagsorden fremsatte Kommissionen i december
2016 en ny terrorfinansieringspakke.
Terrorfinansieringspakken indeholder to nye lovgivningsinitiativer. Det drejer sig om
dagsordenens punkt 2 og 5.
Jeg nævner sagerne til orientering, idet begge forslag er omfattet af retsforbeholdet.
Direktivforslaget har til formål at sikre et bedre grænseoverskridende samarbejde om
bekæmpelse af hvidvask, terrorfinansiering og organiseret kriminalitet.
Med forslaget lægger Kommissionen bl.a. op til, at medlemsstaterne forpligtes til at kri-
minalisere hvidvask af udbytte fra en nærmere fastsat minimumsliste over kriminelle
handlinger, ligesom medlemsstaterne forpligtes til at fastsætte strafferammekrav for al-
vorlige tilfælde af hvidvask.
Rasmus Nordqvist
spurgte, om ministeren mente, at Danmark ville kunne indgå i et sam-
arbejde på trods af forbeholdet. Hvis ikke, kunne Danmark komme til at stå i en udsat
position.
Justitsministeren
sagde, at direktivforslaget skulle erstatte bestemmelserne om krimina-
lisering af hvidvask af penge inden for den eksisterende rammeafgørelse om hvidvask.
Den ville Danmark fortsæt være bundet af, uanset om direktivforslaget blev vedtaget. Ram-
meafgørelsen havde dog ikke nogen selvstændig betydning for Danmark, da den ikke gik
videre end Europarådets konvention om hvidvask, der var gennemført i dansk ret. Det stod
dog klart, at Danmark havde en interesse i at følge udviklingen nøje og se på, hvilke regler
man havde andre steder.
Peter Hummelgaard Thomsen
sagde, at forslaget var omfattet af det danske retsforbe-
hold, og at man derfor ikke regnede med, at det ville få lovgivningsmæssige konsekvenser
i Danmark. Dog lagde forslaget op til en minimumsstraf på 4 år, hvor straframmen i Dan-
mark var på 1 til 6 år, så havde regeringen overvejet, om den frivilligt ville hæve den? Det
ville Socialdemokratiet i givet faldt bakke op om.
Justitsministeren
så gerne hårdere straffe. Regeringen havde dog ikke lagt sig fast på
noget endnu. Det spørgsmål skulle først være genstand for forhandlinger.
871
EUU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 589: Offentligt referat af Europaudvalgets møde 24/3-17
30. Europaudvalgsmøde 24/3 2017
3. Strafforfølgelse i cyperspace:
Politisk drøftelse
Rådsmøde 3528
bilag 1 (samlenotat side 23)
EUU alm. del (16)
bilag 312 (udvalgsmødereferat side 428,
senest behandlet i EUU 2/12-16)
a) e-beviser
b) kryptering
Justitsministeren:
Jeg nævner også denne sag til orientering, idet der er tale om ik-
kelovgivningsmæssige tiltag.
Udgangspunktet for arbejdet i EU-regi er rådskonklusionerne fra juni 2016 om forbedret
strafforfølgelse i cyberspace. På rådsmødet i december 2016 fremlagde Kommissionen
en fremskridtsrapport om implementering af rådskonklusionerne fra juni 2016, som Rå-
det tog til efterretning. Kommissionens endelige konklusioner forventes fremlagt på
rådsmødet i juni 2017, når en igangværende ekspertproces er afsluttet.
På rådsmødet den. 27.-28. marts forventes en politisk drøftelse af mulighederne for
forbedret samarbejde i forhold til strafforfølgelse i cyberspace. Det er forventningen, at
formandskabet
som en forberedelse til junirådsmødet
bl.a. vil lægge op til en indle-
dende drøftelse af mulighederne for at strømline procedurerne vedrørende gensidig
retshjælp i straffesager. Herudover forventes det, at formandskabet vil lægge op til en
drøftelse af mulighederne for at forbedre medlemsstaternes samarbejde med internet-
serviceudbydere som f.eks. Facebook.
Regeringen lægger afgørende vægt på, at de danske myndigheder har gode mulighe-
der for at efterforske, sikre beviser og retsforfølge kriminelle handlinger med grænse-
overskridende elementer. Regeringen er derfor positivt indstillet over for drøftelser om
forbedret strafforfølgning i EU-regi under forudsætning af, at drøftelserne har fokus på
den bedst mulige anvendelse af de gældende regler og redskaber og ikke udvikling af
nye regler.
872
EUU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 589: Offentligt referat af Europaudvalgets møde 24/3-17
30. Europaudvalgsmøde 24/3 2017
4. Logning
Information fra formandskabet
Rådsmøde 3528
bilag 1 (samlenotat side 28)
Justitsministeren:
Som mange af jer sikkert ved, drejer logning sig om at stille nogle
krav til teleselskaberne om at opbevare visse oplysninger om deres kunders tele- og
internettrafik i en periode. Det er navnlig oplysninger om, hvem der har kommunikeret
med hvem, og om, hvor og hvornår kommunikationen fandt sted.
Logning angår derimod ikke selve indholdet af en kommunikation, f.eks. hvad der bliver
sagt i en telefonsamtale, eller hvad der bliver skrevet i en sms-besked. Oplysningerne
bliver liggende ude hos teleselskaberne, og hvis politiet eller PET skal have adgang til
konkrete oplysninger, skal de anmode om det efter retsplejelovens regler. Det betyder
bl.a., at der skal indhentes en retskendelse i hvert enkelt tilfælde, og at politiet og PET
kun kan få adgang til de specifikke oplysninger, som kendelsen omfatter.
Årsagen til, at logning er på dagsordenen for rådsmødet, er, at EU-Domstolen kort før
jul sidste år afsagde dom i den såkaldte Tele2-sag om de svenske og britiske lognings-
reglers forenelighed med EU-retten. Hverken vi her i Danmark, de øvrige medlemssta-
ter eller Kommissionen er færdige med at udrede dommens nærmere konsekvenser.
Vi forventer, at formandskabets orientering om dommen på rådsmødet vil være helt
overordnet.
Formålet med orienteringen vil formentlig navnlig være at understrege, hvor vigtigt et
efterforskningsredskab logningsreglerne er for politimyndighederne i EU, og i det lys at
nedsætte en arbejdsgruppe, der skal udrede dommens konsekvenser nærmere. Sagen
nævnes derfor alene til orientering.
Der er to centrale konklusioner i Tele2-sagen, der er værd at fremhæve allerede på
nuværende tidspunkt:
For det første: Ifølge dommen er EU-retten til hinder for en såkaldt generel og udiffe-
rentieret logning af alle oplysninger. Det vil med andre ord sige, at regler om logning
ikke må omfatte alle data om alle teleselskabernes kunder til enhver tid.
For det andet: Ifølge dommen er EU-retten ikke til hinder for såkaldt målrettet logning
af oplysninger med henblik på bekæmpelse af grov kriminalitet eller en fare mod den
offentlige sikkerhed.
De konklusioner er helt centrale, fordi både de danske regler om logning
og reglerne
i en række andre medlemsstater
i dag indebærer, at teleudbyderne til enhver tid skal
logge oplysninger om alle deres kunder. Dommen i Tele2-sagen rejser derfor en væ-
sentlig problemstilling i forhold til den måde, som logningsreglerne i EU er skruet sam-
men på i dag. Den problemstilling skal der selvfølgelig findes en løsning på
ikke bare
i Danmark, men også i de øvrige berørte medlemsstater.
873
EUU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 589: Offentligt referat af Europaudvalgets møde 24/3-17
30. Europaudvalgsmøde 24/3 2017
Regeringen er derfor glad for, at det tegner til, at der er et ønske om at indgå i et fælles
udredningsarbejde ud fra en erkendelse af logningsreglernes centrale betydning for po-
litimyndighederne i EU. Fra dansk side vil vi derfor på rådsmødet støtte op omkring
nedsættelse af en arbejdsgruppe.
Jeg bør i den forbindelse også nævne, at Kommissionen har tilkendegivet, at den vil
deltage konstruktivt i arbejdet med at finde løsninger på de udfordringer, som dommen
rejser, og at den vil udarbejde retningslinjer for, hvordan regler om logning fremadrettet
kan skrues sammen.
Jeg vil til sidst gerne understrege, at logning i et årti har været et centralt efterforsk-
ningsredskab for det danske politi i kampen mod alvorlig kriminalitet og terror. Og vi
hører fra de andre medlemsstater, at de har tilsvarende erfaringer. Det afgørende for
regeringen i den kommende proces er derfor at finde løsninger, der sikrer, at politiet og
PET fortsat har adgang til loggede oplysninger i videst muligt omfang.
Rasmus Nordqvist
spurgte, hvorfor man ikke tog den tydelige dom til efterretning, suspen-
derede den generelle logning og arbejdede på at finde en løsning inden for nogle EU-retlige
rammer. Hvor længe havde arbejdsgruppen til sit arbejde? Altså, hvor lang tid skulle man
finde sig i et brud på EU-retten?
Justitsministeren
havde været i samråd om spørgsmålet og havde været en del af nogle
gode diskussioner. Dommen var faldet, og ja, man kunne vælge at droppe al logning, indtil
nye regler var på plads. Det kom bare ikke til at ske, for det ville være ensbetydende med
at give mulige terrorister carte blanche og dermed sætte sikkerheden over styr. Arbejds-
gruppen skulle komme med input til nye regler i samarbejde med Kommissionen, og de
skulle være på plads inden for 1 år regnet fra dommens afsigelse. Højesteret i Danmark
havde afsagt dom i en anden sag, hvor man accepter, at når der falder en EU-dom, skal
man have mulighed at lave et nyt system. 1 år var det tidsperspektiv, man ville gå efter at
holde sig indenfor. Ministeren ville ikke være med til at stoppe logning, indtil de nye regler
kom på plads, med mindre han blev tvunget af et flertal i Folketinget. Det var der nu ikke
noget, der tydede på. En ny lov skulle også håndtere internettrafikken og gøre muligt at se,
hvem der er i kontakt med hvem. Man skulle målrette logningen og gå væk fra den gene-
relle logning. Hvordan man kunne skrue det sammen, kunne ministeren ikke sige noget om
p.t.
Rasmus Nordqvist
var dybt uenig med ministeren, men måtte erkende, at han havde et
flertal til at fortsætte den ulovlige logning. Var EU-landene enige om, at løsningen skulle
være fundet inden december 2017? Eller nedsatte man en arbejdsgruppe på rådsmødet,
der skulle arbejde med det, og som så ville køre videre
og så skulle Danmark alligevel
have en løsning inden december 2017? Det lød for optimistisk at nå dertil inden december
2017.
874
EUU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 589: Offentligt referat af Europaudvalgets møde 24/3-17
30. Europaudvalgsmøde 24/3 2017
Justitsministeren
sagde, at sagen også var højt prioriteret af de andre EU-lande. Vil man
noget, kan der ske meget på kort tid. Man kunne tage Europol-sagen som et eksempel. Så
længe lovgivningen ikke var lavet om, skulle den eksisterende lov overholdes. Det havde
man også sagt til de private aktører på området. Det ville være sikkerhedsmæssigt helt
uforsvarligt at droppe logning, indtil den nye lov kom.
Rasmus Nordqvist
spurgte, om man arbejdede med en elastik i tidsplanen. Fulgte man
den højesteretsdom, som ministeren selv nævnte, skulle den nye lovgivning jo være klar i
december. Det var flot, så langt var man nået med aftalen om tilknytning til Europol, men
tempoet måttes siges at være meget atypisk for EU-arbejdet. Hvis ministeren kunne ga-
rantere, at ordningen var klar i december, ville det være godt.
Justitsministeren
understregede, at der var en klar interesse i landene for hurtigt at finde
en fælles løsning. Kunne man ikke det, måtte Danmark finde en selv. Det ville blive svært
at lave en fælles lovgivning og en logning, der er mere fokuseret. Flere lande havde samme
problemer, og det hastede lige meget for alle landene. Ministeren troede på den fælles
vilje, men gentog, at blev det for langhåret at finde frem til fælles regler i arbejdsgruppen,
måtte Danmark selv finde løsninger.
5. Forslag til Europa-Parlamentets og Rådets forordning om gensidig
anerkendelse af afgørelser om indefrysning og konfiskation
Statusrapport
KOM (2016) 0819
rådsmøde 3528
bilag 2 (supplerende samlenotat side 2)
Justitsministeren:
Dagsordenens punkt 5 vedrører et nyt forordningsforslag om gensidig
anerkendelse af afgørelser om indefrysning og konfiskation. Forordningsforslaget har over-
ordnet til formål at styrke medlemsstaternes gensidige anerkendelse af afgørelser om in-
defrysning og konfiskation af udbytte fra strafbare forhold.
Kommissionen lægger i den forbindelse op til at udvide og forenkle mulighederne for gen-
sidig anerkendelse i forhold til den eksisterende EU-regulering på området.
På rådsmødet forventes formandskabet at orientere om status over forhandlingerne af ter-
rorfinansieringspakken. Forhandlingerne blev indledt på arbejdsgruppeniveau i begyndel-
sen af 2017 og er således på et meget tidligt stadie.
Fra dansk side er vi overordnet positivt indstillet over for intentionerne om på EU-plan at
ville styrke den strafferetlige bekæmpelse af terrorfinansiering. Ligeledes er vi overordnet
positive over for, at man vil sikre et bedre grænseoverskridende samarbejde, så kriminelle
effektivt kan fratages udbytte fra strafbare forhold.
Begge forslag er som nævnt omfattet af retsforbeholdet og vil derfor ikke være bindende
for eller finde anvendelse i Danmark.
875
EUU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 589: Offentligt referat af Europaudvalgets møde 24/3-17
1746634_0008.png
30. Europaudvalgsmøde 24/3 2017
Som det fremgår af det supplerende samlenotat, vil regeringen i de videre forhandlinger
have fokus på, hvordan Danmark efter vedtagelsen af forordningen om konfiskation og
indefrysning kan opretholde et effektivt samarbejde med de øvrige medlemsstater på om-
rådet.
Jeg forventer, at regeringen på rådsmødet kan tage formandskabets statusorientering til
efterretning.
6. Hjemvendende fremmedkrigere: strafferetlige tiltag
Politisk drøftelse
rådsmøde 3528
bilag 2 (supplerende samlenotat side 9)
Justitsministeren:
Jeg nævner sagen til orientering, idet der er tale om et ikke-lovgiv-
ningsmæssigt tiltag. Formandskabet har på rådsmødet lagt op til en politisk drøftelse af,
hvordan EU kan støtte medlemsstaterne i forhold til at håndtere truslen fra hjemvendende
fremmedkrigere. Det forventes, at drøftelserne vil have fokus på strafferetlige tiltag.
National sikkerhed hører under medlemsstaternes enekompetence, hvilket betyder, at
håndtering af truslen fra hjemvendende fremmedkrigere i udgangspunktet varetages af den
enkelte medlemsstat.
Hjemvendende fremmedkrigere udgør en væsentlig faktor i terrortruslen mod Danmark.
Derfor har vi også i Danmark vedtaget en lang række strafferetlige tiltag for at sikre en
effektiv håndtering af truslen.
Vi har bl.a. indført et forbud mod indrejse i konfliktzoner, og vi har ændret pasloven, så
politiet kan inddrage pas fra fremmedkrigere. Dertil kommer, at vi også har gennemført
lovgivning om landsforræderi, så individer, som tilslutter sig en fjendtlig væbnet gruppe
som f.eks. ISIL
kan idømmes fængsel på livstid. Den nationale indsats suppleres af sam-
arbejdet i EU, hvor bl.a. Europol har en vigtig understøttende opgave.
Fra regeringens side er vi derfor positive over for at drøfte strafferetlige tiltag for at
styrke håndteringen af truslen fra hjemvendende fremmedkrigere. Regeringen ser lige-
ledes positivt på tiltag fra EU’s side, som kan understøtte medlemsstaternes indsats på
terrorbekæmpelsesområdet. Et af de elementer, som vi i den forbindelse lægger stor
vægt på, er nødvendigheden af, at vi som medlemslande holder hinanden informeret
og deler oplysninger og erfaringer, især når det gælder fremmedkrigere.
Desværre har de seneste års terrorangreb i bl.a. Paris og Bruxelles jo på tragisk vis
illustreret, at angreb i et europæisk land kan planlægges og forberedes i et eller flere
andre europæiske lande.
Introduktion til udlændinge- og integrationsministerens punkter (7-12):
876
EUU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 589: Offentligt referat af Europaudvalgets møde 24/3-17
30. Europaudvalgsmøde 24/3 2017
Udlændinge- og integrationsministeren:
Der er tale om det første formelle møde i år, og
derfor er dagsordenen også ret omfattende. Dagsordenen snyder måske lidt, da der for de
fleste punkters vedkommende vil være tale om korte orienteringer om status over gennem-
førslen af vedtagne beslutninger og over igangværende forhandlinger.
Formandskabet har besluttet, at vi på mødet skal koncentrere de egentlige politiske dis-
kussioner om særlig to områder, nemlig håndteringen af migrationsstrømmene over det
centrale Middelhav fra Afrika og tilbagesendelse.
Det er en prioritering, jeg til fulde deler, efter jeg for et par uger siden havde lejlighed til at
besøge min italienske kollega i Rom. Her drøftede vi de særlige italienske udfordringer som
frontlinjestat og den aktuelle meget kraftige stigning i antallet af irregulære migranter, der
begiver sig ud på Middelhavet fra især Libyen. I den seneste tid har tallene vist en stigning
på mellem 30 og 70 pct. alt efter de dagsaktuelle tal, så der er altså tale om ganske vold-
somme stigninger. Det er en klar indikation af, at migrationskrisen langt fra kan afblæses,
hvilket vi var meget enige om på mødet i Rom. Det kan godt være
og heldigvis for det
at vi i Danmark i øjeblikket oplever de laveste indrejsetal siden 2009, men jeg deler min
italienske kollegas vurdering, når han hævder, at den krise, vi står i, vil kræve et mangeårigt
sejt træk, og at det vigtigste er at forhindre, at folk overhovedet overvejer at begive sig ud
på Middelhavet.
Vi var også enige om, at langt, langt hovedparten af de mennesker, der forsøger at krydse
Middelhavet, aldrig burde have forladt deres hjemlande, da de på ingen måde har krav på
international beskyttelse. Der er ganske enkelt tale om økonomiske migranter. Derfor var
vi også enige om, at svaret på de aktuelle udfordringer rent faktisk ligger i Afrika.
På samme rejse havde jeg lejlighed til at besøge den italienske søredningstjenestes kom-
mandocenter i Rom, der koordinerer alle eftersøgnings- og redningsoperationer i den cen-
trale del af Middelhavet. Jeg besøgte også Catania havn på Sicilien og deltog i en over-
vågningsflyvning på Middelhavet med et portugisisk fly, der indgår i Triton-operationen.
Når man ser, hvordan de italienske og andres skibe på Middelhavet fisker druknede og
oftest unge mennesker op og redder gravide kvinder og børn fra synkefærdige gummibåde,
bliver man oprørt og overbevist om, at løsningen på problemet ligger i bekæmpelsen af
menneskesmuglerne i Afrika. Vi skal ganske enkelt have elimineret incitamentet til at mi-
grere, og vi skal have stoppet muligheden for at komme irregulært ind i Europa.
Derfor er jeg også meget enig med formandskabet, når det lægger op til en politisk drøftelse
af netop gennemførelsen af Maltaerklæringen vedtaget på det uformelle møde i Det Euro-
pæiske Råd den 3. februar og Vallettaerklæringen vedtaget på EU-Afrika-topmødet i no-
vember 2015.
Jeg er også tilfreds med, at formandskabet lægger op til en drøftelse af effektiviteten i den
europæiske tilbagesendelsespolitik, da de fleste, der ankommer, intet krav har på interna-
tional beskyttelse og derfor ender med at skulle vende hjem.
877
EUU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 589: Offentligt referat af Europaudvalgets møde 24/3-17
30. Europaudvalgsmøde 24/3 2017
Ud over disse to helt centrale punkter på dagsordenen er der alene tale om en statusori-
entering om en række af de lovgivningsinitiativer, der ligger på bordet.
Under frokosten vil fokus være på medlemsstaternes bidrag til EASO og Frontex og på
gennemførslen af omfordelingsordningerne fra 2015.
Dagsordenen for mødet indeholder også en række korte statusopdateringer på en lang
række af de lovgivningsinitiativer, der er under forhandling eller er ved at blive implemen-
teret.
Der er tale om
Kommissionens to asylpakker til reform af det europæiske asylsystem fra 2016,
Kommissionens forslag til EU-system vedrørende rejseinformation og rejsetilladelse
(ETIAS),
Kommissionens forslag til et europæisk ind- og udrejsesystem,
gennemførslen af forordningen om den nye europæiske grænse- og kystvagt og
EU-netværket om radikalisering.
Da der ikke er lagt op til en drøftelse af disse punkter, vil jeg henvise til det oversendte
samlenotat.
7. Reform af det fælles europæiske asylsystem og genbosætning
Fremskridtsrapport
Rådsmøde 3528
bilag 3 (samlenotat side 5)
EU-note (15)
E 48 (note af 24/5-16 om omarbejdningen af Dublinfor-
ordningen)
EUU alm. del (16)
bilag 312 (udvalgsmødereferat side 433, senest
behandlet i EUU 2/12-16)
Hele diskussionen mellem ministeren og udvalget er samlet under punkt 9.
878
EUU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 589: Offentligt referat af Europaudvalgets møde 24/3-17
30. Europaudvalgsmøde 24/3 2017
a) Dublin: Forslag til Europa-Parlamentets og Rådets forordning om
fastsættelse af kriterier og procedurer til afgørelse af, hvilken medlemsstat
der er ansvarlig for behandlingen af en ansøgning om international
beskyttelse, der er indgivet af en tredjelandsstatsborger eller en statsløs i en
af medlemsstaterne (omarbejdning) (førstebehandling)
KOM (2016) 0270
b) Modtagelsesforhold: Forslag til Europa-Parlamentets og Rådets direktiv om
fastlæggelse af minimumsstandarder for modtagelse af asylansøgere i
medlemsstaterne (omarbejdning) (førstebehandling)
KOM (2016) 0465
c) Kvalifikation: Forslag til Europa-Parlamentets og Rådets forordning om
fastsættelse af standarder for anerkendelse af tredjelandsstatsborgere eller
statsløse som personer med international beskyttelse, for en ensartet status
for flygtninge eller for personer, der er berettiget til subsidiær beskyttelse, og
for indholdet af en sådan beskyttelse og om ændring af Rådets direktiv
2003/109/EF af 25. november 2003 om tredjelandsstatsborgeres status som
fastboende udlænding (førstebehandling)
KOM (2016) 0466
d) Procedure: Forslag til Europa-Parlamentets og Rådets forordning om en
fælles procedure for international beskyttelse i EU og om ophævelse af
direktiv 2013/32/EU (førstebehandling)
KOM (2016) 0467
e) Eurodac: Forslag til Europa-Parlamentets og Rådets forordning om oprettelse
af Eurodac til sammenligning af fingeraftryk med henblik på en effektiv
anvendelse af Dublinforordningen, identificering af en tredjelandsstatsborger
eller en statsløs person med ulovligt ophold og om medlemsstaternes
retshåndhævende myndigheders og Europols adgang til at indgive
anmodning om sammenligning med Eurodac-oplysninger med henblik på
retshåndhævelse (førstebehandling)
KOM (2016) 0272
f) EASO: Forslag til Europa-Parlamentets og Rådets forordning om Den
Europæiske Unions Asylagentur og om ophævelse af forordning (EU) nr.
439/2010 (førstebehandling)
KOM (2016) 0271
g) Genbosætningsramme: Forslag til Europa-Parlamentets og Rådets
forordning om indførelse af en EU-genbosætningsramme (førstebehandling)
KOM (2016) 0468
879
EUU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 589: Offentligt referat af Europaudvalgets møde 24/3-17
30. Europaudvalgsmøde 24/3 2017
8. Informationsteknologi (it) foranstaltninger relateret til grænseforvaltning
Fremskridtsrapport
Hele diskussionen mellem ministeren og udvalget er samlet under punkt 9.
a) ETIAS: Forslag til Europa-Parlamentets og Rådets forordning om
oprettelse af et EU-system vedrørende rejseinformation og
rejsetilladelse (ETIAS) (første gennemlæsning)
KOM (2016) 0731
Rådsmøde 3528
bilag 3 (samlenotat side 20)
EUU alm. del (16)
bilag 254 (udvalgsmødereferat side 261,
senest behandlet i EUU 16/11-16)
b) Ind- og udrejsesystemet (EES)
Rådsmøde 3528
bilag 3 (samlenotat side 31)
EUU alm. del (16)
bilag 312 (udvalgsmødereferat side 437 FO,
forhandlingsoplæg forelagt EUU 2/12-16)
i) Forslag til Europa-Parlamentets og Rådets forordning om oprettelse af et
ind- og udrejsesystem til registrering af ind- og udrejse-oplysninger om
tredjelandsstatsborgere, der passerer Den Europæiske Unions
medlemsstaters ydre grænser, samt afslag på indrejse og fastsættelse af
betingelserne for adgang til ind- og ud-rejsesystemet med henblik på
retshåndhævelse og om ændring af forordning (EF) nr. 767/2008 og
forordning (EU) nr. 1077/2011 (første gennemlæsning)
KOM (2016) 0194
ii) Forslag til Europa-Parlamentets og Rådets forordning om
ændring af forordning (EF) nr. 399/2016, hvad angår
anvendelsen af ind- og udrejsesystemet (første
gennemlæsning)
KOM (2016) 0196
880
EUU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 589: Offentligt referat af Europaudvalgets møde 24/3-17
30. Europaudvalgsmøde 24/3 2017
9. Migration
Udveksling af synspunkter/ Implementering
KOM (2016) 0166, KOM (2017) 0204
Rådsmøde 3528
bilag 3 (samlenotat side 36)
EUU alm. del (16)
bilag 312 (udvalgsmødereferat side 441,
senest behandlet i EUU 2/12-16)
a) Eksterne aspekter
i) Maltaerklæringen, den 3. februar 2017
ii) Resultaterne af mødet på højt embedsmandsplan i Valletta om
den fælles handlingsplan den 8.-9. februar 2017
b) Omfordeling og medlemslandes bidrag til EASO og FRONTEX
Udlændinge- og integrationsministeren:
Hvad angår migrationspunktet på dagsorde-
nen, har formandsskabet som sagt lagt op til en drøftelse af gennemførelsen af Malta-
erklæringen vedtaget på det uformelle møde i Det Europæiske Råd den 3. februar i år og
Vallettaerklæringen fra EU-Afrika-topmødet i 2015.
Fokus er
naturligvis, fristes man til at sige - hvordan vi kan støtte Libyen og andre lande
særlig i Nordafrika på en måde, der kan begrænse migrationsstrømmene.
Vi skal hurtigst muligt have et styrket migrationssamarbejde med de nordafrikanske lande,
herunder også med Libyen.
Formålet med samarbejdet er at redde menneskeliv, dæmme op for de irregulære migrati-
onsstrømme over det centrale middelhav, understøtte tilbagevenden, forbedre grænsekon-
trol i regionen og forbedre forholdene for migranter i navnlig Libyen. Det er alt sammen
tiltag, der skal medvirke til at ødelægge menneskesmuglernes forretningsmodel. Det vil
naturligvis skulle ske med fuld respekt for vores internationale forpligtelser og EU-retten.
Formandsskabet lægger op til, at vi under frokosten skal tale om medlemsstaternes bidrag
til EASO og Frontex og om status over gennemførslen af de to rådsafgørelser fra septem-
ber 2015 om omfordeling.
Her vil jeg orientere om vores bidrag, der i 2016 overordnet set bestod af eksperter til EASO
og Frontex i et omfang, der godt og vel svarer til Danmarks andel af EU’s generelle budget,
og at vi har den samme ambition i 2017. Hvad der konkret bidrages med, afhænger af
efterspørgslen fra agenturerne og af, hvad der kan lade sig gøre for de relevante myndig-
heder herhjemme.
Når det kommer til omfordeling, er det dog forventningen, at drøftelsen under frokosten
kommer til at dreje sig om implementering af de to rådsafgørelser fra september 2015 om
881
EUU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 589: Offentligt referat af Europaudvalgets møde 24/3-17
30. Europaudvalgsmøde 24/3 2017
omfordeling, som Danmark ikke er med i på grund af retsforbeholdet. Udfordringen er her,
at mindre end 10 pct. af de planlagte omfordelinger har fundet sted. Det er der rigtig mange
grunde til, bl.a. en manglende appetit blandt medlemsstaterne, men også, at næsten ingen
af de irregulære migranter, der ankommer, navnlig til Italien, kvalificerer sig til omfordeling.
Når det kommer til de danske bidrag til EASO og Frontex, kan jeg også nævne, at jeg på
min rejse for nylig havde møder med Frontex’ ledelse i Warszawa og EASO-repræsentan-
ter i Italien. Frontex var meget tilfreds med samarbejdet med Danmark og takkede for det
danske fly, der har opereret i Middelhavet i januar og februar. EASO roste også meget den
kompetence, som Danmark stiller til rådighed i form af asyleksperter.
Rasmus Nordqvist
spurgte, hvad ministeren mente om formandskabets forslag om, at
man inden for det nye Dublinsystem tager omfordelingssystemet ud som en selvstændig
retsakt. Det virkede amputeret at tage det ud, som udgør kernen i det nye forslag.
Rasmus Nordqvist spurgte endvidere, om ministeren havde talt med sine kolleger om det
fransk-tyske forslag, som man kunne læse om i pressen.
Han sagde, at når en person får flygtningestatus meddeles opholdstilladelsen imellem 3 og
5 år, og som han læste formandsskabets forslag, tolkede han det som et opgør med
UNHCR’s og med FN-systemets praksis om at give ubegrænset opholdstilladelse efter
asylretlige bestemmelser.
Forslaget om et EU-rejsesystem (ESTIAS) mindede om det amerikanske ESTA-system,
men det var vigtigt
som også Dansk Industri påpegede
at finde ud af, hvor transportør-
ansvaret ligger. Hvordan ville regeringen forholde sig til det?
Rasmus Nordqvist sluttede af med at sige, at der under eksterne aspekter nærmest var en
evaluering af aftalen med Tyrkiet. Aftalen kom dog ikke ind de menneskeretlige aspekter,
der forekom ham vigtigere end at vide, hvem der kom ind og ud af landet etc.
Kenneth Kristensen Berth
priste sig lykkelig over det danske retsforbehold, for når man
så på indholdet i støbeskeen, lod det til, at EU skulle til at overtage hele asylbehandlingen
på vegne af medlemslandene. Han havde læst, at EU planlagde en ny tilgang til håndte-
ringen af asylansøgerne, hvor man ville overveje den australske model
altså at vende
bådene
dog inklusive den besynderlige tanke, at man skulle kunne anmode om asyl i et
europæisk land fra en lejr i Afrika. Det ville vel medføre et større antal asylansøgere? Når
Australien havde haft så stor succes med sin model, at der i de seneste år ikke var kommet
en eneste båd, skyldtes det jo ikke, at f.eks. afghanere bare kunne gå hen på den austral-
ske ambassade og søge asyl. Skulle man have en australsk model, kunne det ikke være
en moduleret en.
Kenneth Kristensen Berth var ikke enig i, at migrationskrisen ville være et langt, sejt træk,
som ministeren havde sagt i sin indledning. EU-landene bestemte selv, hvor mange asyl-
ansøgere de ville give ophold til. Han kunne konstatere, at faldet i antallet af asylansøgere
882
EUU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 589: Offentligt referat af Europaudvalgets møde 24/3-17
30. Europaudvalgsmøde 24/3 2017
i Danmark fra 2015 til 2016 var på 71 pct., mens antallet kun var faldet med 4 pct. i EU som
helhed. Det viste vigtigheden af nationale initiativer.
Ungarn havde besluttet sig for at lade fem mennesker komme ind i landet pr. dag, hvoraf
de 90 pct. blev sendt tilbage til Serbien, fordi de ikke havde krav på asyl. Ville ministeren
tage en bilateral drøftelse med sin ungarske kollega og lade sig inspirere af den ordning?
Kenneth Kristensen Berth spurgte, hvad der lå i det, som ministeren sagde om at forbedre
forholdene for migranter i Libyen. Gjorde man det så ikke mere attraktivt at sætte sig i
bådene? Hvis man lavede et fint system med lejre og vandposter ud for den libyske kyst,
var det vel med til at trække folk derop for derefter at tage den uautoriseret sejltur over
Middelhavet.
Han var enig med ministeren i, at tilbagesendelse er vigtig, men kunne hun sige mere om
eller svare skriftligt på, hvor mange personer det var lykkedes at tilbagesende inden for de
seneste 2-4 år? Han fornemmede, at kun en brøkdel af dem, der kom ind og ikke havde
lovligt opholdsgrundlag, rent faktisk kunne returneres. Af den grund var det også uhyre
vigtigt at forhindre dem i at komme i det hele taget.
Ministeren havde i øvrigt nævnt, at kun få mennesker i centre i Grækenland og Italien kva-
lificerede sig til omfordeling. Hvad skulle der til for at kvalificere sig? Og hvad med dem,
der ikke levede op til kravene? Fik de en national asylproces?
Jan E. Jørgensen
spurgte, om ministeren var enig i, at EU-værktøjerne til at sikre tilba-
gesendelse etc. hænger sammen med videreudviklingen af informationssystemer
som
f.eks. SIS
og at det var endnu en fordel ved at være en del af Schengensamarbejdet.
Udlændinge- og integrationsministeren
sagde i sit svar på Rasmus Nordqvists spørgs-
mål, at det var for tidligt at sige noget om, hvad der lå inden for det nye Dublinsystem, men
hun lovede, at hun ville tage det op i udvalget, når der var noget nyt.
Ministeren kendte ikke til det fransk-tyske forslag, som Rasmus Nordqvist nævnte, og bad
ham uddybe.
Om genbosætning og opholdstilladelse svarede ministeren, at han måske blandede tin-
gene sammen, for når man inddrager en opholdstilladelse, skyldes det, at man er kommet
til Europa med en status, der tilsiger, at når der er fred i hjemlandet, skal man tilbage.
Der var ikke noget nyt om transportøransvaret, men at hun ville informere udvalget, når der
var nye oplysninger.
Det største problem ved EU-Tyrkiet-aftalen syntes i hendes optik at være bekymringen for,
om den overhovedet holdt, og for, hvad den aktuelle udvikling i landet ville munde ud i.
Til Kenneth Kristensen Berth sagde ministeren, at man ikke vil gå efter en australsk model,
men at løsningen heller ikke er, at det halve af Afrika søger mod Europa. Det var man ved
883
EUU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 589: Offentligt referat af Europaudvalgets møde 24/3-17
30. Europaudvalgsmøde 24/3 2017
at erkende i EU, og der var mange forslag til løsninger. Under alle omstændigheder var det
nødvendigt at oprette sikre områder i usikre lande, og der var en klar interesse i at skabe
et nyt system. Dog var det for tidligt at sige noget om, hvordan det ville blive skruet sam-
men. Systemets formål var at få lukket af til Europa, så man undgår den farefulde færd
over Middelhavet og får bekæmpet menneskesmuglerne. Det er umuligt at acceptere, at
folk udsætter sig selv for fare, og at mange drukner, så det handlede om at få færre men-
nesker og helst ingen til at tage turen. Det krævede, at man fik sat gang i en udvikling i de
afrikanske lande. Ministeren var enig med sin italienske kollega i, at det ville blive et sejt
træk at komme menneskesmuglerne til livs og skabe muligheder på det afrikanske konti-
nent. Vi lever i en globaliseret verden, og mange vil forsøge at skabe sig et bedre liv. Man
kunne bare tænkte tilbage på dengang en tiendedel af den danske befolkning udvandrede
til Amerika
og på det tidspunkt var der ingen, der vidste, hvad der ventede dem ovre på
den anden side af Atlanten. Det kunne ikke undre nogen, at mange forsøgte at skabe sig
et bedre liv, men løsningen var ikke at tage til Europa.
Ministeren kunne trøste Kenneth Kristensen Berth med, at den ungarske justitsminister,
som hun delte ressort med, havde spurgt, om han måtte komme på besøg inden for de
kommende måneder.
Ministeren understregede, at der var torturlignende tilstand i Libyen, og at man havde en
forpligtelse til at agere. Hun ville desuden skaffe nogle tal på, hvordan det så ud med tilba-
gesendelserne. Det var først og fremmest personer fra Eritrea og fra Syrien, der var kvali-
ficerede til at søge opholdstilladelse.
Hun bekræftede over for Jan E. Jørgensen, at samarbejdet styrkede Danmark.
Rasmus Nordqvist
havde spurgt ind til dublinsystemet, fordi han gerne ville følge med i et
emne, der havde været talt om, siden før han kom i Folketinget. Hvad var ministerens po-
litiske vurdering af formandsskabet forslag om at skille hele omfordelingsmekanismen ud?
Om Tyrkiet-EU-aftalen sagde han, at udvalget flere gange havde fået at vide, at der foregik
en løbende evaluering af den. Det var en skam, at ministeren, Kommissionen og andre
ikke forholdt sig til den massive kritik, der havde været, af, at menneskerettighedsaspektet
ikke var tilgodeset. Tog man det heller ikke med i de evalueringer, der blev foretaget?
Han opfattede det som noget nyt med tidsbegrænsede ophold
i hvert fald i forhold til
UNHCR’s udmeldinger. Hvilken retning mente ministeren, at forslaget ville tage? Og hvad
var stemningen i de andre lande? Det var vigtigt at kunne følge med i de langtrukne for-
handlinger, for hvis man ikke fulgte med i de små detaljer, kunne man hurtigt blive hægtet
af i sin forståelse.
Det fransk-tyske forslag handlede om at etablere centre uden for Europa, hvorfra man kan
søge asyl. Det ville kræve en fælles asylproces. Ministeren mente, at det var en god idé at
arbejde i den retning, men på grund af retsforbeholdet ville Danmark ikke være med i den
fælles asylbehandling. Kunne man ikke forestille sig, at det ville være dumt for Danmark at
884
EUU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 589: Offentligt referat af Europaudvalgets møde 24/3-17
30. Europaudvalgsmøde 24/3 2017
stå udenfor? Forslaget kunne læses i franske og engelske aviser, og Tænketanken EU-
ROPA havde skrevet et notat om det.
Kenneth Kristensen Berth
havde troet, at han og ministeren var enige om, at rets- og
udlændingeforbeholdet ikke skulle fjernes fuldstændigt. Han var med på, at regeringen
gerne ville have en tilvalgsordning, men kunne ikke tolke ministerens udtalelser i anden
retning, end at Venstre går ind for, at Danmark er med for fuld skrue
og dermed bakker
op om, at EU overtager ansvaret for asylbehandling. Havde han misforstået regeringens
holdning, eller var ministeren bare ikke så skarp?
Om den australske model sagde han, at det havde taget Australien ca. 2 �½ år at nedbringe
antallet af både fra flere hundrede til nul. I hans verden var det ikke et langt, sejt træk, og
man skulle passe på med at sige, at problemet var uløseligt, når Australien faktisk havde
løst det. Han tilføjede, at netop vækst og udvikling i Afrika havde skabt migrationsbølgen,
fordi det var blevet muligt for afrikanerne at betale mennesmuglere. Ikke at vækst og ud-
vikling ikke skulle være der, men det skabte en udfordring.
Han bad ministeren om at give flere detaljer om, hvad man ville gøre i Libyen, og gentog
sit spørgsmål om perspektivet for de mennesker, der ikke indgår i omfordelingen.
Udlændinge- og integrationsministeren
svarede Kenneth Kristensen Berth, at man ikke
kunne sidestille EU’s situation med den australske.
Alene Australiens geografiske placering
udgør en stor forskel.
Om Libyen sagde hun, at landet selv i højere grad skal skulle involvere sig i redningsakti-
oner, der skal være styr på den sydlige grænse, og det kyniske menneskesmugleri skal
bekæmpes. Der var forlydender om, at der nu var flere penge i at smugle mennesker end
i våben, narko og menneskehandel tilsammen.
Til Rasmus Nordqvist sagde hun, at hun ikke kunne sige noget om Dublinsystemet, fordi
der ikke var noget nyt at sige. Formandskabet holdt diskussionen åben.
Ministeren bekræftede, at der havde været kritik af EU-Tyrkiet-aftalen, men både UNCHR
og Kommissionen havde inspiceret forholdene i Tyrkiet, og der var ikke noget, der gav
anledning til bekymring. Rasmus Nordqvist tænkte måske i højere grad på forholdene i
nogle af de store lejre i Grækenland? Hun var indforstået med, at der havde været kritik af
dem.
Om genbosætning og tilbagesendelser sagde ministeren, at der var forskel på genbosæt-
ninger og Dublin/omfordeling. Det kunne være, det var det, der kunne misforstås, for kom
man til EU i henhold til den seneste ordning, dvs. Dublinordningen, var det helt normalt, at
man fik tidsbegrænsede ophold af 3-5 års varighed. Der forelå ikke noget egentligt fransk-
tysk forslag, men det var korrekt, at der blev diskuteret en del ministrene og landene imel-
lem. Man kunne betragte det som en brainstorm på højt niveau. Merkel havde også bragt
emnet op på en tur til Tunesien. Østrig arbejdede på et forslag, der endnu ikke var fremlagt.
885
EUU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 589: Offentligt referat af Europaudvalgets møde 24/3-17
30. Europaudvalgsmøde 24/3 2017
Der var nu bred erkendelse af, at man var nødt til at finde en langsigtet løsning. Som situ-
ationen var, værgede landene for sig og gennemførte stramninger af udlændingepolitikken,
indførte grænsekontrol etc., og indtil der var en fælles europæisk løsning, der gjorde, at
man kunne lukke grænserne af til EU, ville det fortsætte.
Kenneth Kristensen Berth
var med på, at det tog længere tid at tage fra f.eks. den indiske
kyst til Australien end at tage over Middelhavet, men det handlede jo mere om politikken
bag den australske model. Den var ganske enkelt, at man ikke kan få opholdstilladelse i
Australien, hvis man kommer sejlende ind på plimsollere, og at man derfor har en flåde,
der sørger for at få flygtninge sendt til flygtningelejre på øer væk fra Australiens kyst. Det
havde virket forbilledligt godt.
Han var helt enig i, at Libyen selvfølgelig skal have kontrol over sin grænse, og at man skal
bekæmpe menneskesmuglere etc., men ministeren havde sagt i sit oplæg, at man skulle
forbedre forholdene for migranter i Libyen. En forbedring af deres forhold hang ikke umid-
delbart sammen med de to ting. Hvad lå der i den udtalelse? Han gentog sit spørgsmål om
omfordeling.
Rasmus Nordqvist
var nysgerrig efter at høre regeringens politiske holdning til forslaget
fra formandskabet. Mente ministeren, at forhandlingerne gik den rigtige vej, når man tog
hele elementet om genbosættelse ud? Og hvad var ministerens politiske holdning til, at det
tysk-franske forslag om en fælles asylproces? Hvor ville det stille Danmark? Der blev talt
meget om det, så ministeren måtte kunne forholde sig til det.
Hans bekymringer om flygtninge i Tyrkiet havde ikke noget at gøre med lejre i Grækenland.
Man havde gentagne gange kritiseret, at tyrkere sender folk tilbage til lande uden at be-
handle deres sager, og at folk bliver afvist ved grænsen til Syrien. Hvor blev en egentlig
evaluering af aftalens menneskeretlige aspekter af? Kunne den oversendes, hvis der fand-
tes en form for evaluering? Eller ville ministeren foreslå, at den blev lavet i EU-regi?
Ministeren havde sagt, at grunden til, at der ikke var sket mere omfordeling, var den mang-
lende vilje fra landene, men også, at dem, der er der, ikke er berettiget til omfordeling, fordi
de ikke er flygtninge. Kunne ministeren sige noget om, hvad hovedårsagen var til, at det
ikke fungerede?
Udlændinge- og integrationsministeren
svarede Rasmus Nordqvist, at regeringen ikke
havde lagt skjul på, at Danmark ønsker at forblive inden for Dublinsystemet, men at man
ikke havde købt ind på det gældende forslag. Nu så der ud til at være lidt udvikling i det,
men det var for tidligt at sige, hvor det ville ende.
Ministeren sagde, at det var svært at sige, hvad Danmark mente om de enkelte punkter i
det fransk-tyske forslag, for det eksisterede ikke. Det var afgørende at lukke af til Europa
og at oprette sikre områder i usikre lande. Man behøvede ikke læse udenlandske aviser
for at få øje på den diskussion, for den foregik også i danske aviser, og hun var selv en del
af den. Ministeren havde for nylig været i Berlin for at tale med sin kollega der om, hvad
886
EUU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 589: Offentligt referat af Europaudvalgets møde 24/3-17
30. Europaudvalgsmøde 24/3 2017
forslaget mere konkret gik ud på. Hvis der var lukket af til Europa, ville landene kunne tage
deres del af en flygtningekvote, men det nyttede ikke noget, hvis der samtidig kom nogle
ind via bagdøren.
Om EU-Tyrkiet-aftalen sagde hun, at hun ikke kendte til kritikken. Der var ikke tilbagesendt
en eneste asylansøger.
Over for Kenneth Kristensen Berth bekræftede hun, at bedring af forholdene netop hand-
lede om grænsekontrol og bekæmpelse af menneskesmuglere, fordi de er skyld i en meget
stor del grundet deres kynisme. Dem, der ikke var fra Syrien eller fra Eritrea, ville skulle
søge asyl på almindelig vis.
Rasmus Nordqvist
ville sende skriftligt materiale om den kritik, der havde været af Tyrkiets
håndtering af flygtninge. Det havde ministeren endda været i samråd om. Han håbede i
øvrigt, at ministeren var i stand til at deltage i brainstormen på højt niveau. Han kunne godt
forstå, at man var i gang med at afsøge muligheder og fremsætte politiske holdninger, men
mente ministeren, at forslaget om at skabe sikre områder uden for EU til flygtninge var en
god, langsigtet løsning?
Udlændinge- og integrationsministeren
svarede, at flygtninge, der var blevet sendt til-
bage, ikke havde noget at gøre med EU-Tyrkiet-aftalen. Ingen havde sendt asylansøgere
tilbage qua den aftale. Rasmus Nordqvist skulle være velkommen til at sende noget på
skrift, og han ville få et svar
et svar, som han vist havde fået tidligere skriftligt.
Ministeren bekræftede, at hun rejste rundt i Europa og tilsvarende havde gæster for at
diskutere løsninger. Hun havde for nylig haft besøg af den østrigske minister. Det måtte
være muligt med et forum, hvor man kunne vende ideer.
Som svar på spørgsmålet om, hvorvidt man skulle kunne søge asyl fra lejrene, svarede
hun, at hun formodede, at det ikke var den enkelte, der ville kunne søge asyl som på et
konsulat, men at det ville ske via UNHCR og en form for et system. Men der forelå som
sagt ikke noget egentligt forslag. Det ville være alletiders, hvis Alternativet stillede et for-
slag, som måske kunne nyde fremme i Folketinget. Ministeren så ikke for sig, at man bare
skulle søge hen til et sikkert område i et usikkert land og derfra kunne søge asyl til Dan-
mark. Det ville svare til at åbne op for, at alle kunne blive gelejdet videre til EU.
Rasmus Nordqvist
gentog, at udvalget havde fået at vide, at der løbende blev lavet eva-
lueringer af EU-Tyrkiet-aftalen. Han havde fået svar på nogle spørgsmål tidligere, men gik
ud fra, at man evaluerede videre på aftalen. Det var det, han gerne ville vide noget om.
Selvfølgelig skulle der være rum for at man tale og få ideer sammen og nu, hvor ministeren
befandt sig i udvalget, ville det være rart at vide, hvilke tanker der blev tænkt, hvis det altså
var noget, der kunne siges på kamera. Hvordan man forholdt sig fra dansk side? Alternati-
vet var kommet med et forslag til håndtering af flygtninge- og migrationsstrømmen, og han
talte også med europæiske kolleger om løsninger. Hvis det ikke var muligt for ministeren
887
EUU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 589: Offentligt referat af Europaudvalgets møde 24/3-17
30. Europaudvalgsmøde 24/3 2017
at komme med en politisk holdning, måtte man tage det op igen, når der forelå et konkret
forslag.
Udlændinge- og integrationsministeren
mente, at hun og Rasmus Nordqvist talte forbi
hinanden, for hun mente at have sagt helt konkret, at Danmark ønskede at oprette lejre,
der kan sikre, at der bliver lukket af til Europa, så man som asylansøger ikke kommer ind
ad bagdøren, men i højere grad ad fordøren. Der skal være et struktureret system, og ikke
et, der gør, at man bare kan søge mod lejre og søge i asyl i de europæiske lande. Det var
vel en klar politisk holdning.
10.
Politisk drøftelse af EU’s tilbagetagelsespolitik
Politisk debat
KOM (2017) 0200
Rådsmøde 3528
bilag 3 (samlenotat side 42)
EU-note (16)
E 21 (note af 7/3-17 om EU og Danmarks
tilbagesendelsespolitik)
Udlændinge- og integrationsministeren:
For punktet
om EU’s tilbagesendelsespolitik
lægges der op til en drøftelse med udgangspunkt i Kommissionens anbefalinger indeholdt
i dens seneste meddelelse fra den 2. marts.
Det er selvsagt et emne, som regeringen og alle andre lande er særdeles optaget af, men
som der bekendt også er udfordringer med. Det går desværre alt for langsomt med at få
udsendt de personer, der ikke har krav på international beskyttelse og derfor ikke har lov
til at opholde sig i EU. Jeg hilser derfor Kommissionens meddelelse om en mere effektiv
tilbagesendelsespolitik i EU velkommen.
Sammen med meddelelsen fremlagde Kommissionen også en handlingsplan, som skal
gøre tilbagesendelse af tredjelandsstatsborgere mere effektiv. Meddelelsen og handlings-
planen indeholder en lang række forslag. Kommissionen peger på, at de nuværende regler
kan udnyttes mere effektivt. Kommissionen vil derfor fortsætte med at holde øje med, om
medlemslandene udnytter de eksisterende regler fuldt ud for at sikre effektiv tilbagesen-
delse af tredjelandsborgere.
Samtidig har Kommissionen peget på, at medlemsstaterne skal tage de nødvendige skridt
til at sikre, at deres asylsystemer ikke misbruges af udlændinge, som helt åbenbart ikke
har behov for international beskyttelse. Det kan blandt bl.a. gøres gennem særlige haste
asylprocedurer.
Kommissionen foreslår også en mere systematisk videns- og informationsdeling mellem
medlemsstaternes udsendelsesmyndigheder. Man foreslår en videreudvikling af eksiste-
rende informationssystemer som Schengeninformationssystemet (SIS), Eurodac og vi-
suminformationssystemet (VIS).
888
EUU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 589: Offentligt referat af Europaudvalgets møde 24/3-17
30. Europaudvalgsmøde 24/3 2017
Regeringen hilser selvsagt en mere effektiv udsendelsespolitik fra EU’s side velkommen.
Vi tror også på, at en bedre samtænkning af udviklingspolitik, handelspolitik og andre uden-
rigspolitiske instrumenter kan være med til at sikre effektive tilbagesendelsesaftaler. Vi er
også klar til at anlægge en noget for noget-tilgang og sammenkæde tilsagn om handelsaf-
taler og udviklingsbistand med tilbagetagelse inden for rammerne af vores internationale
forpligtigelser.
11. Den europæiske grænse- og kystvagt: Implementering
Status
KOM (2017) 0201
Rådsmøde 3528
bilag 3 (samlenotat side 50)
Ministeren havde ingen bemærkninger specifikt til dette punkt.
12. EU-netværk til bevidstgørelse om radikalisering
Status
Rådsmøde 3528
bilag 3 (samlenotat side 53)
Ministeren havde ingen bemærkninger til dette punkt.
13. Eventuelt
Ministrene havde ingen bemærkninger til dette punkt.
14. Siden sidst
Ministrene havde ingen bemærkninger til dette punkt.
Mødet sluttede kl. 11.13
889